Jump to content

Recommended Posts

Posted

Endelijk, na bijna 4 jaar, ben ik zwanger. Hoewel ik over de medische molen inmiddels boeken vol kan schrijven en echt wel weet hoe en wat, realiseer ik me nu dat ik een volledig blanco traject in ga!

Wat moet er allemaal geregeld worden?

Zoek ik zelf een verloskundige/ kraamverzorgster?

We zijn niet getrouwd, wanneer moeten we wat regelen?

Creche regelen snap ik, woon in amsterdam, dus dat moet snel, maar verder?..

Dus: HELP!!

Ik ben vast niet de enige die hier tegenaan loopt namelijk...

Dank!

Fren

Posted

hihi dit komt me bekend voor...in die 6,5 jaar wist ik alles en nu het eenmaal zover is moet ik ook even de boekjes er weer bij pakken....

Posted

GefeliciteerdHoi, meld het sowieso bij je huisarts , die moet het zsm weten. Verloskundige moet je zelf zoeken, maar kun je mee wachten tot na je eerste echo , als je iets meer zekerheid hebt. Helaas ben ik zelf nooit verder gekomen dan tot op dit punt, maar daar kunnen anderen je verder mee helpen.

Posted

Ja Fren een compleet andere tijdzone waarin je beland.

Een vlos zoeken is heel belangrijk en kraamhulp was schaars 3 jr geleden toen ik zw was dus al vrij snel geregeld. De rest volgt vanzelf.

Posted

Aaaaaah Fren wat geweldig om te lezen!!!! Van harte gefeliciteerd meid, wat heerlijk dat het lange wachten eindelijk beloond wordt! Echt fantastisch voor je! Geniet ervan, het is zo'n bijzondere tijd die je gaat meemaken!

Ik ben inmiddels zelf op 25 mei bevallen van onze zoon Ties, een heerlijk manneke! Dus ik kan je een beetje vertellen hoe en wat allemaal:

- verloskundige kun je je bij aanmelden, kan eigenlijk nu direct al. Verwijzing via je huisarts is niet nodig. Rond 8 weken zul je daar een intake hebben.

- kraamzorg regelen rond 8 a 10 wkn zwangerschap, je verloskundige zal een aantal bureaus noemen waar je je aan kunt melden. De kleine Amsterdammer is een goed bureau in A'dam, Kraam en Co (Abcoude) levert ook goede kraamzorg in Amsterdam, ook even bij je ziektekostenverzekering melden dat je zwanger bent.

- niet getrouwd, dan erkenning regelen ergens in je zwangerschap (maakt niet uit wanneer maar hoe eerder hoe beter), samen met je partner (en beide paspoorten) naar stadsdeelkantoor. Als de kleine geboren is kan je vriend hem aangeven op stadsdeelkantoor. Je krijgt dan papieren mee voor ouderlijk gezag, want dat moet je na de geboorte ook nog regelen.

- creche: op zoveel mogelijk plekken inschrijven, zo snel mogelijk. Lange wachtlijsten in Amsterdam en op hoe meer creches je je inschrijft, des te meer kans op een plekje.

Dat is voor nu even het belangrijkst. Denk er na de geboorte aan dat je de baby snel laat bijschrijven op je ziektekostenverzekering en aansprakelijkheidsverzekering.

Heel veel geluk de komende tijd!!

liefs Maaike (van het november 2009 topic, toen deden we allebei onze 1e icsi...)

Posted

Hoi lieverd,

Kdv. Zou ik asap inschrijven, voor 5 hele dagen dan kun je later altijd nog wat dagen schrappen eventueel, wellicht verstandig om bij meerdere in te schrijven

Via je zorgverzekering uiterlijk met 12 weken aanmelden voor kraamzorg.

Wat erkennen betreft, dat weet ik niet maar voor zover ik weet kan dat best wat later.

verder een keer bij je werkgever melden..

Voor een verloskundige ( als je daar naartoe gaat) kun je ook om je heen informeren welke goed " aangeschreven" staat, als je je rond 9 weken aanmeld ben je vroeg genoeg hoor.

Maar vooral genieten meid!!

Liefs Babeth

Posted

Idd kdv - zo snel mogelijk en bij zoveel mogelijk. En evt moeders voor moeders bellen. Als je mee wilt doen komen ze ergens in week vijf ofzo langs en kan je vanaf zes weken gaan plassen.

Gefeliciteerd met je zwangerschap!!!!!

Posted

Verloskundige hebben wij pas gezocht, nadat in het ziekenhuis alles OK was bevonden (we kregen ook de keus om sowieso in het ziekenhuis te blijven, maar we willden liever 'normaal' zwanger zijn).

Kraamzorg en KDV zijn de eerste dingen (zeker als je in Amsterdam woont, bij ons had het niet zo'n haast en pas met 10/12 weken geregeld). Rest komt allemaal straks wel. Eerst op naar een kloppend hartje zou ik zeggen!

Kraamzorg heb ik eerst geinformeerd bij mijn verzekeraar, met welke ze samenwerken. Toen navraag gedaan bij vrienden en op internet gekeken, 1 gekozen en dat toen aangemeld via mijn verzekeraar. Wij hadden Zin, erg tevreden over.

Ik heb nooit iets gemeld bij mijn huisarts, volgens mij heeft het ziekenhuis dat doorgegeven.

Gefeliciteerd hoor!! Succes met de lange komende weken :D

Posted

Fren als eerste genieten idd, daar begin je mee!!

Kraamzorg zo vroeg mogelijk, om zeker te zijn van zorg.

Ziektekostenverzekering - huisarts

KDV kan echt niet vroeg genoeg, zeker niet in zo'n drukke omgeving als A'dam

Over erkenning zijn de meningen verdeeld. Voor de "wet" hoeft het niet heel vroeg in de zw, maar gevoelsmatig kan het belangrijk zijn. Je hoop het niet maar mocht het zo zijn dat je een miskraam krijgt of je kindje dood geboren worden staat nergens op papier dat Vin de vader is. Dat kan mentaal erg zwaar zijn voor de man. dit zijn geen leuke dingen om over te praten, maar helaas moeten ze wel geregeld worden.

Posted

Oooh Fren wat herkenbaar! Had precies hetzelfde. Van zwanger wórden wist ik alles, maar zwanger zijn....

- Kinderopvang: meteen inschrijven. Voelt heel voorbarig en liefst wacht je nog even, maar elke week op de wachtlijst is er eentje. Ut ervaring weet ik (helaas) dat afmelden erg makkelijk gaat, gebeurt natuurlijk veel vaker.

- Huisarts/apotheek: kun je het melden, geloof niet dat het noodzakelijk is.

- Verloskundige: heb ik wat voor rondgevraagd in de buurt, toen gebeld maar die vonden het zelf handiger dat ik wachtte tot ik officieel uit het ziekenhuis 'ontslagen' was en dat zou pas met 16 weken zijn. Is in elk ziekenhuis anders, dus vraag het gelijk even als je belt straks?!

- Kraamzorg: bij je verzekering kun je een lijst opvragen van instanties in jouw regio. Dan kun je of op websites gaan kijken, of een beetje rondvragen en je via je verzekering (meestal) aanmelden. Dan weet je verzekering het dus ook gelijk en is ook je kraampakket al geregeld.

- Erkennen: je hoeft dat volgens mij pas te doen ná de geboorte, maar het kan ook ervoor. Weet ik niet zoveel van omdat we inmiddels getrouwd zijn.

Volgens mij wisselt het allemaal een beetje per regio. Mijn zus moest heel snel zijn met kraamzorg, hier valt dat wel mee. Kinderopvang was bij hun juist minder lastig. Wat ik bij kraamzorg moeilijk vond was dat je ook dingen in moess vullen als 'wie is je verloskundige', 'ga je thuis of in het ziekenhuis bevallen', 'ga je borstvoeding geven'. Dat waren dingen die ik echt nog niet wist. Heb daarmee dus wel gewacht tot een week of 9/10. Kinderopvang is een kwestie van dagen prikken en een formuliertje. Kijken welke vestiging oid kun je later nog doen en aanpassen.

En verder zou ik gewoon lekker wat boeken halen, of tijschriften. Over ivf hebben we ons scheel gelezen, dus waarom over zwangerschap niet? Ik vond zelf tijdschriften leuker dan boeken. De meeste boeken sommen vooral op wat je niet mag, wat je aan kwaaltjes kunt krijgen en wat er mis kan gaan :-D Oh en aanrader: dvd In the Womb van National Geographic! Bol heeft alleen die over meerlingen geloof ik, maar Amazon (dacht ik) heeft verschillende.

He wat leuk allemaal, hoop dat ik snel ook weer zwanger ben :-)

Laatste tip: vul als je je nog en beetje goed voelt de diepvries met soep en andere lichte maaltijden voor de dagen dat je moe en misselijk gaat zijn en niet kunt koken ;-)

Posted

Gefeliciteerd Fren met je zwangerschap. Geniet ervan en je kan ook je Arts in het Ziekenhuis, waar je de IVF oder ICSI (wat je had) gedaan hebt, naar infos vragen, dat heb ik ook gedaan en heb er boeken enzo over mee gekregen.

Succes meid

Liefs

Posted

Fren,

Allereerst van harte gefeliciteerd met je zwangerschap!

Wat je moet regelen:

* Inderdaad moeten jullie naar de gemeente en moet de vader van het a.s. kind het kind erkennen. Dit moet voor de geboorte. Zodat de 3 dagen na de geboorte het kind aangegeven kan worden door je man.

* Kdv zou ik ook snel mee beginnen, zelf heb ik er geen ervaring mee. Maar in Amsterdam is het er erg druk mee.

* Vk, zou ik aanmelden na je eerste echo. Hierin heb je ( hier in NL) zelf de vrije hand. Zelf blijf ik onder controle in het ziekenhuis vanwege medische indicatie. En nav jouw geschiedenis en je medicijnen nu is de kans groot dat jij ook in het ziekenhuis onder controle blijft. Zou daarom even afwachten tot na de 1e echo wat de arts in het ziekenhuis zegt.

* Kraamzorg regel je rond de 10e week zo'n beetje, maar je kunt altijd je vast verdiepen in verschillende kraamcentra.

Succes!

Posted

Hoi Fren,

Ik wil je allereerst van harte feliciteren met je zwangerschap, wat geweldig zeg!! En je berichtje komt me zo bekend voor - je bent al zolang bezig met 'Het Traject' maar over de stappen daarna heb je meestal nog helemaal niet nagedacht, uit een soort zelfbescherming wellicht?

Nog een paar toevoegingen: het erkennen - ons werd verteld dat wel voor de 24e week te regelen, omdat je anders bij een eventuele vroeggeboorte zelf brak en wel je kraambed uitmoet om je kindje aan te geven omdat vriendlief dat dan dus niet mag en kan doen. Wij hebben het geloof ik rond de 15e week gedaan.

De huisarts wordt als het goed is door het ziekenhuis op de hoogte gehouden van zo'n beetje alles - ik heb dus verder niets doorgegeven.

Veel succes met alles regelen en ik wens je een zeer voorspoedige zwangerschap toe!!

Posted

Oh, Henne haar tip vind ik goed. Veel lezen. Leuk!! Ik ben nog steeds dol op zwangerschapstijdschriften.

Je kan ze ook meerdere keren lezen, in je begin van je zwangerschap vind je andere dingen interessant dan aan het eind. En als de baby er eenmaal weer is, pik je er weer andere dingen uit.

Ik had ook een week tot week boek, veel in gelezen! (en wat duurde die weken lang!!). Ik had dit boek: http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/uw-zwangerschap-week-na-week/1001004005533952/index.html

Vond het leuk en informatie. Enigszins medisch ook.

Posted

He lieve meiden, dank voor alle felicitaties en wijze woorden en tips!!

Ik geloof dat ik vrijdag maar eens een rondje ga bellen naar kdv om afspraken te maken. Er zitten er gelukkig wel een aantal hier in de buurt, dus daar moet toch een plekkie te vinden zijn??

Wbt vlos en kraamzorg - geloof dat ik daar inderdaad maar mee wacht tot na de echo. Ik vermoed ook op medische indicatie in het ziekenhuis te blijven door de bloedverdunners die ik moet blijven spuiten tot 6 weken na de bevalling. Kan ik mooi tijdens de echo navragen.

Posted

hi Fren,

wat goed om te lezen dat je zwanger bent! Onwijs gefeliciteerd. Het is jullie zo gegund! Ik wens je een hele voorspoedige zwangerschap toe. En al die regeldingen, dat komt vast helemaal goed.

Groetjes,

SterreMaud

Posted

Hey Fren,

Gefeliciteerd!!! Alle goede tips zijn al gegeven. Misschien nog een handige, ik kon kiezen tussen ziekenhuis en verloskundige. Er was niet echt een noodzaak om bij de Gyn te blijven maar hij wilde nog wel een glucosetoleratietest doen. Ik ben dus naar de VK gegaan en die heeft nog overlegd met de Gyn. Soort samenwerkingstraject.

Voordeel vond ik bij de VK dat zij gewoon meer tijd heeft en je ook goed gerust kan stellen als dat nodig is. Je belt haar eerder dan de poli of de verloskamers.Bij ons was een combinatie mogelijk, misschien ook wat voor jou?

Qua tijdschriften: Kek mama vind ik leuk!

X Moontje

Posted

Fren wbt kdv: je kunt je vaak online al aanmelden. Hoef je niet voor te bellen. Dan kun je na de eerste echo afspraken gaan maken om te gaan kijken. Afmelden kan dan altijd nog als het bij een bezoek toch niet bevalt. Echt hoor, elke dag telt. Was met de eerste zwangerschap met zes weken aangemeld, vergeten af te melden en kreeg dus laatst een brief dat er per 1 september geen plaats is (we hadden ons ingeschreven bij vijf (!) vestigingen). Het slaat nergens op, maar gewoon verstand op nul, vanavond even overal aanmelden. Dagen en locaties kun je altijd nog wisselen, als je naam maar op die lijst staat.

Posted

Tjee, luxeprobleempje dus Fren... nou beter zo dan andersom!

Wat boeken betreft, ik haal veel van het internet. Maar de vk raadde mij het boek 'veilig bevallen' aan van Beatrijs Smulders.

Dit omdat ik niet het type ben dat op gym gaat of zo, ben ik te nuchter voor.

Haar tip was dit boek te lezen, er staat veel duidelijke info in en gouden tips. Juist zodat ik wel weet wat straks ontsluitingsweeen, persweeen, oefenweeen enz. zijn.

Succes maar weer!

Posted

Hoi Fren,

Ten eerste: proficiat!! Ik heb eerlijk gezegd ook veel van internet gehaald. Leuk zijn de sites waarop je elke week/maand een berichtje krijgt hoever je beeb is.

Berichtjeuitjebuik.nl is leuk en de site van babyinfo en jongegezinnen zijn ook erg handig. Hier staan ook onderwerpen zoals erkennen vermeld.

Bij je eerste bezoek aan de gyn of vk krijg je ook genoeg info over kraamzorg ed mee. Het is idd wel handig om te bekijken welke jouw zorgverzekeraar vergoed!

Zwangerschapsgym heb ik ook niet gedaan (ben niet zo van de pufclubjes). Mijn gedachte dat er nog nooit één is blijven zitten werd bevestigd, want ook ik ben uiteindelijk natuurlijk bevallen haha.

Geniet ze!!