Ga naar inhoud

Harde buiken


Ellentrik

Aanbevolen Berichten

Dag dames,

 

Wellicht zullen jullie het fenomeen van harde buiken al kennen, of hebben leren kennen. Wel, ik heb ze sinds mijn week of 17, in feite sinds de kleine is beginnen voelbaar bewegen. Mijn baarmoeder reageert er blijkbaar supergevoelig op waardoor ik al makkelijk al 5 harde buiken kan krijgen nog voor ik zelfs uit mijn bed stap 's morgens. Noch de gynaecoloog, noch de verloskundige zijn erdoor gealarmeerd en ook een inwendige echo heeft nog steeds geen problemen gegeven (mooie lange baarmoederhals en potdicht), maar ik maak me toch wel regelmatig zorgen over vroeggeboortes en zo (ben nu net 28 weken). Kan moeilijk elke week een inwendige echo vragen he!

Ik probeer het echt rustig aan te doen, maar ze blijven gewoon komen, meestal terwijl hij aan het schoppen is. Ik vind het zo rot gewoon dat terwijl ik net aan het genieten ben van de schopjes en trappeltjes, die buik plots mega opspant, en ik niks meer kan voelen. Contact kwijt en weer 2 minuten wachten. Zou hij daarmee ook samengeplet worden? Remt dit de groei? Meestal zijn ze relatief pijnloos, maar toch ook wel sporadisch met een lichte menstruatie-zeurende pijn, vlak na de opspanningspiek.

 

Heeft iemand hier nog ervaring mee, en tips?

Bedankt alvast!

Ellen

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb ze zeker in mijn 2e zwangerschap gehad vanaf 12 weken en liep ik al met een centimeter "ontsluiting" het hoort er allemaal bij en zou me zeker er niet druk om maken, maar vervelend is het wel met zo'n steen in de buik ,hihi.....ik heb af en toe nu ook wel dat ik een harde buik al voel of het gevoel van een harde buik...en zeker met een orgasme krijg ik een harde buik, zelfs nu al....meestal is het ook een teken van je lichaam dat je teveel doet, maar als je al rustig aan doet, hahahaha....ik zou er in ieder geval niet zo druk om maken....het is supervervelend, kweet het, maar het kan geen kwaad :)

 

succes met die steen :) haha

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Ellentrik,

 

Vervelend is het zeker! Logisch dat er allerlei doemscenario's door je hoofd vliegen, maar zolang de gyn/vk het niet alarmerend vinden, zou ik daar op vertrouwen. Het is vaak een teken dat je je te druk maakt of teveel onderneemt. Je moet dan wat rustiger aan doen.

De ene vrouw heeft ook sneller een harde buik dan een ander. Wel is het zo, als je te vaak een harde buik krijgt... dat je wel aan de bel trekt. Maar verder hoort het erbij!

Het is vervelend, maar ik zou zeggen...neem je rust als je lichaam het aangeeft!

Succes meid!

 

Oh ja, en als het je onzeker maakt, zou ik dit zeker aankaarten bij de vk, wellicht kunnen ze je eea uitleggen of je gerust stellen en misschien vertellen wat je het beste kunt doen. Iets waar jij je het beste bij voelt en het meest gerustgesteld bij bent.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad vervelend.. weet er alles van. Ik had ze vanaf weeek 21, erg veel. UIteindelijk een week in het ziekenhuis gelegen aan de weeenremmers, daardoor werd het iets minder, maar weg zijn ze nooit gegaan. Doodsbang om de kleine te verliezen, maar uiteindelijk tot week 29 ad weeenremmers en met gemiddeld 40 harde buiken poer dag nog een paar dagen over tijd gelopen..

Ik ben toen opgenomen omdat mijn baarmoederhals verweekt was en de harde buiken om de paar minuten kwamen. daardoor leek de boel op gang te komen, maar achteraf paniek om niks gelukkig. Zolang je baarmoedershals mooi lang is, de harde buiken niet pijnlijk zijn (je voelt ws wel wat spierpijn af en toe) en geen regelmaat erin, geen bloed of vruchtwaterverlies of een naar drukgevoel schijnt het allemaal normaal te zijn heb ik me laten vertellen door verschillende gynaecologen.. Maar ik herken je onzekere gevoel. En bij twijfel, gewoon vragen om die echo hoor!! Lekker belangrijk wat ze ervan vinden, tis jouw kostbare kind!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Ellen,ik heb helaas geen tip voor je maar ik weet hoe je je voelt.

Ik bel dagelijks of de vk of mijn huisarts en ik ben inmidels mega geirireerd op mijn vk dat ze niet een een echo wilt doen om mij gerust te stellen. Ik ben het ook zat dat iedereen tegen me zegt: Het hoort allemaal bij!

 

Nou ik heb ook pijn met de harde buik en ik ben MEGA BANG dat er mis zal gaan,volgens mijn huisarts harde buiken moeten GEEN pijn doen,dus ik moest de vk gelijk bellen....volgens haar niks aan de hand.

Ik hoop natuurlijk dat er niks aan de hand is,maar had ik wel voor een echo gehoopt. Ons kindje groeit gelukkig door want ze hebben het gevoeld aan de buiten kant,en ze beweeg heel erg veel.Daat is mijn enige hoop dat er alles goed gaat.

Omdat ik last heb van verstoping,vinden ze mijn klachten niet echt boeiend. Als ik zeg dat ik pijn heb denken ze dat ik kramp krijg van mijn darmen,maar het is niet zo.

 

 

Laten we maar allebei hopen dat het idd :"Zo hoort het" en dat het alles goed gaat.

 

Gr.,Violeta

 

P.S: ze zeggen wel dat als je de harde buik krijgd die over paar minuten ontspaan en dan weer harde buik,dan moet je aan de bel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Thanks voor de reacties meiden,

 

Rot voor je Violeta, dat ze irritant doen bij jou ivm je bezorgdheid. En ik kan het er ook van krijgen: 'het hoort er allemaal bij, blijf maar hardnekkig op die roze wolk zitten, want dat moet nu eenmaal als je zwanger bent'

 

Wat is 'pijn' he? Ik weet het soms ook niet wanneer iets tot de categorie 'pijn' hoort of niet. Het spant gewoon gigantisch hard op en dan een minuut later ontspant die zich langzaam weer. En dat kan best wel een paar keer om de paar minuten voorkomen, al hou ik me vast aan het ritme dat nooit regelmatig is. En dat was belangrijk om weten,toch?

 

Beppie,

Wow, 40 harde buiken per dag. Ik zal ze ook eens moeten tellen denk ik hihi. Vandaag al minstens 3 gehad (voor het opstaan, meestal als ik op m'n rug lig. Of voel ik ze dan gewoon beter?). Mijn volgende afspraak is pas 16 augustus bij de gyn. Zou ik het vragen naar een inwendige echo? Voelt de kleine dit eigenlijk, al die spanning?

 

groetjes,

Ellen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja wat is pijn, het is ongemakkelijk en zeker niet altijd geheel pijnloos.. Maar een wee en een harde buik is een wereld van verschil heb ik inmiddels gemerkt ;) Als het echt begint, voel je het wel. Maar ja, dat wil je natuurlijk voorkomen.

Bij mij maakte de gyn nog het onderscheid tussen harde buiken in rust en bij inspanning. Als het af zou zakken in rust was het gewoon een signaal van iets teveel doen, maar bij mij ging het ook met bedrust niet over (tot week 32 op de bang gehangen thuis..)

Als je echt heel erg twijfelt kun je vragen of ze even voelen of je geen ontsluiting hebt en of het niet verweekt is. Maar bij mij deden ze dat omdat het opeens op kwam zetten, en meteen met regelmaat, en het niet overging van een ontspannen warm badje en een nacht slaap.

Wat betreft je overige vragen: in rust voel je ze sowieso beter, omdat je er dan op let, en ontspannen bent. Als je bezig bent heb je het soms niet zo in de gaten.

En nee, de kleine heeft er geen last van, tegen mij zeiden ze dat het voor de beeb voelde als een soort knuffel.. maar ja of een knuffel met een knoertharde basketbal nou zo lekker is ;)

Bij jou klinkt het verder allemaal wel goed, bij sommige vrouwen schijnt het erbij te horen (fijn he....)

Maar nogmaals, als je je er niet prettig blij voelt, of twijfelt het niet goed zit, altijd aan de bel trekken ,zo'n echo of vt is zo gepiept!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Ellen,

 

Ik zie nu pas dit topic, en het is voor mij heel herkenbaar... vanaf 19 weken ook al last van!!

t werd steeds gekker, mag ook niet meer werken, omdat ik het dan té erg heb.

In 'rust' stand heb ik er ook gewoon last van. M'n verloskundige zei al dat ik 1 van de vrouwen

was die het al krijgt van bewegen. Opzich niet erg, maar mochten ze pijn gaan doen en t komt om de 4 min.

een uur lang moet gelijk bellen.

Mijn moeder heeft dit precies zo gehad, ook veel harde buiken, en met 6 maanden ging het dus over in weeén...

volgens haar voel je dan echt wel over welke pijn het gaat, want je krijgt mega buikpijn dan!!

Verder voel ik me er ook vaak onzeker van.... zolang ik me maar zo rustig mogelijk houd, gaat het aardig,

maar op dagen dat ik moe ben heb ik het gelijk weer heel erg!!

zolang het maar geen weeén worden is het niet heel erg!!

Rustig aan doen meid!!

 

Gr.Tweety

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hee Ellen,

Ik lees net je verhaal hier (moet nog bijlezen in ons eigen topic), maar harde buiken zijn voor mij ook heel herkenbaar. Ik heb ze voor mijn gevoel juist vaker als ik in mijn bed lig als dat ik rustig op de bank zit. Vooral als ik me een beetje omdraai of een beweging maak. Ik las ergens op internet dat bij sommige vrouwen de baarmoeder extra gevoelig is (zoals bij jou al geconstateerd) en dat je dan snel een harde buik kan krijgen. Vaak betekent veel harde buiken ook dat je iets rustiger aan moet doen. SInds ik minder ben gaan werken is het bij mij wel beter geworden. (nu 4 x 6 ipv 4 x 9) Ik lig nu iedere dag uit mijn werk een uur plat en dat helpt goed. Soms, als de kleine hard schopt krijg ik ook een harde buik. waarschijnlijk omdat mijn baarmoeder dan wat overprikkeld is.

Ik heb ze alleen niet zo vaak als jij beschrijft, maar ik denk als ik ze tel op een dag, nu ik rustiger aan doe, ik zeker aan de 20 kom.

Maar.. als je je zorgen maakt moet je gewoon de VK bellen. Tot 16 augustus duurt dan nog wel erg lang en stress er van hebben is ook niet goed.

 

Liefs Doortje

Link naar reactie
Delen op andere sites

overigens ben ik getest op de GBS bacterie en ik ben daar drager van. wist ik bij de eerste 2 zwangerschappen niet, maar dus wel heel veel harde buiken, nu ik wat meer ingelezen ben op dat onderwerp las ik dat dat ook heel veel harde buiken kan veroorzaken, in combi met een gevoelige bm, mss heb jij ook wel die bacterie? mss moet je het eens navragen, mss ook niet hoor, wil je niet onnodig bang maken, maar nu snap ik iig waarom ik met 12 weken met vorige zwangerschappen ook zoveel harde buiken had...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey Benbri,

Bij ons gaan ze standaard een Gbs test doen, maar eerder tegen het einde van de zwangerschap (35 of 36 weken), omdat die bacterie komt en gaat. Stel dat ik ze nu zou hebben, maar niet meer naar het einde, hoef ik ook geen antibiotica tijdens de arbeid. Dus testen ze zo laat mogelijk. Ik heb het ook in het GBS topic gelezen, maar wist niet dat ook dit harde buiken zou veroorzaken? Ik dacht dat dit gewoon een darmbacterie was? Krijg je daar nu al een behandeling voor, of wachten ze ook tot de bevalling zelf bij jou?

 

Gisterenochtend nog eens geteld, voor het opstaan, want dan kan ik tenminste volgen :-) Had er 9 gehad toen ik opstond. Door de dag kan ik het niet bijhouden want voel ik het ook niet altijd bewust. Wat op zich positief is natuurlijk. Wat de vroedvrouw (in mijn geval vroedman) me vooral als tip vertelde was dat een harde buik helemaal niet erg is zolang je door kan blijven praten, niet hoeft te puffen of je ogen niet wegdraaien omdat het al je concentratie vergt. DAN is het zorgwekkend (en zijn het ontsluitings-harde buiken). Bij mij doen ze soms wel pijn maar eerder omdat het zo plankhard voelt en niet soepel mee gaat tijdens het wandelen of zo.

 

Hopelijk niet met 6 maanden weeën krijgen hoor Tweety!!!

 

Minder werken lijkt me niet echt nodig, want ik zit voor het grootste gedeelte van de dag voor mijn pc en hoef dus niet erg veel te bewegen.

 

Wel 'fijn' om te lezen dat er nog meiden zijn met zo'n übergevoelige baarmoeder. Je leest overal dat het jouw schuld is omdat je het te druk hebt, maar als die kleine nu eenmaal voetbalt daarbinnen en die baarmoeder reageert daarop, valt er weinig aan te doen nietwaar. Ik moet wel toegeven dat mijn gemoedstoestand een pak rustiger is geworden eenmaal de 26weken levensvatbaarheidsgrens voorbij. Nu nog de 33 weken halen en dan het einde :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

nee, volgens mij word ik idd ook pas getest in week 34 geloof ik, maar ik weet nu dat ik er bij die andere twee ook last van had, dus ik ga er maar vanuit dat het bij mij iets blijvends is en mss heb ik idd wel gecombineerd met zon heerlijke gevoelige bm, maar kweet hoe je je voelt....ze doen vaak niet eens echt pijn, maar zo ongelofelijk ongemakkelijk dat ze daarom "pijn" doen. tis ok niet niets zon keiharde bal in je buik hahahaha....en idd....vaak raden ze toch aan om minder te doen, omdat je schijnbaar dan toch rustiger bent en je bm dan ook, maar ja....voorkomen kan je toch niet doen, hahaha...wel fijn dat jullie standaard een gbs test krijgen, volgens mij gebeurd dat helemaal niet standaard, al vind ik dat ze dat wel moeten doen, scheelt denk ik toch een hoop....maar ja, discussie voor een ander denk ik dan maar weer :)

 

anyway, hoop dat het goed gaat met iedereen en dat de harde buiken minder worden (ahum), heb trouwens wel ervaren dat juist doordat ik zoveel harde buiken had, ik ook beter wist wat de weeen waren en dat ik ze makkelijker kon opvangen, doordat ik de harde buiken al "gewend" was....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hee Ellen,

Ik lees dat je schrijft dat minder werken niet nodig lijkt omdat je toch veel achter je PC zit.. dat ben ik niet helemaal met je eens. Ik heb ook een zittende baan, maar wel een drukke baan. Door alle stress en vermoeidheid had ik ook meer harde buiken. Nu ik minder werk, wat veel beter voelt inmiddels, heb ik daar veel minder last van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Even nog een update.

 

De gyn wilde me geruster stellen en heeft me nu utrogestan voorgeschreven om de harde buiken te laten ontspannen, bweeeeerk. Weer het ww-gevoel in met witte smurrie in mijn onderbroek. Alles voor het ukkie nietwaar. Dit is de 5de dag dat ik de utro bollen weer opsteek, maar veel verschil voel ik niet eerlijk gezegd. Hoelang duurt dit eer zo'n hormoon echt werkt?

 

Voor het eerst echt eens de buiken geteld eergister en gister. Eergisteren was zondag dus niet werken en toen telde ik er 46. Gisteren dan wel gewerkt en ik ben de tel bij de 55 kwijt geraakt. Dat was om 20u30. Ik veronderstel makkelijk 60. Haha. Ik vind het bijna grappig. Er zijn er gelukkig maar een paar per dag die pijn/menstruatiegevoel geven (en natuurlijk de kopzorgen erbij).

 

Doortje,

Minder werken helpt dus wel degelijk, maar dat kan ik helaas niet maken financieel. Dus ga ik het gewoon mijn collega's meer inschakelen om wat rustiger aan te doen. Zal wel lukken, ze zijn hier begripvol.

 

Benbri,

Benieuwd of ik dat onderscheid tussen weeën en harde buiken ook ga kennen, nu ik weet wat een harde buik is. Maar Mini mag voor mij nog wel even blijven zitten hoor.

 

Beppie,

Een knuffel bij de harde buik? Ik hoop het van harte. Want in geval van weeën zou de baby telkens een kleine periode minder zuurstof krijgen. Ik hoop niet dat dit nu ook het geval is, het arme prutske.

 

Ben wél vaak het middelpunt van de belangstelling in de zwangerschapscursus, door de andere zwangeren én echtgenoten die compleet niet weten wat een harde buik is. Ze willen dan allemaal komen voelen haha. De vroedvrouw én de kinesiste hadden pas door dat ik niet overdreef toen ze zelf zagen hoe mijn buik spontaan opspande, nét na een ontspanningsoefening hahahaha. Eerst zien, dan geloven. Nu hebben ze het gezien.

 

groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

oh lieverd....dat ga je echt doen, vooral omdat harde buiken niet pijnlijk horen te wezen (die menstruatieachtige pijn kunnen ook voorweeen zijn, de allerechte en das normaal) maar je begint vaak met harde buiken....dan gaan ze idd iets meer pijn doen (menstruatieachtig) en dat word steeds erger, dus je hebt dan hele pijnlijke harde buiken zeg maar :) dus trust me....je voelt het verschil wel :) maar ben idd benieuwd, hahaha

 

veel liefs

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.



  • Berichten

    • Hallo, Wij hebben onlangs een eerste poging ICSI gedaan. We hadden in totaal 13 eitjes die geïnjecteerd zijn. Hier zijn helaas geen bevruchtingen uitgekomen.  Uit het onderzoek is ook niets raars gekomen, geen afwijkende eicellen of zaadcellen.  Nu willen we niet hetzelfde riedeltje nog eens doen zonder verder onderzoek.  We hebben onze zinnen gezet op Gent. Daar schijnen ze meer onderzoek te doen.  Zijn er meer mensen die geen bevruchtingen hebben gehad na een - in principe - succesvol ICSI traject tot dan toe? En wat zijn jullie vervolgstappen?   
    • Hai @Ele   Wij zijn eind 2020 gestart met ivf. Eerste poging hadden ivf gehad en daar kwam helaas helemaal embryovorming. 2de ronde icsi gedaan hier 6 embryo's 1 terug geplaatst, geen succes. 1 was sterk genoeg om ingevroren te worden dus deze in mijn natuurlijk cyclus mogen terug plaats. Hier van zwanger geworden maar helaas een vroege miskraam. Bij de 3de rond niets in de vriezer maar 2 laten terugplaatsen en hieruit is onze zoon Noah geboren. Hij is nu net 1 geworden. Door ziekte van mijn man besloten snel weer de volgende ronde ivf in te gaan nu hij nog zo gezond mogelijk is. Eerste punctie zit er weer aan te komen en moet zeggen dat ik hem best wel weer knijp. Vond de vorige rondes zwaar maar met z'n lief klein mannetje erbij is het er niet makkelijker op. Hoe ervaar jij dat met een dochter van bijna 3?
    • Hoi! Ik ben 40 en voor het eerst bezig met ICSI in UZ Brussel. 3 jaar geleden 6 IUI pogingen gehad in een Nederlands ziekenhuis zonder resultaat. Ik heb afgelopen dinsdag mijn eicelpunctie gehad met 4 eitjes als resultaat. We zijn nu uiteraard in spanning aan het wachten op nieuws. Over 5 dagen worden we pas gebeld door de arts met het nieuws hoeveel embryo's de vriezer ingaan. Als er intussen iets mis zou gaan dan worden we eerder gebeld. De reden dat ik deze cyclus geen terugplaatsing kan hebben is omdat ze hebben ontdekt tijdens de punctie dat ik een poliep heb in mijn baarmoeder. Die moet eerst verwijderd worden voor ze een terugplaatsing kunnen doen. Logisch maar toch was het wel even balen!  Ik zou het leuk vinden om ervaringen te delen met lotgenoten. Hoe gingen jullie bvb om met de wachtperiodes,wat waren jullie ervaringen met de hormonen,de punctie etc... Lieve groetjes, Nathalie 
    • Hi @Aisiya, Ik begin binnenkort met mijn tweede ronde IVF/ICSI! En ik ben 42... 🙂 Ben jij al begonnen of begin je ook binnenkort?  Ik heb mijn eerste ICSI behandeling gedaan 4 jaar geleden, met als resultaat een hele mooi dochter van nu bijna 3 jaar.  Toen heb ik veel steun gehad aan deze forum, en om verhalen te delen en lezen van andere die hetzelfde meemaken.  Het lijkt mij fijn om elkaar te ondersteunen! 
    • Ik begin binnenkort voor de tweede keer met IVF ./ ICSI en ik ben benieuwd of er andere zijn die ook beginnen of net zijn begonnen?  Ik heb 4 jaar geleden mijn eerst ICSI ronde gehad, met de resultaat een hele mooie dochter van bijna 3. 
  • Topics

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Gebruikers Voorwaarden