Jump to content

Recommended Posts

Posted

hallo,

Er is bij mij GBS geconstateerd (en eigenlijk wist ik al dat ik daar drager van ben, maar met mijn eerdere zwangerschappen deden ze daar helemaal niets mee) en nu begreep ik dat ik rond de 34ste week een urine kweek krijgt om te kijken of het gbs virus actief is en zo ja, dan MOET ik in het ziekenhuis bevallen met antibiotica infuus, nu is dat allemaal niet zo heel erg, zit mij alleen af te vragen hoe groot de kans is dat het dan nog actief is, iemand ervaring hiermee of kent iemand iemand met ervaring daarmee? ik denk overigens dat het bij mij wel actief blijft, want ik heb altijd last van streptococcen gehad, dochterlief trouwens ook, want die had vroeger ontzettend veel krentenbaard, dus die is ook drager ervan (strepto iig...of het ook de gbs is weet ik niet, laat ik niet onderzoeken)

overigens had ik met mijn zoon een ruflux of zoiets (ontzettend veel bloed verloren) en na anderhalf uur persweeen moest ik ook naar het ziekenhuis, want hij wilde er niet uit...veel bloed verloren (ruim 2 liter, had ook nog maar een hb van 2,1 geloof ik, weet er uiteraard zelf niet zo heel veel meer van) en van dochterlief ben ik gewoon thuisbevallen, probleemloos. nu zegt de verloskundige dat ik nooit thuis had mogen bevallen van haar ivm de bevalling van zoonlief....en ik wilde zo graag thuis bevallen, maar heb er een hard hoofd in. (even gecombineerd met die gbs dan ook he) anyway...ik snap er de ballen niet meer van nu....MAAR eigenlijk was dus de vraag of iemand ervaringen heeft met GBS bevalling...hoe vaak komt het voor dat het virus actief blijft de gehele zwangerschap (ik droeg het al bij mij toen ik nog niet eens zwanger was, getest door de ivf poli) mag je dan eigenlijk uberhaupt wel een tp krijgen (heb ik wel gehad, zit nu ineens in de stress of ik niet die bacterie meegenomen heb gekregen tijdens de tp of kan dat dan weer niet omdat frummel in een zakje zit?) en...en..en...op internet kan ik niet echt heel erg veel vinden, ja...wat de bacterie is, dat je moet bevallen in het ziekenhuis met antibiotica en de gevolgen voor je baby van gbs....maar dat wil ik dan toevallig allemaal niet weten...en de vk kan ik het vast ook wel aanvragen, maar die zie ik pas over 3 weken of zo, oh nee, 2 weken al...

anyway, hoop dat ik hier niet zo heel veel ervaringsreacties op krijg van jullie, maar wel voor mezelf :)

Posted

BGS is een bacterie (en geen virus ;)). Als je vliezen breken kan je daardoor je kindje infecteren. Vandaar dat je aan de antibiotica gaat tijdens de bevalling. Er zijn veel vrouwen draagster zonder dat ze dit weten. Wees blij dat je het weet: nu krijg je iig op tijd allebei antibiotica (zelf geen ervaring, wel een buurvrouw die niet wist dat ze draagster was). En je kindje zelf zal nu niet geinfecteerd zijn, ga niet te veel stressen en schrijf al je vragen op voor als je naar de vk gaat.

En natuurlijk gefeliciteerd en geniet van je zwangerschap!

Posted

Benbri, een vriendin van me is bijna haar eerste kindje verloren door GBS. Haar dochtertje is letterlijk doodziek geweest. Bij de tweede waren ze alert en is ze idd in het ziekenhuis bevallen met antibiotica infuus etc en dat is allemaal goed gegaan. Snap dat je baalt, maar het risico zou ik niet nemen (doe je ook niet, je moet alleen even omschakelen).

Misschien kan deze site je nog wat info geven

http://www.ogbs.nl/

Posted

Jeetje Benbri, wat een naar bericht. Maar ja, je kan het maar beter weten dan niet weten. Nu ben ik persoonlijk sowieso een voorstander van ziekenhuisbevallingen, maar ja, dat is inderdaad persoonlijk. Wordt even omschakelen voor je, dat snap ik.

groet,

Jeanine

Posted

wat ik mij zit af te vragen is dat ik nu een geplande bevalling krijg of dat ik hem nog wel "natuurlijk" mag doen? dat kan ik niet echt vinden op het net...ga het zoiezo wel de vk vragen hoor, maar dat duurt nog 3 weken of zo...

Posted

Ik denk gewoon als het natuurlijk op gang komt. En dan leggen ze je daar aan het infuus. Ik zie geen reden dat het gepland moet, aangezien een antibiotica infuus gewoon door een arts kan worden gegeven. Soms moeten bevallingen gepland worden als het gaat om een ziekenhuis waar bijv. geen anestesist standaard 's nachts is. Maar dat gaat voor een gewoon infuus volgens mij niet op hoor.

Posted

Benbri volgens mij was het bij die vriendin gewoon spontaan, niet ingeleid ofzo. Maar idd even navragen dan kun je je daar op instellen. Heb je gelukkig de tijd nog voor ;-)

Posted

Hoi Benbri, ik was/ben ook gbs + net als heel veel zwangere vrouwen. Ze testen alleen op indicatie (eerdere GBS+ zwangerschappen, veelvuldige infecties, of in mijn geval, bij heel veel harde buiken) De gyn heeft toen besloten dat ik in het ziekenhuis moest bevallen met antibiotica. Later, toen ik weer terug mocht naar de vk, vond die het maar onzin. Maar ik was juist superblij dat ik het wist. Heb een tijd op de kinderafdeling gewerkt, en geloof me, je wilt niet dat je kindje dit heeft.

Tijdens de baring vindt pas de eventuele besmetting plaats, dus maak je geen zorgen over de kleine nu. En met twee giften antibiotica is de kans minimaal! Ik moest overigens wel 24 uur blijven, dat was bij ons in het ziekenhuis het beleid bij GBS+ om de kleine te observeren op tekenen van infectie.

Je mag gewoon spontaan bevallen hoor! Zodra je merkt dat de bevalling begint, vk bellen, even eraan herinneren dat je in het ziekenhuis moet bevallen met antibiotica, en dan op je gemakkie naar het ziekenhuis. Of snel, als je snel bevalt ;) Er moet namelijk vier uur tussen de eerste en de tweede gift zitten.

Nogmaals, balen dat je je plannen bij moet stellen, maar eigenlijk zou elke zwangere vrouw hierop getest moeten worden, en mag je blij zij ndat je het weet.

En inderdaad, met een fluxus in je anamnese (geen reflux ;) ) mag je ip niet meer thuis bevallen, dus je tweede had ook een ziekenhuisbevalling moeten zijn.

DUs voor jou een dubbele reden om in het ziekenhuis te bevallen!

Succes met alles!

Posted

thanx beppie, altijd fijn om te weten. ja, ik ben er niet speciaal op getest vanwege eerdere bevallingen/besmettingen. dit ging automatisch bij het begin van het ivf traject, vandaar dat ik dat dus weet. eng idee om te weten dat andere kiddies door de oog van het naald zijn gekropen dan (ja, zoonlief is ziek geweest, weet nog niet waaraan. of strepto of staphylo). tis iig fijn om te weten dat idd niet de bevalling hoeft ingeleid te worden daardoor, dat lijkt me echt crisis. snelle bevalling, kweet het niet. zoonlief ben ik wel 15 uur bezig geweest (vrij gemiddeld dus, behalve de persweeen, dat was 3 uur) en dochterlief was er binnen anderhalf uur....dus ik zou het niet weten hoe snel deze gaat. maar idd van de fluxus (ik wist dat het fout was, hahahaha...reflux is iets heeeeeeeeeel anders) was ik bij de vk wel van geschrokken, vooral omdat het bij mijn dochter wel heel goed ging, maar het idee dat ik had kunnen doodbloeden thuis is wel een beetje eng, dus hebben we gewoon allemaal engeltjes op de schouders zitten hier. vind het idd niet prettig om in het ziekenhuis te moeten bevallen. met zoonlief ben ik ook thuis begonnen, tis alleen omdat er na 2 uur persweeen nog geen baby onderweg kwam (hij zat vast met zijn hoofdje) moest ik naar het ziekenhuis waar het uiteindelijk een tangverlossing was geworden, maar dochterlief was eigenlijk niets aan de hand en gewoon thuis bevallen. lijkt me echt niet leuk ziekenhuis, maar ja...als dat beter is voor mij en de baby dan ben ik de laatste die protesteerd, maar vrolijk word ik er niet van :( thanx anyway...heb veel aan jullie info :) vind ervaringen toch altijd prettiger dan het klinische verhaal

Posted

ik heb geen flauw idee, bij eerdere zwangerschappen niet en volgens mij krijgen de nieuwe zwangeren alleen maar bloedtest, maar geen uitstrijkje, maar weet niet hoe het zit met ivf en icsi behandelingen enzo. ik weet het nu ook pas voor het eerst, terwijl ik wel al jaren weet dat ik drager ben van de streptococcen, maar niet van de strepto gbs variant...

Posted

Nee, wordt niet standaard getest bij zwangere vrouwen, alleen op indicatie. Hierover is veel discussie, veel artsen vinden dat iedereen eigenlijk getest zou moeten worden, als je kindje namelijk geinfecteerd raakt kan het behoorlijk ziek worden, of erger.., anderen vinden het weer onzin omdat er dan veel meer vrouwen in het ziekenhuis aan de antibiotica moeten --> onnodig paniek zaaien en hoge kosten, omdat er relatief weinig kinderen van GBS+ moeders geinfecteerd raken. Maar ja.. t zou je kind maar zijn!

Wil je meer weten kun je kijken op de site van de gbs vereniging.. jaja, een heuse vereniging voor een bacterie...

Posted

hahahaha, ja, had gekeken van de week, kwam daar per ongeluk op terecht (alhoewel...per ongeluk, hihi) maar kon er eigenlijk helemaal niets vinden, behalve 3 verhalen en bij de eerste haakte ik al af....ging over een kindje dat uiteindelijk dood ging aan de bacterie, supererg natuurlijk, maar zit niet op dat soort verhalen te wachten als ik nog moet bevallen natuurlijk...dan zit ik alleen maar in de stress, maar er is wel wat over te vinden idd...alleen net even niet wat ik graag wilde weten :)

en lijkt mij een moeilijke discussie idd...ik ben het met beide partijen wel eens....zit mij alleen af te vragen waarom dat bij de ivf screening wel getest werd, maar mss was dat door mijn voorgeschiedenis met mijn zoon? kweet het eigenljk niet...nou ja, ik weet het nu en daar ben ik al blij mee :)

• 3 weeks later...
Posted

Hoi hoi

Toevallig kwam ik hier op het forum terecht.

Ik bleek achteraf ook draagster te zijn.

Mij hebben ze daar eerder ook niet op getest.

Maar je kunt de bacterie al overdragen als de vliezen zijn gebroken,(kan in het vruchtwater zitten)of via het baringskanaal.

De bevalling vindt gewoon 'natuurlijk plaats

Mij werd verteld dat bij een eventuele volgende zwangerschap je eerder naar het zh moet komen,omdat je dan min 4 uur aan de ab moet zitten.

Ik heb helaas 5 dagen in het zh moeten liggen en de kleine en ik hebben 5 dagen ab via een infuus gekregen.

We hebben er gelukkig niks aan over gehouden!

Groetjes Marloes

Posted

oh bah loes....ik vind 4 uur voor de bevalling aan de anti biotica niet errug...maar moet er niet aan denken om 5 dagen in het ziekenhuis te liggen....ik hoor het wel. urine word op kweek gezet met week 34, wat ik wel weer apart vind...want wat als ik dan geen actief virus heb en met week 37 wel? maar ja...weer een vraag die ik kan stellen aan de vk...we zullen het zien :)

Posted

Hei!

GBS in urine bij eerste zwangerschap. Tijdens zwangerschap twee ab-kuren maar bacterie bleef actief. Tijdens bevalling aan een ab-infuus. Gezonde merel.

GBS eerst niet actief/afwezig in urine. Week 38 extra test, wel actief, grote kolonie. Tijdens bevalling aan een ab-infuus. Gezonde Storm.

Werd twee keer spoedkeizersnede maar dat had niets met de GBS te maken.

Ik woon in noorwegen en daar beval je standaard in het ziekenhuis. Het enige jammere was dat bij bevalling 2 snachts mijn vliezen braken en ik vanwege de gbs na controle sochtends in het ziekenhuis niet meer naar huis of het patientenhotel mocht. Ze kozen voor inleiding (die niet werkte maar ala) om het infectiegevaar te verkleienen. In dit geval had de gbs dus bepaald dat ze eerder begonnen met inleiden dan normaal. Anders hadden ze nog een dag gewacht of de weeen vanzelf op gang kwamen.

Ik ben heel erg blij dat ze van te voren de gbs hadden geconstateerd, het risico op besmetting zo minimaal mogelijk is geweest en ik twee geoznde kinderen in mijn armen mag houden.

Posted

dus eigenlijk zou ik zo rond 38 weken dan voor de zekerheid om nog een test moeten vragen als de eerste negatief is? sja...en nederland is ook een van de weinige landen in europa waar je mag kiezen waar je gaat bevallen he :) op zich wel fijn hoor...vond het prima dat ik bij de 2e thuis mocht bevallen, maar nu achteraf denk ik..."hm, kind en ik hebben vet veel mazzel gehad..."

Posted

Benbri, vind 38 weken een beetje laat voor een test, week 34-35 klinkt goed. Bij mij was het meer toeval dat ik zo laat nog een etst kreeg, verloskundige vond het niet nodig omdat de eerste test in week 13 negatief was maar het ziekenhuis, waar ik een extra controle kreeg, wilde het toch graag. Gelukkig achteraf.

Het is inderdaad zo dat kind en jij mazzel hebben gehad, maar ik vind dat zwangerschap en bevallen zowieso een risicosport is. Er kan veel mis gaan maar gelukkig gaat het bijna altijd goed. Ook als je kijkt naar de cijfers voor daadwerkelijke besmetting met steptokokken is de kans erg klein dat je kleine daarmee besmet wordt. maja, als je het voor kunt zijn dan liever dat.

Probeer er niet te veel aan te denken, het gaat vast goed! Geniet van je zwangerschap!!!!

Posted

nou ja, het ging niet eens alleen om de streptococcen, het ging er ook nog eens om dat ik bij de eerste bevalling fluxus had (extreme bloedverlies) en schijnbaar mag daarna nooit meer thuis bevallen en dat heb ik met de 2e wel gedaan, dus vandaar dat ik gewoon supermazzel heb gehad om meerdere redenen...vond thuis bevallen overigens heerlijk, maar nu ik weet dat het supergevaarlijk is voor mij en voor de baby vind ik het ook niet erg om in het ziekenhuis te bevallen, al vind ik thuis toch de lekkerste plek, maar er schijnt zoveel verandert te zijn, ook in het ziekenhuis. had al gehoord over dat er een koffiezetapparaat staat en een groot tv scherm enzo....dus niet meer dat hele klinische wat het vroeger was...moet trouwens nog eens kijken naar de open dag van de kraamkamers daar...ga ik meteen doen :)

veel liefs en thanx :)