Jump to content

Wie starten er deze maand (nov 2011) met ISCI?

seef74
 Share

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Een paar weken geleden heb ik mezelf voorgesteld op dit forum en wij moesten toen nog wachten op de info bijeenkomst over iVF/ISCI in het AMC voordat we konden beginnen.

Afgelopen dinsdag was het zover. Alles is duidelijk uitgelegd en we hebben flink wat papierwerk mee naar huis gekregen. Afgelopen donderdag naar het ziekenhuis geweest, waar we de behandeling gaan beginnen (het AMC doet alleen de punctie en de terugplaatsing). We hebben inmiddels een deel van de medicijnen al thuis, de rest kan ik morgen ophalen.

Omdat ik altiijd noteer wanneer ik ongesteld ben, kunnen we aankomende week eigenlijk al beginnen.

Maar jeetje dat is ineens wel heel snel en ik word er eerlijk gezegd een beetje zenuwachtig van...

Als er nog meer meiden hier zijn die deze maand beginnen, dan zou ik t fijn vinden om ervaringen uit te wisselen!

Groetjes Seef

• Replies 675
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Seef, Spannend hè je eerste ICSI. Maar ik moet toegeven dat ik nu mijn tweede eigenlijk nog spannender vind. Ik weet nu wat ik kan verwachten, en vrees een beetje voor wat komen gaat. Maar die berg medicatie die ik de eerste keer ophaalde bij de apotheek, heb ik wel een potje om moeten janken. Jeetje zeg, zoveel! Ik kon me bijna niet voorstellen dat ik dat allemaal in me zou gaan spuiten.

Ik kan ook deze week beginnen, vandaag of morgen word ik ongesteld en dan gaan de eerste spuiten er al weer bijna in.

Als je eenmaal aan de beurt bent, dan gaat het echt razend snel. Zeker in vergelijking met al het wachten van de voorgaande weken, maanden of jaren. Ik vond het vorige keer ook zo snel gaan met spuiten; op dag 12 had ik al mijn punctie. Voor je het weet is al het zieknhuisgedoe weer voorbij en zit je in de wachtweken.

Ik vind het gezellig om hier mee te schrijven en hoop dat er nog een paar dames aansluiten die ook in november starten. Dat zou wel gezellig zijn. Dan kunnen we elkaar er doorheen slepen.

Een fijne dag gewenst!

Nou, als je het over de duvel hebt. Nog geen uur na mijn vorige berichtje, tadaaa, ongesteld. Net dus het zkh gebeld en alle afspraken gemaakt. Morgen beginnen met de Gonal-F, zaterdag de Orgalutran erbij en dinsdag 22 nov de eerste FM.

Ik ben dus weer in de running. En man, wat heb ik een buikpijn. Grrr, ondanks dat ik er deze maand dus een beetje opwachtte om ongesteld te worden, haat ik het echt.

Op welke cyclusdag zit jij Seef? En wanneer verwacht je ongeveer te beginnen?

Hallo meisjes, leuk jullie reacties!

Ik begin niet met de pil maar op de 23e dag van mn cyclus begin ik met decapeptyl. En die 23e dag is overmorgen al!

Op de 5e dag dat ik ongesteld ben moet ik naar t ziekenhuis voor een echo en bloedprikken. Als dat alles goed is, dan begin ik met GonalF.

Ik heb zelf diabetes en prik mezelf 5x per dag, dus wat dat betreft zie ik niet heel erg tegen het prikken op. Behalve dan dat ik een hekel aan naalden heb en de naaldjes voor de hormonen toch alweer groter zijn dan mijn insuline naaldjes...en dat je niet weet wat de hormonen met je gaan doen natuurlijk.

Ik mag eigenlijk helemaal niet klagen wat betref lang wachten.

Een paar maanden geleden heeft mijn vriend verteld dat hij verminderd vruchtbaar is (wij zijn nu precies 1 jaar samen). Daar is ie achter gekomen tijdens een eerdere relatie. En omdat dat dus al bekend was hoefden we niet de lange medische molen in.

Maar dat het spannend gaat worden, dat is 1 ding wat zeker is.

Zeker omdat ik naast het hele traject mn diabetes goed onder controle moet houden. Normaal gesproken kost me dat geen moeite maar omdat ik er nu nog meer mee bezig ben, lijkt het wel lastiger te worden om mn bloedsuikers stabiel te houden.

Okaasan, ik zie dat jullie al lang bezig zijn, jeetje...alle respect en wat fijn dat jullie nu weer in de running zijn. Sterkte en veel succes!

Diana, jij ook alvast succes met de punctie!

Laten jullie weten hoe het gaat!

Groetjes Seef

Hai

Ik ben gisteren begonnen met het prikken van decapeptyl, dus nu 2 prikjes gedaan. Morgen om half 9 hebben we een echo. Ik hoop zo dat alles goed is... ik twijfel omdat ik maandag dacht ongesteld te worden (had helder bloed en ik verwachtte het ook die dag) maar ik vloei erg weinig. Normaal is het al niet veel (ongeveer anderhalve dag) maar nu is het wel heel weinig. Eerst morgen maar eens bekijken wat ze zeggen. Ik ben gewoon zo bang om het "fout" te doen. Het prikken vind ik heel eng. Ik heb EMLA pleisters die de huid helemaal verdoven dus ik voel geen pijn maar ik vind het zo heftig om mezelf te injecteren. En als morgen alles goed is, moet ik het 2x per dag gaan doen (Puregon komt er dan bij). Het gaat weer heel wat van mijn zelfbeheersing kosten maar ik ga het gewoon doen!

Iedereen heel veel succes en sterkte!

Jij ook succes Loeseke! (eigenlijk wens ik ons allemaal natuurlijk succes)

NCM, ze hebben tegen mij gezegd dat ik een dag of 5 na de decapeptyl ongesteld zou worden, maar zo te lezen begin jij op een andere dag in je cyclus? Is het zo dat elk ziekenhuis anders werkt?

En hoe was het vanmorgen in t ziekenhuis?

En ik denk hetzelfde als jij, bang om het fout te doen. Heb nou al tig keer zitten rekenen of het wel goed is dat ik morgen begin of dat ik misschien toch een dag later moet beginnen. Dat zijn natuurlijk gewoon de zenuwen voor het hele proces.

Wat fijn trouwens dat je EMLA pleisters hebt. Ik heb er nog nooit van gehoord maar zo te horen is het wel iets voor mensen die echt bang zijn voor prikken. Zoals ik al zei, prik ik mezelf elke dag 5x, maar ik ben ook best bang om nu ineens iets anders te prikken qua medicatie en andere naalden. Pff morgen aan het eind van de middag ga ik mn eerste prik zetten, mn vriend is werken dus ik moet het alleen doen...misschien maar beter ook, dan kan ik ook niet kriegelig worden van de situatie :-))

Hai

Alles was goed in het ziekenhuis!! Pfew! Ben nu sinds gisteren ook puregon aan het prikken. Ik moest op dag 1 van mijn cyclus (dus bij het doorkomen van de menstruatie) beginnen met decapeptyl en nu sinds dag 3 de puregon erbij. Wel wilde ze een extra bloedonderzoek omdat er nog wat van het eiblaasje waar ik mijn eisprong uit heb gehad nog aanwezig was en ze zeker wilden zijn dat alles goed was.

EMLA is top! Binnen een uur is je huid gevoelloos. Ik vind het fijner om alleen te prikken en rustig de tijd te nemen. En ik beloon mezelf met een fijne warme douche ;-)

@Seef: Wat fijn dat jullie niet zo lang hoefden te wachten voordat je de MMM in ging. Nou ja, fijn, euh, helemaal niet fijn natuurlijk, maar je snap wel wat ik bedoel.

@Loeseke: Ook welkom hier. Je eerste ICSI, spannend. Ik wens je heel veel succes.

@NCM: Wat fijn die pleisters. Zeker als je prikangst hebt. Ik heb geen prikangst, maar moet toch iedere keer wel een drempel over om die naald in me te steken. Gelukkig heeft de Gonal-F hele dunne naaldjes.

Ik ben ook wel een beetje bang om dingen te vergeten te spuiten, dus ik heb het niet zo overzichtelijke schema van het zkh in een excellijstje gezet. Nu kan ik iedere dag afstrepen als ik gespoten heb, en kan ik dus niets vergeten. Heel handig vind ik, en hoef ik me niet zo zenuwachtig te maken.

Ik kan wel merken dat het stimuleren hier in volle gang is. Ik kan al na drie dagen spuiten bijna niet meer zitten met mijn broek dicht. Dan voelt het echt alsof ik een 8-gangen diner in een uur naar binnengewerkt heb. De bijbehorende misselijkheid is er ook, maar goed het is 'slechts' van drie dagen spuiten. Ik voel me dus niet echt top en de middagen breng ik vooral slapend door. Eén ding op een dag is echt de bloody limit. Meer trek ik echt niet.

En ik kan maar beter niet te veel naar buiten gaan, want ik word echt agressief van al die vervelende mensen op straat (lees mensen die zich net niet helemaal aan de verkeersregels houden en mij daarmee dus een heel klein beetje lastig vallen). Grrrr, ik kan iedereen wel schieten. En vervolgens moet ik daar dan weer om huilen.

Pfff, ik hoop dus dat ik net zo snel klaar ben met spuiten als vorige keer.

Verder is er trouwen een wachtbankje december waar heel veel dames schrijven die nu deze maand begonnen zijn. Daar kunnen we ons ook aan sluiten. Of vinden jullie het gezelliger om hier in een klein groepje te blijven schrijven?

http://www.ivfmoeders.nl/showthread.php?15100-Wachtbankje-december-2011/page3

@NCM: fijn dat alles goed is en dat je begonnen bent met Puregon!

@Okaasan: dat klink niet fijn: een opgezette buik en dat je zo moe bent. werk je fulltime of niet? anders wordt het lastig om de middagen te slapen, of slaap je na je werk? och jeetje, ik moet straks ook GonalF spuiten, ik hoop niet dat ik t zelfde krijg als jou, agressief in t verkeer haha want ik ben normaal gesproken al een beetje een hittepetit in de auto :-))

vanmiddag rond 18u heb ik mn eerste spuit decapeptyl gezet. t kostte me ietwat moeite omdat de naald toch een stukje groter is dan mn insulinepen-naald. maar goed, eigenlijk was het zo gepiept. ik moet er alleen niet teveel over nadenken, want dan wordt t enger. mn vriend noemde me net een stoere chick :-)). ik zit de hele tijd te denken of ik nu al wat moet/kan voelen...

ik had gisteren al even in het topic over het wachtbankje december gelezen. ik denk dat ik me daar ook wel ga aanmelden. wilde alleen nog even wachten omdat ik pas vandaag begonnen ben en eigenlijk nog niet zo goed kan meepraten omdat het voor mij nog allemaal nieuw is!

@Seef: Nee gelukkig werk ik niet op het moment. Ik reageer best heftig op de hormonen en zou niet weten hoe ik dat met werken moet combineren. Ik stond al sinds begin november ziek gemeld en nu ik inderdaad weer met een poging begonnen ben, blijft dat ook nog wel even zo. Vorige keer had ik vrij genomen tijdens de poging en daar had ik een wel spijt van. Ik was toen nog veel moeier dan nu (maar niet zo belabberd als nu) en in die maand vrij, heb ik eigenlijk geen dag een vakantiegevoel gehad. Toen ik weer moest gaan werken, was ik moeier dan ooit tevoren. Ik had me toen ook voorgenomen dat ik me bij een eventuele nieuwe verse poging gewoon ziek zou melden.

Ik ben echt zo moe en belabberd en ik kan echt maar 1 ding op een dag doen. Gisteren naar een verjaardag en daar zat ik na het eten gewoon te huilen op bank. Echt heel naar. Ik ga nu van alles huilen en de gedachtes 'wat nu als ik het weer allemaal voor niets doe' schieten sinds gisteren voortdurend door mijn hoofd. Het lukt maar niet op die uit te zetten. Ik hoop dat ik dinsdag een mooie eerste FM heb en ik dan weer wat positiever tegen alles aan kijk (dat was de vorige keer ook zo).

Vandaag in elk geval een rustige zondag. Geen plannen en zit nu nog in pyjama op de bank :-)

En inderdaad, niet te veel nadenken over die naalden, dat moet je echt niet doen. Als ik dat ga doen, dan kan ik door de tranen de naald niet meer zien.

Gezellig als je je ook bij het wachtbankje december aansluit. Dan hoef ik niet meer dubbel te posten :happy: Nee hoor dat is gekkigheid. Je moet doen wat je zelf wilt. En dat je nog niet veel weet is echt geen probleem, op het wachtbankje december zitten allerlei 'ervaringsniveaus' bij elkaar. Iedereen is even welkom. Maar als je daar niet meldt, dan blijven we gewoon met een paar gezellig hier kletsen, dat vind ik ook prima.

@NCM, hoe gaat het met spuiten? NEt zo goed als de eerste prik? Zet hem op meid!

Hai!

Spuiten is goed te doen. Ik heb alleen een hekel aan links spuiten... ik vind die hoek moeilijk om de naald goed recht in te prikken. Rechts is een stuk makkelijker. Morgen naar het ziekenhuis voor de 8ste dag echo! Ik ben zo benieuwd!

Ik snap alleen niet goed hoe dat met pregnyl werkt... ik heb alleen capsules met poeder en oplossing maar geen spuitjes ofzo. Morgen maar eens vragen. Ik heb nog voor tot en met donderdag puregon. Zo dan de punctie al zijn? Ik ben zo nieuwsgierig naar wat ze morgen gaan zien en me kunnen vertellen.

Het wachtbankje van december past niet zo bij mij denk ik, ik ben meer nieuwsgierig naar andere meiden die ook ICSI doen

Dan blijven we toch lekker hier schrijven. Geen probleem hoor.

Voor de pregnyl moet je inderdaad naalden en een spuitje hebben. Je hebt een dikke naald om de vloeistof op de zuigen, bij het poeder te doen en dan weer op te zuigen. Dan doe je de andere veel kleinere naald erop om het te injecteren. Die had je er bij de apotheek bij moeten krijgen. Zonder naalden en spuit kun je dus niets met de pregnyl. Maar ze kunnen je dat vast wel in het zkh ook verstrekken.

Fijn dat het spuiten goed gaat!

Succes morgen met je follikelmeting, hoop dat er mooi veel follikels te zien zijn.

Oke... ik heb weer een boze mail naar de apotheek gestuurd. Bij het ophalen van alles waren ze al heel kortaf bij de apotheek. Ik had geen naaldencontainer gekregen en ook geen verdere uitleg en nu dit weer. Heel irritant! Normaliter is het een hele fijne apotheek maar dit kan ik erg slecht hebben en zeker niet tijdens dit traject...

Vorige week werden er nog 20 eiblaasjes geteld dus ik ben benieuwd hoeveel er zijn gaan groeien!

oh wat vervelend zo'n apotheek. Ik had ook een behoorlijke muts deze keer toen ik mijn tas vol op ging halen. Ze vond het erg vreemd dat ik even wilde zien of alles compleet was. Ja, ik mocht wel even checken. Nou, euh, ja ik bedoelde dus eigenlijk dat jij als medewerker even aan de mij als klant laat zien dat je de juiste medicatie levert. Maar dat was een hele gekke gedachte. Ik kom verdorie voor 1200€ medicatie halen, dan mag er toch wel even gekeken worden of het klopt.

Maar die naalden staan altijd op mijn recept voor de pregnyl vermeld, dus niet zo handig van de arts dat het er niet opstaat. En de naaldencontainer moest ik de eerste keer ook om vragen. Die gebruik ik nu nog, want hij was nog niet vol. Ik kreeg deze keer ook geen nieuwe van de apotheek. Als ik hem gewild had, had ik dus weer moeten vragen.

En wow, 20 blaasjes! dat is echt veel. Doe je voorzichtig en rustig aan? En vocht veel drinken. Ik hoop dat je niet te veel last van je buik hebt.

Heb je trouwens geen prikinstructie in het ziekenhuis gekregen? Daar heb ik al deze dingen geleerd: bestelling apotheek controleren, want gaat heel vaak mis, naaldencontainer vragen, checken of overal naalden en spuiten bij zitten.

Ik was erg blij met de uitgebreide prikinstructie door de verpleegkundige.

Wel instructie gehad over het prikken maar niet over de apotheek. Ik ging er eigenlijk van uit dat zij dit goed serieus zouden nemen dus dat stelt even teleur.Ja 20 blaasjes maar voel me prima. Vraag me nu af of ik me niet te goed voel... Zullen de eiblaasjes te weing gereageerd hebben? Ben alleen beetje moeier maar werk ook ongeveer 45 uur. En ik ben wat vergeetachtiger ;-)Ik ga het zien morgen. Spannend !

nee joh, niet te zenuwachtig worden als je niets voelt. Vorige keer voelde ik van alles in mijn eierstokken en was er al een klein beetje groei te zien, maar toen ik de Cetrotide erbij ging spuiten voelde ik niets meer daar. Ik werd er enorm zenuwachtig van. Ik dacht echt dat op een volgende echo niets meer te zien zou zijn. Geheel onterecht, want uiteindelijk zijn er 13 follikels aangeprikt. Hartstikke mooi dus.

Die hormonen doen echt wel hun werk, zeker als je al zoveel blaasjes gezien hebt. Geen zorgen dus, gewoon lekker gaan slapen en veel succes morgen. Ik ben benieuwd wat je te zien krijgt en of de punctie al gepland kan worden.

Net echo gehad en maar drie eitjes zijn flink gegroeid. De overige blijven achter. Das niet wat we verwacht hadden en dat valt even tegen. De dosering puregon moet ik nu verhogen en vrijdag terugkomen om te zien of er meer mee zijn gaan doen

Hè pruts, wat stom zeg. Hopelijk gaan er meer mee doen met de hogere dosis. Bij mij was het vorige keer ook zo dat er maar vier redelijk waren gaan groeien, de rest was allemaal heel klein. Bij de volgende meting was alles mooi mee gegroeid. Het kan dus nog prima. Niet te veel zorgen, gewoon doorspuiten en ik ga hard duimen voor vrijdag voor je (en voor je follikels natuurlijk).

Bedankt voor je lieve en motiverende reactie. Dat kan ik nu wel even goed gebruiken moet ik zeggen... ik ben erg teleurgesteld... Ik moet nu 250 eenheden puregon prikken (eerst 200) dus ik hoop zo enorm erg dat er nog wat follikeltjes mee gaan doen! Ik vind 3 echt te weinig als er 20 klaarliggen maar helaas heb ik daar niets over te zeggen...

Hoi dames,

Ik val even tussendoor. Ben ook net begonnen met 1e poging ICSI. Ik ben 12 november begonnen met spuiten van decapeptyl na 4 weken de pil slikken. A.s. donderdag moet ik voor m'n eerste echo. Wij lopen bij het UMCG Groningen. Ik vindt het reuze spannend allemaal. Vond het spuiten in het begin erg meevallen maar het gaat me steeds moeilijker af. Vooral links gaat moeilijk maar eigenlijk vind ik beide kanten vervelend. Net of die vloeistof niet weg kan ofzo. En dan te bedenken hoeveel spuiten ik nog in de koelkast heb liggen. Bewaren jullie die ook in de koelkast? Ik zie als een berg op tegen de punctie, maar volgens mij doet iedereen dat wel.

Groetjes Bikergirl

Hai

Ik heb inderdaad hetzelfde. Ik ben nu net de tweede week spuiten ingegaan en het staat me steeds meer tegen dan vorige week. Misschien ook omdat mijn eerste echo me tegen viel en ik de moed een beetje verloren heb.... Maar ik ga dapper verder! Ik vind de prikpen van Puregon ideaal! Heel fijn naaldje. Maar de decapaptyl, daar krijg ik steeds meer moeite mee. De naald is dik(ker) en ik vind hem zo lastig vasthouden en leegdrukken. Met links is het helemaal moeilijk.

De decapeptylspuiten liggen in de koelkast en ik haal er 1 uit zodra ik thuisben (rond 18 uur). De Puregon ligt in mijn slaapkamer (de ampul die er nu inzit dan, de rest in de koelkast). Ik zie nog niet op tegen de punctie, ik zit nu in de modus dat ik aan het hopen ben dat ik meer eiblaasjes krijg die meegaan doen met de stimulatie ;-)

Veel succes Bikergirl!