Jump to content

Wat voor matrasje in ledikantje?

Recommended Posts

Posted

Hè meiden,

Wij zijn druk bezig met de babykamer en het verzamelen van andere spulletjes.

Allemaal superleuk, maar er is een ding waar we niet uitkomen: het matrasje voor in het ledikantje. Er zijn zoveel mogelijkheden, van betaalbaar tot heel duur. ik kan evt ook hè matrasje van m'n neefje overnemen (heeft hij 2 jaar op geslapen), maar volgens mij wordt dat afgeraden. Vandaar mijn vraag aan jullie:

- waar heb je je matrasje gekocht?

- wat kostte het?

- waar moet je speciaal op letten?

- heb je nog tips?

Ik krijg overigens de aerosleep van m'n schoonzusje, inclusief hoeslakentjes en dergelijke.

Ben benieuwd naar jullie ervaringen!

Liefs

Fren

Posted

Wij hebben het duurste van het duurste gekocht (en nog dubbel ook, tweeling), bij Babypark. Kostte iets van 139 euro ofzo, exclusief accessoires. Dacht nog zo dat ik er niet in zou trappen. Eerste wat onze kraamhulp zei: vooral géén duur matrasje kopen, nergens voor nodig! Gewoon een normaal, degelijk matras... Hoeft niet duur te zijn.

Maar toen was het al te laat, haha!

Succes!

Posted

In de matrasjes zit de grootste geldklopperij van alle babyspullen (Los dan van héle dure kamertjes die bijna nieuw op marktplaats voor minder dan de helft staan ;-). Een gewoon eenvoudig matrasje is hartstikke goed!

Posted

Hi Fren,

Bedoel dat je het aerosleep dekje krijg voor over het matrasje? Dan kun je op zich af met een redelijk goedkoop matrasje, aangezien de aerosleep voor de veiligheid zorgt. Zorg wel voor een stevig matrasje. Wij hebben in de wieg een prenatal matrasje (huismerk) plus een aerosleep dekje en in het ledikant een aerosleep matras plus dekje (maar we hadden dus net zo goed kunnen kiezen voor alleen het dekje en dan een goedkoper matrasje).

Posted

Ik heb een matrasje gekregen van mijn neef waar heel weinig op geslapen is. Het belangrijkste is dat hij goed in het ledikantje past. Het kindje weegt zo weinig dat het niet uitmaakt wat voor matrasje er in ligt en met de aerosleep erop heb je ventilatie genoeg dus zou het niet te duur maken.

Waarom wordt een gebruikt matrasje afgeraden???? (ja als er viezigheid in/op zit ok, maar anders maakt het toch niet zo veel uit??)

Succes met je keuze maken fren

Posted

Hoi Fren

zowel in het ledikantje als in de wieg hebben we een matrasje van Aerosleep (het matras met daarop dat losse honginraatachtige matje) Wij kochten het gecombineerd via een speciale site waar het erg gunstig geprijsd was (www.babyveilig.nl). Maar omdat jij dat topdek al hebt (wat juist het belangrijkste is) kun je er ook een "gewoon" matrasje bij kopen. Persoonlijk ben ik vanwege de hygiene voor een nieuw matrasje maar ja, omdat het bij jou van je zus komt dan weet je ook hoe er mee omgegaan is.

Mijn schoonouders hebben ook een ledikantje staan, daarin een matrasje van ikea.

Wij hebben met name naar de stevigheid gekeken, omdat er met een jaar of 2 natuurlijk heel wat meer gewicht op komt.

Van hoeslakentjes gebruik ik gewone katoenen, heb er ook 2 van Aerosleep maar ik vind ze niet prettig aanvoelen, beetje vreemd materiaal.

100% katoen is ook luchgtdoorlatend genoeg icm. de aerosleep.

veel succes!!

Posted

Ik wilde de aerosleep en toen ik bij mijn kraamburo ging informeren kreeg ik te horen dat ze die dus afraden!!! Vooral kindjes die in de winbter worden geboren waarbij ze kruiken moeten gebruiken dan halen ze als je het dekmatrasje hebt dat eruit! Dus wij hebben nu die van 40 euro van de IKEA! Ik zou dus even informeren bij je kraamburo!

Posted

Fren ik heb 8 jaar geleden een enorme discussie gehad met mijn moeder over het matrasje voor de wieg. Mijn moeder had ergens een oud matrasje op de kop getikt maar ik had gehoord dat daar bacterien in kunnen zitten die slecht kunnen zijn en zelfs wiegendood veroorzaken. Omdat het mijn eerste kind was en ik daar erg zenuwachtig van werd, heb ik een matras op maat laten maken bij Prenatal. Overigens was dat maar een paar tientjes, viel erg mee.

Nu bij mijn tweede (en derde) ben ik daar een beetje genuanceerder over gaan denken, als je het van tevoren maar goed reinigt, desnoods bij de stomerij, kan tweedehands volgens mij wel. Ik heb zelf nog geen tweede wieg en/of ledikantje dus moet nog even kijken wat ik ga doen en waar ik tegenaan loop.

Ik zou in ieder geval niet voor een hele dure gaan want inderdaad: ze wegen nog heel weinig.

Posted

De kraambureau's verschillen nogal wat betreft de aerosleep. Vergeet niet dat ze een adviserende functie hebben en als je het dus zelf wilt gebruiken niet het recht hebben om dat weg te halen. Het wordt niet voor niks verkocht dus zo slecht zal het niet zijn.

Maar net wat je zegt, even navraag doen bij kraambureau

Posted

hier pocketmatrasje van matrasdirect 29,95

8 cm dik

hierover wel een aerosleep

bij mijn 1e kindje duur matrasje gekocht van 79,95 van babydump met aerosleep

wij mochten de aerosleep wel direkt gebruiken van de kraamzorg terwijl onze dochter ook in de winter geboren is

Posted

bij ons ook geen negatieve ervaringen over het kraamburo en de aerosleep, ze is dan wel een zomerkindje maar toch. Ik heb het idee dat het beleid per buro en/of regio ook wel verschillend is. MIsschien is stomen van een 2de handsmatras inderdaad een goed idee.

Wij hebben iig een goed gevoel bij de aerosleep, ook erg handig dat als ze eventueel gespuugd heeft dat is het topdekje (om het zo maar even te noemen' makkelijk te reinigen en het matras blijft schoon.

Posted

Thanks meiden! hier heb ik echt veel aan. Ga dus inderdaad voor een goedkoper matrasje van ikea ofzo. Bij babypark kregen we alleen matrasjes te zien waarvan de goedkoopste 150 euro was en de duurste zelfs het dubbele! Ga letten op de stevigheid en dan in combi met het opdek- aerosleep ding moet het vast goed zijn!

Posted

Volgens mijn kraamburo is de combi kruik en aerosleep niet goed, het water zou niet weglopen en dat zou gevaarlijk zijn! Ik ben eerlijk als t kraamburo niks had gezegd was ik dus voor de aerosleep gegaan! Wel blijkt het dat fabrikanten erg inspelen op de hormonen van moeders want als er er staat veilig voor uw kindje , tja dan zijn wij mama's daar natuurlijk heel gevoelig voor haha! Ik heb ook de matrasbeschermer van ikea, liggen bij de babybedjes erbij!

Posted

Ik heb het matrasje van m'n vriendin gekregen, samen met het ledikantje en al.

Hebben haar 2 mannetjes hiervoor op geslapen. Ik weet dat zij best schoon is en alles er om heen hebben we gewassen. Het is gewoon een Ikea matrasje - volgens mij niets mis mee, zeker niet als ze nog zo klein zijn...

Succes!

Posted

Hee meiden,

Interessante discussie! Ik kreeg idd ook al twee keer als tip om een pasgeboren winter baby niet op de aerosleep te leggen. Dit ivm die mooie luchtcirculatie, dat zou het moeilijker maken voor het kindje om op temperatuur te blijven. Daarnaast werd me verteld dat die hele kleintjes zich sowieso nog niet om kunne draaien, dus dat dat die aerosleep nog niet nodig is. Dilemma's :-).

Wij wachten dus even met aerosleep.

Wat overigens wel grappig is, zijn de verschillende inzichten in verschillende landen. In Ierland kent bijna niemand de aerosleep, maar zijn die zogenaamde 'ademhalings bewakingssystemen' weer behoorlijk populair. Angelcare ofzo heet dat? Nog een grappig verschil op gebied van slapen: ze gebruiken hier geen kruiken! Die bestel

Ik dus weer in Nl, vind het veel te zielig om zo'n baby in een koud bed te leggen. Laatste grote verschil: er worden hier geen gewone katoenen of wollen dekentjes gebruikt, maar alleen hele dunne katoenen dekentje met gaatjes erin. Die worden dan in meerdere lagen opgelegd om het wel warm te maken, maar wel nog ademend te houden. Ach ja, fijn alle adviezen aanhoren en dan eigen keuzes maken, dan komt het helemaal goed :-)

Posted

wat dat draaien betreft

ik moest miniman op zn zij leggen van de kraamhulp en van het frustratieburo moest hij perse op zn rug

maar hoe ik m er ook inlegde hij slaapt al vanaf het begin het lekkerst op zn buik en draait daar dus gewoon heen

daarom ook hier de aerosleeptopdek aangeschaft

en ook gewoon met de kruik erin gebruikt

had ook de verhalen gehoort over het water daarom een bellywarmer (elektrisch opwarmbare kruik zonder water )gekocht maar die mocht ik dus niet gebruiken van de kraam

zij wilde gewoon de waterkruik gebruiken op de topdek in de winter .moest gewoon iedere avond goed controleren of de fles goed dicht zat maar dat doe je toch automatisch je wilt op geen enkel matras dat je kruik lekt , niet voor t matras maar omdat je kleine zich dan kan branden

Posted

Over warmteregulering is ook discusie natuurlijk. Warmte stuwing kan wiegedood veroorzaken en aerosleep voorkomt dat probleem. Ook is het zo dat wij hier in Nederland geen koude huizen hebben door de centrale verwarming dus en dat je beter een deken extra kan geven bij kou i.p.v. iets anders. Een kruik gebruik je ook helemaal niet lang over het algemeen. ooguit een paar weekjes.

Wij hebben ook de kruik nog in gebruikt in de earosleep en net wat Pleun zegt, een kruik controleer je zowiezo en dat is idd echt niet om te voorkomen dat je matrasje nat wordt dan.

In het ziekenhuis leggen ze de kleintjes hier ook gelijk op hun zijde te slapen, om te voorkomen dat ze "stikken" in eventueel hun eigen opgegeven melk.

Posted

Ach ik zie al weer, ook voor dt onderwerp gaat het aloude gezegde "zoveel mensen, zoveel meningen" weer op...

Denk da je met gezond verstand een eind moet komen!

Posted

ja werkelijk iedereen zegt wat anders... Wij hebben een matrasje van volgnes mij 50 euro van de babydump. Duurder was er volgens de vrrkoopster ook, maar was nergens goed voor ivm laag gewicht.

Aerosleep lang over getwijfeld. Ze speken idd in op je gevoel. Athans het merk. Verkoopster zei dat kinderen een paar jaar terug zonder dat ding ook gewoon groot werden. En dat is natuurlijk zo. Wel nog even op internet gezocht. Kwam een onafh. Onderzoek naar de aerosleep tegen. Daarin stond dat katoenen dekentjes veel belangrijker zijn. De aerosleep schijnt wel te helpen, maar pas op latere leeftijd. Dit ook weer vanwege het lage gewicht. Er is dan nog niet voldoende druk voor de werking.

Dus tja om gek van te worden. Wij houden het maar op een matras met katoenen dekens en lakens en verwarmen het bedje voor het slapen gaan voor met een kruik.

Posted

Ik heb gisteren een matrasje van Ikea gekocht met binnenvering (pocket). De verkoopster daar wist er verbazingwekkend veel vanaf en schoot in de lach toen ik begon over matrasjes die afplatting van het hoofdje tegengaan... Bij babypark gaven ze daar heel hoog over op (was ook het duurste matrasje van tegen de 300 euro...). We lenen de aerosleep van m'n broer en schoonzusje, dus als dat niet bevalt zijn katoenen lakentjes snel genoeg gekocht!