Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ik ben er altijd vanuit gegaan dat ik na mijn verlof in contract terug zou gaan, maar nu las ik dat het wellicht handiger id om in eerste instantie voor die uren ouderschapsverlof op te nemen.

Zijn er meiden die dit gedaan hebben? Wat zijn de voor- en nadelen? Waar vind ik meer info?

Ben benieuwd,

Fren

Posted

Hoi fren,

Ik heb ook ouderschapsverlof. 1 dag in de week, 2 jaar. Heb nu nog een jaar te gaan. Weet er niet helemaal het fijne van maar een aantal voordelen zijn dat je voor de ouderschapsverlof dag nog een deel betaald krijgt, in mijn geval 27,5%. Je pensioen loopt gewoon door alsof je volledig werkt en het is belasting technisch voordelig omdat je over de ouderschapsverlof uren weer het een en ander kunt terug krijgen van de belastingdienst en dat maakt het best aantrekkelijk!ik heb zo geen site voor je met info, maar google maar even en zou ook even wat informatie vragen op je werk!

maar zou als het kan eerst ouderschapsverlof opnemen. Je kunt daarna altijd nog je contract gaan verlagen!

Succes!

Lfs annie

Posted

Ik heb ouderschapsverlof. Ben nu nog bezig met het ouderschapsverlof van Thomas (geboren juni 2010) en ga straks verder met het verlof van Joris (geboren september 2011).

Volgens mij kan je op de site van de overheid het meeste vinden. Google maar even op ouderschapsverlof en dan is het zowat de eerste link.

In principe heb je recht op 26 x het aantal contracturen dat je werkt. In mijn geval dus 26 x 40 uur (per kind onder de zeven of acht jaar). Je mag dit geloof ik aan een stuk opnemen, dus als je begint met ouderschapsverlof kan je het alleen maar onderbreken wegens zwangerschapsverlof (zoals ik gedaan heb). De "standaard" opname is de helft van je uren per week, dit kan je werkgever niet weigeren tenzij er zwaarwegende redenen zijn, maar in overleg mag het ook anders. Ik heb bij Thomas maar 16 uur per week opgenomen en ik mocht die 4 uren "opsparen" en aan het einde er weer bij plakken zodat ik op 1 jaar en 3 maanden uit kwam. Maar als je de standaard neemt en je werkt 40 uur, dan kan je dus een jaar lang voor de helft werken.

Voordeel is dat je na dat jaar in principe weer op je oude contracturenaantal terug komt, maar dat je ook contractvermindering kunt aanvragen. En dat is dan minder makkelijk weigeren voor je werkgever, want dan zijn er dus geen zwaarwegende redenen meer te bedenken (je hebt immers al een jaar minder gewerkt).

Ander voordeel is ook dat je (dit jaar nog) ook nog via de belasting ouderschapsverlofkorting kan aanvragen. Dan krijg je 4 euro per uur geloof ik voor de uren die je opneemt. En sommige werkgevers hebben hier ook nog andere regelingen voor.

Nadeel is dat je het zelf moet betalen (enkele werkgevers daargelaten). En als je er mee moet stoppen, om wat voor reden dan ook (zwangerschapsverlof daargelaten), dan is het weg en kan je het niet meer opnemen.

Dat is het volgens mij wel, dacht ik.

Posted

Dank! Wat ik niet kan vinden, is of je bijv ook slechts 4 uur per week op mag nemen? En loopt je pensioen wel door over de opgenomen uren? Is het nadelig voor de werkgever?

Posted

Ja, dat mag.

Ik had een contract van 32 uur.

Ben gegaan naar een contract van 28 uur, waarbij ik 4 uur ouderschapsverlof opneem. Dus 24 uur werk.

De reden om dit te doen was de ouderschapsverlofkorting. Waar ik niet aan gedacht had, is dat de ouderschapsverlofkorting alleen geldt als je ook een teruggang in inkomen hebt. Dat zal meestal zo zijn (je krijgt immers niet betaald voor je verlofuren (bij de meeste werkgevers)), maar omdat ik een deel van mijn levensloopspaarpotje laat uitbetalen nu ging ik niet in inkomen achteruit. Dus die korting kreeg ik niet.

Pensioen weet ik niet zeker of dat doorloopt hoor. Als dat wel zo is: dan is dat nadelig voor de werkgever. Zo niet: volgens mij maakt het dan voor de werkgever niks uit.

Nog gevonden op internet:

Hoe lang mag ouderschapsverlof duren?

De verlofregeling duurde voorheen 13 weken, maar per 1 januari 2009 is het ouderschapsverlof verlengd naar 26 weken.

Het aantal uren verlof per week blijft hetzelfde: ten hoogste de helft van de werktijd per week, gespreid over twaalf maanden. In overleg met je werkgever kun je het ouderschapsverlof ook op een andere manier opnemen. Dit kan als volgt:

• het verlof over een langere periode dan twaalf maanden uitsmeren.
  • meer uren verlof per week opnemen. Bijvoorbeeld voltijds.
  • het verlof opsplitsen in maximaal zes gedeelten. Elk gedeelte moet minimaal een maand duren.

BRON: http://www.mkbservicedesk.nl/239/ouderschapsverlof-hoe-werkt.htm

Posted

Hoi Fren,

Ik ga ook 4 uur ouderschapsverlof per week opnemen. Ik sta voor 24 uur op papier maar ga 20 uur werken. Ik krijg voor 20 uur uitbetaald, en voor 24 uur pensioen. Als de uren op zijn kan ik terug naar 24 uur werken. Doordat ik een tweeling heb, duurt dit ongeveer 5-6 jaar voordat de uren op zijn.

Werkgever mag het niet weigeren. Op de site van de belastingdienst is hier meer over te vinden, en anders moeten ze het bij P&O ook weten, zij hebben als het goed is alle info al kant en klaar liggen!

Succes.

Posted

Hi Lianne,

wij hebben helaas geen P&O, maar de vraag ligt nu bij ons administratiekantoor. Ik denk ook dat ik inderdaad de 4 uur ov ga opnemen ipv terug te gaan in uren. Net op tijd overigens, had bijna mijn nieuwe contract getekend :-)

Ga even speuren op de site van de belastingdienst.

Dank je wel!

Posted

Hi Fren,

Het is inderdaad verstandiger om in eerste instantie ouderschapsverlof op te nemen. Zodra de ouderschapsperiode voorbij is kan je altijd nog beslissen om contractueel minder te gaan werken. Ouderschapsverlof mag je in elke vorm opnemen (redelijkerwijs) in goed overleg met je werkgever. Pensioen en alles loopt gewoon door, dus dat is mooi meegenomen en je mag je opgenomen ouderschaps uren aftrekken via de belasting. Wat ook een handige site is: http://www.szw.nl

Gr Ig

Posted

hoi dames

ik heb ook gekozen om o.v. op te nemen en dat gaat om 16 uur per week (werkte voor de bevalling 40 uur). Ik heb begrepen dat de werkgever niet verplicht is om de pensioenpremie door te betalen. Bij ziekte krijg je overigens de verlofuren ook niet uitbetaald.

Maar goed, dat is ook het geval uiteraard als je minder uren werkt.

Als mijn ov erop zit kijk ik wel weer verder.

http://www.belastingdienst.nl/particulier/heffingskortingen/heffingskortingen-10.html

http://www.belastingdienst.nl/particulier/levensloopregeling/levensloopregeling-10.html

er zijn overigens ook werkgevers (ik geloof als je oa in het onderwijs zit) waarbij je werkgever je een gedeelte in de kosten tegemoet komt. de regeling is dan weer net wat anders.

Posted

En stel je doet dit en je komt in de ww. Over welk bedrag krijg je dan ww? Waarschijnlijk over het laatstverdiende loon. Dat is dan het loon- de ouderschapsverlofuren denk ik...

Ik zou eigenlijk fulltime blijven werken omdat mijn man huisman is. Maar met 3 kindjes is dat voor hem ook best veel plus dat ik het zelf ook wel fijn vind om meer thuis te zijn. Alhoewel ik eigenlijk feitelijk maar 4 dagen werk en toch fulltime betaald krijg. Dus ik snij me waarschijnlijk gigantisch in de vingers als ik iets aan die regeling ga proberen te veranderen... Plus dat het met onze stichting niet zo goed gaat in crisis en de kans erin zit dat volgend jaar einde oefening is... En dan zou ik dus de ww in gaan voor het fulltime salaris. En dan kan ik dus sowieso een tijdje thuis zijn. Lastige keuzes....

groet,

Jeanine

Posted

Hey Fren

Ik zit ook nog te dubben over wat ik ga doen:

Ik werk nu 32 uur. Wil ik straks gewoon 28 uur gaan werken of 32 uur met 4 uur ouderschapsverlof per week wat dus dan ook op 28 uur uit komt???

Ik neig naar dat laatste vanwege het voordeel wat het gedurende je verlof oplevert, maar als je binnen 6 maanden na je verlof terug gaat naar 28 uur werken, dan moet je volgens mij het bedrag wat je ontvangen hebt over je verlofuren terug betalen, dus als dat zo zou zijn, zou ik achteraf een tegenvaller hebben...

Ik ga t toch ook nog even met P&O overleggen...

Posted

Hoi meiden,

Ik zag ook met deze vraag en heb uiteindelijk besloten om mijn contract aan te laten passen van 40 naar 32 uur.

Ondanks dat je in 2012 nog een deel van de Belastingdient terugkrijgt, is het ouderschapsverlof mij meer waard op het moment dat hij naar school gaat ondanks dat er tzt waarschijnlijk geen teruggave meer is.

Tevens hebben wij het geluk dat manlief 26 weken betaald én 26 weken onbetaald ouderschapsverlof krijgt, klein mazzeltje!

Succes met kiezen, Fren..

Posted

Ik werk 22 uur (woensdag, donderdag en vrijdag) in het onderwijs! Ik zou half mei weer moeten beginnen en 29 juni gaat de zomervakantie in! Ik heb mijn betaalde verlof (55 procent) aan elkaar geplakt waardoor ik dus dit schooljaar niet meer hoef te werken en vanaf het nieuwe schooljaar (16 aug, 1e werkdag) neem ik op de woensdag ouderschapsverlof dan heb ik nog recht op 10 betaalde woensdagen en 54 onbetaalde woensdagen dus ik ben ongeveer nog 1,5 jaar de woensdag vrij!