Ga naar inhoud

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

@sometimes: nou je mag best een baldag hebben hoor!!!! En de hormonen zullen ook wel niet meewerken ;-). Wat irritant dat je dan ruzie hebt met je baas zeg, ik hoop niet over je behandeling?

@zuuz: ik heb geen idee of dit een mooi aantal delingen zijn, whaha. Het is inderdaad onze eerste icsi poging. Jij hebt al meerdere tp gehad zo te lezen, ook icsi? En hoekang benje al bezig?

Allemaal: ik duim voor iedereen hier in het bankje!

• Reacties 627
  • Aangemaakt
  • Laatste Reactie

Top Posters in dit Topic

Geplaatst

Ik doe "gezellig" met Sometimes en Zuuz mee: ik heb ook een enorme dipdag en net een flinke huilbui gehad... Ik ben zo onzeker over het zwanger-worden. Gaat het ons ooit lukken? Waarom lukt het niet? Waarom kan niemand uitleggen waar het probleem ligt? Hoever moeten we gaan? Maar nu wel weer wat rustiger en ga weer proberen om morgen goed door te komen...

Meiden jullie ook weer succes!!

Geplaatst
Ik doe "gezellig" met Sometimes en Zuuz mee: ik heb ook een enorme dipdag en net een flinke huilbui gehad... Ik ben zo onzeker over het zwanger-worden. Gaat het ons ooit lukken? Waarom lukt het niet? Waarom kan niemand uitleggen waar het probleem ligt? Hoever moeten we gaan? Maar nu wel weer wat rustiger en ga weer proberen om morgen goed door te komen... Meiden jullie ook weer succes!!
He wat bale nmc!!! Ben je nu echt ongesteld geworden??Ik leef onwijs ket je mee hoor!!
Geplaatst

Ik heb dezelfde vraag als infame, NCM, is het definitief over???

Nou, hier is de stemming ook omgeslagen. Tussen de middag ben ik naar het toilet geweest en jawel... geen witte smurrie, maar beige smurrie in mijn inlegkruisje.... Hoe kan dat nou? Ik voel me zo zwanger.... Heb je die mega-tieten wel gezien, en heb ik dat misselijk zijn dan fout? Nou, tranen zijn hier al gerold. Scenario's van babyspul de deur uit gooien, het ons meisje moeten zeggen dat er geen baby meer komt i.p.v. misschien (als ze vraagt krijgen wij ook nog een baby?).

Vanavond in mineurstemming uit eten geweest in de veronderstelling dat het dan nu wel snel op gang zou komen. Maandverbandje voor gedaan i.p.v. inlegkruisje.... Maar groot was mijn vreugde toen ik 4 uur later naar het toilet ging en het ongeveer net zo beige was als vanmorgen.... Zou het dan toch nog wel goed zitten??? Man, wat is dit toch ook erg!!! Beige is nog geen bruin.... en ik hoop dat het zo blijft. Één ding weet ik zeker: zelfs als ik ga vloeien ga ik wel testen... want volgens mij moet er wel een innesteling zijn geweest deze keer!!!

Groetjessssss

Geplaatst

Hilde waarom gooi je er morgen geen testje tegenaan dan? Dat is toch twee weken na de punctie? Test kan snel weer negatie worden als je eenmaal vloeit (spreek uit ervaring).

Hier vandaag roze in inlegkruisje en rood bij afvegen. Verder totaal niet misselijk meer. Ik Kaat me graag verassen, maar ik vrees dat het na twee dagen overtijd en een echt positieve test voor ons weer niks gaat worden.

Rest allemaal sterkte met deze dipdag. Kruip vroeg in bed, leg je handen op je buik, haal rustig adem en spreek je embryo(s) toe. Baadt het niet dan schaad het niet ;-)

Geplaatst

Bah zeg, wat een hoop vervelende en verdrietige dingen op dit bankje!

Henne, hoop dat het bloedverlies niets te betekenen heeft, het is je zooooo gegund. Toch maar bloed laten testen lijkt mij.

Sometimes, Zuuz & NCM, wat naar dat jullie zo'n rot dag hebben vandaag. Die onzekerheid maken iemand gek, ik weet het en ik gun het niemand. Hoop dat er morgen een betere dag komt voor jullie.

Sometimes, ik ben blij dat ik nu een paar dagen vrij heb en geen ruzie op mijn werk kan maken. De boog staat strak gespannen hier. Tijdens de stimulatie en de bijhorende zenuwen (hopelijk zijn er eicellen en hopelijk ook ern bevruchting) was ik ook al niet te genieten.

Nog ff op je tanden bijten meis, vandaag negatief testen betekent nog niets, maandag gaat vast beter!

Zuuz, hoop dat de Utrogestan zijn werk goed doet bij jou en je positief gaat testen.

NCM, ik hoop hard met je mee. Bruinverlies erger geworden of gestopt? Hoop echt het laatste. Snap goed dat je een baaldag hebt.

Inflame, vandaag de TP met prima vooruitzichten las ik. Je gaat 2 onzekere weken tegemoed, sterkte alvast en ik duim ervoor dat je een mooie test hebt als het wachten erop zit.

Hildever, nog alle tekenen op oké? Dat zou TOP zijn. Wanneer ga je testen?

Ik nog steeds hoofdpijn, vanaf vanmiddag weer steken maar ben nog schoon. Word gek van het wachten, tik, tik, tik.

Ren voortdurend naar de WC, die bollen geven af en toe een 'vochtig' gevoel en dan slaat de schrik me om mijn hart.

Meiden, hoop dat voor jullie allemaal de kinderwens uiteindelijk in vervulling gaat en het liefst deze maand al. Ik duim voor een ieder!

Geplaatst

Ships zeg, ik lees een paar dingen na het plaatsen.

Verdori Hildever, dacht dat je hartstikke de goede kant op ging. Beige zegt ook nog niks natuurlijk maar ik zou ook paniek krijgen. Idd, morgen toch al testen?

Henne, laat je morgen toch je bloedwaardes nakijken? Duim verder voor je.

Geplaatst

@ hildever: he wat een irritante situatie... Ik duim voor je hoor dat het bij beige smurrie blijft :-)

@jansuhhh nou spannend he, heb je wel een idee wanneer je zou kunnen starten, wachttermijn ofzo??

@else, spannend zeg,, zeg dat wel ja tik tik tik: wanneer mag je testen??

Ik blijf duimen en zoals else ook al zegt, hopelijk komt voor iedereen zijn wens uit...... Inderdaad liefste deze maand :-)

Geplaatst

Ow, brrrr, Henne.. wat lastig he? Heb je nog hoop? Man wat een zenuwslopende tijd!!! Ik gun je/wens je toe dat ze blijven zitten! Ik zeg tegen onze kleintjes ook steeds: blijven zitten: we zijn hartstikke nieuwsgierig naar jullie!!!

En die testen... Misschien inderdaad morgen toch even doen... Weet het nog niet... Vorige keer had ik ook al een aantal dagen (3) stevig gevloeid toen ik testte, en er kwam nog een streepje... En aan de andere kant: in die van de trekpleister zitten er 2 voor 5 euro... dus morgen 1 en dinsdag 1? En als het dan morgen positief is, is het gewoon zo als 4 jaar geleden bij ons dochtertje... Even nog een smeuïg verhaal: kan aan mijn vinger nog niets verdachts vinden na het instoppen van die gekke bollen, behalve restanten van de al weggestopte exemplaren....

Else, vanavond had ik alleen nog stuitertieten... die misselijkheid was gisteren in de loop van de dag ook verdwenen. Maar ja, misschien haal ik die misselijkheid in mijn hoofd omdat ik het zo graag wil? Geest is akelig sterk! Dat vochtige gevoel van die bollen herken ik! Akelig he? En hoofdpijn heb ik ook af en toe. Maar bij (naderende) menstruatie heb ik dat eigenlijk nooit. Hoopvol teken? Enneh, paniek was het inderdaad even. Hoewel die nu wel weer is gezakt en ik wel weer een gematigd positief gevoel kan krijgen. Zal onze hummels nog eens toespreken zoals Henne adviseerde en morgen wachten we het toiletbezoek wel weer af.

inflame... jij ook wachten nu... Wanneer mag je testen?

Zuuz, sometimes en NCM, het is toch wat... we hebben bijna allemaal lopen dippen vandaag. Zou het aan het weer liggen? Hopelijk komt er morgen weer een heleboel positieve energie vrij!!!

Jansuh, inderdaad, weet je al of je nog lang moet wachten?

Meiden, toitoitoi, hang on!!!!

En welterusten.... Morgen nog maar 4 nachtjes 'slapen'.

Groetjessssss

Geplaatst

@hildever, gelukkig dat het bij dat beetje beige gebleven is, ik zou voor 2 voor 5 gaan ;-)

Tja, hoofdpijn ken ik eigenlijk ook niet van ongesteld worden. Ik had dat vroeger wel toen ik de 'pil' gebruikte en ongesteld werd. Daarom denk ik nu ook dat het mogelijk wat met het hormoongebruik te maken kan hebben.

Haha, das het enige waar ik naar uit kijk, die 'witte' vinger bij het 3x daags bollen schuiven. Te smerig voor woorden eigenlijk maar wit is wel hoopgevend.

Mijn boobs doen deze ronde niet erg mee, op wat steken verder niets. Ruik ik opeens meer/anders? Of is dat hoop.

Ik wil en mag maandag testen. Eerst kijken hoe ik het weekend doorkom. Ben zo bang voor het verdriet hoewel het zeker anders zal zijn als bij de eerste. Uiteindelijk heb ik al een zoontje waar ik welliswaar 5 lange jaren voor heb moeten vechten maar hij is er wel, ons wonder.

Het moet ons allemaal gegund zijn! Wel zo eerlijk

Geplaatst

@ dames wat een baaldag voor ons. Ik ben inmiddels een beetje tot bedaren gekomen. Ga straks mijn Stippie liefhebbend toespreken, zoals Henne zei. Ik heb nu wel koppijn, maar dat zal de spanning zijn. Morgen en zaterdag weer aan het werk en dan proberen de rest van het weekend te overleven.

Zuuz, Else, NCM, Hildever meiden ik stuur alle positieve energie die ik over hb naar jullie.

De rest van de meiden, Inflame, Jansuh succes waar in het traject je ook ben.

Special gebedje naar jou Henne. Ik hoop zo dat het toch wonder boven wonder goedkomt en zo niet dan wens ik je alle kracht toe om die teleustelling te kunnen dragen.

Ps. Hierzo nog steeds alles wit, zowel de vinger, gatsie, als het inlegkruisje..;)

Iedereen een rustige nachtrust gewenst.

Geplaatst

Tis nog niet definitief over maar het zit er naar mijn mening zeker aan te komen… maar weer kijken wat de ontwikkelingen van vandaag worden maar mijn hoop is grotendeels vervlogen. Morgen voor de zekerheid een 2 voor 5 euro Kruidvattest maar mijn gevoel zegt dat het weer niets is geworden…

Geplaatst

Ik had een heel verhaal getypt, toen ik het wilde posten was ik ineens niet meer ingelogd en was ik dus de hele tekst kwijt...

Ik moet zo werken, dus geen gelegenheid het verhaal opnieuw te schrijven.

Maar even snel voor jullie allemaal, speciaal voor degenen voor wie het nu heel spannend en zwaar is: heel veel sterkte, ik denk aan jullie! Ik wens jullie heel veel kracht om alles te dragen.

Geplaatst

NCM, ik hoop dat je het mis hebt!!!!

Zuuz, hoe gaat ie verder met jou? Ben benieuwd naar je verhaal als je terug bent van werken ;). Herken het wel dat je soms een heel verhaal hebt getypt en dat het dan weg is. Meestal ben ik dan ook niet zo gemotiveerd om het dan nog een keer te typen.

Henne, hoe is het nu met jou?

Else, kan je het nog volhouden?

Nou, hier een nacht met achterlijke dromen achter de rug. Heb vannacht wel een keer of 3 tests gekocht. Eerst was het fout gegaan en had ik per ongeluk een ovulatietest die zei: 12 dagen. Terug naar de winkel. Er waren geen tests meer, alleen ovulatietesten... Naar een andere winkel... Zat er allemaal bloed bij mijn urine... Hoezo er druk mee zijn????

Bij het opstaan was ik minder misselijk. De druk is van mijn borsten af en ze zijn ook niet meer zo gevoelig. Vanochtend dus eerst maar naar de Trekpleister gefietst, nadat ik mijn ochtendurine had opgevangen....

Thuis getest... En zowaar... 2 streepjes. Destijds toen we testten voor onze dochter hebben we netjes gewacht tot de testdatum en was er tot die tijd niets aan de hand. We waren meteen door het dolle heen. Maar door de beige afscheiding en door onze ervaring van april vorig jaar kan ik nu nog niet echt blij zijn.

Vanmorgen een flink eind gewandeld met een buurvrouw. Voel af en toe nog wat misselijkheid... Voelde ook af en toe wat lopen in mijn beleving... Mijn schaamstreek is nog steeds geïrriteerd.... Had mezelf beloofd niet steeds naar de wc te rennen. Dus toen ik thuis kwam en ik ook echt moest was ik toch wel errug blij dat het eigenlijk wel weer witte derrie was met een heel klein ieniemieniebeetje beige. Wel een paar opgedroogde rode spotjes, maar dat komt volgens mij van mijn schaamlippen die gewoon zeer doen. (Rare verhalen toch ook eigenlijk he?). Heel voorzichtig krijg ik weer een beetje hoop!

Groetjes en sterkte meiden!!!!

Geplaatst

Inmiddels wd 11 na punctie, nog steeds hoofdpijn en slecht geslapen.

Hoe is het met jullie, hoop weer positiver als gisteren. Tis zo al moeilijk genoeg maar je gevoel heb je niet in de hand en het moet er ook uit.

Hier onveranderd, geen bloedverlies, beter ruiken, hoofdpijn en trekken onderin mijn buik....zou het?

Mijn mantra voor het weekend....ik koop geen test, ik koop geen test...ik koop geen test

Meiden, sterkte met deze zware dagen, dat we met zijn alle op de bank mogen blijven zitten.

Else

Geplaatst

@NCM hoop dat het allemaal goed afloopt bij je, als er niet meer bloed/bruin verlies is lijkt me dat positief, mocht het wel het geval zijn hoeft dat ook weer niets te betekenen. Sterkte!

Geplaatst

Hoi Hilde,

Hoest bij jou na het dipje van gisteren?

Ik wil echt pas maandag kopen, als ik ze vandaag of morgen koop ga ik voor de bijl en ben zo bang voor onzekerheid. Bij negatief zou het nog te vroeg kunnen zijn.

Ik heb wel al voor de zekerheid gekeken waar in de buurt koopzondag is, hihi

Geplaatst

Hey Else,

Moet er wel om lachen dat je al gechecked hebt op koopzondagen!

Waarschijnlijk heb je mijn vorige berichtje gemist gezien je vraag over het dipje. We hebben ook ongeveer gelijk gepost.

Ik zit nu op dag 14 na de punctie, dag 10 na de terugplaatsing... Maar het lijkt allemaal wel een maand geleden! Ik ga niet eerder meer testen dan dinsdag. En als het blijft zoals het nu is tot maandag, dan ben ik denk ik echt blij. Ik wordt steeds weer een beetje positiever. Sorry dat ik voor zoveel rumoer heb gezorgd... Maar ben gisteren echt geschrokken! En dan lijkt het misschien allemaal zo overtrokken als het nu met zo'n sisser af lijkt te lopen... en misschien zelfs positief....

Groetjessssss

Geplaatst

We hebben elkaar idd gekruist, WOW positief!!!! Snap dat je het nog onder voorbehoud ziet. Gelukkig ben je er wel weer positiever van geworden. Lijkt me onwijs goed te zitten bij jou! Ik merk bij vlagen ook sterker 'geloop' tussen mijn benen. Is telkens die derrie. Is raar om het er zo over te hebben, maar het is nou eenmaal zo toch?! Niet raar trouwens dat je schaamstreek er van overstuur raakt.

Fingers crossed voor jullie allemaal

Geplaatst

Gisteravond weefseltjes en propje oud bloed verloren dus in tranen want ik dacht dat alles nu wel zou doorkomen. En dan....pfff... vandaag bijna geen oud bloed bij afvegen, beetje oud bloed in slipje, enorm geirriteerde darmen... wat moet ik daar nu weer mee? Ik ben nu wel weer benieuwd naar de test. Heb er weinig hoop op dat er een streep komt maar misschien zijn de wonderen de wereld nog niet uit

Geplaatst

Soms weet je het niet, NCM, hold on!!!! Ik hoop het zo voor je!!! Wat zenuwslopend.....Heb je ook niet de neiging om in bed te slapen, te gaan slapen en pas weer op de testdag wakker te worden?????

Groetjessssss en heel veel sterkte!!!!

Geplaatst

Oei wat een spanning hier! Hilde dus ook twee streepjes en beige prut. Gezellig hè ;-) geeft zoveel vertrouwen.

Ik zit met angst en beven te wachten op mail uit dd. Vandaag bloed geprikt bij immunoloog, krijg op basis daarvan prognose voor verloop van deze zwangerschap. Ondertussen steeds banger voor bbz door het niet snel stijgende hcg (testen worden maar ietsje dikker) in combi met bruine prut. Ziekenhuis gebeld, heb over week echo om te kijkend het in de baarmoeder zit, "als ik dat haal" denk ik er dan achteraan, erg hè. Eerst de uitslagen uit de maar afwachten.

Ncm ik duim voor je. Voor de rest natuurlijk ook!

Geplaatst

Hey Henne, Spannend voor jou zeg!!! Je hebt natuurlijk al het een en ander te verhapstukken gehad! Hopelijk zijn de uitslagen goed strakjes! Wanneer krijg je de uitslag? En fijn dat je over een week al mag kijken... al duurt een week natuurlijk nog lang!

NCM, hoe is het bij jou? Nog 1 nachtje en dan kijken of het nog aan boord zit ondanks de 'rommel'.

En Henne, ik ben wel weer positief. Misselijkheid is nog steeds gedurende de dag. Mijn tepels zijn nu erg gevoelig, steekt het steeds door heen. En van die beige prut heb ik het laatste beetje vanmorgen gezien. Misschien dat er een adertje gesprongen was? Tuurlijk, ik houd er ernstig rekening mee dat het nog steeds mis kan gaan, maar omdat het nu gestopt is, ben ik weer positief. De vorige keren bleef het niet zo lang rustig en was het al wel een beetje donkerder dan beige.

Groetjes!!!

Geplaatst

Fijn dat er al 2-streepjes-dames zijn!!!! Maar wat ellendig en onzeker zijn die prut-en-bruin-goedje-toestanden!

Houd vol dames!!!! Het komt vast tot een goed einde! Ik duim alleszins superhard voor jullie mee!!

En ik hoop ook snel met jullie te kunnen 'meewachten'...!

Mijn lichaam is in gang geschoten, en hoe! Er zijn 4 follikels klaar om te springen (hoewel die niet nodig zijn, het is om cryo's te doen!).

Ik mag vanavond de pregnyl zetten. Dinsdag krijgen we te horen wat het ontdooiresultaat is... Ik hoop zoooooo dat onze 2 eskimootjes de expeditie overleven en heelhuids uit hun iglootje geraken! Ik begin al een beetje zenuwachtig te worden, de vorige keer hadden 5 van de 6 cryo's het namelijk niet overleefd.... Ik kan dus wel wat duimen gebruiken!!!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Hoi allemaal, Wij zijn vier masterstudenten Klinische Psychologie aan Tilburg University en doen onderzoek naar hoe vrouwen hun zwangerschap beleven, zowel op psychosociaal als seksueel vlak. Zwangerschap wordt vaak neergezet als iets alleen maar moois, maar veel vrouwen ervaren ook onzekerheden, veranderingen in welzijn, relatie- of intimiteitsvragen. En juist daar is nog verrassend weinig onderzoek naar gedaan. Daarom zijn wij op zoek naar vrouwen (18+) die op dit moment zwanger zijn, zowel na een spontane zwangerschap als na IVF, IUI of ICSI, en die de Nederlandse taal goed beheersen. Het invullen van de vragenlijst duurt ongeveer 30–40 minuten en is volledig anoniem. Je kunt op elk moment stoppen of vragen overslaan. 💻 Meedoen kan via deze link: https://tilburgss.co1.qualtrics.com/jfe/form/SV_eXUeNCATdqLcOeW?Q_CHL=qr Met jullie deelname helpen jullie om meer kennis te verzamelen over hoe vrouwen hun zwangerschap écht ervaren – zodat professionals in de toekomst beter kunnen aansluiten bij wat er speelt. Heb je vragen? Dan mag je altijd mailen naar: Welzijntijdenszwangerschap@tilburguniversity.edu Alvast heel erg bedankt 🤍 Maaike  Namens de onderzoeksgroep Jij en je Zwangerschap Tilburg University   ---------------------------------------------------------------------------------------------------- Het onderzoek is goedgekeurd door de Ethics Review Board van Tilburg University (TSB_RP1810). Deelname is vrijwillig en volledig anoniem. Deelnemers vullen online vragenlijsten in (ongeveer 30–40 minuten) en kunnen op elk moment stoppen of vragen overslaan
    • Good morning ladies, does anybody here have some feedback and experience doing ICSI at LUMC? What are the questions and test that I should ask for in the first appointment? We have already done ICSI for multiple years (at AMC and C&C), now LUMC will be our last possible round, so I want to be as prepared as possible. Many thanks!
    • Hallo, Wij hebben onlangs een eerste poging ICSI gedaan. We hadden in totaal 13 eitjes die geïnjecteerd zijn. Hier zijn helaas geen bevruchtingen uitgekomen.  Uit het onderzoek is ook niets raars gekomen, geen afwijkende eicellen of zaadcellen.  Nu willen we niet hetzelfde riedeltje nog eens doen zonder verder onderzoek.  We hebben onze zinnen gezet op Gent. Daar schijnen ze meer onderzoek te doen.  Zijn er meer mensen die geen bevruchtingen hebben gehad na een - in principe - succesvol ICSI traject tot dan toe? En wat zijn jullie vervolgstappen?   
    • Hai @Ele   Wij zijn eind 2020 gestart met ivf. Eerste poging hadden ivf gehad en daar kwam helaas helemaal embryovorming. 2de ronde icsi gedaan hier 6 embryo's 1 terug geplaatst, geen succes. 1 was sterk genoeg om ingevroren te worden dus deze in mijn natuurlijk cyclus mogen terug plaats. Hier van zwanger geworden maar helaas een vroege miskraam. Bij de 3de rond niets in de vriezer maar 2 laten terugplaatsen en hieruit is onze zoon Noah geboren. Hij is nu net 1 geworden. Door ziekte van mijn man besloten snel weer de volgende ronde ivf in te gaan nu hij nog zo gezond mogelijk is. Eerste punctie zit er weer aan te komen en moet zeggen dat ik hem best wel weer knijp. Vond de vorige rondes zwaar maar met z'n lief klein mannetje erbij is het er niet makkelijker op. Hoe ervaar jij dat met een dochter van bijna 3?
    • Hoi! Ik ben 40 en voor het eerst bezig met ICSI in UZ Brussel. 3 jaar geleden 6 IUI pogingen gehad in een Nederlands ziekenhuis zonder resultaat. Ik heb afgelopen dinsdag mijn eicelpunctie gehad met 4 eitjes als resultaat. We zijn nu uiteraard in spanning aan het wachten op nieuws. Over 5 dagen worden we pas gebeld door de arts met het nieuws hoeveel embryo's de vriezer ingaan. Als er intussen iets mis zou gaan dan worden we eerder gebeld. De reden dat ik deze cyclus geen terugplaatsing kan hebben is omdat ze hebben ontdekt tijdens de punctie dat ik een poliep heb in mijn baarmoeder. Die moet eerst verwijderd worden voor ze een terugplaatsing kunnen doen. Logisch maar toch was het wel even balen!  Ik zou het leuk vinden om ervaringen te delen met lotgenoten. Hoe gingen jullie bvb om met de wachtperiodes,wat waren jullie ervaringen met de hormonen,de punctie etc... Lieve groetjes, Nathalie 
  • Topics

• Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Gebruikers Voorwaarden