Jump to content

Eerste IVF behandeling.. Veel stress...

Annemiek34

Recommended Posts

Hallo,

Ik ben Annemiek en ik ben 35 en heb 6 IUI pogingen gehad, helaas zonder zwanger te raken. Erg emotioneel en frustrerend, omdat we in totaal al meer dan 4 jaar bezig zijn, eerst op de natuurlijke manier geprobeerd, daarna naar het ziekenhuis. Volgens de gynaecologen ligt het aan slecht zaad van mijn man, maar heb de laatste 3 IUI pogingen tevens Gonal F gekregen. Echter mijn menstruatiecyclus is goed en geregeld en maak elke maand minimaal 1 eicel aan. Ben nu doorverwezen en zal binnenkort met mijn eerste IVF behandeling gaan beginnen.

Omdat ik zo graag zwanger wil raken, merk ik dat elke mislukking erg veel stress en frustratie met zich meebrengt. Het fysieke gedeelte onderga je, maar het emotionele gedeelte is het ergst....vooral omdat we al meer dan 4 jaar bezig zijn. Daarnaast heb ik een drukke baan die erg veel aandacht van mij vergt en ook extra stress met zich meebrengt. Uiteraard vind ik het het allerbelangrijkste om zwanger te raken, maar vind het erg lastig om met alle stress om te gaan. Ik begrijp ook dat stress niet bevorderend werkt als je zwanger wilt raken en om alles goed te laten verlopen.

Hebben jullie ervaringen, tips om met stress en de emoties om te gaan. Hebben jullie andere tips die jullie geholpen hebben om via een IVF behandeling zwanger te raken (bv bepaalde vitamines) ?

Alvast bedankt!

Groetjes Annemiek

Hoi Annemiek,

Allereerst welkom hier! Om stress kwijt te raken kun je vanalles doen. Ieder mens is anders dus het is laatig te bepalen wat voor jou werkt. Voor de een helpt het om lekker te sporten, de ander houdt misschien van schilderen of heeft baat bij acupunctuur. Als je erg veel moeite hebt met stressregulatie zou je hier hulp bij kunnen zoeken van een psycholoog of van je bedrijfsarts. Voor IVF-stress geldt alleen, niet wegroken/drinken etcetera. Je druk maken over stress is in elk geval geen goed idee ;-)

Wat vitamines betreft kun je beginnen met een multivitamine voor vrouwen die zwanger willen worden icm visoliecapsules. Er zijn hier op het forum hele waslijsten te vinden van suplementen en voedingsgewoonten maar ik krijg uit je verhaal de indruk dat je er juist ontspannen in wil staan. Je hele leefpatroon omgooien en veel suplementen slikken is dan niet echt de manier.

Ik heb zelf ook een IUI traject doorlopen en wij zijn uiteindelijk zes jaar bezig geweest. Ik heb de stress geprobeerd te bestrijden met Zumba en piano spelen. Qua vitamines slikte ik Etos zwanger worden en omega 3. Ik wilde het ook een beetje meer los kunnen laten en heb me verder niet beperkt (behalve niet roken en niet drinken). Dus lekker een biefstukje gegeten en gesport.

Wat hier vaker gezegd wordt, het belangrijkste is dat je blijft leven. Een kinderwens is allesoverheersend en snoept zo stiekem de jaren weg. Het is een bron van verdriet en frustratie dus zorg dat je daarnaast wel een gevuld leven leidt zodat je beter met tegenslagen om kunt gaan.

Ik zou zeggen kijk eens rond op dit forum, je zult vast veel herkennen. En veel succes met de behandelingen!

hall annemiek,

ik ben ook begonnen met ivf cyclus deze maand na 6 mislukte iui ś. ds ik kan je niet echt vertellen wat wel o f niet goed werkt . wel sna ik hoe je je ongeveer voelt. ik heb een hoop gelezen oer acupunctuur dus at ga ik nu proberen, hoor er veel positieve verhalen over. bij mij in het zhuis vertelden z dat er is uitgewezen datde stof die vrijkomt van stress geen invoed heeft op het zwanger willen worden. ik vond het moeilijk om te geloven, maar egens maakt het me rustiger dat wanneer ik gestresst ben niet nog gestressterraakomdat ik gestresst ben. ik denk nu vaker het zijt zo het hort erbij.

veel mensen zeggen je moet erover praten, maar dar heb ik niet zo een zin in, de eeste mensen begrijpen me toch niet. dus sinds kort zwerf ik hier een beetje rond. lees ik hier wat post ik daa wat en ik vind t heel fijn. ik wens je heel veel geluk!

ps sorry van alle typfouten maar schrijf op de pad en het ding makt me gek! of het komt door de decapeptyl :)

Hallo allemaal,

Bedankt voor al jullie reacties, heb een beetje rondgekeken op het forum en ben erg blij als ik de succesverhalen lees .... er is hoop ! Ik ga kijken of ik wellicht meer kan gaan sporten, in ieder geval om tijdelijk mijn gedachten even af te leiden.

Nog een korte vraag .... ik heb laatst ivm doorverwijzing IVF de uitslagen van mijn man gekregen, hierop staat aangegeven dat zijn VCM (volume x concentratie x beweeglijkheid) voor bewerking 32 is en na bewerking 3. Weten jullie wat dit betekent ?

Even snel gegoogled: De efficiëntie van de verschillende technieken wordt uitgedrukt in de oogst na opwerken. Dit betreftmeestal het absolute aantal progressief beweeglijke zaadcellen dat geïsoleerd wordt. Zo ontstaat een

VCM na opwerken. In meerdere studies is aangetoond dat de opbrengst progressief beweeglijke

zaadcellen na de scheidingsprocedure bepalend is voor het succes van de daarop volgende IUI of IVF

behandeling.

Dus dan zou ik zeggen, voor opwerken 3.200.000 zaadjes en na opwerken 300.000?

Hoi Annemieke,

Ik las toevallig je verhaal en ondanks dat ik niet meer in de medische molen zit wilde ik toch even reageren. Ik denk ook dat het belangrijk is dat je je realiseert dat een bepaalde hoeveelheid stress ook gewoon hoort bij de behandeling. Je kan niet "niet" gestresst zijn, want je bent er gewoon mee bezig. (Advies van mensen die zeggen dat je er "gewoon niet mee bezig moet zijn" moet je gewoon langs je af laten glijden). De spanning van de tijd tot aan de punctie, de punctie, de spanning van het wachten op de hoeveelheid bevruchtingen, de terugplaatsing en natuurlijk de lange wachtweken leveren gewoon stress op. Zoals hierboven beschreven: zoek afleiding en probeer het niet al te veel je doen en laten te laten beheersen. Probeer van dingen te genieten.

Ik wens je heel veel succes en sterkte!

Annemiek, het verbaast mij wel dat je IUI aangeboden hebt gekregen en hebt gehad nu je schrijft dat je man slecht zaad heeft. Mijn man had ook slecht zaad en wij kwamen daarom meteen in aanmerking voor ICSI. In Zwolle vonden ze IUI voor ons niet zo zinvol. Maar goed, ik heb geprobeerd mijn stress te beperken door te gaan sporten (zumba, bodybalance, fitness) en in mijn tuin bezig te zijn. Het is wat Sorpresa ook al zegt, er is niet 1 manier om met de stress van de behandeling(en) om te gaan.

Hoi,

Welkom hier.

Tja stress... je ontkomt er niet aan als je in de molen terecht komt vrees ik.

Ik heb het ook in het sporten gezocht maar me ook vaak begraven in het werk. Ik had ook een hele drukke job en het is eigenlijk mijn redding geweest al die jaren.

Wat voor mij wel belangrijk was, was om echt te zorgen dat je een half uur frisse lucht per dag hebt. Voorheen was de enige frisse lucht als ik van de voordeur in de auto stapte en 's avonds van kantoor weer in de auto en er thuis weer uit.

Het maakt je hoofd weer rustig, je knapt er serieus van op. En als je echt stress hebt, je huis een grote beurt geven dan ruim je ook je hoofd op lijkt het. Niet echt een tempting voorstel maar probeer het eens. Niets zo lekker als naderhand op je schoongezogen bank een kop thee of koffie drinken! :-)

Wat ik je als die hard ivf echt zou aanraden is om je Vitamine D gehalte te laten bepalen. Dit wordt door veel artsen nog niet altijd op de juiste waarde ingeschat. Het mijne was 20 en ik werd echt nooit zwanger en nu is het 120 en werd ik van elke verse poging zwanger. Iets heel simpels, kan gewoon via de huisarts.

En verder zou ik zelf geen IVF doen als het zaad slecht is maar meteen voor ICSI gaan. Je krijgt maar 3 pogingen vergoed dus geen tijd voor experimentjes of IVF misschien ook werkt zou ik nu zeggen, nu ik weet wat ik nu weet. Als het echt 300.000 stuks zijn, is het niet goed genoeg voor IVF zo is mij verteld dus zonde van je poging.

Ik wens je enorm veel sterkte, maar je redt je vast wel. De wens is uiteindelijk toch veel groter dan de ellende die je moet doorstaan en als het beloond wordt met een klein frummel ben je het echt zó weer vergeten!

Liefs

Noor

@Sorpresa: bedankt voor al je goede tips, heb een beetje op het forum rondgekeken. Ik ga in ieder geval mijn Vitamine D proberen goed op peil te houden en heb een paar goede acupunctuur adressen gekregen, dus ga zo eea proberen en kijken wat bij mij wellicht helpt. Bedankt ook voor je tip dat Voorburg 100.000 zaadjes per eitje voor IVF hanteert, we zijn nu ook de andere uitslagen van mijn man aan het 'analyseren', maar denken dat we toch gaan aandringen op IVF/ICSI.

@Booboo82: bedankt voor je bericht, erg herkenbaar! Nav van jou bericht heb ik ook eea gelezen over acupunctuur en denk dat ik dat ook ga proberen.

@Esk: bedankt voor je bemoedigende woorden, ook soms fijn om te horen dat het er soms 'bij hoort'. De mensen om mij heen geven inderdaad aan dat ik er niet te veel mee bezig moet zijn, maar iets dat je zooo graag wilt in combinatie met alles wat je doormaakt, dat is lastig om gewoon even van je af te zetten.

@ChrisH: Bedankt voor je opmerking over ICSI, we gaan toch eea hierover vragen en bij ons intake gesprek op aandringen dat we graag willen beginnen met IVF/ICSI.

@Noor: bedankt voor je adviezen, we gaan ze allemaal opvolgen. We gaan aandringen op IVF/ICSI tijdens ons intake gesprek en ik ga mijn vitamine D gehalte na.

Nog een vraag, weten jullie wellicht waarom ze in het ziekenhuis tocht eerst voor 6 IUI pogingen kunnen zijn gegaan ….. ondanks het slechte zaad van mijn man ?

IUI is het minst belastend voor je lichaam. Dat is echt de enige reden die ik kan bedenken. Wij hebben er ruim twee jaar aan vergooid. Maar elders op dit forum is een topic over IUI bij ICSI indicatie waar misschien wat positievere uitleg staat haha :-)