Ga naar inhoud

uitgerekend in maart & april 2013

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Nesteldrang. overduidelijk Rox!

(ik herken wel wat je schrijft, hoor).

Ik wilde inderdaad heel graag jouw mooie kruikzakjes kopen. Twee stuks uiltjes.

Zo te lezen is iedereen al lekker bezig met voorbereideingen voor de babykamer /babyspulletjes. Leuk, leuk, leuk!

Nu dus de laatstye uurtjes van 2012. Terugkijkend op een jaar vol verdriet (vanwege mislukte pogingen) naar verbijstering (positieve zwangershapstest) en toen onwerkelijkheid (huh...zwanger?) naar intens gelukkig zijn met een opbouwend vertrouwen in ons wondertje! Wat kan er in 1 jaar veel veranderen. De afgelopen jaren zo gehoopt nog eens mee te mogen maken en dat is in 2012 uiteindelijk zo ver gekomen.

Rox, schreef het al zo mooi op fb. Alle lange autoritjes, de puncties en het spuiten. Het is het meer als waard geweest.

Ik wens jullie allemaal een gezellig, gezond en veilige jaarwisseling.

Op naar onze wondertjes in 2013! Dat ze maar allemaal gezond geboren mogen worden en dat wij straks met zn allen heerlijk kunnen gaan genieten van ons gezinnetje!

Liefs xx

• Reacties 1,2k
  • Aangemaakt
  • Laatste Reactie

Top Posters in dit Topic

Geplaatst

Ook voor jullie de beste wensen lieverds!!!

Hier een geslaagde avond gehad.. heel gezellig met onze vrienden.. zulke lieve schatten!!

Terugkijkend op 2012, met ook indd wel tranen.. zou het ons ooit lukken.. mogen wij papa en mama worden..

maar alles is het dubbel en dwars waard geweest en zou het weer allemaal doen! Geen twijfel meer mogelijk

(twijfel die ik eerst wel had)..

Nesteldrang hmzzz nu al .. vind het zo vroeg er voor.. maar denk het indd wel dat ik nesteldrang heb..

En je hebt helemaal gelijk dan moet ik in die verflucht slapen.. das niet zo best voor mij en me astma..

Ohh ik zie het helemaal voor me het kamertje met het behang.. gisteren nog raamdecoratie gekocht..

besloten om de wastafel weg te halen.. want we kunnen geen geschikte vinden.. ohhh het word een mooi

paleisjes voor ons meisje..

Ik ga nu effe naar me ouders effe nieuwjaar wensen over brengen.. daarna maar weer klussen.. ik haat klussen

maar het moet gebeuren.. schijnbaar anders komt het niet af :)

Fijne dag lady's!

Geplaatst

De beste wensen voor jullie allemaal!!! Hopelijk wordt het een prachtig jaar dames!

Hier drukke dagen gehad, dus weinig forum-tijd, maar alles goed hoor. Gelukkig met jullie ook, ondanks alle lichamelijk ongemakken waar ik steeds over lees hier. Vervelend hoor! Ik voel me gelukkig erg goed, zijn nu langzaam aan ook een beetje plannen aan het maken voor de babykamer, druk namen aan het verzinnen...helemaal leuk, echt genieten!:)

Liefs, Syl.

Geplaatst

Hi meiden de beste wensen voor 2013! Het jaar dat onze wondertjes geboren worden!

Wij hebben ook een gezellige avond gehad. Senna om h12 wakker gemaakt en om 12 uur

Met z'n 3tjes geproost. En met me ouders en broer. Ze vond het vuurwerk prachtig zei de heletijd

Wieuw wieuw. Hihi.

Ben ook best blij dat de feestdagen weer voorbij zijn. Op naar onze wondertjes!

Geplaatst

He meiden de beste wensen voor jullie allemaal....

en langzaam komen we dichterbij onze wondertjes....

ik kijk er ook weer naar uit. Gaan jullie een 3D echo laten doen? Bij onze vk kan dat voor 25 euro.

gisteren gezellig met friends en kids gevierd heerlijk nu lekker moe op bankje

Geplaatst

Jaaa we komen in de buurt van de kleintjes.. heb er zo zin in .. ben zo klaar ervoor om mama te worden!!!

Hier al een 3d echo gedaan.. maar dat kostte ons wel 105 euro voor twee keer, maar bij beide zit een dvd

8 foto's..

Zo ff lekker naar de mac heb ik zo zin in.. avondeten is er nog niet van gekomen dus dan maar lekker stout doen!

Geplaatst

Ha meiden,

Allereerst natuurlijk de beste wensen voor 2013! Dat het maar een mooi en gezond jaar mag worden, waarin wij onze wondertjes kunnen gaan knuffelen!

Ik heb eigenlijk niet zo heel veel te melden. Ik ga morgen weer werken en heb totaal geen zin........

Volgende week maandag weer naar de gyn voor een controle. Ik zal dan ook de harde buiken gaan bespreken. Ik krijg ze gewoon erg snel. Mijn urine is al voor de zekerheid tot 2 maal toe nagekeken, maar die was gelukkig schoon.

Rox, wanneer had jij je afspraak in het ziekenhuis? Ik kreeg overigens spontaan trek in een big mac, na het lezen van je post. (nu ik dit schrijf, krijg ik alweer trek).

Ivf moeke, wij hebben de 3d / 4D echo ook al gehad. Zo bijzonder om al herkenbare trekjes te zien. Zo konden wij nu al zien dat ons ukkie, hetzelfde mondje heeft als mijn zoontje en ik zelf. (mijn zoontje lijkt behoorlijk veel op mij).

Ook wij kregen alles op DVD mee, inclusief foto's op dvd in jpg formaat. Ook wij waren ruim 100 euro kwijt. Maar dat was het wel waar. Ik had het toen ook al laten doen met ons zoontje en wij hebben dat pas geleden samen nog eens teruggekeken. (mijn zoontje is nu 4 jaar). Zo bijzonder en een blijvende herinnering.

Geplaatst

Potverdikkeme een heel verhaal geschreven niet geplaatst..

Effe kort dan.. as vrijdag naar de chirurg om te vragen wat hij vind en of ik echt een littekenbreuk heb..

Dan dinsdag naar de gyn om alles kort te sluiten ..

Mijn vriendin zei je moet een geboorteplan opstellen en dat ga ik indd maar eens doen.. ik wil alles zwart op wit

hebben zeker met onze geschiedenis..

Vanavond aan de CTG gelegen.. mw had om 18:00 nog niets van dr eigen laten voelen.. met de angelsound konden

we het hartje wel horen..

Ik mocht zonder problemen langst komen.. haar hart was erg krachtig en regelmatig.. de verloskundige zei dat het uitzonderlijk

is dat bij zo'n vroege zwangerschap ze zo'n mooie uitslag hebben..

Nou wij liepen vrolijk het ziekenhuis uit hoor.. wat wel leuk was ze schopte echt tegen die doppen .. zo van hey joh

gaat eens weg met dat ding zelfs me man kon het voelen die moest zijn hand op de dop houden voor een goede

hartslag..

Vandaag iets geklust.. ben ik weer een beetje trots op ..

Ze komen 17 Januari de babykamer brengen!! Er is nog niks klaar.. maar zo kunnen we het zeil uitzoeken en bestellen..

Ben benieuwd..

Fijne avond!

Geplaatst

Een geboorteplan is zeker aan te raden. Ik heb het tijdens de zwangerschap vanmijn zoontje niet gedaan, maar wij willen ( gezien die ervaring) het nu ook doen.

Rox, hoe gaat zoiets met een ctg? Ik had gisteren ook dat ik ons ukkie minder tot niet voelde. Met onze eigen doppler hoorde ik overduidelijk een hartje, dus toen durfde ik de gyn niet meer te bellen. Mischien een rare vraag maar mag je dan ook in die situaties bellen en wat doen ze dan met een ctg?

Geplaatst

Weet je wat goed helpt als ukjes effe rustig zijn glaasje appelsap

heb ik bij onze zoon ook gelezen op een forum en werkt goed!!

nu ook weer meteen schoppen....

Geplaatst

Ik zou echt adviseren gewoon bellen.. elke keer twijfel ik ook zo enorm.. maar hun zeggen

we hebben liever dat je teveel belt of komt .. dan dat je jezelf ongerust zit te maken.. dat

is ook niet goed voor de zwangerschap..

Je krijgt twee dopplers op je buik met een riem, 1tje registreert de harttonen van de baby

en de andere of je krampen/weeen hebt..

Alleen dit was iets aan de vroege kant voor een CTG omdat ze nog heel veel bewegingsruimte

hebben om weg te duiken..

Ik heb mee gekregen dat als ik er haar minder als 5 x op een dag voel even moet bellen.

Mijn geboorteplan is zo goed als af.. :) ik heb hem al uitgeprint naast me liggen wel zodat

ik natuurlijk nog iets kan veranderen.. [ATTACH=CONFIG]4953[/ATTACH]

Dat appelsap ga ik eens onthouden.. wie weet .. !

Geplaatst

Zo .. ik ben bij de chirurg geweest..

Die breuk bleek niet echt een breuk te zijn maar een zwakke plek in mijn buik,

wat ik altijd heb gehad.

Hij heeft me proberen af te schepen met de smoes je hebt maar 10 minuten een afspraak.

Maar ik wilde toch wat vragen beantwoord hebben.. het advies luidt van de chirurg; keizersnede!

Joepie.. eindelijk gerechtigheid nu nog de gyn as dinsdag .. maar die kan niet tegen een advies

in gaan dus ik krijg een keizersnede!

Dus waarschijnlijk nog 11 weekjes en dan is ze er!! Kan niet wachten!!

Ik duik even me bedje terug in mijn jongste kat voelt zich niet lekker en wil alleen bij me liggen..

zo ook s nachts .. nu ga ik weer lekker met hem kroelen!!

Hier een opgeluchte Roxanne!

Geplaatst

Fijn dat je duidelijkheid heb roxanne!

Gister weer naar de vk geweest bloeddruk 125/80

Dus binnen de perken. Kleine groeit goed al vond ze hem erg hoog

Liggen. Moet wel volgende week naar de gyn want ze vertrouwd het

Niet. Ook omdat ik me nog steeds beroerd voel en alle

Symthomen heb van hypertentie. dus we wachten het maar

weer af.

Geplaatst
Fijn dat je duidelijkheid heb roxanne!

Gister weer naar de vk geweest bloeddruk 125/80

Dus binnen de perken. Kleine groeit goed al vond ze hem erg hoog

Liggen. Moet wel volgende week naar de gyn want ze vertrouwd het

Niet. Ook omdat ik me nog steeds beroerd voel en alle

Symthomen heb van hypertentie. dus we wachten het maar

weer af.

He getsie wat kan dat betekenen dat hij te hoog ligt dan?

Geplaatst

Sky, ik was ook al benieuwd wat het wil zeggen als hij te hoog ligt. En ondanks dat ik al eens eerder zwanger ben geweest, had ik nog nooit van de term hypertentie gehoord. (tja, blond). Wat houdt dat dan allemaal in?

Rox, fijn dat je gesprek goed is gegaan. Ja, nu gaat het ineens erg dicht bij komen. Over 11 weken al mogelijk jullie meisje in je armen.

Wat betreft je geboorteplan: Heb jij een voorbeeld gebruikt en zo ja, wara heb je die vandaan?

Ik wil er ook een gaan schrijven (nav mijn vorige bevalling en gezien het feit dat ik op medische indicatie in het ziekenhuis moet bevallen en mogelijk even moet blijven). Nu weet ik eigenlijk nog niet zo goed wat handig is om er allemaal in te zetten.

Ivfmoeke, dank je voor de tip mbt de appelsap. Ik heb deze vandaag uitgeprobeerd en .....ja, hoor. Het werkte! Grappig.

Geplaatst
Sky, ik was ook al benieuwd wat het wil zeggen als hij te hoog ligt. En ondanks dat ik al eens eerder zwanger ben geweest, had ik nog nooit van de term hypertentie gehoord. (tja, blond). Wat houdt dat dan allemaal in?

Rox, fijn dat je gesprek goed is gegaan. Ja, nu gaat het ineens erg dicht bij komen. Over 11 weken al mogelijk jullie meisje in je armen.

Wat betreft je geboorteplan: Heb jij een voorbeeld gebruikt en zo ja, wara heb je die vandaan?

Ik wil er ook een gaan schrijven (nav mijn vorige bevalling en gezien het feit dat ik op medische indicatie in het ziekenhuis moet bevallen en mogelijk even moet blijven). Nu weet ik eigenlijk nog niet zo goed wat handig is om er allemaal in te zetten.

Ivfmoeke, dank je voor de tip mbt de appelsap. Ik heb deze vandaag uitgeprobeerd en .....ja, hoor. Het werkte! Grappig.

Ik heb hier een beetje gezocht;

http://www.knov.nl/voor-zwangeren/zwanger/de-bevalling/hoe-bereid-je-je-voor/het-geboorteplan/

http://www.cicli.nl/pdf/geboorteplankeizersnedemetverslag.pdf

En als je mijn plan wilt inlezen kan ik hem wel mailen; daar staan dingen over de keizersnede in maar ook van de voeding enzo..

En wen ik ga van het weekend aan de zakken beginnen als het goed is! :happy:

Geplaatst

Sky, wat vervelend dat je steeds zo beroerd bent! Vroeg me ook af wat dat inhoudt dat de kleine te hoog zou liggen? Iedereen draagt het toch weer net een beetje anders lijkt mij? En ik denk dat je 'hypertensie' bedoelt toch? (da's hoge bloeddruk Wen:)

Grappig inderdaad van die appelsap-tip! Ga ik tzt ook eens proberen. Hoewel ik de kleine gelukkig wel elke dag voel hoor, maar wie weet straks een keertje niet.

Rox ik ben ook wel benieuwd naar jouw geboorteplan! Goed dat je die al gemaakt hebt! Ik wil er denk ik ook wel eentje gaan maken, misschien wel goed om te doen.

Over 11 weken kan je kleintje er al zijn? Wow, dat klinkt ineens dichtbij! Lekkerrr!:)

Ik heb vandaag juist bedacht dat ik nog 'maar' 11 weken hoef te werken..haha.. We kunnen gaan aftellen!:)

Geplaatst

Ja bedoel hoge bloeddruk. Maar dat ie te hoog ligt

Is volgens mij niet erg maar het viel der op denk ik. Ze zei het zo

In ene. Maar daarom hoef ik niet naar de gyn.

Als ik me berichtje terug lees lijkt het er inderdaad op dat ik daarom ook moet hihi

Morgen peuterzwemmen met de kleine meid!

Zin in!

Geplaatst

Hè meiden,

sorry paar dagen niet op forum kunnen komen dus moet weer eens bijlezen.

hier alles oké, alleen erg het gevoel dat de kleine al volledig is ingedaald. En dit geeft niet zo een lekker gevoel tussen me benen. Heb er echt soms al pijn van. Dinsdag naar de vk en meteen een echo dan. Dus ben benieuwd of dat wat ik voel ook zo is.

rox jij heb me adres hè, kunnen we er anders ff een pb van maken en daar alle adressen in zetten?

Ga ff beetje opruimen hier en dan met vriendlief en zijn zoon naar Rotterdam. We hebben kaartjes voor oefen wedstrijd van Feyenoord. Sander kijkt er helemaal naar uit!

Rox goed gesprek gehad zag ik! Fijn meis nu idd de gyn gewoon het advies overnemen, dan is die stress ook voorbij en weet je dat het geregeld is. Goed van je dat geboorteplan al klaar is. Heb het vorige keer niet gemaakt en denk deze keer ook niet. Heb wel over 3 weken gesprek met de vk en dan zetten de de belangrijkste dingen op papier. Dus er is wel degelijk iets bekend dan.

sky rot zeg dat je je zo rot voelt elke keer. Niet fijn als dat de hele zwangerschap is meis, knuffel.

Geplaatst

Gemaild naar Syl!

Tja Kimmie ben ik ook blij om..

Yes ik heb tot nu toe het adres van jou, Sky en Wen.. en dat waren ze volgens mij wel .. dus ik

zorg wel voor een pbtje van alle adressen!

Fijne dag lieve meiden!

PS gaat er 1 van jullie naar de negenmaandenbeurs?

Geplaatst

Als mijn lichaam het toelaat gaan wij op de zondag naar de 9maandenbeurs.

Vandaag een hele goede dag lekker hoor. Ga gelijk weer aan mezelf twijfelen hihi.

Voel me dan gelijk schuldig al weet ik dat werken fietsen en wandelen nu niet gaat.

Als ik dan geen rare kwalen heb denk ik gelijk stel ik me aan..

Geplaatst

Ha meiden.

Ik had het, het afgelopen weekend te druk om op het forum te zijn. Wel meegelezen, hoor.

Rox, had ik nou al mijn adres naar jou toe gemaild? Mijn hoofd is echt een zeef en ik vergeet dagelijk zoveel dingen......zucht.

Vandaag kwam ik bijvoorbeeld op mijn werk aan en wil mijn handtas pakken. Zie ik dat ook het rugzakje van mijn zoontje nog gewoon in de auto staat. Helemaal vergeten mee te geven. Op de school van mijn zoontje is het verplicht om tussen de middag over te blijven en dan moeten de ouders dus dagelijks de lunch meegeven. Tja, die stond dus nog gewoon in mijn auto. Net als zijn gymspullen. (hij had vandaag gym op school).

Nadat ik mij gemeld had op werk, ben ik maar weer teruggereden om zijn eten, drinken en appeltje te gaan geven op school. Hij was inmiddels al gaan gymen in zijn onderbroekje. Arm kind.

Zo vergeet ik dagelijks dingen of ben ik weer van alles kwijt enzo. Heel fijn die hormonen....haha.

Vandaag had ik weer een controle bij de gyn. Ik kreeg weer een groeiecho vanwege mijn prednisongebruik. De kleine lag gewoon goed op groei, maar is geen heel groot kindje. (Dat was mijn zoontje wel). De groei is net onder de middenlijn, volgens de groeicurve.

Verder nog een inwendige echo gehad vanwege mijn vele harde buiken. De baarmoederhals en baarmoedermond zagen er gelukkig goed uit. Ik mooet het alleen rustiger aan gaan doen vanwege de harde buiken.

Ook werd mij op het hart gedrukt om toch voortaan te bellen als ik mij ongerust maakt vanwege de harde buiken of andere dingen ipv naar de huisarts te gaan. Toen ik dus vorige week die vele harde buiken had, had ik eigenlijk bij de gyn langs moeten komen. Althans dat vond hij. In het vervolg moet ik dus wat eerder aan de bel gaan trekken.

De volgende afspraak staat weer voor over drie weken.

Rox, je vroeg nog naar de 9 maanden beurs. Als mijn lichaam het ook toe laat, dan wil ik ook gaan.

Ik ben toendertijd (in 2008) ook geweest. Leuke aanbiedingen en lekker neuzen.

Sky, niet aan jezelf twijfelen, hoor, als het een keer wat beter gaat. Je lichaam geeft ook overduidelijk aan dat het niet allemaal vanzelf gaat. Mocht je da eindeliojk eens een goede dag hebben, dan is dat gewoon meegenomen.

Daarnaast is een 2e zwangerschap gewoon vaak wat zwaarder, omdat je veel minder kan rusten vanwege de zorg voor het andere kind. Althans, dat is mijn ervaring.

Dus geniet van de goede dagen en luister verder gewoon goed naar je lichaam! (moet ik nodig zeggen...whahaa)

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Hoi allemaal, Wij zijn vier masterstudenten Klinische Psychologie aan Tilburg University en doen onderzoek naar hoe vrouwen hun zwangerschap beleven, zowel op psychosociaal als seksueel vlak. Zwangerschap wordt vaak neergezet als iets alleen maar moois, maar veel vrouwen ervaren ook onzekerheden, veranderingen in welzijn, relatie- of intimiteitsvragen. En juist daar is nog verrassend weinig onderzoek naar gedaan. Daarom zijn wij op zoek naar vrouwen (18+) die op dit moment zwanger zijn, zowel na een spontane zwangerschap als na IVF, IUI of ICSI, en die de Nederlandse taal goed beheersen. Het invullen van de vragenlijst duurt ongeveer 30–40 minuten en is volledig anoniem. Je kunt op elk moment stoppen of vragen overslaan. 💻 Meedoen kan via deze link: https://tilburgss.co1.qualtrics.com/jfe/form/SV_eXUeNCATdqLcOeW?Q_CHL=qr Met jullie deelname helpen jullie om meer kennis te verzamelen over hoe vrouwen hun zwangerschap écht ervaren – zodat professionals in de toekomst beter kunnen aansluiten bij wat er speelt. Heb je vragen? Dan mag je altijd mailen naar: Welzijntijdenszwangerschap@tilburguniversity.edu Alvast heel erg bedankt 🤍 Maaike  Namens de onderzoeksgroep Jij en je Zwangerschap Tilburg University   ---------------------------------------------------------------------------------------------------- Het onderzoek is goedgekeurd door de Ethics Review Board van Tilburg University (TSB_RP1810). Deelname is vrijwillig en volledig anoniem. Deelnemers vullen online vragenlijsten in (ongeveer 30–40 minuten) en kunnen op elk moment stoppen of vragen overslaan
    • Good morning ladies, does anybody here have some feedback and experience doing ICSI at LUMC? What are the questions and test that I should ask for in the first appointment? We have already done ICSI for multiple years (at AMC and C&C), now LUMC will be our last possible round, so I want to be as prepared as possible. Many thanks!
    • Hallo, Wij hebben onlangs een eerste poging ICSI gedaan. We hadden in totaal 13 eitjes die geïnjecteerd zijn. Hier zijn helaas geen bevruchtingen uitgekomen.  Uit het onderzoek is ook niets raars gekomen, geen afwijkende eicellen of zaadcellen.  Nu willen we niet hetzelfde riedeltje nog eens doen zonder verder onderzoek.  We hebben onze zinnen gezet op Gent. Daar schijnen ze meer onderzoek te doen.  Zijn er meer mensen die geen bevruchtingen hebben gehad na een - in principe - succesvol ICSI traject tot dan toe? En wat zijn jullie vervolgstappen?   
    • Hai @Ele   Wij zijn eind 2020 gestart met ivf. Eerste poging hadden ivf gehad en daar kwam helaas helemaal embryovorming. 2de ronde icsi gedaan hier 6 embryo's 1 terug geplaatst, geen succes. 1 was sterk genoeg om ingevroren te worden dus deze in mijn natuurlijk cyclus mogen terug plaats. Hier van zwanger geworden maar helaas een vroege miskraam. Bij de 3de rond niets in de vriezer maar 2 laten terugplaatsen en hieruit is onze zoon Noah geboren. Hij is nu net 1 geworden. Door ziekte van mijn man besloten snel weer de volgende ronde ivf in te gaan nu hij nog zo gezond mogelijk is. Eerste punctie zit er weer aan te komen en moet zeggen dat ik hem best wel weer knijp. Vond de vorige rondes zwaar maar met z'n lief klein mannetje erbij is het er niet makkelijker op. Hoe ervaar jij dat met een dochter van bijna 3?
    • Hoi! Ik ben 40 en voor het eerst bezig met ICSI in UZ Brussel. 3 jaar geleden 6 IUI pogingen gehad in een Nederlands ziekenhuis zonder resultaat. Ik heb afgelopen dinsdag mijn eicelpunctie gehad met 4 eitjes als resultaat. We zijn nu uiteraard in spanning aan het wachten op nieuws. Over 5 dagen worden we pas gebeld door de arts met het nieuws hoeveel embryo's de vriezer ingaan. Als er intussen iets mis zou gaan dan worden we eerder gebeld. De reden dat ik deze cyclus geen terugplaatsing kan hebben is omdat ze hebben ontdekt tijdens de punctie dat ik een poliep heb in mijn baarmoeder. Die moet eerst verwijderd worden voor ze een terugplaatsing kunnen doen. Logisch maar toch was het wel even balen!  Ik zou het leuk vinden om ervaringen te delen met lotgenoten. Hoe gingen jullie bvb om met de wachtperiodes,wat waren jullie ervaringen met de hormonen,de punctie etc... Lieve groetjes, Nathalie 
  • Topics

• Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Gebruikers Voorwaarden