Jump to content

1 of 2 cryo's?

Sproet

Recommended Posts

Hallo lieve meiden,

Na onze eerste helaas op niets uitgelopen TP van twee verse emmies gaan we nu richting de TP van de cryo('s)..we hebben er twee. Een 5 en een 7 celligen van klasse 2. Best leuke ijsklontjes-kindjes toch? Als ze goed ontdooien uiteraard..maar nu dan...

1 of 2 cryo's terugplaatsen?

Wat hebben jullie gedaan, of wat zouden jullie doen? En met argumenten alsjeblieft! Ik ben nieuwsgierig en ik weet niet waarom en hoe... Ik twijfel heel erg. Uiteraard gaat het om de beste slagingskans, althans, daar gaan we allemaal voor toch? Wat moet ik doen....?

Ze gaan overigens volledig in eigen cyclus, geen hormonen etc..

Liefs, Sproet

Hai Sproet,

Ik heb zelf altijd gekozen voor twee en als ik ze had drie stuks omdat er wel eens eentje het ontdooien niet overleeft. Daarnaast is de kans op een tweeling niet zo heel groot, zeker niet op mijn leeftijd. Bij mijn eerste poging was ik al 36 en toen adviseerde mijn gyn er twee te doen. Vanaf 38 adviseerde hij er drie te doen. Was toen in duitsland, maar ook in belgie kreeg ik het zelfde advies.

Maar misschien ben jij een hele jonge blom van 28 :-) dan zou ik het risico niet nemen en er een doen.

De kans bestaat natuurlijk wel dat er 1 het ontdooien niet overleeft, dan moet je wel tot de volgende maand wachten. Ze kunnen meestal niet nog snel die andere ook ontdooien, alhoewel ik het soms wel eens hoor / lees hier.

Er zijn cijfers bekend over hoe groot de kans op een tweeling is in combinatie met je leeftijd maar dat blijft een getal. Je kunt altijd in de groep vallen waar je niet in wilt zitten.

Sterkte met je beslissing.

Hoi Sproet,

Allereerst succes met de TP, of het er nou 1 of 2 worden!

Ik was 25 op het moment van TP en had geen keuze; er werd er 1 teruggeplaatst en dat is nu mijn geweldige

zoon! Ondanks dat de keuze voor ons al gemaakt was door de gyn, zouden wij dezelfde keuze gemaakt hebben; 1 emmy terug laten plaatsen.

Dit met als reden om de kans op een tweeling zo klein mogelijk te houden. Een tweeling is uiteraard welkom als ze in mijn buik ziuden groeien, maar toch wilden wij de kans zo klein mogelijk houden.

Overigens heb ik altijd geroepen 'plaats maar 2 emmy's terug' om de kans op zwangerschap te vergroten, maar dit was voordat ik uberhaupt zwanger was.

Succes met je keuze!

Eigenlijk is het hel simpel: wil je wel of niet het risico nemen/de kans lopen dat je een meerling krijgt. Natuurlijk kan dat bij de tp van 1 ook, maar die kans is echt behoorlijk klein.

Je hebt met een tp van 2 wel een wat grotere kans op zwangerschap, maar dus ook de kans dat het een meerling wordt, met alle risico's van dien. Zoals Noor al aangeeft speelt leeftijd hierin een rol, maar bijvoorbeeld ook de reden dat je IVF/ICSI doet. Als je als vrouw prima vruchtbaar bent en er is 'alleen' een zaadprobleem, dan heb je met tp van 2 wel een grotere kans op een tweeling dan wanneer de vrouw bijvoorbeeld endometriose heeft of slechte eicellen oid.

Wij hebben zelf altijd gekozen voor twee (als die er waren), maar elke keer vroegen we ons weer af of we er goed aan deden. Stel dát het een meerling is en er is iets niet goed, zou ik dat mezelf ooit vergeven? Uiteindelijk ben ik telkens zwanger geweest van eentje, dus het dilemma heeft zich vanzelf opgelost.

Hoi Sproet,

Het is een beslissing die jezelf moet maken.

Bij de 3e en laatste poging hebben wij 2 embryo laten terugplaatsen.

Ik had er al eerder twee willen laten terugplaatsen, maar dat was tegen het beleid van het ZKH.

De vraag is kun je het fysiek een tweelingenzwangerschap aan en kan je een tweeling laten opgroeien.

Ik begrijp van de tweeling mama's dat dit erg druk is, ik ben zelf ook een tweeling, ik moet zeggen het is erg leuk, maar er zijn ook veel minder leuke kanten. Als je hier allemaal ja tegen kunt zeggen en je wilt graag 2 kindjes, zou ik ervoor gaan.

Het zegt niets hoor, 2 embryo's terug plaatsen, kan ook betekenen, dat je zwanger wordt van 1 kindje of in het slechtse geval niet.

Ze kunnen je in het ZKH zwanger maken, maar helaas niet houden, dat moet je lichaam zelf doen.

Mijn fertiliteitsarts wilde dit wondermiddel graag in haar kast hebben staan, helaas had ze het niet.

Succes met je keuze, volg je hart dan kom je er wel en praat erover met je vriend/partner/man.

Liefs,

Vlinder

Lief! Allemaal! Ik ben een onwijs jonge blom van net 40!! :-)

Ik was gewoon in verwarring. Las ergens dat 1x2 of 2x1 statistisch hetzelfde resultaat zou geven.

Wij willen graag onze kansen vergroten uiteraard. Een tweeling zou welkom zijn. Meer dan zelfs.. Maar als dit dus de enige reden is om het niet te doen gaan wij er wel voor. Ik ben gewoon ontzettend benieuwd naar kansspreiding.

Uiteraard moeten we eerst nog heel hard duimen of ze het overleven. Ze zitten apart in een rietje...

Ik hoop! Ik blijf hopen!

Dank jullie alvast en ik hoop dat iemand me wat meer aan cijfers kan helpen. 2x1 of 1x2.

Xx

Heb je hier wat aan? http://www.umcn.nl/Zorg/Afdelingen/VerloskundeenGynaecologie/voortplantingsgeneeskunde/Documents/ivfda-nl.pdf

Wij hebben twee verse emmies gekregen, allebei redelijke kwaliteit en ik ben 27. De kansen zijn natuurlijk niet alleen afhankelijk van 1 of 2 emmies maar ook van leeftijd mama en kwaliteit emmies. Ik zou in jouw geval voor twee gaan, maar das mijn gevoel.

De tweelingzwangerschap valt me zwaar (mss een eenlingzwangerschap ook wel!) maar ik ben ontzettend dankbaar voor dit wonder en kijk heel erg uit naar mijn kleintjes. Succes met kiezen!

Daar zeg je zowat....voor zover ik weet geeft 1x2 een iets grotere kans dan 2x1 maar niet een twee keerzo grote kans. Of je 1x2 komt vergelijken met 2x1.... Vergelijk het even met een loterij, heb je liever elke maand een lot met een kans van 20% of om de maand een lot met een kans van 35%. Mijn vader is statisticus (en ik ben erfelijk belast) en hij zou zeker weten zeggen dat je met dat lot van 35% meer kans hebt. Je kunt je kansen namelijk niet optellen, je begint elke keer opnieuw.

Maar gevoelsmatig vonden wij het soms best moeilijk om te kiezen voor minder terugplaatsingen met misschien wel wat meer kans, je wilt soms liever gewoon veel kansen hebben.

In jouw geval, leeftijd, zou ik overigens voor twee gaan nu jij aangeef dat en evt tweeling geen bezwaar is.

Hier kwam ik wat getallen tegen..

http://www.hfea.gov.uk/2587.html

The birth rates of both singletons and multiples following two embryo transfers have improved over time:

• In 1992, 14 in every 100 women (14%) treated with assisted reproductive technologies (ART) involving a two embryo transfer gave birth to a singleton.
  • By 2006, 26 in every 100 women (26%) treated with a two embryo transfer gave birth to a singleton.
  • A two embryo transfer is three times more likely to result in a singleton than a multiple birth. Even so, the percentage of women who had a multiple birth following a two embryo transfer doubled between 1992 and 2006.
  • In 1992, 4 in every 100 women (4%) who had IVF and ICSI treatment involving a two embryo transfer had a multiple birth. By 2006, 8 in every 100 women (8%) had a multiple birth

Staat niet bij of het over vers of cryo's gaat... Denk vers.. 8 procent kans op een meerling volgens deze getallen.

Gr

noor

Hi Sproet,

In de link van Sorpresa staat het document waar ik ook al eerder naar heb verwezen, namelijk de kans op zwangerschap is net zo groot als je 2 keer 1 embryo terugplaatst, als wanneer je 1 keer 2 embryo's terugplaatst. Kortom het scheelt je dus een behandelpoging (en dus in jouw geval de enorme domper als dan de tweede niet ontdooit en je dus niet mag komen). Het voordeel is bij jou natuurlijk wel dat je het in je natuurlijke cyclus doet, dus je bent niet ziek van de medicatie, maar het kost je dan alleen een maand extra.

Ik heb altijd bij hoog en laag geroepen nóóit voor twee te gaan, maar toen het drie keer niet was gelukt en het ziekenhuis me adviseerde voor twee te gaan hebben we het toch gedaan. We hebben de ruimte, ik werk nu niet echt vast, op dit moment hebben we er de middelen voor (je kan nooit in de toekomst kijken) en toen die twee er een keer in zaten werd ik er helemaal niet zenuwachtig van, maar juist blij! Het is ook een gevoelskwestie. Denk je een tweeling aan te kunnen en durf je het risico van complicaties aan? Hoe klein de kans ook is? Het blijft moeilijk en zo'n moeilijke beslissing neem je volgens mij uiteindelijk toch op gevoel. Ik wel in ieder geval.

Mijn arts vertelde me dat vorig jaar uit alle IVF behandelingen in het ziekenhuis slechts twee tweelingen zijn geboren: eentje na het terugplaatsen van twee embryo's en eentje na het terugplaatsen van één embryo! Toen was ik om. En ja, je verhoogt de kans op een tweeling geloof ik met 10% als het lukt om zwanger te worden. Maar die kans is maar iets van 30% ofzo en bij cryo's nog een stukje lager. Nou ik kan echt niet goed rekenen, maar ik kwam toen ik het voor ons uitrekende uit op een kans van iets van 2% per terugplaatsing. Is dat niet net zo veel als de kans dat je zwanger raakt met de pil?

Kortom: de keus is persoonlijk en als je ineens zwanger bent van een tweeling dan heb je helemaal niks aan mijn kansberekeningen en mooie praatjes, maar de bovenstaande overwegingen waren voor mij in ieder geval reden om voor twee te gaan.

Oh ja, ik vroeg me ook nog af, samen met mijn man: 'hebben we er liever twee bij of geen?' toen was het antwoord volmondig twee! Op een gegeven moment ben je op en stop je er mee... Hoe veel behandelingen houd je vol, we zijn immers niet allemaal zulke onwijze bikkels als Henne. Dan toch liever de kansen per behandeling vergroten met het risico op een tweeling, dan straks gedesillusioneerd met lege handen staan. Nou ja, het klinkt wat dramatisch, maar dat heeft met mijn gemoedstoestand te maken. Je snapt wel wat ik bedoel!

Liefs,

Floor