Ga naar inhoud

Zin en onzin van de Babyuitzet

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Leuk topic, heerlijk henne om jou hiermee bezig te zien!

In noorwegen (toch aanzienlijk kouder dan nederland) wordt er geen woord gerept over kruiken en niemand heeft die dingen. Haha! Lekker makkelijk wordt het zo he henne?

Hier worden we daarentegen de schapevachten opgedrongen en wollen kleertjes. Zowel zomers als winters.

Ook het bedjesopmaak-regime is typisch nederlands. Hier geen enkel advies over hoe je een bedje moet opmaken. Is gewoon geen issue. Er wordt wel op gehamerd dat je je kindje op de rug moet laten slapen.

Ik ben een grote fan van rompertjes met lange mouwen, ook in de zomer vanwege de bescherming tegen de zon.

Waar was ik blij mee? Een bedje op mijn bedhoogte. Ik heb geen ledikantje gehad bij storm. Bij merel kreeg ik rugpijn van het lage tillen, vooral ook vanwege de bv snachts. Ik heb een ik.ea bed met spijltjes gekocht waarvan je de ene kant weg kan halen, met een kantbeschermer tegen de tocht. Als kommode de hem.nes kast gebruikt. Goede staanhoogte. Ook erg blij met de sudo-creme die ik van tante sudo uit nld krijg opgestuurd. (ze heeft inmiddels deze eervolle bijnaam gekregen).

• Reacties 86
  • Aangemaakt
  • Laatste Reactie

Top Posters in dit Topic

Geplaatst

Henne wat een leuk topic

- ik vond broekjes met sokken niets want dan zijn ze er inderdaad zo snel uit

- sokken van noppies blijven heel goed zitten. Hema daarentegen vond ik rampzalig: veel te breed

- lodger wrapper is ideaal! Heel veel gebruikt en nu ook heel blij met lodger bunker in de wandelwagen

- spuugdoekjs en hydrofielen hebben ze ook bij i.keA

- badcape van Ikea deze gebruik je veel langer omdat deze in de lengte is dus rechthoek met in het midden een capuchon. Gewone badcapes zijn vierkant en hebben in een van de hoeken een capuchon.

- silli Billiz slabber als ze gaan eten.

- ik heb wel een aerosleep, wat ik vooral fijn vind dat als ze veel spugen je de toplaag kunt wassen. Wel pas gebruikt na 9 weken daarvoor lagen ze in een wieg

- goede thermoskan (klein) als je geen borstvoeding geeft zodat je flesjes onderweg kunt maken

- nooit iets gedaan met magnetronsterrlisator, gekregen en geen idee wanneer ik hem zou moeten gebruiken (wij hebben een quooker)

- ideaal bij flessenkindjes een flessenrekje voor op het aanrecht

- ik ben van de bepanthen, grote tube in huis werkt voor heel veel ook voor gevoelige tepels bijborstvoeding

succes

Geplaatst

Wij gebruiken een aerosleep voor ons ventje. Dan ben je inderdaad geen molton hoeslakens en onderleggers nodig. Kwamen wij achter toen we al een hele kast vol hadden en de kraamhulp dat bij het intakegesprek zei. Lol ;) Trouwens voor de kinderwagenbak wel een molton onderlegger gebruikt.

Aerosleep vonden wij veiliger om te gebruiken want als je kindje met z'n koppie in het matras ligt kan hij vrijer ademen door de aerosleep. Mijn vriend en ik hebben het zelf ook allebei uitgeprobeerd en het is echt zo. Nu hebben wij geen buikslaper maar dat weet je nooit.

Rompers had/heb ik in zowel lange als korte mouwen. Over die met lange mouwen deed/doe ik dan een leuk t shirt. Vind het zo zonde als ze ze anders maar zo'n korte periode aan hebben. Korte mouw kun je gebruiken als je een wat dikker vestje of truitje hebt.

Succes en natuurlijk heel veel plezier met alle leuke spulletjes kopen!

Geplaatst

Leuk topic, altijd handig voor a.s. mama's!!

TOP;

- puckababy

- ABC Dophilus (tegen krampjes/luieruitslag/eczeem)

- omslagrompers met drukknoopjes

- flesje en flesvoeding in huis voor het geval de borstvoeding niet lukt

- hangwieg Leander

- Stokke kinderwagen

- genoeg hydrofiele luiers

- Tiny Love muziekmobiel (voor in de box) --> mag je wel overnemen ;-)

- Bepanthen

FLOP;

- navelbandjes (nooit gebruikt)

- rompers met lange mouwen

- flessenwarmer (magnetron volstaat perfect)

- tummytub (1x gebruikt)

- hemeltje voor boven de ledikant

Over het algemeen koopt men altijd veel te veel onnodige dingen, althans wij wel. Ik heb bergen amper gedragen Noppies kleding liggen, doodzonde! Koop niet teveel kleertjes, het is echt overbodig.

Succes met het aanschaffen van de baby-uitzet, koop niet teveel ;-)

Geplaatst
Succes met het aanschaffen van de baby-uitzet, koop niet teveel ;-)

Behalve dan van de hydrofiele luiers hè, want die heb je nooit genoeg :happydance:

Maar heb nu al superveel aan dit topic dus alvast bedankt voor alle reacties! En er komen vast nog nieuwe vragen op bij mij of andere nieuwe moeders.

Oh kijk, komt er al eentje....mag borstvoeding nu wel of niet in de magnetron?

Geplaatst

Ik heb +/- 20 hydrofiele luiers en heb nog nooit mis gegrepen!

Oh ja, spuugdoekjes van de Prenatal, die zijn wat steviger en dus ook niet snel doorweekt. Ik had ze bij BabyDump gekocht, maar dat vond ik onhandige dingen.

En nog iets, de dr. Brown's flessen, superdingen met een luchtfilter erin!

Mocht je borstvoeding gaan geven en anderen ook willen laten voeden, dan is de Medela Calma de uitkomst. De speen is zo gemaakt dat baby's geen speen/tepelverwarring krijgen!

Geplaatst

Henne, wat ik je ook kan aanraden ... koop je nl. niet zo snel is: Vaseline Daro ( blauw-witte tube va 0 jaar), te gebruiken voor op de thermometer. Dan glijdt het wat makkelijker. Ik vond dat een hele fijne tip van de kv, vond het zo zielig weet ik nog wel.

Maar ook Sudocrem is een aanrader.

Qua bv kan ik je geen tips geven. Voor flessen wel, zoals Melis ook zegt, wij zweren bij de Dr. Brownflessen ( smalle hals). Ideaal tegen darmkrampjes, maar de speen is ook vrij klein. Pakken ze beter is mijn ervaring.

Het is echt ongelooflijk hoe snel ik dit allemaal ben vergeten zeg, jemig! Misschien schiet me later nog iets te binnen ;)

Geplaatst

De baby-uitzet-lijst ... heb ik ook zo mee gestoeid. Allerlei lijstjes samengevoegd en dat gekocht.

Wat ik onnodig had gekocht waren de navelbandjes en de oorstokjes (hoe heten die dingen eigenlijk .. stokjes met watten erop, om een oortje schoon te maken).

Ik wil je met alle plezier mijn lijstjes sturen, heb ze pas nog aangepast voor een vriendin, met opmerkingen erbij wat ik handig vond enzo. Zijn excellijsten, dus lekker makkelijk af te vinken :)

Bedenk dat veel dingen die genoemd worden ook dingen zijn die je later makkeljk kan aanschaffen. Het ligt toch ook aan hoe je kindje is en wat je zelf handig gaat vinden.

Geplaatst

Henne de meningen zijn over borstvoeding opwarmen in de magnetron verdeeld. Het meeste advies is niet doen!!! De golven maken bepaalde stoffenn kapot in de melk en dat is zonde.

Beker met heet water en het daar even inhangen is een prima alternatief voor flessenwarmer. Zeker in het begin, dan drinken ze maar kleine beetjes

Geplaatst

Wat een super topic, maar het is meestal wel persoonsgebonden dit .. dus ieder geeft zijn mening wat hij/zij het handigst vind!

Ik ben zelf kraamverzorgster en ik verzorg intakes, rondom de 32/34 weken. Ik krijg heel veel vragen, en wat ik heb geleerd

qua theorie en onderzoeken die zijn geweest wil ik inhaken op sommige suggesties... :)

- kruiken inderdaad gebruik je maar heel kort, en voordat je een kruik in het bed legt, controleer je hem goed.. als je alles goed

doet kan een kruik bijna niet lekken.. dus vullen totdat hij overloopt, controleer of dat de zwarte silicone afsluit dop goed in takt

is (dus geen scheurtjes, nieuwe doppen kan je kopen mocht je het niet vertrouwen), daarna laat je hem minstens 2 minuten rollen

over je aanrechtblad bijv zorg wel dat het daar droog is.

Zo kan je zien of een kruik lekt, lekt de kruik niet zal hij ook niet in een bedje lekken tenzij er nog aan de dop gedraaid word.

Dan heb je die nieuwe elektrische kruik Koozzzi heel handig, maar niet in praktijk.

Deze kruik word niet zo warm als de ouderwetse kruik, en je wilt goede warmte hebben als de baby ondertemp heeft want ondertemp

KAN gevolgen hebben voor de baby. Ook blijft deze kruik niet zo lang warm als de ouderwetse.

En helaas zijn er gevallen bekend dat dit deze kruik KAN ontploffen, zoals ook de ouderwetse kruiken kunnen lekken.

Overal zitten risico's aan, maar wij als kraamverzorgster hier mogen deze kruik NIET gebruiken van het centrum.

Wel of geen aerosleep, natuurlijk willen fabrikanten geld vangen voor producten die ze nieuw ontwerpen.

Maar bij de aerosleep is wel bewezen dat het werkt, dus als je een risico weg kan nemen voor een baby dan pak je die met beide handen aan toch?

De meeste vrouwen kiezen toch voor borstvoeding omdat die kans op allergieën weg neemt.. dus waarom de kans op stikken niet wegnemen?

Borstvoeding opwarmen kan wel; dit kan soms noodzakelijk zijn als je baby spruw heeft.. maar over het algemeen word er geadviseerd het niet te doen net

zoals wat Witje zegt.. door die golven gaan er vele belangrijke stoffen verloren.

Je kan het een beetje zo zien; als je borstvoeding kookt tot 95 graden of in de magnetron opwarmt is het gewoon de samenstelling van kunstvoeding.

Belangrijke stoffen die in borstvoeding zitten zijn er dus uit..

En nu geen theoretische onderbouwingen :)

Henne.. probeer ook niet alles te kopen.. je moet ook nog over hebben om bijvoorbeeld te vragen als de kleine geboren is of als je cadeaubonnen

krijgt..

Ik vind persoonlijk de overslagrompers niets.. je bent zo aan het klungelen met hoe doe ik die drukker en hoe die ik die.. dat over het hoofdje

nog sneller gebeurd is voor de baby.. die vind dat ook fijn dat hij snel word aangekleed :)

Maar ook dit is; je moet er handigheid in krijgen bij beide..

Koop gewoon niet teveel, kijk gewoon hoe je baby is.. je kan wel allerlei dingen aan gaan schaffen.. maar misschien is jou baby daar helemaal

niet geschikt voor..

Tegenwoordig kan je een kleine verpakking kunstvoeding kopen; zorg altijd wel dat als je borstvoeding geeft en je moet bijvoeden met kunstvoeding

dat je hypo allergene voeding kiest. Deze kan perfect samen met borstvoeding.

Wat ook fijn om in huis te hebben; en dit kan gewoon tweedehands is een handkolf.. soms kan je met een handkolf de problemen al op lossen.

Maar in sommige gevallen zal je een elektrische borstkolf moeten hebben, ga deze nog niet kopen.

Maar huur er eerst 1 dit kan altijd bij een thuiszorgcentrum, je koopt de afkolfset maar de machine huur je.

Je hebt verschillende merken borstkolfen, dus het is moeilijk om op voor hand al een elektrische kolf te kopen.

Waar ik heel veel mee werk is de Medala kolfen..

Poeh nu heb ik wel weer genoeg gepraat.. en ik blijf erbij het zijn meningen.. maar sommige dingen zijn theoretisch bewezen :)

Ik wil absoluut niet als een bedweter over komen hoor.. als je het niets vind mag je het ook gewoon zeggen!!

Doeggg

Geplaatst

Zie je dat je heel veel reacties krijgt Henne!

Ursela die Noren zijn wel een beetje raar hoor: ze laten hun babies buiten slapen, ook in de winter! Vriendin van mij (ze is inmiddels 27 weken en krijgt een meisje, weet niet of je dat had meegekregen?) had een nichtje dat binnen niet kon slapen dus die ging bij haar op het balkon! Vandaar al die wollen kleding e.d.

Was wel grappig ze vroeg aan mij toen ze hier was en we terug kwamen van wandelen: Laat je ze in de tuin staan? En ik: Pardon?? Haha! En toen vertelde ze dit.

Geplaatst

Henne, misschien zijn de inzichten veranderd en is Roxanne beter op de hoogte, maar voor zover ik weet is de aerosleep alleen getest door volwassenen. Die kunnen er doorheen ademen. Bovendien zal je merken dat áls je meer over wiegendood gaat lezen (hóéft natuurlijk niet!) het zeer waarschijnlijk niet wordt veroorzaakt door verstikking, maar door het wegvallen van de admenhalingsprikkel in de hersenen op het moment dat het kindje diep slaapt. Ze weten (nog) niet hoe het komt, maar dit is wat ze nu vermoeden... Daar helpt de aerosleep waarschijnlijk dus niet tegen, maar een sensormatje wel. De reden dat ik er nog een keer op inhaak is omdat veiligheid in het bedje natuurlijk zo vreselijk belangrijk is. Maar goed waarschijnlijk pluis je dat soort veiligheidsdingetjes zelf wel uit, dus dan kom je daar allemaal zelf ook wel achter. Nu houd ik op erover te zeiken hoor ;-))) en het is wat Roxanne ook zegt, het blijft gewoon persoonlijk!

Geplaatst

Ohhhhh, boxpakken met voetjes als hij net geboren is!!!! Je hebt ze van alle merken bijna, maar als je er drie (per maat) van p.etit b.ateau in de uitverkoop op de kop slaat voor 70% korting dan doe je het echt goed (die kwaliteit is super, de rompers trouwens ook en ik vond in het begin net als Melis de overslagrompers wel fijn, maar het maakt niet heel veel uit, verder draag ik bijna alleen maar rompers met lange mouwen, zelfs in de zomer, ik vind het heerlijk, zie maar weer hoe persoonlijk). Maar goed, in het begin is er niet echt veel verschil in kleding tussen dag en nacht en is het helemaal niet fijn je kleine in spijkerbroekjes of dat soort stugge dingen te hijsen. Ik had mooie boxpakken met voetjes (trapt hij ook zijn stokjes niet steeds uit), ze hebben ze zelfs donkerblauw met kraagjes, en dat was echt geweldig, heerlijk zacht en lekker warm. Losse pyjama's kruipen op enzo en die boxpakken heb je in een handbeweging los.

Pff wel veel info voor je zeg! Niet van in de stress raken hoor, je hebt nog even!!! Gewoon er uit halen waar je wat aan hebt.

Geplaatst

caroline, doen ze inderdaad, de baby's buiten laten slapen. Altijd, ook op de barnehagen/kinderdagverblijf.

Ik vond dit niets voor mij, te veel gedoe met aan en uitkleden. En weinig overzicht. Bij ons braken de koeien en paarden nogal eens door het hek en was bang dat er eentje tegen de wagen aan zou lopen.

Maar de noren vinden mij maar raar, dat de kinderen binnen slapen. Met raam open krijgen ze genoeg frisse lucht, vind ik.

Hoe gaat het met je vriendin? Is ze al wat vertrouwder met het worden van mama geworden? Reageerde haar familie goed?

Geplaatst

Gaat wel goed, ze is lang misselijk en slap en moe geweest maar nu alleen nog moe. Ze heeft het verteld aan haar ouders en die waren heel blij, druk gemaakt om niks dus, dat had ik al tegen haar gezegd maar ja. En vrienden vinden het gaaf hoewel sommigen zich natuurlijk zorgen maken omdat ze het alleen gaat doen.

Haar baas was ze ook bang voor maar die vond het leuk voor haar en ze heeft nog opslag gekregen ook! Ze helpt nu zoeken naar een vervanger want ze is er straks een jaar uit natuurlijk... bofferd.

Wel schreef ze gister nog dat ze wel klaar was met zwanger zijn, ze voelt zich erg opgeblazen, dikke handen en voeten etc. dus ze kan niet wachten tot januari.

Geplaatst

Henne, super dat je dit topic hebt geopend en zeker voor alle mama in spe, kunnen hun ervaring opdoen en de mama kunnen lekker spuien.

Ik denk dat je het beste kan opdelen in categorien, slapen, eten, badderen/verschonen op pad.

Dit had ik in huis en ik ben er goed mee uitgekomen, bedenk maar wat je niet hebt bestel je online bij Babydump de volgende dag in huis.

Slapen:

Molton, heb ik niet, ik heb een buikslaapmatrasje dat ademt.

Jersey hoeslaken, 3x (een op bed, een in de kast en een in de was)

Bovenlakentjes, 3x

Dekentjes, 2x

Slaapzakje, 70 cm 2x (de gewatteerde, daar onze slaapkamer is koud en het was voorjaar)

Kruiken + kruikenzak, 2x

Kroeltje voor je kind met jou geur, deze kun je nu al in je bed leggen.

Eventueel een speeldoosje.

Een babyfoon, ik heb hem in 6,5 maandnog nooit gebruikt, maar het kan.

Fobspenen 3x, maar deze zitten ook in het prenatal / etos pakket.

Verschonen / badderen / Box

Bad + standaard, eventueel afvoerslang een emmer eronder werkt ook.

Aankleedkussen

Hoezen voor het aankleedkussen, 5x

Doos voor billendoekjes.

Bakjes voor rommeltjes in te doen, 2x

Hydrofiel doeken, 20x (erg fijn, Bambino van kruidvat, V&D frenz en Hema de gekleurde) koop aub niet de voordeelverpakkingen, deze zijn stukken dunner

Hydrofiel washandjes, 6x

Thermometer 2x (een voor jezelf en een voor je kindje)

Flesje alchohol, 2x

Een verpakking watten, maar deze zitten waarschijnlijk in je kraampakket.

Wattenstaafjes om de oortjes schoon te maken.

Balneum voor in het bad, hoef je je kindje niet in te smeren met olie na het badderen.

Later gebruik je zwitsal, wasgel, badschuim en olie.

Bepanthen of sudocreme.

Zwitsal washandjes van goedemorgen, die zijn erg handig als je een ongelukje hebt.

Omslagdoek, ik had er 3.

Box + 2 kleden, let er op dat ze bljven liggen, de grondplaat van de box kan vrij glad zijn en met spelen later is het niet fijn dat ze steeds verschuiven.

Kleertjes, diverse setje, maar vooral vanaf maat 56 +/- 6 in iedere maat, want ja we hebben geen droger.

Ik gebruikte pyjama vanaf maat 68

Luiers new baby van pamers nr 1 (2 pakken en vervolgens nr 2) afhankelijk van aanbieding gewoon aanschaffen.

Luierdoekjes, koop ook gewoon maar 3 verpakkingen, ze gaan in het begin best hart.

Eten

Flessen 125 ml 2x, met speen nr 1 ( bij Avent zitten deze er standaard op, zit ook in het prenatal pakket)

Flessen 250 ml 2x,

Als je voor Avent ga, neem de 1.2.3 spenen, hier zul je lang plezier van hebben.

1 pak voeding nr 1

Spuugdoekjes, 30x

Slabbentjes, heb je nodig bij 4 maanden, maar koop er tzt maar genoeg, ze vervangen dan gedeeltelijk je spuugdoekjes.

Een flessen sterilisator.

Een flessen rager, zou ik niet kopen, als je je aanwent je flessen direct om te spoelen is het overbodig.

Een flessen/potjes warmer, als je hem krijgt aannemen, anders niet kopen, iedereen heeft tegenwoordig een magnetron en anders in een pannetje warm water.

Op weg

Luiertas

Kinderwagen met adapters voor de maxicosi.

Voor om het matrasje gebruikte ik een hoes van mijn aankleedkussen, kun je daarna weer opslijten op de commode.

Maxi cosi

Een deken die je in de maxicosi kunt leggen en vervolgens om je kindje kunt wikkelen.

Een paar mutsjes.

Een melkpoeder verdeler.

Afhankelijk van welk soort fles je gaat gebruiken, afsluitdekseltjes, zodat je water mee kan nemen, een thermoskan kan natuurlijk ook.

Ik heb de kruiken ongeveer 4 weken gebruikt, Inge hield zich net voldoende warm en met een kruik erbij deed ze het goed.

Een tip van mijn kraamhulp, zorg voor warmte in het bedje niet erbuiten.

Wat ik me nog afvraag:

- wat is in vredesnaam het verschil tussen een molton onderlegger en een molton hoeslaken en heb je ze nu echt beiden nodig (plus nog een gewoon hoeslaken???)

Geen verschil, maar ik heb ze nooit gebruikt en gebruik ze nog niet.

Daar ik een speciaal matrasje heb voor buikslapers, waardoor je geen molton nodig hebt.

- wel of geen aerosleep (discussie in D&D topic levert nog geen consensus op ;-)) , sowieso welk matrasje?

Ik heb een matrasje speciaal voor buikslapers

Waarbij je niet bang hoef te zijn, dat je kindje stik als het op zijn buik terecht komt als het nog zo heel klein is.

- welke babyfoon (was geloof ik ook een topic over of niet??)?

Hierover kan ik je niet adviseren, ik heb er een boven staan, nog nooit gebruikt.

- rompertjes met lange of korte mouw als kindje in winter geboren wordt?

Koop ze zowel met lange als korte mouw.

Je krijgt op een gegeven moment een tussen periode, dat je kleertjes hebt met korte mouw, maar het is eigenlijk nog te koud.

Oplossing is dan een romper met lange mouw eronder en je kunt de kleertjes dragen.

Ik zie dat het wel een beetje lang is geworden, maar hopelijk heb je dan ook een compleet beeld.

Geplaatst

Als je BV gaat geven, zorg voor een goede BV bh, deze kun je wel kopen aan het einde van je zwangerschap.

je borsten zullen dan nog iets groeien, maar dan heb je niet de stress dat manlief voor je oppad moet, voor jouw voedingsbh, die vervolgens weer niet naar je zin is.

Eventueel 2 voedingshirts, reuze handig, ze zijn er van Esprit en mamalicous.

Oja, als je kunstvoeding in huis hebt, stop je uiteindelijk sneller met BV.

Geplaatst

Ik zie heel veel tips en bij deze doe ik er nog eentje bij :-) . Ik ben enorm lang aan het zoeken geweest hoe ik het beste de reiswieg in de kinderwagen kon opmaken (lakentje/dekentje). Ik vond het enorm lastig om dat goed te doen omdat je veel deken over hebt (ook bij een wiegedeken) en dan zo'n enorme prop deken onder het matrasje krijgt zodat de voetjes hoger liggen dan het hoofdje... ik ben al vrij snel overgestapt naar een voetenzak! Ideaal: hij ligt er los in, dus geen gedoe met instoppen. Hij is makkelijk te wassen en je ritst 'm gewoon dicht en je kindje ligt warm. Je moet wel even kijken naar het maatje wat je nodig hebt, maar op dat gebied is enorm veel te krijgen en het hoeft ook zeker geen hele dure te zijn. Als 'ie maar warm is.

Geplaatst

En oh ja een babyfoon ik heb een high tech man en die wil eigenlijk het allerbeste .. en nu heeft

hij een babyfoon gevonden die over het internet gaat.. je kan er door heen praten en besturen..

en je kan natuurlijk luisteren en het geeft HD beeld met nachtcamera..

Wij met altijd laptop aan en een telefoon met internet is dit reuze handig, want wij hebben bijna

altijd internet op onze telefoon!

Hij is als het goed is net uit;

http://www.tenvis.com/iprobot3-new-arrival-p2p-megapixels-ip-camera-p-202.html

Geplaatst

Zoals Ursela zegt. Ik had er er niet bij gezet, maar gebruik dus ook rompers met lange mouwen als bescherming tegen de zon. Dun broekje er onder en pet op, klaar! Mijn kind is heel erg blank, dat maakt misschien ook uit. Beetje overdreven misschien, maar ik ben als kind zelf vaak verbrand als kind en vind het een veilig gevoel!

Komt pas later maar alvast als tip: ze hebben geweldige UV zwemshirts (die heel snel drogen, met korte mouwen, dat dan wel, maar goed) voor kleintjes. En petjes speciaal voor in het water. Wij waren een paar weken geleden op Mallorca en mijn kleine heeft bijna niks anders gedragen. De eerste dag had ik een romper aan, maar die wordt dan nat tijdens het spelen bij het water en dan wordt hij toch wel erg koud als hij uit het water is, ondanks het feit dat het 25 graden is. Maar goed, dit is een tip voor 1 jaar+, maar anders vergeet ik het.

Geplaatst

Rondomeva is idd een supersite Stiertje, ben maar wat blij met m'n twee nieuwe bh's :-)

Saba heerlijk hè, al die tips en ervaringen. Ik ga ze ook nog eens rustig doorlezen.

Floor ik raak er niet van in paniek hoor ;-) Ben nuchter genoeg om eruit te halen wat voor mij nuttig is en bij ons past. We hebben inderdaad nog ruim de tijd, een heleboel dingen wil ik nu nog niet eens aanschaffen, maar oriënteren is wel fijn. Dan kan ik over een paar weekjes heel gericht gaan shoppen. Ga graag efficiënt met m'n energie om :-)

Geplaatst

Hoi mama's en moms2be,Spuugdoekjes heb ik nooit gebruikt, altijd gewoon een hydrofiel bij de hand, stuk groter, zeker bij het boertjes laten op je schouder ;-) Daarna over op slabbetjes.Billendoekjesdoos: verschillende al versleten, nu helemaal top: die van Tupperware! En levenslang garantie :-) Veel plezier met shoppen!Liefs,Lot

Geplaatst

Hi Henne,

Wat een handig topic! Dat had een hoop gescheeld als die er een tijd geleden was geweest. Er is al ontzettend veel geschreven!

Geef je mijn tips maar even per onderwerp. Is niet uitputtend want veel is er al gezegd:

Ziekenhuistas: 2 setjes kleding in twee maten (afhankelijk van de geschatte grootte), mutsje en lekkere warme omslagdoek die makkelijk in de maxicosy geklikt kan worden.

Vond zelf in het begin een fleece omslagdoek met katoenen binnenkant super handig, had gaten voor de maxicosy gordels, was dubbel bij de voeten, waardoor die als het ware in een zakje zaten (lekker warm) en een cappuchon ( net als een badcape). Ideaal, hebben ze beiden echt nog heel lang gebruikt. Sterker nog, bij L.otte (nu 7 maanden) gebruik ik hem nog steeds op de fiets in de maxi cosy.

Voeding:

Als je BV gaat geven:

2 BV shirts en 2 BV bh's. Ik heb zelf nooit de pads gebruikt omdat er niets lekte bij mij. Dus koop er daar in begin niet teveel van.

Bepanthen helpt super tegen zere tepels

Geen elektrische kolf kopen op voorhand. Koop een handkolf van Avent (op MP volgens mij genoeg te krijgen en wel heel handig om te hebben als je BV gaat geven). Je kunt dan altijd nog een elektrische kopen. De handkolf is altijd handig en werkt snel en je hebt zelf veel meer feeling met wat er gebeurt. Ik heb hem ook altijd op terrasjes, in de auto, in het vliegtuig enz gebruikt. Die elektrische maakt dan veel te veel herrie ;-)

Borstvoeding kan gewoon in de magnetron, dat stralingen verhaal die heel veel stoffen zou aantasten is alleen waar als je het tot het kookpunt verwarmt en dat doe je natuurlijk niet. Je maakt het lauw, meer niet.

Sterilisatiespullen, nooit gebruikt

Borstvoedingskussen - heb ik heel veel gebruikt, ook omdat ik mijn kleintjes altijd in rugbyhouding heb gevoed. Dan lagen ze lekker naast me op het kussen in hun eigen warme holletje te drinken. Nog steeds gebruikt mijn oudste (nu 2) het kussen als eigen "stoel" om boekjes in te lezen.

Badderen-

Tummytub - 1 keer gebruikt, wat een ramp.

Heb een grote wastafel (1 meter breed), daar gingen ze de eerste tijd in. Na drie weken al mee onder de douche, vonden ze heerlijk. Dus ook nooit badje gehad verder.

De absolute tip: SWADDLE's van Anais Anais - zijn grote hydrofieldoeken van 120 x120. Gebruik ze overal voor. Als omslag, als handdoek, als kleedje, als lakentje op reis, zonnewering voor je wagen enz enz. Zijn duur, misschien zijn ze er ondertussen tweedehands, maar ik ben er dolblij mee. Superkraamkado overigens ook leuk om te geven!

Kleding:

Rompertjes maat 50 en 56 - overslagrompertjes met lange mouwtjes. Grotere maten - gewone rompertjes met lange mouwtjes. Korte mouwtjes bijna nooit gebruikt. (Hahaaha, iedereen heeft andere voorkeuren zo!)

Koop niet teveel, je krijgt zoveel en op MP kun je als je niets tegen tweedehands hebt snel leuk bijkopen.

Schoentjes - vind ze zelf super, kan ze echt niet laten staan. Heb ze nooit aangedaan voordat ze gingen kruipen. Dan nog alleen leren slofjes _ is weer een onderwerp apart denk ik ;-) Welke slofjes gaan niet uit!

Box:

Ik heb een in hoogte verstelbare box. Met een kussen erop (zelf laten maken) - schuimmatrasje van 5 cm dik in dik kunststof, onder het boxkleed. Vond dat zelf gewoon heel veel comfortabeler aanvoelen dan alleen een boxkleed op de houten plank. Maar dat waren misschien mijn hormonen ;-)) Heb er wel veel plezier van. Ook als ze ouder worden en nog in de box in slaap vallen liggen ze comfortabel met hun hoofd niet zo hard.

Boxkleden, ik heb er twee (komt omdat ze veel spuugden allebei in begin)

Mobiel: heel veel gebruikt!

Wandelwagen:

Heb in de wiegbak (zeg je dat zo?) in de eerste periode altijd een lakentje gehad en als dekentje had ik de bovenkant van de voetenzak voor in het zitgedeelte losgeritst. Lekker dik en comfi. Geen ander dekentje meer nodig.

Had wel altijd een wikkeldoek met capuchon (de wikkeldoek was dan vaak open op het onderlijfje -ivm oververhitting) maar capuchon was wel lekker, ze draaien dan zo lekker hun gezichtje daarin en vallen heerlijk in slaap.

Boekjes en speeltjes voor boven de wiegbak nooit gebruikt

Heb ook een tijd (toen het echt 30 cm sneeuw lag in NL) en op wintersport een heel klein skipakje gehad. Dat vonden ze allebei ook heerlijk om in te slapen!

Luiertas

Zie youtube (diaperbag) voor allerlei tips

Heb zelf altijd kledingsetje, 2 reserveluiers, doekjes, hydrofiel, setje met medicijnen, reservespeen, speeltje, Swaddle en voeding bij me.

Toen ik nog borstvoeding gaf ook BV schort.

Slapen:

In het wiegje: had ik over het matrasje: zo'n dikke hydrofiel(beetje moltonachtige stof), lakentje en dan in een driehoek waar het hoofdje ligt nog een katoenenhydrofiel (met de lange kant naar onder en de punt naar boven). Dan slaapzak. Ben begonnen met 70 cm, met mouwtjes. Geen dekentje meer.

Kruiken, zijn verplicht, heb ze nooit gebruikt. Ondingen.

Wat ik wel veel heb gebruikt is een "babypittenzakje" - gemaakt van gerst. Ze mogen niet van kersenpitten zijn omdat die zouden kunnen ontploffen.... Anyway, deze heb ik gekocht bij het kraamhotel in R'dam Airport. Kost 10 euro. Heb het zoveel gebruikt niet voor verwarmen van bed ofzo, maar om over buikje heen te leggen bij kramp of als ze onrustig waren. Echt helemaal super!

Kraamhotel R'dam Airport zou ik trouwens iedereen die bevalt van de eerste aanbevelen! Heerlijk vond ik het. 24 uur kraamzorg die je met alles kan helpen, heb je midden in de nacht een vraag over je BV, hup, ze staan gelijk naast je bed. Alles is er daar, dus geen gedoe met je man elke keer naar de winkel sturen. Koken hoeft niet, je kunt gewoon op je kamer laten bezorgen uit het restaurant en als je het echt niet trekt 's nachts kunnen ze de kleine even van je over nemen zodat je even op adem kan komen. Vooral het feit dat ze er 24 uur voor je zijn en ook dus al die dagen helpen met je BV vond ik geweldig. Voor mij is het daarom wel goed gekomen met de BV. Ook toen in de 5e nacht de kraamtranen kwamen stonden ze onmiddellijk naast ons bed. Mijn lieve schat wist het natuurlijk ook niet allemaal en wat is het fijn als er dan iemand op de rand van je bed komt zitten en de tijd voor je neemt om drie uur 's nachts en je uitlegt dat dit heel normaal is. Ik ben ze nu nog dankbaar! Maargoed, ik dwaal enorm af ;-)

Verder nog over slapen: Je kunt bij verschillende verzekeringsmaatschappijen, ik weet het in ieder geval van Achmea en Interpolis de Nanny Care vergoed krijgen. Je huisarts moet dan even een briefje schrijven. Ik heb het uiteindelijk niet gedaan omdat ik bang was dat ik erop zou gaan slapen en ze allebei de eerste zes maanden naast mijn bed hebben geslapen.

Wat verder nog:

Broekjes met sokjes heb ik nooit gebruikt, ze trokken hun beentjes dan op en zaten heel snel in de knoop in het broekje zelf.

Voor heel erge luieruitslag Zinkolie van Dr Swaab, normaal de Sudocreme

Billendoekjes gebruik ik die van Trekpleister en Kruidvat ( De europrofit - die ruiken lekker, zijn goed qua vochtigheid, en maar 1.25 per pak)

Slabbetjes - ben fan van slabbetjes met een "halsje" alsof het een stukje van een tshirt zeg maar. Dus niet met klittenband (irriteert) of met touwtjes (snijdt)

Als ze wat groter zijn - de schortslabbetjes van Ikea (afwasbaar met mouwen) geweldig!

Ik heb boven en beneden een verschoonkussen en een mandje met verzorgingsspullen. Zodat je ze altijd bij de hand hebt (ook als je 's nachts moet voeden en je gaat naar beneden)

Voor de maxicosy heb ik een voetenzak die bij de maxicosy hoort. Die gebruik ik heel veel, de bovenkant minder. Maar ook de hele zomer heeft de onderkant erin gezeten. Heb het idee dat het lekker is dat ze dan net wat zachter zit.

Spiegel op de maxicosy zodat je de kleine in de gaten kan houden in de auto is handig.

Een wikkelding met speeltjes om het handvat ook

Oh, en echt heel handig, een sleutelkoord aan je mazicosy met de speen. Dat scheelt je heel vaak stoppen of over de achterbank heenhangen op zoek naar een gevallen/ uitgespuugde speen.

Ik ga stoppen want ik kan blijven schrijven merk ik!

Liefs en geniet van deze fase ;-)

Cjee

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Hoi allemaal, Wij zijn vier masterstudenten Klinische Psychologie aan Tilburg University en doen onderzoek naar hoe vrouwen hun zwangerschap beleven, zowel op psychosociaal als seksueel vlak. Zwangerschap wordt vaak neergezet als iets alleen maar moois, maar veel vrouwen ervaren ook onzekerheden, veranderingen in welzijn, relatie- of intimiteitsvragen. En juist daar is nog verrassend weinig onderzoek naar gedaan. Daarom zijn wij op zoek naar vrouwen (18+) die op dit moment zwanger zijn, zowel na een spontane zwangerschap als na IVF, IUI of ICSI, en die de Nederlandse taal goed beheersen. Het invullen van de vragenlijst duurt ongeveer 30–40 minuten en is volledig anoniem. Je kunt op elk moment stoppen of vragen overslaan. 💻 Meedoen kan via deze link: https://tilburgss.co1.qualtrics.com/jfe/form/SV_eXUeNCATdqLcOeW?Q_CHL=qr Met jullie deelname helpen jullie om meer kennis te verzamelen over hoe vrouwen hun zwangerschap écht ervaren – zodat professionals in de toekomst beter kunnen aansluiten bij wat er speelt. Heb je vragen? Dan mag je altijd mailen naar: Welzijntijdenszwangerschap@tilburguniversity.edu Alvast heel erg bedankt 🤍 Maaike  Namens de onderzoeksgroep Jij en je Zwangerschap Tilburg University   ---------------------------------------------------------------------------------------------------- Het onderzoek is goedgekeurd door de Ethics Review Board van Tilburg University (TSB_RP1810). Deelname is vrijwillig en volledig anoniem. Deelnemers vullen online vragenlijsten in (ongeveer 30–40 minuten) en kunnen op elk moment stoppen of vragen overslaan
    • Good morning ladies, does anybody here have some feedback and experience doing ICSI at LUMC? What are the questions and test that I should ask for in the first appointment? We have already done ICSI for multiple years (at AMC and C&C), now LUMC will be our last possible round, so I want to be as prepared as possible. Many thanks!
    • Hallo, Wij hebben onlangs een eerste poging ICSI gedaan. We hadden in totaal 13 eitjes die geïnjecteerd zijn. Hier zijn helaas geen bevruchtingen uitgekomen.  Uit het onderzoek is ook niets raars gekomen, geen afwijkende eicellen of zaadcellen.  Nu willen we niet hetzelfde riedeltje nog eens doen zonder verder onderzoek.  We hebben onze zinnen gezet op Gent. Daar schijnen ze meer onderzoek te doen.  Zijn er meer mensen die geen bevruchtingen hebben gehad na een - in principe - succesvol ICSI traject tot dan toe? En wat zijn jullie vervolgstappen?   
    • Hai @Ele   Wij zijn eind 2020 gestart met ivf. Eerste poging hadden ivf gehad en daar kwam helaas helemaal embryovorming. 2de ronde icsi gedaan hier 6 embryo's 1 terug geplaatst, geen succes. 1 was sterk genoeg om ingevroren te worden dus deze in mijn natuurlijk cyclus mogen terug plaats. Hier van zwanger geworden maar helaas een vroege miskraam. Bij de 3de rond niets in de vriezer maar 2 laten terugplaatsen en hieruit is onze zoon Noah geboren. Hij is nu net 1 geworden. Door ziekte van mijn man besloten snel weer de volgende ronde ivf in te gaan nu hij nog zo gezond mogelijk is. Eerste punctie zit er weer aan te komen en moet zeggen dat ik hem best wel weer knijp. Vond de vorige rondes zwaar maar met z'n lief klein mannetje erbij is het er niet makkelijker op. Hoe ervaar jij dat met een dochter van bijna 3?
    • Hoi! Ik ben 40 en voor het eerst bezig met ICSI in UZ Brussel. 3 jaar geleden 6 IUI pogingen gehad in een Nederlands ziekenhuis zonder resultaat. Ik heb afgelopen dinsdag mijn eicelpunctie gehad met 4 eitjes als resultaat. We zijn nu uiteraard in spanning aan het wachten op nieuws. Over 5 dagen worden we pas gebeld door de arts met het nieuws hoeveel embryo's de vriezer ingaan. Als er intussen iets mis zou gaan dan worden we eerder gebeld. De reden dat ik deze cyclus geen terugplaatsing kan hebben is omdat ze hebben ontdekt tijdens de punctie dat ik een poliep heb in mijn baarmoeder. Die moet eerst verwijderd worden voor ze een terugplaatsing kunnen doen. Logisch maar toch was het wel even balen!  Ik zou het leuk vinden om ervaringen te delen met lotgenoten. Hoe gingen jullie bvb om met de wachtperiodes,wat waren jullie ervaringen met de hormonen,de punctie etc... Lieve groetjes, Nathalie 
  • Topics

• Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Gebruikers Voorwaarden