Jump to content

Zin en onzin van de Babyuitzet

Henne

Recommended Posts

Hi!

Ik ben me aan het verdiepen in de baby uitzet, de checklists met wat je allemaal nodig hebt en aan moet schaffen. Had in het D&D topic al een aantal vragen gesteld, maar we bedachten dat we er beter een nieuw topic over konden openen. Dan kunnen meer meiden mee kletsen en mee profiteren van de adviezen en ervaringen. Er is natuurlijk ook al een topic over wat wel en niet gebruikt is uit de uitzet (dat ga ik zeker ook nog doorspitten), maar ik bedoel dit meer algemeen, voor alle vragen die je hebt als nieuwbakken mamma in spe.

Ik heb al geleerd:

- navelbandjes zijn niet nodig

- hydrofiel luiers heb je nooit genoeg

- niet teveel kleertjes kopen, eerst afwachten hoe groot je kindje is

- ook als je borstvoeding wilt geven is het handig een fles en wat voeding in huis te hebben (stel dat je in het weekend etc.)

- in een ledikantje kun je de eerste tijd wieglakentjes overdwars gebruiken, dan hou je minder 'laken' over bij opmaken

- niet teveel bovenlakentjes kopen, voor je het weet gebruik je een slaapzakje en geen lakentje/dekentje meer

- kruiken worden vaak niet gebruikt, probeer deze te lenen

- markt.plaats is niet altijd voordeliger dan bijvoorbeeld I.kea

Wat ik me nog afvraag:

- wat is in vredesnaam het verschil tussen een molton onderlegger en een molton hoeslaken en heb je ze nu echt beiden nodig (plus nog een gewoon hoeslaken???)

- wel of geen aerosleep (discussie in D&D topic levert nog geen consensus op ;-)) , sowieso welk matrasje?

- welke babyfoon (was geloof ik ook een topic over of niet??)?

- rompertjes met lange of korte mouw als kindje in winter geboren wordt?

En wat is eigenlijk wel heel handig, wat niet op al die standaard lijstjes staat?

• Replies 86
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Nou Henne je weet al heel veel! Allemaal waar.

Molton hoeslaken en gewoon hoeslaken er over is tegenwoordig genoeg. Ik had bij de oudste ook nog een kleinere onderlegger dat je op konthoogte nog eens onder het molton hoeslaken legde tegen doorlekken. Maar dat wordt nu niet meer geadviseerd.

Ik gebruikte rompers met korte mouw in het begin anders is het zo propperig. En dan in het voorjaar/zomer natuurlijk zonder mouw. Die met lange mouw gebruik ik voornamelijk met alleen een broekje in het voorjaar/zomer, dus eigenlijk als t-shirt met lange mouwen of met een t-shirt met korte mouwen er overheen zodat ze toch 2 laagjes aan hebben.

Zo en verder zul je nog een hoop reacties krijgen denk ik, iedereen vind het toch leuk om haar tips door te geven. :-)

Hoi Henne,

Bij onze eerste dochter (geboren in december) gebruikte ik geen rompers met lange mouwen.

Nu bij Imke(geboren in september) gebruik ik alleen rompers met lange mouwen.

Zij is een koukleum!

Had in het begin steeds een te lage temperatuur en ik moet haar goed warm houden, dus romper met lange mouwen, mutsje en extra deken.

Je ziet het je kan niet alles van te voren weten.

Ik heb ook een goedkoop matras(40 euro) voor in het ledikant.

De eerste tijd ligt onze dochter in de wandelwagenbak.

Ik gebruik daat een molton en een hoeslaken op.

Ook gewoon doen wat je moeder gevoel zegt.

Gr Esther

Hoi Henne, ik heb de t toegevoegd.

En ga meteen ook even reageren op de post:

- 1 molton is genoeg volgens mij, ik heb gewoon een molton hoeslaken met daar overheen een katoenen hoeslaken. Teveel lagen op de matras en het is niet meer ademend.

- ik heb de kruiken vorige keer wel gebruikt, en aangezien wij 'winterbabies' krijgen, mijn advies: zeker in huis halen die kruiken. Lenen is inderdaad beste optie, je gebruikt ze hooguit 2 weken...

- ook voor onze winterbabies: een lekkere warme wikkeldoek of wikkeldeken. Vorige keer ook veel gebruikt, zowel gewoon thuis als in de kinderwagen.

- kleertjes: rompertjes met lange mouwen voor in de winter. Daar overheen een shirtje met lange mouwen of een vestje. En inderdaad, niet teveel zelf al kopen (hoe verleidelijk ook, haha) want je gaat heeeeeel veel krijgen voor de eerste periode. Pas bij maat 62/68 ofzo ga je merken dat je zelf wat moet bij gaan kopen.

- ook nog een tip: zorg voor lekkere warme sokjes voor de kleine. Die katoentjes zijn in de winter best koud. Wolle sokjes of door oma gebreide slofjes (over de katoenen sokjes heen bijvoorbeeld)... heerlijk warm (warme voetjes zijn belangrijk).

- inderdaad, je zult zien dat je snel overstapt op slaapzakjes. Zijn heerlijk warm bij de nek en rug en erg makkelijk in gebruik. Kleine kan zich ook niet boven de deken woelen, een rustig idee (slapen wij ook beter ;-))

- Nog iets voor onze winterbabies: een lekkere warme trappelzak/voetenzak voor in de maxicosi/kinderwagen. Ik heb de W.allaboo F.ootmuff Newborn heel veel gebruikt en ga er nu vast weer veel plezier van hebben!

- en voor de borstvoeders: de aanschaf van een voedingsnachthemd met speciaal 'borstvoedingsflapje' is ook de moeite en het geld waard. Het gaat koud worden 's nachts... Boob heeft mooie en praktische nachthemden (te koop bij P.rettyMum)

groetjes!

Mariek

Dank voor de t Mariek ;-)

Vind dit nu al een fijn topic. Dat van die borstvoeding geven snachts had ik nog niet aan gedacht, hele goeie tip!

Saba ben blij dat ik niet de enige ben die dat bedje niet snapte haha, voelde me echt dom, maar kennelijk wordt het gewoon raar omschreven.

Heerlijk zo'n topic he??

Kruiken idd altijd in huis hebben is een must. Lenen is dan ook de beste. Wij hebben ze ook maar 2 weken gebruikt ondanks dat het een augustus kindje is. Het gaat niet om de omgevingtemp maar of je kindje zich zelf al op de goede temp kan houden. Het was bij ons buiten 25 graden maar R had een ochtend temp van 35 nog wat dus te koud voor een wurmpje.

Rompers met lange mouwtjes voor de winter, ik vind de truitjes die je kan kopen zo dun dus dan is 2 laagjes beter. Wel allert blijven dat je kindje het niet te warm heeft!!!

Voetenzak voor maxicos.i is errug handig. Geen gefriemel met jasjes in het begin en ze zijn echt warm!!

Ook als je een slaapzak gebruikt is in de winter een laken met dekentje nodig!! Van alles 2 is voldoende is mijn ervaring.

Hydrofile luiers gebruik ik echt voor alles!!! Nu hij ouder is/wordt niet alleen voor R maar ook om de badkamer te drogen als hij in bad is geweest. Lekker op de kookwas en weer schoon!!

Spuuglapjes zijn ook een must als je een spugertje hebt!! Zeker bij borstvoeding, dan gaat nogal ruiken als het opdroogt.

Slabbertjes kun je ook niet genoeg hebben. Nooit meer zoeken naar die dingen altijd 1 bij de hand.

Wij vonden de spiegel in de auto ook heel handig. Als je spruitje in de M.axi Co.si zit op de achterbank kan je met een spiegel je kleine in de gaten houden. Die hang je op de achterleuning en kan je via je achteruitkijkspiegel alles goed in de gaten houden, weet je of het gewoon wat gemekker is of ook echt nodig is om te stoppen.

Ik vind de winterslaapzakjes met mouwtjes wel ideaal. De laatste jaren hebben we best wat echt kouden periodes in de winter en bij de meeste kan je de mauwtjes eraf ritsen. Heb er van de week nog 2 gekocht!! Wij hebben er 3. 1 in de logeertas, 1 in de was en 1 in gebruik.

een afvoerslang aan je badje is ook erg handig. die kan je los kopen bij de H.ema. Hoef je niet moeilijk te doen met leeg halen van het badje. Ik kon kiezen om hem in de badkamer in het grote bad leeg te laten lopen of de slang in de wc hangen en geen gesjouw meer met emmers. (je kan ook het badje laten staan tot je man thuis is en hem het laten doen hihi)

"Ook als je een slaapzak gebruikt is in de winter een laken met dekentje nodig!!"

Haha niet mee eens dus, nooit gedaan, alleen dikke slaapzak met mouwen. Kreeg laatst weer de vraag van schoonmoeder of dat wel genoeg was, net als 8 jaar geleden...

Heb de tummy tub altijd onder het badje gezet om 'm leeg te laten lopen...

Trouwens Floortje (reactie in andere topic) wat zonde dat je 'm weg hebt gegooid, hij is hier in de 'tussenjaren' in gebruik geweest als gewone emmer!

Hem.a verkoop die rompertjes Henne, idd ideaal. Zeg maar soort van wikkelrompertjes met drukkertjes opzij enzo.

Die broekjes zijn ook een aanrader ja, zitten de voetjes al aan. Meisjes hebben een voordeel met Majootjes hihi hoewel je die ook voor jongetjes hebt heb ik gezien.

Fren een oplossing voor de sokken : sock ons! Doe je over het sokje heen en ze kunnen niet meer uit vallen! Ideaal!

Ik gebruik idd ook rompers met lange mouw omdat ik vind dat de top shirtjes zo dun zijn.

Ik heb op gegeven moment bij mijn zoontje malliots obder zijn broekje aangedaan voor de wartme. Hij is van december en het was toen vreselijk koud.

Stretchrompers van de hema zobder knoopjes :) ideaal ;)

Succes :)

Een slaapzak met mouwen is voor een kindje wat wil duimen niet zo prettig.

De meeste stoffen zijn zo dik dat ze de armen bijna niet kunnen buigen.

Gisteren bij de Hema een slaapzak met mouwen gekocht waar Mijke wel haar armen goed in kan buigen.

Op het matras heb ik een molton hoeslaken en een gewoon hoeslaken liggen. Gebruik geen aerosleep omdat dit niet in combinatie met de Angel Care gebruikt mag worden.

Als je een aerosleep gaat gebruiken lijkt mij dit tevens een beschermhoes voor het matras omdat spuug/plas etc. niet door het hoeslaken kan.

Henne,

Google maar eens op slaapzak lange mouw maat 50, dan heb je keuze genoeg. Kleiner dan maat 50 heb je ook.

Maar als je kindje nog niet om gaat rollen kun je nog makkelijk een laken en deken blijven gebruiken. Dus heb je denk ik ook geen slaapzak met mouwen nodig.

Ik kreeg van mijn tante (kraamhulp) het advies om geen aerosleep te gebruiken als je ook kruiken gebruikt. Mocht er een kruik lekken dan kan het water niet door het matrasje en brand het kind zich. Is schijnbaar al een paar keer gebeurd.ik heb ook een molton hoeslaken en katoenen hoeslaken. Daaroverheen leg ik een dubbelgevouwen hydroluier voor eventueel wat spuug op te vangen. Tip van de kraamhulp.Mijn dochter slaapt in de puckababy en toch doe ik een lakentje en dekentje eroverheen.

Wat een leuk toppic!

- Ik vond de pakjes met daaraan voetjes juist onhandig, want dan is het pakje al snel te klein, zonder de voetjes eraan kun je er veel langer mee.

- Wij gebruiken de aerosleep, ik vind het ideaal en een veilig idee.

- Tip: Als je een kleine badkamer hebt is het handig om een wandcommode van de I.kea te kopen. Zo kun je je baby toch in de badkamer verzorgen, wij vinden deze erg praktisch.

- Ik ga vanmiddag aan de slag met het uitzoeken van de spulletjes van onze dochter, w.s. bedenk ik me dan wel meer praktische weetjes!

Henne, wat komt er veel op je af heh?! Is zo moeilijk om te besluiten wat je nodig bent.

*Flesjes idd op voorraad hebben als de borstvoeding niet lukt en je op zondag thuis komt (bij mij het geval, man heeft stad en land afgezocht)

*Stapels spuugdoekjes nodig gehad, het maagje moet erg wennen dus er wordt waarschijnlijk veel gespuugd en je wilt ze niet telkens omkleden.

*Broekjes met voetjes voor onze januari babies, heerlijk lang gedragen en makkelijk want sokken gaan aldoor uit. Ook majootjes zijn erg handig ook voor jongens onder een broekje.

*Snoozzz matraswikkel heeft me veel goede nachtrust gegeven wetende dat ze niet kunnen omdraaien

*Kruiken heb ik wel een week of drie a vier gebruikt want op temperatuur houden ging nog niet zo goed aangezien ze ook wat te vroeg waren.

*Heb alleen molton onderleggers gebruikt die zowel onder hoofd als billen lag en ik moet eerlijk zeggen ze zijn nog nooit doorgelekt maar hebben wel vaak gespuugd en zodoende was de matras mooi beschermd!!

*Luiers van de Kruidvat vind ik geweldig, betaalbaar en goed..maar dat is voor iedereen weer verschillend.

*Wat ik niet lang heb kunnen gebruiken is een badje met standaard, ze zijn er zo uitgegroeid en dan moet je een andere oplossing verzinnen, weet niet tot hoe lang ze in een tummy tub kunnen.

*Flessenwarmers aangeschaft maar nooooit gebruikt, lang leve de magnetron.

*Wilde winterjasjes aan schaffen maar op aanraden van een vriendin niet gedaan want ze liggen heerlijk onder een laken met deken in hun kleertjes met de beschermhoes van de reiswieg dus warm genoeg.

Nou eerst maar zo weer hoop dat je er wat aan hebt, als me nog iets essentieels te binnen schiet dan meld ik het nog even.

Successss