Jump to content

IUI follikel cyste

tiktak

Recommended Posts

Hallo,

Ik heb van mijn gynaecoloog begrepen dat je binnen 16 dagen na de inseminatie kunt testen of je zwanger bent of niet. Na de eisprong dien je binnen 16 dagen weer te menstrueren. Ik heb nu al een paar keer gehad dat het heel lang duurde voordat ik na de eisprong, inseminatie ging menstrueren. Dat is heel frustrerend. Je wacht totdat je eindelijk mag testen, blijk je niet ongesteld te worden maar ook niet zwanger te zijn.:mad:

De gyna had het erover dat het misschien een cyste is geweest ipv eitje. Heeft iemand hier ervaringen mee?

Het nadeel van IUI is dat ze niet kunnen controleren of er daadwerkelijk een eitje rijpt in de follikel die op de echo's te zien is. Het kan dus inderdaad zijn dat je een 'eisprong' zonder ei hebt.

Ik heb zelf ook een aantal IUI behandelingen ondergaan maar werd eigenlijk nooit te vroeg ongesteld. En dat terwijl later bij puncties voor IVF en ICSI bleek dat er wel degelijk lege follikels bij zaten.

Ik ben natuurlijk geen arts maar volgens mij zou je lichaam op een lege follikel hetzelfde moeten reageren als op eentje met een ei erin. Je lichaam kan het onderscheid niet maken voor zover ik weet. Als je heel snel ongesteld wordt lijkt het alsof je eventuele bevruchte eitje niet genoeg kans krijgt om in te nestelen. Misschien is het een idee om te kijken of deze luteale fase te verlengen is dmv hormonen? Ik heb de meeste IUI's zelf met Gonal-F, Pregnyl en Utrogestan gedaan destijds en daarmee was ik doorgaans op een dag of 16 na inseminatie ongesteld.

Dus sja ik heb niet hetzelfde meegemaakt als jij maar denk dat het zeker de moeite waard is om verder naar je luteale fase te laten kijken. En wat de aan/afwezigheid van eitjes betreft, daar zul je denk ik pas meer over weten als je een punctie hebt gehad? Succes in elk geval!

En dat terwijl later bij puncties voor IVF en ICSI bleek dat er wel degelijk lege follikels bij zaten.

Misschien is het een idee om te kijken of deze luteale fase te verlengen is dmv hormonen? Ik heb de meeste IUI's zelf met Gonal-F, Pregnyl en Utrogestan gedaan destijds en daarmee was ik doorgaans op een dag of 16 na inseminatie ongesteld.

Dus sja ik heb niet hetzelfde meegemaakt als jij maar denk dat het zeker de moeite waard is om verder naar je luteale fase te laten kijken. En wat de aan/afwezigheid van eitjes betreft, daar zul je denk ik pas meer over weten als je een punctie hebt gehad? Succes in elk geval!

Bedankt voor je antwoord. Ik gebruik al langere tijd Estradiol (hormoontabletjes). Ik denk dat ik hiermee wel follikels maak, maar of daar dan een eitje in zit, geen idee.

Ik komt niet voor IVF in aanmerking omdat ik met hormonen niet te stimuleren ben. Punctie heb ik daarom nog nooit gehad.

Wat kunnen ze dan verder naar de luteale fase kijken?

Sja ik ben geen arts dus ik vind het lastig oordelen wat ze kunnen onderzoeken. Zeker omdat je slecht reageert op de hormonen. Gebruik je al Utrogestan oid? Dit wordt doorgaans gebruikt om de luteale fase te ondersteunen.

Ik reageer niet op hormomen omdat mijn eivoorraad, ivm de (vroegtijdige) overgang, bijna op is.

Utrogestan heb ik nooit gebruikt. Eigenlijk alleen Estradiol. Misschien is dat per kliniek weer verschillend? Ik zal eens checken wat dat doet....

Medische Malle Molen ;-) Wilde mijn handtekening graag kort houden dus vond zes jaar MMM wel een mooie samenvatting van alle onderzoeken, wachtweken, behandelingen en teleurstellingen.

Het ziekenhuis waar ik liep schreef standaard utrogestan voor bij IUI en heb het ook bij IVF en ICSI gebruikt. Het zorgt er kunstmatig voor dat het baarmoederslijmvlies dik blijft en als t goed is minder snel wordt afgebroken. Eigenlijk maakt het je lichaam wijs dat er iets innestelt. Het is geen fijn spul om te gebruiken maar misschien scheelt het? Het heeft in elk geval niets te maken met eirijping en zou wat dat betreft dus gewoon moeten werken voor je. Alleen weet je natuurlijk og steeds niet zeker of er wel een eitje in je follikel zit. Is IVF/ICSI in eigen cyclus niks voor je? Dan hoef je geen hyperstimulatie te bereiken. Ben er niet in thuis welke ziekenhuizen het aanbieden hoor maar heb t wel eens voorbij zien komen op t forum.

Jonge jonge, 6 jaar MMM....pfff...ben na 2,5 jaar het al zo zat!

Estradiol is ook om het baarmoederslijmvlies dik te maken.

IVF doen ze alleen als je minimaal 4 follikels hebt. Ik had er tijdens de stimulatie maar 2 (kleine). En omdat mijn waardes FSH en AMH waardes hoog cq laag zijn (ivm overgang) heeft stimulatie (ivm te weinig eivoorraad) geen zin....

IVF/ICSI in eigen cyclus gaat juist zonder hormonen. Ze prikken alleen de follikel aan die sowieso al rijpt elke maand, vandaar dat ik eraan moest denken. Maar ik weet dat ze het niet in elk ziekenhuis aanbieden en heb persoonlijk geen ervaring ermee. Ook niet met vervroegd in de overgang zijn trouwens, dus sja ik hoop dat er nog anderen reageren wat dat betreft!

En ach ja zes jaar het is lang maar het gaat ook zo voorbij... Er komen nieuwe dingen bij, er worden grenzen verlegd, je moet veel wachten en soms neem je ook zelf een pauze om even op adem te komen. Bij ons begon het eigenlijk met dat ik niet ongesteld werd na het stoppen met de pil. Toen onderzocht, PCOS geconstateerd (maar wel zonder de typische symptomen/bijverschijnselen, echt puur de functie van de eierstokken), Clomid, nog meer clomid, Gonal-F, zaadonderzoek, samenlevingstest, nog een samenlevingstest, nog een zaadonderzoek, IUI's gestart, regelmatig te veel/te weinig follikels of een cyste in de weg, HSG tussendoor... geloof dat we 11 IUI pogingen hebben opgestart waarvan ongeveer de helft doorgang vond en steeds zonder resultaat. Toen doorverwezen voor IVF, 3 maanden wachten op eerste gesprek, alle onderzoeken weer opnieuw, metformine slikken, weer wachten, laparoscopie en LEO TT, herstellen, nieuwe samenlevingstest, nog een spermatest, weer wachten, nog een intake, IVF mislukt, nabespreking, bijkomen, nadenken, nog een gesprek, nieuwe poging met ICSI en jeej zwanger! Dat was het wel zo ongeveer. Klinkt belachelijk achteraf maar je hebt t niet door als je er middenin zit. Hopelijk blijft het voor jou op max 3 jaar ;-)

Sopresa ik las net toevallig je berichtje...

Ik heb IVF in eigen cyclus gedaan bij het UMC Utrecht, dit viel onder een onderzoek (Ines studie) dit ging als volgt;

op dag 8 begon ik met follikelmeting, als ik 18mm had (telkens maar 1 follikel dus) dan mocht ik beginnen met het spuiten van orgalutran en puregon, tot de 20 mm, dan kreeg ik de punctie voor mijn ene eitje... en dan gaat het net zo verder als 'normaal' alleen heb je dus nooit meer kans... spannend dus!

Lees verhaal even kort moet weg

Maag Umcg doet 6 x eigen cyclus en 2 gestimuleerd misschien zou je in aanmerking komen voor 18 x eigen cyclus met haast geen medicatie en weet je of je eitje in je ei heb zitten raar verhaal zo haha succes

Ik gebruikte cetrotide en gonal f

Liefs Jessica

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lees verhaal even kort moet weg

Maag Umcg doet 6 x eigen cyclus en 2 gestimuleerd misschien zou je in aanmerking komen voor 18 x eigen cyclus met haast geen medicatie en weet je of je eitje in je ei heb zitten raar verhaal zo haha succes

Ik gebruikte cetrotide en gonal f

Ik snap het denk ik niet helemaal. Hoe bedoel?

Wat ik ervan begrijp is er een verschil in de IVF zoals we hem allemaal kennen (hyperstimulatie, spuiten, flink wat follikels laten rijpen en dan punctie) en IVF in eigen cyclus. Bij de laatste bootsen ze eigenlijk de natuur na, dus gewoon 1 follikel net als bij IUI, alleen heb je hier dus wel een punctie en weet je of er ook echt een eitje in de follikel zit (en of die bevrucht raakt natuurlijk!). Niet elk ziekenhuis biedt dit aan trouwens! Misschien kan Minoes later uitgebreider reageren? Anders zou je via de zoekfunctie ook kunnen kijken of je topics vindt over IVF of ICSI in eigen cyclus.

Orgalutran zorgt ervoor dat je niet te snel een eisprong krijgt dus dat zal alleen voorgeschreven worden indien nodig lijkt me? Bij IUI is tenslotte een voortijdige eisprong ook niet gewenst maar niet iedereen gebruikt daar hormonen voor. http://www.fertiliteit.info/content/pgs/vruchtbaarheid/orgalutran/orgalutran.asp

en IVF in eigen cyclus. Bij de laatste bootsen ze eigenlijk de natuur na, dus gewoon 1 follikel net als bij IUI, alleen heb je hier dus wel een punctie en weet je of er ook echt een eitje in de follikel zit (en of die bevrucht raakt natuurlijk!).

Hmmmm.... ik denk dat ze dat niet zo gauw doen omdat de kansen zo klein zijn bij 1 follikel. Verzekeringstechnisch krijg je 3 puncties vergoed toch? Als dat vaak lege follikels zijn, gaat het natuurlijk erg hard. Maar ik zal het eens vragen hoe het zit. Ik ga morgen weer naar de gynae. Daar zeggen ze uberhaupt dat ik voor ECD moet gaan. IUI heeft weinig zin, omdat ik dat al zo vaak heb geprobeerd (en zonder succes).

En mocht het zaad slecht zijn dan kan je gewoon icsi krijgen en en zaad is dichter bij de ei dan Iui

Dat ene, niet onbelangrijke, voordeeltje hebben we, het zaad is heel goed. Maar ondanks dat nog steeds niet gelukt. Misschien wel omdat het vaak cystes zijn, maar dat weet ik dus niet.

Ik dacht dat zodra ze de follikel eruit halen het verzekeringstechnisch 1 poging is.....

Ik heb al 2 verschillende ziekenhuizen 'gehad'. Bij de eerste was ik al snel uitbehandeld (toen ik niet op hormonen reageerde).

De second opinion wou al helemaal niet behandelen (omdat het eerste zkh ermee gestopt was). Nu ben ik al heeeeel blij dat ik terecht kan bij deze kliniek. Moet ze daarom wel een beetje koesteren...:happy:

Op de echo was een follikel van 1,6mm te zien. Maar omdat de vorige menstruatie (na de inseminatie) zo lang op zich liet wachten (en daarvoor ook al een x) denk de ganaecoloog dat het wederom een cyste is. Moet nu zaterdag insemineren. Dan weekje erop bloed prikken op progesteron, om te bepalen of er uberhaupt een eisprong is geweest. Hmmm...

Maar het kan toch ook zijn dat het wisselt? Keertje een cyste en keertje een follikel met een eitje en dus een echte eisprong...OF??

Ja het kan wisselen. Je eierstok heeft als functie bolletjes te vullen met vocht en deze onder invloed van LH laten knappen (dat laatste gebeurt niet altijd als het een cyste is). Soms met ei, soms zonder. Die cystes zijn bolletjes zonder ei, en het verschil kun je op de echo natuurlijk niet zien. Dat zijn functionele cystes (de niet-functionele zijn gevuld met bloed etc en die zien er wel anders uit. Het kan zijn dat je alleen maar cystes hebt of alleen maar eitjes of dat het elkaar afwisselt zeg maar. De gyn heeft ervoor gestudeerd, die weet vast wel waar hij het over heeft ;-) Succes deze ronde!

Als je je verzekeringspapieren er naast legt dan zie je onder welke voorwaarden de punctie telt en wanneer niet. Mijn verzekering heeft als voorwaarde dat er na de punctie een eicel "geoogst" is. Als het een leeg follikel is dan telt de punctie niet. Ik weet dat forumgenote EDR genaamd in Groningen ook 6 pogingen IVF in eigen cyclus heeft uitgevoerd, misschien kan je bij haar nog nadere informatie krijgen.

Misschien dat iemand dat ook weet...een paar dagen na de inseminatie heb ik een soort van buikpijn. Die duurt ongeveer 1,5 week. Dan een tijdje niet en dan pas een menstruatie. Kan dit komen doordat het baarmoederslijmvlies dik is door het hormoon estradiol en los laat oid? Dus omdat je niet een bevruchting hebt en daarom loslaat? Herkent iemand dat?