Ga naar inhoud

zwanger en utrogestanbolletjes

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

hallo, ik loop vandaag met n vraag over utrogestanbolletjes. Word er niet echt wijzer van.

ik lees dat veel dames die na n positieve uitslag na ivf, tot de 12e week utrogestanbolletjes moeten inbrengen.

Ik heb net de gyneacoloog gebeld met deze vraag en die zei dat dat vroeger zo was en dat ik gewoon 1 week door moet gaan met de bolletjes

en dan stoppen. Maar ik heb hier geen goed gevoel bij.. wie kan mij geruststellen?

ps, ik heb n positieve test na een eerste ivf poging.. dus ben echt heel onzeker over hoe en wat etc :happy2:

liefst

Geplaatst

Hoi lIefst...

Ik heb de bolletjes gebruikt tot 12 dagen na de punctie...en meer niet...

En ben nu 7 weken en 3 dagen zwanger...morgen mijn eerste ego...

Inderdaad je leest heel veel verschillende verhalen, maar als het verder een gezond eitje is dan heeft verdere stimulatie geen zin...

dan maakt het de stof zelf aan...dat is wat ik weet.

Dus laat je niet gek maken!

Ieder ziekenhuis heeft een ander protocol...

En ieder mens is ook weer anders...

Succes!

Geplaatst

Allereerst gefeliciteerd met je zwangerschap.

Ik mocht op de dag van de positieve test stoppen met de bollen maar ik ben nog 2 weken doorgegaan maar dan met 2x 2 bollen op een dag. Mijn gevoel was hier beter bij.

Je moet gewoon doen waar jij je goed bij voelt als je er nog genoeg hebt en je vindt zelf dat je nog even door moet gebruiken zou ik dat gewoon doen kwaad kan het niet lijkt mij zeker niet omdat in sommige zh je tot 12 weken door moet en als je liever stopt stop je

Heel veel succes met je zwangerschap en onzeker is iedereen du sdat is heel normaal

Geplaatst

dankjullie wel voor de reacties.

Die onzekerheid is echt niet te harden, de wachtweken waren al verschrikkelijk maar nu je zwanger bent is die onzekerheid des te groter.

Ik heb idd nog wat utrogestanbolletjes en denk dat ik heel even mee doorga. En dan ook met 2x2 bollen.

Geplaatst

Allereerst gefeliciteerd met je zwangerschap! En ja, deze eerste weken zijn nog tien keer erger dan het wachten op de test :-)

Wat betreft de utrogestan: het protocol is idd in ieder ziekenhuis anders. Beide ziekenhuizen waar ik gelopen heb mocht ik net voor of rond de testdatum al stoppen. Zelf ging ik als ik zwanger was nog iets langer door, tot de eerste echo, maar dat was puur voor mijn eigen gevoel. Ik vond het ook fijner om het rustig af te bouwen, dus niet van 2x2 gelijk stoppen, maar eerst nog een paar dagen 1x2 bijvoorbeeld. En eigenlijk is het gewoon heel fijn als je die prutdingen niet meer hoef te gebruiken :-)

Geplaatst
Allereerst gefeliciteerd met je zwangerschap! En ja, deze eerste weken zijn nog tien keer erger dan het wachten op de test :-)

Wat betreft de utrogestan: het protocol is idd in ieder ziekenhuis anders. Beide ziekenhuizen waar ik gelopen heb mocht ik net voor of rond de testdatum al stoppen. Zelf ging ik als ik zwanger was nog iets langer door, tot de eerste echo, maar dat was puur voor mijn eigen gevoel. Ik vond het ook fijner om het rustig af te bouwen, dus niet van 2x2 gelijk stoppen, maar eerst nog een paar dagen 1x2 bijvoorbeeld. En eigenlijk is het gewoon heel fijn als je die prutdingen niet meer hoef te gebruiken :-)

dankjewel henne,

het zou inderdaad heel fijn zijn als ik die prutdingen niet hoef te gebruiken.zou denk ik ook tot de eerste echo willen doorgaan..of tenminste na n bloedtest om de progesteronwaarde te bepalen...

Geplaatst

Elk protocol is anders maar ook elk lichaam is anders. Hoe weet je of je die extra ondersteuning nodig hebt en gaat het motto 'baat het niet dan schaadt het niet' op? Of kan het ook schadelijk zijn? Daar zat ik mee toen ik een positieve test had. Uiteindelijk gewoon gestopt toen ze op waren, niet afgebouwd of verlengd. Blijkbaar werkte dat voor mijn lichaam goed.

Dus ja niet echt een advies alleen weer iemand die ze niet zo lang heeft gebruikt en toch gewoon zwanger is gebleven ;-)

Geplaatst

Gefeliciteerd met je positieve test!

Alleen bij een verse poging heb ik ze gebruikt en dan tot de testdatum. Bij mijn cryo poging heb ik ze helemaal niet gehad. Was overigens een poging in mijn eigen cyclus.

Geplaatst
Elk protocol is anders maar ook elk lichaam is anders. Hoe weet je of je die extra ondersteuning nodig hebt en gaat het motto 'baat het niet dan schaadt het niet' op? Of kan het ook schadelijk zijn? Daar zat ik mee toen ik een positieve test had. Uiteindelijk gewoon gestopt toen ze op waren, niet afgebouwd of verlengd. Blijkbaar werkte dat voor mijn lichaam goed.

Dus ja niet echt een advies alleen weer iemand die ze niet zo lang heeft gebruikt en toch gewoon zwanger is gebleven ;-)

dankjewel !!

Geplaatst

Iemand heeft ooit eens een stukje geplaats over de werking van Utrogestan.

Even gezocht:

ff biologielesje:

Je eitje groeit in een follikel. Zodra je follikel knapt en je eitje eruit springt heet het follikel geel lichaam. Geel lichaam maakt progesteron aan. Progesteron is het zwangerschapsbeschermende hormoon. Het zorgt ervoor dat je baarmoederslijmvlies niet word afgebroken. Bij 12 weken zwangerschap neemt de placenta de werking van het hormoon pas over.

Bij een punctie word er in het follikel geprikt. Bij sommige dames die zelfs normaal een goed geel lichaam hebben gaat er op dat moment wat stuk: het follikel word zo gesloopt dat het niet in staat is om een goed werkend geel lichaam te worden. Dit probleem word dan door de Progesteroncapsules opgelost. echter, als die mensen al eerder dan pas met 12 weken zwangerschap stoppen met het hormoon te gebruiken, dan loop je kans dat je baarmoederslijmvlies vroegtijdig word afgebroken en het een miskraam word. Want pas bij 12 weken zwangerschap neemt de placenta de werking pas over.

Uit dit topic: http://www.ivfmoeders.nl/showthread.php?14343-utrogestan-afbouwen-of-in-eens-stoppen

Geplaatst
Iemand heeft ooit eens een stukje geplaats over de werking van Utrogestan.

Even gezocht:

Uit dit topic: http://www.ivfmoeders.nl/showthread.php?14343-utrogestan-afbouwen-of-in-eens-stoppen

dankjewel! dit had ik ook gevonden via google en maakt me ook erg nerveus en wil echt graag tot 12 weken utro inbrengen. maar heb niet voldoende in huis en denk dat de gyn niet wil meewerken

Geplaatst

Ja, kan me voorstellen.

Ik denk dat de kans klein is dat je lichaam niet genoeg progesteron aanmaakt, maar dat het wel kan. De meeste vrouwen gebruiken niet heel lang na een verse TP. Heb zelf afgebouwd in een extra week ofzo.

Als je er erg onzeker over bent, misschien zelf Utrogestan proberen te regelen, bv hier op het forum bij iemand die wat over heeft?

Geplaatst
Ja, kan me voorstellen.

Ik denk dat de kans klein is dat je lichaam niet genoeg progesteron aanmaakt, maar dat het wel kan. De meeste vrouwen gebruiken niet heel lang na een verse TP. Heb zelf afgebouwd in een extra week ofzo.

Als je er erg onzeker over bent, misschien zelf Utrogestan proberen te regelen, bv hier op het forum bij iemand die wat over heeft?

zou ik kunnen proberen idd, dankjewel voor het meedenken

Geplaatst

Ik voelde me heel erg zeker bij het gebruik van de utrogestan bollen.. het is mij uitgelegd

waarom ik het tot 12 weken zwangerschap moet gebruiken..

Nu moet ik heerlijk zeggen weet ik dit verhaal niet meer.. :(.. maar omdat het een cryo

terugplaatsing was.. moest ik het echt tot 12 weken gebruiken omdat na 12 weken iets

het overneemt waardoor de utrogestan niet meer nodig is..

Ik voelde me heel goed bij het tot 12 weken gebruiken, wel was ik ook blij dat ik die prut

niet meer hoefde te gebruiken..

Maar ik zou het zo weer doen!

Succes.. ik zag je oproepje misschien inderdaad dat iemand wat over heeft.. maar volgens

mij mag je dat berichtje niet plaatsen op het forum .. omdat er geen medicijnen verhandeld

mogen worden.. maar de beheerder moet dit aankaarten.. maar dan weet je misschien

dat het eraan zit te komen..

Ik heb mijn medicatie decapeptyl, pregnyl, utrogestan en estradiol .. ook weggeven via hier.

Ik was in contact gekomen met iemand die de 4e poging in gaat in Januari.

En zij is er ontzettend blij mee, en ik ben blij dat ik haar er gelukkig mee heb kunnen maken!

Geplaatst

Utrogestan gebruik je als je een cryoterugplaatsing hebt gehad met een kunstmatige cyclus tot de 12 weken. Omdat je dan geen eisprong hebt gehad. En normaal maken de gele lichamen die achterblijven hormonen aan.

Na de punctie (= eisprong) is het volgens mij om het slijmvlies mooi dik te houden en je lichaam een extra zetje te geven.

Kortom: zonder 'eisprong' hoeft het niet zo lang.

Geplaatst
Ik voelde me heel erg zeker bij het gebruik van de utrogestan bollen.. het is mij uitgelegd

waarom ik het tot 12 weken zwangerschap moet gebruiken..

Nu moet ik heerlijk zeggen weet ik dit verhaal niet meer.. :(.. maar omdat het een cryo

terugplaatsing was.. moest ik het echt tot 12 weken gebruiken omdat na 12 weken iets

het overneemt waardoor de utrogestan niet meer nodig is..

Ik voelde me heel goed bij het tot 12 weken gebruiken, wel was ik ook blij dat ik die prut

niet meer hoefde te gebruiken..

Maar ik zou het zo weer doen!

Succes.. ik zag je oproepje misschien inderdaad dat iemand wat over heeft.. maar volgens

mij mag je dat berichtje niet plaatsen op het forum .. omdat er geen medicijnen verhandeld

mogen worden.. maar de beheerder moet dit aankaarten.. maar dan weet je misschien

dat het eraan zit te komen..

Ik heb mijn medicatie decapeptyl, pregnyl, utrogestan en estradiol .. ook weggeven via hier.

Ik was in contact gekomen met iemand die de 4e poging in gaat in Januari.

En zij is er ontzettend blij mee, en ik ben blij dat ik haar er gelukkig mee heb kunnen maken!

hi! lief dat je iemand anders er blij mee hebt kunnen maken! ik heb ook n paar doosjes gekregen en ben er echt superblij mee, echt top.

wil het zeker tot 12 weken gaan gebruiken, ik kom er wel aan haha. en heb nog niks gehoord van een beheerder haha.

Geplaatst
Utrogestan gebruik je als je een cryoterugplaatsing hebt gehad met een kunstmatige cyclus tot de 12 weken. Omdat je dan geen eisprong hebt gehad. En normaal maken de gele lichamen die achterblijven hormonen aan.

Na de punctie (= eisprong) is het volgens mij om het slijmvlies mooi dik te houden en je lichaam een extra zetje te geven.

Kortom: zonder 'eisprong' hoeft het niet zo lang.

oke, bedankt voor de uitleg.

Geplaatst

Ik ben zwanger van een verse terugplaatsing en mocht na de bloedtest stoppen of afbouwen. Kies voor afbouwen. Gebruik nu 2 keer 2 bollen per dag. Toch een soort gemoedsrust...

Geplaatst
Ik ben zwanger van een verse terugplaatsing en mocht na de bloedtest stoppen of afbouwen. Kies voor afbouwen. Gebruik nu 2 keer 2 bollen per dag. Toch een soort gemoedsrust...

klopt inderdaad een gemoedsrust! gefeliciteerd met je zwangerschap!

• 4 weken later...
Geplaatst
Gefeliciteerd met je positieve test!Alleen bij een verse poging heb ik ze gebruikt en dan tot de testdatum. Bij mijn cryo poging heb ik ze helemaal niet gehad. Was overigens een poging in mijn eigen cyclus.
Hoi moontje,Ben je zwanger geworden uit die cryo terugplaatsing in de natuurlijke cycles?Ik heb nog 2 cryo's over. Die willen ze mijn volgende ronde terugplaatsen in mijn natuurlijke cycles. Maar ik heb er totaal geen vertrouwen in. Na 4jaar5 iui behandelingen en 2 ivf pogingen weet ik niet waar ik mijn positieve ge oel vandaan moet halen. Hoe ging dat bij jou?Liefs dolfijntje

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Hoi allemaal, Wij zijn vier masterstudenten Klinische Psychologie aan Tilburg University en doen onderzoek naar hoe vrouwen hun zwangerschap beleven, zowel op psychosociaal als seksueel vlak. Zwangerschap wordt vaak neergezet als iets alleen maar moois, maar veel vrouwen ervaren ook onzekerheden, veranderingen in welzijn, relatie- of intimiteitsvragen. En juist daar is nog verrassend weinig onderzoek naar gedaan. Daarom zijn wij op zoek naar vrouwen (18+) die op dit moment zwanger zijn, zowel na een spontane zwangerschap als na IVF, IUI of ICSI, en die de Nederlandse taal goed beheersen. Het invullen van de vragenlijst duurt ongeveer 30–40 minuten en is volledig anoniem. Je kunt op elk moment stoppen of vragen overslaan. 💻 Meedoen kan via deze link: https://tilburgss.co1.qualtrics.com/jfe/form/SV_eXUeNCATdqLcOeW?Q_CHL=qr Met jullie deelname helpen jullie om meer kennis te verzamelen over hoe vrouwen hun zwangerschap écht ervaren – zodat professionals in de toekomst beter kunnen aansluiten bij wat er speelt. Heb je vragen? Dan mag je altijd mailen naar: Welzijntijdenszwangerschap@tilburguniversity.edu Alvast heel erg bedankt 🤍 Maaike  Namens de onderzoeksgroep Jij en je Zwangerschap Tilburg University   ---------------------------------------------------------------------------------------------------- Het onderzoek is goedgekeurd door de Ethics Review Board van Tilburg University (TSB_RP1810). Deelname is vrijwillig en volledig anoniem. Deelnemers vullen online vragenlijsten in (ongeveer 30–40 minuten) en kunnen op elk moment stoppen of vragen overslaan
    • Good morning ladies, does anybody here have some feedback and experience doing ICSI at LUMC? What are the questions and test that I should ask for in the first appointment? We have already done ICSI for multiple years (at AMC and C&C), now LUMC will be our last possible round, so I want to be as prepared as possible. Many thanks!
    • Hallo, Wij hebben onlangs een eerste poging ICSI gedaan. We hadden in totaal 13 eitjes die geïnjecteerd zijn. Hier zijn helaas geen bevruchtingen uitgekomen.  Uit het onderzoek is ook niets raars gekomen, geen afwijkende eicellen of zaadcellen.  Nu willen we niet hetzelfde riedeltje nog eens doen zonder verder onderzoek.  We hebben onze zinnen gezet op Gent. Daar schijnen ze meer onderzoek te doen.  Zijn er meer mensen die geen bevruchtingen hebben gehad na een - in principe - succesvol ICSI traject tot dan toe? En wat zijn jullie vervolgstappen?   
    • Hai @Ele   Wij zijn eind 2020 gestart met ivf. Eerste poging hadden ivf gehad en daar kwam helaas helemaal embryovorming. 2de ronde icsi gedaan hier 6 embryo's 1 terug geplaatst, geen succes. 1 was sterk genoeg om ingevroren te worden dus deze in mijn natuurlijk cyclus mogen terug plaats. Hier van zwanger geworden maar helaas een vroege miskraam. Bij de 3de rond niets in de vriezer maar 2 laten terugplaatsen en hieruit is onze zoon Noah geboren. Hij is nu net 1 geworden. Door ziekte van mijn man besloten snel weer de volgende ronde ivf in te gaan nu hij nog zo gezond mogelijk is. Eerste punctie zit er weer aan te komen en moet zeggen dat ik hem best wel weer knijp. Vond de vorige rondes zwaar maar met z'n lief klein mannetje erbij is het er niet makkelijker op. Hoe ervaar jij dat met een dochter van bijna 3?
    • Hoi! Ik ben 40 en voor het eerst bezig met ICSI in UZ Brussel. 3 jaar geleden 6 IUI pogingen gehad in een Nederlands ziekenhuis zonder resultaat. Ik heb afgelopen dinsdag mijn eicelpunctie gehad met 4 eitjes als resultaat. We zijn nu uiteraard in spanning aan het wachten op nieuws. Over 5 dagen worden we pas gebeld door de arts met het nieuws hoeveel embryo's de vriezer ingaan. Als er intussen iets mis zou gaan dan worden we eerder gebeld. De reden dat ik deze cyclus geen terugplaatsing kan hebben is omdat ze hebben ontdekt tijdens de punctie dat ik een poliep heb in mijn baarmoeder. Die moet eerst verwijderd worden voor ze een terugplaatsing kunnen doen. Logisch maar toch was het wel even balen!  Ik zou het leuk vinden om ervaringen te delen met lotgenoten. Hoe gingen jullie bvb om met de wachtperiodes,wat waren jullie ervaringen met de hormonen,de punctie etc... Lieve groetjes, Nathalie 
  • Topics

• Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Gebruikers Voorwaarden