Jump to content

Vragenlijstje

Pierette

Recommended Posts

Hoi,

Ik ben een studente en ik heb jullie hulp nodig! Ik maak een werkstuk over vruchtbaarheid en ik heb hierbij een vragenlijstje gemaakt. Het zou super zijn als jullie hem zouden willen invullen, het gaat om mensen die d.m.v een vruchtbaarheidsbehandeling een kind hebben gekregen.

En mannen die hem invullen is ook fijn!

Alvast bedankt

http://www.thesistools.com/web/?id=298304

Ik heb hem ingevuld hoor!

Vraag 11 miste ik nog het antwoord: minder kinderen dan gewenst.

En vraagstelling van vraag 3 beetje vreemd: hoeveel kinderen heeft u weten te verkrijgen. Beter iets van: hoeveel kinderen heeft u mogen krijgen. Of gewoon: hoeveel kinderen heeft u gekregen.

Vraag 5 zal je niet veel goede antwoorden op krijgen. Ik denk dat je de medische achtergrond zoekt? Maar ik gaf als antwoord iets van dat het geen kwestie van kiezen was.

Succes!

Hoi,

Ik ben een studente en ik heb jullie hulp nodig! Ik maak een werkstuk over vruchtbaarheid en ik heb hierbij een vragenlijstje gemaakt. Het zou super zijn als jullie hem zouden willen invullen, het gaat om mensen die d.m.v een vruchtbaarheidsbehandeling een kind hebben gekregen.

En mannen die hem invullen is ook fijn!

Alvast bedankt

http://www.thesistools.com/web/?id=298304

In aanvulling op bovenstaande: Welke screening wordt er bedoeld die in Amerika gedaan kan worden en hier niet? Nederlandse vrouwen kunnen als ze het zelf betalen ook vanalles laten screenen toch? Of ligt het aan het tijdstip dat ik dingen verkeerd zie ;-)

Ik vind wel dat uit de vragenlijst blijkt dat de materie relatief onbekend is. Er wordt verondersteld dat ik verminderd vruchtbaar ben omdat ik de enquete invul, terwijl veel dames een behandeling ondergaan omdat de partner verminderd vruchtbaar is. Ook wordt er steeds gevraagd naar effecten van 'de behandeling' en kan er maar van een soort behandeling sprake zijn terwijl het doorgaans een lang traject is, in mijn geval met zowel IUI als IVF als ICSI. En inderdaad het is bijna geen keuze te noemen om het te ondergaan allemaal. Het zijn misschien details maar het maakt dat iedereen de vragen anders zal interpreteren misschien.

Heb hem wel ingevuld maar misschien niet juist gereageerd op de vragen omdat ze niet allemaal op mijn situatie aansloten en omdat ik sommige vragen niet goed kon plaatsen.

Ik ga niet allerlei persoonlijke dingen invullen (want zelfs als het anoniem is, het hele traject is toch persoonlijk) aan een random studente.

Kun je wat meer informatie geven over de achtergrond van het onderzoek, je opleiding, wat er met de gegevens gebeurt etc?

(ik weet trouwens niet of dit soort dingen is toegestaan op dit forum... zou zomaar kunnen van niet)

Bedankt voor het invullen!

Ik heb de dingen veranderd waarvan ik dacht dat jullie gelijk hebben.

Vraag 5 is een open vraag en is inderdaad een beetje onduidelijk, al is het zo dat er door iedereen geantwoord wordt zoals ik in gedachten had. En voor sommige mensen is het denk ik wel een keuze. Als je geen kinderen wil krijgen via een vruchtbaarheidsbehandeling maar bijvoorbeeld wel via een adoptie, kan dat omgekeerd wel een reden zijn dat je kiest voor een vruchtbaarheidsbehandeling.

Met screenen bedoel ik het nagaan van het genoom op erfelijke ziektes. Ik dacht dat als men 'erfelijke ziektes' zou lezen, er wel een link gelegd zou worden met het in kaart brengen van de genen van een embryo. Ik begrijp echter dat dit niet vanzelfsprekend is.

Ik begrijp ook dat er meerdere behandelingen binnen een traject van bijv. IVF of ICSI zijn en ik heb dat nu veranderd in 'vruchtbaarheidsbehandelingen', maar ook op de vragen waar dit in verwerkt staat, wordt door alle respondenten het antwoord gegeven dat de bedoeling was.

Ik ben jullie wel zeer dankbaar dat jullie commentaar geven! Zo denk ik er nog eens over na en kan ik alles nog wat verbeteren!

Hartstikke bedankt,

Pierette

Als je het niet wil invullen dan hoeft dat natuurlijk niet. Ik zit in 6 VWO van het Amsterdams Lyceum en moet een profielwerkstuk schrijven. Met de gegevens doe ik niets anders dan er wijsheid uit op te doen en een zo hoog mogelijk cijfer te halen.

Fijn dat je hier nog gereageerd had. Ik zou het zowaar in overweging hebben genomen, want ik snap best dat je informatie voor je scriptie nodig hebt.

Maar aangezien je nu in alle topics aan het spammen bent geslagen heb ik daar inmiddels wat minder zin in. Ik wens je veel succes bij je scriptie.

Pierette, wil je vragen het te laten bij dit topic. Het is niet de bedoeling jouw link binnen alle topics te plaatsen. Dit topic wordt echt door iedereen gelezen en is meer dan genoeg.

als er mensen de behoefte hebben jouw vragenlijst in te vullen dan doen ze dit echt wel. Leg er geen druk op! Icsi en ivf is niet zomaar wat.

Sorry, ik heb nog niet zo veel ervaring met fora. Ik vind deze site om heel eerlijk te zijn ook redelijk onefficient en onoverzichtelijk, maar dat ligt misschien aan mij. Ik zoek gewoon naar een zo hoog mogelijk rendement...:)

Ik laat het hierbij.

Even uit nieuwsgierigheid... We krijgen hier vaker enquetes van mensen die een profielwerkstuk maken. Is dit een standaard onderwerp dat je kunt kiezen of heb je het zelf bedacht? En kun je voldoende informatie vinden buiten deze enquete? Vaak blijkt namelijk uit de enquetes die hier voorbij komen dat de enqueteur/enquetrice vrij onbekend is met het onderwerp of in elk geval met de persoonlijke kant ervan. Omdat we doorgaans geen reactie meer krijgen van mensen die hier vragen stellen weten we eigenlijk nooit hoe het zit. Jij reageert wel, dat is fijn want ik ben ook nieuwsgierig :-)

Dank je wel voor al je reacties. Ik reageerde vanmiddag misschien wat geprikkeld (kunnen ook de hormonen zijn natuurlijk), maar wat de rest al zegt: zoveel enquetes, zo weinig mensen die zich er echt in hebben verdiept voor ze vragen stellen.

Fijn dat je reageert. Jammer dat je het in ieder topic probeerde, maar aangezien je je toch wel betrokken opstelt - in ieder geval bij je eigen onderwerp - ga ik toch straks even je enquete invullen :-)

Dank jullie wel voor het invullen:). Mijn docent zal erg blij zijn.

Ik heb nog een laatste vraag: Wat denken jullie dat de meest voorkomende vruchtbaarheidsbehandeling is? Ik denk dat jullie een vrij goed beeld hebben van al deze fora en dat je misschien wel kunt zeggen waarvan jij denkt dat het het vaakst voorkomt?

Dat is lastig te zeggen Pierette. Op dit forum schrijven vooral vrouwen die al even bezig zijn natuurlijk. Daarbij hangt de soort behandeling samen met de reden dat het op de natuurlijke manier niet lukt. Bij PCOS bijvoorbeeld (komt vaak voor) is het een kwestie van zorgen dat een ovulatie plaats vindt. Als het zaad goed is volstaat dan IUI of gewoon op de klok vrijen. Maar als de man verminderd vruchtbaar is kom je eerder in IVF terecht, en hoe slechter het zaad hoe verder de behandeling gaat (ICSI). Ook is er soms geen reden te vinden dat het niet lukt en dan is het trial and error en kun je uiteindelijk ook bij ICSI uitkomen.

Veel ziekenhuizen hebben een protocol waarbij sowieso eerst IUI geprobeerd wordt zolang het zaad acceptabel is. De vergoeding van IUI is niet beperkt tot een vast aantal behandelingen en daarom zal deze behandeling in aantallen het meest voorkomen denk ik. Op dit forum wordt voornamelijk geschreven door vrouwen die IVF of ICSI ondergaan.

Sja het is dus hoe je het wil zien. Misschien kan een kliniek je hierover goede cijfers geven?