Jump to content

Innesteling en Pipelle of Hysteroscopie

Recommended Posts

Posted

Meiden,

Ik moet dit gewoon (weer) kwijt. In mijn ziekenhuis werd ik nog net niet uitgelachen toen ik het voorlegde... Maar omdat ze het zo niet serieus namen 'mocht' ik wel elders een biopt met Pipelle laten afnemen. Natuurlijk spelen meer factoren een rol (zoals mooie embryo's, gezond leven en eten, etc.), maar er lijkt toch steeds meer bewijs te zijn waaruit blijkt dat de innesteling echt wordt bevorderd door Pipelle en/of hysteroscopie. Uit dit onderzoek blijkt dat Pipelle nog succesvoller is dan hysteroscopie.

Het is ook zo logisch. Iedereen weet dat je - normaal gesproken - een verhoogde kans hebt om zwanger het raken na het verwijderen van een spiraal. Dat is ook gebaseerd op het 'prikkelen' van de baarmoeder en daardoor vergroot (tijdelijk) de kans op innesteling. Met Pipelle (en hysteroscopie) wordt de baarmoeder ook geprikkeld/geïrriteerd/licht beschadigd en dat heeft gewoon een goede uitwerking. Volgens mij wordt het weefsel gewoon geactiveerd, net als wanneer een wondje geneest de celdeling wordt geactiveerd. Een heel logisch, biologisch principe. Maar goed, ik ben geen arts!

Beanie en ik zijn wandelende voorbeelden... Ik gun iedereen een zwangerschap en de grootst mogelijke kansen, daar wijs ik jullie weer op deze informatie...

Hierbij de links, de eerste link is het meest interessant - maar dat heeft er ook mee te maken dat mijn Frans waardeloos is:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23063812

http://www.gyneco-online.com/gynécologie/hystéroscopie-et-biopsie-d’endomètre-améliorent-les-résultats-de-l’implantation

Veel leesplezier en prachtige zwangerschappen gewenst!

Liefs,

Floor

Posted

Ook ik ben zwanger geworden na een hysteroscopie met biopt. Bij mijn laatste behandeling waren er echter veel meer dingen anders aangepakt, dus het blijft gissen en een dosis geluk...maar ik had bij het biopt een heel goed gevoel. Met dezelfde redenering als jij Floor.

Mochten we ooit voor een tweede kindje gaan wil ik weer een hysteroscopie met biopt, of de artsen het nu wegwuiven of niet, ik sta erop!

Posted

Eigenlijk ben ik wel benieuwd of er meer meiden zijn die zwanger zijn geworden na een pipelle of hysteroscopie.... Ik weet niet hoe ik een enquete zou kunnen maken, zou jij weten hoe dat moet Floor? Dan met de optie hysteroscopie/wel zwanger, hysteroscopie/niet zwanger, pipelle/wel zwanger, pipelle/niet zwanger.

Posted

Ik had de cyclus voor de vorige ICSI-behandeling een hysteroscopie met biopt op dag 8 van de cyclus en een pipelle op dag 21. Helemaal volgens het boekje dus, maar niet zwanger. Was ook onze "slechtse" ICSI ooit. Maar 3 eicellen bevrucht van de 6 (eerste ICSI 9 eicellen, 6 bevrucht waarvan 1 TP en 4 Cryo's) en een TP van 2 en geen cryo's.

Sinds deze week is bekend dat ik meerdere stollings-/auto-immuunafwijking heb, dus wellicht is dat de boosdoener. Ik hoop het heel hard, want dat zou betekenen dat ik nu veel meer kans zou hebben met het gebruik van ontstolling en evt. prednisolon.

Maar ik was ook heel erg hoopvol over de pipelle en biopt. En ik doe liever 10 keer een pipelle dan 1 keer een punctie. Dus wat dat betreft hoef je het ook niet te laten.

In het UMCU loopt een onderzoek naar baarmoederslijmvlies wat wordt afgenomen middels een pipelle. Daar zou je aan mee kunnen doen als je daar onder behandeling bent. Onderzoek is van Dr. K00t en is de IMPECT studie.

Posted
eigenlijk ben ik wel benieuwd of er meer meiden zijn die zwanger zijn geworden na een pipelle of hysteroscopie.... Ik weet niet hoe ik een enquete zou kunnen maken, zou jij weten hoe dat moet floor? Dan met de optie hysteroscopie/wel zwanger, hysteroscopie/niet zwanger, pipelle/wel zwanger, pipelle/niet zwanger.

done!

Posted
Ik had de cyclus voor de vorige ICSI-behandeling een hysteroscopie met biopt op dag 8 van de cyclus en een pipelle op dag 21. Helemaal volgens het boekje dus, maar niet zwanger. Was ook onze "slechtse" ICSI ooit. Maar 3 eicellen bevrucht van de 6 (eerste ICSI 9 eicellen, 6 bevrucht waarvan 1 TP en 4 Cryo's) en een TP van 2 en geen cryo's.

Sinds deze week is bekend dat ik meerdere stollings-/auto-immuunafwijking heb, dus wellicht is dat de boosdoener. Ik hoop het heel hard, want dat zou betekenen dat ik nu veel meer kans zou hebben met het gebruik van ontstolling en evt. prednisolon.

Maar ik was ook heel erg hoopvol over de pipelle en biopt. En ik doe liever 10 keer een pipelle dan 1 keer een punctie. Dus wat dat betreft hoef je het ook niet te laten.

In het UMCU loopt een onderzoek naar baarmoederslijmvlies wat wordt afgenomen middels een pipelle. Daar zou je aan mee kunnen doen als je daar onder behandeling bent. Onderzoek is van Dr. K00t en is de IMPECT studie.

Jeetje, Okaasan, ik hoop ook dat ze nu de boosdoener hebben gevonden!

Ik heb de Pipelle helemaal niet gevoeld, terwijl is van een baarmoederfoto met gel een vascovagale reactie kreeg. Kortom: ik vond de Pipelle echt een fluitje van een cent, dus dat is inderdaad geen reden het niet te overwegen. Puncties daarentegen... Ik behoor ook niet tot de groep vrouwen die even op hun tanden bijten en klaar ;-((

Posted

Ik liep in Gent bij DS en zij voorstander van de pipelle. Ik heb dan ook de pipelle gehad en ben nu 38 weken zwanger van onze cryo. (na 12 tp van goede tot top embryos).

DS legde mij uit dat door de pipelle de samenstelling van de cytokines in je baarmoeder veranderen waardoor dit een positieve invloed kan hebben op de innesteling.

Ik heb echter net als orkaasan ook een (lichte ) bloedstollings afwijking en een immuunprobleem. Mijn imuunsysteem is overactief waardoor die continue in "gevecht"gaat met indringers zoals een bevruchte eicel.

Nou was mij verteld dat een pipelle niet echt samen kan met prednison (voor het immuunsysteem). Het zou de werking opheffen.

Tijdens onze cryopoging heb ik in eerste instantie alleen de pipelle gedaan en geen prednison. Tijdens eerdere verse pogingen had ik wel prednison gebruikt. Ik wilde nu dus wel eens proberen zonder prednison maar met de pipelle.

Zo'n 5 dagen na tp van een blasto cryo, kreeg ik echter (voor mij bekende) afstotingsverschijnselen. Die staan in verband met mijn immuunprobleem. Ik ben toen direct aan een hoge dosis prednison gegaan. Resultaat: zwanger.

(even ter info: normaal gesproken begin je al aan de prednison zodra je aan een poging gaat beginnen, dat heb ik dus deze keer niet gedaan)

Ik heb zelf echt het idee dat de pipelle een bijdrage aan mijn zwangerschap heeft geleverd.

Dat ik daarna toch nog prednison heb moeten gebruiken staat los van de rest. Naar mijn mening heeft de pipelle gezorgd voor een innesteling (daarna pas is mijn imuun gaan opspelen).

Posted

Hoi Wen,

Ja, ik weet inderdaad nog dat je toen heel erg twijfelde of je met de Prednisolon zou beginnen! Logisch dat je immuunsysteem opspeelt ná de innesteling. Het lijkt me wel nuttige informatie voor vrouwen met immuunproblemen, want inderdaad wordt (ook destijds tegen mij in DD) gezegd dat Pipelle en Predinisolon niet handig is, omdat de Prednisolon de werking van de Pipelle teniet doet.

Laatste loodjes, houd je taai!

Floor

Posted

Hi Okaasan,

Jeetje wat irritant dat ze daar dan pas nu achter komen... Ik zie dat je naar Gent gaat voor je volgende ICSI? Daar zijn ze volgens mij veel sneller met het voorschrijven van antistolling en prednison (en ook met de Pipelle), zie wat Wen schrijft! Dus daar ben je dan vast in goede handen!

Ik heb ook een stollingsafwijking, maar daarvan ben ik al een jaar of 15 op de hoogte. In het traject werd daar verder geen rekening mee gehouden, pas als ik zwanger zou raken zou dat consequenties hebben (maar dat ook alleen na lang aandringen). Tijdens mijn eerste (spontane) zwangerschap heb ik in het geheel geen antistolling gebruikt, de zwangerschap eindigde met ongeveer 8-9 weken in een MA. Van de eerste IVF was ik zwanger, en zodra ik positief testte moest ik aan de Ascal 80 mg (kinderaspirine) en bij positieve hartactie moest ik beginnen met naast de ascal, fraxiparine injecties te gebruiken. Helaas was er bij de tweede echo geen hartactiviteit meer en was de tweede MA een feit, ondanks de antistolling. Nu ben ik dus (na de derde IVF, met pipelle, kort schema ipv lang schema en aangepaste hormonen) voor de derde keer zwanger. Deze keer heb ik vanaf de TP al ascal gebruikt, ik had het nog liggen en volgens mij is het relatief onschuldig. Bij 7 weken was er positieve hartactie en ben ik gestart met fraxiparine (inmiddels gebruik ik clexane ivm huidreacties op de fraxiparine). Deze keer was het goed bij de tweede echo, en de derde, enz! Over anderhalve week al de 20-weken echo...

Op zich is er natuurlijk niet aan te wijzen waarom het deze keer wel goed gaat en de voorgaande keren, en waarom deze IVF wel slaagt en IVF2 niet, dat kan aan meerdere factoren liggen. Misschien is de factor geluk wel de grootste. Toch geloof ik er zelf in dat het de combinatie van pipelle met kinderaspirine is geweest!

Dus Okaasan, ik hoop dat er voor jou ook zo'n 'gouden' formule wordt gevonden in Gent en dat jij snel zult volgen met een dikke buik!

Posted

Ik ben in 2010 zwanger geraakt na Hystroscopie niet de cyclus voorafgaan aan de IVF, maar de cyclus daarvoor. Ik gebruikte ook Prenisolon. Alle pogingen daarna gebruikte ik alleen Prednisolon en heb ik geen Pipelle of Hystroscopie gehad. Onlangs ben ik er pas achter gekomen dat misschien ook de Hystroscopie positief heeft bijgedragen aan mijn zwangerschap. Ik heb ik overleg met S.ch.0l.tes afgesproken dat hij de volgende IVF een Pipelle gaat uitvoeren bij mij... Ik ga uiteraard er ook weer Prednison bij gebruiken.

Posted

Dank jullie wel allemaal voor de positieve verhalen en adviezen.

Nog een ruime maand en dan gaan we naar Gent. Ben benieuwd wat ze daar te zeggen hebben, zeker met de nieuwe bloeduitslagen van de IMPECT studie (dus eigenlijk zijn we per ongeluk achter de afwijkingen gekomen).

Posted

Hoi,

nog geen ervaring mee. Ik heb morgen een afspraak in Gent voor een hysteroscopie en begin nu ook ongesteld te worden. Iemand ervaring? Gaat het dan wel door?

Neel

Posted

Ik zou even bellen als ik jou was, als dat nu nog lukt. Bij mij mocht het niet bij menstruatie, omdat er dan minder te zien is op de camera.

Posted

Hoi Okaasan,

Ik heb getwijfeld om af te bellen, omdat mijn ongesteldheid vaak een lange aanloop heeft. Het kan best pas woensdag zijn, dat het echt doorzet. En ik krijg morgen ook de uitslagen van de bloedonderzoeken, dus wilde het wel door laten gaan. Daar ben ik al 2 maanden op aan het wachten. Ik ben erg benieuwd. Aan de ene kant hoop ik dat ze iets vinden, want dan heb ik een verklaring. Aan de andere kant, als alles goed is staat niets een zwangerschap in de weg. Dus heel dubbel. En in Gent dachten ze wel dat ik hele vroege miskramen had, omdat ik een paar keer per jaar licht positief test en dan toch binnen een paar dagen ongesteld ben. In NL gingen ze hier helemaal nooit op in. Fijn om hier positieve verhalen te lezen over pipelle en hysteroscopie. Maar je weet natuurlijk nooit of dat de reden is dat het dan wel gelukt is. Bij alles denk ik baat het niet dan...

Neel

Posted

Veel succes dan morgen. Kan me voorstellen dat je het doorlaat gaan.

Fijn dat je je gehoord voelt in Gent. Dat is toch ook wel het minste wat we van een zkh mogen verwachten. Toch?

Ik kan me je gevoelens over wel of geen uitkomst van de hysteroscopie erg goed voorstellen, want dat had ik precies hetzelfde. Hopelijk kan het dus gewoon doorgaan. Als je menstruatie nog niet goed doorgezet is denk ik wel dat het kan hoor, bij mij namen ze ook een biopt af, en daarmee wordt het ook een bloederig zooitje ;-)