Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hoi meiden,

ik ben momenteel 8.3weken zwanger. Ik heb in het verleden met 8weken al een keer een miskraam gehad dus de angst zit er nog goed in.

Nu is het zo dat ik PCOS heb. Zonder utrogestan bijv maakten bij cryo s in een natuurlijke cyclus ook geen schijn van kans.

Nu las ik ineens dat bij PCOS de kans op een miskraam groter is. Dit omdat je vaak een tekort heb aan orgesteron. Bij mijn vorige miskraam was ik een week voor het mis ging gestopt. Heb altijd het idee gehad dat het hier mee te maken had.

Nu ben ik af gaan bouwen met de utrogestan naar 2x1 maar dit voelt niet goed ben zo bang. Vandaag contact gehad met Voorburg en morgen hoor ik of ik het kan gebruiken tot aan 12weken. Ant volgens mij neemt de placenta dan de aanmaak van het progesteron over.

Heeft er iemand hier ervaring mee of weet je hier meer van??

zou graag jullie ervaringen en meningen lezen.

Liefs bianca

Posted

Hi Bianca,

Volgens mij heb ik al op het 12-weken bankje met je geschreven...

Je angst lijkt me reëel, wat jammer dat ze je niet sowieso tot 12 weken utrogestan laten gebruiken (wat in het buitenland niet ongebruikelijk is). Ik weet niet of er een relatie is met PCOS en een verminderd progesteron, ik weet wel dat rond de 12 weken de placenta de aanmaak van progesteron volledig moet hebben overgenomen. Bij mij is het bij de eerste IVF ook misgegaan vlak na het stoppen met de bollen. Natuurlijk is er nooit aantoonbaar of er enig verband is met stoppen met de bollen en mijn MA. Toch heb ik na deze MA met mijn FA overlegd of ik bij een eventuele volgende zwangerschap niet tot 12 weken utro zou kunnen gebruiken. Ik heb het geluk gehad bij de derde poging weer zwanger te raken en heb idd pas vanaf week 11 heel langzaam afgebouwd.

Is het anders niet een idee om te kijken of je, mocht het ZH niet meewerken, via het topic ophalen en wegbrengen misschien nog wat kunt regelen? Of anders je HA laten voorschrijven?

Succes en ik duim voor je dat het goed blijft gaan! Wanneer mag je weer voor een echo?

Posted

Hee Bianca,Ik/wij zitten niet in hetzelfde schuitje, maar ook ik heb hier na onze mk 'onderzoek' naar gedaan. Ik zocht allerlei redenen en mogelijke oorzaken waardoor het mis is gegaan. Ook al mankeerde Lena niets. Ik heb toentertijd veel verhalen gelezen over gebruik van utrogestan. Veel vrouwen met meerdere miskramen hebben na gebruik hiervan een zwangerschap uitgedragen. Of dat ook daadwerkelijk met het gevruik van utro te maken had, dat weet ik niet. Omdat ik voor mijn gevoel alles wilde doen om vanalles uit te sluiten heb ik de gyn gebeld en mijn verhaal voorgelegd. Wij mochten utro gebruiken tot 12 weken, daar de placenta het daarna overnam. Uiteindelijk hadden we zoveel dat Lena het heeft afgebouwd na 12 weken en we tot 16 weken nog wat hebben gebruikt. Volgens mij is het zelfs zo, dat al het overtollige weer wordt uitgeplast, dus het kan ook helemaal geen kwaad. Als je je hier goed bij voelt, zou ik gewoon doorgaan met de bollen. :-)

Posted

Hi Bianca, ik heb hele erge pcos en mijn arts heeft het helemaal uitgelegd. Door de stimulatie rijpen wél follikels en daardoor heb je dus wél een geel lichaam, dat werkt en een zwangerschap in stand houdt. Een cryo in een natuurlijke cyclus is inderdaad waarschijnlijk geen optie, als je (helemaal geen eisprong hebt), maar dat is een ander verhaal. In een kunstmatige cyclus geldt voor alle vrouwen dat er bij een cryo met Progynova (tenzij er iets mis gaat) géén eisprong en dus géén geel lichaam is en dat er bij verse stimulatie en een punctie wel een geel lichaam is. Het zou dus niet uitmaken en bij een verse TP na een punctie kan je dus eerder stoppen. Ik heb bij mijn zoontje door een 'foutje' in het ziekenhuis tot 12 weken gebruikt. Nu kreeg ik te horen dat ik na de echo met een kloppend hartje mocht stoppen en dat vond ik helemaal geen fijn idee. De artsen zeiden direct dat het écht niet nodig is, maar dat ik ook tot 12 weken mocht gebruiken en dat heb ik dus gedaan. Na een week of 8 nog maar 2 keer per dag 1 en na 11 weken alleen eentje 's avonds, gewoon voor het gevoel. Ze hadden toen op de echo al een mooie placenta gezien. Ik ben morgen 13 weken en dan een weekje gestopt. Als je je er dus beter bij voelt gewoon tot 12 weken gebruiken, maar het hoeft niet. Ik had milde overstimulatie klachten en ze keken dus ook steeds naar mijn eierstokken en daar was een groot geel lichaam op te zien (die dus kennelijk zijn werk deed). Pas bij de laatste echo bij de IVF poli was het aan het slinken. Ik was toen ook 11 weken en toen was er al een mooie placenta te zien, die volgens de artsen al met 10 weken de taak van van het dooierzakje (en het gele lichaam) had overgenomen. Dus vrees niet door je pcos, maar blijf wel gewoon de Utrogestan gebruiken als het beter voelt. Al is het maar twee bollen per dag... Er zijn héél veel vrouwen die nog wat moeten wegbrengen en het is ook via neerzet te krijgen als je even goed zoekt... Het is namelijk een nogal onschuldige, lichaamseigen stof. In de bijsluiter staat dat als je kind een strip leegeet er geen reden tot zorg is (zolang je het hem maar niet standaard als ontbijt gaat geven ;-) Kortom: je kunt het gewoon gebruiken! Sterkte, je vertrouwen gaat vanzelf groeien (samen met je buik!) x

Posted

Ps. Je kan natuurlijk wel een progesteron tekort hebben, waardoor je een miskraam kunt krijgen, maar het is niet zo dat er door de pcos altijd een indicatie is voor Utrogestan. Je zou dat kunnen laten onderzoeken, maar ik heb gewoon voor het gemak die bollen er in gestopt. Overigens kan een tekort aan progesteron ook nog later in de zwangerschap voor problemen zorgen. Maar nogmaals, de pcos is geen reden om standaard extra progesteron te gebruiken.

Hoewel ik al eens een zwangerschap heb uitgedragen, vind ik dat hele progesteronverhaal ook eng. Het liefste zou ik het laten checken, maar eigenlijk weet ik niet hoe dat in zijn werk gaat, maar ik heb me voorgenomen het te vragen als ik bij de verloskundige ben. Vorige keer heb ik ook meegedaan aan een onderzoek waarbij de lengte van de baarmoedermond werd opgemeten. Dat hebben ze nu ook niet gedaan en eigenlijk zou ik dat wel weer willen. Ik denk dat na een miskraam en een slopend IVF traject de onzekerheid blijft... Het is gewoon heel jammer, maar onze zwangerschappen zijn niet onbezorgd!

Je bent er bijna hè, met 10 weken os de placenta al hard aan het werk, dat kan je dan ook goed op de echo zien. Dus stop gewoon nog even die bollen er in, gewoon voor je eigen rust! Nogmaals sterkte!

Posted

Lieve Floor,

Even reageren op wat je zegt over de baarmoederhalsmeting. Het is idd niet standaard, hoewel daar in sommige ziekenhuizen wel (of nog steeds) een onderzoek naar loopt heb ik begrepen. Bij mij is het nooit gemeten, maar na een tip heb ik het vorige week bij de 20-weken echo toch even gevraagd en die echoscopiste heeft het omdat ik het graag wilde even opgemeten. Aangezien hij 5 cm lang was, dus heel mooi op lengte, ga ik me daar nu niet meer druk over maken.... Maar wat ik hiermee eigenlijk wil zeggen is, dat als dit je rust geeft, je het gewoon kunt vragen en gezien jouw geschiedenis willen ze vast wel even deze meting doen voor je!

De jas is binnen hoor!