Ga naar inhoud

Uitgerekend in december 2013 / januari 2014!!

Aanbevolen Berichten

• Reacties 1,9k
  • Aangemaakt
  • Laatste Reactie

Top Posters in dit Topic

Geplaatst

Bah jij ook Juud....ik gebruik er (nog) niets voor. Als het te erg wordt ga ik wat antagel halen denk ik.

en jij/jullie?

Geplaatst

Woei das veel Melis! Als het (op de frik speciaal na) helpt, is dat fijn!

ik pas niets aan met eten. Gisteren had ik nog heel erge honger om 22.00 uur. Nog 3 boterhammen op. Tja, fout natuurlijk...

Geplaatst

Gebruik niet alles tegelijk hoor, maar dit zijn dingen waarvan ik weet dat ze (kunnen) werken.

Die frikadel was overigens heerlijk, haha...

Geplaatst

Whaha alles tegelijk! Nee dat begrijp ik Melis ;-) alhoewel, wie weet hoe goed het dan wel niet werkt! Gepureerde komkommer in vanille-vla met gaviscon saus!

Geplaatst

Ik gebruikte bij Linck altijd maalox suspensie, maar dat is geloof ik niet meer te krijgen. Pat heeft laatst gastilox voor me gehaald, dat leek er wel op maar dan tabletvorm en smaakt wel ok.Er is ook iets van de apotheek wat redelijk smaakt...

Geplaatst
Whaha alles tegelijk! Nee dat begrijp ik Melis ;-) alhoewel, wie weet hoe goed het dan wel niet werkt! Gepureerde komkommer in vanille-vla met gaviscon saus!
Wahahahha... Getver!! Lekkere combi!Gaviscon vond ik trouwens heeeeeel vies...
Geplaatst

Hahahahahaha Freggel, en een vleugje Rennie om het af te maken! ;-)

Zal nog wel erger/frequenter worden komende weken, heel irritant maar dat is dan ook mijn enige klacht!

Geplaatst

Hallo meiden!

Mag ik met jullie meeschrijven? Loop natuurlijk we een aantal pagina's achter maar heb wel een klein beetje bijgelezen.. Reden dat ik me ze laat meld is dat ik nogal een medische historie heb ( zoals jullie volgens mij allemaal) maar dat ik het tot nu toe nog steeds niet aangedurfd heb om echt actief te gaan schrijven..

Ons verhaal ( lijkt toch of ik een beetje auditie moet doen ;) gestopt in januari 2009 met de pil, gelijk zwanger maar een miskraam met acht weken. De volgende keer weer vrij snel zwanger eindigde ook weer in een miskraam. Na de derde keer zwanger en een miskraam hebben we bloedonderzoek laten doen, hieruit bleek dat ik een gebalanceerde translocatie heb ( stukje van mijn chromosomen zitten omgedraaid) dit verklaarde de relatief vroege miskramen. Op de wachtlijst gezet voor IVF met PGD ( embryoselectie) in Maastricht, dit duurde ruim negen maanden, in de tussentijd bleven we het proberen en toch weer twee miskramen. De ivf sloeg niet aan, voor translocatie moet je minimaal 10 eicellen hebben, ik kwam na twee stimulaties met maximale dosering niet verder dan 7... Na nog twee natuurlijke miskramen ( advies van de gynaecoloog probeer t maar gewoon) was het op.. Op dit punt hebben we besloten verder te gaan met eiceldonatie. Omdat wij geen bekende in onze omgeving hebben die we dit wilde vragen en de wachtlijst in Nederland heel lang is zijn we in augustus 2010 naar Barcelona vertrokken voor een ECD. De eerste poging leek gelijk raak, maar eindigde in een kritieke buiten baarmoederlijke met een gesprongen eileider, de volgende poging was niet raak, de derde wel maar ook deze eindigde in een miskraam. Na nog 1 x opgeladen te hebben besloten we een voor ons laatste poging te wagen in april van dit jaar, met een cryo. Er lijkt veel tijd tussen de tp te zitten maar we moeten natuurlijk iedere keer naar Spanje en het is niet heel goedkoop... Deze laatste poging heb ik ook prednison, vitamine d en omega gebruikt, ik weet niet of het geholpen heeft maar ik vermoed van wel, geen miskraam dit keer! Er zijn er twee teruggeplaatst waarvan in eerste instantie er twee waren blijven zitten, maar er 1 overleefd heeft, onze droom komt dus toch nog uit!!

ik moet heel eerlijk zeggen dat ik het nog steeds niet kan geloven, hoe onwerkelijk, ik merk toch wel dat ik een muur om mezelf heen gebouwd heb de afgelopen jaren.. De eerste aankopen zijn gedaan en ik voel ons meisje dagelijks bewegen, dat geeft wel iets meer rust. Ik zou willen dat ik meer kon genieten, maar het blijft spannend, wat een zeur eigenlijk als ik het zo opschrijf :)

nou nog even wat meer over mezelf, ik woon in het oosten van het land, ben 33 jaar en werk in de veterinaire branche

vragen? Roep maar: ik hoop dat ik hier mee mag schrijven!

Geplaatst

Hoi Elmo,

Jeetje....wat een historie heb ook jij achter de rug. Ik heb het aandachtig gelezen. Vreselijk om zoveel miskramen te krijgen, en vervolgens zo lang op de PGD moeten wachten. Ik begrijp jullie keuze voor ECD dan ook erg goed.

Er komt een moment dat het genoeg is, dat je genoeg verdriet hebt gehad en verder wil gaan.

Ik ga me niet uitgebreid voorstellen, ik denk dat je mij ook wel een beetje 'kent', als je al even meeleest.

Ook ik ben zwanger na ECD, via Cyprus. 10 jaar aan ellende achter de rug. Conclusie: verouderde eicellen, nooit bevruchting gehad en in 3 pogingen met ruim 55 follikels slechts 1 (!!) goede eicel gevonden.

Toen 2x een ECD gedaan met vriendin en zusje. De poging met vriendin lukte, helaas vmk, mei 2012.

Toen besloten te stoppen in NL en naar Cyprus te gaan. Eerste poging raak! Zo onwerkelijk. Bijna te dankbaar om blij te zijn. Maar ik besloot al snel dat ik ook recht heb op het genieten, de vreugde, de euforie na jarenlang knokken!

Nog steeds voelt het onwerkelijk hoor, ook al geniet ik ontzettend van dit mannetje in mijn buik! De negatieve erfenis van een lange weg, laten zeker (diepe) littekens achter. Ik hoop dat je op jullie manier toch erg kunt genieten van deze bijzondere tijd!!! het is jullie gegund!

Ennuh, welkom hier, in dit clubje met allemaal leuke, lieve meiden!

Liefs, Freggel

Geplaatst

Wauw Elmo... Wat een bizarre voorgeschiedenis heb jij, leven tussen hoop en wanhoop. Tuurlijk ben je welkom hier!

Superfijn dat je er nu wel klaar voor bent om mee te gaan kletsen en eindelijk eens een stukje van de leuke dingen toe gaat laten... Dat heb je wel verdiend toch? Hoe voel je je verder? (fysiek gezien)

En 31-12 uitgerekend.. Spannend hoor!

Ik weet niet of ik me nog een beetje moet voorstellen, er staat al best wat in mijn handtekening, maar doe het toch even:

Ik ben Judith, 37 jaar en zwanger van de tweede zoon. De eerste is Linck en die wordt 29-10 al weer twee.

ik heb een heel turbulent en slecht eerste huwelijk gehad en gescheiden toen ik 26 was. Hier was echter al wel een actieve kinderwens, ik heb altijd al geweten dat ik moeder wilde worden... Toendertijd wel een kijkoperatie ondergaan maar verder geen actie. Ik heb altijd in mijn hoofd gehouden dat ik nog jong was en dat het wel goed zou komen. Ik vond ivf (eitjes uit je buik laten halen) zo'n idioot en bizar idee... Niet wetende dat ik al die jaren, ook met andere partners, nooit 1 keertje zwanger zou raken. Ik heb na mijn huwelijk nog een relatie van 4 jaar gehad en die had binnen 1 wip een scharrel bezwangerd toen wij uit elkaar gingen! Maar ik mankeer niets... Dus ook niets om beet te pakken om wel een kans op natuurlijke zwangerschap te hebben. Erg frustrerend en alle vertrouwen in mijn lichaam is door die jaren heen verdwenen, samen met mijn hoop.

uiteindelijk ben ik nu 6 jaar samen (en getrouwd) met mijn beste vriend. We kennen elkaar sinds 1989 en hij was getuige bij mijn eerste huwelijk zelfs! Hahaha

ook hij had al een historie van infertiliteit met zijn expartner en samen zijn we snel naar het ziekenhuis gestapt.

Ook zouden wij samen gewoon zwanger moeten kunnen raken maar wederom noppes...

Wij hebben toen aangedrongen op nog een aantal opzwemtesten en de Zaadkwaliteit bleek zeer sterk wisselend en het werd ivf met uitval naar icsi en bij poging 1 werd her allemaal icsi want het zaad was niet zo best.

bij poging twee was het beter en zelfs op ons verzoek 4 eicellen ivf gedaan. Daar was nul bevruchting dus vandaar ook dat er nooit een spontane zwangerschap is ontstaan: de zaadcellen komen het eitje niet eens binnen!

14 jaar heeft het uiteindelijk geduurd voordat ik zwanger was... 14 jaar lang tegen je wil in ongesteld worden en totaal hopeloos geworden. Helemaal niets... En iedereen in mijn omgeving binnen 1-3 maanden zwanger natuurlijk.

ik kan het soms nog steeds niet geloven dat ik mama ben en dat er nog een komt!!

straks geen mmm meer en geen verlangen naar zwangerschap... We zijn straks compleet en dan ben ik er ook wel ECHT klaar mee!

Naja... Dat was het zo'n beetje, heel verhaal geworden.

Leuk dat je mee komt kletsen!

Geplaatst

Hoi elmo.....

Pfff inderdaad een hele geschiedenis.

Proficiat met jullie zwangerschap!!!!

Een meisje en 31 december uitgerekend.....wauw ik ook

Dan lopen we gelijk...))

Mijn medische voorgeschiedenis is niet zo heftig als die van jullie ik ben gesteriliseert en kon daarom op de "gewone"maniet

Niet zwanger raken dmv ICSI is dit met de eerste keer gelukt.

Verwacht mijn 2e kindje mijn vriend heeft er 2 uit een eerdere relatie samen krijgen we nummer 4.

Welkom

Liefs linda

Geplaatst

Jeetje Elmo, wat een heftige voorgeschiedenis heb jij. Wat ontzettend bijzonder en fijn dat je nu eindelijk zwanger bent!! Begrijp je terughoudendheid en onzekerheid erg goed. Welkom hier in ieder geval!

In het kort; wij hadden ICSI nodig om zwanger te worden vanwege de zaadkwaliteit van vriend. Dat lukte, maar keer op keer kreeg ik miskramen. Acht in totaal. Alle termijnen ging het mis, de laatste keer met bijna 15 weken. Allemaal onverklaarbaar, ik zou niks mankeren. We hebben zelf zo ontzettend veel uitgezocht en aangegrepen om het wel goed te laten gaan. Uiteindelijk in UZ Gent beland en met medicatie gestart. Ik heb deze zwangerschap ook voor het eerst IVIG gedaan en zal tot op het laatst bloedverdunners en Ascal blijven gebruiken. Prednisolon heb ik uiteindelijk tot 16 weken gebruikt. Ook hier gaat het voor het eerst goed (wel hele heftige bloedingen gehad van week 8-14).

Ik kan ook nog zo angstig zijn, ondanks dat ik haar nu zo goed voel. Maar tegelijkertijd ook zo dankbaar en blij. En nu dan eindelijk ook begonnen met shoppen en haar kamertje inrichten!

De buikfoto was trouwens een vlugge telefoonfoto tussen de soep en de patatten door ;-) Wat een witte muur en een filter dan al niet kunnen doen lijken!

Geplaatst

Elmo, wat leuk dat je met ons komt meeschrijven, gezellig! Fijn dat je nu zwanger bent!

Ik zal me ook nog even kort voorstellen;

Ik ben Melissa, 27 jaar jong, moeder van een ICSI-zoontje van 19 maanden en bijna 25 weken zwanger van een cryo-zoontje. De reden dat wij afhankelijk waren van ICSI is omdat er in 2007 bij mijn man zaadbalkanker is ontdekt. Beide kindjes zijn gemaakt met zaad dat 5 jaar ingevroren is geweest, allemaal erg bijzonder!

Aan alle verhalen hier te lezen ben ik volgens mij een van de weinigen die er makkelijk doorheen is gekomen. We hebben nooit via de natuurlijke weg zwanger proberen te raken en dan ook geen teleurstellingen te verwerken gehad, slechts 1 ICSI behandeling en 2x een TP was voldoende om ons een prachtige zoon te schenken en een klein mannetje in de maak.

Voel je vrij om hier dingen te bespreken/vragen etc. We zijn met een klein clubje dames, maar daarom niet minder gezellig ;-))

Geplaatst

Wat een lief welkom!! :) Fijn gevoel dat jullie ook wel een behoorlijke historie hebben, ( niet voor jullie uiteraard...)ik heb wel het gevoel dat het daarom minder vanzelfsprekend is voor ons dan voor mensen die een " normale" zwangerschap doormaken.. voel me nog wel prima, weinig klachtjes het enige is dat ik nog steeds enorm moe ben, vorige week hb en glucose laten prikken maar allemaal goed, volgens de gyn zal het nu wel zo blijven, ik blijf eigenwijs wachten op de energie boost ;) werk nog steeds wel 40 u, merk wel dat dit nu echt pittig begint te worden.

Slaap lekker!

Geplaatst

Hihihi Eve je kan altijd nog switchen naar een cariere als fotomodel... LOL

Elmo ben je al met een kamertje bezig? Ik vond dat ook echt zo'n enorme mijlpaal om eindelijk een babykamer te hebben in ONS huis!!

Vandaag nog een funkybox gekocht... Ik had er nog een van Linck, maar die is nog bij hem in gebruik. Nu heb ik een blauwe genomen, maar die kleurt toch niet helemaal bij de kamer. Gelukkig gekocht in de winkel van een kennis van ons, dus misschien mag ik hem nog ruilen. (ik heb de sticker dr af gepeutert)

En echt superlief... Van Pat kreeg ik de lichtblauwe omslagdoek van Koeka, helemaal leuk want die wilde ik supergraag hebben en had ik echt totaal niet nodig omdat we zo'n beetje alles wel hebben! Hihihi

ik heb al veel van Koeka maar dat is allemaal antraciet omdat ik heel graag twee kindjes wilde en natuurlijk niet wist wat het nu zou worden. Nu neig ik toch erg naar allemaal blauwe dingetjes.

als ik in de babykledingkast kijk dan word ik echt zooo vrolijk van al die superschattige babyjongen kleertjes!

*zwijmel* hihihi

Truste meiden!

Geplaatst

Ik kijk ook dagelijks naar de babykleertjes, echt genieten! Soms ruik ik zelfs aan de 'oude' kleertjes van V.ince, daar zit zijn babygeur nog aan en die ruikt lekkerder dan wat else in the world!

V.ince lijkt elke dag een beetje meer te beseffen dat er een broertje in mijn buik zit. Zodra hij ergens een baby ziet, trekt hij mijn shirt omhoog en kust mijn blote buik en zegt dan 'die'? Ook als ik vraag waar zijn broertje is, wijst hij mijn buik aan. Zo schattig!!

Fijne avond meiden, slaap lekker!!

Geplaatst

Oh hoe schattig is dat Melis! In die negen maanden ga je er zelf naar toe leven, maar je kleine mannetje natuurlijk ook.

Linck kust en knuffelt ook vaak mijn buik en zegt dan bibi. Hij speelt ook veel met mijn oude babypop en geeft die een flesje...

vorige week kreeg ik van buren van mijn ouders een roze poppenstoeltje van winnie de poeh en daar speelt hij nu ook mee.

ik probeer zo spelenderwijs mogelijk de baby te introduceren.

ik kreeg van een patiënt de tip om het oudste kindje de baby op te laten halen uit het ziekenhuis en (soort van) zelf naar huis te brengen... Vond ik wel een goeie dus als deze baby is geboren en we mogen naar huis, dan moet Linck daar zeker bij zijn.

Geplaatst

Dat is idd een goede tip, om je oudste de baby uit het ziekenhuis op te laten halen! Die staat hier ook het lijstje ;-))

Wij proberen, waar mogelijk, V.ince overal bij te betrekken m.b.t. de baby. We hebben net samen met m'n zusje gezwommen en toen we haar naar huis brachten heeft V.ince haar zoontje van 10 weken een tijdje op schoot gehad. V.ince speelt dan een baby, steekt z'n tong uit en maakt huilgeluiden. Erg schattig! Hopen dat hij net zo enthousiast blijft als zijn broertje er is!

Kwam net een oude bekende tegen in het zwembad. Ze zei; wat leuk, ik zie dat er een tweede aankomt. Hoe oud is je eerste? Dus ik zeg; 19 maanden. Zegt ze; jeetje, jij maakt ze ook snel achter elkaar, lekker vruchtbaar ben je!! Pardon? Ik heb je jaren niet gezien en dan zeg je dat tegen mij? Dus ik heel droog; ik maak kinderen niet zelf, ik laat ze maken! Stond ze me toch een partij raar aan te kijken. Heb me omgedraaid en ben zo weggelopen, raar figuur...

Jullie nog leuke plannen voor vandaag?

Vandaag alweer 25 weken, heerlijk!

Geplaatst

25 weken alweer Melis, jij nadert ook snel de magische nog 100 dagen grens:) wat een onnadenkende mensen heb je toch. Kan me oude opmerkingen ook nog zo goed herinneren: ja lekker hoor zo zonder kinderen, jullie hebben het maar makkelijk...

Tweede kindje lijkt me ook heel erg bijzonder, ervaren jullie de zwangerschap heel anders? Heel eerlijk gezegd denk ik niet dat het er bij ons van gaat komen, al moet je nooit nooit zeggen!

Judith, Funkybox heb ik wel even moeten googlen :af en toe voel ik me nog een beetje een groentje ...wat zijn er veel leuke spullen! Koeka is inderdaad super mooi hebben hier een soort van slaapzakje van gekregen voor buiten wil ook wel graag die dekentjes

We zijn heel rustig aan begonnen met het kamertje basis is goed nu gaan inrichten, gaan een beetje voor een jungle thema als het klaar is plaats ik wel een fotootje. Verder inderdaad zoals eve maar eens een uitzetlijst van internet gedownloaded, en daar lekker op strepen de komende maanden..!

Wat schaffen jullie aan of hebben jullie aangeschaft voor maxi Cosi oid? En hebben jullie zo'n fix systeem in de auto of gewoon met een riem?

Fijne avond!

Geplaatst
Wij hebben een easy fix systeem, een soort plateau waar je de maxi cosi in klikt. Niet elke keer gedoe met gordels etc.En jij?
Hier ook een easy base... Superhandig!Wij hebben bij Linck een niet extreem dure maar wel stevige babykamer gekozen en die heb ik opgeleukt met een mooie koeka deken, lakentjes van baby dutch enzo en leuke accessoires.Ik zal binnenkort ook even wat foto's plaatsen als het wat verder klaar is!
Geplaatst

Goedemorgen dames

Joehoe onder de 100 dagen!!!!!!!!

nu gaat het aftellen echt beginnen...

Wij hebben ook een maxi cosi cabriofix met bij behorende easy base.

toedels

Ben maar weer eens naar de huisarts..((

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Hoi allemaal, Wij zijn vier masterstudenten Klinische Psychologie aan Tilburg University en doen onderzoek naar hoe vrouwen hun zwangerschap beleven, zowel op psychosociaal als seksueel vlak. Zwangerschap wordt vaak neergezet als iets alleen maar moois, maar veel vrouwen ervaren ook onzekerheden, veranderingen in welzijn, relatie- of intimiteitsvragen. En juist daar is nog verrassend weinig onderzoek naar gedaan. Daarom zijn wij op zoek naar vrouwen (18+) die op dit moment zwanger zijn, zowel na een spontane zwangerschap als na IVF, IUI of ICSI, en die de Nederlandse taal goed beheersen. Het invullen van de vragenlijst duurt ongeveer 30–40 minuten en is volledig anoniem. Je kunt op elk moment stoppen of vragen overslaan. 💻 Meedoen kan via deze link: https://tilburgss.co1.qualtrics.com/jfe/form/SV_eXUeNCATdqLcOeW?Q_CHL=qr Met jullie deelname helpen jullie om meer kennis te verzamelen over hoe vrouwen hun zwangerschap écht ervaren – zodat professionals in de toekomst beter kunnen aansluiten bij wat er speelt. Heb je vragen? Dan mag je altijd mailen naar: Welzijntijdenszwangerschap@tilburguniversity.edu Alvast heel erg bedankt 🤍 Maaike  Namens de onderzoeksgroep Jij en je Zwangerschap Tilburg University   ---------------------------------------------------------------------------------------------------- Het onderzoek is goedgekeurd door de Ethics Review Board van Tilburg University (TSB_RP1810). Deelname is vrijwillig en volledig anoniem. Deelnemers vullen online vragenlijsten in (ongeveer 30–40 minuten) en kunnen op elk moment stoppen of vragen overslaan
    • Good morning ladies, does anybody here have some feedback and experience doing ICSI at LUMC? What are the questions and test that I should ask for in the first appointment? We have already done ICSI for multiple years (at AMC and C&C), now LUMC will be our last possible round, so I want to be as prepared as possible. Many thanks!
    • Hallo, Wij hebben onlangs een eerste poging ICSI gedaan. We hadden in totaal 13 eitjes die geïnjecteerd zijn. Hier zijn helaas geen bevruchtingen uitgekomen.  Uit het onderzoek is ook niets raars gekomen, geen afwijkende eicellen of zaadcellen.  Nu willen we niet hetzelfde riedeltje nog eens doen zonder verder onderzoek.  We hebben onze zinnen gezet op Gent. Daar schijnen ze meer onderzoek te doen.  Zijn er meer mensen die geen bevruchtingen hebben gehad na een - in principe - succesvol ICSI traject tot dan toe? En wat zijn jullie vervolgstappen?   
    • Hai @Ele   Wij zijn eind 2020 gestart met ivf. Eerste poging hadden ivf gehad en daar kwam helaas helemaal embryovorming. 2de ronde icsi gedaan hier 6 embryo's 1 terug geplaatst, geen succes. 1 was sterk genoeg om ingevroren te worden dus deze in mijn natuurlijk cyclus mogen terug plaats. Hier van zwanger geworden maar helaas een vroege miskraam. Bij de 3de rond niets in de vriezer maar 2 laten terugplaatsen en hieruit is onze zoon Noah geboren. Hij is nu net 1 geworden. Door ziekte van mijn man besloten snel weer de volgende ronde ivf in te gaan nu hij nog zo gezond mogelijk is. Eerste punctie zit er weer aan te komen en moet zeggen dat ik hem best wel weer knijp. Vond de vorige rondes zwaar maar met z'n lief klein mannetje erbij is het er niet makkelijker op. Hoe ervaar jij dat met een dochter van bijna 3?
    • Hoi! Ik ben 40 en voor het eerst bezig met ICSI in UZ Brussel. 3 jaar geleden 6 IUI pogingen gehad in een Nederlands ziekenhuis zonder resultaat. Ik heb afgelopen dinsdag mijn eicelpunctie gehad met 4 eitjes als resultaat. We zijn nu uiteraard in spanning aan het wachten op nieuws. Over 5 dagen worden we pas gebeld door de arts met het nieuws hoeveel embryo's de vriezer ingaan. Als er intussen iets mis zou gaan dan worden we eerder gebeld. De reden dat ik deze cyclus geen terugplaatsing kan hebben is omdat ze hebben ontdekt tijdens de punctie dat ik een poliep heb in mijn baarmoeder. Die moet eerst verwijderd worden voor ze een terugplaatsing kunnen doen. Logisch maar toch was het wel even balen!  Ik zou het leuk vinden om ervaringen te delen met lotgenoten. Hoe gingen jullie bvb om met de wachtperiodes,wat waren jullie ervaringen met de hormonen,de punctie etc... Lieve groetjes, Nathalie 
  • Topics

• Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Gebruikers Voorwaarden