Jump to content

slechts 1 follikel low responder: toch punctie?

Recommended Posts

Posted

hoi allemaal,

Een urgente vraag: bij de echo vandaag bleek na 10 dagen Menopur hoogste dosis 450 IE spuiten dat er slechts 1 follikel van 14mm was gegroeid. Bij de uitgangsecho 10 dagen eerder lagen er slechts 5 klaar. Normaal laten ze bij minder dan 3 follikels de punctie niet doorgaan, maar in mijn geval wellicht wel. Zaterdag weer een echo en dan beslissen. Wie heeft er advies?

Belangrijke info:

- nu 2e IVF

- 1e IVF 6 follikels uitgangsecho, 4 follikels bij punctie, 3 eicellen, 3 bevrucht, 3 ingevroren (ivm onderzoek AMC), alle drie cryo's na elkaar teruggeplaatst, geen innesteling

- ik krijg door deelname onderzoek 1 extra poging van het AMC cadeau, dus hierna nog 2 pogingen

- eileiders zitten dicht door waarschijnlijk chlamydia, geconstateerd tijdens kijkoperatie en HSG-echo, dus geen alternatief als IUI mogelijk

- ik ben 39 jaar

- zaadkwaliteit vriend redelijk

- onderzoek half jaar geleden naar aantallen eitjes was niet een zeer laag aantal eitjes uitgekomen

Vragen:

1 wat moet ik doen als zaterdag maar 1 follikel groot genoeg is?

2 iemand ervaring met door een operatie de eileiders weer toegankelijk maken? En zit daar dan een lange hersteltijd (=IVF-wachttijd aan?)

3 stel dat we geen punctie doen, moet ik dan weer een maand rustpauze voor nieuwe stimulatiepoging?

4 helpen andere hormonen? Bvb is het zo dat Decapeptyl groei kan afremmen?

5 wat kost een poging zelf betalen met zo'n hoge dosis Menopur?

6 denken jullie dat het in Dusseldorf of Belgie beter zal gaan, en waarom wel/niet?

7 kan het dat er bij de punctie toch meer eicellen gevonden worden dan er follikels waren te zien (dit lees ik weleens op fora)

8 wat is de kans dat uit 1 follikel een ei komt dat ook nog bevrucht wordt?

9 is het beter om de kans op bevruchten te vergroten door ICSI?

Erg bedankt voor jullie antwoorden, meedenken en adviezen.

groet, Veertje

Posted

Hoi veertje! Wat een vragen! En wat een dilemma. Bij mij was ook een keer 1 follikel maar bij de punctie toch meer. Wat je kansen zijn weet ik niet, ik had destijds liever afgebroken bij die poging.

Maar toen kreeg ik nog geen 450 eenheden, nu wel.

Een eigen poging is nu toch nog niet aan de orde? En dat ligt enorm uit elkaar qua prijs is mijn ervaring.

Neusspray synarele schijnt minder af te remmen dan deca. En andere medicatie, dat weet ik niet. Ikzelf ben geprikt op dhea en heb dat extra geslikt. Je kunt in dd een keer een gesprek aanvragen?? Gewoon om mee te laten denken. Ik vind dr. V.erhoeff ook wel goed in meedenken, van het Maasstad zkh.

Na afbreken moet je wel een maand rust geloof ik vanwege de hormonen. Een cyclus ertussen. Heb je wel het korte protocol? Zonder pil? Dat is beter voor low responders.

Ik hoop dat je nog wat reacties krijgt!

Groetjes, moes

Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Posted

hoi Moes,

Jij hebt al een heel traject achter de rug, met 6 IVF's! Hopen dat het nu wel lukt met ICSI.

Ik heb inderdaad kort protocol zonder pil.

En zelf betalen is nu idd nog niet aan de orde maar als ik deze laat doorgaan, heb ik nog maar 1 poging van de verzekering en 1 van het AMC cadeau over, en als daar ook maar heel weinig eitjes uitkomen lijken de kansen zo klein. Dus het stelt me gerust als ik weet dat ik verdere pogingen kan betalen. Ik zag op een ander forum trouwens dat sommige ziektekostenverzekeringen in hun meest uitgebreide pakket een 4e en soms een 5e poging vergoeden, dus dat is het waard uit te zoeken.

Ik heb dezelfde vraag ook op andere fora gezet, en daar ook wat reacties gehad, dus dat helpt me goed.

Jij heel veel succes en superbedankt!

Posted

Veertje, juist omdat je eerder bij de uitgangsecho wel meerder follikels had ( ik weet niet of dat buj deze poging ook het geval was) maar indien er nu geen echo was gemaakt zou ik denk ik , indien er morgen nog weinig te zien is deze poging stoppen en inderdaad synarel voorleggen!

wat een nare situatie zeg! Succes en sterkte

Posted

Ook ik zou hoe moeilijk ook de poging staken. Je wilt zo graag maar de pogingen zijn zo kostbaar. Aangezien t zaad redelijk is kun je wellicht vragen ofdat je een escape iui kunt doen dan doe je voor je gevoel in ieder geval iets! Succes met deze beslissing 1

Posted

Hoi Veertje,

Jemig meis wat moeilijk toch, al die beslissingen! Ik heb geen antwoorden op je vragen maar ik kom ook uit A.mc vandaan (en was toen ook 39). Ik wil mijn verhaal met je delen maar het is helaas geen positief verhaal. Mijn 1e IVF had ik een goed resultaat (6 follikels, 5 eitjes en 4 topembryo's. Een verse TP (vroege MK) en een cryo. 2 1/2 maand later de 2e IVF en maar 1 follikel nadat er eerst ook meerdere zaten maar die groeiden niet mee. Binnen 3 mnd tijd van een hele goede poging naar een 'slechte' poging....en ik moest stoppen van het A.mc. Geen vrouw is hetzelfde maar mijn ervaring is dat er in het A.mc niks mogelijk is en ze niet afwijken van hun protocollen. Ik mocht het niet nog een keer proberen, ik mocht geen ander protocol, geen andere medicatie (gebruikte ook 450eh Meno.). Ik ga heel erg duimen dat dit jou niet gaat overkomen en jij (na deze toch al zo moeilijke beslissing) nog een kans gaat krijgen. Tijdens de introductie dekken ze zich bij de powerpoint-presentatie al in door te zeggen dat niet elke vrouw de 3 pogingen krijgt die de verzekering vergoed. Ze bekijken het na elke poging en baseren daar hun beslissing op. Ik werd niet betrokken in dit proces, de beslissing namen ze in het team en werd als mededeling verteld. Ik vind het heel moeilijk om dit op te schrijven maar houd in je achterhoofd dat het A.mc niet denkt in de 3 pogingen die de verzekering betaald (zoals wij wel denken want voor ons zijn dit 3 kansen!!!). Ik ben overgestapt naar G.eertgen en heb daar nog een 3e en 4e poging gedaan, helaas zonder resultaat. Maar ik ben heel erg blij dat ik daar nog wel de mogelijkheid heb gehad om het te proberen en daardoor te accepteren dat mijn eicelvoorraad niet meer voldoende/van slechte kwaliteit is. Ik hoop dat ik een uitzondering ben en dat andere vrouwen wel mogelijkheden krijgen in het A.mc om mee te denken in het beleid, mee te denken en voorstellen te doen betreft medicatie en daarin gehoord worden.

Ik ben dit jaar overgestapt van zorgverzekeraar (naar U.mc) en zij vergoeden (in hoogste pakket) 5 IVF's. Ik ga nu het traject in van ECD en hoop daar op meer geluk.

Ik hoop echt dat dit jou niet gaat overkomen maar houd ergens in je achterhoofd dat het A.mc dus niet denkt in de 3 verzekerde pogingen...

Heel veel succes en ik ga voor je duimen!!!

Posted

hoi Janneke,

Bedankt voor je bericht!

Balen dat het bij jou zo gelopen is, maar wellicht lukt het met de ECD.

Ik zit bij OLVG, en ben juist verheugd hoe lief ze zijn en hoe goed ze meedenken! AMC doet de TP maar is blijkbaar alleen uitvoerder en geen beslisser? In ieder geval is het bij mij erg goed gegaan: bij de punctie afgelopen maandag is 1 groot en ook nog een heel klein follikel aangeprikt, resulterend in 2 eitjes! Beide bevrucht, goede kwaliteit, beide teruggeplaatst! We zijn dus heel blij met de beslissing ervoor te gaan, achteraf gezien.

18 mrt bloeduitslag. Maar ookal lukt het deze keer niet, dan nog heb ik het idee dat ze bij mijn derde poging weer goed zullen meedenken.

ik laat het weten, jij sterkte!

Posted

hoi Bianca,

Bedankt voor je bericht!

Wat erg van je dochter..... Hoop dat je huidige zwangerschap goed loopt.

Wij hebben toch besloten ervoor te gaan, en het is goed uitgepakt: bij de punctie afgelopen maandag is 1 groot en ook nog een heel klein follikel aangeprikt, resulterend in 2 eitjes! Beide bevrucht, goede kwaliteit, beide teruggeplaatst! We zijn dus heel blij met de beslissing ervoor te gaan, achteraf gezien.

18 mrt bloeduitslag.

ik laat het weten, jij sterkte!

Posted

ha Moes,

Wij hebben toch besloten ervoor te gaan, en het is goed uitgepakt: bij de punctie afgelopen maandag is 1 groot en ook nog een heel klein follikel aangeprikt, resulterend in 2 eitjes! Beide bevrucht, goede kwaliteit, beide teruggeplaatst! We zijn dus heel blij met de beslissing ervoor te gaan, achteraf gezien.

18 mrt bloeduitslag.

Posted

Super zeg! Fijn dat je er toch twee had. Nu broeden en hopen dat dit een geweldig goede poging is!

Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

• 2 weeks later...
Posted

hoi allemaal,

Update: niet zwanger helaas.

Wel goed gesprek met aan andere OLVG-gyn gehad. Hij nuanceerde een aantal opmerkingen.

Ook gesprek bij Geertgen Elsendorp gehad. Die weerlegden e.e.a.

Wel is het zo blijkt uit deze gesprekken dat de kans dat ik zwanger word wat lager ligt dan de gemiddelde IVF-deelnemer, omdat ik zo weinig eitjes aanmaak, maar zeker niet onmogelijk. Wel naarmate we verder in het traject komen er rekening mee houden dat de kans groter is dat het niet lukt dan dat het wel lukt. Ik krijg gewoon 300 IE Menopur van OLVG/AMC bij mijn 3e poging volgende maand. De meerwaarde van 450 is er eigenlijk niet, beaamde ook Geertgen. Maar 150 IE is echt te weinig vonden beiden.

We gaan dus 3e poging bij OLVG doen, 4e poging zonodig ook want ik wil die en ik heb er recht op.

Als het daarna nog nodig is gaan we de 5e bij Geertgen doen, die gaf ons een goed gevoel en is ook betaalbaar (2800 euro incl medicijnen). Omdat het bij ons in het lab wel goed gaat met 100% bevruchting is nu de meerwaarde om voor een ander ziekenhuis te kiezen voor poging 3 niet zo hoog.

Nogmaals dank voor alle tips.

Posted

Onze dochter Charlotte is geboren bij de 1e IVF poging, leek ook maar 1 follikel te zijn, waren er bij punctie 2 geloof ik. Maar ze was en is van superkwaliteit. Heel veel succes!!

• 10 months later...
Posted

Hallo Veertje,

sorry dat is zo inbreek als nieuweling, maar zag je topic en dacht.. Dit heb ik ook! Ik heb iedere keer maar 1,5 a 2 eitjes liggen en na lang gesprek met de fertiliteit arts gaf hij bij mij aan dat er niets aan te doen is. Ik heb nog een alternatief schema met decapeptyl en gonal f die ik kan proberen om de slapers wakker te krijgen.. Mocht dit niet lukken gaan we ervoor. Twee is beter dan geen.

hij zag geen reden om de IVF af te zeggen bij maar twee eicellen.

succes meid met deze extreem moelijke tijd!

Groetjes Orchis