Jump to content

IVF in het buitenland & vergoeding 2015

Martina2310

Recommended Posts

Hoi Martina. Ik heb zelf geen ervaring met de kliniek in Athene, maar ik heb er wel positieve verhalen over gelezen. Ik neem aan dat je Serum bedoeld?. Ik heb zelf wel mail contact gehad met Penny van Serum Athene en middels haar second opinie een heel stuk wijzer geworden.

Hierdoor kan ik dus ook geen antwoord geven op je vraag ,bt de medicatie, maar heb je je zorgverzekeraar hierover al gemaild? Misschien dat zij daarover iets kunnen zeggen. Veelal moet je bij buitenlandse behandelingen (ik liep / loop zelf in Gent) de medicatie eerst voorschieten en dan krijg je het later vergoedt.

Volgens mij zat er op het forum van Freya een dame die ook onder behandeling was in Athene. Mogelijk kan je daar ook je vraag neerzetten.

In ieder geval heel veel succes met de behandeling!

• 3 weeks later...

Hoi Martina,

Ik was eind november/begin december 2014 voor IVF in Athene bij de Serum kliniek. Penny Abatzi is daar de arts en ik vond haar aanpak erg prettig. Ze is betrokken en lijkt er echt alles aan te doen om je te helpen. Ze gaat daarin ook verder dan andere klinieken. Zo doen ze tests op menstruatiebloed om bacteriën in de baarmoeder te ontdekken. Bij mij vonden ze een infectie en ik heb ook een behandeling van mijn baarmoeder gekregen om die meer toegankelijk te maken. Mijn vriend en ik kregen daarnaast een forse antibiotica kuur. Het is dus een kliniek die verder gaat, maar in de fase waarin wij zitten vind ik dat ook wel prettig. De prijzen zijn redelijk.

Succes met je behandeling!

Siena

Wat betreft vergoedingen kan ik zeggen dat het in ieder geval van belang is dat je vrije artsen keuze hebt als je behandeling in het buitenland zoekt. Anders krijg je een strafkorting die fiks op kan lopen omdat je hoogstwaarschijnlijk kiest voor een ziekenhuis waar geen contract mee is. Maar er zijn uitzonderingen. Zo hebben sommige verzekeraars contracten met België en had Agis een jaar geleden een contract met een kliniek in Istanbul geloof ik. Mijn laatste pogingen heb ik zelf moeten betalen maar de poging van mei 2014 in Rusland kreeg ik zonder problemen vergoed (bij de VVAA). Zowel de behandeling als de medicatie. Er zijn verhalen dat je de medicatie niet rechtstreeks vanuit de kliniek moet krijgen maar van een aparte apotheek om het vergoed te krijgen. Dit zijn zaken die je het beste vooraf goed na kunt vragen bij je verzekeraar. Wat ook kan helpen is om de medicatie in Nederland te halen. Dat moet tegenwoordig in een apotheek van een ziekenhuis en dan heb je een Nederlandse arts nodig die het voorschrijft. Bij mij wilde mijn huisarts dat niet doen maar vond ik wel een vrijgevestigde gynaecoloog die me wilde helpen. Ik heb nog wel meer tips voor de liefhebber....

• 1 month later...

Hoi, misschien is dit de verkeerde plek maar dan hoor ik het graag van jullie... Ik ben 41 jaar en was nog nooit zwanger. Door omstandigheden in ons leven te lang getwijfeld of we wel kinderen wilden. Het voelde ook wel goed zo'n "vrij" leven. Totdat mijn broer papa werd... en mijn partner en ik voor de 1e keer gebabysit hadden. Het had iets magisch...we waren verkocht! Dus hier zijn we, 41 en 44 jaar oud en willen toch nog een kindje. Maar omdat een zwangerschap op hogere leeftijd risico's heeft, willen we niet wachten totdat we zwanger zijn en daarna op een vruchtwaterpunctie om vast te stellen of het kindje gezond is, maar willen wij vantevoren onderzoek laten doen. En dat kan met PGD. En PGD gaat altijd samen met IVF. Maar in ons geval is PGD verboden in Nederland. En daarom willen wij hiervoor naar het buitenland gaan waar het niet verboden is, in Cyprus. Ik heb contact met 2 klinieken Dogus ivf centre en ADA ivf Clinic. Dogus heeft goede recenties maar klinkt meer als een "baby-fabriek" en Ada ivf clinic is wat kleiner en persoonlijker naar mijn gevoel. Woensdag aanstaande gaan we voor de eerste afspraak bij de gynaecoloog. Wat moet volgen is een vruchtbaarheidsonderzoek; hormoon- en bloedtest en een scan. Ben benieuwd. Ik ben VGZ verzekerd en vraag me af in hoeverre het vooronderzoek en medicijnen vergoed worden. Voor de PGD behandeling in Cyprus moet je verder wel een spaarpotje hebben met 7000 euro... (€ 6000 behandeling en € 1000 reis/verblijf op Cyprus).Wij willen in de zomervakantie gaan, dus hopen wij dat het ook een beetje als een vakantie voelt... Nogmaals, misschien dat dit niet de juiste plek is voor mijn verhaal, maar dit is mijn verhaal en ik wil het delen met jullie. Misschien dat er iemand in hetzelfde schuitje zit? Bij vragen help ik graag! Groetjes Happiangi

Hoi HappiAngi, als ik jullie was zou ik gaan voor CCS (Comprehensive Chromosome Screening). Dat is een verder ontwikkelde vorm van PGD, waarbij alle chromosomen gescreend worden. Je weet dan zeker dat je alleen embryo's terugkrijgt die euploide zijn. Wij hebben over deze techniek gesproken met prof De Sutter van het UZ Gent ihkv onze herhaalde miskramen. Geen idee of zij deze behandeling bij jullie zou willen doen. Verder doen ze hem in Engeland en in Amerika. Minder zonnig dan Cyprus, dat wel.

Succes!

Hallo Allemaal,

Over die klinieken kan ik niet zoveel zeggen, ik ben zelf jonger en onder behandeling in Duitsland.

Wel weet ik door de behandelingen in Duitsland wat meer over vergoedingen.

Als je in Nederland geen recht hebt op de behandeling, is de kans klein dat je zomaar alles vergoed kan krijgen van je verzekeraar.

Je moet inderdaad wel vrije keuze van behandelaar hebben. Hierbij is het alleen vaak wel zo dat in de kleine lettertjes dan staat dat je alleen vergoeding krijgt voor hetgeen het in Nederland zou gaan kosten.

Ik zou zelf persoonlijk adviseren om schriftelijk(tja ben jurist dan wil je alles schriftelijk) aanvraag te doen bij de zorgverzekeraar en ook een schriftelijke reactie te vragen. Op die manier weet je het zeker en kan de verzekeraar er achteraf ook niet op terugkomen.

In Duitsland heb ik overigens mijn medicijnen niet vergoed gekregen. Dit komt omdat voor veel medicijnen bij deze behandelingen in 2014 de regelingen zijn aangepast. Het medicijn moet dan uitgegeven worden door het ziekenhuis zelf, die moet het declareren bij de verzekeraar en je mag het dan niet kopen bij een apotheek(ik heb dit zelfs in nederland gekocht omdat het in duitsland 2x zo duur is) en dan declareren. En laat dit nou net de grootste kostenpost zijn!

Kortom. Ik zou voor een kliniek kiezen en dan een machtiging aanvragen bij je verzekeraar:)

HEEL VEEL SUCCES!!!

Happiangi, wij hebben toendertijd (voor ons tweede kindje) ook overwogen om naar Cyprus te gaan. Net zoals Athene en Turkije ter sprake is geweest. Ik heb uiteindelijk nog wel mijn dossier digitaal naar klinieken in cyprus gestuurd. Ben je er al uit welke kliniek het wordt? Cyprus is iig een heerlijk land, dus ik hoop ook dat je toch een beetje vakantiegevoel gaat krijgen, tussen de behandeling door.

Hilly, Ik loop /liep in UZ Gent en heb een half jaartje geleden aan prof de S gevraagd of ik in aanmerking zou kunnen komen voor CCS op basis van mijn leeftijd (wij willen nog 1 poging gaan wagen voor een derde kindje). Zij legde mij toen uit dat de kosten nog echt veel te hoog waren voor dit en dat dit echt alleen in uitzonderlijke gevallen gedaan wordt in Gent. Helaas, want ik geloof enorm in deze techniek.

Ik ben ook best benieuwd of dit wel ook al in Cyprus, Athene of Turkije wordt toegepast? Niet dat wij van plan zijn om daar naar toe te gaan, maar puur uit interesse.

Wat betreft de vergoeding. Ik kan alleen maar uit het verleden praten. In 2011 een poging in Dusseldorf gedaan, maar de verzekeraar vergoedde toen alleen maar het Nederlandse tarief omfat zij geen contract met DD hadden. (was toch een zelfbetaalde poging, dus maakte voor onze situatie niet uit).

Mijn verzekeraar heeft wel een contract met Gent en dan wordt echt alles gewoon vergoed. Ook de medicijnen.

Succes allemaal!

Hoi Wen, prof de S zei tegen ons dat het zou kunnen voor (ik meen) iets van 5000 euro per 4/5 embryos. En ze zei ook dat ze verwachtte dat het in de toekomst 'normaler' zou worden. Je zou kunnen vragen hoe ze er nu in staan in Gent? Maar misschien willen ze het vooralsnog enkel bij herhaalde miskramen of eerste kindjes?

Verder wordt CCS bij mijn weten gedaan in Engeland en Amerika. Andere landen zou ik niet weten.

Hoi Wen, prof de S zei tegen ons dat het zou kunnen voor (ik meen) iets van 5000 euro per 4/5 embryos. En ze zei ook dat ze verwachtte dat het in de toekomst 'normaler' zou worden. Je zou kunnen vragen hoe ze er nu in staan in Gent? Maar misschien willen ze het vooralsnog enkel bij herhaalde miskramen of eerste kindjes?

Verder wordt CCS bij mijn weten gedaan in Engeland en Amerika. Andere landen zou ik niet weten.

Dank je wel voor je antwoord! Ik ga zeker nog even een keer navragen bij de prof. Gezien mijn persoonlijke omstandigheden, kan ik mij best voorstellen dat zij deze "dure" techniek niet bij mij willen inzetten. Ik heb immers al 2 gezonde kindjes en het gaat louter en alleen om mijn hoge leeftijd. Ik kan mij zomaar voorstellen dat daar momenteel nog protocollen / voorschriften voor zijn, in welke gevallen zij het wel willen doen, bijvoorbeeld bij herhaalde miskramen etc. Misschien als die techniek op den duur normaler gaat worden dat ze dan deze techniek ook in mijn soort gevallen gaan toepassen. maar desondabks ga ik het toch nog even een keer ter sprake brengen.

Ik zie in je handtekening dat jij echt bezig ben met de allerlaatste loodjes. Wat spannend! Succes die laatste loodjes! Op naar een gezonde bevalling en een klein gummeltje in je armen.

• 2 weeks later...
Hoi HappiAngi, als ik jullie was zou ik gaan voor CCS (Comprehensive Chromosome Screening). Dat is een verder ontwikkelde vorm van PGD, waarbij alle chromosomen gescreend worden. Je weet dan zeker dat je alleen embryo's terugkrijgt die euploide zijn. Wij hebben over deze techniek gesproken met prof De Sutter van het UZ Gent ihkv onze herhaalde miskramen. Geen idee of zij deze behandeling bij jullie zou willen doen. Verder doen ze hem in Engeland en in Amerika. Minder zonnig dan Cyprus, dat wel.

Succes!

Hoi Hilly1980,

Dank voor je tip. Ik heb het bij ADA nagevraagd maar CCS doen zij niet. Maar met PGD worden er ook al heel veel gescreend en omdat het onze eerste keer is en ik nog nooit een miskraam heb gehad, denk ik dat we met PGD ook wel goed zitten. Het gaat ons bij de PGD ook om de gender selectie. Ik heb donderdag a.s. mijn eerste vruchtbaarheidsonderzoek. Ben net (weer) met de pil gestopt, want daar was ook verwarring.. de kliniek zei blijf de pil maar gebruiken want dat kun je de tijd vd behandeling beter plannen en de gynaecoloog zei stoppen want anders kan ik je vruchtbaarheid niet goed controleren...dus ben nu gestopt en ga (denk ik) na de controle weer terug aan de pil voor de planning naar cyprus ;-) De gynaecoloog gaat me 2 keer controleren, aanstaande donderdag (3e dag vd cyclus) en de volgende cyclus (1 maand zonder pil) nog een keer om te vergelijken. Ik heb een mannelijke gynaecoloog, helemaal geweldig. We konden alles vragen, het was een heel open gesprek, niks was te gek wat we vroegen, alleen...het wordt niet vergoed. Ik heb een schriftelijke (email) aanvraag gedaan bij VGZ en kreeg een lijst met namen van medicijnen die eventueel wel vergoed worden. We zien wel hoe het verder loopt. Nu eerst de vooronderzoeken (worden wel vergoed), morgen bloed prikken (HIV, HBsAg en Anti-HCV; geen idee wat het allemaal is maar de kliniek vraagt om deze test) en donderdag krijg ik een hormoontest en een echo en een antrale follikel telling of zoiets... ik ben nieuw met zoiets, ik zal goed opletten bij de uitleg en hoop het jullie straks helemaal goed te kunnen uitleggen! Haha ;-) Ik ben er namelijk helemaal klaar voor want ik heb de afgelopen 2 weken al met 3 gebroken ribben (rugzijde bij de long) en een wervelfraktuur in het ziekenhuis gelegen. Heb een ski ongeluk gehad, en heb veel geluk gehad, want ik had bijna een dwarslaesie gehad... Maar goed, ik heb het gelukkig niet en ben dus helemaal klaar voor ons "project babydust" ;-) Ik weet nu dat ik helemaal gezond ben, in een topconditie ben en een hele goede bloeddruk heb, dus ik hoop dat mijn eitjes en baarmoeder ook in deze staat zijn en mij nu niet teleurstellen! ;-) Super dat we mekaar hier zo kunnen steunen en informeren, ik wens iedereen heel veel "babydust" en jullie horen snel weer van me xxx

Trouwens mijn keuze gaat naar Ada ivf hospital in Noord Cyprus omdat zij meer bekend zijn op het gebied van pgd, en volgens mij heeft Dogus meer kennis op het gebied van donor eitjes/sperma. Wij doen het met eigen eicellen en eigen sperma. xxx

• 4 weeks later...

Hoi allemaal. Zo zeg, mijn gynaecoloog vertelde mij wel even iets heel anders. Ik dacht dat ik door de grond zakte. Wat een klote gevoel... Ik heb dus vorige maand mijn hormoon bloedtest gehad waarbij de gynaecoloog al snel concludeerde dat mijn FSH waarde te hoog is. Ik heb een waarde van 19 en dwz dat mijn eierstokken al oud zijn (zegt de gynaecoloog). Mijn eierstokken produceren bijna geen eicellen meer en op de natuurlijke weg heb ik nog maar een kans van 5%. Dus een dure PGD behandeling met eigen eicellen is bijna kansloos. Of je gaat voor een eicel donor. Maar zover is het nog niet. Ik voel me totaal niet oud en het is mijn eerste poging dus daarom geef ik de hoop niet zomaar op. Het hele pgd verhaal in Cyprus gaat nu even de diepvries in. Ik ga nu op zoek naar een goede ivf kliniek in NL of Duitsland. Ik heb al contact met Düsseldorf en Nij Geertgen. Iemand bekend met deze klinieken? Alle hulp en info is welkom! Xxx