Jump to content
Bonnie2

laatste TP, utrogestan in natuurlijke cyclus?

Recommended Posts

Hoi Allemaal,

Nieuw hier op het forum, maar niet nieuw in IVF land. Ik (43 jaar) heb 2 puncties en 5 terugplaatsingen achter de rug, waarvan 3x heel kort zwanger. Nu aangemeld voor laatste terugplaatsing, volgende week. Deze gaat in mijn natuurlijke cyclus.

Op aanraden van de gynacoloog slik ik nu Ascal (bloedverdunners) om stolling te voorkomen. Ik heb in vorige natuurlijke cycli ook Utrogestan gebruikt op eigen verzoek. Ik twijfel of ik dit deze keer zal doen. Volgens Gyn heeft het geen meerwaarde maar kan het ook geen kwaad. 

Alvast dank voor jullie reacties!

Hoi @Bonnie2 het kan zeker geen kwaad Utrogestan te gebruiken.
Utrogestan bevat progesteron wat je normaliter zelf voldoende aanmaakt als je de natuurlijke wijze zwanger zou zijn geworden.
Omdat je nu een tp krijgt in je natuurlijke cyclus heb je zelf gewoon een eisprong gehad en maakt je lichaam het zelf aan.
Daarom heeft het volgens de gynaecoloog geen meerwaarde.

Als je met medicatie een tp krijgt dan heb je zelf geen eisprong gehad en maakt je lichaam geen progesteron aan, daarom krijg je die Utrogestan, om de zwangerschap in stand te kunnen houden, want zonder progesteron kan het kindje zich niet ontwikkelen.
Als je zwanger bent dan neemt op een gegeven moment de placenta de aanmaak van de progesteron over en heb je ook de Utrogestan niet meer nodig.

Ik weet dat je in het buitenland vrijwel altijd Utrogestan voorgeschreven krijgt, ook als je een tp hebt gehad in de natuurlijke cyclus en meestal moet je het ook langer gebruiken dan in NL.
Als je teveel progesteron hebt dat kan geen kwaad, maar te weinig zeker wel.
Als jij je er beter bij voelt dan zou ik het gewoon gebruiken.

De Ascal werkt idd bloedverdunnend en dit wordt meestal voorgeschreven als je risico loopt op bijvoorbeeld zwangeschapsvergiftiging, hoge bloeddruk, of om te proberen een miskraam te voorkomen, door die bloedverdunners zou de bloeddoorlating in de baarmoeder en placenta beter zijn, waardoor het eitje beter kan innestelen en het kindje later betere placenta heeft.
Als je niet meer zo piep bent dan loop je daar meer risico op en wordt het regelmatig voorgeschreven.
Ze zeggen dat het geen kwaad kan voor moeder en kindje.
Op internet is er wel veel info over te vinden als je googeld op bloedverdunners en zwangerschap of ascal en zwangerschap dan vind je er veel informatie van.

Succes met je terugplaatsing volgende week!

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Similar Content

• By Jesme
      Lieve meiden, wie o wie heeft er nog wat utrogestan over? Ik neem het heel graag over, tegen vergoeding natuurlijk. Mijn arts wil het helaas niet voorschrijven.
    • By Suus88
      Wie heeft er nog UXXX over. Ik zou dit heel graag willen overnemen.
    • By Stef07
      Hoi Dames, 
      ik ben met spoed op zoek naar Utrogestan, wie heeft er nog iets over wat ik over zou kunnen nemen? Mijn arts wil het niet voorschrijven ondanks meerdere keren vragen. Ziekenhuis vindt het niet nodig en kon volgens hen direct stoppen bij een positieve test maar dit voelt voor mij helemaal niet goed:( in het verleden progesteron tekort gehad en daarom extra zorgen hierover. 

• By Elisabeth14
      Hallo dames, ik weet niet zo goed wat het juiste forum is. Ik hoop dat het dus niet erg is dat ik het op meerdere punten plaats. 
      Wat over mij: na 3 lange jaren vervelende onderzoeken, zitten mijn man en ik sinds begin dit jaar in een traject. Hoewel mijn 2 tp's zijn mislukt, blijf ik hoopvol. Maar ik merk ook dat ik in deze tijd lastig vind om stil te zitten. Ik ben nogal een controlfreak en laat dit nu echt iets zijn dat niet "maakbaar" is (aargh!!). Daarom wil ik me op een andere manier nuttig maken. Ik heb een idee maar ik wil dat graag bij jullie toetsen. Wil je me helpen??
      Ik verbaas me namelijk nogal over de handmatige manier waarop de fertiliteitszorg nu werkt - papieren brochures, je schema dat uitgerekend wordt op een papieren flip-over kalender en je moet overal ZELF achteraan.
      Dat is toch niet meer van deze tijd? Het is tijdrovend, papier is kwetsbaar en soms onleesbaar en hoofdrekenen erg foutgevoelig. Ik werk vanuit mijn beroep veel in de online wereld. Daardoor heb ik een idee dat een deel van het traject makkelijker zou kunnen maken. Zowel voor ons als patiënten als de zorg. Dat maakt dat er naar verwachting meer tijd is voor kwalitatieve zorg, denk aan:
      afspraken die redelijk op tijd beginnen i.p.v. 1 uur later omdat er eerst nog allerlei zaken voorbesproken moeten worden, die een ziekenhuis allang digitaal van me had kunnen krijgen  vaker de vraag bij afspraken "hoe gaat het eigenlijk met je (door al die k** hormonen)?" i.p.v. "kunnen we je zwanger gaan maken" of "zijn we al geslaagd je zwanger te maken?" en af en toe een belletje van het ziekenhuis zelf om het proces door te spreken Lang verhaal kort: ik heb nu een partij gevonden die dit idee met me wil uitwerken en al een ziekenhuis dat erover in gesprek wil. Willen jullie het idee beter vormgeven door ook jullie mening te geven?  Wellicht is mijn gevoel N=1? Alvast superbedankt!! Het duurt ong. 7 minuten en in ruil stuur ik je mentaal babydust en karmapunten :)!
      Naar de enquete: https://forms.gle/hQppwofqdn5GUYkC7 
    • By am79
      Hoi,
      Vanmiddag werd ik gebeld door het ETZ dat mijn ivf behandeling voorlopig niet door kan gaan ivm Corona.   Ik zou volgende week maandag mijn echo krijgen. 
      Ik was al aan het spuiten en nu op 1,5 / 2 weken voor de ivf wordt alles afgezegd.   Alles gewoon 3 maanden nu zijn voor niks geweest😭.
      Het kan nog wel 3-4 maanden duren,  voor de behandeling weer zal starten. 
      Ik baal zo.  We waren zo ver en nu dit.  Ik kan blijven huilen.  

• @Roza91  Ik kreeg ook van mijn apotheek de ene keer progynova en de andere keer estradiol. Mijn apotheker en het zh zeggen beiden dat het hetzelfde is. Ik heb daar vertrouwen in. Dit keer ga ik het zonder meds doen... ik ben heeeel benieuwd.
    • @Johanna82  Dat hoop ik ook enorm! Maar het is wat het is... Hier ïs het flink aant rommelen in mn buik dus die menstruatie duurt niet lang meer.... We wachten af....
    • @Kitje toen ik zwanger was, voelde ik ook helemaal geen symptomen, pas toen ik positief had getest, voelde me ineenkeer zwanger  🙂 toen voelde ik allerlei steken in buik en m’n borsten waren gevoelig. Dus dat zegt echt niks. Blijf positief en blijf de baby’s aaien 🙂 ik hoop dat ik over 5 weken m’n buik mag aaien.  Succes meiden, laat de baby’s maar komen 🙂 
    • @Nina79  voor jou schiet het ook al op, wat spannend he! Waarom krijg je een suiker test?  Hier ook nog weinig symptomen@Kitje , gister wel zere liezen gehad maar geen idee of dat een symptoom is. Misschien komt het ook wel van die bollen. Vandaag niks gevoeld. Bij mij zoontje voelde ik ook niks en had ik pas symptomen na 6 weken. Volgens mij zeggen symptomen weinig. Het kan altijd nog alle kanten op gaan. Goed teken dat je nog niks van bruinverlies heb gespot. Zo begint de menstruatie bij mij ook altijd. Maar ik heb nog een paar dagen te gaan. Als ik over tijd ben durf ik al voorzichtig een beetje te hopen, al zit ik nu natuurlijk in een kunstmatige cyclus dus dan kan het misschien wel verschillen. Vond het ook echt vervelend dat niemand me iets kon vertellen over die embryo's. Alsof het helemaal niet belangrijk is maar heb het voor nu los gelaten. Ben al heel dankbaar dat ik meerdere kansen heb gekregen. Als het zo moet zijn dan komt het vast goed.  @Nina79 ik voel me nog erg rustig. Kan nu ook nog weinig. Vanaf maandag zal het spannender worden denk ik. Ben mezelf nu een beetje aan het afleiden door mn huis gezellig te maken voor de kerst. 
    • Wat een spannende periode meiden!  @Kitje het zegt indd helemaal niks of je wel of niet wat voelt. Ik voelde helemaal niks en daar maakte ik mezelf helemaal gek mee. Nog een week geduld hebben pfffff, die laatste wachtweek is indd killing. @Kiona77 hoe gaat het met jou in deze wachtweek?  Stom dat ze niet duidelijk kunnen zijn wat betreft de cryo's. Dat is toch wel het minste wat je wil weten na een punctie.... @Jennie80 ♡♡ Lief je bericht ♡♡ Hier gaat alles goed. Heb over 2 weken een groei echo en over 4 weken de placenta echo om te kijken of die nog in de buurt van de baarmoedermond ligt.  En volgende week de suiker(ontbijt)test. Heb ervoor gekozen om niet dat drankje te doen.
  • Topics

Important Information

Terms of Use