Jump to content

endometriose en IVF

luna27

Recommended Posts

hallo allemaal,

In september 2007 is er na vele klachten ontdekt dat ik endometriose heb. Omdat ik in het verleden een dermoid cycte heb gehad, en 1 eierstok en eileider heb moeten verwijderen, moet ik nu een ivf behandeling ondergaan. Ik ben nu 3 weken aan het prikken en als alles goed gaat heb ik eind volgend week mn punctie. Sinds zondag ben ik met de menopur begonnen, maar ik heb sindsdien ook last van buikpijn. Zijn er vrouwen die hier ook zo snel last van hebben?

Zijn er vrouwen die een endometriose hebben en een ivf behandeling moesten ondergaan?

veel liefs,

luna27

Hoi luna,

Spannend dat je al begonnen bent zeg!

Ik heb ook endometriose, heb er een buikoperatie voor gehad.

Ik heb een zoontje van een tweede ivf-poging! Goed nieuws he!?

Ik vind het moeilijk in te schatten of ik eerder buikpijn heb dan een ander. Je hoort veel van dat soort klachten bij ivf of erna... Maar het is verstandig altijd even te bellen met de poli. Dan kunnen ze een beetje inschatten of het raar is of niet. ik heb zelf tijdens het spuiten niet zo'n last. Op t laatst voelt het 'vol'. Dit is een beetje pijnlijk maar vooral een vreemd gevoel. En ik kan t goed plaatsten. Als je de buikpijn toch een beetje raar vindt gewoon bellen hoor. Je weet niet of t door de endo komt of dat t misschien allemaal een beetje te hard groeit daar vanbinnen...

heb jij ook eerst zoladex of lucrin gehad? Ik zit nu in de voorbereiding van een 2e poging voor een brusje en heb net mn tweede spuit zoladex gehad. en nu maar weer verder wachten...

Heel veel succes!

Lis

hi lis

Bedankt voor je reactie! het is zeker goed nieuws om te horen dat je een kindje hebt van je 2e ivf poging! Ik gebruik de lucrin, samen met de menopur. Gisteren heb ik de poli opgebeld. Ze zeiden dat het bij sommige vrouwen zo is dat ze al heel snel last van buikpijn krijgen. Ik slik ook sinds gister paracetamol, want anders kan ik niets anders dan op de bank liggen. Vrijdag ga ik voor mijn 1ste echo naar het ziekenhuis, ik ben erg benieuwd....

Heb je de buikoperatie voor je zwangerschap gedaan of erna? En hoe beviel dat?

liefs,

luna

Hoi Luna,

die buikoperatie was een flinke tijd voor de zwangerschap.

het is ontdekt met een kijkoperatie, daarna een (grote) buikoperatie, 3 maanden zoladex daarna, daarna ruim een half jaar zelf geprobeerd, daarna 6 iui's, daarna dus ivf.

Die buikoperatie vond ik wel zwaar, als t niet hoeft...

klinkt wel heftig zeg, die buikpijn van jou. duurt dan wel lang tot vrijdag! als het erger wordt gewoon weer bellen he...

nogmaals veel succes en ook sterkte.

Lis

Hi Lis,

Waar heb je de buikoperatie laten doen? Moest je ook een stoma dragen na de operatie?

de echo van vrijdag was wat teleurstellend. Er waren 2 eitjes te zien. De buikpijn die ik heb is een teken dat de endo erg actief is. Maandag krijg ik weer een echo, en als er niet meer eitjes bij zijn gegroeid, en als de eitjes die ik nu heb niet groter zijn geworden, dan wordt de ivf gecanceld. Ik moet dan een poosje aan de lucrin om alles rustig te houden. Het is dus nog erg spannend allemaal...

hoe is het voor jou om met de endo te leven? Slik je bepaalde pijnstillers om de menstruatiedagen door te komen?

liefs, luna

hoi luna,

he wat naar zeg, dat klinkt wel heel spannend en t is al zo heftig... ik hoop echt dat ze nog verder groeien!

bij ons in t ziekenhuis doen ze sinds kort altijd 3 maanden lucrin (of zoladex, werkt hetzelfde) voor een ivf-poging, dus dat klinkt niet zo raar als ze dat de volgende keer willen doen, maar ik hoop natuurlijk dat t niet nodig is.

wat pijn betreft valt het bij mij erg mee. Het is altijd heel kortstondig heftige krampen (bij stoelgang) en als mn darmen leeg zijn gaat t wel weer... ik heb dus nog best geluk en heb ook niet de heftigste vorm is me gezegd. fase 2 geloof ik dat de gyn toen zei. hebben ze bij jou iets gezegd?

moet je veel pijnstillers slikken, wat lijkt me dat naar! bij mij is het grootste probleem de onvruchtbaarheid en ik heb vaak last van tussentijds bloedverlies, maar mn gyn zegt dat dat niet bij de endo hoort. (ik weet t zelf nog zo net niet).

er is ook nog een andere site van de endometriose-stichting, en daar is ook een forum. wat ik daar ooit gelezen heb vond ik wel heftig. meiden die meer pijn hebben enzo. ik vond het wat te confronterend en ben naar een gewone site gegaan, maar misschien heb je er wat aan of wil je ns een vraag stellen.

Laat je weten hoe t verder gaat?

Groet en heel veel succes!

Lis

Hi Lis,

De echo van gister was erg positief!! Binnen 3 dagen zijn er nu in totaal 8 folikkels in mijn buik! De buikpijn is gelukkig minder geworden, ik hoef geen pijnstillers te slikken, een warme kruik en rust is genoeg.

Ik heb de forums van de endometriose stichting wel eens gelezen, maar ik vind het ook erg heftig. Ook omdat vele dingen zo herkenbaar zijn voor mij.... Wat betreft de pijnstillers...ik moet maar gaan overleggen met mijn fertiliteitarts. Normaal slik in ibuprofen 400 en paracetamol. Maar volgens mijn huisarts kan ibuprofen nadelig werken voor verminderd vruchtbare vrouwen. En om maar te denken dat ik dat al zo lang slik, heb zelfs van 600 geslikt....

Maar ja, de punctie gebeurt morgen i.p.v. vrijdag, ze zijn zo hard gegroeid!! Ik ben zo blij dat de behandeling niet wordt gestaakt en dat er zoveel positieve ontwikkelingen zijn, nu weer een stapje dichterbij....

Ik weet ook niet in welke fase ik van de endo zit...We zijn zo met mijn kinderwens bezig dat we later wel gaan kijken wat ik moet gaan doen....slikken...prikken...om de endo rustig te houden.

Wat is een brusje??

groetjes!

Hoi Luna,

Ben net van vakantie weer en lees jouw bericht. Ook ik heb endometriose en 1 ivf gehad. Ik had ook wat meer last van buikklachten tijdens het prikken dan normaal (tenminste, dat denken ze in het ziekenhuis). Ik ben 2x geopereerd voor de 1e ivf poging. Eigenlijk moet ik weer omdat ik een vrij grote cyste op mijn dikke darm heb maar deze is risicovol om weg te halen (ook risico stoma). Ik heb volgende week dinsdag weer een afspraak in Blaricum om de 2e poging te gaan plannen.

Wat spannend dat jij morgen al je punctie hebt. Ik hoop echt dat het goed gaat voor jou met de ivf. Ik wens je heel veel succes morgen en laat weten hoe het is geweest.

liefs,

Es.

luna,

wat een super nieuws! heel veel succes en sterkte bij de punctie, ik hoop dat t meevalt, ik bij mij meestal wel!

brusje is een broertje of zusje, scheelt weer veel getyp...

oh ja en ik had geen stoma gelukkig, alleen een flinke jaap...

nogmaals veel succes!

lis

Hi Lis,

Bedankt voor je berichtje! Wat grappig die afkorting...brusje..weer wat bij geleerd!

De punctie van afgelopen woensdag was erg pijnlijk. De verdoving prik viel erg mee, maar toen ze de folikkels aanprikte deed dat erggg zeer. Ik viel ook bijna flauw na de punctie, maar dat komt denk ik door de spanning. Ik mocht ook blijven in het ZH want ik voelde me echt niet goed. Maar ja, het is voor een goed doel.

Ik heb zojuist te horen gekregen dat er een bevruchting heeft plaatsgevonden!!! Morgen krijg ik een TP en hoor ik hoeveel er brvrucht zijn. Ik ben zoooo blij!!!!!!!!!! Nu weer een stapje dichterbij.

Bij jou 1ste poging in april...waarom is dat mislukt? Moet je in juli een nwe poging doen of heb je een cryo?

Groetjes!

Hi Missy,

Bedankt voor je berichtje! Hierboven kan je lezen hoe de punctie is verlopen.

Jij hebt ook een lange weg afgelegd zeg...13 jaar bezig. Wist je al vanaf het begin dat je endo had? Ik hoop dat de operatie nog even uitgesteld kan worden, en dat je volgende IVF poging zal slagen! Bij mij hebben ze gezegd dat een grote buikoperatie iets is voor de toekomst. Ik heb voornamelijk endo zitten tussen mn vagina en darmwand. Ik heb ook vreselijke lage rugpijn tijdens de mensrtuatie...echt een marteling. Slik jij bepaalde pijn stillers?? Sterkte met alles!

Ha Luna!

Hihihi, ik ging ook bijna van mijn stokje na de punctie. Ze hadden bij mij ergens nog een bloedvat geraakt en ik had een bloeding gehad. Ze hadden me helemaal vol gestopt met watten... en dat was pijnlijk als ik er op zat/hing/lag... Dus bij mij was het een combi van de pijn en de spanning en het roesje. Ze haalden bij mij ook pas de infuusnaald eruit nadat ze de 'watten' er weer uit gehaald hadden.

Maar mooi! Een bevruchting!!! Hopelijk blijft het allemaal net zo mooi plakken als bij mij!!!

Groetjessssssssssss

he luna, vandaag dus tp!

wouw, super!

balen dat t zo pijnlijk was! we moeten er wel wat voor over hebben he!?

ik heb geen idee waarom het mislukt is, de innesteling of het embryo zelf die niet helemaal goed ging, je weet t niet. ik heb wel het idee dat t het laatste is geweest, mijn menstruatie was later dan een vorige mislukte keer. dus t zou kunnen zijn dat t vrij laat is misgegaan, dat gevoel kreeg ik. maar ja , maakt niet uit he... ik hoop volgende keer beter!

heel veel succes en sterkte met wachten!

lis

Hi Hildever, ik hoop ook vurig dat het embryo blijft plakken!! Spannend!

Hi Lis, je moet er inderdaad wat voor over hebben...De TP deed gelukkig geen pijn. Nu is het afwachten... Jij ook veel succes en sterkte gewenst. Ik ga nu naar het wachtbankje en afwachten..

Liefs!

• 3 weeks later...

Hoi Luna,

Ik heb net alles gelezen en ik ben nieuwsgierig hoe het nu met je gaat?

Ik heb ook endometriose en ga op 21 juli beginnen met het spuiten van decapeptyl. Ik was op 13 april al begonnen maar na 2 echo's is de IVF behandeling op 29 april gestaakt, volgens ons omdat de nog jonge ferti arts niet verder durfte te gaan maar het niet toegaf (slechte ervaringen met haar). We zitten nu in een ander ziekenhuis waar ze wel eerlijk zijn en het wel aandurven.

Liefs, Daantje

Hoi Luna,

Door vakantie even niet kunnen reageren. Hoe voel je je nu? Spannend dat wachtbankje he? Ik hou mijn fingers crossed voor je!

Ik heb ook veel endometriose tussen de vagina en de darmwand. Er zit bij mij een grote cyste (golfbal) op mijn dikke darm. Die geeft verschrikkelijk veel pijn de week na de menstruatie. Vooral (sorry voor mijn bewoordingen) tijdens het poepen doet het vreselijk zeer. Alsof er een knikker door een open wond wordt gerold... :sick:.

Ik slik er niet zo veel voor. Je mag heel veel paracetamol slikken maar dat doet niet zoveel bij mij. Ibuprofen wel maar door wat maagzweertjes mag ik dat nu niet hebben. De arts heeft mij nu gezegd dat ik tramadol mag slikken maar dat is morfine en dat vind ik te heftig. Dus kiezen op elkaar...

Ik heb nu gehoord dat ik nog niet in de overgang ben (ben getest) en dus mag ik in oktober weer starten met IVF. Eerst moet er nog in augustus een cyste in de eierstok worden leeggezogen (als dat nog lukt) en anders moet er een laparoscopie komen. De kans dat er eitjes achter de cyste komen te liggen en de arts niet om de cyste heen kan is te groot. Dus ik heb nog een weg te gaan. Maar tot nu toe alleen maar goed nieuws want de arts vond de vorige keer dat ik zulke mooie eitjes had dat het zonde was om te stoppen :-)

Nou, ik hoop dat er weer veel meiden van het wachtbankje verschuiven naar ZWANGER!

liefs,

Es.

hoi luna,

ik lees in een ander topic dat je van t wachtbankje bent gevallen. balen zeg! moeilijk altijd, zo'n tegenvaller is het dan. weer opnieuw, weer wachten, weer niet zwanger... en de onzekerheid.

heel veel sterkte!

lis

Ha Luna!

Hihihi, ik ging ook bijna van mijn stokje na de punctie. Ze hadden bij mij ergens nog een bloedvat geraakt en ik had een bloeding gehad. Ze hadden me helemaal vol gestopt met watten... en dat was pijnlijk als ik er op zat/hing/lag... Dus bij mij was het een combi van de pijn en de spanning en het roesje. Ze haalden bij mij ook pas de infuusnaald eruit nadat ze de 'watten' er weer uit gehaald hadden.

Maar mooi! Een bevruchting!!! Hopelijk blijft het allemaal net zo mooi plakken als bij mij!!!

Groetjessssssssssss

Oooow War naar om te horen dat het zo een pijn deed....

Maar je bent ZWANGER en daar doen we het allemaal voor!!

He bah Luna, wat vervelend dat ik hier moet lezen dat je niet zwanger bent...

Heel veel sterkte meis, ik hoop dat je genoeg steun en kracht zult kunnen vinden en krijgen!

Liefs en sterkte, Daantje

P.s.: waar hebben jullie dit trouwens gelezen, ik kan niets vinden?

Ik kijk eigenlijk alleen maar bij IVF, waar vind ik meer informatie over iedereen?

eh, Miss Daantje,

Zou het eigenlijk niet weten. Als ik hier kom, duw ik altijd op de knop: nieuwe berichten, en dan wandel ik alles langs. Als ik het leuk/nodig vind te reageren, dan doe ik dat. Nieuwsgierig aagje ben ik he?

Groetjesssssssss

• 2 weeks later...

Hallo Allemaal!!!!!!!!!!

ik ben er weer, bedankt voor alle liever berichten en verhalen.

Ik heb helaas een infectie opgelopen tijdens de punctie. Ik ben op ma 30 juni opgenomen in het ziekenhuis met hoge koorts en buikpijn. Ik heb 2 weken in het ziekenhuis gelegen en heb 2 operaties gehad. Eerst hebben ze geprobeerd om via laprascopie de abces te verwijderen, ik had ook een drain gekregen. Maar ik bleef koorts houden (bijna 1 week lang) en de infectiewaardes daalden maar niet. Ik kreeg zware antibiotica via het infuus. Na een ct scan bleek ik nog een abces te hebben van 8 cm in mn eierstok. Het werd na veel overleg een buikoperatie zodat ze voorzichtiger te werk konden gaan om mn enigste eierstok te besparen. Deze operatie is gelukkih goed gegaan. Ik ben sinds di weer thuis en moet nog 1 week doorgaan met de antibiotica. Het is erg zwaar geweest, ik had niet verwacht dat dit mij zou overkomen, de kans is immers zo klein.... Nu maar goed herstellen en weer afwachten wat de toekomst mij gaat brengen.

Ik hoop niet dat ik iemand bang maak, dat is mijn bedoeling niet, alleen maar om ervaringen te delen en van elkaar te leren.

Ik wens iedereen heel veel succes en sterkte toe!!

Guest marianne

Hoi Luna,

Lees net je blog. Je hebt al heel wat voor de kiezen gehad, en dan ook nog een infectie! Dat zijn eigenlijk de dingen waar je niet aan wilt denken. De kans is klein dat het je overkomt, maar helaas is het jou overkomen. Maar gelukkig hebben ze je eierstok kunnen behouden!

Hopelijk knap je weer snel op, en kun je weer verder.

Wat zijn qua ivf verdere stappen?

Sterkte en beterschap verder.

Groetjes, Marianne.

Jee Luna, wat erg. Wist niet dat dat ook kan gebeuren, dat is nogal ernstig zeg. Ik wens je heel veel beterschap en dat je gauw verder kunt gaan. Wat hebben ze nu met je eitjes gedaan? Hebben ze die wel kunnen invriezen. jeetje, leef metr je mee.

Wordt maar snel beter.

Liefs Cindy

Hier ook nog even neerzetten:

Jeetje Luna, wat verschrikkelijk zeg! Ik had erover gelezen en gehoord en zat me al druk te maken dat mij dit natuurlijk ook zou overkomen maar bij jou is het helaas écht waarheid geworden.

Ik hoop dat je nu weer herstellende bent! Kan je nu weer snel door met een volgende poging of heb je eerst rust nodig en moet je er nu even niet aan denken?

Heel veel sterkte en beterschap meis!

Liefs, Daantje