Jump to content

ivf in natuurlijke cyclus

mamalou

Recommended Posts

Hallo meiden!

Ik heb eens iets gelezen dat het mogelijk is om via je natuurlijk cyclus ivf te doen. Heeft iemand hier ervaring mee, waar wordt dit gedaan, wordt dit ook vergoed door de ziektekostenverzekering, nouja, alle informatie is welkom!

liefs mamalou

Guest marianne

Hoi Mamalou,

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar weet dat het op dit moment gebeurd in het UMCG.

Je gebruikt geen hormonen, maar ze gebruiken de follikel die je in je eigen cyclus aanmaakt. Deze wordt dan gepuncteerd, en deze proberen ze dan te bevruchten.

Ze doen het alleen bij vrouwen jonger dan 35 jaar. En je hebt maximaal 6 pogingen.

Ik geloof dat het om een onderzoek gaat, maar weet dit niet 100% zeker.

Kan je niet verder helpen dan alleen dit.

Groetjes, Marianne.

Hoi allemaal,

Bedankt voor jullie reactie! Ik heb vanmorgen het UMCG (Groningen) gebeld om te vragen of het mogelijk is om bij hun IVF in eigen cyclus te doen. het wordt nog steeds toegepast en er is een wachtlijst van 3 maanden. Het is niet mogelijk om het in samenwerking met mijn eigen ziekenhuis te doen. Mijn eigen gynaecoloog belt me terug om erover te praten. Ik twijfel nog of ik anders heen en weer naar Groningen wil, alle onderzoeken moeten weer gedaan worden en voor IVF moet je ook ongeveer 4 keer heen en weer rijden. Het is een heel gereis, maarja, als dat beter voelt dan alle hormonen moet ik er nog maar even goed over nadenken. Mijn hoop is nog dat ze het in mijn eigen ziekenhuis willen doen. Uiteindelijk lijkt het mij minder gecompliceerd dan met hormonen!

nouja, wordt vervolgd.

mamalou

hallo allemaal,

nog even een update. Ik heb een gesprek gehad met mijn eigen gynaecoloog. het is niet mogelijk om samen te werken, aangezien Groningen de eindverantwoording draagt, en dus alles zelf in de hand wil hebben. het voordeel van Groningen is, is dat zij 6 pogingen in eigen cyclus bieden ipv 1 reguliere. Dan houd je er nog 2 over voor het geval die nog nodig zijn. Bij Menzis zitten 3 IVF pogingen in het basispakket en Groningen stuurt gewoon een declaratie van 1 IVF behandeling (terwijl ze er dus 6 doen). dus als je bent verzekerd voor IVF, dan ben je ook verzekerd voor de eigen cyclus ivf. Ik denk dat Groningen dat kan doen omdat ze Universitair zijn en ze er onderzoek naar gedaan hebben....

Wij zijn er intussen helemaal uit. We schaffen een auto op LPG aan en rijden gewoon voor zo lang als dat nodig is, maximaal een halfjaar, heen en weer. het geeft mij een enorme opluchting.

Ik heb nu eerst over 2 weken een gesprek met mijn gynaecoloog over dit en dan maakt hij een brief (of als hij me om kan praten niet) voor het UMCG en dan krijgen we een intake in Groningen en dan gaat het balletje rollen. Hopelijk in oktober de eerste poging...

Hoi mamalou.

Tjee een hele stap die jullie gaan maken maar natuurlijk ook met een groot risico.

Kies je hiervoor heel bewust omdat je tegen hormonen bent of voor de bijwerkingen die je van de hormonen kunt krijgen ?

Het is natuurlijk wel zo dat er bij een natuurlijke cycles maar 1 eicel vrijkomt en je dan toch het wat de meeste het vervelenst vinden van het hele ivf gebeuren de punctie ondergaat.

Met de hormonen heb je meer eicellen en is de kans groter dat er een goede bijzit en er eventueel meerdere bevrucht worden.

Dus de kans voor een goed embryo dat terug geplaatst kan worden is groter.

De kans met 1 eicel bevrucht dat het een topper wordt en geschikt voor tp is natuurlijk veel kleiner dan.

ik had bv 8 eicellen waarvan er 4 bevrucht waren maar helaas maar 1 topper. Ik zit nu nog op het wachtbankje mijn tijd uit te zingen met goede hoop.

Maar ik denk ook dat de kans met 1 eitje dan veel kleiner is.

Ik weet niet hoe de andere dames erover denken en wat hun keus zou zijn als ze de keus hadden.

maar natuurlijk een leuke topic om even van mening te wisselen.

Ik wens jullie heel veel succes en hoop natuurlijk voor jullie dat je gauw aan de beurt bent en vlug zwanger zult zijn want daar gaan we immers allemaal voor.

succes

o,ja vergeten.

De hormonen, ik heb dus al die 3 weken dat ik hormonen gespoten heb geen enkele bijwerking gehad.

Het hele ivf gebeuren is mij ook voor 200 % meegevallen.

Nu de laatste wachtweek wordt wel moeilijk omdat ik nogal een ongeduldig type ben maar goed dat heeft weer niets met de hormonen te maken.

of misschien toch wel. :unsure:

hoi nicolas,

zeker interessant onderwerp om over te discussiëren.

Mijn gevoel is dat die ene eicel wel helemaal van mij is, en niet door hormonen is gestimuleerd. Voor mijn gevoel is die ene eicel steviger dan die eicel die met nog 8 eicellen in korte tijd is gemaakt. het is voor mij ook een principe-onderwerp. In het dagelijks leven houd ik hier ook rekening mee. Ik eet zoveel mogelijk biologisch en eet bewust zo weinig mogelijk gemodificeerde voeding. hartstikke moeilijk en uiteindelijk eet ik veel meer gemodificeerd dan puur natuur, maar het gevoel erover blijft.

Dus zeker, er is per poging minder kans, maar voor mijn gevoel niet minder als gezonde stellen zonder vruchtbaarheidsproblemen. En dan is 6 weer veel reëler dan 3.

En ik ben inderdaad bang voor de bijwerkingen van de hormonen. Dat is voor elke vrouw weer anders. En ik wil zo min mogelijk risico nemen na het circus van vorig jaar met de buitenbaarmoederlijke zwangerschap. Zal je net zien dat ik er net niet goed op reageer. Er is genoeg geknoeid aan mijn buik. Ik ben ook bang voor de prikken. niet voor de prik, maar voor buikpijn en onverklaarbare pijntjes. En ik vind het eng dat mijn cyclus wordt overgenomen.

ik wil hier trouwens geen mensen overhalen om ook allemaal eigen cyclus ivf te doen. Ik wilde vooral mijn verhaal kwijt voor mensen die het ook willen en alvast wat info hebben. Ik vind echt dat iedereen het voor zich moet beslissen. Niet alleen met je verstand, maar zeker ook met je gevoel. Mijn verstand zou uiteindelijk voor de reguliere IVF kiezen denk ik, maar mijn gevoel zegt 'helemaal gaan voor de natuurlijkere IVF'. Dat past gewoon meer bij mijn manier van leven.

liefs mamalou

Hi Mamalou,

Ik wens je heel veel succes met je behandeling! Iedereen ervaart alles op zijn eigen manier, en iedereen maakt zijn eigen keuzes. Ik hoop voor jou dat deze keus je zal belonen met een baby! Houdt ons op de hoogte! Spannend hoor!

Liefs, Luna

Tja, lastig vraagstuk altijd. Bij mij was uiteindelijk van de 6 eitjes maar 1 echt goed gedeeld. En dan vraag ik me ook af of dat ook het eitje was wat die maand aan de beurt was.

Zat ook niet zo op de hormonen te wachten, maar ik weet niet of ik er helemaal voor naar Groningen zou rijden. We zijn nu ook van ziekenhuis verwisseld omdat ik geen zin had om elke keer voor bij wijze van 5 minuutjes een uur, of in de spits 2 uur, te rijden en dan dezelfde afstand nog weer terug.

Ik wens je alle succes van de wereld Mamalou... en als het niet lukt heb je inderdaad ook nog 2 IVF-pogingen over!

Succes, en ik hoop dat je in Groningen vlot door de onderzoeken heen rolt!!!

Groetjesssssssssssssssssssss

Hallo Mamalou,

Ik vind het heel knap dat je om deze redenen deze belissing neemt.

Als je er inderdaad zo over denkt en al zoveel hebt meegemaakt zou ik misschien ook zo denken.

Voor mij was het allemaal de eerste keer en omdat ik al veel gelezen had op het ergste voorbereid, vandaar dat het misschien allemaal meeviel.

Bij mij was het misschien ook wel dat ene eitje dat aan de beurt was.

We zullen dat soort dingen helaas nooit te weten komen als er meerdere zijn.

Misschien is 1 eitje ook veel sterker dan de aangemaakte en red hij het gewoon.

Natuurlijk is je baarmoeder dan ook op de natuurlijke wijzen voorbereid en klaar op het juiste moment voor de innesteling.

Houdt ons zeker op de hoogte en heel veel succes

hallo Mamalou,

Jeetje ik vind het ergens wel prachtig hoor dat je dat doet en voor 1 eitje gaat, terwijl je met hormonen misschien meer kans hebt, maar wat de anderen zeggen we zullen het nooit weten welk eitje nu het sterkst was die van de hormonen of het eitje wat werkelijk tot eisprong zou komen.

Ik kan zeggen dat ik geen spijt heb dat ik dit gedaan heb en ik zit nog op het wachtbankje misschien reageer ik zometeen anders, maar tot nu toe ( wel veel pijn na de punctie) gaat het best goed.

Veel geluk in deze natuurlijke cyclus

pebbels

hoi meiden,

bedankt hoor voor alle reacties. leuk om te horen hoe iedereen erover denkt. het verbaast me wel een beetje dat er zoveel mensen de hormonen voor lief nemen, dat vind ik weer echt knap! Pebbels, heb jij de gewone of de eigen cyclus ivf gedaan?

mamalou

Hoi Mamalou,

Ik herken veel in je verhaal! Ik heb ook lang het nemen van hormonen uitgesteld, omdat dat toch wel tegennatuurlijk voelde. Maar op een gegeven moment was het min of meer 'take it or leave it' vanwege mijn leeftijd (38). En ook het feit dat ik PCOS heb, hielp natuurlijk niet... (heel onregelmatige cyclus). Dus waarschijnlijk was een natuurlijke IVF-procedure ook niet echt voor ons weggelegd. Maar ik zou het zeker hebben geprobeerd als ik jonger was geweest met een normale cyclus! (hoewel rotterdam-groningen wel een eindje fietsen is)

Het voelt inderdaad wel een beetje tegenstrijdig: van de ene kant supergezond en zoveel mogelijk biologisch eten en drinken, en nu sinds twee maanden allebei ook geen koffie en alcohol meer, en dan van de andere kant toch chemische hormonen spuiten.

Maar gelukkig heb ik toch een heel goed gevoel over onze keuze om het op deze manier te gaan proberen. Ik denk dat dat ook het belangrijkste is: luisteren naar wat goed voelt en bij je past en dan maak je automatisch wel de goede beslissingen op het moment dat je er aan toe bent.

Heeeel veel succes, zet hem op en ik ben heel benieuwd hoe het gaat verlopen, houd ons op de hoogte!

Groetjes,

Bees

:hello:

• 1 month later...

hallo allemaal,

er is wat tijd overheen gegaan, maar ik heb de knoop doorgehakt. we gaan geen ivf in eigen cyclus of natuurlijke ivf doen. de reden is dat de nadelen toch nadeliger waren dan ik in eerste instantie zag. 6x per maand minimaal heen en weer naar Groningen, veel risico's dat dat ene eicelletje niet goed rijpt, of wordt bevrucht of bij de punctie verloren gaat. En er worden toch hormonen gebruikt. Ik heb met onze fertiliteitsarts goed gepraat en al mijn angsten zijn besproken. Waar ik vooral bang voor was/ben is overstimulatie en dat ik me heel rot ga voelen bij de hormonen. Wat het eerste betreft: daar zitten ze bovenop en de kans is daarom klein dat het gebeurt en het tweede blijft staan. maar die had ik ook gehad bij de natuurlijke ivf.

en dat we nu voor de hele mikmak gaan, en ook zelfs niet met minder hormonen, komt omdat ik alle kansen nu wil benutten.

het was een proces dat vanaf januari startte en ik ben blij dat ik nu weet wat ik wil. mijn vriend was er al uit en vond het vooral belangrijk wat ik wil, omdat het mijn lijf is.

10 oktober gaat de reis van start. ik wilde nog even wachten omdat mijn Chinese arts dat aanraadde. ik slik nu nog kruidenpillen om mijn baarmoederwand stevig te maken. ik had nogal last van onregelmatig bloedverlies.

ik ga de ivf wel ondersteunen met acupunctuur. het schijnt zelfs ook te kunnen helpen bij de punctie. dat was dan weer een tip van de fertiliteitsarts. hij is sceptisch, maar vindt het wel interessant.

vanaf nu snap ik ook wat meer wat ivf inhoudt, en dat maakt dat ik de meeste topics wat meer snap :)

liefs mamalou

Hé Mamalou,

Wel goed van je om er tenminste bewust mee bezig te zijn. Toen ik begon met IUI wilde ik eigenlijk ook zonder hormonen. Ook omdat ik gezond probeer te leven en dergelijke. Maar dat kon toen ook niet. En ik heb me er inderdaad maar overheen gezet. Dus ook bij de IVF. Echter na gebruik van de hormonen, had ik toch maar 1 grote follikel ontwikkeld (bij de IUI meestal meer... Hogere dosis bij de IVF, dus rara... En later waren het er toch weer vier.. Afijn, verwarrend verhaal...) maar waar ik maar mee wil zeggen dat die hormonen wel doen, toch ook niet alles wil zeggen. Dan moet je toch ook weer zien hoe je lichaam reageert...

In praktijk viel het me eigenlijk allemaal behoorlijk mee. Ik heb er meer tegenop gezien qua hormonen, behandelingen, gezondheidsrisico's dan dat ik nu heb gemerkt (voor zover je dat echt goed kan weten). Ik was ook niet echt anders ofzo, misschien een tikkeltje scherper in mijn gevoel, maar het viel erg mee.

Die behandeling in het UMCG spreekt me ook wel erg aan. Maar inderdaad wat is het risico en wat is de winst? Als het dichterbij zou zijn, zou ik het denk ik ook willen proberen. Als ik niet al zwanger was.... :tongueP: En door mijn leeftijd mag ik het hierna ws niet nog een keer doen. Ik heb trouwens ook acupunctuur erbij gedaan.

Ik hoop voor jou dat het ook erg gaat meevallen, dat je je goed ondersteunt en begrepen voelt in het ziekenhuis en dat het allemaal één groot succes wordt.

Veel succes dus! groetjes, niki

hoi niki,

je bent nu zwanger toch? van de eerste IVF? Dat is heerlijk! dus als ik weet of ik zwanger ben, ben jij bevallen:)

wat goed dat je ook acupunctuur erbij hebt gedaan. ook voor de pijnbestrijding bij de punctie?

ik ga 6 of 4 weken voor de terugplaatsing beginnen, dat raden ze aan. bij jou ook?

heb je verder nog acupunctuur gehad bij zwangerschap?

ook voor jou hoop ik dat alles soepel verloopt. ik ben toevallig nu een boek aan het lezen van een amerikaanse vrouw die op een speciale manier baby's ter wereld brengt. ze heet Ina May.

groetjes mamalou

Hey Mamalou...

Goed je hier weer te zien.

Dapper dat je de knoop hebt doorgehakt.

Ik heb ook een tijd tegen die hormonen aan zitten hikken, tot ik inzag dat het gewoon niet anders kon voor ons. En eh, ik ben ook zo'n mazzelkont die bij de 1e ICSI poging gewoon zwanger was. En dat terwijl maar 1 van de 3 eicellen die bevrucht konden worden( van de 6 die ze bij de punctie hadden gevonden) zich goed had gedeeld.

Ik wens je veel succes strakkies, en kom het hier rustig van je afschrijven.

Groetjesssssssssssssss

He Mamalou,

Wat goed dat je nu een beslissing hebt gemaakt!

Kon me je twijfels ook wel goed voorstellen hoor. Ik zie nu ook wel tegen het spuiten van de hormonen wat op. Alhoewel het me de vorige keer toch ook wel meeviel. Wel regelmatig last van hoofdpijn gehad en soms beetje misselijk. Maar vooral vreselijk moe, vooral vlak voor de punctie..

Maar de periode na de punctie was voor mij eigenlijk nog het ergste, had dus idd een overstimulatie, en heb daarna nog ongeveer 1,5 week heel erg veel pijn gehad in mijn buik.. Maar ik werd heel goed gecontroleerd en het is ook verder goed gegaan..

Wens jou alvast heel veel succes met je behandeling.

En de acupunctuur kan heel veel doen hoor.

Ben er na mn 1e ivfpoging ook weer mee begonnen (deed het ook al tijdens de iui's) en slik er ook chinese kruiden bij. Ik voel me er ontzettend goed bij, vanmiddag heb ik ook weer een behandeling..

liefs

he meiden,

bedankt voor jullie steun! ik ben blij dat ik er nog 2 maanden naartoe kan leven en me voor kan bereiden. Vandaag ben ik naar het VU gegaan om ons in te laten schrijven (Flevo doet samen met VU). ik had geen dag eerder moeten komen denk ik. De schuifdeur met IVF schoof voor mijn neus open. De wereld van IVF... Het blijft slikken. bij het inschrijven moest ik bijna huilen.

Hildever, wat te gek dat je zo snel zwanger werd! Voel je je goed?

en Kim, je hebt bij de 1e IVF poging dus geen acupunctuur gehad? er schijnt iets te zijn dat je pijn kunt onderdrukken door acupunctuur. In China opereren ze zelfs mensen zonder narcose, maar met acupunctuur!!!! acupuncturist moet er dan wel bij blijven om de naalden te blijven stimuleren.

en cindy, wat betekent 2 cryo's in een rietje? :) ben nog nieuw met de termen he :)

liefs mamalou

Hoi Mamalou, ik zie nu pas jouw onderwerp!

Ik wil je alvast heel veel succes wensen en hoop dat jullie wens mag uitkomen!

En ook nog bedankt voor je lieve berichtje op mijn site!

Ik krijg de uitslag van de punctie van gisteren morgen te horen...

Liefs, Daantje

He Miss Daantje,

wat spannend!!! ik merk nu dat ik eindelijk kan meeleven met de verhalen op het forum.

ik ga heel hard voor jullie duimen! en wat goed dat jullie het helemaal hebben gered tot de punctie!

kun je nog een beetje aan andere dingen denken? dit lijkt me het zwaarste deel van de behandeling...

liefs mamalou