Jump to content

twijfels!!!

Guest illuminate

Recommended Posts

Guest illuminate
Posted

Na 6 x IUI en 1 x IVF kregen we een zoontje. We proberen nu zwanger te raken van een tweede kindje, maar dat gaat (weer) niet zo gemakkelijk. We zijn nu 2 IVF en 2 cryo terugplaatsingen verder (4 in totaal).

Ik ben 39 jaar, en we hebben nog 1 IVF poging te gaan. Dit is onze laatste poging (en om eerlijk te zijn heb ik het wel een beetje gehad met die hormonen, puncties, en wachtweken). Het is nog even op mijn tanden bijten, zeg maar.

Ik zit nu met grote twijfel: Laten we een of twee embryo's terugplaatsen? Als we een tweeling krijgen (25% kans als je zwanger raakt), ziet ons ziekenhuis dat als een complicatie! Ik begrijp het, er zijn risico's aan verbonden, die groter zijn dan bij natuurlijk zwanger raken, en bij een eenling.

Kregen jullie ook dit medisch advies (tweeling = complicatie), en hoe gaan jullie om met een terugplaatsing van twee embryo's? Zitten jullie vol met angsten?

Ik heb ook begrepen dat tweelingen vaak dmv een keizersnede ter wereld komen.

Hoe gaan jullie om met de keuze een of twee embryo's. Is daar geen twijfel over?

Zijn er vrouwen, die twee hebben terug laten plaatsen, maar zwanger zijn van een eenling?

En vrouwen die zwanger zijn / bevallen van een tweeling, hoe is dat gegaan?

Ik hoop dat jullie me nieuwe invalshoeken kunnen geven. Ik hoop ook dat jullie begrijpen dat we graag een broertje of zusje willen voor ons zoontje (en dit niet als een luxe zien, want moeilijk zwanger raken en de teleurstellingen die daarmee gepaard gaan blijft zwaar).

Ik voel me zo gestresst, en ik weet niet wat ik moet doen. De ene keer denk ik zus, en dan de andere keer weer zo.

Posted

hallo

ik begrijp je twijfel.. maar er zijn zoveel gezonde tweelingen dat ik daar dus eigenlijk geen moeite mee heb om 2 terug te laten plaatsen. ik ben 25 en alle 2 icsi pogingen heb ik 2 emmy's terug gekregen. met o resultaat. misschien zijn ze bij ons in groningen wat makkelijk daarover, ik weet niet .. maar het verschilt natuurlijk altijd per ziekenhuis. Ik begrijp ook dat je al ouder bent dan mij, maar mijn tante die heeft 13 jaar geleden zelf 3 embryo's terug gekregen en toen was ze zelf 40 jaar. en ze waren alle 3 ingenesteld maar 2 hebben het gered. (mijn nichtjes) dus ik zou er niet zo over twijfelen. vooral omdat dit je laatste poging is!

suc6!

liefs

Desiree

Posted

Een tweelingzwangerschap geeft meer gezondheidsrisico's voor zowel de moeder als de kinderen. Het terugplaatsen van twee embryo's geeft je nauwelijks meer kans op zwangerschap, maar als je zwanger raakt is de kans op een tweeling iets van 25-30%. Als je die keuze dus maakt, kies je bewust voor de kans op een tweeling, of het risico net hoe je het bekijkt. In theorie zou het zelfs nog een drie- of vierling kunnen worden als er spontane deling optreedt na de terugplaatsing. Zo, dat zijn de droge feiten....

Wij hebben er heel erg over nagedacht. Wij hebben ons altijd een 'groot' gezin voorgesteld met een stuk of drie kinderen. Toen bleek het spontaan niet te lukken. En ivf tja..... Ik ben erg slank en snel moe, een tweelingzwangerschap zou zwaar worden. Maar ik reageer ook erg slecht op hormonen, icsi is voor mij echt hel. Ik ben er drie maanden ziek van geweest en werk nog steeds niet fulltime. En mijn man is 40, heeft slecht zaad waarvan we niet weten hoe dat zich gaat ontwikkelen. Dus wie weet was die eerste poging wel onze enige kans..... (inmiddels besloten het nog een keer te proberen)

Onze keuze was daarom om twee embryo's terug te laten plaatsen. Het ziekenhuis was hier niet zo blij mee, maar onze argumenten (met name mijn reactie op hormonen) en het feit dat ze ons zelf de keuze gaven heeft de doorslag gegeven. Wel ben ik daarna alsnog gaan twijfelen. Stel ik raak zwanger van een tweeling en er gaat iets mis, of ze mankeren iets. Dan zal ik het mezelf altijd verwijten ben ik bang. Maar ja, dat kan bij één kind óók!

Persoonlijk vind ik dat we een beetje te bang worden gemaakt met alle risico's. Zoveel vrouwen die op latere leeftijd zwanger raken krijgen spontaan een tweeling. Mag dat dan ook niet meer? Het is puur dat je nu bewust kiest voor die kans / het risico. En dat mag kennelijk niet. Je mag niet hardop zeggen 'dan zijn we gelijk klaar'. Elk gezond stel mag meerdere kinderen krijgen, soms heel kort op elkaar (alsof dát gezond is), maar wij moeten heel erg blij zijn met één wondertje waar we jaren op moeten wachten. Wat we uiteraard ook zijn als het lukt, begrijp me niet verkeerd, maar daarmee is de wens voor meer kinderen niet zomaar weg.

De gynaecologen vind mij jong genoeg om nog meerdere behandelingen te ondergaan, dus ook voor een brusje. Dat ik dat fysiek en emotioneel niet trek is voor hen nauwelijks een argument. Je wilt dit of niet. Dat je het misschien niet kán en daarom al je kansen wilt grijpen om toch een voor je gevoel 'compleet' gezinnetje te krijgen telt niet. Zij bekijken het medisch, wij emotioneel.

Als je jong genoeg bent, je doorstaat de hele procedure redelijk, je wilt niet meer dan één kind, of je ziet het redelijk zitten om voor een brusje weer de molen in te gaan: neem dan niet de risico's die aan een tweelingzwangerschap zitten. Want die zijn echt wel reeel. Maar in andere gevallen, volg dan je gevoel!! Realiseer je alleen wel dat je het echt doet voor de kans op twee kinderen, want de kans op zwangerschap op zich is echt nauwelijks groter.

Pfff, een heel verhaal, maar dit is iets wat ons ook heel erg heeft bezig gehouden. Ik zou zeggen leg de argumenten naast elkaar, bedenk heel erg goed waarom je het wil en ga dan op je gevoel af. Heel erg veel sterkte met afwegen en ontzettend veel succes met de poging!!

Henne

Posted
hallo

ik begrijp je twijfel.. maar er zijn zoveel gezonde tweelingen dat ik daar dus eigenlijk geen moeite mee heb om 2 terug te laten plaatsen. ik ben 25 en alle 2 icsi pogingen heb ik 2 emmy's terug gekregen. met o resultaat. misschien zijn ze bij ons in groningen wat makkelijk daarover, ik weet niet .. maar het verschilt natuurlijk altijd per ziekenhuis. Ik begrijp ook dat je al ouder bent dan mij, maar mijn tante die heeft 13 jaar geleden zelf 3 embryo's terug gekregen en toen was ze zelf 40 jaar. en ze waren alle 3 ingenesteld maar 2 hebben het gered. (mijn nichtjes) dus ik zou er niet zo over twijfelen. vooral omdat dit je laatste poging is!

suc6!

liefs

Desiree

Ik ben ook 25 en in utrecht mag je dan de eerste 2 pogingen alleen 1 terugplaatsen en bij 3 en 4 mag je pas 2 terugplaatsen wat een verschillen he....

Posted

hallo mijn baby,

volgens verschilt dat per persoon, want mijn vriendin loopt ook in utrecht umc, en die heeft nu voor de 1e behandeling 2 emmies teruggeplaatst gekregen.

ze heeft al een dochter, ook uit IVF, en ook toen werden er gelijk 2 teruggeplaatst, ik weet ook niet waar dat aan ligt.

ik wilde het je toch even vertellen.

Posted

De artsen hebben ons duidelijk gemaakt dat een tweeling risicovoller is. Bij 2 goede embryo's uit 1 rietje wilden wij ze beiden terug laten plaatsen, met de gedachte dat er in ieder geval 1 van zou ontwikkelen, maar met de weet van de risico's bij een eventuele tweeling. De fertiliteitsarts kon onze keuze, na 6 jaar kinderwens, goed begrijpen en heeft er mee ingestemd.

Het was toch wel een verrassing dat het inderdaad een tweeling is geworden. De artsen houden ons goed in de gaten, zeer frequent controle in het ziekenhuis. Je blijft ook in het ziekenhuis onder controle. Bevalling dmv keizersnede is een mogelijkheid, maar hoeft niet persé. Helemaal afhankelijk van hoe de kinderen liggen.

Vanaf week 26 word je 2-wekelijks gecontroleerd omdat rond deze tijd duidelijk wordt of de ukkies achter blijven in de groei, of 1 van hen.

Regelmatig controle geeft een heel veilig gevoel.

heel veel sterkte met het maken van je keuze en succes in de toekomst met welke keuze je dan ook maakt.

liefs,Stéphanie

Posted

Hoi,

Ik ben zelf 38 en bij de eerste poging adviseerden ze om er één terug te laten plaatsen. Bij de tweede poging zijn er twee teruggeplaatst. Ikzelf zou bij een volgende poging voor 2 gaan.

Suc6 met beslissen.

Liefs

Posted

Hey hoi,

Denk inderdaad dat het in elk ziekenhuis anders is, en dat ze het daarnaast per persoon bekijken.

In principe mag je in Zwolle, als je boven de 35 bent en 2 mooie embryo's hebt, er 2 terug laten plaatsen. Ergens in mijn grijze massa zit vaag dat ze dat ook standaard doen, maar dat weet ik niet meer zeker.

Wij hebben gezegd (ik ben 36) dat we bij de 1e ICSI maar 1 embryo teruggeplaatst wilden hebben. Dit, omdat er, voor zover bekend, met mijn lichaam niets mis is. Wanneer we dan nog graag een 2e willen, wat denk ik wel het geval is, ga ik liever weer voor een nieuwe poging.

Tja, wel vreemd dat je hier zelf over kan beslissen.

Maar ja, ieder heeft daar weer zijn eigen idee over.....

Ik wens je veel wijsheid toe.

Groetjesssssssssssssssss

Posted

hi,

bij de eerste terugplaatsing gingen we gewoon voor 1

nadat deze poging mis ging heb ik toen aangegeven dat ik bij volgende terugplaatsingen voor 2 wou gaan. gaf in mijn ogen toch meer kans.

hun advies bleef echter aldoor 1 emmie terugplaatsen, maar ze lieten me vrij in de keuze.

dus bij de cryo van poging 1 kreeg ik er 2 terug

allebij niks ( baalde toen heel erg en was heel boos, waarom niet een van die twee dan!!!)

en bij de tweede poging kregen we weer 2 terug.

bij 7 weken was er echter maar bij 1 hartactiviteit te zien

dus ben nu heel erg gelukkig zwanger van 1 kindje.

hield er in het begin ( eigenlijk tot 9 weken nog) toch rekening mee dat het er misschien 2 zouden zijn.

ook wel even slikken, maar was ook wel beetje verdrietig dat de ene niks is geworden. maar in gedachte dank ik die emmie want denk dat ie misschien wel heeft bij gedragen aan het goed hechten van nr 1

heel veel suc6 met je beslissing

en ja risico's zijn er altijd maar voordeel is dat je met een tweelingzwangerschap extra in de gaten word gehouden en dat je zowiezo medische indicatie voor ziekenhuis bevalling krijgt. dus controle zat.

zou me daar niet te veel druk over maken.

maar het is persoonlijk dus nogmaals, suc6 en sterkte.

• 2 weeks later...
Guest illuminate
Posted

lieve meiden,

bedankt voor jullie reakties. ik heb wel het een en ander uit jullie verhaal kunnen halen, maar ik ben er nog steeds niet over uit. ik heb gelukkig nog even de tijd om erover na te denken. het is wel spannend allemaal, omdat dit onze laatste kans is.

dat je onder extra controle staat, heeft me weer doen twijfelen. toch maar twee...?

ik laat het jullie weten.

• 3 weeks later...
Guest illuminate
Posted

ik heb een keuze gemaakt. de arts heeft er een notitie van gemaakt: twee embryo's.

over een paar dagen de punctie. ik hoop dat er genoeg eitjes zullen zijn, en dat er een bevruchting zal plaatsvinden.

Posted

In Zwolle doen ze bij de eerste poging onder de 35 jaar maar 1. Tenzij de kwaliteit erg tegenvalt dan wel twee. Vanaf de tweede poging doen ze standaard 2, ongeacht je leeftijd. Ik ben pas 26 en heb er dus wel twee terug gekregen.

Posted

hoi illuminate,

ik wilde net enthousiast gaan schrijven dat ik voor 2 zou gaan, als je je daar sterk genoeg voor vindt. maar nu lees ik ook dat je dat al van plan was en dat het niet is gelukt.

ik had ook de wens om er gelijk 2 terug te willen plaatsen, de eerste keer al, maar toen had ik maar 1 follikel en 1 eitje. het is uiteindelijk helemaal niet doorgaan met TP. nu hoop ik maar dat er genoeg follikels en eitjes rijpen en dat er in elk geval 1 embryo kan teruggeplaatst worden.

Veel succes, en ik hoop dat je de kans krijgt om 2 embryo's te laten groeien in je buik!

liefs mamalou

Guest illuminate
Posted

mamalou (e.a.),

het zijn er twee geworden met de tp. het is nu afwachten.

we hadden 11 eitjes, waarvan 7 bevrucht. ze denken niet dat er embryo's ingevroren kunnen worden. helaas.

Posted

Wat jammer dat de overigen niet ingevroren kunnen worden. Maar twee mooie kleintjes in je buik! Nu hopen dat ze lekker blijven zitten. Sterkte op het wachtbankje!

Henne

Guest illuminate
Posted

ik ben blij dat ik er twee heb laten terugplaatsen. het zijn slechts een 6-cellige en een 4-cellige (loopt een dagje achter). beide van goede kwaliteit, weliswaar.

als deze ivf niet lukt, houdt het voor ons op, helaas. laat ik nog maar even positief proberen te blijven.

Posted

hoi illuminate, blijven hopen! er komt nu vast een goede tijd aan met heel veel zwangere meiden. het is je eerder gelukt, dus je lichaam weet hoe het moet.

succes,

liefs mamalou

Guest illuminate
Posted

@mamalou, e.a.,

Dank je. Ik hoop dat je gelijk krijgt.

Ik denk dat wij IVF-/ICSI-ers meer dan andere vrouwen bij wie een :binkybaby: uit de lucht komt vallen beseffen wat een wonder een :binkybaby: is.

Het ziekenhuis had goed nieuws over de overgebleven embryo's. Ze hebben er twee kunnen invriezen. :hello2: Niet veel, maar wie weet een extra (kleine) kans. (Altijd spannend of ze goed ontdooien.)

Ik zit nu in de tweede wachtweek. De moeilijkste van de twee. Af en toe last van buikpijn, en afscheiding dat ik denk: Ben ik nu ongesteld geworden? :nono: