Jump to content

Tijdens de wachtweken

Recommended Posts

Posted

Tijdens onze eerste icsi poging was ik zo van de kaart van de hormonen dat ik tijdens de wachtweken voornamelijk heb geslapen:-) Deze keer gaat het een stuk beter en daardoor denk ik er ook meer over na. Wat ik me zoal afvroeg:

- Als je zwanger bent mag je bepaalde dingen niet eten, houden jullie daar nu al rekening mee?

- Zijn er dingen die je kunt eten om de innesteling te bevorderen?

- Blijven jullie sporten?

- Of vermijd je bepaalde inspanningen / bewegingen? (ik kreeg het advies geen druk op m'n buikspieren te zetten, niet te tillen, veel te bukken, lang te staan e.d.)

- Als je buikpijn voelt (menstruatieachtige krampen) neem je dan extra rust of hoort dat er gewoon bij? Idem met rugpijn.

- Gaan jullie gewoon in bad?

- Hoeveel dagen na de terugplaatsing zou een evt. innsteling ongeveer zijn? Heeft iemand daar wel eens iets van gemerkt?

- Last but nog least: welke zwangerschapstest gebruiken jullie? En testen jullie echt op de dag zelf of ook wel eerder?

Het zijn misschien hele domme vragen, maar ze kwamen de afgelopen dagen in me op. Je gaat natuurlijk toch zoeken naar signalen vanuit je lijf en je wilt er alles aan doen om het te laten slagen. Hoeveel invloed je daar daadwerkelijk op hebt is natuurlijk de vraag....

groetjes,

Henne

Posted

Jeetje henne, ff kijken of ik wat dingen kan antwoorden hahaha

1) Nope, geen rekening mee gehouden, maar misschien heeft iemand anders dat wel? Ben gestopt met roken op de dag van de TP en sindsdien nog steeds niet gerookt, das het enige wat veranderd is in de WW.

2) ppfff, geen idee, sorry meissie

3) Ik heb niet gesport. Durfde geen trapje teveel te lopen en ben echt een mien muts geweest, nu nog steeds hoor...

4) Eigenlijk alles vermeden, boodschappen sjouwen, wasmand... gelukkig hebben we daar onze hubbies voor

5) Ik heb al sinds de TP rugpijn, maar gewoon naar het werk geweest en zo...

6) Volgens mij mag je niet in bad... dat is wat onze gyn vertelde, maar volgens mij is dat per ziekenhuis verschillend

7) Niets van gemerkt, volgens mij is het pas vanaf dg 7 a 8 dacht ik...

8) Ik heb een clear blue test gebruikt, de gewone. Vorig jaar had ik de digitale, maar je uitslag is na een uur alweer weg...

Verder is alles bij ons gewoon doorgegaan... We hebben het er tijdens de ww vrij weinig over gehad om er zo min mogelijk mee bezig te zijn... ook de mensen die wisten dat we bezig waren hebben bewust niet elke keer gevraagd hoe het ging...

Ik wens je heel veel succes meissie!!!!

Op naar die mooie baby ticker!

Posted

Thanks Maatje!

Ja, het is natuurlijk het beste om er niet teveel mee bezig te zijn, maar ik wil ook niet achteraf het gevoel krijgen dat ik er zelf schuldig aan ben dat het mis is gegaan. Deze twee weken zijn het meest cruciaal en ze weten er het minste van, lastig. Dus alle tips en meningen ben ik wel benieuwd naar.

Posted

- Als je zwanger bent mag je bepaalde dingen niet eten, houden jullie daar nu al rekening mee?

ja maar niet extreem hoor thuis probeer ik zo gezond mogelijk en op restaurant of bij vrienden let ik er minder op. Ik eet nog alles bv gerookte zalm etc

dat wil ik ook wel HEEL graag weten

- Blijven jullie sporten? Ik ben sinds week voor pickup gestopt met lopen. Acupuncturiste heeft me gezegd dat ik zoveel mogelijk moet rusten om energie aan vruchtje te geven. Dus ik denk dat het beter is niet teveel inspanning te doen. Dokters zeggen volgens mij dat het geen kwaad kan als het dingen zijn die je normaal regelmatig doet.

- Of vermijd je bepaalde inspanningen / bewegingen? (ik kreeg het advies geen druk op m'n buikspieren te zetten, niet te tillen, veel te bukken, lang te staan e.d.) Ik vermijd idd al die dingen, zoveel mogelijk rust, geen zware inspanningen, geen dingen dragen, zelfs geen volle wasmand... niet teveel rekken om bv iets hoog boven je te nemen, niet teveel bukken

- Als je buikpijn voelt (menstruatieachtige krampen) neem je dan extra rust of hoort dat er gewoon bij? Idem met rugpijn. Pff eigenlijk niet maar als het echt lastig is dan leg ik me wel neer ja

- Gaan jullie gewoon in bad? Neen, dat doe je beter niet. Warme douche is verste dat ik ga.

- Hoeveel dagen na de terugplaatsing zou een evt. innsteling ongeveer zijn? Heeft iemand daar wel eens iets van gemerkt? Neen... maar duurt het niet zeker een week of zo?

Ik denk hé dat het veelal in ons hoofdje zit want vele mensen doen de gekste dingen en worden zwanger maar ik doe liever iets teveel mijn best dan dat ik me iets zou verwijten...

Succes meisje

Posted

Een warm bad is niet goed voor het vruchtje, zou kunnen afkomen... Gyneacoloog zegt dat het zo'n vaart niet loopt maar ziet me toch liever geen heet bad nemen dus ...

Posted

Oké, dat is de reden... Nou, daar zit ik ook niet op te wachten, dus dan wordt het nog maar even de douche de aankomende weken. Bedankt voor het antwoord.

Posted

hoi henne,

toen ik de eerste keer zwanger was, raadde mijn gynaecoloog me ook af om te gaan zwemmen. ze hebben hier veel van die thermaal baden (lekker warm), maar die zijn dus ook een haard van bacterien die lekker groeien in die warmte, dus hij zei dat het beter was daar niet naartoe te gaan.

wij hebben ook 2 katten en ik ben nu ook al bang om de kattenbak te verschonen. ik ben bij mijn vorige 2 zwangerschappen getest op toxoplasmose en heb dit nog nooit gehad, dus moet daarvoor oppassen. sommige mensen hebben hier al een weerstand voor opgebouwd omdat ze het al eens hebben opgelopen.

verder ben ik vegetarier, dus ik hoef met eten niet zo erg op te letten. alleen heb ik ook wel eens gelezen dat je salades e.d in restaurants beter niet kan eten omdat die mogelijk al een tijdje staan (bv in een saladebar) of niet goed gewassen zijn. maar ja je moet ook je vitamines binnenkrijgen... groentes moet je extra wassen. en heb je ook gehoord van speculaas, dat je dat tijdens je zwangerschap niet mag eten? er zijn echt een hoop dingen, en ja, ik zou er nu al rekening mee houden. zoals je zelf ook al zegt, beter nu iets niet dan dat je er later spijt van hebt en het gevoel hebt dat je iets verkeerds hebt gedaan. ik heb bij mijn 2e miskraam een keer rauwe vis gegeten. spijt van gehad!!! maar ja, ik had een blighted ovum en kennelijk is het dan nog zo klein dat er eigenlijk nauwelijks invloeden op zijn van buitenaf. heb ook wel eens gehoord dat zolang het eitje nog niet is ingenesteld, je niks verkeerds kan eten/drinken, etc.

maar tuurlijk denk je er veel aan en probeer je er alvast zoveel mogelijk rekening mee te houden. ik drink zelf al sinds de start van het ivf traject zeer zelden een glaasje alcohol. heel af en toe een glaasje wijn maar zeker niet meer. is ook voor het idee dat mijn lichaam zo gezond mogelijk is.

qua sporten: vooral niet aan iets nieuws beginnen. je mag wel doen wat je gewend bent, dus als je wekelijks ging sporten, dan mag je dat blijven doen. maar niet ineens heel fanatiek iets nieuws gaan doen.

nou dat zijn mijn tips. het is denk ik heel persoonlijk - het is hoe je er zelf mee om wil gaan. ik vind het ook fijn om al te denken alsof ik zwanger ben (al is de tp pas morgen). komt denk ik ook door de hormonen - heel erg met mijn eigen lichaam bezig en gevoel van 'nestje bouwen'. ach het geeft toch niet? ik denk dat het positief is/werkt.

succes henne met de wachtweken. ik kom hopelijk morgen bij je op de bank...

x leonore

Posted

ehm wel een beetje op gelet. met name de kazen!! maar ik meen dat het niet een must is. oh en ja foliumzuur slikken vooraf is natuurlijk wel wat ik deed, meeste hier toch?

niet dat ik weet , denk het eigenlijk niet. gewoon gezond eten, veel fruit en verse groenten dat deed ik wel maar ja of dat het bevorderdt????

nou dat deed ik dus al niet echt. was wel begonnen met mijn Wii Yoga maar ben er toen wel mee gestopt

- Of vermijd je bepaalde inspanningen / bewegingen? (ik kreeg het advies geen druk op m'n buikspieren te zetten, niet te tillen, veel te bukken, lang te staan e.d.)

ik mocht niks meer tillen hahah ja van mijn hubbie en mijn mama en beste vriendin.........stelletje havikken, en ja ik heb me er toch wel zoveel mogelijk aangehouden. alles rustig ja soms moest ik toch een beetje tillen maar dat deed ik dan echt vanuit mijn benen en heel heel heel langzaam zonder druk

- Als je buikpijn voelt (menstruatieachtige krampen) neem je dan extra rust of hoort dat er gewoon bij? Idem met rugpijn.

tja het hoort erbij , maar hey rust nemen kan zowiezo geen kwaad.

ik heb geen bad, dus tja.........maar heb wel gehoord dat het werd afgeraden inderdaad. anderen spreken dit weer tegen. ik zou het zekere voor het onzekere nemen en gewoon enkel douchen, tijd voor bad komt vanzelf weer.

- Hoeveel dagen na de terugplaatsing zou een evt. innsteling ongeveer zijn? Heeft iemand daar wel eens iets van gemerkt?

niks van gemerkt maar ik dacht dat het tussen dag 4 en dag 7 ofzo is dat het vruchtje zich innesteld ( das dus dag 4 tot dag 7 na TP)

- Last but nog least: welke zwangerschapstest gebruiken jullie? En testen jullie echt op de dag zelf of ook wel eerder?

kruidvat en ik heb getest de dag voor ik naar het ziekenhuis moest voor bloedprikken..........was namelijk ook precies 2 weken later. hangt denk ik ook af van hoe lang je wachttijd is........als het net wat langer is dan 2 weken voor je moet prikken in z-huis kan je natuurlijk stiekum zelf eerder testen ;-)

Het zijn misschien hele domme vragen,

domme vragen zijn er niet!!!

en verders ga ik zo ontzettend voor je duimen, tot ze eraf vallen ( ja die duimen dan he!!! :-)

heel veel sterkte

zet um op emmie!!!

Posted

oh ja en wat eten betreft

ik ben dus ook vegetarier en dan scheelt het want ja hoef niet te denken aan opletten met vlees of vis of kip..........

dus wel met de kazen !! wat ik al schreef ;-)

Posted

Hmm ik ben gewoon in bad gegaan hoor.. Wel even wachten tot je geen bloedverlies meer hebt na de punctie (dan zijn de wondjes dicht) en in het beginstadium van je zwangerschap vooral niet te heet baden (dat schijnt een miskraam op te kunnen wekken heb ik gelezen) maar een gewoon warm bad neem ik regelmatig en heb ik in de wachtweken ook gewoon gedaan.. Maar kan me voorstellen dat als je dat ergens hebt gehoord dat je het toch maar niet doet.. alles om achteraf maar niet het gevoel te hebben dat je zelf iets hebt gedaan wat het resultaat nadelig heeft beinvloed..

Verder geprobeerd zoveel mogelijk ontspanning op te zoeken.. buiten wandelen... leuke films kijken etc.. en lekker vroeg naar bed met een goed boek.. was ook erg moe die weken en daar maar aan toegegeven..

Heel veel succes in ieder geval!

Liefs Pien

Posted

Met eten heb ik eigenlijk geen rekening hoeven te houden want ik eet toch al vrij gezond en op regelmatige tijden, bukken en tillen heb ik ook wel even mee opgepast en sporten tja daar deed ik toch al niets aan ;) Verder was ik tijdens de ww vooral moe dus daar heb ik heerlijk aan toe gegeven, lekker bankhangen met een boek of een film. Van het niet in bad gaan had ik ook nog niet gehoord maar goed ik heb geen bad dus daar hoefde ik dan ook rekening mee te houden.

Verder heb ik de test van het eigen apothekersmerk gedaan, een stuk goedkoper en het resultaat ''verdwijnt'' niet zoals met de digitale testen, bovendien zijn ze even goed hoor.

Nou als laatste tip wil ik je mee geven om zo goed mogelijk naar je eigen lichaam te luisteren en op tijd op de rem trappen als je denkt dat nodig is, probeer zo relaxed mogelijk door deze tijd te komen, succes Henne!!

Posted

Zijn jullie eigenlijk aan het werk in de wachtweken? Ik heb een kantoorjob, zit hele dag. Bij eerste IVF hebben ze me 2 weken rust geschreven omdat ik zwaar gehavend was na 17 eitjes bij pick up. Nu had ik er 14 en geven ze me tot en met vandaag (tp)...

Ik vind dat erg bizar, ik zou het zelf heel graag rustig aan doen en rusten wanneer ik daar behoefte aan heb. Nu mijn manager is akkoord dat ik thuis werk, hij zei dat ik maar moet terugkomen als ik er me goed bij voel maar ... ik voel me toch beter met een doktersbriefje.

Wat doen jullie?

Posted

Wat me ook nog even te binnen schiet, cafeine is slecht om zwanger te raken maar ook tijdens zwangerschap dus al sinds IVF 1 drink ik 1 kopje gewone koffie p dag en dan nog 2 deca koffietjes.

Posted

Ik had 20 eitjes bij de pick up, daardoor ben ik een paar dagen thuis geweest maar twee dagen na de tp ben ik weer aan het werk gegaan, ik was juist heel blij met de afleiding die het werk bood nu moet ik erbij zeggen dat ik heel erg lieve collega's heb en binnen een heel hecht team werk dus kon wel heel goed mijn grenzen aangeven, stond ook boventallig ingepland maar ik had juist heel erg behoefte om onder de mensen te zijn. En wat de koffie betreft ik ben een echte koffiedrinker, wist ook niet dat het slecht zou kunnen zijn en heb dus gewoon koffie gedronken, gemiddeld wel vier bakken per dag.

Posted

Ook ik ben gewoon naar het werk gegaan.. vindt het knap als je tijdens de WW thuis kunt blijven, ik zou het echt niet kunnen.... ben blij met alle afleiding die je kan krijgen...

Over de koffie heb ik ook gelezen.. ik neem tegenwoordig 's ochtends een bak voordat ik naar het werk ga ( dan kan ik tenminste naar de wc anders krijg ik last van obstipatie ) en drink de rest van de dag thee of water...

Hoop dat het goed met je gaat henne....

Groetjes van Daan

Posted

Ik ben gewoon aan het werk......doe het wel rustig aan hoor!! Maar de afleiding is wel fijn, vind ik.

Met eten hou ik nog geen rekening, misschien wel in de tweede wachtweek....

Wellicht dat ze dan ingenesteld zijn?!

Ik heb trouwens nog wel steeds wat buikpijn. Nou ja echt pijn is een groot woord, maar ik voel nog steeds mijn linkerkant goed. Advies van het ziekenhuis is veel drinken, dus dat probeer ik wel maar vind ik erg moeilijk, ik ben niet zo'n drinker.

Ik drink trouwens alleen nog 's ochtends twee koffie en de rest van de dag water en thee.

Posted

wat zijn wij toch een saaie mensen hé water en thee :occasion14:

ik ga ook wel werken hoor maar van thuis is het iets comfortabeler, lekker in de pyjama :) en op tijd een dutje doen :)

Smile, dus jij hebt vooral links last, ik dus rechts maar als drinken het middel is dan zal ik daar ook versnelling hoger gaan

Posted

Ik ben vandaag nog thuis en ik bekijk het denk ik per dag. Vind het wel lastig hoor, werk betekent afleiding, maar ik ben echt behoorlijk moe van die progesteron en dat vocht in m'n buik. Omdat ik nog steeds last heb van krampen durf ik mezelf ook nog niet echt te belasten eerlijk gezegd. Thuis lig ik nog heel veel, dat kan op m'n werk toch wat lastiger.

Sofie en Smile echt heel veel drinken hoor, dat is het enige dat helpt en erger voorkomt. Ik had één dag te weinig gedronken en heb me toch beroerd gevoeld, misselijk, moe, gammel....Dan maar elk half uur een glas water. Het helpt echt! En idd geen koffie. Vruchtensap is dan wel weer lekker fris. Of stomweg aanlenglimonade....

Heb vanmiddag wel weer acupunctuur, zo ongeveer twee keer per week op het moment, maar als het helpt heb ik het er graag voor over.

Oh en ik heb dus van die ultratesten liggen, die je zes dagen eerder zou kunnen doen. Sta heel erg in dubio....wat vinden jullie?

Posted

Hi meiden,

Ik ga gewoon werken hóór. Ik moet er niet aan denken om thuis te zijn. Ik heb een staand beroep, als het met te veel wordt pak ik gewoon mn rust.

Ik ben heel blij met de afleiding van mn werk!

Tijdens de TP vertelde de arts dat ik gewoon alles mocht doen. Wel zei ze dat ik op moest passen met koffie ivm cafeíne. Ik had dat ook al eerder gehoord, dus ik heb de hoeveelheid kopjes kofiie teruggedrongen. Aangezien ik veel koffie drink is dat soms wel es lastig. Je kan het beste rooibosthee drinken want dat is cafeínevrij. Dus ik drink 2 kopjes koffie en de rest thee.

Wat betreft eten hoef ik me niet zo aan te passen. Ben een echte fruitliefhebber en we eten altijd eigenlijk gezond. Ik heb thuis een blender waar ik heerlijke smoothies mee maak, daar kom ik de dag ook wel mee door!

Ik heb ook gelezen dat vitamine E de innesteling bevorderd, dus ik elke dag tomaten, en een handje zonnebloempitten.

Maar ja, of het helpt????????

Liefs,

Jane

Posted

Als je zwanger bent mag je bepaalde dingen niet eten, houden jullie daar nu al rekening mee?

Nee, zelfs de dag voor TP nam ik nog een lekkere rode biefstuk en hopende dat ik die de komende negen maanden niet mag eten.

Tijdens de WW en nu met de zwangerschap let ik goed op wat ik eet. Ik ben niet echt een groente vrouw, dus ik drink elke ochtend een Knorr VEA, dan heb ik in iedergeval de 50% binnen, verder eet ik wel nu gevarieerd.

Niet dat ik weet, maar de dag voor onze TP had ik een feestje en daar hadden ze oesters. Die ging ik toen eten en toen zei ik tegen mijn man, misschien is dit wel bevoordelijk voor de TP, nou jullie zien wat er van is gekomen........een zwangerschap

Nou dat deed ik dus al niet echt.

Ik ben gestopt met zware dingen tillen. Volgens mij is dat gewoon slimmer om te doen.

Ik had dus deze krampen echt heel erg. Ik wist zeker dat het niet goed was, maar toen bleek ik wel zwanger te zijn. Bij mij waren deze pijnen dus al bandenpijn. Ga er dus niet vanuit dat het gelijk fout is als je die krampen krijgt.

Nooit geweten dat dat niet zou mogen!!!

Ik dacht zo na een dag of 4, maar ik voelde er persoonlijk niets van

Ik moest in het ziekenhuis testen via een bloedtest.

Ik had de TP op een zondag, na anderhalve week op woensdag een test in het ziekenhuis en die donderdagavond thuis een test gedaan, deze was ook positief, dus dat was 11 dagen na de TP.

Het zijn misschien hele domme vragen,

Domme vragen bestaan niet

Posted

Hey girls,

Ik ben ook gewoon lekker gaan werken. Zelfs op de dag van de punctie.

Ik moest toen 's middags en ben 's ochtends gaan werken, anders had ik het echt niet uitgehouden van de zenuwen. De TP was in het weekend en toen lekker op de bank rustig gelegen.

De weken erna ook gewoon gewerkt.

Posted

Ik heb wel rekening gehouden met wat ik at, liet hetzelfde staan als zwangeren. Het weekend van de terugplaatsing heb ik 2 alcoh.drankjes gehad, de rest water gedronken. Daarna sapjes, geen koolzuurhoudende drankjes.

Rust houden denk ik. Het weekend van de tp hadden we een jaarevenement van de Fiat500, ik maakte me wel even zorgen of al het trillen van de autoritten wel goed zou zijn. Het blijkt nu dat het geen schade heeft toegebracht.

Nou ben ik al niet zo sportief, dus ik heb de aquarobic er al snel bij laten liggen. De arts zei ook dat teveel inspanning, mn de buikspieren, niet goed zou zijn. Een trekkende hond aan de lijn zou al teveel kunnen zijn. Nu hebben wij geen hond dus dat scheelt.

Geen zware boodschappentassen getild en al helemaal geen kratjes. Na 12 wkn zwangerschap durfde ik pas weer meer te tillen.

Geen last gehad van buikpijn, wel raar gevoel. Rust lijkt me goed. De dag van de tp heb ik hoofdpijn gehad als nooit tevoren (ik heb eigenlijk nooit hoofdpijn). Echt knallende hoofdpijn. Veel water gedronken, geen paracetamol bij me.

Nee, te warm water voelt niet prettig aan de buik.

4 of 5? Ik weet het niet precies. Ik verloor in die dagen wel een doorzichtig schilletje in het toilet. Ik weet nog dat ik dacht 'O nee he?!'. Achteraf gezien heeft het denk ik met de innesteling gehad.

Ik heb op de dag van testen getest. De eerste ging mis (in urinestraal> te weinig urine), de tweede gaf overduidelijk 2 streepjes aan. Merk weet ik niet precies meer, het had een lila dopje.

Domme vragen bestaan niet.

Ik ben wel blijven werken (in de zorg).

Posted

Bij mij is de keuze door m'n gynaecoloog gemaakt; om dit keer niet weer met overstimulatie in het ziekenhuis te belanden mag ik niet werken tot zij het licht weer op groen zet... Wel héél duidelijk! Geeft ook rust op een bepaalde manier...

Vanaf het zetten van de spuit pregnyl (2 dagen voor punctie) ben ik dus thuis.

Dat is nu nog heel goed te doen, maar de 2e wachtweek vind ik spannender en ik hoop dat ik dan wat mag gaan werken... niet fulltime, maar wel een dag of 2, of 3 zodat ik wat afleiding heb.

Maar goed, dat is voor volgende week. Nu ben ik met 'm'n teruggeplaatste uk' thuis.

Rust, rust, rust... en ontspannen!