Ga naar inhoud

1e IVF, geen bevruchting plaatsgevonden

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Goedemiddag allemaal,

Doordat ik een kleine verkleving heb aan 1 eileider hebben wij meteen gekozen voor IVF. De 1e IVF poging is inmiddels achter de rug. Het hele traject liep voorspoedig. Vandaag stond de tp ingepland. Echter kreeg ik gister een telefoontje dat er geen bevruchting heeft plaatsgevonden.

Volgende week horen we meer van onze gynaecoloog. Het voelt zo niet eerlijk. Alles ging zo voorspoedig. Er groeide 7 follikels, waarvan 3 goede eitjes. Het was wel weinig maar tja, kwantiteit zegt natuurlijk niks over de kwaliteit, zei de verpleegsters nog.

Zover ik heb begrepen hebben ze alledrie wel gebruikt gedurende die bevruchting.

We hebben zoveel vragen. Het enige wat we voor nu te horen hebben gekregen is dat tijdens de bevruchting de deling niet goed is verlopen. Ik begrijp het niet zo (of wil het misschien niet begrijpen:-)

- Heeft er dan wel bevruchting plaatsgevonden

- Waarom nog 2 eitjes gebruiken als het al met 1 niet goed gaat. Waarom dan niet 1 gebruiken voor IVF en die andere voor bijv. ICSI of haal ik nu dingen door elkaar

- Waardoor heb ik zo weinig eitjes geproduceerd (linker eileider werkte niet mee gedurende dit traject, dat terwijl maanden geleden bij de test beidden wel werkte).

Het blijft misschien toch allemaal een beetje giswerk. Maar toch wil ik vragen of iemand een soortgelijke ervaring? Ik zit al de hele dag te denken hoe, wat, waar en vooral waarom.

Maar goed, misschien moet ik ook niet zeuren het is per slot van rekening de 1e keer en ik zie ook wel in dat velen hier toch al heel, heel erg lang mee bezig zijn.

In ieder geval heel veel succes voor iedereen!

XXX

Geplaatst

Hoi Rose,

Wat een onzettende domper zeg, wat een rotnieuws. Kan me voorstellen dat je er echt even helemaal doorheen zit. Gelukkig hebben wij dit zelf nog niet meegemaakt, beide pogingen bleef er toch één embryo over. Maar ik weet van dit forum dat je helaas niet de enige bent waarvoor een poging zo eindigt.

Ivf is een proces van allemaal kleine stapjes die je dichter bij een terugplaatsing brengen. En bij elk stapje kan het fout gaan. Geen eitjes, te veel eitjes, geen zaad, geen bevruchting, geen deling*.... Alles kun je hier op het forum terugvinden.

Ik hoop voor jullie dat je volgende week wat meer duidelijkheid krijgt. Hier kun je in ieder geval al veel steun krijgen en je verhaal kwijt. Laat je teleurstelling en kwaadheid ook gewoon toe, dat is heel normaal nu. Dit moet je echt even verwerken en dan hopen dat je over een tijdje energie en moed op kunt brengen voor een volgende poging.

Veel sterkte,

Henne

[*Volgens mij is het zo dat onder bevruchting valt het binnendringen van de zaadcel in de eicel, het samengaan van die twee zeg maar en dat ze daarna moeten gaan delen, het lijkt erop dat dit laatste bij jullie niet is gebeurd. Dit merken ze pas na een paar dagen. Icsi wordt meestal ingezet als de zaadkwaliteit niet voldoende is voor ivf, dus om zelf de eicel binnen te dingen of als het ook met voldoende zaad geen bevruchting optreedt. Maar ook bij icsi kan er geen deling of bevruchting zijn]

Geplaatst

Hoi Rose, wat een domper... Zelf heb ik me pas tijdens ons 1e IVF traject inene gerealiseerd dat het niet vanzelfsprekend was dat we tp zouden halen (denk dat ik dat uit zelfbescherming wat verdrongen had). Bij ons is er bij beide IVF pogingen wel tp geweest, maar beide keren was er ook maar 1 emmie terug te plaatsen.

Eerste keer deden bij mij beide eierstokken mee, 2e keer alleen links en verraste rechts ons op de dag van de punctie onverwacht alsnog met 1 kleine follikel.

Er is geen peil op te trekken en geen poging verloopt hetzelfde...

Succes met verwerken van deze teleurstelling en schrijf alle vragen die je hebt op voor je gynaecoloog! Gewoon stellen, domme vragen bestaan niet!

Geplaatst

Hallo Henne en Moon,

Dank voor jullie feedback. Wij gaan zeker meteen door, mits we volgende week natuurlijk te horen krijgen dat het voor ons echt hier eindigt.

Maar kan me dat niet echt voorstellen. In principe is er gedurende het proces niets raars geconstateerd. Behalve toen we het overlieten aan

die mannen in witte pakken...;-)......ach ook zij hebben waarschijnlijk hun ultieme best gedaan, daar in dat lab.

Ik heb er vandaag ook meteen voor gezorgd dat ik weer op de lijst voor de volgende ronde sta ook al heb ik nog geen concrete uitslag. Hoe dan

ook ik wil echt zo snel mogelijk door. Het hele traject en die hormonencircus is mij n.l. echt onwijs meegevallen. Ik had verwacht dat het allemaal

veel erger zou zijn.

Vandaag ook maar ingeschreven voor een acupunctuur behandeling. Vriendinnetje had het er ook al over en tja, baat het niet dan......, maar heb er

vandaag toch wel goede verhalen over gelezen en is ook wetenschappelijk bewezen dus ook dit ga ik met volle overtuiging aan.

Mbt ICSI, Kwaliteit van het zaad is juist heel erg goed bij ons, maar ik las ergens dat het verschil tussen ivf en icsi = dat bij ivf de zaadjes op een

natuurlijke manier naar het eitje zwemmen en bij

ICSI het beste zaadje van de man in het eitje wordt geprikt. Ik heb liever het laatste dan weet je tenminste dat het erin zit. Ik begrijp dat het dan

ook allemaal nog mis kan gaan......dus...het is idd gewoon afwachten, maar weer en hopen dat het de volgende keer wel goed gaat.

Nou Henne en Moon, bedankt voor de morele steun en heel veel succes. Ik hoop dat de uitslag op 4 maart en 9 maart positief is.....geeft mij ook

weer een beetje hoop:-)

XXX

Geplaatst

Rose,

het is elke keer weer een domper en heel verdrietig als het niet lukt, om wat voor een reden ook. Zeuren doe je niet.

De mogelijkheid om 1 eicel voor ivf en de ander voor icsi te gebruiken is toendertijd ook door ons hoofd geschoten. Maar dat kan niet. Bij icsi wordt het schilletje van de eicel gepeld, waardoor de mogelijkheid wordt vergroot dat de sperma in de eicel kan komen en blijft.

Wij hebben icsi gedaan omdat de schilletjes rondom mijn eicellen te dik waren waardoor de sperma er met geen mogelijkheid doorheen kon komen.

heel veel sterkte en geluk bij de volgende ronde.

liefs, Stéphanie

Geplaatst

Hallo Rose, wat onzettend erg, dan doorloop je de hele mmm, laad je je helemaal op en dan blijkt er geen bevruchting... Praat er veel over met elkaar en laat idd alle emoties maar toe want je moet dit verwerken.

Hopelijk krijgen jullie een goede ondersteuning en kunnen jullie snel weer starten met nieuwe hoop

Geplaatst

hoi rose,

ik kan me je verdriet goed voorstellen en denk de andere dames hier ook!

het is verschrikkelijk als je de hele molen doorloopt en dan geen tp hebt!

de enige raad die ik je kan geven is: huil lekker uit! je mag best boos en verdrietig zijn!

daarna kun je het misschien een plekje geven en dan inderdaad fris en hoopvol aan de volgende poging beginnen.

de andere dames hebben al geantwoord op je vragen, het enige wat ik nog kan toevoegen over het "weinig" produceren van eitjes , kan liggen aan de hoeveelheid gonal of iets anders wat je spuit.

maar dit hoeft niet bij jullie het geval te zijn.

ik had bij de eerste poging met 150 gonal 3 follikels, 2de poging met 300 gonal 8 follikels, 3 de met 300 gonal 15 follikels.

dit kan elke maand anders zijn.

ik hoop dat je op het gesprek wat antwoorden krijgt.

ik wens je in elk geval heel veel succes!

Geplaatst

Dank voor je reactie. Vandaag maar weer gaan werken en toch overviel mij het verdriet weer even.

Ook een beetje geirriteerd omdat ik "iets leuks" moest schrijven op een beterschapskaart voor een collega. Er flitste toch een beetje door mijn hoofd heen "een kaart voor zoiets lulligs als een griepje, zeker als je het vergelijkt met wat ik nu net heb meegemaakt". Ja, toen herkende ik mezelf toch even niet meer. Lekker onredelijk en ook niet heel objectief. Ik hoop niet dat ik een bitter wijf wordt hiervan.

Bovendien heb ik er immers zelf bewust voor gekozen om het niet te vertellen op mijn werk:

A.) ik heb niet zo'n zin in medelijden en blikken waarin je "och, arme meid" in leest

B.) ik heb een leidinggevende functie en ik vind het daardoor toch een beetje moeilijk om het aan de grote klok te hangen. Ik moet toch een beetje de boel oppeppen daar ipv andersom (misschien schaam ik me stiekem toch ook een beetje, ik wil het niet, ik vind dit ook absoluut geen reden om me te schamen, maar er gaat zoveel door dat hoofdje heen. Ergens is het ook fijn dat ze het niet weten, ik wordt er op deze manier ook niet elke keer mee geconfronteerd).

En ik ben ook blij te weten dat ik mijn verhaal, mijn onzekerheden, verdriet hier zo nu en dan kwijt kan.

XXXX

Geplaatst

Rosa ik begrijp wat je bedoeld, ik heb er ook BEWUST voor gekozen om het niet te vertellen, Ik heb geen zin in medelijden en ook geen zin om de hele tijd vragen te beantwoorden over mijn IVF poging, het is al zwaar genoeg kan dat er echt niet bij hebben....

Hoop dat jullie bij jullie 2e poging meer geluk hebben..

• 3 weken later...
Geplaatst

Hallo Rose,

Hebben jullie een evaluatiegesprek gehad met de behandeld arts over waarom bv. niet 1 eitje gebruikt is voor ICSI? En wat gaat het de volgende keer worden?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Hoi allemaal, Wij zijn vier masterstudenten Klinische Psychologie aan Tilburg University en doen onderzoek naar hoe vrouwen hun zwangerschap beleven, zowel op psychosociaal als seksueel vlak. Zwangerschap wordt vaak neergezet als iets alleen maar moois, maar veel vrouwen ervaren ook onzekerheden, veranderingen in welzijn, relatie- of intimiteitsvragen. En juist daar is nog verrassend weinig onderzoek naar gedaan. Daarom zijn wij op zoek naar vrouwen (18+) die op dit moment zwanger zijn, zowel na een spontane zwangerschap als na IVF, IUI of ICSI, en die de Nederlandse taal goed beheersen. Het invullen van de vragenlijst duurt ongeveer 30–40 minuten en is volledig anoniem. Je kunt op elk moment stoppen of vragen overslaan. 💻 Meedoen kan via deze link: https://tilburgss.co1.qualtrics.com/jfe/form/SV_eXUeNCATdqLcOeW?Q_CHL=qr Met jullie deelname helpen jullie om meer kennis te verzamelen over hoe vrouwen hun zwangerschap écht ervaren – zodat professionals in de toekomst beter kunnen aansluiten bij wat er speelt. Heb je vragen? Dan mag je altijd mailen naar: Welzijntijdenszwangerschap@tilburguniversity.edu Alvast heel erg bedankt 🤍 Maaike  Namens de onderzoeksgroep Jij en je Zwangerschap Tilburg University   ---------------------------------------------------------------------------------------------------- Het onderzoek is goedgekeurd door de Ethics Review Board van Tilburg University (TSB_RP1810). Deelname is vrijwillig en volledig anoniem. Deelnemers vullen online vragenlijsten in (ongeveer 30–40 minuten) en kunnen op elk moment stoppen of vragen overslaan
    • Good morning ladies, does anybody here have some feedback and experience doing ICSI at LUMC? What are the questions and test that I should ask for in the first appointment? We have already done ICSI for multiple years (at AMC and C&C), now LUMC will be our last possible round, so I want to be as prepared as possible. Many thanks!
    • Hallo, Wij hebben onlangs een eerste poging ICSI gedaan. We hadden in totaal 13 eitjes die geïnjecteerd zijn. Hier zijn helaas geen bevruchtingen uitgekomen.  Uit het onderzoek is ook niets raars gekomen, geen afwijkende eicellen of zaadcellen.  Nu willen we niet hetzelfde riedeltje nog eens doen zonder verder onderzoek.  We hebben onze zinnen gezet op Gent. Daar schijnen ze meer onderzoek te doen.  Zijn er meer mensen die geen bevruchtingen hebben gehad na een - in principe - succesvol ICSI traject tot dan toe? En wat zijn jullie vervolgstappen?   
    • Hai @Ele   Wij zijn eind 2020 gestart met ivf. Eerste poging hadden ivf gehad en daar kwam helaas helemaal embryovorming. 2de ronde icsi gedaan hier 6 embryo's 1 terug geplaatst, geen succes. 1 was sterk genoeg om ingevroren te worden dus deze in mijn natuurlijk cyclus mogen terug plaats. Hier van zwanger geworden maar helaas een vroege miskraam. Bij de 3de rond niets in de vriezer maar 2 laten terugplaatsen en hieruit is onze zoon Noah geboren. Hij is nu net 1 geworden. Door ziekte van mijn man besloten snel weer de volgende ronde ivf in te gaan nu hij nog zo gezond mogelijk is. Eerste punctie zit er weer aan te komen en moet zeggen dat ik hem best wel weer knijp. Vond de vorige rondes zwaar maar met z'n lief klein mannetje erbij is het er niet makkelijker op. Hoe ervaar jij dat met een dochter van bijna 3?
    • Hoi! Ik ben 40 en voor het eerst bezig met ICSI in UZ Brussel. 3 jaar geleden 6 IUI pogingen gehad in een Nederlands ziekenhuis zonder resultaat. Ik heb afgelopen dinsdag mijn eicelpunctie gehad met 4 eitjes als resultaat. We zijn nu uiteraard in spanning aan het wachten op nieuws. Over 5 dagen worden we pas gebeld door de arts met het nieuws hoeveel embryo's de vriezer ingaan. Als er intussen iets mis zou gaan dan worden we eerder gebeld. De reden dat ik deze cyclus geen terugplaatsing kan hebben is omdat ze hebben ontdekt tijdens de punctie dat ik een poliep heb in mijn baarmoeder. Die moet eerst verwijderd worden voor ze een terugplaatsing kunnen doen. Logisch maar toch was het wel even balen!  Ik zou het leuk vinden om ervaringen te delen met lotgenoten. Hoe gingen jullie bvb om met de wachtperiodes,wat waren jullie ervaringen met de hormonen,de punctie etc... Lieve groetjes, Nathalie 
  • Topics

• Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Gebruikers Voorwaarden