Jump to content

1 of 2 embryos terug plaatsen?

Recommended Posts

Posted

Hallo allemaal,

Een deze dagen zal mijn menstruatie door breken en kan ik hopelijk (als ik geen cyste heb) beginnen met mijn eerste IVF poging.

Naast alle papieren paperassen als contracten e.d kreeg ik ook een folder met daarin aanvulling op het voorlichtingsmateriaal over embryo terugplaatsing.

Daarin staat dat vanaf 1 maart 2009 een nieuwe regeling rondom het terug plaatsen van embryos bestaat..

Omdat de techniek van IVF de laatste jaren zo verbeterd is en er daardoor steeds meer meerlingen voort komen uit een IVF behandeling dat er steeds vaker wordt gekozen voor 1 embryo terug te plaatsen.

Bij vrouwen 35 jaar of jonger 1 embryo (1ste behandeling met tenminste 1 embryo van redelijke of goede kwaliteit)

Bij 2de behandeling ook en als er rest embryos van zodanige kwaliteit zijn dat ze kunnen worden ingevroren.

In alle andere gevallen in principe 2 embryos mits er een medische reden is om maar 1 terug te plaatsen.

Ik met mijn 38 val dus in die laatste categorie...2 embryo's.

Nu staat er in de folder dat als je in aanmerking komt voor 2 embryos..maar dit liever niet wilt..je dit met de arts kan bespreken en dat er dan 1terug wordt geplaatst .

NU zit ik met een dilemma....wat is verstandig?

Ik weet dat het misschien raar over komt(zo bedoel ik t absoluut niet) omdat we hier allemaal de zelfde wens hebben en blij mogen zijn als we zwanger worden na een medische behandeling...

En of het dan van 1 of 2 kindjes is dan zou ik daar dankbaar voor zijn.

Maar ik ben bang voor de complicaties die het dragen van een meerling met zich mee brengt.(vroeg geboorte, zwangerschapvergiftiging..en vele andere complicaties waar je een verhoogde kans op hebt)

Dan vraag ik mij af ..waar moet ik voor kiezen 1 of 2 emmies.

Ik heb nog steeds een vermoeden dat mijn infertiliteit te maken heeft met de ondoorgankelijkheid van mijn eileiders (na doorspuiten is het 2 keer gelukt om spontaan zwanger te worden...en na alle IUI behandelingen niet..)

Als dat de oorzaak zou zijn en niet zozeer een innestel probleem...is het dan verstandiger om voor 1 te kiezen?

Begrijp me goed..ik wil niemand tegen het hoofd stoten..kan me indenken dat er sommige denken van waar heb je t over..wees blij als je in verwachting raakt van een tweeling..helemaal als je al zo lang in de MMM zit en zoveel pogingen ondergaan hebt...

Zo bedoel ik het niet...ben echter bang voor de (grote kans) op complicaties...ik ben ook niet meer 1 van de jongste.

Zijn er meer die met deze vraag rond lopen of een wijze raad hebben?

Hoor ze graag.

groetjes Manon.

• Replies 83
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Hoi Manon,

Ze gaven mij in principe de keus, maar raadden me toch af om er 2 te laten terugplaatsen, inderdaad met name om het grotere risico bij een tweeling zwangerschap, zeker op mijn veertigste. En aangezien wij al een dochter hebben, vonden we dat prima, hebben we niet lang over nagedacht. Gisteren is er 1 embryo terug geplaatst, nou maar hopen dat ie blijft zitten, want ja, met 2 heb je wel iets meer kans natuurlijk...

Succes met je beslissing!

Caroline

Posted

Hoi Manon,

Wij zijn 2 maanden geleden begonnen met de 1e ICSI en zwanger geworden. (voelen ons zeer gelukkig dat het na de eerste keer al raak is) De privè kliniek waar wij behandeld zijn (Barcelona) werd er automatisch vanuit gegaan dat er 2 embrios teruggeplaatst werden door mijn leeftijd (40 jaar). Er waren 2 goede embrios dus allebei teruggeplaatst. Ik vroeg waarom 2 en niet 1 embrio en het antwoord van de dokter was dat ik al minder kansen had door de leeftijd en daarom liever 2 terugplaatsen met daarbij meer kansen op zwangerschap.

Je heb inderdaad gelijk over het feit dat er meer risicos aan verbonden zitten en als ik inderdaad zwanger ben van een tweeling zal ik ook goed onder controle blijven bij de dokter. Wij hebben er nog geen dag over getwijfeld over het feit van 1 of 2 embrios terugplaatsten, onze wens is zwanger zijn, morgen hebben we onze eerste echo en dan zullen we weten hoeveel baby's er in mijn buik groeien....zo spannend! Ik hou je op de hoogte en veel succes met je IVF behandeling en met de keus van de terugplaatsing van je embrios.

Groetjes,

Dinky

Guest SJSL
Posted

Wij hebben vanwege de mogelijke complicaties bij een tweelingzwangerschap ook voor 1 gekozen. Als het nou een paar keer niet lukt gaan we er misschien anders over denken, maar voor nu voelt dit heel goed.

Posted

Hallo,

Ik herken je dilemma want ik heb precies hetzelfde gevoel. Het klinkt zo ondankbaar om te zeggen dat je liever één wilt, want de wens is zo groot. Een tweeling is ook heel erg welkom bij ons, maar mede door de kans op complicaties hebben wij er voor gekozen om een volgende keer één embryo terug te laten plaatsen. Tijdens de zwangerschap van mijn zoontje is er op het laatst een complicatie opgetreden waardoor hij heel ziek is geboren en in de couveuse heeft gelegen. Ik ben sowieso bang voor herhaling en helemaal bij een eventuele tweeling.

Het enige advies wat ik je kan geven is je gevoel volgen. Een rustige geest zal beter zijn voor het zwanger worden dan als je steeds twijfels hebt over de eventuele complicaties. Je moet doen waar jij je goed bij voelt.

Succes met het nemen van een beslissing en de behandeling!

Posted

Ik heb hier nog geen ervaring mee (hopelijk snel...), maar we hebben al te horen gekregen dat ze bij mij maar 1 embryo terug zullen plaatsen vanwege de leeftijd. En daar balen we wel van, want we hebben namelijk vanaf het begin tegen elkaar gezegd dat we er 2 willen laten terugplaatsen. Ook met het oog op eventueel een tweeling.

Het kan alle kanten op gaan. Beiden embryo's kunnen zich innestelen, maar het kan er ook eentje zijn, of geen enkele. En mocht het een tweeling worden, is dat natuurlijk prachtig (tenminste, dat vind ik, ik ken 3 meiden die een tweeling hebben, en ik vind het echt super).

Het brengt ook een stukje zekerheid met zich mee, dan heb je in ieder geval twee kindjes, mocht een volgende poging niet meer (makkelijk) lukken. Maar nogmaals is de kans vrij groot dat ze niet beiden gaan innestelen. Dus de hoofdreden dat ik 2 embryo's zou willen is om de kans op uberhaupt een zwangerschap te vergroten.

Tijdens het gesprek (toen de arts zei dat ik maar 1 embryo teruggeplaatst zou krijgen) ben ik er niet echt op in gegaan, maar inmiddels blijft het knagen. Ik heb namelijk al van 2 meiden die rond mijn leeftijd zijn (22 en 23) gehoord dat ze 2 embryo's teruggeplaatst hebben gekregen. Terwijl bij die meiden het 'probleem' ook bij de man lag, en ze zelf dus gewoon vruchtbaar zijn.

Bepaald de arts echt of het er 1 of 2 gaan worden, of heb je er zelf een keuze in? Want wettelijk gezien is 2 toegestaan, dus ik vraag me af in hoeverre ze het kunnen weigeren. Hoewel het anderzijds misschien de principes van het ziekenhuis zijn?

Moeilijk hoor...

Posted

Zeker een moeilijke beslissing om te maken.

Wij hebben de 1e poging 1 eitje terug laten plaatsen op aanraden van het ziekenhuis en de 2e en 3e poging 2 eitjes terug laten plaatsen.

Mijn man heeft hier heel erg lang over na moeten denken, deels vanwege zijn leeftijd (hij is 40, ik 29) en omdat hij al 2 zonen heeft (17 en 14).

Het idee dat er misschien 2 kindjes zouden komen vondt hij in het begin heel erg eng vanwege eventuele complicaties en vroeggeboorte en het feit dat hij eerst officieel helemaal geen kindjes meer wilde hebben, maar vanwege de eventuele extra kans (geen garantie) is hij toch voor 2 eitjes gegaan.

Heel veel succes met je keuze en doe wat je hart je ingeeft!

Groetjes van Daan

Posted

Wat fijn dat je man uiteindelijk toch voor 2 heeft gekozen, want inmiddels is dat de kleine vent in je buik :-)

Het vervelende bij ons is dat wij er (schijnbaar?) zelf geen keus in hebben. Want wij hebben vanaf het begin al (tegen elkaar) gezegd dat we kiezen voor het terugplaatsen van 2 embryo's, maar de IVF arts zei een paar weken terug dat ze bij mij maar 1 embryo gaan terugplaatsen.

Dus hier balen we wel van, want zelf willen we er graag 2. En inderdaad vooral om de kans op een zwangerschap te vergroten. Stel dat het een tweeling word, is dat natuurlijk hartstikke welkom. Ik vind het ook best raar dat ze er in het ene ziekenhuis moeilijker over doen dan in het andere.

Maar wat doe je eraan? Als het ziekenhuis er maar 1 wil terugplaatsen, heb je daar dan wat tegenin te brengen of...?

Posted

Bedankt voor jullie reacties!

Overal is een voor en een tegen voor te zeggen he...

Merk wel op dat er idd een verschil is in overweging of je voor een eerste of een tweede kind gaat. Ik denk dat als onze zoon er niet was geweest en ik was wat jonger en ik sta voor dezelfde keus als nu dat ik makkelijker zou zeggen van ik ga voor 2.

Je wordt toch wat bezorgder op je "oude dag" he ?! :icon_scratch: hahaaa..

Ik zal het met de arts over leggen hoe groot hij de kans acht in mijn geval..heb toch een spontane zwangerschap volbracht en ligt het probleem misschien toch niet zozeer bij het innestelen...je weet t niet..ben inmiddels wel 4 jaar ouder.

Misschien laten we het wel afhangen wat de kwaliteit en de opbrengst is na de punctie..of het A of C kwaliteit is zeg maar en hoeveel bruikbare emmies ingevroren kunnen worden.

Mocht de kwaliteit verwachting hoog zijn en heb reserve voor in de vriezer..dan misschien 1 terug plaatsen de eerste keer en als er 2 van mindere kwaliteit zijn dan 2 terug plaatsen.....we wachten wel af en zal eens te rade gaan bij de artsen.

Goed om te horen dat ik niet de enige twijfelkont ben ;-)

Groetjes Manon

Posted

Inderdaad lastig. Bij ons in het ziekenhuis als je onder de 35 bent wordt er de eerste poging altijd maar 1 embryo terug geplaatst. (wel in overleg hoor) maar zoals jij ook al schreef zitten er zeker risico's aan een tweeling zwangerschap.. Wel denk ik bij twijfel niet doen en ga dan voor 1.. Je arts zal je wel adviseren wat het beste is.. Succes in elk geval met je keuze

Liefs Peggy

6x iui mislukt

aug ivf

Posted

Hoi,

Wij hebben er bij elke poging ook 2 terug laten plaatsen. In ons zh adviseerden de artsen ook verschillend, maar de keus werd wel aan ons gelaten. Ook bij ons zou een 2-ling welkom zijn, omdat we al bijna 4 jaar bezig waren. En dan zouden we niet meer de mmm in hoeven. We hebben deze week 1 hartje zien kloppen en eerlijk gezegd had ik eerst wat gemengde gevoelens, maar nu ben ik wel opgelucht. De zwangerschap gaat toch minder zwaar worden dan wanneer je zwanger bent van 2.

Neel

Posted

Ik vind het wel apart dat dit per ziekenhuis zo kan verschillen. Ik heb bijvoorbeeld iemand leren kennen die inmiddels al 4 pogingen heeft gehad (ze is bijna 30), en toch wilde het ziekenhuis bij alle 4 de pogingen maar 1 embryo terugplaatsen (ook bij de poging die ze zelf moest betalen!), aangezien ze haar te jong vonden.

En dat schoot me eigenlijk wel in het verkeerde keelgat. Sowieso omdat ze al 3 keer 1 embryo teruggeplaatst heeft gekregen (zonder resultaat, geen enkele keer zwanger geweest, en bijna 30 is), vind ik dat je toch op z'n minst bij de zelfbetaalde poging mag kiezen of je er 1 of 2 wilt. Daarbij wilden hun er bij de 1e poging al 2. Inmiddels is ze 4 pogingen verder (elke keer 1 embryo teruggekregen), en nog steeds niet zwanger. Zulke dingen vind ik wel heel zuur.

Ik ken trouwens ook een stel die op hun 25e (althans, zij was toen 25) aan de eerste IVF poging begonnen, en het ziekenhuis wou in eerste instantie maar 1 embryo terugplaatsen. Maar hun hebben voet bij stuk gehouden dat ze er persee 2 wilden, en uiteindelijk ging het ziekenhuis akkoord. Inmiddels hebben ze een dochtertje.

Dus misschien krijg je het voor elkaar als je echt op je strepen gaat staan (hoewel dit vast niet bij elk ziekenhuis lukt), maar dat durf ik niet zo goed. Ik vind het wel vervelend dat we hier geen eigen keuze in hebben...

Posted

Hoi Dilara,

Ja, blijft vreemd dat ieder ziekenhuis hier anders mee omgaat. Net zoals met zo veel andere dingen (medicijnen, aantal dagen utrogestan, verdoving punctie enz...). Het gaat er om dat nu eenmaal niet wetenschappelijk is aangetoond dat er meer kans is op zwangerschap bij tp van 2 emmy's. Maar als je het echt wil, zou ik het toch bespreken. Onze gyn was ook niet echt voorstander van 2 omdat er bij een zwangerschap van een 2-ling vaak complicaties optreden die je niet hebt als je zwanger van een kindje bent. Toch hebben wij voor 2 gekozen. Dit had ook te maken met het aantal jaar dat we bezig zijn. En ik zou niet de eerste vrouw op de aardbol zijn die zwanger zou zijn van een 2-ling. Ook dat speelde bij ons wel mee.

Als je het echt graag wil, zou ik toch nog een keer een gesprek hierover aangaan in het zh.

Neel

Posted

Ik ben nog maar kort op t forum maar lees uit diverse berichtjes dat ziekenhuizen idd erg verschillend werken. Denk dat elk ziekenhuis werkt na hun beste ervaringen moet je maar rekenen. Denk dat als je het niet eens bent met je behandeling of ergens vraagtekens bij hebt je idd een gesprek aan moet gaan...gewoon de stoute schoenen aan trekken. Ik heb destijds gevraagd of ik weer een HSG kon krijgen toen we in 2007 voor een 2de gingen. Dit omdat ik na de eerste HSG spontaan zwanger werd. Heb het wel gekregen..ondanks dat het een onderzoeksmethode is en geen behandeling. Werd bleek later wel zwanger..alleen ontwikkelde t vruchtje niet verder.

Heb na een 3 kwart jaar weer een HSG aangevraagd voordat ik met de IUI ging beginnen...heb wel uiteindelijk wel voor elkaar gekregen...alleen kreeg ik kort na elkaar 2 over stimulaties en moest aan de pil...het effect van de HSG was na 3 a 4 maand verdwenen dus helaas heeft t dit keer niet geholpen.

Gewoon de stoute schoenen aan trekken dus..nee heb je ..ja kun je misschien krijgen.

Groetjes Manon.

Posted

Ja inderdaad, ik denk dat ik gewoon de stoute schoenen aantrek, en het nog een keer ga aankaarten. Volgende week hebben we een gesprek (over hoe nu verder, ik hoop dat we op de wachtlijst voor ICSI worden gezet), en ik zal het er toch nog eens over hebben. Hoewel ik bang ben dat het gelijk afgewimpelt word en dat ze het niet serieus neemt (want de vorige keer zei ze direct heel duidelijk dat ze er bij mij maar 1 terug zouden plaatsen), maar we willen het echt graag...

Posted

Ik heb een tijdje getwijfeld of ik hier wel op moet reageren maar ik doe het toch. Ik ben een van de gene die te maken heeft gehad met de complicaties van een tweelingzwangerschap. Al komt wat mij is overkomen ook wel voor bij een 1ling maar die kans is wel kleiner. Als ik dit had geweten van het enorme risico dan had ik er nooit 2 terug laten plaatsen. Het gaat natuurlijk nog steeds vaker goed dan fout,ook met 2 lingen maar als het mis is dan is het ook goed mis. Iedereen maakt natuurlijk zijn eigen beslissingen en wil niemand iets opdringen maar wilde het toch even kwijt.

Posted

Ik ben nu ook aan het twijfelen. Ik heb zaterdag weer een tp van cryo('s) als ze goed ontdooiien. Als ze met de vraag komen of we ze allebei terugwillen zeg ik zeker ja, maar meer omdat ik het zo zonde vind dat ze hem anders weggooien, wie weet is dat wel degene die wel blijft plakken.

Ik ben me ook wel degelijk bewust van de risico's. Zie bv Debz.

Het is en blijft moeillijk.......

Maar bij ons heeft het advies van de arts tot nu toe altijd voorang gehad, we hebben al eens eerder voor de keus gestaan. We hebben toen ook voor allebei gekozen, het 2e embryo had zich niet meer gedeeld vlak voor de tp en we hadden allebei zo iets van, laat het dan maar verder afsterven in mijn baarmoeder daar waar het hoort.

Iedereen sterkte met zijn keus en Debz nogmaals sterkte

Sandra

Posted

Wij hebben afgesproken met de Gyn op zijn advies "tenzij" dat houd in dat als er 2 matige zijn ze allebei worden geplaatst.

En is er een topper dan word die alleen teruggeplaatst.

Hij is dus ook erg voorzichtig ivm de risicos van een tweelingzwangerschap

Daarbij heb ik door het syndroom van turner een wat kleinere baarmoeder dus de kans dat ik dan een vroeggeboorte krijg nog wat groter.

Debbie

Ik wil even zeggen dat ik jou zo flink, sterk, dapper en moedig vind

Om dit allemaal weer op te pakken, echt petje af!!

Ik hoop dat jullie nog een kans krijgen om een kindje van jullie om te zien groeien!!

Jullie verdienen het!

Liefs Claudia

Posted

Debz33, je dringt je helemaal niet op meid. Elk advies is welkom, en vooral van iemand die er ervaring mee heeft. Ik vind het ook heel knap dat je nog op dit forum komt, en zo nu en dan reageerd. Het is alweer een tijdje terug dat ik je verhaal heb gelezen (of eigenlijk wat anderen schreven), maar het is me bijgebleven, en ik moet er nog steeds heel vaak aan denken... Ik wens je het allerbeste toe, en dat meen ik echt!

Het is wel een feit dat een tweelingzwangerschap meer complicaties met zich mee kan brengen, daar zijn we ons ook van bewust. En ik moet eerlijk zeggen dat ik ook wel het type ben die veel kan piekeren, maar toch willen wij graag 2 embryo's terug laten plaatsen, en in eerste instantie om de kans op een zwangerschap te vergroten. Maar mijn gedachtes gaan soms ook alle kanten op, vooral toen ik jouw verhaal las, ik ben daar erg van geschrokken.

Ik ga het volgende week wel aankaarten, en ben heel benieuwd wat de IVF arts gaat zeggen, en of ze ermee akkoord gaat. Ik ben bang van niet...

Posted

Hoi Dilara, goed dat je het aankaart. Het is inderdaad erg raar dat ziekenhuizen er zo verschillend mee omgaan maar ik vind de keuze van 2 naar 1 echt een keuze die je zelf zou moeten kunnen maken. Dat ze bij vrouwen van onder de 35 afraden om er twee terug te plaatsen, zeker bij de eerste behandeling, begrijp ik heel goed, maar als je zélf aangeeft dat je er liever één teruggeplaatst wilt hebben, dan vind ik dat het ziekenhuis deze keuze aan jou moet laten, eigenlijk. Wat dan wel belangrijk is, is dat je goed wordt voorgelicht zodat je de keuze weloverwogen kunt maken.

Ik ben 33 en in ons ziekenhuis mochten wij zelf kiezen maar werd er wel bij verteld dat zij liever zelf niet twee embryo's terugplaatsen bij vrouwen onder de 35. Ook werden als voors- en tegens goed uitgelegd. Het is soms lastig om niet te kiezen voor twee. Je wilt zó graag en je bent als zo lang bezig dus twee zijn zó welkom he? Maar het is vooral belangrijk dat je een keuze maakt waar je jezelf goed bij voelt en dan is het fijn dat het ziekenhuis die keuze respecteert. Succes met je gesprek!

Posted

De eerste poging hebben wij 1 emmie laten terugplaatsen, maar bij de 2e poging hebben we toch gekozen voor 2 emmies. Ik heb een zware baarmoederoperatie gehad in 2008, dus ik heb ook sterk getwijfeld, want je lichaam moet een meerling ook KUNNEN dragen. Wij hebben toch de gok genomen en we zijn nu zwanger van 1 kindje. In ons ziekenhuis plaatsen ze IN PRINCIPE geen 2 emmies bij vrouwen onder de 35 jaar. Ik ben 37 jaar en de arts wilde bij de eerste poging ook maar 1 emmie terugplaatsen. De 2e x wilde hij er wel 2 terugplaatsen.

Succes en hopelijk gaat jullie kinderwens snel in vervulling.

Posted

Kom net van mijn werk weer en denk..ff kijken op t forum.

Zie ineens dat de discussie weer in volle gang is.

Debz 33...dapper dat je toch gereageerd hebt op deze discussie.

Vreselijk wat je hebt moeten mee maken...heb er geen woorden voor.

Hoop dat je dit een plekje kunt geven (ook al zal je dit de rest van je leven mee dragen) en dat jullie wens toch een keer uit komt.

Zo kan het ook gaan en ik vind het goed dat je dit toch inbrengt in deze discussie.

We hebben allemaal dezelfde wens en kunnen denken met meer TP meer kans..maar er is ook een keerzijde van de medaille en helaas ken jij deze nu maar al te goed.

Het is ook goed om niet alleen je hart te volgen maar ook nuchter de eventuele mogelijke complicaties niet uit het oog te verliezen.

Witje> TP is al snel...Kan met goed indenken dat je denkt zonde om 1 weg te gooien...zou ik ook hebben denk ik.Mooie gedachte om de 2de emmy toch terug te plaatsen..net wat je schrijft..op de plek waar het hoort..mooi.

Succes zaterdag.

Claudia> Ik denk dat wij het zelfde doen...in geval van een topper 1...en als alles van

hele matige kwaliteit is misschien 2. (maar zal dat nog steeds een eng idee vinden 2 )

Wat zijn jouw komende stappen..ik lees alleen iets over BSL...deze kan blijkbaar dus ook te dik zijn? Ik ga nu voor de 1ste IVF..ben dus hier nog niet zo bekent mee. Heb wel gelezen dat voor een terugplaatsing soms wat BSL weg wordt gezogen?

Dilara> ben benieuwd wat je arts zegt volgende week..ga je volgen ;-)

Laika> Jij gaat helemaal volgens het boekje he;-),

1ste IVF>19 eicellen waarvan 15 bevrucht..wat een topscore!

Gefeliciteerd met je zwangerschap. Vrijdag je echo..erg spannend!

Posted

Renee,

Kan me voorstellen dat je in een 2de poging eerder geneigd bent om dan voor 2 te kiezen..

ook in geval bij terug plaatsing van cyro's (zonde om 1 weg te gooien).

Fijn dat het de 2de keer wel gelukt is!

Wens je een hele voorspoedige en fijne zwangerschap toe.

Groetjes Manon

Posted

Hoi Manon

Ik kreeg met mijn verse TP 1 emmy (ben 24 jaar).

Maar mijn cryo's zaten met z'n tweeen in een rietje en daar kreeg ik de keus om er 2 terug te laten plaatsen.Ik heb toen voor 1 gekozen omdat ik toch wel bang was voor een tweeling zwangerschap.Omdat je dan toch meer kans hebt op complicaties. En ik heb er samen met mijn man echt een week over zitten twijfelen. Ten eerste had ik het gevoel dat ik mijn andere cryo dan weggooi en misschien een beetje gek maar had ook het gevoel dat ik voor mezelf moest kiezen tussen 2 of geen. Kan het ook niet goed uitleggen.Toen het moment daar was dat ik moest kiezen heb ik alles op nul gezet en 1 gezegd omdat mijn verstand zei doe maar 1.Mijn cryo poging is mislukt en ik was heel bang dat ik dan spijt zou krijgen dat ik er geen 2 had terug laten plaatsen maar het was goed zo.Ze hebben de beste terug geplaats dus ik hou me maar vast aan de gedachte dat die andere dan ook niet was blijven zitten.

En het ziekenhuis vertelt daar dat als je er 2 terug laat plaatsen je niet meer kans hebt dan bij 1. Nu las ik gister op de site van Reinier de Graaf in Voorburg dat je wel degelijk meer kans hebt als je er twee laat terug plaatsen maar die vermelden er ook bij dat je dus kans hebt op meerlingen en de bijbehorende risico's.Maar voelde me wel even in de maling genomen door het EMC want die hebben me er van overtuigd dat je niet meer kans hebt op een zwangerschap met twee.Als ik weer voor die keus zal staan denk ik toch dat ik er twee laat terugplaatsen. Ik heb al een dochter van bijna 6 en ik moet wel zeggen dat ik erg verwend ben want die zwangerschap heb ik helemaal nergens last van gehad. Alleen wat brandend maagzuur aan het einde. Ben ook thuis bevallen zonder complicaties. Dus elke volgende zwangerschap kan alleen maar tegen vallen ben ik bang voor.

Succes!!!

Posted

Taurus

Mijn BMS is te dik, baarmoederslijmvlies.

Het kan dus idd ook TE dik zijn, wist ik ook niet hoor dat dat een probleem kon zijn.

Ben er nu al 2 mnd mee bezig om het goeie dikte te krijgen.

Nu heb ik een microgynon kuurtje voor 10 dg dan ongi worden en dan weer echootje om BMS weer te meten.

Is het dan goed kan ik weer naar mijn eigen GYN verder met de IVF behandeling.

Anders eerst schoonmaken hoe ze dat precies willen doen weet ik niet.

Liefs Claudia