Ga naar inhoud

1 of 2 embryos terug plaatsen?

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Hoe meer embryo’s men per terugplaatsing in de baarmoeder brengt, hoe groter de kans op ‘succes’ in termen van de kans op zwangerschap per terugplaatsing. Het nadeel is echter dat ook het aantal meerlingen toeneemt. Met name drie- en meer dan drielingen betekenen echter een duidelijk risico, ook voor de moeder, maar vooral voor de kinderen. Bij vroeggeboorte hangt het vooral van de zwangerschapsduur af, wat de risico’s voor het kind zijn, en of dit blijvende gevolgen kan hebben voor de ontwikkeling van de kinderen

Dit komt van de reinier de graaf site. www.ivf.nl

Ze zijn daar eerlijk over de kansen maar ook over de risico's.

• Reacties 83
  • Aangemaakt
  • Laatste Reactie

Top Posters in dit Topic

Geplaatst

Ook ik heb getwijfeld of ik zou reageren, want ik ben iemand die het ongelooflijke geluk is overkomen dat ik zwanger ben geworden van IVF en nog wel van een tweeling ook, wat allemaal goed is gegaan. Maar ook ik zat natuurlijk met het ontzettend droevige verhaal van Deb in mijn hoofd, wat iedereen hier erg heeft aangegrepen. Ik besef me heel goed wat een geluk wij hebben gehad, het kan blijkbaar ook anders lopen. Wel heb ik ook te maken gehad met vroeggeboorte, 6 weken, valt mee, maar bracht wel ook zorgen en 3 weken ziekenhuis met zich mee. Dat was niet altijd makkelijk, maar ook dat is gelukkig goed gegaan. Ik kan je alleen maar dit meegeven: een tweelingzwangerschap kan zwaar zijn en ook het zorgen voor een tweeling is in het begin naar mijn mening 2x zo zwaar als voor een kindje. Je moet dat goed overwegen, zeker als je al een kindje hebt rondlopen. Wij hadden nog geen kindjes, maar ik ken iemand die er al 2 heeft, en die loopt nu al 3 maanden te huilen van uitputting na het krijgen van haar tweeling. Er zijn vrouwen bij wie het makkelijker gaat, maar het kan zwaar zijn. Mij zul je niet gauw horen klagen, ik zou niet durven, ik ben zielsgelukkig met mijn 2 meisjes, maar mijn zwangerschap was pittig en het is ook nu heel hard werken, wat ik er uiteraard allemaal heel heel erg voor over heb. Ons was gezegd dat de kans op zwangerschap bij tp van 2 maar iets hoger is dan bij 1, dus zeker niet 2x zo hoog. Maar wij gingen toch voor de hoogste kans, ik was zo verdrietig na al die jaren, ik deed alles om de kans te verhogen. Ik was niet iemand die stiekum droomde van een tweeling, maar was wel reeel over de kans, en 2 kindjes vonden wij direct heel erg leuk. We zijn er erg dankbaar voor, maar ook met eentje zouden wij heel erg dankbaar zijn geweest. Ik kan het niemand aanraden of afraden, het hangt gewoon af van je situatie en je moet alle voors en tegens denk ik afwegen. Maar het belangrijkste is denk ik wel dat je vantevoren bedenkt of je een tweeling krijgen leuk vindt en de extra drukte kan inpassen in je leven, want er is een reeele kans dat beiden innestelen, zeker als de innesteling op zich het probleem niet is. Zelf vind ik het krijgen van een tweeling het mooiste wat me had kunnen overkomen, maar ik kan me super goed voorstellen dat het niet voor iedereen het beste is. Als je zwanger wordt van IVF, dan heb je 25% kans op 2 kindjes in de wieg. Maar ik besef me als geen ander: eerst moet je zwanger worden en die slagingspercentages kennen jullie vast beter dan ik. Ik wens je het van harte toe en je weet zelf alleen wat het beste is in jullie situatie. Succes!

Geplaatst

Hoi Marchan,

Ik snap je helemaal.

Ook mijn zwangerschap ging helemaal volgens boekje..

alleen op t laatst te hoge bloeddruk dus opgenomen in t ziekenhuis en na 4 dagen ingeleid. Verder normale bevalling niks bijzonders.

Ik denk dat ik bij een eventuele zwangerschap nu veel bezorgder zou zijn.

Kwam een miskraam toen totaal niet in mij op...nu zou ik de eerste 3 maanden er toch meer huiverig zijn denk ik...

Hoop dat je snel voor een volgende poging mag..succes met je gesprek de 14de.

Bedankt voor de link..die site had ik nog niet gezien.

Hey Claudia,

Verhaal is me duidelijk.

Wat vervelend zo he dat je dan steeds niet mag starten..iedere keer die kuurtjes

pillen slikken bah..schiet niet op he!

Hoop voor je dat je snel groen licht krijgt.

Hoi Sim,

Ben juist blij dat jullie reageren ..positief of negatief...

ben juist zo blij met dit forum. ..gewoon open en eerlijk reageren op elkaar en er geen doekjes om winden.

t Leven is niet alleen rozengeur en maneschijn. We kunnen wat op steken van elkaars ervaringen en juist omdat je in dit geval je laat mee slepen door je gevoel..is het eens goed om de praktijk ervaringen van de ander te horen..en dan je verstand ook eens aan het werk te zetten. Afwegen..zou ik dit aankunnen..wil ik dit echt..e.d.

Ik geloof je helemaal dat dit best heel pittig is..niet alleen de zwangerschap maar na de geboorte helemaal..voeden/verschonen/geen nachtrust...slaapt de 1 net..ander huilen.

zie t al helemaal voor me.

Met 1 had ik al dat ik de eerste 4 maand met donkere kringen onder mijn ogen rond liep. Ik snap ook helemaal wat je zegt..wil niet klagen..klinkt zo ondankbaar..maar het is gewoon de realiteit..je wordt gewoon geleefd en zet de automatische piloot maar aan. Wat je schrijft over die vrouw met al 2 kindjes en nu een tweeling er bij..dat ze huilt van de uitputting..kan me heel goed indenken!

Wij hebben er dan 1 lopen van 3 jaar...maar oh wat kan je daar alleen al druk mee zijn.

Hoeft niet..ligt ook aan het karakter van t kind natuurlijk...

Die van ons is erg druk en eist heel veel aandacht op.Daarbij hebben we het idee dat hij een lichte vorm van autisme heeft (een of andere aanverwante vorm van..we hebben eerste stap gezet voor onderzoeken)

Daarbij heeft hij een heel erg sterke eigen wil en nu volop zijn grenzen aan het verkennen(peuterpuber)..we zijn vaak blij dat hij sávonds op bed ligt..haahaaa.

Geen klaagzang...t is een schat en we zijn zielsgelukkig met hem..maar t geeft je idd wel te denken..2 erbij??...denk ook dat wij dat niet aan kunnen.

En hoe meer reacties ik nu ook heb gelezen in deze "discussie" ..des te meer mijn verstand de overhand krijgt en we denk ik gewoon voor 1 emmy gaan bij de TP en ook geen risico gaan lopen als ze zeggen dat ze niet van topkwaliteit zijn...

Bedankt meiden voor jullie reacties!

Geplaatst

Dat van die eerste drie maanden heb ik inderdaad ook. Bij mijn eerste dacht ik er helemaal niet aan.De maanden vlogen voorbij.Ook wel door omstandigheden. Mijn partner toen had nog een vrouw zwanger gemaakt toen ik 3 maanden zwanger was dus heb toen helemaal niet van de zwangerschap genoten. En ben nu ook bang dat als ik eindelijk zwanger ben er weer niet van kan genieten door alles wat we ervoor hebben moeten doen. Evenals het krijgen van een gehandicapt kindje. Dat zijn nu dingen waar ik veel bij nadenk. Als ik die drie maanden maar door kom als mijn kindje maar gezond is. Ik werk in de gehandicaptenzorg en dan als zwanger worden niet op de natuurlijke manier kan ben ik pers. toch wel meer bang voor een gehandicapt

kindje.Je zal er net zoveel van houden hoor begrijp me niet verkeerd maar een gezond kindje is al zwaar om op te voeden. Volgens mij spring ik van de hak op de tak mijn excuus daarvoor.

Liefs

Geplaatst

Het is en blijft idd een gevoel waar je mee te kampen hebt. Het hele traject is al moeilijk met vind ik toch al moeilijke keuzes. Wel of geen behandlingen, wanneer beginnen, wanneer pauze om bij te tanken, wanneer stop je? Allemaal vragen waar je over moet beslissen. En zeker omdat het allemaal moeizaam lukt lokt het terugplaatsen van meerdere emmy's dan extra.

Ik heb nu voor mezelf de knoop doorgehakt en wil allebei mijn emmy's terug als ze beide goed ontdooien. Hier moet ik vanavond nog wel met mijn mannetje over praten, ik zit niet alleen in het traject en we moeten allebei achter onze beslissing staan.

Het blijft een moeilijke keuze, maar heb zelf het idee dat ik een tweeling wel aan zou kunnen. Niet dat het niet zwaar zou zijn hoor, begrijp me niet verkeerd. Ik wil de risico van een tweeling wel aan, ook is 1 tegelijk heel welkom. Gewoon het idee dat het de kans op zwangerschap ietsje verhoogt. Zoals ik al eerder zei, al nesteld er maar 1 in dan gaat de ander ten gronde in mijn eigen lijf, daar waar hij hoort.

Sandra

Geplaatst

Hoi Marchan,

Is niet niks wat je is overkomen in je eerste zwangerschap..kan me voorstellen dat je toen niet hebt kunnen genieten.Wat betreft je zorgen over een gehandicapt kindje krijgen..denk dat je je daar niet zo zeer zorgen over moet maken nu je niet via de natuurlijke weg zwanger kan raken. Volgens mij is het zo dat door IVF/ICSI je niet meer kans hebt op een handicap dan via de natuurlijke weg. Bovendien ben je nog heel jong dus denk niet dat je je daar extra zorgen om moet gaan maken.

Als je boven de 35/36 komt dan loop je meer risico op bijv. het krijgen van een downsyndroom kindje. Maar dan nog is de kans 1 op hoeveel....

Zal daar niet zo om piekeren hoor!

Hoi Witje,

Snap jouw keuze ook heel goed.

Hoeveel heb je eerste 2 keren terug laten zetten?

11 juli is al snel he..spannend.

Zón ontdooi "verhaal" lijkt me nog spannender ..je weet idd nooit van te voren of ze goed ontdooien. Als je meerdere rietjes cryo's zou hebben en de eerste ontdooien is mislukt...kunnen ze dan meteen de ander laten ontdooien en dan bijv een dag later terug plaatsen of is dan de hele maand voor niets geweest...

Beetje rare vraag hoor..maar in dat proces ben ik nog niet thuis.

Hoe lang duurt dat ontdooien eigenlijk. Ze plaatsen terug op moment dat je een LH piek hebt toch of heb ik dat verkeerd. Deze is toch vaak 2 dagen...zou je dan de 2de dag het andere ontdooide rietje met cryo's terug kunnen plaatsen of zit ik er nu naast.

Ben ook maar een leek en gis maar wat...jij kan me er vast meer over vertellen..zie dat je al een cryo TP hebt gehad eerder.

Ben benieuwd voor je de 11de...ga ik voor de 2de echo..en jij hebt eventueel een TP..zal aan je denken.

Geplaatst

Hoi, hoi,

Ik was 37 (jan 08) dat ik de eerste IVF had en toen is er één embryo teruggeplaatst. Ik had er ook maar erg weinig (4) en het bleek dat ik geen cryo's had.

Bij de tweede IVF was ik net 38 (mei 08) en had ik weer maar weinig embryo's, maar toen hebben ze de twee beste teruggeplaatst. Geen cyro's. Ook deze keer niet) In overleg natuurlijk. Ze hebben wel gekeken naar mijn lengte en postuur. Ik kon het met mijn lange lijf wel hebben als het mocht uitlopen op een tweelingzwangerschap. Helaas mochten beide pogingen niet baten.

We gaan nu beginnen met onze derde IVF en als het kan en nog steeds mag, dan willen wij erg weer graag twee laten terugplaatsen (ik ben nu inmiddels 39!). De kans dat ik zwanger word is al klein en mocht het lukken dan zou ik dolgelukkig zijn als er gelijk een zusje of broertje voor onze zoon of dochter geboren wordt hihi.

Succes meis, een ieder denkt er anders over en het is jouw lichaam.

xx

Geplaatst

Dank je wel Otjes.

Kan me in jouw geval helemaal in denken dat je voor 2 gaat..helemaal als er geen cyro's zijn. Je hebt ook al een heel traject achter de rug zo lees ik in je verhaal...

3 keer IVF is scheepsrecht..hoop het voor jullie!

Gisteren groen licht gekregen zie ik..zet hem op.

groetjes Manon.

Geplaatst

Meiden, jullie hebben allemaal hele goede redenen, zowel voor 1 als voor 2 laten terugplaatsen. Wil jullie gewoon onwijs veel succes toewensen, ik duim en laat mijn 2 kleine ukkies ook voor jullie duimen, het levende bewijs dat IVF kan slagen en de wonderen de wereld nog niet uit zijn! Sterkte en houd vol!

Geplaatst

@Taurus ik heb altijd maar 1 terug gehad, heb gehoort dat het bij een verse poging in Gent onder de 36 zowiezo is. Met de cryo schijnen ze je de keus te geven. Heb nu 3 cryo pogingen gehad en er is 2x 1 tegelijk goed ontdooid dus mazzel. Van die ene keer dat er 2 ontdooid waren had er 1 zich niet meer verder gedeeld, we hebben die wel terug laten plaatsen omdat we vonden dat het verder ten gronde moest gaan in mijn baarmoeder, waar het thuishoorde. Hopelijk ontdooien ze nu allebei goed en we hebben er over gesproken samen en we laten ze dan allebei terug plaatsen, met de mogelijke complicaties erbij. Het is een risico daar zijn we ons goed van bewust. Maar stel nou dat degene die we dan niet terug zouden krijgen wel ons kindje zou kunnen zijn. In mijn ogen leeft het embryo al en is het al van ons hoewel je dat wetenschappelijk nog niet mag zeggen natuurlijk. Het is nog maar een klompje cellen, maar wel ons klompje cellen.

Sim wat je zegt is waar, er is voor alles wat te zeggen, als je je maar bewust ben van de voor en tegens en je helemaal achter de keuze staat die je als koppel maakt.

Sandra

Geplaatst

Wij hebben er vandaag bewust 2 terug laten plaatsen. Allebei hebben ze een goede kans om in te nestelen. Eigenlijk zouden we er maar 1 krijgen maar we vroegen of we ze allebei terug mochten krijgen omdat het al onze 6e tp was en we er heel goed over nagedacht hadden. We hebben dus een score 4 negencellige teruggekregen en een score 4 die wat langzamer was. Dus de kans bestaat dat we een tweeling krijgen. We hopen dan maar dat ze allebei goed ontwikkelen, maar als het er 1 wordt zij we ook heel erg gelukkig.

Sandra

Geplaatst

Hey Sandra,

Ik had al gelezen dat de TP was doorgegaan op het overzicht.

Super dat ze goed ontdooid zijn!

Wat houd een score 4 in ?

Hoe beoordelen ze de cellen en wanneer krijgen ze een bepaalde score/klasse.

Heeft dit te maken met hoe veel keer ze gedeeld zijn?

Ik ga je volgen..ben erg benieuwd wat de 24 ste zal uitwijzen!

Heel veel sterkte met afwachten!!!

groetjes Manon.

Geplaatst

De scores houden in hoe ze er met het oog uitzien. Hoe minder verbrokkeling in het embryo hoe hoger de score. De hoogste score is 5 dat is echt perfect, die krijg je nooit geloof ik. Dat kan je vergelijken met de foto's die je er in boeken van ziet enzo. Hoe lager de score hoe meer verbrokkeling. Helaas weten wij uit ervaring dat een hoge score niet automatisch betekend dat je veel meer kans hebt op zwangerschap. Wel een beetje geloof ik. Maar ik ken genoeg verhalen van mensen met score 3 of zelfs 2 die zwanger geraakt zijn.

Sandra

Geplaatst

Spannend witje, hopelijk blijven de emmies lekker zitten!!

Wij hebben overmorgen dat gesprek met de IVF arts, en ik ga het terugplaatsen van 2 emmies aankaarten. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het gevoel heb dat er niet over valt te discussieren (want de vorige keer zei ze duidelijk dat ze er maar 1 gaan terugplaatsen), maar ik ga het wel aankaarten. Ik ben er nu al zenuwachtig over.

Ik blijf van mening dat dit een keus is die je als stel of echtpaar maakt. Wettelijk gezien is het maximum 2 embryo's toegestaan, dus dan is het wel heel vervelend dat een arts zoiets (zonder geldige reden tenminste, als het om medische redenen niet verstandig is begrijp ik het) kan weigeren, vind ik.

Geplaatst

Ik heb net al jullie verhalen gelezen. Wij hebben ook wel getwijfeld over het terugplaatsen van een of twee embryo's, maar besloten toen om er twee terug te laten plaatsen. Dit hebben we alle keren laten doen. Nu hebben we twee prachtige kinderen, allebei eenlingen.

Nu we weer ivf gaan doen, hebben we wel weer even getwijfeld, maar gaan toch weer voor twee embryo's. Ik ben nu 39 jaar. Stiekem hoop ik op een tweeling, terwijl ik ook wel weet dat dat veel risico's met zich meebrengt. Maar we hebben al zo ontzettend veel (mislukte) terugplaatsingen gehad, dat ik echt niet denk dat zich twee emmy's zullen innestelen.

Succes Manon, met je beslissing. Je zult denk ik wel bijna de punctie hebben. Ook daarmee succes!

Geplaatst

hallo

ook ik wil even reageren

wij hebben 3 verse icsi behandelingen gehad

alle 3x 2 terug laten plaatsen

1e poging geen blijven zitten

2e poging 1 blijven zitten =zoon 07

2e poging zwanger van een tweeling=2 zonen 09

ik heb mss wel heel veel geluk gehad ,en heb mijn tweeling precies

37 weken gedragen,gewoon bevallen en na 1 nachtje al naar huis

denk dat ieder zijn gevoel moet volgen en helaas kan elke zwangerschap vroeg of laat mis gaan

heel veel succes

steph

Geplaatst

Hey Steph,

Ja daar is dan ook weer wat voor te zeggen he..als je er 2 plaatst en er 1 blijft zitten...daar zit ik ook wel vaak aan te denken hoor....dan begin je weer te twijfelen he...

Maar ik heb afgelopen keer al toch wel door gegeven dat we de eerste poging voor 1 gaan mits ze van zo matige kwaliteit zijn dan voor 2.

Fijn dat je een goede zwangerschap hebt gehad en bevalling van je tweeling.

Gelukkig gaat t ook heel vaak goed.

Gaat t goed met je en je 2 zoontjes?

Zie dat ze nu ongeveer zón 2 weken oud zijn...

Stuk drukker dan de eerste keer...valt t je zwaar of valt het je mee zo je van deze afgelopen weken kan zeggen?

Geniet maar lekker van je kereltjes!!

Groetjes Manon.

Geplaatst

Het gesprek is goed verlopen! Ik was zoals jullie weten erg bang dat de arts het gelijk af zou wijzen (aangezien ze de vorige keer duidelijk zei dat ze er echt maar 1 zouden terugplaatsen), maar toen we hadden uitgelegd dat we echt graag 2 embryo's willen laten terugplaatsen, begreep ze dat gelukkig.

We hebben afgesproken dat we het als volgt gaan doen (als we zover komen natuurlijk, maar daar gaan we voor): Stel er ontstaan mooie embryo's, plaatsen ze bij de 1e poging 1 topembryo terug. En stel er ontstaan alleen B en C klasse embryo's, dan krijg ik er 2 teruggeplaatst.

Mocht dit niet lukken, mogen we bij de 2e poging wel helemaal zelf kiezen. Dus hier zijn we heel tevreden mee! :-)

Geplaatst

Hey Dilara,

Heel mooi dat jullie zo tot een akkoord zijn gekomen met de arts.

Zo zie je...er valt meestal best wel wat te overleggen...meestal lijkt dat alles al zo beslist is door allerlei protocollen..maar als je goed je wens kunt onderbouwen is er soms best wel wat overeen te komen.

Fijn voor jullie...ga je volgen.

groetjes Manon.

Geplaatst

Hoi, wij hebben er ook elke x 2 terug laten plaatsen. Voor ons idee toch net wat meer kans met 2. Is geen bewijs voor geloof ik maar de meningen lopen hierover erg uiteen.

Nu hadden we nog 2 cryo's en die zijn allebei goed ontdooid. Toen we in het lab kwamen om ze te bekijken vroeg ze of we er 1 of 2 terg wilden hebben. En toen keek ze naar Carolijn en mijn leeftijd. Wij zeiden meteen 2 terugplaatsen. En natuurlijk volgt dan de vraag, je weet wat er kan gebeuren....?

Maar we wilden geen goede embryo weggooien en zeker niet omdat wij een zwaar slechte icsi hadden, bijna 100% slecht. Dus nu toch weer 2 emmies en hopelijk blijft er eentje plakken en 2 is natuurlijk ook goed.

Keuze is voor iedereen anders, je moet ook naar je omstandigheden kijken en ofje het aan zou kunnen (een 2-ling bedoel ik).

groetjes Sab

Geplaatst

@ Taurus71: Inderdaad! Ik had me van tevoren echt helemaal druk lopen maken dat ze niet akkoord zou gaan. Misschien komt dat ook doordat een vriendin van me er zoveel gedoe mee heeft gehad. Ze is inmiddels bijna 30, heeft haar 4e IVF achter de rug (geen enkele keer heeft het geleid tot een zwangerschap), en alle keren hebben de artsen geweigerd om er 2 terug te plaatsen (zelfs bij de zelfbetaalde poging!). En de reden; in dat ziekenhuis werden er geen 2 embryo's teruggeplaatst voor je 30e, punt... Ookal was ze toen bijna 29. Dus daar was ik best van geschrokken, ik vind dat namelijk nogal wat.

Maar gelukkig hebben wij een goed gesprek hierover gehad met de arts. Ik werd al zenuwachtig toen ik begon over 2 embryo's, omdat ik verwachtte dat ze het gelijk af zou wijzen, maar die zenuwen waren dus nergens voor nodig, haha. Zo hebben we toch een mooie afspraak gemaakt met z'n 3en :-)

• 1 maand later...
Geplaatst

Wij staan straks ook weer voor de keus 1 of 2 en heb dus deze hele draad nog eens herlezen. Het is zo moeilijk!

Een afweging voor ons om wel voor 2 te kiezen, is dat bij onze 1e poging alle 3 de cryo's bij het ontdooien zo'n kwaliteitsverlies hadden, dat ze nagenoeg onbruikbaar waren (twee helemaal te slecht, eentje van de laagste kwaliteit teruggeplaatst, geen zwangerschap), terwijl ze wel A kwaliteit hadden toen ze de vriezer ingingen. Dat voelt dan zo zonde!

Maar die risico's! Ik ga me daar de komende tijd maar eens in verdiepen, kijken wat ik er over kan vinden.

Denk wel dat een puur verstandelijke beslissing bijna niet te maken is, dus wij gaan ook ons gevoel volgen. Maar moeilijk is het wel.

Geplaatst

Bij onze eerste 3 pogingen hebben we steeds 2 embryo's terug laten plaatsen met als resultaat uit de 3e poging onze zoon.

Toen we weer voor een nieuwe serie IVF gingen hebben we steeds 1 embryo terug laten plaatsen. Nu staan we voor een cryo poging met 2 emryo's in 1 rietje. Al wéken zijn we aan het dubben wat te doen....tot ik vorige week bij mijn arts was en zij gewoon meteen zei; Ik zou ze alle twee terug plaatsen. Als je er 1 terugplaatst en de poging mislukt dan blijf je altijd in je achterhoofd houden dat je misschien wel de verkeerde hebt teruggeplaatst.

Het is bij ons ook erop of eronder, dat speelt ook wel mee in de beslissing.

Geplaatst

wij gaan dit keer ook voor twee embryo's! Het is onze laatste behandeling en ik wil er helemaal alles uithalen. De 1e twee behandelingen mochten we er maar 1 terug laten plaatsen. Ik weet niet wat het beleid van het umc is bij cryo's eigenlijk.

Mochten we zwanger raken van een tweeling...daar zouden we helemaal voor gaan! Geen kinderen of een tweeling...ja dan weet ik het wel. Ik zou het zo'n ongelooflijk groot wonder vinden. Ik ken in mijn omgeving verschillende tweelingzwangerschappen met en zonder complicaties maar niet in die mate dat het mij afschrikt. Maar ik realiseer me wel dat het ook anders kan.

• 5 weken later...
Geplaatst

Gister een uur lang met het hoofd van het IVF centrum van het VU gezeten. Toch wel de kliniek met de meeste behandelingen en hoogste scores in NL. Veel kunnen vragen!

Hij gaf aan dat zij altijd max 2 emmy's doen (nooit 3 wat wel eens in AMC gebeurt). Bij mijn laatste poging had ik 2 stuks van type B kaliteit. VU had in dat geval maar 1 terug gezet en de ander ingevroren (ipv allebei zoals AMC deed).

Hij zag hier meer nut in, omdat:

1) bij type A en dus ook B er voldoende kans is voor 1 embryo

2) 2 emmy's in je buik ook nadelig op elkaar kunnen werken (lijkstoffen van degen die is afgestorven bijv.)

3) bij een cryo er toch weer een extra kans uitkomt

Toch interessant zo'n andere aanpak / blik.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Hoi allemaal, Wij zijn vier masterstudenten Klinische Psychologie aan Tilburg University en doen onderzoek naar hoe vrouwen hun zwangerschap beleven, zowel op psychosociaal als seksueel vlak. Zwangerschap wordt vaak neergezet als iets alleen maar moois, maar veel vrouwen ervaren ook onzekerheden, veranderingen in welzijn, relatie- of intimiteitsvragen. En juist daar is nog verrassend weinig onderzoek naar gedaan. Daarom zijn wij op zoek naar vrouwen (18+) die op dit moment zwanger zijn, zowel na een spontane zwangerschap als na IVF, IUI of ICSI, en die de Nederlandse taal goed beheersen. Het invullen van de vragenlijst duurt ongeveer 30–40 minuten en is volledig anoniem. Je kunt op elk moment stoppen of vragen overslaan. 💻 Meedoen kan via deze link: https://tilburgss.co1.qualtrics.com/jfe/form/SV_eXUeNCATdqLcOeW?Q_CHL=qr Met jullie deelname helpen jullie om meer kennis te verzamelen over hoe vrouwen hun zwangerschap écht ervaren – zodat professionals in de toekomst beter kunnen aansluiten bij wat er speelt. Heb je vragen? Dan mag je altijd mailen naar: Welzijntijdenszwangerschap@tilburguniversity.edu Alvast heel erg bedankt 🤍 Maaike  Namens de onderzoeksgroep Jij en je Zwangerschap Tilburg University   ---------------------------------------------------------------------------------------------------- Het onderzoek is goedgekeurd door de Ethics Review Board van Tilburg University (TSB_RP1810). Deelname is vrijwillig en volledig anoniem. Deelnemers vullen online vragenlijsten in (ongeveer 30–40 minuten) en kunnen op elk moment stoppen of vragen overslaan
    • Good morning ladies, does anybody here have some feedback and experience doing ICSI at LUMC? What are the questions and test that I should ask for in the first appointment? We have already done ICSI for multiple years (at AMC and C&C), now LUMC will be our last possible round, so I want to be as prepared as possible. Many thanks!
    • Hallo, Wij hebben onlangs een eerste poging ICSI gedaan. We hadden in totaal 13 eitjes die geïnjecteerd zijn. Hier zijn helaas geen bevruchtingen uitgekomen.  Uit het onderzoek is ook niets raars gekomen, geen afwijkende eicellen of zaadcellen.  Nu willen we niet hetzelfde riedeltje nog eens doen zonder verder onderzoek.  We hebben onze zinnen gezet op Gent. Daar schijnen ze meer onderzoek te doen.  Zijn er meer mensen die geen bevruchtingen hebben gehad na een - in principe - succesvol ICSI traject tot dan toe? En wat zijn jullie vervolgstappen?   
    • Hai @Ele   Wij zijn eind 2020 gestart met ivf. Eerste poging hadden ivf gehad en daar kwam helaas helemaal embryovorming. 2de ronde icsi gedaan hier 6 embryo's 1 terug geplaatst, geen succes. 1 was sterk genoeg om ingevroren te worden dus deze in mijn natuurlijk cyclus mogen terug plaats. Hier van zwanger geworden maar helaas een vroege miskraam. Bij de 3de rond niets in de vriezer maar 2 laten terugplaatsen en hieruit is onze zoon Noah geboren. Hij is nu net 1 geworden. Door ziekte van mijn man besloten snel weer de volgende ronde ivf in te gaan nu hij nog zo gezond mogelijk is. Eerste punctie zit er weer aan te komen en moet zeggen dat ik hem best wel weer knijp. Vond de vorige rondes zwaar maar met z'n lief klein mannetje erbij is het er niet makkelijker op. Hoe ervaar jij dat met een dochter van bijna 3?
    • Hoi! Ik ben 40 en voor het eerst bezig met ICSI in UZ Brussel. 3 jaar geleden 6 IUI pogingen gehad in een Nederlands ziekenhuis zonder resultaat. Ik heb afgelopen dinsdag mijn eicelpunctie gehad met 4 eitjes als resultaat. We zijn nu uiteraard in spanning aan het wachten op nieuws. Over 5 dagen worden we pas gebeld door de arts met het nieuws hoeveel embryo's de vriezer ingaan. Als er intussen iets mis zou gaan dan worden we eerder gebeld. De reden dat ik deze cyclus geen terugplaatsing kan hebben is omdat ze hebben ontdekt tijdens de punctie dat ik een poliep heb in mijn baarmoeder. Die moet eerst verwijderd worden voor ze een terugplaatsing kunnen doen. Logisch maar toch was het wel even balen!  Ik zou het leuk vinden om ervaringen te delen met lotgenoten. Hoe gingen jullie bvb om met de wachtperiodes,wat waren jullie ervaringen met de hormonen,de punctie etc... Lieve groetjes, Nathalie 
  • Topics

• Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Gebruikers Voorwaarden