Ga naar inhoud

1 of 2 embryos terug plaatsen?

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Wij hebben deze keuzehulp ook aanbevolen gekregen, maar ik vind hem behoorlijk gericht op 1 embryo terugplaatsen.

Manon ... eentje terugplaatsen als je 13 losverpakte cryo's hebt, klinkt logisch. Bij een verse poging is het een heel ander verhaal (omdat je als je er maar 1 doet, het risico loopt dat die 2e niet kan worden ingevroren, of het invriezen niet goed overleeft).

• Reacties 83
  • Aangemaakt
  • Laatste Reactie

Top Posters in dit Topic

Geplaatst

Hoi meiden,

Bij ons ziekenhuis zijn ze helemaal niet happig op het terugplaatsen van meer dan 1 emmie/cryo. Wij hebben zo goed als zeker besloten bij de volgende verse poging (hoogstwaarschijnlijk over een week of 4) er twee terug te plaatsen.

De arts van ons lokale ziekenhuis begon een soort van te "dreigen": "het is jullie keuze maar dan gaan ze de cryo's minimaal met zijn drieën in een rietje invriezen". Wat niet ideaal is natuurlijk want ik wil er geeneen weggooien mochten ze allemaal goed ontdooien bij een cryo poging daarna...

Dus bijdehand als ik ben, heb ik het bij de afgelopen tp gelijk nagevraagd bij het VU, bleek het helemaal niet waar te zijn, haha. Loos "dreigement" dus :twitchsmile:. Je kunt bij het VU aangeven "liefst zo min mogelijk in een rietje" als de kwaliteit goed is. Goed dat ik het toch nog ff gevraagd heb, haha.

lfs,

Nienke

Geplaatst

Hey meiden,

Bij ons in het ziekenhuis heb je geen keus, althans ik niet, onder de 36 krijg je als je top-embryo's hebt 1 terug, zijn ze matig krijg je er 2 (je kunt dan wel kiezen voor 1 als je wilt)

Wij hebben gekozen voor 2 embryo's bij matige kwaliteit en in 2007 heb ik 2 matige teruggehad, daar is onze zoon uitgekomen, nu had ik 3 toppertjes en (tot nu toe) nog niks, iedere keer 1 tp, ik had zo graag 2 willen terugplaatsen, maar ze doen het niet.

bij een volgende poging ga ik zeker drammen dat ik 2 emmy's terug wil, ik hoop dat het lukt.

Maar natuurlijk moet iedereen de keuze zelf bepalen, doe wat je hart je ingeeft!

Liefs Marielle

Geplaatst

@Nienke,

Wat is dat toch voor een raar gedoe: 'dreigende' arts. Ik lees hier op t forum wel vaker van die rare dingen zoals het weigeren van een IVF/ISCI als de man rookt enzo. Ik vind het te belachelijk voor woorden. Alsof het niet allemaal emotioneel genoeg is dit traject. Bah.. als je niet mondig genoeg bent dan kunnen ze je van alles maar wijsmaken of weigeren of wat dan ook. Vind dat echt heel erg jammer...

Geplaatst

hee meiden,

Ik denk dat het voor iedereen een persoonlijk en ander verhaal is met allerlei afwegingen.

Wij hebben veel zitten wikken en wegen en hebben gisteren besloten dat we waarschijnlijk van Gent naar dusseldorf zullen gaan, JUIST omdat we daar wel 2 kunnen laten terug plaatsen.

In ons geval is er sprake van vroegtijdige overgang en erg kleine eicelvoorraad in combinatie met slecht zaad. Dus we gaan voor ICSI. Het is de vraag of ik uberhaupt 2 emmy's zal hebben om terug te plaaten maar ik wil het risico niet lopen dat ik er dadelijk 2 heb waarvan er een niet goed genoeg is om in te vriezen......en dat deze dus verloren zou gaan.

Hoewel ik natuurlijk erg bang ben voor de complicaties van een 2ling-zwangerschap voor de baby's zelf, zou een tweeling verder in alle opzichten bij ons meer dan welkom zijn....omdat we weten dat hierna waarschijnlijk geen nieuwe ronde meer zal kunnen omdat mijn eitjes nu als zo weinig zijn. Dussss we gaan er op hopen dat we er 2 emmy;s zijn om terug te plaatsen..........en als die hobbel genomen is dan nemen we de volgende....

Ik denk dat de ziektekostenverzekeraars meer pogingen zouden moeten geven.............. dan zou de vraag voo 2 emmy;s al minder vaak gesteld worden omdat mensen het gevoel hebben dat ze niet aan een limiet verbonden zijn.....

die 3 pogingen is in vele gevallen de bottleneck.....en natuurlijk, als je genoeg eskimootjes hebt en veel tijd hebt is het ook minder hard nodig om 2 terug te plaatsen maar bij de verse pogingen voor mensen met weinig eitjes is het weer heel anders.

Veel succes meiden,

liefs bloem.

Geplaatst

SJSL en Bloem...snap t helemaal. T risico van invriezen en niet goed ontdooien is groot..en als je minder emmy's hebt dan is er een hele grote kans dat je de ander kwijt raakt en beter terug had kunnen plaatsen in een verse poging..

Beide keren zijn de eerste die ze van mij ontdooide ten gronde gegaan dus t is een groot risico.

Denk dat ik ook zeker voor 2 zou zijn gegaan als ik in jouw schoenen zou staan Bloem.

Lees dat jij in t zuiden woont...hoe ver is Dusseldorf van jullie vandaan?

Ga je dan alleen voor de punctie en tp daar heen en voor traject dichter bij?

Wens jullie veel sterkte en succes toe in Dusseldorf.

Groetjes Manon.

Geplaatst

Toen wij in 2005 aan onze ivf begonnen was het standaard 2 emmy's terugplaatsen (ik was toen 33)

Ik ben zwanger geworden van 1tje en hebben we een prachtige zoon gekregen.

De hernieuwde keren ivf (2008 en 2009) zat ik boven de 35 jaar grens, maar hebben we wel de keuze gehad 1 of 2 terugplaatsen, ook vanwege het feit dat we er al kindje hebben. Onze keuze was 2 emmy's terug plaatsen, gewoon omdat dit de kans op een mogelijke zwangerschap verhoogt.

Iemand had ergens in dit topic gezegd dat de kans op een eenling bij terugplaatsing van 2 emmy's, in een doorgaande zwangerschap ongeveer 75% is.

En ja, er kunnen complicaties van komen, maar er zijn er ook velen die nauwlijks tot geen complicaties hebben gehad (op iets te vroeg geboren na)

Het is een afweging die ieder voor zich moet maken.

Wel wil ik nog even terugkomen op de "kwaliteit van de embryo's"

Afgelopen september (in Zwolle) hadden wij namelijk voor het eerst een A4-tje waarop iets over de embryokwaliteit gezegd word, ik typ even twee stukjes over:

Bij de terugplaatsing vertelt de medewerker van ons laboratorium iets over de kwaliteit van uw embryo(s). U hoort dan bijvoorbeeld: "goed", "redelijk", of "matig". Wat betekent dit?

De echte kwaliteit (de levensvatbaarheid) van het emryo zit binnenin, en is dus onzichtbaar.

Wij kunnen door de microscoop alleen de buitenkant van het embryo bekijken. Als een embryo er "goed" uitziet, is de kans groot dat het ook levensvatbaar is. Maar een embryo dat er "redelijk" of "matig" uit ziet, kan inwendig toch goed zijn, en ook tot zwangerschap leiden.

Een eenvoudige "zwart-wit" beoordeling van embryokwaliteit bestaat niet.

"Goede" embryo's zullen gemiddeld een hogere kans geven op zwangerschap dan "redelijke" of "matige". Maar bij alle embryo's is zwangerschap mogelijk!

Geplaatst

Hallo Christine,

Allereerst van harte met je wonderzwangerschap (ik lees mee in de kantlijn)! Een helder stuk hierboven, en het raakt meteen de kern... ik ben zo bang dat die binnenkant niet op orde is bij ons. Ik weet dat je ook de binnenkant van het embryo kan laten onderzoeken in het buitenland, maar wat schiet ik er mee op?

Gr. Pieneke

Geplaatst

Dank je wel Pieneke,

Bovenstaand stukje over embryokwaliteit was vooral bedoeld om stellen die "matige en/of redelijke" embryo's hebben, enigzins op te beuren.

Zeker niet om de rest hoop weg te nemen.

Jouw angst is een stukje onzekerheid, en daar heeft iedereen wel last van.

Maar, ik zie aan je handtekening dat je al twee keer positief getest hebt.

Ondanks dat het mis is gegaan, is het dus wel mogelijk!

Bovendien heb je nog veel cryokansen.

Al met al, vind ik jou er zeker niet slecht voor staan.

Deze maand hebben jullie weer een TP?

Veel succes meid!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Hoi allemaal, Wij zijn vier masterstudenten Klinische Psychologie aan Tilburg University en doen onderzoek naar hoe vrouwen hun zwangerschap beleven, zowel op psychosociaal als seksueel vlak. Zwangerschap wordt vaak neergezet als iets alleen maar moois, maar veel vrouwen ervaren ook onzekerheden, veranderingen in welzijn, relatie- of intimiteitsvragen. En juist daar is nog verrassend weinig onderzoek naar gedaan. Daarom zijn wij op zoek naar vrouwen (18+) die op dit moment zwanger zijn, zowel na een spontane zwangerschap als na IVF, IUI of ICSI, en die de Nederlandse taal goed beheersen. Het invullen van de vragenlijst duurt ongeveer 30–40 minuten en is volledig anoniem. Je kunt op elk moment stoppen of vragen overslaan. 💻 Meedoen kan via deze link: https://tilburgss.co1.qualtrics.com/jfe/form/SV_eXUeNCATdqLcOeW?Q_CHL=qr Met jullie deelname helpen jullie om meer kennis te verzamelen over hoe vrouwen hun zwangerschap écht ervaren – zodat professionals in de toekomst beter kunnen aansluiten bij wat er speelt. Heb je vragen? Dan mag je altijd mailen naar: Welzijntijdenszwangerschap@tilburguniversity.edu Alvast heel erg bedankt 🤍 Maaike  Namens de onderzoeksgroep Jij en je Zwangerschap Tilburg University   ---------------------------------------------------------------------------------------------------- Het onderzoek is goedgekeurd door de Ethics Review Board van Tilburg University (TSB_RP1810). Deelname is vrijwillig en volledig anoniem. Deelnemers vullen online vragenlijsten in (ongeveer 30–40 minuten) en kunnen op elk moment stoppen of vragen overslaan
    • Good morning ladies, does anybody here have some feedback and experience doing ICSI at LUMC? What are the questions and test that I should ask for in the first appointment? We have already done ICSI for multiple years (at AMC and C&C), now LUMC will be our last possible round, so I want to be as prepared as possible. Many thanks!
    • Hallo, Wij hebben onlangs een eerste poging ICSI gedaan. We hadden in totaal 13 eitjes die geïnjecteerd zijn. Hier zijn helaas geen bevruchtingen uitgekomen.  Uit het onderzoek is ook niets raars gekomen, geen afwijkende eicellen of zaadcellen.  Nu willen we niet hetzelfde riedeltje nog eens doen zonder verder onderzoek.  We hebben onze zinnen gezet op Gent. Daar schijnen ze meer onderzoek te doen.  Zijn er meer mensen die geen bevruchtingen hebben gehad na een - in principe - succesvol ICSI traject tot dan toe? En wat zijn jullie vervolgstappen?   
    • Hai @Ele   Wij zijn eind 2020 gestart met ivf. Eerste poging hadden ivf gehad en daar kwam helaas helemaal embryovorming. 2de ronde icsi gedaan hier 6 embryo's 1 terug geplaatst, geen succes. 1 was sterk genoeg om ingevroren te worden dus deze in mijn natuurlijk cyclus mogen terug plaats. Hier van zwanger geworden maar helaas een vroege miskraam. Bij de 3de rond niets in de vriezer maar 2 laten terugplaatsen en hieruit is onze zoon Noah geboren. Hij is nu net 1 geworden. Door ziekte van mijn man besloten snel weer de volgende ronde ivf in te gaan nu hij nog zo gezond mogelijk is. Eerste punctie zit er weer aan te komen en moet zeggen dat ik hem best wel weer knijp. Vond de vorige rondes zwaar maar met z'n lief klein mannetje erbij is het er niet makkelijker op. Hoe ervaar jij dat met een dochter van bijna 3?
    • Hoi! Ik ben 40 en voor het eerst bezig met ICSI in UZ Brussel. 3 jaar geleden 6 IUI pogingen gehad in een Nederlands ziekenhuis zonder resultaat. Ik heb afgelopen dinsdag mijn eicelpunctie gehad met 4 eitjes als resultaat. We zijn nu uiteraard in spanning aan het wachten op nieuws. Over 5 dagen worden we pas gebeld door de arts met het nieuws hoeveel embryo's de vriezer ingaan. Als er intussen iets mis zou gaan dan worden we eerder gebeld. De reden dat ik deze cyclus geen terugplaatsing kan hebben is omdat ze hebben ontdekt tijdens de punctie dat ik een poliep heb in mijn baarmoeder. Die moet eerst verwijderd worden voor ze een terugplaatsing kunnen doen. Logisch maar toch was het wel even balen!  Ik zou het leuk vinden om ervaringen te delen met lotgenoten. Hoe gingen jullie bvb om met de wachtperiodes,wat waren jullie ervaringen met de hormonen,de punctie etc... Lieve groetjes, Nathalie 
  • Topics

• Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Gebruikers Voorwaarden