Ga naar inhoud

1 of 2 embryos terug plaatsen?

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Lijkstoffen.:icon_scratch:..ieeeeek...klinkt dat eng :-) !!

Daar heb ik nooit aan gedacht ..wat zeiden ze daar verder over dan?

Groetjes Manon

• Reacties 83
  • Aangemaakt
  • Laatste Reactie

Top Posters in dit Topic

Geplaatst

Het is inderdaad een lastige keuze soms. Wij waren er al snel uit dat we er wel twee terug wilde laten zetten (uiteindelijk bleek ik maar 1 emmy te hebben, dus was de keuze nogal makkelijk).

Onze arts heeft gezegd dat van alle tp's met 2 emmy's en waar een zwangerschap ontstaat 75% een eenling krijgt en 25% een tweeling. Misschien heeft iemand nog wat aan deze informatie.

Geplaatst

Ik heb er de afgelopen weken ook heeeel veel over nagedacht. Inmiddels besloten om voor 2 embryo's te gaan (en kan hier wel al mijn overwegingen uitleggen, maar das toch voor iedereen anders, het is nu een weloverwogen beslissing voor ons). Wat ik wel gemerkt heb in mijn omgeving is dat veel mensen er zo'n ongenuanceerde mening over hebben. De 1 zegt: je doet er toch zeker wel 2 ... 2 keer zoveel kans. En de ander: je bent nog jong, je doet er toch zeker geen 2, veels te riskant zo'n eventuele tweelingzwangerschap.

Allemaal ZO makkelijk gezegd, alsof er niet veel meer bij speelt. Daarom hebben we ook besloten om aan (bijna) niemand onze keuze te vertellen. Heb geen zin om me te moeten verdedigen.

Geplaatst

Wij hebben dezelfde keuze moeten maken bij het terugplaatsen van mijn cryo's. Ze waren met 3 in 1 rietje ingevroren. Zelf hadden we besloten dat we er 2 wilden doen maar het EMC adviseerde dit niet. Jammer dan...

toen gisteren bleek dat er 2 goed ontdooid waren hebben we ze beiden terug laten plaatsen, ik kon het niet over mijn hart verkrijgen om een goeie cryo 'weg te gooien'.

Geplaatst

Hey Simonja, Esk, SJSL en Siebje,

Blijft moeilijk he een keus van 1 of 2.

Zal dat ook hebben van als er 2 in 1 rietje zouden zitten en ze ontdooien beide goed...dan kan je die toch niet zo weg gooien?!

Gelukkig zitten mijn cryo's 1 per rietje verpakt.

(dit waarschijnlijk omdat ik bij de IVF er voor heb gekozen voor 1 per TP..moest ik van te voren doorgeven welk protocol ik wilde doen)

Ik kies deze eerste cryopoging nog voor 1 en als deze mislukt misschien de volgende keer voor 2.

Als ik lees dat bij een TP van 2 de kans 75% is op een eenling bij doorgaande zwangerschap dan moet ik die gok maar nemen.

Ben vandaag weer geweest (CD 21)...follikel was nog maar 14 mm en BMS 6. nog wat.

Vrijdag weer komen...echt een lange cyclus dit keer..

Ach wie weet..nu t niet volgens boekje gaat misschien is het dan juist een keer wel raak ;-)

Simonja..sterkte de komende weken met wachten..hoop dat jullie 'eigenwijsheid'

beloond wordt!

Groetjes:bye:

Geplaatst

Hallo dames

Ik ben inmiddels aan de medicatie voor onze 2de pogign (korte protocol ditmaal)Wij hebben besloten om ook voor een tp van 2 emmies te gaan (indien we tenminste 2 hebben..)

klinkt herkenbaar de (goed)bedoelde adviezen van anderen...

Wij vertrouwen op ons gevoel + daarbij het oordeel van onze behandelend arts.

Nu maar hopen dat alles lekker gaat mbt. de stimulatie.

a.s. mandaag de eerste fm + bloedafname.

SJSL, volgens mij gaan wij een beetje gelijk op!

taurus lastig he als je lichaam ineens anders reageert als je gewend bent..

lieve dames, allemaal heel veel succes!!!

groetjes

Meiske74

Geplaatst

Hallo,

Ben vandaag voor mijn FM geweest voor een cryo terugplaatsing. BMS was 7 en eiblaasje 15mm. Moet vanaf vandaag ovulatietesten gaan doen en dan word ik vrijdag gebeld of ik al een positieve heb gehad. Zit ook nog erg na te denken hoeveel we er zullen terugplaatsen. We hebben 6 cryo's elk in een rietje. Ik denk dat we gewoon voor 1 gaan (ongeacht mijn leeftijd van 39 jaren jong). Heb twee keer een terugplaatsing gehad van twee en dat heeft ook niet geholpen. Maar goed, ik heb nog tot vrijdag (en misschien nog wel langer) om na te denken hoeveel.

Groetjes, Kaatje

Geplaatst
Als ik lees dat bij een TP van 2 de kans 75% is op een eenling bij doorgaande zwangerschap dan moet ik die gok maar nemen.

Ja, dat is wat onze arts tegen ons verteld heeft. Ik moet er ook maar vanuit gaan dat dit klopt. Wij vonden dat een aanvaardbaar risico, maar ik moet eerlijk bekennen dat ik al van kleins af aan een tweeling zou willen (toen ik nog niet wist wat het inhield qua risico's), dus mocht het zo uitkomen dan zijn wij er heel blij mee. Tot nog toe heb ik nog niet meer dan 1 emmy gehad en dan valt er helemaal weinig te kiezen.

Ik las in dit topic ook dat buitenstaanders hier altijd een mening over lijken te hebben; ik ben dit eigenlijk nog niet tegengekomen. De meeste mensen die ik spreek zien voors en tegens van beide opties (1 of 2) en hebben hele nuttige opmerkingen daarover, maar vinden het toch wel onze eigen keuze (wat het ook is). Het is ook heel persoonlijk en ik vind dat iedereen die keuze zelf moet maken.

• 3 weken later...
Geplaatst

Ik wil nog even een duit in het zakje doen... bij mij zijn er zelfs drie teruggeplaatst, bij beide ICSI's. Dat doen ze volgens mij alleen in het AMC, bij vrouwen boven de 40.

Zij vertrouwen op de statistieken daar: drie embryo's geeft een grotere kans op zwangerschap (van 1!) en het is nog nooit voorgekomen dat iemand zwanger is geworden van een drieling.

Gr. Nine

Geplaatst

hallo

zelf heb ik de deze keer en de vorige keer ik 2 embryo's terug gekregen

werd me niets gevraagd de arts had dit besloten

was er wel mee eens hoor

ze konden toch niet ingevroren worden dus had ik er liever 1 extra in mijn buik dan in de afvalbak

Geplaatst

Hey Nine..zo..doe maar ruig...3 emmy's!!

Gelijk heb je...doen meerdere ziekenhuizen dat?

Heb alleen van boven de 35 >2 emmy's gehoord (doen ze hier in Zwolle) maar 3 (bij 40+) heb ik nog niet eerder gehoord/gelezen.

Nee een 3 ling zou wel heel sterk zijn dat dat er uit zou komen!

Succes met jullie aankomende icsi!

Hee Snadra,

Ook een Zwolle ganger lees ik.

Gelijk heb je hoor...als ze niet kunnen invriezen en ook al was je misschien eerst van plan er 1 terug te laten plaatsen...dan zou ik ook zeggen geef die andere ook maar terug! Ook succes met de aankomende icsi!

Groetjes Manon.

Geplaatst

ook ik heb er twee terug laten plaatsen......niet eens over nagedacht...

ik ben de 36 gepasseerd dus twee mocht hier. en zonder twijfel twee terug laten plaatsen.....ze hebben het ons niet eens specifiek gevraagd.

ik had zelf zoiets van iets meer kans..

:thumbsup:

Geplaatst

Debzz.ik wil je niet voor je hoofd stoten met mijn vorige bericht.

ik vind het vreselijk voor je dit hebt moeten meemaken,en ik denk dat je dat als je dat zo mee zou moeten maken allemaal voor 1 kiest..

ik wens je sterkte met alles.

Geplaatst

hey manon

ik ben 29 jaar en kreeg dus 2 emmies terug

de vorige keer ook

in de papieren staat volgens mij wel boven de 35

maar volgens mij ligt dit aan de kwaliteit van de emmies dat ze dan besluiten van 1 of 2

als ik mocht kiezen had ik ook voor 2 gekozen, maar nu werd er voor mij beslist

een evt tweeling zou voor mij geen probleem zijn zou zelfs heel blij zijn

groetjes sandra

Geplaatst

Bij ons zijn ze per 2 ingevroren. Dus in principe ook 2 teruggeplaatst.Vind ik ook prima hoor. Drie terugplaatsen doen ze bij mijn weten nooit omdat het officieel niet mag. Stond bij ons in de papieren. Maar Nine is de regel op de uitzondering lees ik. Ook prima toch.

Geplaatst

hallo Manon,

Wij laten ook 2 emmies terugplaatsen. Gezien mijn leeftijd, maar we moesten er wel voor tekenen.

De kans dat bij het terugplaatsen van 2 emmies is altijd groter dan bij 1 dus die kans laten we ons niet ontnemen.

Twee zijn bij ons ook zeer welkom.

De 1e week van november heb ik de terugplaatsing.... afwachten dus

groetjes Diane

Geplaatst

Ditje> zo denk ik nu ook..2..meer kans..maar moet toegeven dat t verhaal van Deb mij ook erg aan t denken heeft gezet. Vreselijk als je dat moet mee maken.

Sandra> klopt ligt ook idd aan de kwaliteit en de hoeveelste poging dat je doet.

Joy1> vreemd bij mij zijn ze per stuk verpakt..is dit omdat je vorige poging van 2008 toen 2 wilde terug plaatsen of zijn ze in Zwolle nu standaard overgegaan om 1 per rietje in te vriezen?

Diane> denk dat we elkaar dan tegen komen op t wachtbankje en misschien ook wel in wachtkamer 2 in Zwolle Hahaa.

Ik moet volgende week maandag heen voor 1ste echo op dag 12.

Hopelijk is dit keer de cyclus wat korter..misschien op dag 18 eisprong(?) dat is op 1 nov....dan heb ik zeer waarschijnlijk ook in week 45 de TP.

Weet 1 van jullie zwolle gangers hoe dat straks weer met de kerst gaat?

Weet nog toen met de iui dat deze niet werden gedaan met de kerst.

Hoe is dat met TP in eigen cyclus...gaan die wel door of gaat de Toko helemaal dicht?

Groetjes Manon.

Geplaatst

Manon, Ik weet niet hoe het met de kerst is, ha ha of de toko dicht gaat. Ik heb nooit iets van doen gehad met de kerst. Ik hoop dat het ook aanslaat de crypoging in nov. en anders in dec.en dan heb ik nooit meer iets van doen met Zwolle. (Na deze pogingen stoppen we namelijk met behandelen.)

Nog even over je vraag. Het is de keus van Zwolle geweest om ze per 2 in te vriezen en terug te plaatsen. Zelfs de gyn hier bij ons in ....vroeg hoe ze ingevroren waren en of dat onze beslissing geweest was. Ik weet er verder dus niets van. Ik ben ook wel blij hoor dat hun dat beslist hebben. Anders hadden we 6 pogingen en we hebben 'al' 2 kinderen. Ik maakte me namelijk wat zorgen als alle pogingen zouden lukken of dat je moet beslissen of je verder gaat als alles goed verloopt. En zo niet. Ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om ze te laten vernietigen. Een dubbel gevoel. Wat als deze poging lukt? Dan hebben we nog twee cryo's. Hebben we dan misschien 6 kinderen??nog twee keer een tweeling?? Of mislukt alles???Br. eerst maar eens de poging in en alles op me af laten komen. Groet Joy1

ps. Manon misschien kun je je verplaatsen in mijn dilemma? Jij heb ook nog veel croy's. Gelukkig maar misschien ook; wat als.....

Geplaatst

Nee ik snap het,,het is idd vreselijk als je dat zo moet meemaken..

mijn ivf zie ik persoonlijk als mijn laatste kans......ben immers ook al 38.

je hebt niet gewoon nog 3 jaar ofzo..vind ik dan he.

bij ons is er sprake van onverklaarbare infertiliteit.

ik had nooit gedacht dit traject in te moet,daar wij ook een zoon hebben samen.

het lijkt me ook vreselijk als je van tevoren al weet dat je misschien wel 2 of 3 kinderen nog wilt als je pas samen bent met iemand,, en het niet kan of moeilijk gaat,zodat je weet dat je bij elke zwangerschap of elk kindje dus die medische molen in moet..

ik zeg altijd tegen mijn artsen...: ik vraag niet veel...........een beetje hulp voor nog 1 minimensje waar ik zoveel van kan houden

( als ik jonger was geweest,,had ik er misschien nog wel twee bij gewild...)

overigens ben ik in Almelo (fert) onder behandeling...

de terugplaatsing van de eitjes moesten wij in zwolle ondergaan..

Geplaatst

Joy1 > ik snap je dilemma.

Ik ben vrij nuchter ingesteld maar denk wel eens van dit keer pakken ze dit rietje..stel dat alles goed verloopt..hoe zal dat kind worden..uiterlijk/karakter. Hoe zou t zijn als ze t andere rietje pakken..wat voor kind zou daar uit komen enz. enz.

Zelfs stel je nou voor dat ze t verkeerde rietje pakken van een ander stel??

Bij de laatste iui was ik de enige die dag met een insiminatie...stiekem denk ik dan wel...gelukkig..kunnen ze zich niet vergissen in iemands andere kwakkie (sorry)...

Wat ik ook raar vind is dat ze altijd aan mij vraagt wat is je geboortedatum....

ik heb er meer vertrouwen in als ze mij de geboorte datum noemen die hun er op hebben staan. Nu kunnen ze wel denken oeps....maar ja als ik nu een ander spuitje/katheter op haal dan vallen we door de mand en is t vertrouwen weg...en oh so what..wie merkt t ...9 van de 10 keer wordt de behandeling toch niks.

Wel heeeeeeel zwart wit en slechte gedachte van me ik weet t...maar soms dan gaan je gedachte wel eens met je op de loop. Zal de volgende keer eens vragen waarom ze die geboortedatum aan ons vragen en waarom niet andersom...zullen ze wel denken..heb je haar weer met haar vragen..

Maar snap wel wat je denkt hoor met die cryo's. Ik denk echter wel dat als ik eenmaal zwnager ben en alles gaat goed..en je hebt verder t gevoel dat je gezin zo compleet is..je leven gaat dan verder en als je dan na een jaar of 2 de vraag krijgt (contract loopt af>verlengen?) denk dat t dan makkelijker is om er afstand te van doen. ...

Denk ik..

Ditje> ja als je alles van te voren weet he...

Als ik dit geweten had was ik ook veel eerder gaan proberen. Ik had altijd de instelling van vrijheid blijheid en gaan en staan waar ik wil.

Ik snap jou bescheiden vraag aan de arts..heb ook wel zo eens t gevoel als ik onze zoon mee heb naar t ziekenhuis(soms geen oppas)..voel me wel eens opgelaten en denk dan wat zeur ik..ik heb een kind.Er zitten dan mensen in de wachtkamer die dat ook willen en die misschien veel meer hebben moeten doorstaan...

Maar ik klaag niet ...heb een schat van een zoon ..zou graag een brusje voor hem willen maar ben al heel dankbaar dat hij er gekomen is.

Hoe werkt dat dan...heb je de punctie dan ook in Zwolle?

Groetjes Manon

• 3 weken later...
Geplaatst

hallo dames,

Het is al een tijdje rustig hier zie ik, en misschien kom ik ook wel met iets dat mosterd na de maaltijd is of staat het al ergens maar om nu alle berichtjes door te nemen is iets te veel leeswerk.

Ik kwam via freya dit tegen:

http://www.umcn.nl/userfiles/other/Keuzehulp_1_of_2_embryo_s_pdf.pdf

wie weet hebben jullie er iets aan.

liefs bloem

Geplaatst

Hallo Bloem,

Wat een goede info zeg. Dat is voor meiden/paren die hierover (nog) geen besluit hebben genomen goede info.

Wij hadden al besloten om er 2 terug te laten plaatsen.

Geplaatst

Hey Bloem,

Wat goed gevonden zeg en goed dat je t geplaatst hebt.

Afgelopen week hier over ook een gesprekje gehad met de arts.

Bij de 1ste vers poging hebben we 1 laten tp. Bij de eerste cryopoging ook.

Nu gaan we voor de 2de cryo en vroeg toen of t verstandig was om er 2 te laten tp.

Nee waarom zei hij ...je hebt er 13 per stuk verpakt zei hij (nu nog 11 over en na vandaag 10)...hij zei dan duurt t misschien wel wat langer maar je kansen zijn statistisch gezien hoger. Tja daar zit ook wat in...maar qua leeftijd heb ik mijn limiet al bijgesteld dus voor mijn gevoel moet alles snel nu als je me begrijpt (klinkt zo raar)

Maar als ik nu lees dat 2 keer 1 tp even grote kans geeft als 1keer 2 dan valt t in tijd nog wel mee. 2 pogingen tegen over 1 van 2 cryos....dat valt dan wel weer mee en moet ik maar zuinig zijn op mijn cryo's en de kans op een meerlingenzwangerschap niet nemen.

Duidelijk stuk...goede aanvulling bij dit topic!!!

groetjes Manon

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Hoi allemaal, Wij zijn vier masterstudenten Klinische Psychologie aan Tilburg University en doen onderzoek naar hoe vrouwen hun zwangerschap beleven, zowel op psychosociaal als seksueel vlak. Zwangerschap wordt vaak neergezet als iets alleen maar moois, maar veel vrouwen ervaren ook onzekerheden, veranderingen in welzijn, relatie- of intimiteitsvragen. En juist daar is nog verrassend weinig onderzoek naar gedaan. Daarom zijn wij op zoek naar vrouwen (18+) die op dit moment zwanger zijn, zowel na een spontane zwangerschap als na IVF, IUI of ICSI, en die de Nederlandse taal goed beheersen. Het invullen van de vragenlijst duurt ongeveer 30–40 minuten en is volledig anoniem. Je kunt op elk moment stoppen of vragen overslaan. 💻 Meedoen kan via deze link: https://tilburgss.co1.qualtrics.com/jfe/form/SV_eXUeNCATdqLcOeW?Q_CHL=qr Met jullie deelname helpen jullie om meer kennis te verzamelen over hoe vrouwen hun zwangerschap écht ervaren – zodat professionals in de toekomst beter kunnen aansluiten bij wat er speelt. Heb je vragen? Dan mag je altijd mailen naar: Welzijntijdenszwangerschap@tilburguniversity.edu Alvast heel erg bedankt 🤍 Maaike  Namens de onderzoeksgroep Jij en je Zwangerschap Tilburg University   ---------------------------------------------------------------------------------------------------- Het onderzoek is goedgekeurd door de Ethics Review Board van Tilburg University (TSB_RP1810). Deelname is vrijwillig en volledig anoniem. Deelnemers vullen online vragenlijsten in (ongeveer 30–40 minuten) en kunnen op elk moment stoppen of vragen overslaan
    • Good morning ladies, does anybody here have some feedback and experience doing ICSI at LUMC? What are the questions and test that I should ask for in the first appointment? We have already done ICSI for multiple years (at AMC and C&C), now LUMC will be our last possible round, so I want to be as prepared as possible. Many thanks!
    • Hallo, Wij hebben onlangs een eerste poging ICSI gedaan. We hadden in totaal 13 eitjes die geïnjecteerd zijn. Hier zijn helaas geen bevruchtingen uitgekomen.  Uit het onderzoek is ook niets raars gekomen, geen afwijkende eicellen of zaadcellen.  Nu willen we niet hetzelfde riedeltje nog eens doen zonder verder onderzoek.  We hebben onze zinnen gezet op Gent. Daar schijnen ze meer onderzoek te doen.  Zijn er meer mensen die geen bevruchtingen hebben gehad na een - in principe - succesvol ICSI traject tot dan toe? En wat zijn jullie vervolgstappen?   
    • Hai @Ele   Wij zijn eind 2020 gestart met ivf. Eerste poging hadden ivf gehad en daar kwam helaas helemaal embryovorming. 2de ronde icsi gedaan hier 6 embryo's 1 terug geplaatst, geen succes. 1 was sterk genoeg om ingevroren te worden dus deze in mijn natuurlijk cyclus mogen terug plaats. Hier van zwanger geworden maar helaas een vroege miskraam. Bij de 3de rond niets in de vriezer maar 2 laten terugplaatsen en hieruit is onze zoon Noah geboren. Hij is nu net 1 geworden. Door ziekte van mijn man besloten snel weer de volgende ronde ivf in te gaan nu hij nog zo gezond mogelijk is. Eerste punctie zit er weer aan te komen en moet zeggen dat ik hem best wel weer knijp. Vond de vorige rondes zwaar maar met z'n lief klein mannetje erbij is het er niet makkelijker op. Hoe ervaar jij dat met een dochter van bijna 3?
    • Hoi! Ik ben 40 en voor het eerst bezig met ICSI in UZ Brussel. 3 jaar geleden 6 IUI pogingen gehad in een Nederlands ziekenhuis zonder resultaat. Ik heb afgelopen dinsdag mijn eicelpunctie gehad met 4 eitjes als resultaat. We zijn nu uiteraard in spanning aan het wachten op nieuws. Over 5 dagen worden we pas gebeld door de arts met het nieuws hoeveel embryo's de vriezer ingaan. Als er intussen iets mis zou gaan dan worden we eerder gebeld. De reden dat ik deze cyclus geen terugplaatsing kan hebben is omdat ze hebben ontdekt tijdens de punctie dat ik een poliep heb in mijn baarmoeder. Die moet eerst verwijderd worden voor ze een terugplaatsing kunnen doen. Logisch maar toch was het wel even balen!  Ik zou het leuk vinden om ervaringen te delen met lotgenoten. Hoe gingen jullie bvb om met de wachtperiodes,wat waren jullie ervaringen met de hormonen,de punctie etc... Lieve groetjes, Nathalie 
  • Topics

• Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Gebruikers Voorwaarden