Ga naar inhoud

wat kan je wel en wat kan je niet eten


faye

Aanbevolen Berichten

hoi allemaal,

 

ik was een beetje aan het kijken en ik kon niks vinden over wat je nu wel

 

gewoon mag eten en wat niet of met mate

 

ik zou graag willen weten hoe jullie het zien en wat jullie allemaal doen om

 

zo gezond mogelijk te eten

 

en bijv de dingen die je echt lekker vind dat je die moet laten staan

 

ook bijvoorbeeld wat je wel allemaal mag of waar je mee op moet letten

 

ik weet zelf wel een aantal dingen maar soms vind ik het toch onduidelijk en staat niet altijd alles op de verpakking wat er in zit.

 

iemand ervaring mee?

 

ik zou graag tips willen horen enzo

 

en hoe doen jullie het met een bbq kan dat wel of liever niet of in een restaurant nou ja noem maar op eigenlijk

 

ik hoop dat ik reactie krijg

 

groetjes faye

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen alcohol, niet roken en geen rauwmelkse kazen dat zijn de meest bekende geloof ik.

 

Groente en fruit goed wassen voor gebruik, liever geen voorgesneden groenten.

 

Bij de bbq alles goed gaar opeten.

 

zo weinig mogelijk medicatie gebruiken.

 

 

 

Wat je wel allemaal mag is veel fruit, vezels, melkproducten en beweging.

 

 

 

Ik vind trouwens dat je moet doen waar je je goed bij voelt. Sommige vinden het geen probleem om een rood wijntje te drinken omdat het goed voor het bloed zou zijn. Anderen zijn hier echt vierkant op tegen.

 

 

 

Geen kattebak en handschoenen dragen bij in de tuin werken.

 

 

 

sandra

Link naar reactie
Delen op andere sites

dank je sandra voor je reactie,

 

en hoe zit het dan met beleg op brood weet je wat wel en niet mag ik weet dat pate enzo dat dat minimaal moet zijn maar bijvoorbeeld smeerkaas (goudkuipje) mag dat? of cervelaatworst en lange houdbare melk en kant en klare slaatjes enzo mag dat allemaal een beetje de gewone dingen ik heb nog meer dingen maar kan er natuurlijk nu niet opkomen haha

 

gr faye

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Hoi...

 

 

 

Ik ben eigenlijk niet echt anders gaan eten dan normaal.

 

Onze dagelijkse kost bestaat veelal uit pasta, ik heb nog nooit in de 11 jaar dat ik op mezelf woon een prak (aardappelen en groente) gekookt hahahah

 

Wij gebruiken veelal gewoon roerbak groente en in het weekend snijden we wat verse paprika en champignons.

 

 

 

Ook fruit eet ik normaal gesproken niet, maar dat ben ik nu wel gaan eten zoals een appel mee naar het werk, wat aardbeien enzo..

 

In de ochtend ontbijt ik normaal gesproken nooit, maar neem nu Goedemorgen Fruit ontbijt en ik neem een actimel in de avond bij mijn eten.

 

 

 

De VK adviseerde mij op wel wat extra vitamine tabletten te nemen en ik heb gelijk de Puur Mama van VSM gekocht.

 

Deze neem ik dagelijks in.

 

 

 

Verder eet ik alles wat los en vast zit, behalve echt de dingen die afgeraden worden of waar je niet veel van mag zoals brie, filet, leverworst...

 

Tot nu toe ben ik 15 kilo aangekomen door de behandeling, het stoppen met roken en de zwangerschap.

 

Beweging is niet echt aan mij besteedt, ik fiets af en toe, meer niet.

 

 

 

De kleine groeit goed en doet het goed, dus ik maak me eigen niet zo druk...

 

Heel veel succes!

 

 

 

Groetjes van Daan

Link naar reactie
Delen op andere sites

He meiden,

 

 

 

Dit is wel een handige checklist van wat je wel en niet mag eten tijdens de zwangerschap:

 

http://www.jongegezinnen.nl/media/zwanger/zwangerzijn/etentijdensdezwangerschap.pdf

 

 

 

p.s. Er is een tijdje terug in dit topic ook veel over geschreven, misschien dat jullie daar handige tips kunnen vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

inderdaad, het meeste is wel genoemd. geen rauwmelkse kazen, brie uit de supermarkt mag wel, omdat die gepasteuriseerd is. in restaurants oppassen met kazen, want je weet niet precies wat het is.

 

geen rauw vlees, dus geen filet americain, osseworst mag ook niet geloof ik. geen leverproducten, dus pate ed vanwege teveel aan vitamine A. vitamine A in vruchtendrank mag wel, want dat is vaak vit A uit betacaroteen en niet uit lever. zit blijkbaar verschil in...

 

vlees altijd goed doorbakken. vis mag heel vers wel rauw (dus je verse zalmmoot mag wel lekker rosé), maar je mag dan weer geen verpakte vis, vanwege de opbouw van bacterien. voor de zekerheid bak ik alles uit de supermarkt goed door, dus ook vis.

 

tonijn uit blik of zakje mag wel, dit zijn vaak jonge vissen, maar geen volwassen tonijnsteaks, vanwege teveel kwik. geldt voor alle roofvissen, zeewolf en nog een paar. staan op de site van het voedingscentrum volgens mij.

 

 

 

en voorzichtig met bepaalde kruiden, ik eet geen kaneel, geen kruidnagel en geen nootmuskaat (dus ook geen appeltaart, appelmoes enzovoorts), omdat ik eerder twee miskramen heb gehad en dit kruiden zijn die, als je daar gevoelig bent, een miskraam op gang kunnen brengen. maar dat komt maar heel weinig voor hoor. en kijk uit met homeopatische geneesmiddelen, omdat die kruidenpreparaten veel sterker zijn. gewoon normaal gebruik van kruiden in de keuken kan geen kwaad.

 

pfff, leuk rijtje he.

Link naar reactie
Delen op andere sites

zo het is idd een hele rij honeybee

 

maar ik heb er wat aan en misschien ook andere mensen dat van nootmuskaat en die kruiden en zo wist ik niet er zijn wel wat dingen die ik weet maar ook een hoop dat ik niet weet

 

dus ik vind het wel fijn om dit als tips enzo te hebben hier kan ik wat mee misschien hebben anderen nog wattoe te voegen ik let namelijk wel op mijn eten en ik ben een enorme koffieleut en ik weet dat ik dat maar 3 per dag mag of caffeinevrije die mag onbeperkt heb ik gevraagd dus ben daar op overgestapt heb ik toch het idee dat ik gewone koffie drink haha

 

ik heb ook ergens gelezen dat je ook met bepaalde thee en op moet letten maar welke? geen idee

 

ik vind het een hele lijst waar je op moet letten maar ja heb het er wel voor over natuurlijk

 

ik hoop dat het bij mij allemaal goed blijft gaan ik blijf positief natuurlijk maar ja ik denk dat iedereen wel bang is dat het op een miskraam uit kan draaien jij hebt er 2 gehad zei je echt verschrikkelijk maar je hebt het gewoon niet in de hand en als er inderdaad dingen zijn die dat kunnen veroorzaken als je er gevoelig voor bent is dat ook voor anderen natuurlijk altijd handig om te weten natuurlijk welke produkten waarbij het mogelijk is dan heb je er toch alles aan gedaan

 

om het te proberen te voorkomen voor je gevoel

 

groetjes faye

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ vanes: de eerste al heel erg snel, met vier en een halve week. de tweede met zes en een halve week. allebei ws door een aanlegfoutje en een hartje wat niet is gaan kloppen. dus we zijn nu echt een heel stuk verder (en ik ben dus ook een stuk relaxter)!

 

 

 

@faye: ik ben nogal van de kruiden en kruidenpreparaten. juist omdat die vaak bij mij al heel erg goed werken, medicijnen ben ik helemaal gevoelig voor. dus ik neem nu zo weinig mogelijk, alleen homeopatisch voor hooikoorts.

 

ik werd op een gegeven moment wel helemaal gek van het nakijken van potjes, dus ik kijk nu al wat minder. en ik maak veel zelf. soep, eiersalade, sausjes, lasagne enz. komt allemaal geen pakje meer bij kijken. nou deed ik dat toch al, dus dat scheelt. doe vooral wat voor jou goed voelt en maak er geen al te strak regime van, anders durf je straks niets meer te eten :wink:

 

sommige thee moet je inderdaad mee uitkijken, kamille en venkel schijnen niet goed te zijn (en ik mijd alles waar kaneel inzit). nou lust ik ook alleen nog maar rooibos honing met suiker, terwijl ik normaal gesproken een enorme theedoos ben (en nooit suiker in m'n thee heb).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hou de lijst van Mariek aan. Deze is lekker duidelijk en hier staat eigenlijk alles op. Ik eet geen salade en rauwe groenten buitenshuis, omdat je niet weet hoe goed het gewassen is. Ik schil mijn fruit.

 

 

 

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik hou aan wat de verloskundige aangeeft en wat we allemaal weten. geen rauwe kazen, en je vlees/ vis goed doorbakken, geen rauw vlees..

 

Geen alchol ( spreekt voorzich,) ik rook niet dus dat doe ik ook al niet...

 

En de rest eet ik gewoon lekker wel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 8 maanden later...
He meiden,

 

 

 

Dit is wel een handige checklist van wat je wel en niet mag eten tijdens de zwangerschap:

 

http://www.jongegezinnen.nl/media/zwanger/zwangerzijn/etentijdensdezwangerschap.pdf

 

 

 

p.s. Er is een tijdje terug in dit topic ook veel over geschreven, misschien dat jullie daar handige tips kunnen vinden.

 

 

 

ben ook wel nieuwsgierig wat er wel of niet gegeten mag worden maar deze lijst is niet meer actief

 

 

 

ben volgende week jarig en weet nog niet of we zwanger zijn

 

mag ik bv mon chou eten dit is roomkaas, maar ik weer niet of roomkaas wel of niet mag

 

nog zo.n eentje eiersalade

 

wie heeft hier meer ervaring mee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eiersalade mag volgens mij wel, die eieren zijn toch gekookt. Roomkaas weet ik niet zeker maar denk wel... feta en mozzarella mogen ook..... Gewoon ff checken maar gewone kaas en smeerkaas mag toch ook gewoon? waarom zou roomkaas niet mogen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb gewoon eiersalade gegeten, dat kan echt geen kwaad en ook gewoon paturain en boursin enzo, je moet alleen kijken naar van die schimmelkazen die bestaan uit ongepasteuriseerde melk ofzoiets, verder geen rauw vlees en natuurlijk niet roken en drinken, maar da's logisch

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier ook geen rauwe dingen buitenshuis. Thuis wordt alles extra goed gewassen. Geen leverpastei, filet en gerookte zalm. En roomkaas mag volgens mij wel (anders even een keer op het etiket kijken in de supermarkt: gepasteuriseerde melk als ingredient is goed).

 

Eiersalade mag ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
Gast Ramona26

Hoi hoi,

 

 

 

Heb vandaag van mijn lieve oma 2 verse gerookte palingen gekregen, echt super lekker! heb gister positief getest maar mag ik dat wel eten?

 

weet dat zalm niet goed is.

 

 

 

De palingen zittente wachten dat ik ze op ga eten,maar durf niet zo goed. haha

 

 

 

alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

je plakkertjes voeden zich nu nog niet via jou lichaam dus ik zou zeggen lekker opeten!!!!!

 

 

 

Het zijn verse dus dan maakt het toch niet uit?? Rauwe vis is wat anders en vacuumverpakte wordt ook afgeraden maar verse gerookte,, lekker van genieten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast estrhalita

Je kunt zalm wel eten als het maar wel vers is

 

 

 

Listeria is ook aangetroffen in vacuümverpakte vis, zoals gerookte zalm, paling, forel, makreel, haring en dergelijke. Eet dus geen vacuüm verpakte gerookte vis, tenzij je de vis goed verhit voor gebruik. Verse vis kun je wel eten. Zelfs rauwe haring en sushi is geen probleem, als ze maar vers is.

 

 

 

Behalve veel gezonde voedingsstoffen kunnen vette vissen en roofvissen ook kwik, dioxinen en PCB's bevatten. Die stoffen komen in de vis terecht door milieuvervuiling. Vanwege de dioxinen wordt het eten van paling uit de grote rivieren zelfs helemaal afgeraden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast estrhalita

Vis is heel gezond tijdens de zwangerschap maar sommige soorten vis kan een zwangere vrouw beter niet eten. Rauwe vacuümverpakte vis zoals gerookte zalm en gerookte haring kan besmet zijn met de listeriabacterie.

 

Deze vis kan vaak lang worden bewaard en juist tijdens het bewaren kunnen de bacteriën zich sterk vermenigvuldigen. Voor alle zekerheid is het beter deze vis niet koud te eten tijdens de zwangerschap. Gerookte vis die in een warm gerecht is verwerkt is veilig; door verhitten worden de bacteriën gedood.

 

Ook zoute haring en haring uit blik kan wel gewoon gegeten worden. Zoute haring wordt kort bewaard waardoor bacteriën vrijwel geen kans krijgen zich te ontwikkelen. En vis uit blik of pot is verhit, iets wat bacteriën niet overleven.

 

Ook met roofvissen moet een zwangere vrouw oppassen. Roofvissen zoals zwaardvis, en (verse) tonijn kunnen verontreinigd zijn met zware metalen (met name kwik). Deze stoffen kunnen nadelig zijn voor de ontwikkeling van de baby in de baarmoeder.

 

Twee porties tonijn uit blik per week is overigens geen probleem, omdat die afkomstig is van kleine (jonge) vissen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.



  • Berichten

    • Hallo, Wij hebben onlangs een eerste poging ICSI gedaan. We hadden in totaal 13 eitjes die geïnjecteerd zijn. Hier zijn helaas geen bevruchtingen uitgekomen.  Uit het onderzoek is ook niets raars gekomen, geen afwijkende eicellen of zaadcellen.  Nu willen we niet hetzelfde riedeltje nog eens doen zonder verder onderzoek.  We hebben onze zinnen gezet op Gent. Daar schijnen ze meer onderzoek te doen.  Zijn er meer mensen die geen bevruchtingen hebben gehad na een - in principe - succesvol ICSI traject tot dan toe? En wat zijn jullie vervolgstappen?   
    • Hai @Ele   Wij zijn eind 2020 gestart met ivf. Eerste poging hadden ivf gehad en daar kwam helaas helemaal embryovorming. 2de ronde icsi gedaan hier 6 embryo's 1 terug geplaatst, geen succes. 1 was sterk genoeg om ingevroren te worden dus deze in mijn natuurlijk cyclus mogen terug plaats. Hier van zwanger geworden maar helaas een vroege miskraam. Bij de 3de rond niets in de vriezer maar 2 laten terugplaatsen en hieruit is onze zoon Noah geboren. Hij is nu net 1 geworden. Door ziekte van mijn man besloten snel weer de volgende ronde ivf in te gaan nu hij nog zo gezond mogelijk is. Eerste punctie zit er weer aan te komen en moet zeggen dat ik hem best wel weer knijp. Vond de vorige rondes zwaar maar met z'n lief klein mannetje erbij is het er niet makkelijker op. Hoe ervaar jij dat met een dochter van bijna 3?
    • Hoi! Ik ben 40 en voor het eerst bezig met ICSI in UZ Brussel. 3 jaar geleden 6 IUI pogingen gehad in een Nederlands ziekenhuis zonder resultaat. Ik heb afgelopen dinsdag mijn eicelpunctie gehad met 4 eitjes als resultaat. We zijn nu uiteraard in spanning aan het wachten op nieuws. Over 5 dagen worden we pas gebeld door de arts met het nieuws hoeveel embryo's de vriezer ingaan. Als er intussen iets mis zou gaan dan worden we eerder gebeld. De reden dat ik deze cyclus geen terugplaatsing kan hebben is omdat ze hebben ontdekt tijdens de punctie dat ik een poliep heb in mijn baarmoeder. Die moet eerst verwijderd worden voor ze een terugplaatsing kunnen doen. Logisch maar toch was het wel even balen!  Ik zou het leuk vinden om ervaringen te delen met lotgenoten. Hoe gingen jullie bvb om met de wachtperiodes,wat waren jullie ervaringen met de hormonen,de punctie etc... Lieve groetjes, Nathalie 
    • Hi @Aisiya, Ik begin binnenkort met mijn tweede ronde IVF/ICSI! En ik ben 42... 🙂 Ben jij al begonnen of begin je ook binnenkort?  Ik heb mijn eerste ICSI behandeling gedaan 4 jaar geleden, met als resultaat een hele mooi dochter van nu bijna 3 jaar.  Toen heb ik veel steun gehad aan deze forum, en om verhalen te delen en lezen van andere die hetzelfde meemaken.  Het lijkt mij fijn om elkaar te ondersteunen! 
    • Ik begin binnenkort voor de tweede keer met IVF ./ ICSI en ik ben benieuwd of er andere zijn die ook beginnen of net zijn begonnen?  Ik heb 4 jaar geleden mijn eerst ICSI ronde gehad, met de resultaat een hele mooie dochter van bijna 3. 
  • Topics

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Gebruikers Voorwaarden