Ga naar inhoud

Isala kliniek Zwolle

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

@mare, wat balen dat de cryo's niet goed ontdooid zijn!!! heel veel sterkte om dit te verwerken, want ook dit is een tegenslag die je liever niet hebt!

Ik heb inderdaad een echo gehad gister, sorry om zo van negatief naar positief nieuws te gaan beetje raar maar toch.

We hebben het hartje horen kloppen, wat bijzonder zeg!! onze beeb ligt ongeveer 2 dagen voor op schema en is 1,71 cm groot!

21 september mag ik weer komen voor de volgende echo!

• Reacties 4,3k
  • Aangemaakt
  • Laatste Reactie

Top Posters in dit Topic

Top Posters in dit Topic

Geplaatst

Mare, wat ongelofelijk balen. Ik weet hoe het is. Afgelopen maart heb ik dit ook meegemaakt. Heel veel sterkte om deze teleurstelling te verwerken. Hoe gaan jullie straks verder?

Ik moet nog wel even kwijt dat vreugde en verdriet weer heel dicht bij elkaar liggen. Ik vind het erg dubbel. Maar dan toch ook even aandacht voor het postieve.

Noeki, super! Een kloppend hartje. Dat geeft een goed gevoel.

Met mij en de tweeling gaat het goed. De nekplooimeting is goed uitgevallen. Ik ben gerustgesteld. Vrijdag hopelijk de laatste echo bij de fertiliteitskliniek en kan ik door naar de gewone gyn in het ziekenhuis.

Geplaatst

Bedankt voor jullie lieve reacties, doet me goed!

Hoe nu verder weten we niet goed. Toch nog een vijfde poging of stoppen.... hoeveel zin heeft een vijfde poging nog, na alle teleurstellingen de afgelopen jaren is er nog weinig vertrouwen in een goede afloop. Morgen wil ik nog even met het ziekenhuis hierover bellen. Inmiddels wel de info voor de vijfde poging met assisted hatching in huis. Er was ons verteld dat de hele poging incl medicatie vergoed zou worden. Nu blijkt dat we de medicatie wel zelf moeten bekostigen als we voor een vijfde poging gaan...

Geluk en verdriet liggen op dit forum erg dicht bij elkaar, dat blijkt iedere keer weer. Fijn dat jullie wel goed nieuws hebben! Wat een opluchting zal dat zijn!

Geplaatst

Ow, mare, wat enorm balen zeg, dat de cryo niet goed ontdooit is! Pffft, en dna weer een enorm vraagstuk waar je voor jezelf een antwoord op moet vinden... Lastig blijft dat toch! Sterkte ermee!

Chris en Noekie, mooi dat de echo's goed waren!

Nou, hier gaat alles zijn gangetje. Merk dat het deze keer toch aardig is ingeslagen... Merk dat ik minder hoop krijg voor november. Het wordt ook allemaal anders... Maar goed... wie weet komt het goed. We gaan het nog een keer proberen.... want we willen heeeeeeeeel graag nog een broertje of zusje voor ons meisje. En ik merk nu dat de wens dieper zit dan dat ik dacht.

Groetjessssssssss

Geplaatst

Hilde, kan me voorstellen dat je op ziet tegen de poging in november. Zal dat jullie laatste poging zijn voor een brusje? Spannend!

Hier nog steeds grote vertwijfeling over hoe we verder moeten. Gaan we er nog een vijfde poging aan wagen of stoppen we.... vriendlief is er helemaal klaar mee en wil het liefst stoppen, maar ik ben bang dat we uiteindelijk spijt krijgen als we de vijfde poging niet doen (want wat als we het wel gedaan hadden...). Maar er in geloven en vertrouwen hebben in een vijfde poging, nee dat heb ik eigenlijk ook niet. Dus wat doe je jezelf dan aan, weer die hormonen, weer die behandeling en teleurstelling...

Kortom, nog maar eens goed over nadenken! Soms zou ik wel even in de toekomst willen kijken (maar eigenlijk ook weer niet...).

Geplaatst

Hey Mare,

Ja, dat wordt onze laatste poging. Tot nu toe hebben we ook nooit cryo's gehad, dus verwacht dat de komende keer ook weer niet. Alles of niets.... Maar voor ons is het toch anders als dat jullie er nog een keer voor gaan. We hebben al een mooi kadootje.

Kan me voorstellen dat het een moeilijke keuze is. En herken het weinig vertrouwen hebben wel. Aan de andere kant heb ik voor mezelf ook wel zoiets van : het is al een keer eerder gelukt, dus dat moet weer kunnen... Maar da's mijn peptalk zal ik maar zeggen.

En ja, de hormonen... Maar moet eerlijk zeggen dat het in vergelijking met de teleurstelling toch wel een heel stukje minder vind voorstellen. Houd mezelf nog steeds voor dat ik daar niet al te veel last van had. Sterkte met puzzelen.

Groetjessssssssss

Geplaatst

@hilde, voor jullie dus ook de laatste poging, spannend! De wens voor een tweede kindje zal vast niet minder zijn...

@esly, hoe is het met je? Hoe is de vakantie geweest?

@katalaya, hoe gaat het met jou, al een FM gehad?

@alle andere dames, hoe is het met jullie?

Vanochtend gesproken met de arts die over het onderzoek met assisted hatching gaat. Hebben een aantal vragen beantwoord gekregen (over o.a. kansen, medicatie, kosten, planning etc.). Toch besloten om een vijfde ICSI poging te gaan doen, maar dat zal ook echt de laatste zijn. we zijn in oktober al aan de beurt (er zijn speciaal plekken vrij gehouden voor stellen die aan dit project mee doen), dus morgen kan ik al weer met de pil starten. Gaat wel erg snel allemaal, maar het voelt ook wel goed. Zijn wel toe aan duidelijkheid voor de toekomst.

Geplaatst

spannend mare! maar de vooruitzichten zijn wel goed?

en wat betreft medicijnen kunnen jullie ook het een en ander via het ziekenhuis krijgen hoop ik?

ik zal 21 sept mijn voorraad utrogestan mee nemen :D hadden ze wel belang bij hoorde ik :D heb nog cker 10 doosjes :D

en progynova heb k ook nog 4 of 5 strips, kan allemaal naar zwolle hoop ik (als de echo met 11w5d goed is dan laat ik het mooi daar)

ik heb het als het goed is eerst niet meer nodig dus kan ik beter iemand anders er bij mee maken :D

Geplaatst

Zo dat was dagen lezen maar nu dan eindelijk jullie ingehaald en kan nu eindelijk "live" lezen ipv berichtjes van lang geleden :)

Ik herken door al het lezen al wel wat namen en weet het één en ander over jullie terwijl jullie mij nog niet kennen

dus laat ik ook maar even wat vertellen over mezelf.

Na een anderhalf jaar proberen zonder succes en aansluitend een heel aantal onderzoeken voor mijn partner en mij, nu dan

helaas aangewezen op IVF met ICSI. Het is voor ons helemaal nieuw, geen enkele ervaring op dit gebied.

We hebben geen kinderen en willen dat dus duidelijk wel graag dus hebben we besloten het IVF met ICSI traject in te gaan.

We wonen redelijk in de buurt van Deventer en gaan dus in Deventer onder behandeling en met de TP (jahoe, mijn eerste woord jargon)

1-malig naar Zwolle.

Mijn cyclus begint deze week en ik moet eerst 6 weken microgynon nemen. Hoe wat waarom weet ik nog niet want dit is telefonisch vast

ingezet omdat ik toch nu net een nieuwe cyclus krijg en ze het handig vond dat ik vast ging starten met de microgynon. Later deze maand

gaan we voor een "startafspraak" naar de IVF verpleegkundige en horen dan hoe het allemaal in z'n werk zal gaan.

Ik heb het boekje dat we mee kregen waarin het hele protocol staat goed gelezen dus weet wel een beetje wat er gaat gebeuren.

Ik ben 35jr en vraag me af wanneer ze standaard 2 embryo's terug plaatsen. Ik zou denk ik liever kiezen voor 1 maar weet niet wat ze

willen gaan doen en of het eigenwijs is om 1 te willen. Ik bedoel, ze zullen het daar wel weten neem ik aan en willen zelf ook zo min mogelijk

tweelingzwangerschappen dus twijfel ik wat te doen. Zover zijn we nog niet maar ik vroeg me af of er een leeftijdsgrens is vanaf waar ze

voor 2 gaan kiezen.

Dan de punctie, ik kan eigenlijk niet uitstaan dat dit niet onder een roesje kan. Ik vind een wat pijnlijk onderzoek echt geen ramp maar verdikke

voor een cameraslangetje in je slokdarm krijg je al een roesje in het Deventer ziekenhuis maar wanneer ze met een naald door je vaginawand "in je eierstokken gaan zitten poeren"

niet. Nou ja, het wordt maar gewoon niet zeuren en ff doorpakken maar toch.

Benieuwd hoe het straks met de hormonen gaat, prikken lukt wel (werk in de huisartsenzorg en leer m'n patienten hoe ze insuline moeten spuiten in buik/been). Hoop dat

het allemaal een beetje goed gaat met stimuleren van de eierstokken. Vind het erg spannend.

Zijn er hier nu meer mensen die via Deventer gaan? Ik vind ze daar ontzettend vriendelijk :toppie:

Geplaatst

Welkom bunbums, ik zit voor het traject volledig in zwolle. Wij wouden er graag 2 teruggeplaatst hebben maar bij mij wouden ze dit niet doen omdat ik te jong was(23). Tenzij er geen goede embryo tussen zat dan deden ze wel 2 om de kans te vergroten. De laatste keer heb ik wel een topper en een goede terug gekregen omdat de goede niet goed genoeg was om in te vriezen en omdat het al de 3de poging was zonder resultaat. Bij mij/ons is het deze laatste keer dan ook gelukt (joehoe!! :D ) en op de eerste echo was te zien dat we in verwachting zijn van 1 kindje.

In zwolle moesten wij ook een formulier ondertekenen of wij er problemen mee hadden dat er 2 terug geplaatst werden, wij hebben hier allebei geen problemen mee.

Als het goed is zullen ze jullie ook vragen wat jullie er van vinden want de kans op tweeling zwangerschap is natuurlijk wel wat groter als je 2 terug geplaatst krijgt.

Geplaatst

Hallo ladies,

Mag ik even bij jullie inbreken voor een vraagje? Doe het eigenlijk al zonder antwoord... hahaha....

Ik heb gisteren een tp gehad in Zwolle, verdere traject doe ik in Enschede, maar nou is mijn vraag wanneer mag ik testen volgens Zwolle? Ben het gisteren helemaal vergeten te vragen, is dat 14 dagen na tp?

Jullie zullen wel denken wat een muts dat ze dat is vergeten te vragen, maar dat komt doordat ze er 2 ipv 1 teruggeplaatst hebben en daar schrok ik nogal van! Na ja.. we zullen zien.... ik wens iedereen hier veel succes met de behandelingen en voor de zwangeren Gefeliciteerd, helemaal top!

Geplaatst

in zwolle is het 18 dagen na de punctie, over het algemeen heb je 4 dagen na de punctie een tp in zwolle dus dat is het inderdaad 14 dagen na tp.

En natuurlijk mag je daarvoor even inbreken :D

Heel veel succes met afwachten, hopen dat het ook deze keer weer gelijk raak is! ik duim voor jullie!

Geplaatst

Noekie, Gefeliciteerd met je zwangerschap, lees dat je nu 10 weken bent! Nog even en je bent "de grens" voorbij, super!

Bedankt voor je reactie, dacht al wel dat het zo was, maar wist het niet meer....

Geplaatst

Hier morgen de cryo-ontdooiing. We hebben er twee, dus het wordt een zenuwslopende dag dat we hopen dat er tenminste ééntje het ontdooiproces overleeft. Dan maandag de tp...

Geplaatst

@ liesjuh, dankjewel, we zijn inderdaad bijna uit de gevaren zone, het schiet op!

@ katalaya, heel veel succes, ik help je duimen morgen! Wel fijn dat je er 2 hebt, dan is de kans toch wat groter dat in ieder geval 1 het overleeft!

Geplaatst

Het ziekenhuis heeft zojuist gebeld:

Ze hebben eerst het 8-cellige embryo ontdooid, die zag er niet zo florissant uit.

Toen hebben ze het compactie-embryo ontdooid, en die ziet er gelukkig uitstekend uit.

Tenzij ik morgen voor 9.00 gebeld word met slecht nieuws, gaat de terugplaatsing morgenmiddag gewoon door!

Opgelucht!

Geplaatst

Hallo dames,

Daar ben ik weer....ik ben alweer ruim een week thuis, maar het was zo'n gekkenhuis dat ik nog niet in de gelegenheid was geweest om een berichtje te plaatsen! Woensdagavond was ik een avondje alleen thuis, had me net geinstalleerd om me weer in te lezen en kreeg vervolgens bezoek. Nu maar een hernieuwde poging. Heb me (nog) niet ingelezen, maar hoop dat het goedgaat met iedereen hier!!

Onze vakantie was relaxed, we hebben erg mooi weer gehad en hebben genoten van de italiaanse keuken en de overheerlijke wijntjes!! De eerste paar dagen hebben we aan het Lago Maggiore gezeten en daarna zijn we doorgereden naar de Italiaanse Riviera. De geboortedag van ons mannetje was de 22e en dat was een hele rare, verdrietige dag met af en toe een klein lachje tussendoor! We hebben niet veel gedaan, waren allebei uit ons doen en waren vooral opgelucht dat dé dag weer voorbij was. De geluksballon hebben we maar niet opgelaten....er vlogen de hele tijd blusvliegtuigjes door de lucht en we wilden niet op ons geweten hebben dat we een bosbrand zouden veroorzaken......Hij ligt dus weer thuis in de kast en we zullen er een ander moment voor gaan uitkiezen.

Vorige week vrijdagavond laat zijn we weer thuisgekomen, zaterdag spullen uitpakken, wassen, boodschappen doen, etc etc. Daarna een feest, zondag verjaardag en maandag weer werken......Ook gelijk het zkh weer gebeld en a.s. dinsdag weer de eerste fm en als alles goedgaat denk ik zo rond de 25e tp! Zou het dan deze keer eindelijk eens raak mogen zijn!!!!!!!!!!

Nou dames, heel veel succes voor iedereen! Ik zag in de snelheid dat Katalaya morgen tp heeft...succes meid!! Ik zal voor je duimen en hoop je gauw te volgen! Disi, Noekie, Chris? Hoe gaat het met jullie? En Hilde? Hoe is het met jou? Ik ben benieuwd hoe het jullie allemaal vergaat en mocht ik iemand zijn vergeten.....laat ook even weten hoe het met je gaat, ik ben erg benieuwd!

Liefs Esly!

Geplaatst

Hej Esly, fijn dat jullie een leuke vakantie hebben gehad en zeker ook fijn dat je de 22e lekker samen door kon brengen en in kon vullen als jullie zelf wilden!

Hopen dat de volgende tp goed uitpakt!!

Hier gaat alles super, alweer 10w2d :D Over 10 dagen weer een echo (ook altijd leuk, toch weer spannend) Ben nog steeds erg moe (kom ook net wer van bed af) maar verder mag ik niet klagen!

Liefs Anouk

Geplaatst

hey anouk,

Fijn dat je je goedvoelt....enne...die vermoeidheid gaat over....nog 2 weekjes en dan gaat de energiekraan weer open........tenminste......dat was bij mij zo! Ik was ook heel erg moe in de eerste paar weken van mn zwangerschap en vriendinnen zeiden toen dat het bij 12 weken beter zou worden. Ik had toen zoiets van: jaja...eerst zien...pff...ben zooooooo moe...gaaaaaaaap! Maar.....inderdaad....toen ik de 12 weken grens voorbij was kreeg ik weer meer energie! Dus....hou nog ff vol, t wordt beter! Ook wij hopen dat de komende tp raak zal zijn....... ik kan niet wachten tot ik bij je kan aanschuiven!

Liefs!

Geplaatst

Ik ben net terug van de terugplaatsing, en ik moet zeggen dat ik er nu wel weer een goed gevoel bij heb.

Het embryo was ingevroren in het compactie-stadium (d.w.z.: zoveel cellen dat ze al niet te tellen zijn), en na het ontdooien gisteren issie weer verder gaan ontwikkelen, zelfst tot het blastocyst-stadium (d.w.z.: de fase nét voor de innestelling).

Beter kan het niet. Men verwacht dat de innesteling de komende paar dagen zou kunnen plaatsvinden.

Ik heb nog even nagevraagd hoe het zit met de slagingskans, en ze vertelden me dat deze cryo dezelfde slagingskansen heeft als een vers embryo.

De berichten die je her en der leest over dat een cryo maar 10% slagingskans heeft, is afhankelijk van wanneer je het nulpunt zet. Is dat vanaf de punctie, inderdaad; aangezien de helft het ontdooien niet overleeft, is het slagingspercentage daardoor kleiner.

Maar eenmaal goed uit het ontdooiproces gekomen, dan is het zoals een vers embryo.

En in mijn geval heeft het embryo het al geschopt tot een blastocyst. De eerste hindernissen zijn dus al overwonnen.

(Als je bijvoorbeeld een tweecellig cryo terugplaatst, heb je er geen zicht op wat er binnenin gebeurt. Of het embryo het überhaupt al tot blastocyst ontwikkelt of niet.)

Dat is dus de reden dat ze zo streng zijn met cryo's invriezen. Zodat de sterksten de eerste stappen al overleefd hebben, waardoor de uiteindelijke kans na een tp toeneemt.

Leuk: na de tp duwde de gyn mij een printje van eenn echo in mijn handen: een miniscuul wit stipje - het luchtbelletje waarin het embryo zit.

Ik krijg neiging om 't nu al een naam te geven, haha...

En nu afwachten. Na volgend weekend wordt het spannend, want dan zou ik volgens mijn eigen cyclus ongesteld moeten worden.

Geplaatst

Wat fijn dat de tp doorgegaan is!

De slagingskans van een verse embryo is ook 10% dus dat is dan idd gelijk.

Mijn embryo zat op moment van terugplaatsing tussen cavitatie (stadium na compactie) en blastocyte in. Op dinsdag heb ik deze teruggeplaatst gekregen en op donderdag heb ik 2x een steek gehad in de regio van mijn baarmoeder. Dus ik denk dat het donderdag is ingenesteld, dat zou inhouden dat het bij jou warschijnlijk morgen al innesteld.

Bij mij is het positief uitgepakt dus wie weet... we duimen voor jullie!!! succes!!!

oja, waneer mag je testen? :D

Geplaatst

Oeh, dat klinkt goed.

Is de slagingskans van een verse/cryo IVF niet licht variabel, en tussen de 10 en 25%? Afhankelijk van eicel- en zaadkwaliteit, leeftijd, dikte bms, enz.?

Ik mag officieel 12 dagen na tp testen, dat zou zaterdag 24 sept. zijn.

Maar volgens mijn eigen cyclus zou ik die woensdag ervoor al ongesteld kunnen worden.

Wanneer heb jij getest?

Geplaatst

Oja dat klopt.

ik mocht 14 dagen na tp van verse embryo testen. dus 02-08 en wonderbaarlijk heb ik het dit keer voor de eerste keer volgehouden :D

Op de dag zelf twijfelde ik aan de uitslag, het was zeker een plus maar nog wat ligt, dag erna weer getest en toen was het overduidelijk!!

ga jij het volhouden tot testdatum? als je menstruatie uitblijf heb je natuurlijk ook al een indruk....

Moet je ook de beruchte bollen gebruiken of niet?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Hoi allemaal, Wij zijn vier masterstudenten Klinische Psychologie aan Tilburg University en doen onderzoek naar hoe vrouwen hun zwangerschap beleven, zowel op psychosociaal als seksueel vlak. Zwangerschap wordt vaak neergezet als iets alleen maar moois, maar veel vrouwen ervaren ook onzekerheden, veranderingen in welzijn, relatie- of intimiteitsvragen. En juist daar is nog verrassend weinig onderzoek naar gedaan. Daarom zijn wij op zoek naar vrouwen (18+) die op dit moment zwanger zijn, zowel na een spontane zwangerschap als na IVF, IUI of ICSI, en die de Nederlandse taal goed beheersen. Het invullen van de vragenlijst duurt ongeveer 30–40 minuten en is volledig anoniem. Je kunt op elk moment stoppen of vragen overslaan. 💻 Meedoen kan via deze link: https://tilburgss.co1.qualtrics.com/jfe/form/SV_eXUeNCATdqLcOeW?Q_CHL=qr Met jullie deelname helpen jullie om meer kennis te verzamelen over hoe vrouwen hun zwangerschap écht ervaren – zodat professionals in de toekomst beter kunnen aansluiten bij wat er speelt. Heb je vragen? Dan mag je altijd mailen naar: Welzijntijdenszwangerschap@tilburguniversity.edu Alvast heel erg bedankt 🤍 Maaike  Namens de onderzoeksgroep Jij en je Zwangerschap Tilburg University   ---------------------------------------------------------------------------------------------------- Het onderzoek is goedgekeurd door de Ethics Review Board van Tilburg University (TSB_RP1810). Deelname is vrijwillig en volledig anoniem. Deelnemers vullen online vragenlijsten in (ongeveer 30–40 minuten) en kunnen op elk moment stoppen of vragen overslaan
    • Good morning ladies, does anybody here have some feedback and experience doing ICSI at LUMC? What are the questions and test that I should ask for in the first appointment? We have already done ICSI for multiple years (at AMC and C&C), now LUMC will be our last possible round, so I want to be as prepared as possible. Many thanks!
    • Hallo, Wij hebben onlangs een eerste poging ICSI gedaan. We hadden in totaal 13 eitjes die geïnjecteerd zijn. Hier zijn helaas geen bevruchtingen uitgekomen.  Uit het onderzoek is ook niets raars gekomen, geen afwijkende eicellen of zaadcellen.  Nu willen we niet hetzelfde riedeltje nog eens doen zonder verder onderzoek.  We hebben onze zinnen gezet op Gent. Daar schijnen ze meer onderzoek te doen.  Zijn er meer mensen die geen bevruchtingen hebben gehad na een - in principe - succesvol ICSI traject tot dan toe? En wat zijn jullie vervolgstappen?   
    • Hai @Ele   Wij zijn eind 2020 gestart met ivf. Eerste poging hadden ivf gehad en daar kwam helaas helemaal embryovorming. 2de ronde icsi gedaan hier 6 embryo's 1 terug geplaatst, geen succes. 1 was sterk genoeg om ingevroren te worden dus deze in mijn natuurlijk cyclus mogen terug plaats. Hier van zwanger geworden maar helaas een vroege miskraam. Bij de 3de rond niets in de vriezer maar 2 laten terugplaatsen en hieruit is onze zoon Noah geboren. Hij is nu net 1 geworden. Door ziekte van mijn man besloten snel weer de volgende ronde ivf in te gaan nu hij nog zo gezond mogelijk is. Eerste punctie zit er weer aan te komen en moet zeggen dat ik hem best wel weer knijp. Vond de vorige rondes zwaar maar met z'n lief klein mannetje erbij is het er niet makkelijker op. Hoe ervaar jij dat met een dochter van bijna 3?
    • Hoi! Ik ben 40 en voor het eerst bezig met ICSI in UZ Brussel. 3 jaar geleden 6 IUI pogingen gehad in een Nederlands ziekenhuis zonder resultaat. Ik heb afgelopen dinsdag mijn eicelpunctie gehad met 4 eitjes als resultaat. We zijn nu uiteraard in spanning aan het wachten op nieuws. Over 5 dagen worden we pas gebeld door de arts met het nieuws hoeveel embryo's de vriezer ingaan. Als er intussen iets mis zou gaan dan worden we eerder gebeld. De reden dat ik deze cyclus geen terugplaatsing kan hebben is omdat ze hebben ontdekt tijdens de punctie dat ik een poliep heb in mijn baarmoeder. Die moet eerst verwijderd worden voor ze een terugplaatsing kunnen doen. Logisch maar toch was het wel even balen!  Ik zou het leuk vinden om ervaringen te delen met lotgenoten. Hoe gingen jullie bvb om met de wachtperiodes,wat waren jullie ervaringen met de hormonen,de punctie etc... Lieve groetjes, Nathalie 
  • Topics

• Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Gebruikers Voorwaarden