Jump to content

Recommended Posts

Posted

Alternatieve therapie slecht voor ivf

Uitgegeven: 18 augustus 2009

NIJMEGEN - Vrouwen die in het alternatieve circuit behandelingen hebben ondergaan om zwanger te worden, hebben 30 procent minder kans op succes met een ivf-behandeling.

Gynaecologen moeten paren die zich aanmelden voor ivf, dringend afraden om ook behandelingen als reflexologie, acupunctuur, aroma- of kruidentherapie te proberen.

Dat zeggen dinsdag de gynaecologen Alex Polyakov en Beverley Vollenhoven van de Monash University in Melbourne (Australië). Polyakov en Vollenhoven maken deel uit van de Faculty of 1000 Medicine, een wereldwijd adviesorgaan van medische wetenschappers.

pixel.gif

Zwangerschap

Een Deense studie onder zevenhonderd vrouwen die gedurende een jaar ivf probeerden, heeft volgens de Australiërs uitgewezen dat de kans op een succesvolle zwangerschap 30 procent lager is als de vrouwen 'geshopt' hebben in het alternatieve circuit.

Posted

Tja....wat moeten we daar nu weer van denken? Dat je kansen misschien niet groter worden zou ik nog wel willen geloven, maar zoveel kleiner... Persoonlijk lijkt het me stug. Benieuwd wat jullie hiervan vinden.

Henne

Posted

Ik weet het ook niet lijkt mij ook erg sterk dat de kansen dan zoveel kleiner zijn maar ga het toch maar even voorleggen morgen bij de Gynen ik zal haar antwoord hierop vermelden.

liefs

Posted

Als dit onderzoek klopt, zou ik wel eens willen weten wat de reden hier dan van is. 30% is wel een erg groot verschil.

Zijn er niet genoeg onderzoeken die het tegenovergestelde beweren??

Posted

Hmm hoorde het net ook van een vriendin. Weet ook niet zo goed wat ik ermee moet. Vind het wel een schokkend percentage en met 700 proefpersonen is het ook wel een representatief onderzoek zou je zeggen. Misschien ook nog maar eens aan het ziekenhuis vragen, hoewel ik me afvraag of ze er nu al een standpunt over innemen als het nu pas net in het nieuws is. Benieuwd naar jullie reacties.

Groetjes,

Hanneke

Posted

Ik zou ook eerst het hele onderzoek willen lezen hoor. Ik kan me zomaar voorstellen dat degenen die op zoek gaan naar alernatieve aanvullingen nu net degenen zijn bij wie het allemaal toch al moeizamer gaat. Ik bedoel, als je ivf doet en je voelt je er niet vreselijk rot van en wordt de 1e of 2e keer zwanger, dat denk je toch helemaal niet eens na over acupuntuur oid? Op welk punt gaan die vrouwen dus over op alternatieven? En hebben die vrouwen misschien nog klachten los van ivf? Zelf heb ik ME (gehad) en een prikkelbare darm en ik lees hier van zoveel meiden dat ze dergelijke dingen hebben. Dat kan óók invloed hebben op zwanger worden en zijn nou net weer zaken waarmee je bij een internist oid niet erg ver komt. Kortom: het staat weer leuk in de media, het is weer koren op de molen van bijv. de vereniging tegen kwakzalverij (uuurgghh) en wij hebben er niks aan behalve dat gyn. misschien opeens acupunctuur geen goed idee meer vinden. :biggrin:

Het lastige met onderzoeken op het gebied van alternatieve geneeswijzen is dat de reguliere geneeskunde ze áltijd onderuit probeert te halen plus dat het meestal niet mogelijk is om zoveel honderd personen exact dezelfde behandeling te geven (want alternatief is vaak juist individueel toegespitst) dús kun je goed onderzoek doen volgens de geldende normen. Overigens: ook met onderzoek in de traditionele geneeskunde is vaak veel mis. Mijn vader is statisticus en gespeciliseerd in dat soort dingen. Breek me de bek niet open :-D

Posted

jeetje dat ziet er niet goed uit!!maar of we het nu moeten geloven vind 30% ook wel heel erg veel!!

ben benieuwd wat de gyn zegt als iemand dat gaat vragen

Posted

Hoi,

Ik heb bij 3 IUI en mijn eerste IVF ook accupunctuur gedaan, en bij de tweede en derde IVF poging Shiatsu ( soort acupunctuur maar dan Japans) Bij de vierde heb ik niets gedaan, ik vond het allemaal een beetje teveel moeite, en die poging heeft dus geresulteerd in mijn prachtige zwangerschap.........het zegt natuurlijk helemaal niets, maar ik ben persoonlijk helemaal teruggekomen van alternative geneeswijzen. Het heeft me honderden euros gekost en naar mijn gevoel niets opgeleverd. Maar goed: ieder voor zich!

Groet van Mira

Posted

Tja, wat moet je hier nou weer mee... Volgens mij moet je doen wat goed voelt, want dat zorgt uiteindelijk denk ik voor het beste resultaat. Ik heb in ieder geval een heel goed gevoel overgehouden aan mijn eerste IVF poging met acupunctuur (waaruit is zwanger ben geworden).

Ik kwam overigens dit onderzoek van februari 2008 tegen, mede gedaan door de VU... Zoveel onderzoeken zoveel meningen, volgens mij...

Groet, Michelle

IVF EN ACUPUNCTUUR

De invloed van de acupunctuur op de vruchtbaarheid en in het bijzonder ter begeleiding van de IVF/KI wordt de laatste jaren uitvoerig onderzocht.

Het meest recente onderzoek dateert van 7 februari 2008 en is uitgevoerd door de VU in Amsterdam en de Universiteit van de School van Maryland van Geneeskunde. Zij combineerdende resultaten vanzeven testen bij 1.366 vrouwen. Van de vrouwen die werden bestudeerd kreeg een derde acupunctuurnaaldjes op het lichaam geplaatst. Een derde kreeg een nepbehandeling en de rest kreeg helemaal geen behandeling.

De vrouwen die acupunctuur ondergingen bleken 65% eerder een succesvolle embryo-overdracht te hebben. Dit betekent dat voor elke 10 vrouwen die acupunctuur ontvangen, er één extra succesvolle embryo-overdracht zou zijn.

Klik hier, http://www.bmj.com/cgi/content/full/bmj.39471.430451.BEv1?q=rss_home, voor het hele onderzoek, gepubliceerd in het British Medical Journal.

Posted

Ja ik vind ook dat iedereen dat voor zichzelf moet bepalen.

Ik geloof wel in de alternatieve geneeswijze.

Mijn schoonzus is daardoor zwanger geraakt. Heeft 2x iui gedaan en daarna 2x ivf. Bij de i.v.f heeft ze veel kruidenthee gedronken op aanraden van de japanse arts. Want ze waren er daar achter gekomen dat ze het eitje niet vast hield. En gelukkig heeft ze nu naar 5 jaar een dochter.

Posted

Ik las ook dat er nog nader onderzoek moet worden gedaan, dus het onderzoek is nog helemaal niet klaar. En daarbij; hoe betrouwbaar is de samenvatting van zo'n onderzoek die de media er aan geeft? Weet uit ervaring (ik werk zelf bij de overheid) dat media sommige zaken - zeker in de komkommertijd - net wat spannender neer kan zetten dat ze eigenlijk zijn. En tegenover dit onderzoek staan idd diverse onderzoeken dat het juist wel een positieve invloed had. Het is natuurlijk bij een onderzoek maar net wat je uitgangspunten zijn; bijv. hoe ernstig waren de vruchtbaarheidsproblemen bij de proefpersonen, enz.

Mijn ervaring is iig dat ik er rustig en energiek van word, kan me niet voorstellen dat dat niet van positieve invloed kan zijn. Maar zoals hiervoor al een paar keer gezegd, dat moet iedereen voor zich weten!

Doeiiii!

Posted

Gilles Stoop ("mijn" acupuncturist) reageert via zijn website op dit artikel:

'Alternatieve therapie slecht voor IVF ’ (?)

Op 18 augustus 2009 verscheen er in de Telegraaf en op Nu.nl een bericht dat acupunctuur niet zou werken bij IVF. Dit onderzoek wil ik graag tegen spreken.

1. Alle complementaire therapien zijn in het onderzoek op onder één noemer gebracht. 40 % van de CAM -gebruikers heeft meerdere interventies samen gebruikt. Slechts 17.9% heeft acupunctuur gebruikt. 54,3% reflexologie en 50% herbal en aromatherapie etc.

2. In de telegraaf wordt acupunctuur als eerste genoemd. dit is foutief als we zien dat de meerderheid geen gebruik heeft gemaakt van acupunctuur, maar van reflexologie of kruiden. Uit het artikel is niet duidelijk of ze dit bij een geregistreerde therapeut of op eigen houtje hebben gedaan.

Conclusie: Voor wat betreft acupunctuur kunnen er vanuit deze studie GEEN consequenties verbonden worden over de werkzaamheid van acupunctuur.

Wij onderbouwen deze conclusie en standpunt door positieve uitslagen van meerdere onderzoeken hieronder genoemd.

Voor het hele onderzoek; Acupuncturist.nl: onderzoek naar acupunctuur en onvruchtbaarheid

Posted

haha

hai Kammie

ik had dit ook gelzezen vandaag opde site van Freya, goed dat het hier nu ook vermeld staat!

Ik ben zelf ruim 4 weken met acupunctuur bezig en voel me er juist erg goed bij....

groetjes

Meiske74

Posted
haha

hai Kammie

ik had dit ook gelzezen vandaag opde site van Freya, goed dat het hier nu ook vermeld staat!

Ik ben zelf ruim 4 weken met acupunctuur bezig en voel me er juist erg goed bij....

groetjes

Meiske74

Voor mij geldt hetzelfde!

X

Posted

Ik denk ook dat ieder voor zich moet uitmaken of ze het alternatieve circuit in willen bij een zwangerschapswens. Zelf heb ik bij mijn eerste ivf-poging wel wat acupunctuur behandelingen gedaan. Ik had alleen niet zo'n goed gevoel bij deze man (ik had echt het idee dat ie maar wat deed en veel verstand van ivf had ie ook al niet) en toen ik ook nog wat gedoe kreeg over het annuleren van een afspraak, ben ik er, nog voor de punctie, mee gestopt. Resultaat? Zwanger. Helaas wel een miskraam bij zeven weken maar dat kan aan zoveel factoren liggen, ik heb in ieder geval niet het gevoel dat de acupunctuur ook maar iets in positieve dan wel negatieve zin heeft bijgedragen.