Ga naar inhoud

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Lieve Henne,

wat ongelooflijk veel moed vergt zo'n beslissing .......... ik hoop zo voor jullie dat het allemaal succesvol mag zijn deze keer !!

zit zelf even enorm in een diepe dip, heb even geen woorden voor jullie moed en doorzettingsvermogen, maar wens jullie alle geluk !!

Liefs, Evie

• Reacties 115
  • Aangemaakt
  • Laatste Reactie

Top Posters in dit Topic

Top Posters in dit Topic

Geplaatst

Henne,

Wij zijn ook verder doorgegaan na 6x IUI en 3 IVF pogingen, toevallig ook bij het EMC. Ik had mij voorgenomen nog 3 extra pogingen (nr 4 t/m 6) te doen voordat we opnieuw zouden beslissen of we verder gingen of niet. Poging 4 is aangeslagen en ik ben nu zelfs zwanger van een tweeling. Geef de moed niet op!

Geplaatst

Evie die dip hebben wij ook gehad. Na de 1e poging ben ik er zelfs overspannen van geweest! En de eerste maand na elke behandeling zie ik het echt niet meer zitten. Maar als ik dan fysiek herstel, dan komt de mentale kracht ook terug. Ik denk dat we hier allemaal wat dat betreft trots op onszelf mogen zijn, die enorme moed die we elke keer weer opbrengen om toch door te gaan.

Pieneke als het zover komt, dan kom je er op een bepaalde manier ook doorheen. Je groeit ook wel naar dat moment toe. Ik moest er een jaar geleden niet aan denken dat we misschien wel eens kindeloos zouden blijven. Dat idee doet me nu nog steeds enorm veel pijn, maar ik kan er inmiddels wel over nadenken.Terwijl ik het me zelfs nooit voor kon stellen dat het zover zou komen.

Floor en Nienke het doet me altijd enorm goed om een succesverhaal te horen van stellen die door zijn gegaan. Daar word ik weer een stuk vastberadener van. En natuurlijk super gefeliciteerd met je zwangerschap!

Mijn motto is: de wens is zoveel groter dan de ellende. En zo voelt het nog steeds, dus kunnen we door. Zodra de ellende groter wordt dan de wens is het tijd om te stoppen.

Henne

• 2 maanden later...
Geplaatst

Hoi Henne,

Hoe gaat het nu met je?

Wat je in augustus beschrijft, is voor mij momenteel heel herkenbaar.

Afgelopen week is onze derde icsi-poging afgelopen.

Ik weet nog niet of er cryo's zijn, moet de brief van zh nog ontvangen.

We gaan nog voor een vierde poging. Maar ik twijfel soms of we dit in hetzelfde ziekenhuis moeten doen, of toch op andere plaatsen informeren. Anderzijds kan ik het nu heel mooi inplannen in combinatie met werk, en is het voor mij dan niet zo zwaar om te plannen.

En ik twijfel soms of ik het nog allemaal wil op deze manier. De behandelingen vallen me iedere keer zwaarder.

Ben benieuwd hoe het nu met je gaat, en wat jullie verder beslist hebben?

Groetjes, Magda

Geplaatst

Hai Magda,

Wat ontzettend rot dat er al drie pogingen mislukt zijn, ik weet helaas hoe het is en gun het werkelijk niemand.

Inmiddels gaat het eigenlijk best wel goed. We zijn vrij rustig aan het rondkijken waar we verder willen. Het AMC is afgevallen, in januari gaan we nog eens in Voorburg praten. Ook weten we nu dat naast vertrouwen en een goed gevoel óók de praktische zaken zwaar wegen. We gaan niet naar een ziekenhuis wat op een uur rijden ligt, dat geeft gewoon te veel gedoe en stress. Ik vind het soms nog best wel moeilijk als ik weer goede verhalen hoor over bijvoorbeeld Gent ofzo. Maar in de vraag 'hoe ver wil je gaan' is dit letterlijk in afstand te ver voor ons. Het moet wel reeel blijven.

Na het gesprek in Voorburg wordt het dus een keuze: Voorburg of toch gewoon het EMC. Uiteindelijk is het ook gewoon geluk hebben en niemand kan ons garanties geven. En als Voorburg zich aansluit bij de meningen van het EMC en AMC blijven we heel praktisch en gemakkelijk gewoon in R'dam. Dan kunnen we gelijk beginnen ook.

Dat we in Voorburg waarschijnlijk een wachtlijst op moeten, heb ik me inmiddels wel bij neergelegd. We hebben eerst zelf een aantal maanden afstand genomen, dus dan moeten we die maanden ook maar accepteren. Maar dat zien we dus in januari wel.

Voorlopig bevalt de 'pauze' nog wel. Ik weet dat ik door wil omdat ik de wens echt nog niet op kan geven. Maar eerlijk is eerlijk, op hormonen, prikken en puncties zit ik echt helemaal niet meer te wachten.

Moeilijke momenten blijven. Ik kan soms zomaar een dag zitten janken om niks. Maar ook dat hoor bij het proces denk ik. Ik vind het nog steeds vreselijk dat het op deze manier moet, maar dat ís nu eenmaal zo. En het is zó, of zeker niets. En dat is nog steeds geen keuze.

Uiteindelijk is het belangrijk te luisteren naar je gevoel en jezelf vooral niet op te jutten. Ik hoop heel erg voor jullie dat er nog cryo's zijn en dat een vierde poging niet nodig zal blijken te zijn! En als dat wel zo is, gun jezelf dan de rust om heel goed uit te zoeken wat je wil, waar, wanneer en hoe.

Succes en sterkte,

Henne

• 2 weken later...
Geplaatst

Hoi Henne,

Gisteren gehoord dat er geen cryo's waren. Maar ik had al zo'n voorgevoel, dus was niet echt door dit nieuws verrast.

Ondertussen veel nagedacht over hoe verder. We hebben besloten dat we direct door willen naar een vierde poging. Deze zullen we in hetzelfde ziekenhuis doen, omdat dit qua reistijd, combinatie met werk, het best te doen is. Verder hebben we niet echt negatieve ervaringen met het ziekenhuis.

Vandaag telefonisch gesprek gehad met één van de artsen. Medisch gezien is er geen bezwaar om door te gaan.

Ik hoop in januari met de pil te kunnen starten.

Tussen mijn tweede en derde poging heb ik een aantal maanden rust ingebouwd en hier vol op van genoten. Nu heb ik het gevoel dat ik direct door wil.

Dus, wordt vervolgd...

Ik zie dat jullie op 4 januari een gesprek hebben staan met Voorburg. Succes met dit gesprek!

Magda

Geplaatst

na een aantal maanden rust staan wij ook weer een de vooravond van een nieuwe poging: de 5e inmiddels. De laatste was afgelopen maart. Gisteren een uitgangsecho gehad en die was goed dus kreeg ik het start groen.

Alleen is zaad van mijn vriend verslechterd: het zal geen 100% IVF meer worden maar een combi van IVF en ICSI dus dat was wel even slikken toen we dat hoorden.

En deze poging is in een ander ziekenhuis op advies van mijn gynocoloog in het ziekenhuis waar ik mijn eerdere 4 pogingen heb gedaan: betekent toch weer andere aanpak, andere artsen en andere medicijnen.......Zie ik van de ene kant tegenop maar biedt misschien ook wel het perspectief en het resultaat waar we al zo lang op hopen!!

Geplaatst

Hoi Diane, succes met je vijfde poging.

En hopelijk heeft de andere aanpak het gewenste succes!

Telefonisch hebben ze tegen me gezegd nu voor de vierde keer met hetzelfde schema als de vorige keer te starten. Stel dat we dan voor een vijfde keer moeten (en willen) gaan, dan willen ze een ander schema volgen.

We hebben voor onszelf afgebakend dat we maximaal zes keer een behandeling ondergaan, tenminste als ik het emotioneel volhou.

Succes, Magda

Geplaatst

hoi magda,

ja emotioneel volhouden is inderdaad een grote uitdaging! Elke keer weer de batterij opladen. Het lezen op dit forum van succesvolle pogingen na een aantal mislukte pogingen draagt er bij mij ook altijd wel aan bij dat je toch niet moet opgeven en dat er toch een kans bestaat dat het wel lukt.

Maar naast het emotionele merk ik ook dat ik ook wel fysiek er meer last van krijg: elke punctie is toch een aanslag op je eierstokken en dat ben ik inmiddels wel gaan voelen helaas.

groet, en jij ook veel succes met nr 4!

Geplaatst

Ik ben er inmiddels ook wel achter dat je vooral moet nagaan of je het zelf fysiek, mentaal (en financieel) nog trekt. Medisch gezien is er meestal geen reden om niet door te gaan. Zeker zoals bij ons als je nog nooit cryo's hebt gehad. Wij hebben drie terugplaatsingen achter de rug, wat is dat helemaal aan kansen?!

Goed dus om te lezen dat jullie ook stug doorzetten, top van jullie! Over twee weekjes weten wij hoop ik ook meer.

Geplaatst

hoi

heel herkenbaar dat hadden we na de derde poging ook toen ben ik een jaar gestopt en rekende ik op niks , dus we gingen voor de 4de en toen was het bingo hoop dat het voor jou ook zo mag uitpakken.

blijft altijd super moelijk hoor stoppen of doorgaan en wanneer stop je nu wel of niet, heel herkenbaar

gr summer

Geplaatst

Hoi Summer, het is opbeurend om te lezen dat je van de vierde poging zwanger bent geraakt. Dat heeft dan weer kracht om door te zetten.

En inderdaad Henne, wat zijn nou drie pogingen? Ik vergelijk deze kansen soms met wat koppels zonder fertiliteitsproblemen hebben. En gemiddeld gezien hebben de meeste een halfjaar nodig om zwanger te raken (soms nog langer). Dus dat zouden dan zes pogingen zijn...

Groetjes, Magda

Geplaatst

Precies Magda dat zeg ik ook altijd. Heb het zelfs laatst tegen een gynaecoloog gezegd die toen nogal op d'r neus keek :-)

Geplaatst

Hoi Henne,

Ik ben zwanger geworden na de 6e ICSI behandeling (waarvan 1 IVF). Er is na de 1e keer al een aanpassing gemaakt in de hormoondosering, na de 2e weer en na de 3e weer. Ook ander stimulatiehormoon gekregen. Het blijft toch maatwerk, daar ben ik van overtuigd. Ik had zo het gevoel dat het een keer ging lukken, dat heeft mij er doorheen gesleept. Moeilijk ja, duur ook, maar voor mij geldt: ik wilde later kunnen zeggen dat ik er voor mijn gevoel alles, maar dan ook alles aan gedaan had om kinderen te krijgen. Dan pas zou ik het kunnen laten rusten. Wij waren al heel ver in het proces om te accepteren dat het niet ging lukken en toen: zwanger. Ik had elke keer erg weinig eitjes, laat staan embryo's en nooit cryo's. Ik heb je een beetje gevolgd op het forum, ik zie dat je second opinions hebt (gehad), ik zou zeker ook zijn gaan kijken naar een ander ziekenhuis ware het niet dat mijn ziekenhuis zo met mij meedacht en we op 1 lijn zaten. Ben zo blij dat we de kans gekregen hebben om door te gaan. En ja, je krijgt er zo veel voor terug, maar dat is zo'n cliche waar je niks mee kan als het je zelf nog niet is overkomen...

Ik hoop dat jullie besluiten door te gaan, echt waar als het lukt is het zo de moeite waard. En mocht het niet lukken dan heb je er alles aan gedaan! Ik zou overigens gaan kijken in Dusseldorf of Gent aangezien ze daar meer maatwerk leveren dan in Nederland. Heel veel sterkte! Hoop dat je er wat aan gehad hebt...

Ben overigens nu zwanger van nr 2 en dat was na een punctie van slechts 2 follikels, waarin 1 eicel, dat een goed embryo is geworden.... Je hebt er uiteindelijk maar 1 nodig!

Liefs, Marije

Geplaatst

Hoi Vliegmeisje,

Wat ontzettend fijn om jouw verhaal te lezen! DIT GEEFT HOOP!! Wij staan op het punt om weer te beginnen met de 7e icsi poging. Helaas allemaal nog zonder resultaat. Ik ben er van overtuigd dat het goed gaat komen maar tegelijkertijd ook bang dat het er misschien voor ons wel niet inzit.... Moeilijk he? Wanneer maak je nou de keus: we stoppen ermee. Ik kan het nu in ieder geval nog niet. Gelukkig mijn man ook niet maar af en toe (eigenlijk best wel vaak) bekruipt je zo'n gevoel. Onze gyn. zegt wel dat de aanhouder wint en dat heb ik zelf ook wel maar het is gewoon allemaal zo onzeker. Wij vinden het geen probleem om wat verder te rijden want ik heb gewoon een beter gevoel bij Dusseldorf dan bij Enschede/Zwolle.

Mijn dosering gaat wel weer iets omhoog en dat vind ik eigenlijk wel prima. Had toch al nooit zoveel last vd hormonen.

Ik ben alleen bang dat we het op een gegeven moment moeten opgeven omdat het financieel niet meer haalbaar is en dat lijkt me toch wel erg frustrerend dat je besluit daarvan moet afhangen....

De volhouders die zwanger zijn geraakt: helemaal SUPER en de andere volhouders: SUCCES

Geplaatst

wij gaan in januari ook beginnen in dusseldorf en dan wordt het ook weer icsi. Mijn motto is ook de aanhouder wint maar tegelijkertijd heb ik ook de angst en onzekerheid dat het misschien nooit zal lukken. Vreselijk vind ik dat. Ik ga in ieder geval net zo lang door als mogelijk is.

Geplaatst

Hey

ook wij gaan door na poging 3. Hebben door het zaad pas 3 echte kansen gehad in 2 jaar en dat is zo weinig. Ik ben er helemaal niet aan toe om het op te geven. Maar ga wel eerst rust nemen, want het is wel een zware belasting. Ik wil me helemaal goed voelen als we verder gaan.

Goed te lezen dat er meer mensen zwanger zijn geraakt na 3 pogingen. Ik heb pas evaluatiegesprek gehad en daar vertelden ze dat ongeveer 55% na 3 pogingen zwanger is, ik had echt hoger verwacht. Als er geen reden is en je kunt het aan, als je het gewoon trekt heb je nog gewoon een goede kans.

We gaan met z'n allen nu gewoon voor een vruchtbaar 2010!!!

Geplaatst

Dat van die ca.50% na drie pogingen wist ik wel. Ik probeer vooral te achterhalen na hoeveel pogingen het aantal zwangerschappen niet meer echt toeneemt. En dat schijnt na vijf tot zes keer te zijn. Als het dan nog niet gelukt is, is de kans heel klein dat het alsnog gaat lukken. Maar goed, ook een kleine kans is een kans. Dus het kán natuurlijk ook dan nog steeds.

Om even te rekenen....neem een slagingspercentage van 20% per poging en 100 stellen.

Poging 1: 20% van 100 = 20 zwanger en 80 niet

Poging 2: 20% van 80 = 16 zwanger en 64 niet

Poging 3: 20% van 64 = 13 zwanger en 51 niet

Dan zit je dus op die 50% na drie pogingen (met een kans van rond de 23% ga je meer richting die 55% zwanger).

Poging 4: 20% van 51 = 10 zwanger en 41 niet

Poging 5: 20% van 41 = 8 zwanger en 33 niet

Poging 6: 20% van 33 = 6 zwanger en 27 niet

Dus na 6 pogingen zou ca. 75% zwanger zijn.

Uiteraard is die 20% een gemiddelde en geen persoonlijke kans. Degenen bij wie het 't moeilijkste gaat blijven over, dus die 20% zal in de praktijk steeds kleiner worden. Maar toch, ik vind het heel kort door de bocht om na drie pogingen te zeggen dat de kansen verkeken zijn. En gelukkig vinden jullie dat ook, we gaan gewoon lekker door om het tegendeel te bewijzen :wink:

Geplaatst

Henne, even laten weten dat ik je ontzettend veel succes wens voor je gesprek maandag. Ik hoop dat je antwoord krijgt op je vragen !

Liefs, :wave:

Geplaatst

Dank je wel! Ik ben zelf ook wel erg benieuwd. Hoop vooral dat we het goede gevoel weer een beetje terugkrijgen. Ik zie namelijk erg tegen een nieuwe behandeling op. Maar stoppen wil ik zeker nog niet. De vragen hebben we nog liggen van het teleurstellende gesprek in het AMC, kwestie van opnieuw uitprinten ;-) Hopen maar dat ze nu wel beantwoord worden.

Wordt vervolgd .....

Geplaatst

Henne,

Ik wil je even heel veel succes wensen voor morgen en inderdaad hopen dat je het goeie gevoel weer terug krijgt en weer 'zin' krijgt in je volgende poging.

Ben benieuwd!

Caroline

Geplaatst

Hoi Henne,

Ik heb ook ergens gelezen, maar kon net niet meer vinden waar...., dat na 5 of 6 mislukte pogingen, de kans erg klein is dat het nog gaat lukken. Ik weet niet meer precies welke percentages ze daar hanteerden (volgens mij 25% per poging). Maar de grafiek liet idd zien dat er na die 5 of 6 pogingen nog maar weinig mensen zwanger werden.

Tja, altijd moeilijk: percentages zeggen natuurlijk weinig als het om jezelf gaat.

In elk geval is het helemaal de juiste instelling om positief door te gaan!!! Ik wens je een heel succesvol 2010!

Geplaatst

Henne, heel veel succes vandaag bij je gesprek en ik hoop dat het jullie een goed gevoel opgeleverd om de draad straks weer op te pakken.

Liefs, Dorine

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Hoi allemaal, Wij zijn vier masterstudenten Klinische Psychologie aan Tilburg University en doen onderzoek naar hoe vrouwen hun zwangerschap beleven, zowel op psychosociaal als seksueel vlak. Zwangerschap wordt vaak neergezet als iets alleen maar moois, maar veel vrouwen ervaren ook onzekerheden, veranderingen in welzijn, relatie- of intimiteitsvragen. En juist daar is nog verrassend weinig onderzoek naar gedaan. Daarom zijn wij op zoek naar vrouwen (18+) die op dit moment zwanger zijn, zowel na een spontane zwangerschap als na IVF, IUI of ICSI, en die de Nederlandse taal goed beheersen. Het invullen van de vragenlijst duurt ongeveer 30–40 minuten en is volledig anoniem. Je kunt op elk moment stoppen of vragen overslaan. 💻 Meedoen kan via deze link: https://tilburgss.co1.qualtrics.com/jfe/form/SV_eXUeNCATdqLcOeW?Q_CHL=qr Met jullie deelname helpen jullie om meer kennis te verzamelen over hoe vrouwen hun zwangerschap écht ervaren – zodat professionals in de toekomst beter kunnen aansluiten bij wat er speelt. Heb je vragen? Dan mag je altijd mailen naar: Welzijntijdenszwangerschap@tilburguniversity.edu Alvast heel erg bedankt 🤍 Maaike  Namens de onderzoeksgroep Jij en je Zwangerschap Tilburg University   ---------------------------------------------------------------------------------------------------- Het onderzoek is goedgekeurd door de Ethics Review Board van Tilburg University (TSB_RP1810). Deelname is vrijwillig en volledig anoniem. Deelnemers vullen online vragenlijsten in (ongeveer 30–40 minuten) en kunnen op elk moment stoppen of vragen overslaan
    • Good morning ladies, does anybody here have some feedback and experience doing ICSI at LUMC? What are the questions and test that I should ask for in the first appointment? We have already done ICSI for multiple years (at AMC and C&C), now LUMC will be our last possible round, so I want to be as prepared as possible. Many thanks!
    • Hallo, Wij hebben onlangs een eerste poging ICSI gedaan. We hadden in totaal 13 eitjes die geïnjecteerd zijn. Hier zijn helaas geen bevruchtingen uitgekomen.  Uit het onderzoek is ook niets raars gekomen, geen afwijkende eicellen of zaadcellen.  Nu willen we niet hetzelfde riedeltje nog eens doen zonder verder onderzoek.  We hebben onze zinnen gezet op Gent. Daar schijnen ze meer onderzoek te doen.  Zijn er meer mensen die geen bevruchtingen hebben gehad na een - in principe - succesvol ICSI traject tot dan toe? En wat zijn jullie vervolgstappen?   
    • Hai @Ele   Wij zijn eind 2020 gestart met ivf. Eerste poging hadden ivf gehad en daar kwam helaas helemaal embryovorming. 2de ronde icsi gedaan hier 6 embryo's 1 terug geplaatst, geen succes. 1 was sterk genoeg om ingevroren te worden dus deze in mijn natuurlijk cyclus mogen terug plaats. Hier van zwanger geworden maar helaas een vroege miskraam. Bij de 3de rond niets in de vriezer maar 2 laten terugplaatsen en hieruit is onze zoon Noah geboren. Hij is nu net 1 geworden. Door ziekte van mijn man besloten snel weer de volgende ronde ivf in te gaan nu hij nog zo gezond mogelijk is. Eerste punctie zit er weer aan te komen en moet zeggen dat ik hem best wel weer knijp. Vond de vorige rondes zwaar maar met z'n lief klein mannetje erbij is het er niet makkelijker op. Hoe ervaar jij dat met een dochter van bijna 3?
    • Hoi! Ik ben 40 en voor het eerst bezig met ICSI in UZ Brussel. 3 jaar geleden 6 IUI pogingen gehad in een Nederlands ziekenhuis zonder resultaat. Ik heb afgelopen dinsdag mijn eicelpunctie gehad met 4 eitjes als resultaat. We zijn nu uiteraard in spanning aan het wachten op nieuws. Over 5 dagen worden we pas gebeld door de arts met het nieuws hoeveel embryo's de vriezer ingaan. Als er intussen iets mis zou gaan dan worden we eerder gebeld. De reden dat ik deze cyclus geen terugplaatsing kan hebben is omdat ze hebben ontdekt tijdens de punctie dat ik een poliep heb in mijn baarmoeder. Die moet eerst verwijderd worden voor ze een terugplaatsing kunnen doen. Logisch maar toch was het wel even balen!  Ik zou het leuk vinden om ervaringen te delen met lotgenoten. Hoe gingen jullie bvb om met de wachtperiodes,wat waren jullie ervaringen met de hormonen,de punctie etc... Lieve groetjes, Nathalie 
  • Topics

• Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Gebruikers Voorwaarden