Ga naar inhoud

45 jaar en voor eerste keer IVF

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Waar ik me soms wel eens zorgen over maak dat je al wat ouder bent als je jonge kinderen krijgt. Voor ons was er, net als velen op deze site, geen keuze maar dat is wat er wel eens door mijn hoofd spookt. Hoe is dat bij jullie?

• Reacties 10,4k
  • Aangemaakt
  • Laatste Reactie

Top Posters in dit Topic

• Mees

1357

• elinorac

1097

• sas67

1082

• Fortuna

717

Top Posters in dit Topic

Geplaatst

Hoi Marion,

Ja, vandaag besloten om toch voor die 3e ICSI te gaan...rond 23 oktober zet ik dan mijn eerste decapeptyl (lang protocol) en rond 11 november zal de punctie zijn.

Cryo's heb ik nooit gehad, ondanks de vele bevruchtingen....wel jammer, zo ben ik dus snel door mijn 3 ICSI-pogingen heen.

Hoe gaat het nu met jou? Je zit er midden in!

En Joy, als het lukt, zal ik een oude en een jonge moeder zijn...mijn oudste zoon wordt al bijna 21. Ik weet dus hoe het is om een jonge moeder te zijn en ik verwacht dat als ik nog voor een derde keer mama mag worden, dat ik er dubbel en dwars van zal genieten, veel bewuster dan de 1e 2 keren.

Ook voor de toekomst, zestigers in deze tijd zijn nog heel fit, ik heb er dus vertrouwen in. Kinderen houden je jong en scherp...!

Groetjes, Nine

Geplaatst

wat een hoop positieve berichten! Heel fijn om te lezen dat er toch ook kansen zijn voor ons oudere vrouwen.....

En dat van die grootte van de eierstokken is helemaal nieuw voor me.

Morgen heb ik een evaluatiegesprek met mijn gynacoloog n.a.v. mijn helaas 4e mislukte IVF-poging en om te praten hoe zinvol het is om nog te gaan voor een 5e poging en dan zal ik hem eens vragen hoe het zit met de 'leeftijd' van mijn eierstokken.

Geplaatst

Jozephine, Lief dat je het zo vraagt! Dat ik misschien niet veel tijd krijg om mijn kinderen in alle belangrijke fasen mee te maken. Ik geniet zo van ze en ben zo blij met ze en ik wil zooooo graag veel met hun meemaken en bijstaan ook als ze volwassen zijn. Ik weet wel dat het om de kwaliteit gaat en daar maak ik me dus niet zo heel erg druk over. Ik ben nu w.s een andere ouder dan 10 jaar terug en daar ben ik ook blij mee want ik sta nu heel anders in het leven dan toen. En natuurlijk weet ik ook wel dat je ook jong kan overlijden en al vroeg kinderen hebt maar toch. Nogmaals goeie vraag.Joy

Geplaatst

Hoi Nine,

Gisteren naar zh geweest voor 1e echo, helaas heb ik deze keer maar 3 eitjes waarvan 1 erg klein, morgen moet ik terug voor 2e echo om te kijken of ze goed zijn door gegroeid, dan kijken of het zinvol is om een punctie te doen. Ik heb de verzekering gebeld of ze alleen een stimulatie ook al als een poging zien, helaas is dit zo dus het heeft geen zin om af te breken. pppffff was wel ff slikken, 1e poging had ik nl 12 eitjes en de 2e poging 6, dus nu maar 3 en dan maar hopen dat er bevruchting plaats vind. Als je meer eitjes hebt dan ook meer kans. Dit is onze 3e poging dus eigenlijk de laatste.... Waarom mag het niet gebeuren.....???:cry2:

Geplaatst

Hoi Marion,

Wat vervelend voor je! Angstig gevoel, ook omdat dit de derde poging is. Hoeveel en wat spuit je op dit moment?

Nog niet wanhopen, hoor! Er kunnen er toch nog iets meer te voorschijn komen (had ik ook, 7 meer, dan bij de 1e FM te zien was) en er zijn ook verhalen bekend van 2 of 3 bevruchte eicellen die echt tot een mooi kind leiden.

Ik geloof niet dat ik het fair vind dat de stimulatie al als een poging wordt gezien...

Joy, ik begrijp het, het is belangrijk om je kinderen in alle fases bij te staan. Bij mij voert het gevoel zelfs nog verder, naar mijn ouders, die nutegen de 80 lopen en zeggen dat ze het jammer zullen vinden, dat als er nog een kleinkind mocht komen, dat ze dat niet meer zien opgroeien.

Diane, succes met het evaluatiegesprek vandaag!

En Josephine, hoe gaat het met jou, weet je al wanneer je verder gaat?

Groetjes, Nine

Geplaatst

Hoi Marion,

Ik vind dat toch ook wel heel raar hoor, dat dat al een poging zou zijn. Ik weet dat de verzekeringen er allemaal anders over denken. Maar toen ik bij de derde echo dreigde te weinig follikels te hebben (achteraf was dat helemaal niet zo, maar een slordige invaller had het aantal verkeerd opgeschreven), zei de gynaecoloog dat als dat zo was, we het beter konden afbreken, omdat het dan nog niet als poging geldt, pas als de punctie gedaan wordt is het een poging volgens hem. (Hij wilde de punctie ook niet doen bij minder dan 7 follikels, dat lees ik hier ook wel eens anders trouwens.)Toch raar he, misschien kun je het nog eens vragen? Je weet nooit of degene aan de telefoon wel goed geinformeerd is.

Maar hopelijk heb je dat niet nodig en groeit er nog van alles door!

Succes!

Caroline

Geplaatst

Fijn alle reacties van iedereen te lezen. Juist omdat jullie ook weten hoe het is en welke gevoelens erbij komen. Heeft iemand van jullie ook ervaring met de kliniek in Düsseldorf?

Een vriendin van mij heeft 2 kinderen dmv IUI en de derde kwam zo maar spontaan op haar 43e! Terwijl ze het jaar ervoor nog bevallen was van een kindje via IUI. Ongelooflijk he.

Heeft iemand van jullie ook acupunctuur tijdens de behandelingsperiode gedaan en hoe is dat bevallen? Er zijn studies die hebben uitgewezen dat acupunctuur tijdens IVF 40% kans meer kans geeft. Een kennis heeft ook acupunctuur gedaan voor en na de punctie en is gelijk bij de eerste keer al zwanger geraakt. Maar ja, zij is ook wel een stuk jonger, dus dat zal ook wel meespelen.

Hoe gaat jullie om met de periode dat jullie moeten wachten op hoe de eicelgroei en aantal eicellen gaat, de punctie en de dagen in afwachting of er goede eicellen bij zitten voor terugplaatsing en daarna natuurlijk na de terugplaatsing zelf. Het lijkt me erg moeilijk om er niet continue aan te denken. Dat creeërt ook spanning wat juist weer niet goed is.

Groetjes

Manouk

Geplaatst

Nine, bedankt voor je reactie! Dat bedoel ik precies! Blij zijn met en toch ook weer andere gevoelens. ik geef beide bevoelens maar de ruimte. Net als jjij het beschrijft van je ouders. We fijn dat zij dit ook uiten he? Dan weet je dat het ook meer leeft he?

Sorry hoor Manoek dat ik jou site gebruik voor mijn gevoelens niet helemaal de bedoeling he?

t.a.v. traject. Die spanning hoort er m.i. ook bij. Elke volgende stap in het traject kan de goede kant op gaan of juist de verkeerde en omdat je geen zekerheid krijgt levert dat spanning op. Ik las ergens dat een arts hierover had gezegd dat er nog nooit iemand van de stress geen kind had gekregen. Wij hebben drie pogingen achter de rug, zie handtekening, m.i. ben ik alle drie keren niet anders geweest even stressvol . Het is gewoon een russisch roulet, geluk hebben en weet ik nog meer. Het is per moment bekijken en je ontspanning zoeken en voor iedereen is dat weer anders. Boeken eroverlezen, delen op dit forum, huilen,lachen, zwemmen, knuffelen, praten, doen waar je je lekker bij voelt. Ik heb verder geen ervaring met acupunctuur. Joy

Geplaatst

Hoi Nine,

Spuit nu Decapeptyl en 200 Puregon, morgen 2e echo.

Ik heb trouwens toch nog maar een keer met Zilveren Kruis gebeld, mede ook omdat ik hier al een paar keer heb gelezen over afgebroken pogingen.

Deze keer werd mij verteld dat het ligt aan hoe het ziekenhuis declareert....

dus word weer terug gestuurd naar het zh, terwijl zij zeiden dat ik met de verzekering moest bellen. Lekker vaag he. Morgen dus maar weer bespreken hoe of wat.

Geplaatst

Natuurlijk mag je deze discussie/forum gebruiken om over je gevoelens te praten hoor Joy. Daarvoor is deze site toch ook bedoeld? Ik denk ook juist dat het goed is dat je dat doet.

Ik hoop uiteraard dat het voor mijn man en mij nog gaat lukken. Ik zelf heb geen kinderen, hij heeft uit een vorige relatie 2 pubers, waar het gelukkig heel goed mee klikt. Maar ja, pubers; dat is wel wat anders dan een babytje. Onze grote wens is om samen nog een kindje te mogen krijgen, en deel te zijn in zijn of haar leventje. Wij zijn dan wel 40-ers, en dus oudere ouders. Maar tegenwoordig hoor je steeds vaker dat jongeren ziek worden of overlijden. Dus inderdaad is dat ook geen garantie dat de verschillende fasen in het leven van je kindje kunt mee maken. Ik denk wel dat je als oudere ouder meer van je kind geniet en je bewuster bent van alles. Ik hoop dat je ook steun krijgt van je omgeving met betrekking tot jullie kinderwens?

En Nine, hoe is dat voor jou mbt tot jouw ouders?

Geplaatst

Ik breek even in om Nine gedag te zeggen! "een oude bekende van me", je inschatting is juist Nine... HILARISCH

Ik zie dat de kogel door de kerk is, fantastisch meid

X Pieneke

Geplaatst

Hoi,

Wat fijn om te lezen over de succesverhalen hier. Dat het toch gewoon kan na je 40e. Ikzelf had de hoop al bijna opgegeven na een gesprek met onze fertiliteitsarts afgelopen vrijdag. "Hele, kleine kansjes en vergrote kans op miskramen en chromosoomafwijkingen. Het gaat waarschijnlijk niet lukken, helaas", zei ze.

Jullie begrijpen dan ook wel dat ik een k*tweekend achter de rug heb. Gelukkig geven jullie verhalen mij weer hoop.

Bedankt!

-----------------------------------------------------------------------

jan. 08 1e ICSI afgebroken wegens overstimulatie

jun. 08 2e ICSI mislukt

sep. 08 3e ICSI zwanger!! na 9 weken geen hartactie meer, na 12 weken een curretage, 3 cryos in 1 rietje

feb. 09 TP 2 cryos mislukt

aug. 09 4e ICSI mislukt, 2 cryos in 1 rietje

nov. 09 TP ??????

Geplaatst

jeanetta, Ik weet ook niet waarom ze dat gezegd heeft. Ken je het boek zwanger na je 40 of was het nou bevallen na je 40? Heel leuk om te Lezen Succes he! ik hoop dat je echt geluk hebt en inderdaad ook een baby inje armen kan sluiten, zou mooi zijn!!! Manoek, niemand weet dat we met onze overige kinderwens bezig zijn. Cryo terug plaatsingen.)ha ha ik lach me slap als ze het te horen krijgen. jongen meisje boven de 40, ja die verhalen krijgen we dan te horen.... Ahum. daar maak ik me nu niet zo druk om. Mensen in mijn omgeving zijn erg blij voor ons geweest. Ik heb eerlijk gezegd geen ongetogen woord gehoord tot nu toe, mensen weten ook dat het zo welkom is geweest dus ja, ik zie het wel als het ons nog gegeven is.

De verzekering had bedacht dat de cryo terugplaatsing geld als een nieuwe poging.

Waarschuwing voor iedereen!!!!!Een cryo terugplaatsing is geen nieuw poging!! Maar maakt deel uit van de betreffende 1e,2e of 3e ivf/icsi. (Dus niet 4e of 5e e.d ivf/icsipoging) Dit is bij wet geregeld en wel in 2007. Gistern nogmaals bevestigd gekregen van de overkoepelend orgaan van de verzekeringen en vandaag ook door onze eigen verzekering. Zij zagen misschien de bui al hangen want we hebben gedreigd met een rechtzaak. Het staat ook op de site van Frya. :good1: bye Joy

Geplaatst

Joy,

Helder verhaal, geregeld bij wet idd! De baliemedewerkers bij zorgverzekeraars kunnen je behoorlijk van de wap brengen..

Succes met je wachtweken

Pieneke

Geplaatst

He Pieneke!!

Ja, inderdaad de kogel is door de kerk. Het valt me wel zwaar, ik had gehoopt dat de behandeling veel sneller zou aanslaan bij mijn man, maar dat is niet zo...dus we pakken deze laatste ICSI!

Jij gaat weer snel door, met de volgende cryo? Heerlijk idee, dat er nog heel wat in de vriezer liggen. Voorlopig geen punctie voor jou. Voor mij komt ie nu wel weer schrikbarend dichtbij. Ik vond het eigenlijk het naarste onderdeel van de hele behandeling.

Marion, ik hoop dat je morgen goed nieuws krijgt, bij de FM!

Manouk en Joy: mijn ouders hebben al een aantal kleinkinderen, waaronder mijn zoons (20 en 15) Toen waren zij "jonge grootouders". Ze vinden het fantastisch dat ik toch een kind probeer te krijgen met mijn nieuwe partner, maar maken zich ook zorgen omdat ik fysiek veel ouder ben, dan in mijn vorige zwangerschappen.

En Jeanet, laat je je hoop niet ontnemen, hoor, er worden nog zoveel kids van 40+ mama's geboren.

Groetjes, Nine

Geplaatst

Nine,

Grijns :-)! Spannende tijden weer! Ik dacht ik zoek mijn heil eens elders dan in het ongelukstopic! Komt voor jullie weer dichtbij meid. Wat mij het zwaarst valt: voor de 5de keer nul op het rekest. Poging 1 t/m 3 kon ik vrij gemakkelijk aan, vanaf TP 4 is het me niet in de koude kleren gaan zitten en heb ik steeds meer hersteltijd voor de teleurstelling nodig

X Pieneke

Geplaatst

Pieneke, Zou het ook bijgeloof kunnen zijn dat ongelukstopic? En dat je nu je heil hier gaat zoeken? Hier zijn positieve verhalen en die geven mij ieder geval veel energie!( Ik word er ook wel een beetje somber van bij het lezen van ongeluksverhalen. Bij ons op de topic (fertiliteit)waren het veelal positieve verhalen maar ook wel trieste momenten hoor. Maar de positieve voerden de boventoon. Maar je word er helaas niet zwanger van he? ik begrijp je teleurstelling wel maar ik vind het ook wel hoopval dat je bij je 2e icsi nog 8 embryo's hebt en evt. nog een 3e icsi en eventuele cryo's. Zonder je teleurstellingen te kort te doen hoor!!!!! En misschien mag ik het helemaal niet zeggen want ik heb 2 kinderen. Ik ga voor je hopen!!!joy

Geplaatst

Hey meiden,

Even over de poging zoals Marion bedoelde. Ik ben ook Zilveren Kruis verzekerd. Bij mij is de 2e IVF poging afgeblazen omdat ik een nierbekkenontsteking had en doodziek was. Deze poging telde niet hoor! Heb het nagevraagd, had gewoon nog twee pogingen tegoed. Ik denk dat je nog even moet bellen. Vraag gewoon even naar iemand die iets meer kennis heeft van dit onderwerp. Bij mij bleek dat ook bij reiskosten vergoeding. De kosten voor het reizen bij de punctie worden vergoed. Daar was ook onduidelijkheid over. Maar uiteindelijk iemand aan de lijn gekregen die er meer over wist (over IVF bedoel ik) en die kon haarfijn uitleggen wat wel en niet vergoed werd. Dus even doorvragen!!

Groetjes en heel veel succes!!!

Geplaatst

Joy, ik snap je zorg over op oudere leeftijd moeder worden. Op zich wel te volgen maar ook koffiedik kijken. Wie weet word je wel 110 jaar en trekt je kind al vanaf zijn 18de min of meer zijn/haar eigen plan. Daar zitten we dan met ons goed moederfatsoen achter de geraniums :-)

En ja, ik ken een jongetje dat al voor zijn 1ste levensjaar zijn jonge moeder door ziekte verloren is. Vreselijk, he?

Dus we kunnen ons van alle kanten over van alles en nog wat zorgen maken maar Moeder Natuur regeert, we hebben er geen z*k over te zeggen. Dus hoe clichee dan ook: pluk die dag!

Enne volgens mij bedoel je het boek: "Uitgerekend rond je 40tigste." Ik heb het hier en ik moet zeggen dat het een leuk boek is. Allemaal veertigers die toch nog een kindje hebben mogen krijgen. Nu wij nog, he?

Fijn weekend allemaal en tot ziens maar weer.

Josephine.

Geplaatst

Ik he b toch nog even Zilveren Kruis gebeld en kreeg gelukig toen iemand die er wat meer verstand van heeft :) . Het ligt er aan hoe het zh de declaraties opvoert. Vanochtend weer voor een fm geweest, mocht er geen punctie komen dan voeren ze deze keer op als hormoonbehandeling en dan kost het geen poging, als er een punctie is geweest dan wordt het opgevoerd als poging. pppfffff nou gelukkig maar.

Zijn de dingen weer iets duidelijker.

Any way, de fm, links groeit er niets mee en rechts zitten er uiteindelijk 6 waarvan 3 kleintjes, de andere 3 nog niet groot genoeg om een punctie in te plannen dus nog 2 dagen doorspuiten en zondag weer terug. Nu maar hopen dat de de 3 kleinere nog een groeispeurt maken......We zien wel, ben in ieder geval weer wat positiever gestemd, zondag maken we dan de beslissing afbreken of toch gaan voor een punctie.

Spannend!!!!

Geplaatst

Hoi Marion,

Gelukkig, is toch weer een zorg minder. Zoals ik al schreef zei mijn gynaecoloog ook dat het pas een poging is bij een punctie, dus dat zal inderdaad het antwoord zijn, hoe zij het indienen. Ben ik ook weer wat wijzer geworden.

Overigens heb ik in totaal 17 dagen moeten spuiten en 4 keer een echo gehad voordat de punctie gepland werd, dus geef de moed niet op, het komt goed!

Succes!

Caroline

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Hoi allemaal, Wij zijn vier masterstudenten Klinische Psychologie aan Tilburg University en doen onderzoek naar hoe vrouwen hun zwangerschap beleven, zowel op psychosociaal als seksueel vlak. Zwangerschap wordt vaak neergezet als iets alleen maar moois, maar veel vrouwen ervaren ook onzekerheden, veranderingen in welzijn, relatie- of intimiteitsvragen. En juist daar is nog verrassend weinig onderzoek naar gedaan. Daarom zijn wij op zoek naar vrouwen (18+) die op dit moment zwanger zijn, zowel na een spontane zwangerschap als na IVF, IUI of ICSI, en die de Nederlandse taal goed beheersen. Het invullen van de vragenlijst duurt ongeveer 30–40 minuten en is volledig anoniem. Je kunt op elk moment stoppen of vragen overslaan. 💻 Meedoen kan via deze link: https://tilburgss.co1.qualtrics.com/jfe/form/SV_eXUeNCATdqLcOeW?Q_CHL=qr Met jullie deelname helpen jullie om meer kennis te verzamelen over hoe vrouwen hun zwangerschap écht ervaren – zodat professionals in de toekomst beter kunnen aansluiten bij wat er speelt. Heb je vragen? Dan mag je altijd mailen naar: Welzijntijdenszwangerschap@tilburguniversity.edu Alvast heel erg bedankt 🤍 Maaike  Namens de onderzoeksgroep Jij en je Zwangerschap Tilburg University   ---------------------------------------------------------------------------------------------------- Het onderzoek is goedgekeurd door de Ethics Review Board van Tilburg University (TSB_RP1810). Deelname is vrijwillig en volledig anoniem. Deelnemers vullen online vragenlijsten in (ongeveer 30–40 minuten) en kunnen op elk moment stoppen of vragen overslaan
    • Good morning ladies, does anybody here have some feedback and experience doing ICSI at LUMC? What are the questions and test that I should ask for in the first appointment? We have already done ICSI for multiple years (at AMC and C&C), now LUMC will be our last possible round, so I want to be as prepared as possible. Many thanks!
    • Hallo, Wij hebben onlangs een eerste poging ICSI gedaan. We hadden in totaal 13 eitjes die geïnjecteerd zijn. Hier zijn helaas geen bevruchtingen uitgekomen.  Uit het onderzoek is ook niets raars gekomen, geen afwijkende eicellen of zaadcellen.  Nu willen we niet hetzelfde riedeltje nog eens doen zonder verder onderzoek.  We hebben onze zinnen gezet op Gent. Daar schijnen ze meer onderzoek te doen.  Zijn er meer mensen die geen bevruchtingen hebben gehad na een - in principe - succesvol ICSI traject tot dan toe? En wat zijn jullie vervolgstappen?   
    • Hai @Ele   Wij zijn eind 2020 gestart met ivf. Eerste poging hadden ivf gehad en daar kwam helaas helemaal embryovorming. 2de ronde icsi gedaan hier 6 embryo's 1 terug geplaatst, geen succes. 1 was sterk genoeg om ingevroren te worden dus deze in mijn natuurlijk cyclus mogen terug plaats. Hier van zwanger geworden maar helaas een vroege miskraam. Bij de 3de rond niets in de vriezer maar 2 laten terugplaatsen en hieruit is onze zoon Noah geboren. Hij is nu net 1 geworden. Door ziekte van mijn man besloten snel weer de volgende ronde ivf in te gaan nu hij nog zo gezond mogelijk is. Eerste punctie zit er weer aan te komen en moet zeggen dat ik hem best wel weer knijp. Vond de vorige rondes zwaar maar met z'n lief klein mannetje erbij is het er niet makkelijker op. Hoe ervaar jij dat met een dochter van bijna 3?
    • Hoi! Ik ben 40 en voor het eerst bezig met ICSI in UZ Brussel. 3 jaar geleden 6 IUI pogingen gehad in een Nederlands ziekenhuis zonder resultaat. Ik heb afgelopen dinsdag mijn eicelpunctie gehad met 4 eitjes als resultaat. We zijn nu uiteraard in spanning aan het wachten op nieuws. Over 5 dagen worden we pas gebeld door de arts met het nieuws hoeveel embryo's de vriezer ingaan. Als er intussen iets mis zou gaan dan worden we eerder gebeld. De reden dat ik deze cyclus geen terugplaatsing kan hebben is omdat ze hebben ontdekt tijdens de punctie dat ik een poliep heb in mijn baarmoeder. Die moet eerst verwijderd worden voor ze een terugplaatsing kunnen doen. Logisch maar toch was het wel even balen!  Ik zou het leuk vinden om ervaringen te delen met lotgenoten. Hoe gingen jullie bvb om met de wachtperiodes,wat waren jullie ervaringen met de hormonen,de punctie etc... Lieve groetjes, Nathalie 
  • Topics

• Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Gebruikers Voorwaarden