Ga naar inhoud

vragen, voeding, opvoeding, oftewel: serieuze zaken!

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Weet iemand vanaf welke leeftijd ze pindakaas mogen?

Omdat ze nootjes eigenlijk afraden bij (kleine) kinderen..

• Reacties 181
  • Aangemaakt
  • Laatste Reactie

Top Posters in dit Topic

Geplaatst

geloof dat de meningen er nogal over verdeeld zijn. De een zegt proberen en als ze er allergies voor zijn merk je het snel genoeg en de ander vind weer dat je moet wachten tot het 4e levensjaar bijwijze van spreken.

Vraag het anders een na op het cb, daar hebben ze er vast een uitgesproken mening over !

Geplaatst

heb even voor je gegoogeld !

Welke voedingsmiddelen vermijden?

Een aantal voedingsmiddelen kun je beter vermijden worden omdat ze bekend staan als allergeen of omdat ze gewoon niet zo gezond zijn.

Koemelk moet in het eerste jaar vermeden worden. Koemelk is een veelvoorkomende oorzaak van allergien

Een baby die goed aan de borst drinkt, heeft het eerste jaar geen zuivelproducten nodig.

Ook van eieren en dan vooral het eiwit is bekend dat het vaak allergien veroorzaakt. Geef dus liever geen eieren in het eerste levensjaar en begin later met hardgekookt eigeel.

Gebakken voedsel bevat grote hoeveelheden verzadigd vet en die zijn schadelijk, beperk de hoeveelheid gebakken voedsel dus sterk.

Suikers zijn alleen maar calorieën en bevatten verder geen nuttige voedingsstoffen. Vermijd dus toegevoegde suikers die vaak zitten in vruchtensappen en in heel veel andere voedingsmiddelen. Kijk altijd op het etiket, benamingen die je voor suiker kunt tegenkomen zijn: fructose, glucose, dextrose, sucrose, glucosestroop, als je toegevoegde suikers tegenkomt op het etiket, zoek dan een alternatief. De suikers die in de borstvoeding en in groente en fruit zitten zijn natuurlijke suikers en daar krijgt de baby voldoende van binnen.

Honing is naast een overmatige bron van suiker ook gevaarlijk voor een baby. Honing kan botulismesporen bevatten. Botulisme is een ernstige ziekte die zelfs tot de dood kan leiden.

Zout is schadelijk voor ons lichaam, ook voor dat van de baby. Kook dus zonder zout en vermijd producten waar veel zout inzit zoals: soep in blik, crackers, chips en zoute stengels.

Wees matig met het aanbieden van vruchtensap (geef zeker geen gezoet vruchtensap). Vruchtensap bevat redelijk veel calorieën en verzadigd snel. Een baby die veel vruchtensap drinkt, zal minder goed aan de borst drinken of vast voedsel eten. Hierdoor kan de baby een tekort krijgen aan allerlei belangrijke voedingsstoffen en minder goed gaan groeien of zelfs een groeiachterstand krijgen.

[COLOR="Red"]Bepaalde voedingsstoffen geven een verhoogde kans op verstikking en moeten niet worden gegeven tot de baby minstens drie jaar oud is:

- noten

- hele druiven

- popcorn

- muesli

- grote hoeveelheden pindakaas op een lepel

- voedsel wat in grote stukken kan afbreken, zoals rauwe wortel en bleekselderij.[/color]

Geplaatst
nou ja .................hahahahahaahah....is het zo erg dan dat ze dat krijgen?

Nu voel ik me weer een slechte moeder!

Waarom zou je je een slechte moeder voelen !

Ze heeft het er blijkbaar prima op gedaan dus geen probleem toch !

Geplaatst

joos..haha slechte moeder , je dochter pindakaas voeren als dat niet mag...foei foei

(ik denk dat het een grapje van josé was Nicoline):color:

cyn

Geplaatst

hahahahaha...nee hoor ...was een grapje...cynthia kent mij wel...hahahahahaahha

Als ik me daar al een slechte moeder door moet gaan voelen...dan lopen er echt hele slechte moeders rond......nee hoor nicoline, maak je geen zorgen!

Geplaatst

hahahahaha...nee hoor ...was een grapje...cynthia kent mij wel...hahahahahaahha

Als ik me daar al een slechte moeder door moet gaan voelen...dan lopen er echt hele slechte moeders rond......nee hoor nicoline, maak je geen zorgen!

Geplaatst

Jaaa, daar is de dietist dan weer, hahaha.

Het stukje van Nicoline was volgens mij duidelijk genoeg?

In principe raden we kindjes tot 12 maanden of zelfs tot 24 maanden af om pindakaas te eten. Heeft inderdaad te maken met een mogelijke allergische reactie. Hetzelfde geldt voor kippenei-eiwit. Áls er een reactie volgt, is die vreselijk heftig (luchtwegen slaan dicht!).

Rosalie; geef Milan onder geen beding pindakaas!!!!!!!!!!!!!

Kinderen die kans maken op een voedselallergie mogen het eerste jaar niet blootgesteld worden aan koemelk-, kippenei-, noten-, soja- en viseiwitten (hier vallen schaal en schelpdieren ook onder; denk ook aan kroepoek=garnalen).

Ondanks dat mijn kinderen ook kans maken op een voedselovergevoeligheid, hebben ze vorige week een potje gehad waar kippenei in zat, en vandaag iets met tonijn.

Dit heb ik alleen gedurfd, omdat ze tot nu toe nog geen enkele reactie hebben gehad en ik ook niet meer vermoed dat ze ergens niet tegen kunnen.

Hopelijk heb ik een beetje duidelijk geschreven.

Groetjes Laura

Geplaatst

jeetje ik schrik hier toch wel van!

Anne-meya heeft al pindakaas gehad en vis ook......jeetje!

Wat ben ik blij dat ze geen allergie heeft tegen deze dingen!

Kijk maar goed uit hoor roos!

Geplaatst

oh roos sorry meis...ben vanmorgen boodschappen gaan doen en ff rondje speelgoed...hahahaha

Mijn schema met brood is nu:

Smorgens na wakker worden brood met 200cc opvolgmelk......ik geef eerst het brood.

Dan om ongeveer 10 uur toetje of wat fruit

Dan 12:30 200cc opvolgmelk

Om half 4 of 4 uur warm eten en na fruit

Dan om 6 of half 7 200 cc smulpapje

En dan naar bed.

Ik kijk dan de dag door of ze voldoende op heeft aan drinken anders geef ik haar als wij naar bed gaan nog wat opvolgmelk!

Overdag geef ik eigenlijk geen tussendoortjes meer want ik wil dat ze haar gewone eten en drinken voldoende binnen krijgt.

Koekjes dat komt vanzelf wel!

Roos heb jij nog gelezen wat laura schreef...jij mag milan geen pindakaas geven hoor!

Geplaatst

ja ja dat heb ik gelezen!!

maar ik krijg milan met brood echt geen 600 ml erin hoor!!

nu is het zo!!

07.30 uur: 200 ml melk/pap

09.00 uur : fruithapje

12.00 uur: brood, met moeite 100 ml

16.00 uur: warme maaltijd

19.30 uur: 200 ml melk/pap

eerst was die van 12.00 uur 200 ml pap

en dan nog heeft hij moeite om alles weg te krijgen

het lijkt wel of het hem te veel is

Geplaatst

hé roos je moet het cb eens bellen of milan niet met 500cc door kan!

Ik weet niet meer wie het zei maar met 8 of 9 maanden hoeven ze nog maar 500 te drinken..kan het niet zijn dat milan iets vroeger is...hij is nu bijna 8 maanden toch!

Geplaatst

Len dronk ook niet genoeg melk Roos.

Hij moest ook bij de boterham een heel bekertje, nou kreeg ik er echt niet in.

Je kunt ook wat minder geven en een kommetje yoghurt erbij doen. (mag hij dat?)

Ik kreeg er met moeite 300 in per dag.

En Len haalt het nu in, vanaf een jaar geef ik hem chocomel, vind ie heerlijk.

Geplaatst

Roos dit vond ik op het internet!

Hoeveel eten bij 8 maanden?

Wat moeten baby's van 8 maanden nu eigenlijk eten? Hebben ze aan een fles pap 's morgens en een fles melk 's avonds genoeg melkproducten? Plus nog een danoontje na de warme hap?

H. Rodenberg, Gasselternijveenschemond

Antwoord

Hieronder geef ik een voorbeeld van een dagschema voor een kind van 8 maanden.

07.00 uur 200 ml opvolgmelk, eventueel met rijstebloem

10.00 uur Fruithapje of vruchtensap

12.00 uur Boterham met beleg en een fles of beker opvolgmelk (150 ml)

15.00 uur Fruithapje of ander tussendoortje

17.00 uur Warm eten, fijn geprakt (eventueel met opvolgmelk) en toetje 150-200 ml

21.00 uur 150-200 ml opvolgmelk, eventueel met rijstebloem

Dit is natuurlijk een richtlijn, maar de hoeveelheid melkprodukten die hier staat aangegeven is echt minimaal. Als algemene richtlijn kun je uitgaan van minimaal 500 ml opvolgmelk en daarnaast een ‘gewoon’ melkprodukt.

De hoeveelheid die u aangeeft in uw vraag is dus aan de krappe kant. En dan met name de hoeveelheid opvolgmelk.

Leonie Ruitenburg

Leonie Ruitenburg is diëtiste bij Friesland Nutrition

Geplaatst

8 maanden? 8 maanden?

ebbe is morgen 9 maanden, haha!

grappig want dat schema is bijna gelijk aan wat ebbe krijgt.

met nog een tussendoortje want is een bezig mannetje.

Maar nu heb ik een vraagje:

Verandert er nou weer iets als hij 9 maanden is? Moet ik een fles af gaan bouwen of zoiets? Wij geven de laatste fles nog steeds wel tussen 9-10, vaak meer naar 10... moet of kan dat anders? en hoeveel melk moet er nou in?(hij krijgt soms ook wel wat yoghurt als toetje of tussendoortje en t is een bezig mannetje zoals ik al zei: hij heeft wel wat nodig zeg maar)

misschien weet jij t laura?

Groetjes!

Lis

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Hoi allemaal, Wij zijn vier masterstudenten Klinische Psychologie aan Tilburg University en doen onderzoek naar hoe vrouwen hun zwangerschap beleven, zowel op psychosociaal als seksueel vlak. Zwangerschap wordt vaak neergezet als iets alleen maar moois, maar veel vrouwen ervaren ook onzekerheden, veranderingen in welzijn, relatie- of intimiteitsvragen. En juist daar is nog verrassend weinig onderzoek naar gedaan. Daarom zijn wij op zoek naar vrouwen (18+) die op dit moment zwanger zijn, zowel na een spontane zwangerschap als na IVF, IUI of ICSI, en die de Nederlandse taal goed beheersen. Het invullen van de vragenlijst duurt ongeveer 30–40 minuten en is volledig anoniem. Je kunt op elk moment stoppen of vragen overslaan. 💻 Meedoen kan via deze link: https://tilburgss.co1.qualtrics.com/jfe/form/SV_eXUeNCATdqLcOeW?Q_CHL=qr Met jullie deelname helpen jullie om meer kennis te verzamelen over hoe vrouwen hun zwangerschap écht ervaren – zodat professionals in de toekomst beter kunnen aansluiten bij wat er speelt. Heb je vragen? Dan mag je altijd mailen naar: Welzijntijdenszwangerschap@tilburguniversity.edu Alvast heel erg bedankt 🤍 Maaike  Namens de onderzoeksgroep Jij en je Zwangerschap Tilburg University   ---------------------------------------------------------------------------------------------------- Het onderzoek is goedgekeurd door de Ethics Review Board van Tilburg University (TSB_RP1810). Deelname is vrijwillig en volledig anoniem. Deelnemers vullen online vragenlijsten in (ongeveer 30–40 minuten) en kunnen op elk moment stoppen of vragen overslaan
    • Good morning ladies, does anybody here have some feedback and experience doing ICSI at LUMC? What are the questions and test that I should ask for in the first appointment? We have already done ICSI for multiple years (at AMC and C&C), now LUMC will be our last possible round, so I want to be as prepared as possible. Many thanks!
    • Hallo, Wij hebben onlangs een eerste poging ICSI gedaan. We hadden in totaal 13 eitjes die geïnjecteerd zijn. Hier zijn helaas geen bevruchtingen uitgekomen.  Uit het onderzoek is ook niets raars gekomen, geen afwijkende eicellen of zaadcellen.  Nu willen we niet hetzelfde riedeltje nog eens doen zonder verder onderzoek.  We hebben onze zinnen gezet op Gent. Daar schijnen ze meer onderzoek te doen.  Zijn er meer mensen die geen bevruchtingen hebben gehad na een - in principe - succesvol ICSI traject tot dan toe? En wat zijn jullie vervolgstappen?   
    • Hai @Ele   Wij zijn eind 2020 gestart met ivf. Eerste poging hadden ivf gehad en daar kwam helaas helemaal embryovorming. 2de ronde icsi gedaan hier 6 embryo's 1 terug geplaatst, geen succes. 1 was sterk genoeg om ingevroren te worden dus deze in mijn natuurlijk cyclus mogen terug plaats. Hier van zwanger geworden maar helaas een vroege miskraam. Bij de 3de rond niets in de vriezer maar 2 laten terugplaatsen en hieruit is onze zoon Noah geboren. Hij is nu net 1 geworden. Door ziekte van mijn man besloten snel weer de volgende ronde ivf in te gaan nu hij nog zo gezond mogelijk is. Eerste punctie zit er weer aan te komen en moet zeggen dat ik hem best wel weer knijp. Vond de vorige rondes zwaar maar met z'n lief klein mannetje erbij is het er niet makkelijker op. Hoe ervaar jij dat met een dochter van bijna 3?
    • Hoi! Ik ben 40 en voor het eerst bezig met ICSI in UZ Brussel. 3 jaar geleden 6 IUI pogingen gehad in een Nederlands ziekenhuis zonder resultaat. Ik heb afgelopen dinsdag mijn eicelpunctie gehad met 4 eitjes als resultaat. We zijn nu uiteraard in spanning aan het wachten op nieuws. Over 5 dagen worden we pas gebeld door de arts met het nieuws hoeveel embryo's de vriezer ingaan. Als er intussen iets mis zou gaan dan worden we eerder gebeld. De reden dat ik deze cyclus geen terugplaatsing kan hebben is omdat ze hebben ontdekt tijdens de punctie dat ik een poliep heb in mijn baarmoeder. Die moet eerst verwijderd worden voor ze een terugplaatsing kunnen doen. Logisch maar toch was het wel even balen!  Ik zou het leuk vinden om ervaringen te delen met lotgenoten. Hoe gingen jullie bvb om met de wachtperiodes,wat waren jullie ervaringen met de hormonen,de punctie etc... Lieve groetjes, Nathalie 
  • Topics

• Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Gebruikers Voorwaarden