Jump to content

HCG injecties beter dan Progesteron/Utrogestan?

Recommended Posts

Posted

Hallo allemaal, over het volgende had ik nog niets kunnen vinden, en kan toch misschien erg interessante info zijn.

Bij de eerste IVF pogingen heb ik altijd bolletjes Progesteron/Utrogestan moeten inbrengen na de punctie. Surfend over het internet kwam ik toen een keer info tegen waarbij bleek dat HCG injecties beter werken en daaruit meer zwangerschappen ontstonden dan bij het gebruik van de bolletjes Progestan/Utrogestan.

Reden om dit niet aan te bieden door ziekenhuizen, is het gevaar van overstimulatie na de punctie. (vooral dus als je veel follikels hebt)

Dus niet iedereen mag het gebruiken!

Aangezien ik niet veel follikels aanmaak, heb ik mijn gyn gevraagd of ik dus Hcg mocht gaan spuiten ipv die bolletjes, nadat ik gevraagd had of dit inderdaad beter werkte.

De een na laatste keer zou ik Hcg gaan spuiten, maar had ik geen terugplaatsing.

De laatste keer heb ik wel Hcg gespoten (4x een spuit van 1500 IE)

Hoewel de poging mislukt leek, ben ik nu toch zwanger. (weet alleen nog niet of dit door de laatste poging komt, of spontaan)

In ieder geval lijkt het me de moeite waard voor jullie om ook eens na te gaan vragen.

Posted

Hoi Christine

Op mijn verzoek is er bij de 2de verse poging direct na de tp ook pregnyl gespoten, bij mij was het een eenheid van 5.000.

Werd gelukkig toch gedaan ondanks dat er 10 follikels / 8 eicellen waren.

Tevens gebruik ik de Utrogestan bolletjes (standaard in Brussel)

Ik weet niet of het geholpen heeft maar van deze 2de poging ben ik ook zwanger geraakt!

( in het Catharina zkh werd mij verteld dat ze pregnyl weleens toepassen na de tp als mensen vrij kort na de tp al gaan menstrueren, op deze manier hoopt men te voorkomen dat het BMS te vroeg afgebroken wordt)

groetjes

Meiske74

Posted

Mij is bekend dat juist de bolletjes beter werken dan de injecties.

Daarom moeten we allemaal het gesmeer ook accepteren.

Bij de eerste poging ben ik niet zwanger geworden (hcg injecties gehad omdat ik een schimmelinfectie had}) en nu ben ik zwanger van de tweede poging met het gebruik van de bolletjes.

Posted

Hoi Vanessa

Kun je nagaan, voor zover ik weet is het ook niet "bewezen" maar goed,ik wilde alles aangrijpen, heb tevens acupunctuur gedaan, al in de tijd van stimuleren gestopt met koffie en na de tp heb ik vakantie gehad 2.5 week...

Ik zal nooit weten waar het door gekomen is maar ben natuurlijk blij dat ik alles uit de kast gehaald heb en dat er een zwangerschap is!

de arts in Brussel zegt mbt. de innesteling moet je net wat geluk hebben en de arts in NL zei dat mijn lichaam nu gewoon ontvankelijk was... tsja

anyway op mijn wolk zit ik haha

groetjes

Meiske 74

Posted

Ik heb begrepen dat de functie van zowel de bolletjes als de injecties hetzelfde is, maar dat de injecties inderdaad gegeven worden bij mensen die geen gevaar hebben op overstimulatie.

Mijn gyn heeft me pregnyl voorgeschreven omdat hij wist dat die bolletjes wat meer gedoe zijn en niet prettig in het gebruik. Ik was er op zich wel blij mee, want die pregnylspuit was inmiddels bekend en de bolletjes niet (je kan maar ergens blij mee zijn).

Overigens, mijn gyn gelooft heilig in de effecten van pregnyl. Ook tijdens mijn IUI's heb ik altijd een extra injectie gekregen. Hij zei altijd dat het (nog?) niet wetenschappelijk bewezen was, maar dat het soms net dat beetje extra kan geven.

Posted

Ik moet er ook eerlijk bij zeggen dat ik Progesteron gebruikt heb toen ik zwanger werd van ons zoontje.

En nu ben ik weer zwanger, maar nu heb ik hcg gespoten.

(vraag is alleen of ik door IVF zwanger ben geworden of in de maand erop spontaan)

Bedankt voor de reacties met jullie ervaringen, ben benieuwd of er nog meer zijn die hier ervaring mee hebben :good1:

Guest Diane180
Posted

Hoi Christine,

Te gek dat je toch zwanger bent, terwijl je al had besloten te gaan stoppen.

Gefeliciteerd !!!

groetjes Diane

Posted

Lieve Christine en anderen,

Ik had gisteren al gevraagd of iemand bij een TP in natuurlijke cyclus toch hormonen krijgt, ja dus! Ik heb nml nu geen enkel hormoon gekregen bij de (niet succesvolle) TP. Dat ga ik nu dus ook bespreken met mijn arts, dat ik bij volgende poging toch hormonen wil, dit omdat ik kort na TP al begin met menstrueren en ik dus het idee heb dat mijn baarmoederwand al afbreekt voordat er uberhaupt embryo in kan nestelen. Wel irrirant dat ik daar zelf mee moet komen, maar ja, zo is het met veel dingen!

1 (misschien domme vraag) ; pregnyl is dat hetzelfde als een HCG injectie? En wanneer krijg je die dan? Na de TP? En die bolletjes, wanneer hebben jullie die gebruikt? Voor of na de TP of beide? Zou het heel fijn vinden als iemand mij kan antwoorden!! Bedankt alvast!

Posted

Pregnyl is dat hetzelfde als een HCG injectie? Ja, pregnyl is HCG hormoon.

En wanneer krijg je die dan? Na de TP? Veel vrouwen krijgen een dosis om de eisprong op te wekken (dus voor de punctie) en in een aantal gevallen, zoals bij mij, ook nog na TP. Bij mij was het een dosis van 2500 IE en dan 4 x, iedere 3 dagen na de punctie (dus op dag van de TP en dan nog 3 x )

En die bolletjes, wanneer hebben jullie die gebruikt? Voor of na de TP of beide? Sorry, hierop heb ik geen antwoord, volgens mij begin je daar al voor de TP mee, maar misschien dat iemand dat kan bevestigen of ontkennen...

Posted

Hoi dames,

Ik wil toch even reageren... omdat ik het nog niet helemaal snap!

(Ik zit in het ECD traject dus het kan net even anders voor mij zijn).

Maar ik gebruik ook de progestran voor de terugplaatsing.. omdat ik een gekantelde baarmoeder heb en dus moeilijk toegankelijk ben...en dit verergerd wordt door de progestrag... ben ik wel benieuwd naar die injecties... (en natuurlijk om die smeerboel!!)

Maar mij is niet duidelijk wat die injectie dan doet. Progestran is echt voor de innesteling, is die HCG injectie dat dan ook?

Die heb ik ooit voor een punctie gehad.. maar heeft het ook echt invloed op de slagingskans van terugplaatsing? En hoe dan?

Wat is de werking ervan?

Posted

Hoi MLH,

Even een vraagje voor de duidelijkheid, heb jij IVF in de natuurlijke cyclus gehad?

Voor zover ik weet (mijn ervaring en die van mijn schoonzusje) gebruik je hormonen voor de rijping van meer follikels tegelijk. Diezelfde hormonen hebben als nadeel dat het baarmoederslijm slechter van kwaliteit word, de "bolletjes" en/of de "hcg" zorgt ervoor dat je baarmoederslijm weer (wat?) beter word van kwaliteit.

De bolletjes heb ik vanaf de dag van de punctie gebruikt.

(bij de andere poging, hcg vanaf de dag van de punctie en nog op 3 andere dagen)

Posted

Ja, lees nu inderdaad dat jullie hcg injectie/bolltjes allen na een punctie hebben gehad, dus na een hormoon behandeling voor rijping ed. Ik heb eerst een normale IVF poging gehad (miskraam), ook met de bolletjes na de punctie, maar nu net een cryo TP in natuurlijke cyclus (niet succesvol), zonder bolletjes/hcg injecties. Maar heb dus het idee dat mijn BMS zowiezo van slechte kwaliteit is en ik dus misschien wel bolletjes/hcg injectie kan gebruiken, ondanks dat volgende poging weer een cryo TP zal zijn. Hoopte wat 'bewijzen' te vinden zodat ik die tegen arts kan aanhouden!

Posted

Beste Esk, heel erg bedankt voor je reactie. Suze, volgens mij kun je pregnyl voor diverse doeleinden gebruiken, afhankelijk van de hoogte van de dosering. Dus om (1) ovulatie op gang te brengen en (2) bms te versterken, maar pin mij er niet op vast. Ik weet niet of helemaal je vraag beantwoord alleen...

Posted
Hoi dames,

Ik wil toch even reageren... omdat ik het nog niet helemaal snap!

(Ik zit in het ECD traject dus het kan net even anders voor mij zijn).

Maar ik gebruik ook de progestran voor de terugplaatsing.. omdat ik een gekantelde baarmoeder heb en dus moeilijk toegankelijk ben...en dit verergerd wordt door de progestrag... ben ik wel benieuwd naar die injecties... (en natuurlijk om die smeerboel!!)

Maar mij is niet duidelijk wat die injectie dan doet. Progestran is echt voor de innesteling, is die HCG injectie dat dan ook?

Die heb ik ooit voor een punctie gehad.. maar heeft het ook echt invloed op de slagingskans van terugplaatsing? En hoe dan?

Wat is de werking ervan?

Hoi Suze1975,

Zowel progesteron "de bolletjes", als hcg worden gebruikt om de innesteling te bevorden. (baarmoederslijm te verbeteren)

Hoe het precies werkt, en of er verschil is in eenheden die gebruikt worden zou je eens na kunnen vragen aan je gyn, en natuurlijk of het een optie is voor jou ivm je gekantelde baarmoeder.

Als je hcg spuit, ben je inderdaad af van het gesmeer, en persoonlijk vond ik het ook makkelijker om er niet de hele dag mee bezig te zijn, dus makkelijker van me af te zetten, doordat je niet meerdere keren per dag die bolletjes hoeft in te brengen. (je moet wel in de gaten houden wanneer je de hacg moet spuiten, dat zijn ook gezette dagen)