Jump to content

2 keer een bbz....

Recommended Posts

Posted

Hallo allemaal,

Ik ben alweer bekomen van de schrik van vorige week.

Maar nu kreeg ik van t weekend een opmerking naar mijn hoofd die me niet lekker zit, mss weten jullie er antw op.

Er werd gezegd omdat ik nu voor de tweede x een bbz heb gehad, er mss een reden is dat de emmy's naar de eileider toezwemmen omdat ze niet in de baarmoeder willen zitten, zou dat kunnen.

Er werd zelfs gezegd ik denk dat suus geen kinderen kan krijgen, alsof je een stompop je smoel krijgt.

Maar zou dat kunnen? zijn er andere die ook meerdere keren een bbz hebben gehad maar daarna gewoon zwanger zijn geworden??

Groetjes suus

Posted

Jezes! Wie heeft dat gezegd? Wat ontzettend ongevoelig! Ik weet helaas geen antwoord maar moest even mijn verontwaardiging laten blijken...

Sterkte en er is hier vast wel iemand die je vraag kan beantwoorden.

Caroline

Posted

Zo! Da's een lekkere opmerking (not...)!

Ik heb er ook geen ervaring mee, maar is het niet zo dat mensen die een bbz hebben gehad per definitie een hoger risico hebben om het nog een keer te krijgen? Volgens mij zijn er nu helemaal geen redenen meer om niet zwanger te kunnen worden. Er zijn wel meer vrouwen die zonder eileiders en met IVF zwanger geworden zijn.

Wat ik wel voor je gevonden heb is op freya.nl wat meer informatie over de bbz. Misschien dat je hier wat aan hebt EUG / Buitenbaarmoederlijke zwangerschap.

En verder, ik zou proberen (hoe moeilijk ook) je niets aan te trekken van (onbedoeld?) pijnlijke opmerkingen. Mensen weten vaak helemaal niet waar ze het over hebben, maar zorgen er zo wel voor dat jij je rot voelt. Als je arts gewoon door wil gaan met IVF, lijkt het me dat er geen enkele reden is waarom het niet kan lukken.

*knuffel*

Posted

Dank jullie wel.

Het is niet tegen mijzelf gezegd maar tegen mijn vriend door zijn vader en het zit me niet zo heel erg lekker, zelf ga ik er nu ook aan twijfelen, ik ga het zeker aan de gyn vragen zodra ik daar weer kom voor de volgende poging.

Ik hoop zo dat ik hem zijn ongelijk kan bewijzen......

Suus

Guest Diane180
Posted

Hoi Suus,

Tjonge wat een butopmerking, en sinds wanneer heeft de vader van je vriend er verstand van ????

Lekker dat juist hij zo'n opmerking plaatst.

Volgens mij heb ik hier al eens gelezen dat iemand 2 keer een BBZ had en daarna toch zwanger....

groetjes Diane

Posted

Volgens mij is het een kwestie van domme pech. Ik heb nog nooit gelezen dat iemand aanleg zou hebben voor bbz's. Maar vraag het eens na bij de poli.

En tsja, die opmerkingen. Mensen staan er niet bij stil hoe zeer ze je daarmee kwetsen. Erg jammer maar probeer het van je af te zetten. En blijven hopen! Mijn gyn heeft wel gezegd dat ik zonder eileiders meer kans op een zwangerschap zou hebben. Dat is uitgekomen.

Sterkte!

Groeten, Nora.

Posted
Dank jullie wel.

Het is niet tegen mijzelf gezegd maar tegen mijn vriend door zijn vader

Dat zijn inderdaad de ergste. Nog niet zo heel lang geleden, toen wij net bezig waren met de 5e IUI of zo, heeft mijn schoonmoeder wel 's gezegd tegen mijn man "misschien passen jullie wel niet bij elkaar en lukt het daarom niet" en "ze drinkt ook geen melk (!)" en meer van dat soort onzin. Dat is me toen zo in het verkeerde keelsgat geschoten... Uiteindelijk was het niet persoonlijk bedoeld, maar pijn deed het wel...

Guest Diane180
Posted

Hoi Esk,

Tjonge jij krijgt ook lekkere opmerkingen naar je hoofd geslingerd.

ben blij dat wij besloten hebben het groepje mensen die we het verteld hebben heel klein is. Alleen de goeie vrienden. Beide ouders weten dat we bezig zijn maar niet de ins en outs....

En hoe reageert zo'n iemand als blijkt dat je nu toch zwanger bent...?

groetjes Diane

Posted

Hoi Suus,

Andersom komt het ook voor hoor dat mensen eerst een normale zwangerschap hebben om dan bij de tweede keer een bbz te krijgen.

Misschien heb je een wat hogere kans op herhaling maar een gewone zwangerschap zit er denk ik gewoon in hoor.

En die opmerkingen........laat ze maar lullen.

Posted
Dat zijn inderdaad de ergste. Nog niet zo heel lang geleden, toen wij net bezig waren met de 5e IUI of zo, heeft mijn schoonmoeder wel 's gezegd tegen mijn man "misschien passen jullie wel niet bij elkaar en lukt het daarom niet" en "ze drinkt ook geen melk (!)" en meer van dat soort onzin. Dat is me toen zo in het verkeerde keelsgat geschoten... Uiteindelijk was het niet persoonlijk bedoeld, maar pijn deed het wel...

O,O, wat een vreselijke mensen zijn er soms toch op de wereld he? En wat een onzin verhalen en dat is dan fam. van je.....dat is dan nog erger lijkt het soms...Of de gyn. die kan er soms ook wat van. Met beiden heb ik die ervaring....helaas. maar tegenwoordig sta ik minder snel met mijn oren te klapperen of zitten me de emoties in de keel. Want.....

Ik heb een assertiviteitstraining gevolgd wat in de praktijk meer komt op communicatietraining.. Nou, dat is me goed van pas gekomen m.n. toen we de medische molen in gingen. Je leert wat meer voor jezelf opkomen als de emoties je het reageren belemmert. Zo werkte dat bij mij althans. Maar er blijven hiaten in mijn reactievermogen hoor. Sommige reacties gaan mijn verstand te boven...

En niet bij elkaar passen, hoe bedoelde ze dat? Echt zo bot zoals ze het zei of wist ze niet van de hoed van de rand van dat het zaad niet geaccepteerd word door de vrouw, omgeving te zuur. Ik heb daar ook niet zoveel verstand van maar ik weet dat het kan.

Joy1

ps.Ik drink ook geen melk, wel soja dus. Nou, we hebben twee kinderen gekregen. Had niet gekund dus....ha ha.

Posted

Ha Diane en Joy1,

Tja, uiteindelijk bleek die melkopmerking gewoon onwetendheid te zijn en had die opmerking over dat passen te maken met feromonen of zoiets. Nogmaals, het was helemaal niet bedoeld tégen mij persoonlijk, maar meer als troostend (hoe, dat snappen manlief en ik ook nog niet helemaal, maar goed)...

Mijn schoonmoeder was helemaal in de wolken toen ze hoorde van mijn zwangerschap. De tranen stonden in haar ogen (van blijdschap wel te verstaan).

Ik ben altijd heel open geweest over onze kinderwens (en het gebrek aan vervulling ervan) en over het algemeen reageren mensen heel begrijpend. Ik heb het altijd als heel prettig ervaren om er niet omheen te moeten draaien. Ik denk dat ik naast deze reactie maar 1 keer een minder handige reactie heb gehad en dat lag gewoon aan de persoon in kwestie, want die is altijd "minder handig" op dat soort gebieden...

Mijn ervaring is dat mensen vaak onbedoeld wat zeggen wat heel pijnlijk kan zijn, maar dat ze het zelden zo bedoelen en dat het vaak de onwetendheid is. Ik ken de schoonvader van Suus77 helemaal niet, maar misschien was dit zijn onbeholpen manier om te troosten. Uit (eigen?) verdriet zeggen mensen soms rare dingen. En ja, lomperds die het niet begrijpen zijn er ook. Ik weet niet in welke categorie deze man valt... maar dat het pijnlijk is dat geloof ik meteen.

Posted

Hoi Suus

jeetje meid, logisch dat zo'n opmerking je niet in de koude kleren gaat zitten.

Ik heb voor je op de site van het UZ te Brussel gekeken maar daar staat niet zoeveel over:

Komt een buitenbaarmoederlijke zwangerschap vaker voor bij IVF?

Voor een vrouw die op de natuurlijke manier zwanger raakt, bedraagt de kans op een buitenbaarmoederlijke zwangerschap één procent. Voor een vrouw die zwanger wordt via IVF is die kans niet groter, tenzij ze een beschadiging heeft aan de eileider(s).

Dat de IVF-behandeling op zich toch tot een buitenbaarmoederlijke zwangerschap kan leiden, hoeft geen verwondering te wekken. Hoewel bij de transfer de embryo's zorgvuldig in de baarmoeder worden geplaatst, zullen ze zich niet meteen aan de baarmoederwand hechten. Dat verklaart waarom ze soms toch nog migreren naar de eileider en daar tot ontwikkeling komen

Ik hoop dat je veel positieve reacties mag ontvangen op dit forum en ik hoop dat het ziekenhuis jou wellicht ook goed kangaan informeren!

sterkte

liefs

Babeth

Posted

Ik heb ook 1x een BBZ gehad. Hoop het niet nog een keer mee te maken.

Ik weet wel dat mensen die een BBZ hebben gehad dat ze meer kans hebben dat het nog een keer gebeurd.

Colle

Guest Nienke79
Posted

Hoi Suus, lekker lomp van de vader van je vriend... zucht... sommige mensen. Ik vond dit voor je:

De kans op een buitenbaarmoederlijke zwangerschap

Van iedere honderd zwangerschappen is er een buitenbaarmoederlijk. De kans op een buitenbaarmoederlijke zwangerschap is groter wanneer de eileiders zijn beschadigd. Dit kan bijvoorbeeld door een ontsteking in de onderbuik (bijvoorbeeld een gesprongen blindendarm of Chlamydia, zie hieronder) of operaties in de buikholte. Ook een spiraaltje vergroot de kans op een buitenbaarmoederlijke zwangerschap. Heb je eerder een buitenbaarmoederlijke zwangerschap gehad, dan is er een kans van ca. 12% op herhaling.

@Esk, ik moest wel een beetje grinniken om wat je zei "ze drinkt ook geen melk" Wat is dat nou weer voor opmerking?? Haha, het is gewoon zo absurd dat ik er dus om moest lachen.

lfs, Nienke

Posted

Hey Suus,

Nou misschien hier dan iets positief!!!

2x bbz en nu zwanger!!!!

rechter eileider is defect/niet doorgankelijk door verklevingen, linker eileider tot twee keer toe een bbz, waarschijnlijk ook niet voldoende doorgankelijk. Nu ivf en 2e poging raak. Dus het kan wel zwanger worden na bbz, ik wens je alle kracht om die domme opmerkingen naast je neer te kunnen leggen.

Ik heb het al eens vaker op het forum gezet, maar de opmerkingen die ik nu (zwanger) hoor zijn ook niet van de lucht. Na 17 jaar mmm zeggen mensen nu tegen me:

- je was er te veel mee bezig (gek he, al die tripjes naar ziekenhuis)

- zei het toch (jaja, dat het natuurlijk zou kunnen, toch fijn dat er artsen zijn ;-)

- had je jaren eerder moeten doen kinderen, dat je er nu nog aan begint (ben 40)

- pfff als het maar gezond is (doelend op leeftijd)

- al die ziekenhuis bezoeken ook, dat zorgt alleen maar voor onrust (ze komen nu

eenmaal niet op huisbezoek)

- enz enz

Kortom, heb wel geleerd dat mensen heel dom kunnen reageren, juist vanuit een hoek waar je het niet verwacht. Daarom ben ik zo blij met het forum, heerlijk, mensen die je begrijpen.

In ieder geval Suus, heel veel sterkte en ik hoop snel positief nieuws van je te lezen!!!!!

Guest Sannie66
Posted

@Suus, ik heb ook zo'n schoonmoeder die soms van die 'onhandige' opmerkingen kan plaatsen. Ze weet dat we een kinderwens hebben, maar niet dat we in een IVF traject zitten. Juist om dit soort emotionele 'botsingen' te voorkomen. Mijn moeder leeft niet meer, dus het is des te moeilijker om dit niet met HAAR te kunnen delen. Gelukkig heb ik een aantal lieve vriendinnetjes die me niet alleen begrijpen, maar mij/ons steunen in het hele proces.

Het feit blijft dat het toch hard aankomt.. probeer het je niet te veel aan te trekken. Da's moeilijk, want het is tenslotte je schoonvader..maar toch..

Liefs,

Sandra

Posted
@Esk, ik moest wel een beetje grinniken om wat je zei "ze drinkt ook geen melk" Wat is dat nou weer voor opmerking?? Haha, het is gewoon zo absurd dat ik er dus om moest lachen.

Ja, dat heb ik ook maar gedaan. Achteraf gezien is het om je te bescheuren, maar op het moment zelf had ik moordneigingen.... overdramatisch.gif

Zoiets dus...

Hoe gaat het nu, Suus??

Posted

hoi Suus,

ik heb ook 2x een bbz gehad. bij de 1e bbz is mijn rechter eileider vewijderd, deze was al behoorlijk gescheurd. bij de 2e wist ik niet eens dat ik zwanger was (negatieve test) en heeft mijn lichaam het zelf 'opgeruimd'.

ik heb altijd gedacht dat de emmies met te veel kracht werden terug geplaatst maar volgens de gyn was dit niet zo

ik hou het er maar op dat ze teveel gestuiterd hebben en op de verkeerde plaats ingenesteld zijn

nu we in het cryo traject zitten begint de angst op herhaling er toch een klein beetje in te zitten

en wat een lompe opmerking zeg

helaas heb ik ook ervaring met pijnlijke en lompe opmerkingen en ik probeer het naast me neer te zetten wat niet altijd gemakkelijk is

ik ben altijd heel open een eerlijk geweest over de behandelingen en nog krijg ik van mensen te horen dat het tussen mn oren zit en dat het vanzelf wel komt

ze hebben er geen idee van wat ze met hun woorden aanrichten

zolang mijn man en ik weten hoe het zit raken die woorden me minder hard dan in het begin

Posted

Hey Suus,

Hoe gaat het nu met je?

Met mij gaat het elke dag weer beter, lichamelijk ben ik helemaal terug in orde, maar psychisch is het soms toch wel wat zwaar, bij mij kwam het besef wat er gebeurt was pas een paar dagen later.........In de dag heb ik mijn afleiding maar s'avonds in bed begint het piekeren...........de meest mogelijke scenario's spelen zich dan in mijn hoofd af. .....Anyway, op naar de volgende ronde......

Hoe verloopt alles nu bij jouw? Ik ga nu naar het ZH om te kijken of mijn hcg gedaald is en om het verdere traject te bespreken, ik hoop dat ik snel mijn tp kan krijgen.

Lieve groetjes Lelie

Posted

Dames,

Nu weer wat dagen verder nog wel over die opmerking nagedacht , en ik weet wel dat ze het alleenmaar zeggen omdat ze bezorg zijn en zich er ook mee bezig houden, en het ons ook erg gunnen maar toch komt zoiets hard aan.

Vanmorgen naar de dokter geweest om de hechtingen te laten verwijderen, de wondjes waren nog niet helemaal genezen, mag nog niet normaal douchen moet om speciale pleisters. Geestelijk gaat het wel het is niet leuk maar ik kijk gewoon uit naar de volgende TP. Ik ga vaniddag even bellen om te vragen of ze me weer een schema willen toesturen.

@ Lelie probeer niet te veel te piekeren en blijf positief onze baby komt er ook daar geloof ik heilig in, dan zijn we al deze elende weer "vergeten".

sterkte meis.

Groetjes suus

Posted

Het is toch ongelooflijk hoe dom sommige mensen kunnen zijn! Maar ja, we zullen er doorheen moeten. Laten we blij zijn dat we niet zo naïef hoeven te zijn!! Dat geeft mij een beetje moed om die opmerkingen te kunnen incasseren. Maar het blijft hard aan komen.

Mijn eileiders waren trouwens beschadigd en mij is verteld dat dit de kans op een buitenbaarmoederlijke zwangerschap vergroot. Misschien was dit bij jouw eileiders ook wel het geval. Lijkt me wel een erg raar verhaal dat ze zich niet willen nestelen in de baarmoeder en dan naar de eileider 'zwemmen'. Die eileiders van mij zijn inmiddels ook verwijderd dus geen last meer van.

Heel veel sterkte toegewenst en succes met het verdere traject...

Liefs Nathalie

Posted

Wat een opmerkingen maken sommige mensen ook he!

Ik heb ook 2x een BBZ gehad maar niet net zoals jij na een IVF behandeling. Ik was beide keren bijna 11 weken zwanger en wist beide keren niet dat ik zwanger was. De 1ste keer heb ik zelf maar net overleefd, ik raakte in shock en gleed steeds verder weg (was al in het ziekenhuis), een bloeddruk van 35 over 40 had ik nog. Ik ben met spoed geopereerd en toen bleek dat mijn eileider gescheurd was en dat ik ruim 3 liter bloed in mijn buik had zitten ze hebben mijn rechtereileider weg moeten nemen.

De 2de keer toen ik pijn kreeg herkende ik het en ben direct naar het ziekenhuis gegaan waar de HAP mij eerst niet serieus nam omdat een test met urine negatief was, dit was in 2001 ook zo en dmv een bloedtest bleek ik dus toch zwanger. Deze arts wilde dat niet doen maar omdat ik niet eerder wegging nadat er een test was gedaan stemde hij toch toe om mij gerust te stellen en toen bleek dus dat ik wel were zwanger was, ik kreeg een echo en mijn vermoedens werden bevestigd, ik werd opgenomen en werd elke dag bloed geprikt om mijn HCG waarden te bekijken op dag 5 moest ik alsnog geopereerd worden en net voor de operatie is ook mijn linker eileider gescheurd.

In 2006, ruim 3 jaar na de 2de BBZ, zijn we met IVF gestart en zijn we gelijk met de 1ste behandeling zweanger geraakt en hebben op 27 juni 2007 onze mooie zoon Rémon in onze armen mogen sluiten. Nu starten we in januari 2010 weer met een IVF behandeling

Posted

Mariette,

Dat is nog een stukje heftiger dan bij mij, dat was op het randje zeg jezus.

Goed dat je de tweede keer op je strepen bent gaan staan.

Waren jou eileiders ook verstopt of hebben ze geen reden gegeven voor beide bbz.

Maar je hebt er uiteidelijk een mooi wondertje in je armen kunnen sluiten, en op naar een vierde.

Groetjes suus

Posted

Nee er is geen reden opgegeven waardoor ik de BBZ's heb gehad, beide keren domme pech zei de gynaecoloog. Ik heb wel tussen de 1ste en 2de BBZ een HSG foto gehad omdat het zwanger worden maar niet lukte en daaruit bleek dat mijn overgebleven linkereileider ietsjes verstopt zat maar dat dat door de vloeistof was opgeheven.

Toen ik na de 1ste IVF zwanger bleek hebben ze ook al een hele vroege echo gedaan ivm de 2 BBZ's en zo zal dat ook nu weer gebeuren als ik zwanger mag worden. Ook zal er als de thuistesten negatief zijn een bloedtest worden gedaan om zeker te weten of ik wel of niet zwanger ben. Bij de 2 BBZ's testte ik steeds negatief en werd ook gewoon ongie, de test die we bij Rémon deden, 3 dagen voor de testdatum, was gelijk positief al binnen een minuut stond er zwanger op het schermpje

Waar ben jij onder behandeling?

Wij in Zwolle

Posted

Bij mij zijn ze er achter gekomen na de echo, want de testen en de bloedtesten gaven positief aan.

Zelf heb ik ook een HSG onderzoek gehad waar uitkwam dat er een helemaal verstopt zat en de andere niet, daarna toch nog een kijkoperatie gehad en toen bleek dat beide eileiders verstopt zaten.

Nu ben ik wel blij dat ze beide weg zijn ( ik had er toch niks aan ) waardoor de kans op een derde bbz.

Ik ben in behandeling in brugge ( st Jan ) en de cryo posingen zijn allemaal met suprefact en progynova waardoor er steeds 2 maanden tussen de pogingen zit, maar ja als het zover is zijn we alle ellende weer vergeten :)