Jump to content

ik MOET gaan solliciteren maar wat zeg je dan

Recommended Posts

Posted

mijn baan is bijna afgelopen

ik werk als projectsecretaresse en het project is bijna klaar dus ook mijn baan

nu moet ik dus op zoek naar iets nieuws maar weet niet goed wat te zeggen of te zweigen bij een sollicitatie

moet ik zeggen dat ik bezig ga met ivf

moet ik zeggen dat ik met hormonen ga stoeien

moet ik zeggen dat ik vaak naar het ziekenhuis zal moeten

wat is nou slim en wat is verplicht

wat als een werkgever het recht uit vraagt of ik kinderen wil en waneer dan ?moet ik liegen maar dan kom ik ik de knoei als ik naar het ziekenhuis moet

ik weet het echt niet goed wat nu te doen

moet ik in de WW blijven of mn kinderwens in de koelkast zetten (eigenlijk niet echt een optie )

helppppp

Posted

Hoi Pleun

Je bent totaal niet verplicht om iets te zeggen waar je mee bezig bent of waar je mee gaat starten. Ik kan me bijna niet voorstellen dat een mogelijke werkgever ernaar vraagt maar anders kun je toch de vraag ontwijken of zeggen dat je ooit wel denkt moeder te willen worden.

Nogmaals, zo'n vraag is ongepast hoor!

Ik zou in iedere geval niet kiezen om in de ww te blijven of ervoor kiezen je kinderwens uit te stellen...je weet immes nooit hoe het eea. gaat verlopen!

Ga lekker voor een nieuwe baan, zet daarop in en als je poging start richt je je daarop, dan kun je nog bekijken of je open kaart speelt of niet.

Hele veel succes, met het vinden van een nieuwe baan en vooral met jullie aankomende poging!!!

groetjes

babeth

Posted

He Pleun, wat een rotdilemma he?

Ik herken het ook heel erg. Toen wij 'nog maar een jaar' bezig waren, en ik mogelijk van baan ging wisselen, had ik al zoiets van "moet ik niet iets zeggen?" Toch niet gedaan, gelukkig maar... want zwanger worden (en blijven) lukte ook niet. Ik heb toen wel 2 maanden niet willen vrijen op de juiste tijden, voelde niet goed. Maar daar heb ik een enorme spijt van gehad!

Inmiddels doorgestroomd naar een job waar ik zelf manager ben. Nu weet ik een beetje meer van de andere kant. Een werkgever MAG niet vragen naar je kinderwens. Dus als je die vraagt toch krijgt, mag je zeggen "ik geloof niet dat dit relevant is".

Een vriendin van mij ontdekte dat ze zwanger was na ivf op het moment dat ze aangenomen werd. Toen heeft ze gezegd dat ze bezig was en een terugplaatsing heeft gehad en dus mogelijk zwanger kon zijn. Omdat het toen zo dichtbij was, vond ik dat een mooie oplossing. Zij was zo open mogelijk en het werk heeft met open ogen toch ja gezegd.

Ga je fulltime werken? Zo nee, kun je wellicht vragen in hoeverre de uren flexibel zijn. Wellicht kun je er een mouw aan passen in je eigen tijd. En mocht het tzt toch nodig zijn te vertellen, kan dat altijd. Kun je dan aangeven dat je het eerder wilde vertellen, maar dat het er naar uit zag dat je het wel in je eigen tijd kon oplossen.

Maar laten we er niet vanuit gaan dat het tegen zit. Wie weet is dit wel je droomjob, wordt je snel zwanger en reageren zij er goed op!

Veel succes met je keuzes, liefs -M

Posted

Hoi Pleun,

Ik heb tussen onze tweede en derde behandeling er bewust voor gekozen om te gaan solliciteren. ik was mijn baan al een poos zat maar het was gewoon niet slim om weg te gaan i.v.m. de behandelingen. Na twee behandelingen was ik het zo zat om alles maar in het teken te zetten van de behandelingen. Ik was een beetje obstinaat geloof ik en ben gaan solliciteren. Ik ben aangenomen en zou in oktober beginnen terwijl ik in september onze laatste behandeling zou hebben. Ik heb ervoor gekozen om het voor me te houden en af te wachten hoe het zou gaan lopen.

Uiteindelijk is het zo jammer van je tijd om af te gaan zitten wachten voor mijn gevoel. En net wat Miki zegt; een werkgever mag hier niet naar vragen!

Go for it girl!

Posted

dames bedankt voor jullie reactie

wat ik me dan nog wel afvraag is : wat ga ik zeggen als ik in jan. naar het ziekenhuis ga voor hopenlijk de echo's en punctie ed dat zijn weer een boel ZH bezoekjes bijeen

moet ik me dan ziek melden en wat moet ik daar dan van zeggen: griepje of idd punctie

Posted

Kun je niet aangeven dat je in januari van plan bent om lastminute kort op vakantie te gaan? Hangt nog even van iets af waar je geen invloed op hebt (als ze doorvragen, kun je het op het werk van je man schuiven bijvoorbeeld).

Dan weten ze dat je ergens die maand er even een paar dagen niet bent (rondom punctie en terugplaatsing). Het ziekenhuis kan wellicht flexibel zijn om de echo's vroeg te plannen.

Als je her rot vindt om er zo omheen te lullen... misschien kun je dan zeggen dat je een medisch dingetje hebt waar je in januari mogelijk een paar uur voor behandeld moet worden. Dat het niets ernstigs is, en dat je bereid bent er eigen tijd voor op te nemen.

Sterkte, komt goed hoor. De soep wordt meestal niet zo heet gegeten als die wordt opgediend en zeker niet zo heet als die in onze hoofd al eeuwen staat te koken! ;-)

Posted

Hoi,

Het blijft een dilemma, zowel bij een eigen baas als bij solliciteren.

Ik zou me ook even afvragen of je lang met een geheim rond kan lopen.

De behandelingen kosten al heel veel energie en stress, soms verdriet.

Als je dan ook nog het gevoel hebt dat je alles stiekem moet doen, doe je beide dingen niet optimaal. En geheimen kosten heel veel energie.

Ik zou als het maar even goed voelt, toch zeggen dat je graag een kind wilt, maar dat dat niet op de natuurlijke manier gaat. Dus dat je daar nog wel iets mee wilt/doet.

Als je bij projecten blijft, kan je ook voorstellen dat je zelf flexibel bent en wilt zijn, zodat er ruimte is om op andere tijden werk/tijd in te halen oid.

En zoek vooral bij de 'jongere' bedrijven. Het nieuwe werken en balans werk/privé is helemaal hot. Dan zit je gelijk goed als je door wilt werken als je kleintje er is!

Succes!!!

Posted

Hey Pleun,

Ik heb het anders gedaan. Tijdens mijn sollicitatie niets erover gezegd. Op het moment dat ik contract ging tekenen het teruggeschoven en gezegd dat ik nog iets moest vertellen. Uitgelegd waar ik mee bezig was, wat dat betekende voor mijn werkgever en hoe ik na een eventuele zwangerschap verder wilde. Het was geen probleem. Toch erop gestaan dat ze het een weekendje zouden overdenken, maandags werd ik gebeld dat ze graag verder met me gingen en dat ze hoopten dat mijn wens uit zou komen. Een tevreden mens is en tevreden werknemer, werd mij verteld. Verder waardeerde ze mijn eerlijkheid enorm en hebben we de behandelingen in overleg (let: behandelingen gingen gewoon door, maar paste of mijn werktijden zoveel mogelijk aan of nam werk mee naar huis). Mijn behandeling is gelukt, helaas zit ik nu thuis door voorweeen. Mijn werkgever is heel meelevend, vol belangstelling, maar zegt eerlijk dat ie blij is als ik er weer ben.

Ik weet het, ik heb het goed getroffen, ik hoop dat jij ook zo'n werkgever tegenkomt!!!

Heel veel succes!!!

Posted

Ik vind het ook een lastige kwestie waar ik lang mee rond heb gelopen. Ik had een jaarcontract en heb met het lood in mijn schoenen vlak voor de contractverlenging open kaart gespeeld - ik werk in een heel klein bedrijf met een hecht team dus ik zag het echt niet zitten om steeds maar excuses te moeten verzinnen waarom ik vrij wilde hebben. Gelukkig reageerden ze super en krijg ik alle medewerking! Uiteindelijk ben ik maar anderhalve dag afwezig geweest; de middag van de prikinstructie en de dag van de terugplaatsing dus dat viel heel erg mee!

Maar goed, ik kan me voorstellen dat open kaart spelen niet voor iedereen de juiste keus is, dus eigenlijk kan ik je niet adviseren....

Posted

Ik heb hetzelfde gedaan als Marietje.

Niets gezegd in het eerste gesprek, maar toen ze me wilde hebben, heb ik het gezegd.

Dat was geen probleem.

De dag voordat ik begon had ik een terugplaatsing en vanaf dag 1 was ik dus zwanger.

Erg blij dat ik open ben geweest, want je moet toch vaak weg en elke keer zeggen dat je ziek bent, komt wel heel slecht over.

Heel veel succes.

groeten

Rachel

Posted

Even een reactie, ik ben dan wel officieel van het "IUI clubje" maar toch...

Ik heb het in de 2 banen hiervoor niet aangegeven, maar deze keer wel. Ik ga per 1 dece starten met een andere baan en de directuer vond het geen enkel probleem....

Ik dacht ook dat ik heel veel tijd weg zou zijn voor het ZHuis, maar dat is tot nu toe erg meegevallen. Ik ben namelijk op de vrijdag altijd vrij en toevallig ben ik op die dag dan ook vaak welkom omdat mijn cyclus dan zo uitkomt. Verder hebben we een inloopspreekuur vanaf 8.00 uur. Als je er dan om 7.30 uur bent, ben je heel snel aan de beurt voor de echo's en zit ik om 8.30 uur op het werk.

Dus, kijk ook even hoe dit er voor jou uit zou zien, wie weet valt het dus niemand op (of bijna niemand)

Over de hormonen, ach, als ze je niet kennen zonder die hormonen, dan weten ze ook niet beter (of is dit een te optimistische kijk op het leven?)

Sterkte met je keuze!!!

gr Zomer

Posted
nu moet ik dus op zoek naar iets nieuws maar weet niet goed wat te zeggen of te zweigen bij een sollicitatie

moet ik zeggen dat ik bezig ga met ivf

moet ik zeggen dat ik met hormonen ga stoeien

moet ik zeggen dat ik vaak naar het ziekenhuis zal moeten

wat is nou slim en wat is verplicht

wat als een werkgever het recht uit vraagt of ik kinderen wil en waneer dan ?moet ik liegen maar dan kom ik ik de knoei als ik naar het ziekenhuis moet

ik weet het echt niet goed wat nu te doen

moet ik in de WW blijven of mn kinderwens in de koelkast zetten (eigenlijk niet echt een optie )

helppppp

Moeilijk moeilijk, ik ben er zelf ook nog niet over uit hoe ik ermee om moet gaan. Ik heb namelijk hele slechte ervaringen met mijn voormalige werkgever daarmee.

Sowieso mag een werkgever niet vragen of je kinderen wil en wanneer. Dat is verboden. Vragen ze het toch dan kan je antwoord ook zijn dat zo'n vraag niet relevant is voor het uitvoeren van de functie.

Ook ben ik zeer zeker niet van plan om mijn kinderwens in de koelkast te zetten vanwege een baan.

Posted

Ik ben ook tijdens mijn behandelingen van baan veranderd. Ze hebben nergens naar gevraagt tijdens het collicitatie gesprek en ik heb niks gezegt.

Tijdens mijn proeftijd begon ik aan onze 2e icsi poging en heb het toen wel besproken met mijn teamleidster. Deze heeft nergens een probleem van gemaakt en verbaasde zich erover dat ik bang zou zijn misschien hierdoor mijn proeftijd niet door te komen door dit.

Als je gewoon zwanger wordt hoor je er toch ook niemand over??????

• 6 months later...
Posted

dames help me effe met een dilema

ik ben ruim 3,5 weken thuis geweest ivm overstimulatie en andere narigheden

nu moest ik vandaag aan het werk laten weten waneer ik dacht weer te beginnen

ik voel me nog niet helemaal jofel ben erg moe op rare momenten maar heb toch maar gezegt dat ik het morgen wel weer wil proberen

dat wil ik eigenlijk nog niet maar vondt dat ik moraal technisch niet veel langer thuis kon blijven

ik kan voor mezelf maar niet uitmaken wat voor houding ik nu moet hebben

vooropgesteld

ik vind mijn werk echt niet leuk en het zou me werkelijk mn reet roesten als ze me buiten kiepen

ik baal als een stekker dat ik heb toegezegt om het morgen weer te komen proberen ,maar ik kon zonder te liegen geen echt goede rede verzinnen om nog steeds weg te blijven .

ja ik heb nog wel steken in mn buik maar niet zo erg meer als voorheen

ja ik ben nog steeds brak

maar ik heb een kantoor baan

ik hoef niet te tillen

ik hoef niet veel te lopen

niets van dat alles dus of ik nou thuis op de bank me gammel voel of op kantoor dat zou niets uit mogen maken he

dus wat vinden jullie

moet ik het echt proberen en niet zo lui doen

of moet ik morgen middag de handoek weer in de ring gooien en maar afwachten wat het bedrijf hier mee gaat doen

ik vindt het eigenlijk wel lekker thuis

maar als ik zelf opstap heb ik geen inkomsten meer

en met een kleintje op komst is dat mss niet echt handig

dan moet alles van arjan komen en das dan niet genoeg

en ik ben eigenlijk helemaal niet van het handje ophouden maar ik vindt thuis lekker kleine beetjes rommelen en lekker dromen nu zoooooo fijn

Posted

Ha Pleun,

Allereerst van harte gefeliciteerd met je zwangerschap, wat een geweldig nieuws!

Als ik eerlijk ben, vind ik dat je het niet kan maken om zomaar thuis te blijven, omdat je geen zin hebt. Het is kiezen of delen, het kan natuurlijk niet zo zijn dat je zonder reden thuis blijft en toch je inkomen veilig wil stellen. Ik weet niet hoeveel uren je nu werkt en hoeveel je er straks wil blijven werken? Misschien is het een idee om nu al het aantal uren te gaan werken, zoals je het ook na de geboorte had willen doen. Het is tenminste wel een eerlijke manier....

Succes met je besluitvorming!

Liefs Pien

Posted

Zelf vind ik dat wanneer je weer in staat bent om te werken...hup aan het werk!

Ik kan het me wel voorstellen dat je het wel lekker vind een beetje thuis omrommelen, maar hoe langer je je werk uitstelt hoe moeilijker het wordt.

Of, als je echt niet meer wilt, toch zelf maar ontslag nemen, maar dat blijkt geen optie heb ik begrepen...

Ik kom misschien hard over, maar naar mijn idee kun je het niet maken tegenover een ander, je werkgever, maar ook tegenover jezelf niet!

Succes met je beslissing!

Posted

ik kan het ook niet maken daarom ga ik ook weer maar leuk vind ik het niet

ik werk 32 uur en wil na mn zwangerschap terug naar 24 maar ik weet nog niet hoe het werk daar op gaat reageren

het komt denk ik ook doordat ik voor ik ziek werd nogal een dip op t werk kreeg

kijk ik zit aan een helpdesk , wat inhoud dat ik over de telefoon mensen met problemen met hun pc help

maar ik heb toen ik daar begon aan iedereen verteld kijk ik kan leuk met een pc omgaan maar van wat er op de achtergrond van zo'n ding gebeurt daar weet ik niet veel van af

nu werdt me voor mijn ziek zijn verteld dat ik toch wel erg achter loop qua kennis op mijn collega's

ja duuuuuuhhhhhhhhhh ik ben belmiep al 10 jaar

ik moest mijn collega's telefoon etiquette leren en dan zouden zij mij pc kennis leren

maar ik snap er gewoon echt niets van , het blijft niet hangen

en ik pas ook niet echt in dat kluppie mensen

dus wat mij betreft hoeft het contract niet verlengt op 1 oktober

ik vind werken opzich echt niet erg als ik een baan heb war ik met plezier naar toe ga

Posted

Ik zou daar eerlijk in zijn tegenover je werkgever en niet om de hete brij heen draaien

Misschien kunnen ze een andere functie voor bedenken, waar je je beter in thuis voelt...

Morgen meteen maar even aan de bel trekken?

Guest Sannie66
Posted

Pleun, open kaart spelen en als ze je graag willen houden, kan er wellicht wat geregeld worden. Zo niet en je staat per oktober op straat: het zij zo. Krijg je wel een uitkering en dat geeft rust.

Ik zit ook (weer) onvrijwillig thuis, maar krijg wel ww. Moet blijven solliciteren van het UWV, maar lach me rot: wie wil nu iemand aannemen die meer dan 15 weken zwanger is...:tongue9:. Moet wel zeggen dat ik het mis hoor het werken!

Check heel goed je gevoel, maar vlak de financiele consequenties ook niet uit. Een kind kost geld.. check maar eens de Nibud site..

Posted

Hi Pleun,

Ik zou ook zeggen: speel open kaart. Zelf ontslag nemen is natuurlijk niet handig. Ook smoesjes blijven verzinnen heeft weinig zin en schend je misschien het vertrouwen van je werkgever. Want als je disfuntioneert en het er bij laten zitten dan kan dat negatieve gevolgen hebben voor je uitkering daarna, dus hou daar ook rekening mee.

Mijn advies: probeer een knop om te zetten en het beste er van te maken en wees eerlijk tegen je leidinggevende.

Succes

liefs Dorien

Posted

Hoi Pleun

Naar mijn mening kun je ook beter open kaart spelen, dan kan de werkgever met een alternatief komen eventueel (wat werkzaamheden betreft).

Ik ben van menig als je open kaart speelt je ook de fijnste medewerking krijgt maar goed, dat is puur mijn ervaring.

Wie weet als je weer wat aan de gang bent dat het wel wat lekkerder gaat. Ik kan me voorstellen dat alle spanningen rondom de poging, de overstimulatie en nu de zwangerschap enigszins meespeelt.

Maar het is niet fair om je werkgever voor jouw kosten op te laten draaien omdat je het niet meer zo ziet zitten, maar goed, dat geef je zelf ook aan.

Het loopt zoals het loopt en echt, alles komt wel op zijn pootjes terrecht, je weet ook totaal niet hoe het loopt, voor hetzelfde geld kun je dadelijk al niet meer met 18 weken of zo 32 uur werken en moet je wat uren terug vanwege je zwangerschap....ik wil niet doemdenken maar het is wel realistisch.

Succes!!!

groetjes

Babeth

Babeth

Posted

Mijn advies is niet helemaal open kaart spelen. ZOals ik het begrijp heb je een tijdelijk contract. Op het moment dat je open kaart speelt wordt het sowieso niet verlengd.

Open kaart spelen kun je natuurlijk wel bij de Arbodienst doen. Jij kunt hun dan aangeven wat ze wel of niet tegen je werkgever zeggen.

Wat betreft het weer beginnen met werken....dit hoef je natuurlijk nog niet meteen voor het aantal contracturen te doen. Je kunt het ook opbouwen.

Posted
Mijn advies is niet helemaal open kaart spelen. ZOals ik het begrijp heb je een tijdelijk contract. Op het moment dat je open kaart speelt wordt het sowieso niet verlengd.

Open kaart spelen kun je natuurlijk wel bij de Arbodienst doen. Jij kunt hun dan aangeven wat ze wel of niet tegen je werkgever zeggen.

Wat betreft het weer beginnen met werken....dit hoef je natuurlijk nog niet meteen voor het aantal contracturen te doen. Je kunt het ook opbouwen.

ow Pleun, ik had begrepen dat je er niet wilde blijven.....

als je ziek thuis blijft zul je zowiezo op een bepaald moment met de arbo/verzuimbegeleiding in contact gaan komen en aangezien jij al 3 weken tuis bent zal dat als het goed is over 3 weken zijn (Wet Verbetering Poortwachter)

Je hebt je werkgever toch ook verteld met IVF/Icsi bezig te zijn? dan zullen ze ook wel binnenkort met de vraag komen of het gelukt is of niet lijkt me...dat is het nadeel als men het op het werk weet.

Indien je contract tzt niet verlengd wordt heb je in ieder geval recht op je uitkering en ga je niet met scheve gezichten uit elkaar..Indien je niet kan werken vanwege de zwangerschap (of minder moet gaan werken) dan adviseer ik je om dat duidelijk aan te geven, in dat geval draait je werkgever niet voor de kosten op maar worden de kosten vanwege je (gedeeltelijke) arbeisongeschiktheid gedragen door het UWV

Een zwangerschapsverklaring van je arts moet dan wel overlegt worden maar goed, dat weet je werkgever wel

groetjes

Babeth

Posted

ik wil er ook niet blijven ik kan het gewoon niet ,ik snap niets van wat er bij computers op de achtergrond gebeurd

maar ik moet er de komende 3 maanden natuurlijk wel mijn best nog doen

ookal heb ik er geen sjoege in (heb een half jaar contract en ben op 7 april begonnen )

ik kan het idd niet maken de baas op te laten draaien voor mijn ongemak

en met mijn verstand weet ik dat ook maar mn gevoel werkt niet mee

Posted

Pleun, ben je eigenlijk bij de Arbodienst geweest?

Waarom luister je niet naar je gevoel? Overstimulatie is ook niet niks, daar krijg je geestelijk ook wat van mee.