Jump to content

Mesa / Tese

Elin

Recommended Posts

Zijn hier ook mensen die via mesa of tese zijn zwanger geworden, en hoe ging dat in zijn werk?

Er zit een hele kleine kans (5% op suc6volle behandeling) in dat dat nog mogelijk is bij ons, ergens vind ik dat persoonlijk een stapje te ver gaan. Het is mooi dat het kan maar wat ik zeg voor ons met zo'n kleine kans van slagen een stapje te ver.

Toch wil ik alles graag duidelijk hebben voor we verder gaan dus wie zou er iets over kunnen en willen vertellen?

Alvast bedankt.

• Replies 56
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

ik heb er nog niet zo heel veel info over gehad,maar het zou een optie kunnen worden bij ons omdat mijn man erg weinig heeft wat ook goed is

ik zie alleen nog niet in dat het een stap té ver zou gaan,het is zijn eigen zaad alleen op een andere manier verkregen

hopelijk is het niet nodig

succes met jullie keuze

Mijn vriend is 1 keer geopereerd, ze hebben toen 12 strootjes zaad kunnen invriezen! Voor iedere ICSI poging hebben we 1 strootje nodig gehad.

De professor (uroloog) vertelde na de ingreep, dat het eventueel ook nog weer voor herhaling vatbaar zou zijn. Dat was boven verwachting zei de uroloog, want hij had het echt niet verwacht om geschikte goede zaadcellen te vinden bij de TESE. Gelukkig is het niet nodig geweest om nog een keer onder het mes te gaan, maar mocht dat wel nodig geweest zijn, dan had mijn vriend het zo weer gedaan. De ingreep was wel pittig, maar achteraf is het hem wel meegevallen.

De TESE kan nadelige gevolgen hebben, o.a. testosteron-tekort. Wij hebben dit goed met de uroloog in Gent besproken en afgesproken dat ze echt niet veel weefsel zouden weghalen. Geen risico's nemen, want een tekort aan testosteron heeft vervelende gevolgen. In Gent zijn ze heel voorzichtig met het weghalen van het weefsel, ze nemen ook echt geen risico's hoor!

Mocht je nog meer willen weten, laat het me maar weten hoor!

Dit is natuurlijk een geweldige score!

Je hebt dus als ik het goed begrijp nog wat in de vriezer liggen, voor je weet maar nooit..

Wat zijn de nadelen van testosteron te kort, mijn vriend kreeg vandaag de uitslagen van de hormoon onderzoeken en daar kwam uit dat hij niet bijsterveel testosteron, LH en nog iets had, maar ook niet te weinig. Is jouw man hierop geprikt voor de ingreep en wat was daarvan de uitslag?

Mijn vriend zijn Testosteron is ook geprikt tijdens alle vooronderzoeken, en net als bij jouw man: Niet echt hoog, maar ook niet te laag (komt omdat hij nu nog 1 teelbal heeft...) Volgens mij kom je in Gent ook niet in aanmerking voor een TESE-ingreep als het Testosteron al veel te laag is. Testosteron is een belangrijk hormoon voor de man, ik heb even op google voor je gezocht: Een aantal verschijnselen die bij een te lage testosteronspiegel kunnen passen zijn:

• Afname van het “je lekker voelen”

• Afname van de zin in vrijen en soms minder goede erecties

• Afname van spierkracht en spiermassa

• Toename van de vetmassa (meer buikvet)

• Botontkalking

• Vermindering van de lichaamsbeharing (zoals minder baardgroei)

Wij hebben in Gent ook een papier moeten ondertekenen dat we op de hoogte waren van de risico's van de TESE ingreep, maar heel duidelijk met de professor afgesproken dat we liever geen risico's wilden nemen, dus heel weinig weefsel weg te halen.

Het Teststeron is na de ingreep een paar keer gecontroleerd en was zelfs wat hoger dan voor de ingreep, gelukkig heeft de ingreep dus geen gevolgen gehad voor het Testosteron.

Wij hebben nu nog vijf ingevroren embryootjes en nog een voorraadje zaad in de vriezer in Gent liggen. Waarschijnlijk zal onze dochter geen broertje of zusje krijgen, want we hebben nu het gevoel dat ons gezinnetje compleet is, maar misschien kan dat nog veranderen natuurlijk in de toekomst...

Groetjes Bianca

Bianca,

Dank je wel voor je heldere uitleg, al komt een gedeelte ook van google.

Ik heb nog 1 vraagje, in je onderschrift staat dat Marissa na 5 pogingen 'ontstaan' is. Zit er bij de tese behandelingen geen limiet zoals bij ivf of icsi?

In Belgie werkt het allemaal wat anders als in NL wat betreft het aantal behandelingen. Het is net of ze hier in NL denken dat je zwanger "moet" zijn na drie behandelingen, als dat niet zo is, dan wordt er gedacht dat je niet zwanger kunt worden...

Onze eerste poging werd afgebroken, ik reageerde niet goed op de hoeveelheid hormonen. De tweede poging ging goed, maar niet zwanger. De derde poging idem, de vierde poging was een cryo-poging, maar de cryootjes ontdooiden niet goed. De vijfde poging was het RAAK! Bij de drie "verse" pogingen ging alles goed, alleen het innestelen niet. We hadden mooie embryootjes. In Gent zeiden ze dat het puur geluk zou zijn om zwanger te worden, het embryootje zou zich alleen goed moeten innestelen. Er was niets gevonden bij de onderzoeken waardoor de innesteling niet zou gaan lukken.

En eigenlijk hebben we dus drie keer een terugplaatsing gehad. De eerste en tweede terugplaatsing van 1 embryo, bij de laatste poging 2 embryootjes.

In Gent zeggen ze: Zolang er geen oorzaak gevonden is wat een probleem kan zijn dat je niet zwanger zou kunnen worden, heb je kans om zwanger te worden! En dat limiet wat jij bedoelt is meer een verzekeringskwestie hier in NL. Na drie pogingen krijg je niets meer vergoed en wij kregen helemaal niets vergoed omdat het om ICSI-TESE gaat en dat is in NL (nog) niet toegestaan. Als je naar Gent zou gaan voor ICSI-TESE moet je dus alles zelf betalen (ik kreeg alleen de medicatie en de onderzoeken die in NL gedaan zijn wel vergoed). Totaal waren wij voor alle behandelingen ruim 13000 euro kwijt. Heel erg veel geld, maar gelukkig konden we het doen. Eigenlijk belachelijk dat er zoveel mensen geen kans krijgen om een kindje te krijgen via ICSI-TESE, omdat ze door een geldkwestie geen kans krijgen... Dat is zo moeilijk... Wij hebben tussen de vierde en vijfde poging ook verplicht moeten wachten om weer te mogen starten met een nieuwe poging, omdat we het geld eerst bijeen moesten sparen en dat was zwaar, een moeilijke periode. Je wilt zo graag weer een poging doen, en dan kan dat niet omdat je het geld er niet voor hebt...

In Nijmegen en Amsterdam wordt ICSI-TESE nu in onderzoeksverband wel uitgevoerd. Ik weet niet of dat dan wel vergoed wordt door de verzekering...

Groetjes, Bianca

• 3 months later...

Hallo,

Ik heb vorig jaar juli een Tese operatie ondergaan, in de eerste groep in het AMC. Ik vond het allemaal reuze meevallen, heb heel weinig pijn gehad, alleen net na de operatie, wat zo weer weg trok, na hogere dosis medicatie. Je krijgt pijnstillers mee naar huis, die heb ik niet nodig gehad. Donderdag was de operatie, maandag was ik weer aan het werk.

Het resultaat was trouwens super. Na eerste ICSI is m''n vrouw zwanger, ze is 3 mei uitgerekend! We hebben echt ontzettend geluk gehad, dat beseffen wij ons wel. Maar

het kan dus snel gaan, het AMC scoort trouwens goed, 5 van 6 TESE/ICSI vrouwen met terugplaatsing zijn zwanger.

Veel geluk en succes gewenst!

groetjes,

René

Hoikes,

ik ga in april voor de eerste keer op consultatie en wij komen ook in aanmerking voor de mesa/tese en dan de ICSI-procedure.

Ik ben een vroedvrouw van opleiding dus weet er wel wat vanaf, maar het is toch fijn om jullie reacties hierover te lezen.

Nu sta ik namelijk aan de andere kant van de lijn en dat is wel raar...

groetjes

Idd, gaaf dat er ook een man op het forum reageerd, dat is volgens mij voor het eerst.....dat geeft de burger weer moed rené!! Heel veel succes met de laatste loodjes van de zwangerschap, en hopelijk kan je dan een wolk van een beebje in je armen sluiten.

Groetjes, San

• 4 weeks later...
  • 3 weeks later...
Guest nikki

Hallo,

Mijn man en ik hebben in april onze tese-behandeling. Erg spannend of ze iets vinden.

Wij gaan naar het UMC radbout. Hebben jullie ervaring rondom het vergoedingsgebeuren. Ik heb afgelopen week aantal keren met zorgverzekeraar(zilverenkruis) en ziekenhuis aan de lijn gehangen. De klantenservice van Zilveren kruis wist alleen te melden dat tese niet vergoed werd omdat het verboden is in Nederland. Mij lijkt dat ze daar dus erg ver achter lopen. Merkte dat ik er eigenlijk niks aan had aan die klantenservice. Toen heb ik naar ziekenhuis gebeld en ze zeiden daar dat het ziekenhuis alles regelt. Maar toch heb ik nog zo'n knagend gevoel. Ik wil zekerheid.

Hoe hebben jullie dit stukje geregeld?

Rene, fijn om te horen dat bij jou en je vrouw alles zo goed verlopen is. Ook fijn om te horen dat de operatie ook mee kan vallen. Mijn man ziet er namelijk erg tegen op. Had gevraagd of het onder algehele narcose kon maar dan meosten we weer langer wachten. We hebben daar dus niet voor gekozen.

groetjes nikki

Nikkie wat spannend,

wij moeten vrijdag naar de uroloog voor de uitslag van het 3e zaadonderzoek.

en na die uitslag krijgen we dan het plan voor mesa/ tese te horen.

Ben nu toch wel echt nerveus aan het worden zeg.

maar vind het fijn hier met mensen te kunnen praten wat hetzelfde "probleem"hebben.

want zoals jullie denk ik zelf weten , is er niet altijd genoeg begrip voor de zaak.

allemaal succes!!

groetjes Arzu

Guest nikki

Hoi Arzu,

veel succes! hebben jullie ook al bloedonderzoeken laten doen, zoals dna en chromosomenonderzoek.

ik vond het wachten op de uitslagen daarvan nog het moeilijkst. vooral omdat iedereen je de moed in probeert te praten dat het wel goed komt terwijl diep in je een stemmetje schreeuwt dat het ook helemaal niet goed kan komen.

voor ons is het nog anderhalve week wachten op de TESE operatie.

groeten

nikki