Jump to content

Kort protocol / lang protocol?

Recommended Posts

Posted

Her en der lees ik verhalen over kort protocol en lang protocol. Weet iemand waar ik goede, duidelijke informatie hierover kan vinden?

Ik vraag me namelijk af wat deze protocollen precies inhouden en wat de voor- en nadelen van beide zijn.

Volgende week hebben wij een soort evaluatiegesprek in het ziekenhuis. Ik heb natuurlijk een lijstje vragen en wat meer informatie over deze protocollen zou handig zijn daarbij.

Guest Sannie66
Posted

Stukje uit de patientenfolder van het VUMC waarin het heel duidelijk staat beschreven (hormonen kunnen varieren lijkt me)

(http://www.vumc.nl/afdelingen/patientenfolders-brochures/zoeken-alfabet/I/in_vitro_fertilisatie.pdf):

ad A. Het lange protocol

Op cyclusdag 3 of 4 begint u met de pil (Microgynon® 30). De pil brengt de eierstokken tot rust. Na twee weken slikken van de pil begint u op cyclusdag 17 of 18 met Decapeptyl®-injecties, 1maal daags 1 onderhuidse (subcutane) injectie. De Decapeptyl®-injecties zijn enerzijds bedoeld om de eierstokken tot rust te brengen (versterking van het effect van de pil) en anderzijds om de natuurlijke eisprong te onderdrukken. Hierdoor wordt voorkomen dat de follikels al vanzelf verdwenen zijn voordat het aanprikken daarvan kan plaatsvinden.

De pilstrip dient te worden afgemaakt; met de Decapeptyl®-injecties moet u doorgaan totdat de follikels ‘rijp’ zijn. Bijna altijd zal er twee tot vier dagen na het beëindigen van de pilstrip een onttrekkingsbloeding optreden. Als er binnen een week geen bloeding optreedt, dient u contact met ons op te nemen. Op de dag van de onttrekkingsbloeding (cyclusdag 1) neemt u opnieuw contact op met de receptie van het IVF-centrum. U wordt ’s middags teruggebeld en krijgt een afspraak voor een echoscopisch onderzoek voor de tweede of derde cyclusdag. Indien alles in orde is, wordt nu daadwerkelijk met de stimulatie van de eierstok(ken) middels Gonal-F® of Puregon® begonnen. Hiermee gaat u door totdat de follikels rijp zijn.

De bovengeschetste IVF-behandeling volgens het lange protocol strekt zich dus uit over twee maanden. U dient zich dat van tevoren goed te realiseren, bijvoorbeeld in verband met planning van vakanties.

ad B. Het korte protocol

Op cyclusdag 2 start u met Decapeptyl®-injecties, 1 maal daags 1 onderhuidse injectie. De Decapeptyl®-injecties helpen in het korte protocol een beetje mee om de eierstok(ken) te stimuleren, maar belangrijker is dat ze de natuurlijke eisprong onderdrukken.

Op cyclusdag 3 begint u met de stimulatie van de eierstok(ken) met Gonal-F® of Puregon®. Met Decapeptyl® en Gonal-F® of Puregon® gaat u door totdat de follikels rijp zijn. Dit kan worden beoordeeld met echoscopisch onderzoek en bloedonderzoek.

21

Posted

Dankjewel, Sannie! Dat is heel duidelijk inderdaad. Wat ik niet goed kon vinden (maar ik heb misschien niet de juiste zoektermen gebruikt) is wat de voor- en nadelen zijn van beide methodes. Waarom kiezen ze voor het ene of het andere protocol. Is er iemand die dat weet?

Zelf heb ik tot nu steeds het korte protocol gevolgd. Ik heb begrepen dat ze in Gent standaard het lange gebruiken.

Ik ben wel benieuwd, welk protocol volgen jullie of hebben jullie gevolgd?

Guest Sannie66
Posted

Freya, als je de link gebruikt, staat dat hier ook in beschreven. Men kiest voor het lange protocol om een nog betere kwaliteit van follikels/eitjes te verkrijgen.

Ik kies samen met het zh voor het korte protocol omdat ik met mijn leeftijd zit. Ik word eind april 44 en mijn zh trekt hier de leeftijdsgrens. Als je dan kijkt wanneer ik gestart ben (november vorig jaar), dan zou het mooi om de maand kunnen (verplicht een maand rust ivm punctie en herstel hiervan).

Alleen loopt het nu ff anders, omdat de stimulatie niet goed is verlopen...dus nu weer IUI....

Posted

Wij hebben beide keren in het AMC het lange protocol gevolgd. Een vriendin van me ook, in het AMC.

Halverwege vorig jaar heeft zij een poging in Gent gedaan, daar deden ze juist het korte protocol (althans bij haar). Dit leverde toen nog minder eitjes op en zij begreep later van het VU dat dit een mogelijk bijeffect kan zijn van dit protocol.

Zowel bij haar (bijna 40) als bij ons werd in het VUMC dus geadviseerd met het lange protocol te werken. Ook wij hadden niet super veel eitjes de 1e keer.

Wat het voordeel van het korte dan is? Volgens mij minder lang hormonen en dus minder belasting? Maar heb ik nooit echt naar gevraagd.

Posted

Hallo Freya

ik had uit mijn eerste poging een mooie opbrengst: 9 mooie eicellen, ik kreeg 1 topper (A) een blastocyste, 5 daagse emmy teruggeplaatst en had 4 cryo's, ook blasocysten. Helaas ben ik van deze poging niet zewnger geraakt ( 2 cryos zijn nog teruggeplaatst, de andere 2 overleefden het ontdooiien niet)

De 2de poging deed ik via het korte protocol omdat ik tijdens het lange protocol veel last had van de "onderdrukkingsfase".

Tijdens het korte pr. geen last van gehad, de follikelgroei ging snel, uiteindelijk zo.n 8 eicellen maar de doordeling na de bevruchting ging met horten en stoten.

Daarom ook een tp op dag 3 na de punctie van 1 goede (B) emmy en een matige ©

Deze kon niet langer buiten de baarmoeder overleven maar wilde ze wel ene kansje geven.

Uiteindelijk werd ik wel van deze poging zwanger , en hoe: 1 emmy ging zich in mjin baarmoeder verder doordelen en er is een een-eiige tweeling goed aan het groeien.

Toen bij mij de punctie achter de rug was vond ik inderdaad de verhalen dat het volgen van het lange protocol vaak betere kwaliteit oplevert. Mocht ik een 3de poging moeten ondergaan dan werd het ook weer het lange protocol.

Goed dat je je zoveel mogelijk laat informeren!!!!

Heel veel succes

groeten

Babeth

Posted

Deze info zocht ik eigenlijk: http://www.kindjeopkomstforum.nl/viewtopic.php?t=5159

En dan met name:

De verschillende protocollen.

Het lange protocol is het meest voorkomend binnen Nederland. Het lange

protocol houdt in dat eerst de natuurlijke cyclus wordt 'gestopt' met

medicatie. Dit kan al beginnen met het gebruik van de pil in de voorgaande

cyclus. De medicatie die bij het stilleggen van de natuurlijke cyclus

gekozen wordt verschilt per ziekenhuis en per persoon. De meestgebruikten

zijn, Decapeptyl per spuit of Synarel per neusspray.Nadat alles tot rust is

gekomen en er een menstruatie is geweest, wordt vervolgt met de stimulatie.

Dit wordt gedaan met bv GonalF (deze is in penvorm danwel per ampul te

bestellen), Menopur (ampul), Puregon (pen of ampul) of een andere variant

danwel combinatie van medicatie. Dit is het meest spannende stukje met de

meeste controles. Gedurende dit deel worden regelmatig follikelmetingen

gedaan om de groei en de hoeveelheid follikels te volgen. Dit luistert zeer

nauw. Gemiddeld groeien er meestal tussen de 4 tot 12 follikels en niet in

al deze follikels hoeven eitjes te zitten. Een (te) grote hoeveelheid

follikels mag prettig klinken (meer kansen) dit is echter absoluut niet het

geval! Er is dan kans op een zelden voorkomend syndroom OHSS genaamd. Dit

staat voor Ovarieel Hyper Stimulatie Syndroom en houdt feitelijk in dat er

een te grote hormoonactiviteit is in je lichaam. Het gaat hierbij om het

Oestradiol gehalte wat te meten is in het bloed. Tevens kan het ervoor

zorgen dat het bloed verdikt (trombose) waardoor bv bloedverdunners

noodzakelijk zouden worden. Tijdens de stimulatiefase is het dus zoeken naar

de gulden middenweg van voldoende follikels en niet teveel of te weinig.

Het korte protocol wordt ook zo nu en dan voorgeschreven vaak bij vrouwen

die al lastiger te stimuleren zijn danwel ziekenhuizen die alles volledig in

eigen beheer hebben en dus ook een IVF laboratorium. Bij het korte protocol

is er minder controle binnen de stimulatie en de punctiedatum is in de

meeste gevallen niet flexibel en/of uit te stellen. Wel scheelt het in de

hoeveelheid medicatie die gebruikt wordt.

Dan is er nog 1 uitzondering op de bovenstaande methodes. De IVF in de

natuurlijke cyclus. Deze wordt op dit moment slechts op proef gedaan in

Nederland. Hierin wordt er geen tot erg weinig stimulatiehormoon toegedient.

Er rijpen dus ook minder eitjes. Dit of deze eitjes worden ook met een

punctie uit de follikels gezogen en daarna in het lab bevrucht. Verder zijn

de stappen gelijk aan de reguliere IVF behandeling. Vaak worden er tijdens

deze methode ook meer pogingen gedaan dan de gebruikelijke 3 pogingen. De

kans op OHSS is uiteraard nihil maar ook de opbrengst is minder qua eitjes,

de kansen zijn niet kleiner uiteraard want indien de bevruchting goed is

komt de kans na de terugplaatsing overeen met de gemiddelde 20-25% per

cyclus. Wellicht dat deze methode in de toekomst vaker toegepast gaat worden

nadat de resultaten bekeken en beoordeeld zijn. Wanneer dit zal zijn is

echter nog niet bekend.

Posted

Beste Freya, ik heb nu 1 poging achter de rug. Dit was een samenwerking tussen Maasstad en UZ Gent en bij deze poging heb ik het korte protocol gevolgd. Er is eigenlijk nooit over iets anders gesproken.

De opbrengst was goed, 8 follikels, 7 eitjes, 5 emmies en ik ben 43 dus geen klagen.

Nu bij onze 2e poging gaan we volledig naar het UZ Gent en hier is even gesproken over het lange protocol maar aangezien ik geen pil mag gebruiken is direct overgestapt op het korte protocol. Dit doen ze dus wel vaker maar alleen op medische indicatie. Ze gaan wel de dosering Puregon ophogen maar ik begrijp dat Belgie daarin zowieso vooruitstrevender is dan Nederland.

Posted

Freya,

Ik ben behandeld door het VU en ondanks dat ik vanwege een bloedstollingsprobleem geen pil mag slikken, heb ik toch het lange protocol moeten volgen. Met positief resultaat overigens.

Het verschilt van ziekenhuis en behandelend artsen.

Sandy

Posted

Hoi Freya,

Ik zit met dezelfde vraag. Wat ik wel weet is dat niet iedereen hetzelfde op de verschillende protocollen reageert. -En ook dat je verschillend op eenzelfde protocol kan reageren.

-Beide IVFs begon ik op dag 3 met Menopur en was op dag 11 de punctie. IVF#1 had ik 11 eicellen, 8 bevruchtingen en uiteindelijk 3 cryo's), IVF#2 had ik niet gelijk doorgroeiende follikels, uiteindelijk nog wel 7 eicellen, maar 3 bevruchtingen en geen cryo's. Enige overeenkomst tussen beide pogingen was dat ik alleen kwaliteit 2 embryo's had (1 is het beste bij ons).

Als ik de reacties hier lees zou een lang protocol me fijner lijken ivm de eicelkwaliteit. Maar je weet dus nooit hoe het bij jou uitpakt.

Ben benieuwd hoe je evaluatie gaat en wat ze daar zeggen over de voor- en nadelen. Wanneer ga je?

Posted

Ik heb ook het lange protecol gehad in brugge, en daar was de opbrengst 22 follikels waarvan 18 eicellen en 15 goed bevrucht er konden er 9 ingevroren worden, vond dit wel een heel mooi resultaat.

Groetjes

Posted

Hoi,

De 1e IVF heb ik het korte protocol gevolgd met als opbrengst 8 follikels, 7 eicellen, 5 embryo's waarvan er één is terug geplaatst en één is ingevroren (beiden kwaliteit goed). De 2e IVF heb ik het lange protocol gevolgd met een slechtere opbrengst, namelijk 7 follikels, 6 eicellen, 5 embryo's van matige kwaliteit waarvan er twee zijn terug geplaatst en de rest helaas niet goed genoeg was om ingevroren te worden...

Daarnaast heb ik bij de 2e ronde ontzettend veel (migraine-achtige) hoofdpijn gehad dus de volgende ronde wordt weer een kort protocol. Deze keer wel met Menopur i.p.v. de Gonal-f.

Zoals je ziet, geldt dus niet voor iedereen dat het lange protocol per definitie meer dan wel betere embryo's oplevert!

Posted

@ Celeste. Inderdaad. En dat maakt het ook zo verwarrend allemaal.

Eigenlijk zou je gewoon geen internet moeten hebben en alleen afgaan op de gyn he? Maar ja... :sly:

Posted

Hoi Dames,

Ik wil ook nog even reageren. Ik heb de 1e poging het lange protocol gedaan, opbrengst 12 eicellen, 10 bevrucht, 1 8-cellige top embryo teruggeplaatst en 4 cryo's, 2 8-cellig en 2 7-cellige. Toen ik voor de cryo tp ging bleken ze alle 4 niet goed ontdooid te zijn. 1 8-cellige en 1 7-cellige helemaal gesneuveld en de andere 8 en 7-cellige waren nog maar 1 cel, dus dit had bij voorbaat eigenlijk al geen kans van slagen. Die hebben ze overigens wel teruggeplaatst. Wij zijn nu naar een ander ziekenhuis gegaan en hebben daar om kort protocol gevraagd. En gelukkig ook gekregen. Ik heb de 1e poging ontzettend veel last gehad van de onderdrukkingsfase en hoe graag ik ook een kindje wil, ik vind ook dat de periode van behandelingen wel te doen moet zijn. Ik ben bij de 1e poging bijna de hele periode ziek thuis geweest en daardoor heb je heel veel tijd om te piekeren enzo. Ik heb een goed gevoel over het kort protocol maar we zullen uiteindelijk zien wat het ons oplevert. Maar wat ik dus maar wil zeggen, vorige keer had ik hele goede embryo's en daar heb ik uiteindelijk niks aan gehad. Misschien heb ik er nu wat minder of van mindere kwaliteit maar blijft deze wel plakken. Ik geloof vanwege mijn leeftijd dat ik altijd wel een top embryo ertussen heb zitten. Maar dat kan ook naïviteit zijn hoor. Ik hoop hier over een paar weken te kunnen zeggen dat het korte protocol voor mij wel gewerkt heeft en anders stappen we dan wel weer over naar het lange protocol.

(sorry voor het lange verhaal)

Posted

Ik heb zelfs geen pil geslikt tussen poging 1 en 2! Ik begon gewoon dag 3 van cyclus met Gonal-F en de punctie volgde 2 weken later. Ik moestr de 2e week om de dag komen voor echo en bloedtest en adhv deze uitslagen werd het moment van punctie bepaald. Ik vond dit heel prettig, want mijn lichaam volgde zijn eigen cyclus en ik voelde me hierdoor super! Poging 1 met onderdrukking vond ik vreselijk, vandaar dat ik ook tegen gyn heb gezegd dat ik geen pil wilde gebruiken tussendoor. Nu moet ik wel zeggen dat ik een zeer regelmatige cyclus heb en op de dag af kan zeggen wanneer ik ongi word.

Heel veel succes!

Posted

door een longembolie in mijn ziektegeschiedenis mag ik geen pil slikken en moet het zh de hormonen goed in de gaten bvlijven houden. Vanwege deze geschiedenis mag ik alleen het lange protocol doen en moet ik - voordat de onderdrukkingsfase start - ook om de dag naar het zh om de cyclus te volgen. Wel veel naar zh dus, maar goed te doen. Ik heb uiteindelijk 4 weken deca gespoten, waarvan een kleine 2 weken in combinatie met gonal.

Posted

Wat fijn, zo veel reacties! Het is vandaag een drukke dag hier, maar ik ga later uitgebreid lezen en reageren. Alvast bedankt voor jullie verhalen. Meer blijft natuurlijk altijd welkom. :)

Posted

Ben ik ook weer even. Ik lees uiteraard nog mee en wil even zeggen dat ik net als Renee geen onderdrukking had: 3e dag spuiten van Menopur en (de eerste poging) geen enkele onderdrukking maar wel veel echo's inderdaad. Ik dacht dat dat juist het korte protocol was, maar lees nu dat er ook mensen zijn met de pil en een kort protocol. Ga er steeds minder van snappen.

Freya: laat je ons weten wat je bij de evaluatie hebt gehoord als je wilt? Ben reuze benieuwd.

Posted

Hoi,

ik wil het geheel niet te verwarrend maken maar ik kreeg van de arts in de fertiliteitskliniek te horen dat je met het korte protocol juist betere kwaliteit van eitjes had. alleen wel minder. En dat het lange protocol meer eitjes oplevert maar kwalitatief minder. Dat ziekenhuizen vaak het lange protocol kiezen omdat ze dan alles beter kunnen inplannen. (?)

Met beide protocollen is al veel ervaring.

Iedereen reageert erg verschillend op de verschillende medicijnen en protocollen, geen lijf is hetzelfde. Daarom zou het maar zo kunnen dat voor jou iets werkt wat voor een ander juist minder oplevert.

Ik koos voor het korte protocol omdat dat met veel minder medicijnen gepaard gaat en ik me daar zelf prettiger bij voelde. Ik had 8 eitjes, 7 bevrucht, 5 topkwaliteit, eentje teruggeplaatst, andere 4 apart van elkaar ingevroren.

Ik hoop dat wat je ook kiest het door jouw gewenste resultaat bereikt wordt!!! Succes!

Posted

Hoi allemaal,

ook ik wil hier nog wat over kwijt.

Ik heb de eerste keer het lange protocol gehad, met als opbrengst 1 eitje, dus geen ivf maar een iui gehad.

Nu gaan we volgende cyclus voor het korte protocol omdat de ivf arsts zegt dat er dan meer opbrengst is.

maar nu ik al deze verhalen lees wordt ik toch in verwarring gebracht en ga ik toch nog een gesprek aan.

Je hebt niet zoveel kansen, dus moet het wel degene zijn met de grootste slagingskans.

gr Esther

Posted

Erg bedankt voor alle reacties! :clap2:Echt super!

Gisteravond hebben mijn vriend en ik dit topic nog weer eens helemaal doorgelezen. We hebben vandaag het gesprek in het ziekenhuis dus hebben wat vragen voorbereid (lees: heel vee!l) en daar zit zeker vragen over het protocol bij.

Natuurlijk laat ik jullie weten wat we te horen krijgen!

Posted

Esther,

Volgens mij is het niet altijd zo dat het lange protocol meer oplevert. En als het lange protocol jou maar 1 eitje heeft opgeleverd kan het ook goed zijn om te kijken of een ander protocol je meer oplevert. Maar kan me wel voorstellen dat je je kansen niet wilt verspelen. Maar wat voor de een werkt hoeft voor de ander niet te werken, daarom zijn er ook zoveel verschillende medicijnen en protocollen denk ik dan! Heel veel succes!