Ga naar inhoud

Kort protocol / lang protocol?

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Tja, ik heb 3x het lange protocol gevolgd, en dat heeft me altijd veel eitjes en embryo's en 1 zwangerschap opgeleverd.

Ik moet er wel bij zeggen (ik heb natuurlijk geen ervaring met het korte protocol), dat ik het bijna 4 weken spuiten van decapeptyl wel erg vervelend vond, ik kreeg er enorme hoofdpijn van, werd down en erg vergeetachtig.

Het is wel ingewikkeld dat elk ziekenhuis, elke arts er weer een andere mening op na houdt...

Groetjes, Nine

Geplaatst
Ben ik ook weer even. Ik lees uiteraard nog mee en wil even zeggen dat ik net als Renee geen onderdrukking had: 3e dag spuiten van Menopur en (de eerste poging) geen enkele onderdrukking maar wel veel echo's inderdaad. Ik dacht dat dat juist het korte protocol was, maar lees nu dat er ook mensen zijn met de pil en een kort protocol. Ga er steeds minder van snappen.

Freya: laat je ons weten wat je bij de evaluatie hebt gehoord als je wilt? Ben reuze benieuwd.

Ik dacht dus ook dat dit het korte protocol was...? Gonal F (225E) vanaf dag 3, vanaf dag 6 cetrotide en dag 12 Pregnyl, dag 13 punctie. Niet teveel en te lang hormoongebruik. Nergens last van gehad. 12 eitjes, 8 bevrucht, tp 2 emmies tp en 2 cryo's. Eerste poging met onderdrukking minder eitjes bevrucht, slechtere kwaliteit en geen cryo's.

Ik heb ook al gehoord dat des te minder eitjes, des te beter de kwaliteit.....?

Succes!

Geplaatst

Volgens mij heeft kort/lang protocol niks te maken met pilgebruik. Denk dat je ook kort protocol met pil kunt hebben. Het verschil tussen kort en lang protocol is dat je bij het korte protocol idd geen onderdrukking hebt. Dus je gaat niet eerst een cyclus onderdrukken en dan pas stimuleren maar je begint meteen in de 1e cyclus met stimuleren waardoor je dus meer je eigen cyclus stimuleert ofzo. Om het lekker ingewikkeld te maken he haha!

Geplaatst
Volgens mij heeft kort/lang protocol niks te maken met pilgebruik. Denk dat je ook kort protocol met pil kunt hebben. Het verschil tussen kort en lang protocol is dat je bij het korte protocol idd geen onderdrukking hebt. Dus je gaat niet eerst een cyclus onderdrukken en dan pas stimuleren maar je begint meteen in de 1e cyclus met stimuleren waardoor je dus meer je eigen cyclus stimuleert ofzo. Om het lekker ingewikkeld te maken he haha!

dames

bij het lange protocol ga je eerst je eigen cyclus stillegen, dmv. een pil of bv. neusspray, na een aantal weken ga je stimuleren.

Bij het korte protocol start je op de 1ste of de 2de dag van je menstruatie met het onderdrukken en een dag later ga je er bij stimuleren.

groeten

Babeth

Geplaatst
dames

bij het lange protocol ga je eerst je eigen cyclus stillegen, dmv. een pil of bv. neusspray, na een aantal weken ga je stimuleren.

Bij het korte protocol start je op de 1ste of de 2de dag van je menstruatie met het onderdrukken en een dag later ga je er bij stimuleren.

groeten

Babeth

Hierop aanvullend, stil leggen cyclus kan ook dmv een hormoon dat je spuit Decapeptyl. In het VUmc zelfs EN de pil EN decepaptyl, bij het lange protocol!

Geplaatst

ik heb nog nooit het lange protocol gehad alleen maar het korte maar damn 4 weken lang decapeptyl gebruiken, ik denk dat ik dan echt met mn kop tegen de muur oploop. Van dat middel krijg je serieus pijn in je harses zeg!

Geplaatst

Volgens mij moet je vooral onderscheid maken tussen GnRH-antagonisten en GnRH-agonisten als onderdrukker van je LH piek die de ovulatie veroorzaakt.

Agonisten zijn middelen als decapeptyl of neussprays. Deze leggen je cyclus plat vóór je gaat stimuleren. Meestal gebeurd dit in een lang schema waarbij je voor de verwachte menstruatie al begint met spuiten, maar het kan ook in een korter schema, bijvoorbeeld vanaf cyclusdag 1. In ieder geval is het altijd éérst plat leggen en dan pas stimuleren.

Antagonisten zijn middelen als cetrotide of orgalutran. Deze hebben een snellere werking dan de agonisten en hoeven dus alleen worden gebruikt op die dagen dat er een risico is op een vroege LH piek, dus een spontane eisprong. Met antagonisten heb je altijd een kort schema, waarbij je eerst gaat stimuleren (vanaf cyclus dag 2 tot 5) en pas na een paar dagen stimulatie de LH gaat onderdrukken. Je legt je cyclus hierbij ook niet geheel plat. Over het algemeen hebben antagonisten veel minder bijwerkingen dan agonisten.

In sommigen ziekenhuizen gebruiken ze zelfs niet eens een antagonist, maar houden ze met echo's en bloedonderzoek het LH niveau en de kans op een spontane eisprong in de gaten. Onder het motto: hoe minder hormonen, hoe beter.

Wat betreft de resultaten: zoals het mij laatst is uitgelegd is het schema met decapeptyl gebaseerd op 'maximaal onderdrukken en maximaal stimuleren'. Hierdoor krijg je meestal wel meer eitjes dan bij een schema met een antagonist. In theorie zou de kwaliteit van de eitjes met een antagonist iets beter kúnnen zijn, omdat je eigen cyclus meer invloed heeft. Maar dat wisselt per persoon.

Bij 5% van de vrouwen zorgt de cetrotide juist voor een LH tekort, wat voor mindere kwaliteit eitjes kan zorgen (dat is trouwens waarschijnlijk bij mij het geval!). In dat geval kan het de moeite waard zijn om menopur te gebruiken opv puregon of gonal-f voor de stimulatie.

Wat ik met dit verhaal maar wil zeggen: het meest gebruikte standaard schema (lang met deca) wordt niet voor niets het meest gebruikt. Voor de grootste groep levert het resultaat op. En ivf ís oorspronkelijk natuurlijk ook bedoeld om zoveel mogelijk eitjes te verkrijgen, want meer kansen. Ik denk zelf dat in de toekomst steeds meer korte schema's gebruikt gaan worden omdat je daarmee minder hormonen hoeft te gebruiken en er minder risico is op overstimulatie.

Voor een kleinere groep zijn andere schema's en hormonen sowieso al nodig, om meer of juist minder of betere eitjes te krijgen. Geen enkel lijf is gelijk, het is zaak om een schema te krijgen dat bij jou past. Zeker als je last hebt van de hormonen en bijwerkingen is het altijd de moeite waard om naar een kort schema te vragen, of dat nu met een agonist of antagonist is.

Groetjes,

Henne

Geplaatst

Wow Henne, ik ben onder de indruk. Wie heeft jou deze info verschaft of ben je zelf op onderzoek uit gegaan? Ben heel benieuwd.

Na 2x in het AMC wil het VU voor de 3e poging Gonal-F gebruiken, terwijl we bij de 1e keer Puregon 150 ie maar 4 eitjes hadden en bij de 2e keer Menopur 225 ie 8 stuks (waarvan 2 niet echt rijpe, dus eerder 6, maar toch).

Jullie ook begin maart weer een afspraak zie ik, wij 3 maart de uitslagen van de MK-onderzoeken.

Geplaatst

Op de informatieavond hebben we een boekje meegekregen en daar staat dat over agonisten en antagonisten gewoon in. Er is toen ook iets over gezegd en ik heb vervolgens zelf actief om het korte gevraagd omdat ik zo slecht tegen hormonen kan (pil was altijd al een drama). De recepten voor het standaard schema met deca lagen toen overigens al klaar, dus heb het echt aan mezelf te danken. Ben na drie pogingen en twee jaar verder natuurlijk ook wel veel te weten gekomen, maar vooral door kritisch te zijn en veel te vragen.

Geplaatst

Nou, fijn dat je zo scherp was dus!

Wij zijn ook erg kritisch en vragen/sturen veel zelf. Maar daar zo bovenop zitten brengt ook wel extra stress (want we hebben er niet voor gestudeerd en het geeft surrogaat zekerheid, want zien we echt niets over het hoofd???).

Zou graag zien dat de artsen uit zichzelf iets doortastender zijn. Maar ja, je blijft toch altijd de regie over je eigen situatie hebben en dat is misschien maar goed ook.

Geplaatst

Heel herkenbaar! Ik heb zelf een blauwe maandag geneeskunde gestudeerd, dus heb wel het vertrouwen dat ik het allemaal kan snappen. Maar het is niet mijn vak. Ja, ik heb er veel over gelezen en kan de verbanden leggen en de juiste vragen stellen. Maar ook wij vonden het vreselijk irritant dat er in het EMC zo weinig doortastend werd opgetreden. Eerst vind je het fijn dat er 'zo goed naar je geluisterd wordt'. Maar toen ik om menopur vroeg en de arts eerst ging vertellen waarom ze daarop tegen zijn, om vervolgens te zeggen dat het natuurlijk kon als ik dat echt graag wilde....toen brak mijn klomp. Ja, ik wil dat graag, maar wel bij een arts die dan ook weet hoe dat middel werkt en er achter staat! Niet omdat ik dat perse wil. De arts in Voorburg was wat dat betreft veel daadkrachtiger: dit zijn mijn ideeen en zo gaan we het doen. En toch luisterde hij ook!

In ieder geval, ik ben ook wel iemand die graag zelf begrijpt wat er gebeurt. Dus vandaar dat ik ook wel alles lees, extra dingen opzoek enzo. Mijn vriend kan een gesprek tussen mij en de arts al haast niet meer volgen haha :laugh:

Geplaatst

En Freya...ik (wij) ben (zijn) wel benieuwd hoe er is gereageerd op jullie vragen in het zh en wat jullie gaan doen!

Ikzelf was erg blij met het idee dat het UMC standaard het korte schema volgt. Ook ik heb begrepen dat dit minder maar kwalitief beter eicellen oplevert. Wat mij tegenstond m.b.t. het lange schema is het tegen-natuurlijke; de onderdrukkingsfase...

Meiske & Hanneke, jullie hadden hier veel last van? Op welke manier precies?

Aangezien wij vrijwillig meedoen aan een onderzoek*, moesten wij ons schema "loten". Dat is het lange schema geworden waar ik eerst erg van baalde. Maar ik zie er ook wel weer de voordelen van in; wellicht toch meer eicellen, hopelijk dus meer embryos dus wie weet nog wat cryo's??? Dit is voor ons de 1e X dus zowiezo weet ik niet hoe ik ga reageren op de hormonen en wat het resultaat zal zijn. Maar mocht een 2e poging nodig zijn, zal het het korte schema worden. Oja, ik hoef maar 2 weken aan de Decapeptyl (vanaf Valentijnsweekend, hoe mooi is dat?!) en geen 4 weken? En niets geen pil ofzo?!

Ursela; mooie dag om uitgerekend te zijn! 17 Mei is onze trouwdag :)

Hoe dan ook, kort of lang; heeeel belangrijk is zeker de timing van de punctie! Als de eitjes nog onrijp zijn, schiet het natuurlijk niet op. Bloed laten prikken tijdens de stimulatiefase is daarom ook erg belangrijk (en niet ALLEEN af gaan op het formaat van de follikels).... Maar dit is weer een ander onderwerp (wordt nu ook op het forum over geschreven trouwens)...

* reden voor loting van het lange of korte schema is dat er in dit onderzoek OOK wordt gekeken OF het soort hormoonbehandeling (kort versus lang) effect heeft op de embryo's!!!

Geplaatst

Hoi Annema,

Ik had heel veel last van de onderdrukkingsfase met decapeptyl, er is bij mijn voor poging 2 ook nog gesproken over een vervanging van de deca maar dat schijnt hetzelfde effect te hebben. Het heeft dus niet zozeer met de deca zelf te maken maar meer met de onderdrukking. Ik had heel veel hoofdpijn, de hele dag door zeg maar. Heel erg vervelend. Met de puregon had ik ook wel al vrij snel last van een hele opgezette buik maar dat komt ook doordat ik een prikkelbare darm heb, die werd extra geprikkeld door alle hormonen. Nu dus het korte protocol met deca en puregon maar zonder onderdrukkingsfase dus dan schijn je ook minder last te hebben van de deca.

Wat is voor jullie het voordeel van het meedoen aan dat onderzoek? Wel goed dat er onderzoek gedaan wordt naar het verschil in resultaten bij kort/lang schema. Er moet namelijk ook niet onderschat worden dat het korte schema ook een stuk goedkoper is voor de gezondheidszorg. En bovendien minder belastend. Dus als uiteindelijk blijkt dat het verschil in resultaat minimaal is, zal er misschien toch vaker voor een kort schema gekozen worden.

Volgens mij is decapeptyl spuiten altijd 2 weken voor de start van de stimulatie, daarna blijf je de decapeptyl erbij spuiten samen met Puregon of Gonal f (of een ander stimulatiehormoon) tot aan de punctie.

Heel veel succes in elk geval Annema!

Geplaatst

Hi Hanneke, het onderzoek gaat over chromosomale afwijkingen in embryo's (en de invloed van verschillende hormonen op de embryo's) - zie ook http://www.ivfmoeders.nl/showthread.php?t=7948.

Ojee, ook ik heb last van een prikkelbare darm (stress gaat ook wel eens in mijn darmen zitten - spastische darm verwschijnselen) - ik zal eens navragen wat ik kan verwachten!!! En ook heb ik regelmatig hoofdpijn, dus...? Maar goed, zoals hier al vaker is geschreven; elk lichaam reageert weer anders natuurlijk...

Geplaatst

Laat je vooral niet bang maken door mij hoor Annema ;-). Zoals je wel hebt kunnen lezen op dit forum reageert iedereen heel verschillend op de hormonen. Ik ben benieuwd of ik dit keer weer last heb van mijn buik want ik ga nu acupunctuur erbij doen en dat schijnt wel te helpen tegen de bijwerkingen, dus we gaan het zien. Ik moet ook wel zeggen dat ik na de punctie milde overstimulatie heb gehad mijn buik zag eruit of ik al 5 maanden zwanger was.

Ik hoop voor je dat er weinig last van gaat krijgen maar zoals ik al eerder zei is daar niks van te zeggen. Ik heb nooit last gehad van de pil maar hiervan wel dus ook dat zegt niet altijd wat. Heel veel succes in elk geval. Ik heb de thread over het onderzoek gelezen, erg interessant. Ben benieuwd wat de uitkomsten van het onderzoek zullen zijn. Is het doel van het onderzoek om te kijken of het korte of het lange schema meer afwijkingen in embryo's zullen veroorzaken of zie ik dat dan toch verkeerd?

Freya heb je wat antwoorden gehad van het ziekenhuis op al je vragen, inclusief je vragen over het protocol?

Geplaatst

Sorry dat ik zo laat reageer, meiden, maar het loopt hier allemaal even niet zo lekker. Daardoor is het zo druk en vol in mijn hoofd, dat ik de rust niet heb/had om de antwoorden op al onze vragen afgelopen donderdag, op papier te zetten.

Het antwoord over de protocollen heb ik nu wel opgeschreven:

Voorburg kiest bij de meeste vrouwen voor het korte protocol omdat dit het meest de natuurlijke cyclus volgt. Zij geloven dat je dan een betere kwaliteit krijgt. Zij werken ook het liefst zonder decapeptyl. Dat wordt pas gebruikt als blijkt dat dat nodig is. Zij hebben gemerkt dat de resultaten niet beter zijn met het korte protocol. Daarvoor hebben ze gekeken naar de eigen resultaten van de afgelopen tig jaar.

Als iemand niet goed reageert op het korte protocol dan zullen ze echter niet aarzelen het lange te gebruiken. Als ik zou willen, zou ik bij een volgende poging ook het lange protocol mogen volgen. Zij vond het echter niet nodig en zou het liefst alles doen zoals de laatste keer omdat dat op zich een succesvolle poging was (ik werd zwanger, maar kreeg een miskraam).

Wat ik nog vergat: de arts zei ook dat het lange protocol makkelijker is voor het ziekenhuis omdat het dan allemaal makkelijker is in te plannen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Hoi allemaal, Wij zijn vier masterstudenten Klinische Psychologie aan Tilburg University en doen onderzoek naar hoe vrouwen hun zwangerschap beleven, zowel op psychosociaal als seksueel vlak. Zwangerschap wordt vaak neergezet als iets alleen maar moois, maar veel vrouwen ervaren ook onzekerheden, veranderingen in welzijn, relatie- of intimiteitsvragen. En juist daar is nog verrassend weinig onderzoek naar gedaan. Daarom zijn wij op zoek naar vrouwen (18+) die op dit moment zwanger zijn, zowel na een spontane zwangerschap als na IVF, IUI of ICSI, en die de Nederlandse taal goed beheersen. Het invullen van de vragenlijst duurt ongeveer 30–40 minuten en is volledig anoniem. Je kunt op elk moment stoppen of vragen overslaan. 💻 Meedoen kan via deze link: https://tilburgss.co1.qualtrics.com/jfe/form/SV_eXUeNCATdqLcOeW?Q_CHL=qr Met jullie deelname helpen jullie om meer kennis te verzamelen over hoe vrouwen hun zwangerschap écht ervaren – zodat professionals in de toekomst beter kunnen aansluiten bij wat er speelt. Heb je vragen? Dan mag je altijd mailen naar: Welzijntijdenszwangerschap@tilburguniversity.edu Alvast heel erg bedankt 🤍 Maaike  Namens de onderzoeksgroep Jij en je Zwangerschap Tilburg University   ---------------------------------------------------------------------------------------------------- Het onderzoek is goedgekeurd door de Ethics Review Board van Tilburg University (TSB_RP1810). Deelname is vrijwillig en volledig anoniem. Deelnemers vullen online vragenlijsten in (ongeveer 30–40 minuten) en kunnen op elk moment stoppen of vragen overslaan
    • Good morning ladies, does anybody here have some feedback and experience doing ICSI at LUMC? What are the questions and test that I should ask for in the first appointment? We have already done ICSI for multiple years (at AMC and C&C), now LUMC will be our last possible round, so I want to be as prepared as possible. Many thanks!
    • Hallo, Wij hebben onlangs een eerste poging ICSI gedaan. We hadden in totaal 13 eitjes die geïnjecteerd zijn. Hier zijn helaas geen bevruchtingen uitgekomen.  Uit het onderzoek is ook niets raars gekomen, geen afwijkende eicellen of zaadcellen.  Nu willen we niet hetzelfde riedeltje nog eens doen zonder verder onderzoek.  We hebben onze zinnen gezet op Gent. Daar schijnen ze meer onderzoek te doen.  Zijn er meer mensen die geen bevruchtingen hebben gehad na een - in principe - succesvol ICSI traject tot dan toe? En wat zijn jullie vervolgstappen?   
    • Hai @Ele   Wij zijn eind 2020 gestart met ivf. Eerste poging hadden ivf gehad en daar kwam helaas helemaal embryovorming. 2de ronde icsi gedaan hier 6 embryo's 1 terug geplaatst, geen succes. 1 was sterk genoeg om ingevroren te worden dus deze in mijn natuurlijk cyclus mogen terug plaats. Hier van zwanger geworden maar helaas een vroege miskraam. Bij de 3de rond niets in de vriezer maar 2 laten terugplaatsen en hieruit is onze zoon Noah geboren. Hij is nu net 1 geworden. Door ziekte van mijn man besloten snel weer de volgende ronde ivf in te gaan nu hij nog zo gezond mogelijk is. Eerste punctie zit er weer aan te komen en moet zeggen dat ik hem best wel weer knijp. Vond de vorige rondes zwaar maar met z'n lief klein mannetje erbij is het er niet makkelijker op. Hoe ervaar jij dat met een dochter van bijna 3?
    • Hoi! Ik ben 40 en voor het eerst bezig met ICSI in UZ Brussel. 3 jaar geleden 6 IUI pogingen gehad in een Nederlands ziekenhuis zonder resultaat. Ik heb afgelopen dinsdag mijn eicelpunctie gehad met 4 eitjes als resultaat. We zijn nu uiteraard in spanning aan het wachten op nieuws. Over 5 dagen worden we pas gebeld door de arts met het nieuws hoeveel embryo's de vriezer ingaan. Als er intussen iets mis zou gaan dan worden we eerder gebeld. De reden dat ik deze cyclus geen terugplaatsing kan hebben is omdat ze hebben ontdekt tijdens de punctie dat ik een poliep heb in mijn baarmoeder. Die moet eerst verwijderd worden voor ze een terugplaatsing kunnen doen. Logisch maar toch was het wel even balen!  Ik zou het leuk vinden om ervaringen te delen met lotgenoten. Hoe gingen jullie bvb om met de wachtperiodes,wat waren jullie ervaringen met de hormonen,de punctie etc... Lieve groetjes, Nathalie 
  • Topics

• Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Gebruikers Voorwaarden