Jump to content

1 of 2 embryo's

Recommended Posts

Posted

In verschillende topics lees ik vragen omtrent het terugplaatsen van 1 of 2 embryo's. Zelf hebben mijn vriend en ik besloten tot het terugplaatsen van 2 embryo's omdat de arts hiervoor geen medische bezwaren zag in ons geval en een tweeling bij ons zeker welkom is.

Op internet ben ik wat informatie tegengekomen over dit onderwerp.

Op deze link een artikel door Dr Marion Valkenburg, Nederlands gynaecologe, werkzaam in een privé-praktijk te Antwerpen, in samenwerking met Fertiliteitscentrum Middelheim te Antwerpen, Dr Jan Gerris en Dr Diane De Neubourg.

http://www.freya.nl/web_fm/eenembryo.php

In het tabelletje met gegevens uit hun eigen onderzoek haal ik dat er toch een wat grotere kans is op een doorlopende zwangerschap bij terugplaatsing van 2 embryo's.

Er wordt vaak gezegd dat de kans vrijwel gelijk is bij terugplaatsing van 1 of 2 embryo's, maar uit verschillende artikelen en onderzoeken haal ik toch iets anders.

Hier http://www.umcn.nl/overhetumc/ staat bijvoorbeeld dit:

Rijnsaardt-Lukassen toont aan dat het zwangerschapsresultaat na twee opeenvolgende behandelingen met één embryo per behandeling (41%) vergelijkbaar is met de kans na één standaard IVF-behandeling met twee embryo's (36%).

Er is dus wel een extra behandeling nodig bij terugplaatsing van 1 embryo om gelijke kansen te creëren als bij terugplaatsing van 2.

Het risico op meerlingen neemt echter ook toe:

Het percentage meerlingen in deze laatste groep [terugplaatsing van 2 embryo's] was 37% van de geboortes. Met één embryo per behandeling waren er geen meerlingen.

Ook interessant is dit artikel:

http://www.umcn.nl/patient/

Hierin wordt geschreven over het onderzoek van een promovendus. Hij concludeert hierin dat het beter is de wensouders zelf te laten beslissen over het terugplaatsen van 1 of 2 embryo's door hen een keuzehulp te laten gebruiken. Zij kiezen dan vaker voor het terugplaatsen van 1 embryo en maken een geïnformeerde keuze.

Die keuzehulp is ontwikkeld door deze promovendus. Ik heb deze opgeslagen maar kan niet meer vinden waar ik hem heb gedownload. Het is een uitgave van het UMC St. Radboud maar daar kan ik hem niet vinden.

En ik weet niet hoe ik een pdf kan plaatsen hier. Weet iemand hoe ik toch die keuzehulp hier kan plaatsen?

Posted

hoi lieve dames

ik ben momenteel begonnen met t spuiten van de puregon en snuiven van de synarell ivm de 1e as IVF.

ook wij kregen de vraag wat we willen als er bv 2 goede embryo,s zijn die teruggeplaatst kunnen worden..

nu hebben wij besloten dat we er dan ook 2 terug laten plaatsen, zeker gezien t feit ik bijna 40 ben..onze gyn adviseerde dat ook aan ons trouwens

dus wij gaan hopelijk ook voor 2!!

sucses jullie he..

Posted

Een vriendin van mij kreeg onlangs zelfs 3 terug geplaatst! Waren geen toppers -dat maakt wel verschil- en zij is 39.

Succes allemaal, xxx

Posted

Hoi hoi dames,

Ik weet dat een arts ooit tegen ons heeft gezegd dat een tweeling mooi is maar dat je er nooit naar mag streven. Ivm de extra complicaties die de zwangerschap van een 2ling met zich mee kan brengen, zijn artsen die er voorzichtiger mee zijn.

Zo ook in Belgie, bij de 1e IVF poging mag er maar 1 embryo worden teruggeplaatst en bij de vervolgpogingen 2. Maar ook dan moet er wel een medische indicatie worden aangeven waarom er 2 teruggeplaatst mogen worden.

Dezelfde arts zei ook, dat de enige mannier om je kansen te verhogen bij IVF is het terugplaatsen van meerdere embryo's (zie octomom).. elke extra embryo geeft je als het ware een extra kans.

Zelf ben ik nu zwanger van 1, terwijl ik 2 heb terug laten plaatsen, de ander heeft zich dus niet ingenesteld. Ik ben dus heeel blij met die extra terugplaatsing..!!

Liefs

Posted

hallo dames

ik ben het geheel met Suze eens

onze eerste poging (in Belgie) was ook met 1 emmy (topper) toen de cryo-poging: tp van 2 cryo's (toppers) helaas wederom geen innesteling.

Voor onze 2de icsi vroegen wij om een verse tp van 2 embryo's , de arts ging er in mee en wij waren nos duidelijk bewist van de risico;s. Echter wij waren van mening dat de kans dat er zich 1 zou nestelen nog altijd groter was dan dat er zich 2 zouden nestelen.

Er werden er 2 teruggeplaatst, een goede en en matige, en wat bleek: 1 had zich niet genesteld en is zich gaan doordelen!!! Ben nu zwanger van een een-eiige tweeling.

Later dachten we wel even van oei, wat als allebei de emmies zich ingenesteld hadden...3 kindjes Nog meer risico's. We zijn uiteraard zielsgelukkig met dit resultaat maar moet eerlijk zeggen dat ik het verdere verloop ook wel spannend vind: worden ze niet te vroeg geboren etc.

Maar Freya, volg je hart en je gevoel!

groetjes

Babeth

Posted

De keuzehulp van het UMC is erg gericht op ervoor te zorgen dat je voor 1 kiest vind ik.

Ze zeggen inderdaad dat de kansen bij 1 of 2 gelijk zijn en de risico's bij 2 veel groter. Wat ze er heel onduidelijk bij vertellen is dat de kansen bij 1 NA 2 POGINGEN gelijk zijn als 2 BIJ 1 POGING.

Ik kan hem ook niet meer vinden op internet. De link lijkt niet meer te werken.

Ik vond het een heel moeilijke beslissing, want ik ben van mening dat je de risico's van een tweelingzwangerschap niet moet onderschatten. Achteraf was ik blij dat er bij onze 2e poging maar 1 embryo was en ons daardoor de keus uit handen werd genomen.

Posted

Wij hebben ook lang getwijfeld of we er 1 of 2 zouden laten terugplaatsen. Na de 4e poging waren we er wel uit: het zouden er twee worden. Na een gesprek met de arts over de complicaties van een tweelingzwangerschap kwamen we overeen dat het er twee zouden worden.

Ik denk dat inderdaad de risico's niet onderschat moeten worden en dat per persoon/stel moet worden bekeken of het wenselijk is of niet

Wij zijn altijd op het advies van de artsen afgegaan. Zij hebben hier toch ervaring mee.

Nu ben ik dus zwanger van een tweeling. Helemaal fantastisch maar wel met de hoop dat het tot en met de bevalling goed gaat en dat het geen vroeggeboorte wordt. We gaan het zien. Denk er in ieder geval goed over na en kijk of het ook verstandig is na de bevalling. Ik heb veel gehoord dat het daarna ook wel zwaar is.

Caroline

Posted

Wij zijn er ook nog niet helemaal uit wat het gaat worden. 1 of 2 (of toch 8:happy:).

Onze arts vertelde ook dat ze in principe adviseerden om 1 terug te plaatsen vanwege mijn leeftijd(ben 27, manlief 30) en het mijn eerste ivf wordt. Maar we zijn er nog niet helemaal uit. Denk dat we ook deels af laten hangen vd kwaliteit embryo's

Ik dacht nl dat ook alleen A-kwaliteit embryo's ingevroren worden.

Stel we hebben alleen B/C kwaliteit:dan denk ik 2

alleen A-kwaliteit:eentje

A+B: denk toch 2, anders "gooien"ze die B-embryo gewoon maar weg toch??

We hebben gelukkig nog een paar maanden om te beslissen. Bij ons zou een tweeling meer dan welkom zijn. Maar de zwangerschap heeft natuurlijk veel meer risico's die er bij komen kijken en dat lijkt me toch ook wel een beetje eng.Wel weten we dat als er een kindje is met een handicap of afwijking(bijv. down of lichamelijk)die ook bij ons van harte welkom is. Voor de adoptie hebben we ook ingevuld dat een special need kindje gewenst zou zijn....

Maar lastig blijft het nog steeds!!

Posted

Ik heb beide keren 2 embryo's terug laten plaatsen.

1ste poging niet zo 'n heel goede kwaliteit en 2de poging 6 en 8 delig.

Altijd gezelliger als ze met zijn tweetjes zijn.

Kan altijd een tweeling komen zoals bij mij, was eeneiig.

Posted

wij laten het afhangen van de kwaliteit als het een topper is 1 als ze minder zijn 2 we wilde bij voorbaat 2 maar zitten toch wel een stuk meer risico's aan dus maar 1

Guest Nic1968
Posted

Bij mij zijn bij beide pogingen 3 emmy's teruggeplaatst. Ze legden uit dat het een combi is van leeftijd en kwaliteit en boven de 40 plaatsen ze in het AMC standaard 3 terug (als er 3 zijn natuurlijk). De eerste keer waren ze allemaal van matige kwaliteit en die poging is dan ook mislukt, de tweede keer van betere kwaliteit waarvan 1 echt goed. Of die het geworden is weten we natuurlijk niet maar in ieder geval ben ik nu zwanger van 1 kind dus ik ben blij dat we het extra risico op een meerling hebben genomen. Nic

Posted

Bij mij zijn ook bij alle pogingen twee embryo's teruggeplaatst.

(matige/redelijke kwaliteit)

Bij ons was de beredenering dat we eerst maar eens moesten zien zwanger te raken, en dat we (ook in ogenschouw genomen te hebben dat er risico's aan tweelingzwangerschappen zitten) er liever twee dan geen zouden krijgen.

De tweede poging is geslaagd en daar hebben we ons zoontje van.

Maar welke van de twee embryo's was hij? (misschien hadden ze hem wel vernietigd en was de andere terug geplaatst geworden als we de keuze hadden genomen voor 1 terugplaatsing?!)

Posted

ik wilde de kans ook graag vergroten door 2 terug te plaatsen.. hopend dat er 1 blijft zitten en als er 2 blijven zitten zou dta ook prima zijn.

Hellaas plaatsen ze in zwolle door mijn leeftijd etc er maar 1 terug.Wel jammer maar geen ramp als het maar een plakker is;)maar volgens mij baal je dan wel als je geen cryo's hebt

esther

Posted

Ik denk zeker dat de keuze tussen 1 of 2 terug laten plaatsen afhangt van je persoonlijke situatie.

Voor we onze zoon kregen lieten we er altijd 2 terug plaatsen, liever een 2ling dan geen kind.

Nu we al een kind hebben laten we er 1 terug plaatsen, liever 1 kind dan 3.

Een 2ling vergt gewoon heel wat van je lichaam (en het mijne is al niet in topconditie). Ik moet er niet aan denken wat het voor onze zoon zou betekenen als er iets met mij of de aanstaande 2ling zou gebeuren.

Daarnaast zegt onze arts dat 2 terugplaatsingen de kans op een zwangerschap niet verhoogt, wel het risico op complicaties mochten ze allebei aanslaan.

Posted

ik vraag me even iets af ?

als ik nou bv dadelijk 3 emmy's heb

2 x matig en 1 keer top

kan ik dan niet vragen om de matige vers terug te plaatsen

en de topper in te vriezen of is dat dan weer zonde ?

want volgens mij vriezen ze matige niet in

maar dan verlies je dus gewoon een kans

Posted

Hallo Pleun

dat zou je wellicht kunnen vragen maar het is maar de vraag of de topper het ontdooien gaat overleven en hoe is de staat na het ontdooien?

uit onze eerste icsi hadden we 5 toppers: blastocysten (5 daagse embryo's) nadat de verse tp van 1 geen succes was gingen we voor de cryo's, helaas zijn er toen 2 gesneuveld tijdens het ontdooien...

Nu weten we ook niet van welke emmy ik zwanger ben geraakt, we vermoeden de goede, maar het zou ook de mtige kunnen zijn, gelukkig koos ook het zkh. er vor om ze beide terg te plaatsen.

en tjsa, ook van matige kun je zwanger worden, het is en blijft moeilijk maar ik zou het voorleggen bij het ziekenhuism wie weet is hen advies en standpunt erg verhelderend

groetjes

Babeth

Posted
ik wilde de kans ook graag vergroten door 2 terug te plaatsen.. hopend dat er 1 blijft zitten en als er 2 blijven zitten zou dta ook prima zijn.

Hellaas plaatsen ze in zwolle door mijn leeftijd etc er maar 1 terug.Wel jammer maar geen ramp als het maar een plakker is;)maar volgens mij baal je dan wel als je geen cryo's hebt

esther

Klopt, tenzij de embryo's van mindere kwaliteit zijn, dan plaatsen ze er 2 terug om de kans op zwangerschap te vergroten... ze plaatsen er alleen 1 terug als deze vand e beste kwaliteit is (en afhankelijk van poging en leeftijd 2 goede). Zie folder Isala ;-)

Posted

ben 29 jaar en heb beide keren 2 embryo's terug gekregen in zwolle

1e x 2 matige

2e x 2 goede

zal de 3e x ook weer voor 2 gaan

de 1e x werd me niets gevraagd maar de 2e x kon ik kiezen

veel succes met je keuze

Posted

Dit is zo'n ding waar ik nu over zit te tobben. In het umcn vriezen ze alleen toppers in (a-kwaliteit). Dus dan wordt de rest weggedaan... Als wij er meerdere mogen hebben, dan neig ik toch naar 2 terugplaatsen, maar dan liever nooit 2 keer A, maar een A plus een B/C. Laat ze de mogelijke andere A's maar invriezen....

Vind het wel moeilijk dit, eigenlijk is het een onmogelijke keuze.

Posted

ja ik wil ook graag weten of ze de toppers (a) niet in willen vriezen en en beginnen met de mindere kwaliteit (b of c) vers terug

ik weet dat je als ze niet goed ontdooien je ze ook kwijt bent maar op de een of andere manier voeld het toch als meer kans

Posted
ja ik wil ook graag weten of ze de toppers (a) niet in willen vriezen en en beginnen met de mindere kwaliteit (b of c) vers terug

ik weet dat je als ze niet goed ontdooien je ze ook kwijt bent maar op de een of andere manier voeld het toch als meer kans

Ik zou er wel altijd een A bij willen. De kans dat ze niet goed ontdooien is er idd plus het feit dat A een bovengemiddelde kans geeft om zwanger te worden. Die kans wil ik niet onbenut laten. Maar om nou alle B's weg te doen, terwijl dat een gemiddelde kans geeft om zwanger te worden gaat helemaal tegen mijn gevoel in.

Posted

ja das ook waar maar ik heb voor de eerste ronde aangegeven dat ik er maar 1 terug geplaats wil krijgen

en voorlopig houd ik me daar aan omdat ik echt bang ben dat ik anders 2 tweelingen krijg die zitten in de familie en ik wil geen 4ling omdat ik 2 emmy terug laat plaatsen das wel meteen heel veel van het goede he

Posted

Ik was dit topic even kwijt, terwijl ik het zelf geplaatst heb! Ik postte deze informatie omdat ik zag dat velen erover aan het nadenken waren. Zelf twijfelen wij echter helemaal niet. Wij zijn er over uit dat we 2 embryootjes teruggeplaatst willen.

In ons laatste gesprek met de arts, zei ze zelfs dat ze ook wel 3 embryo's terug zou plaatsen in ons geval, mede afhankelijk van de kwaliteit van de embryo's.