Jump to content

1 ste IVF. Gent, Dusseldorf of Turkije

Recommended Posts

Posted

Na een kleine reis langs diverse ziekenhuizen in Nederland (Rotterdam, Tilburg en Den Bosch) krijgen we het niet voor mekaar om hier enige positieve medewerking te ontvangen. Ditalles gezien mijn leeftijd van net 43.

Nu produceer ik wel eitjes :clap2:en mijn partner heeft goed zaad :icon_flower: maar vooralsnog zijn wij niet zwanger.

Triest maar waar, wij moeten naar het buitenland voor onze eerste IVF poging.

Graag ontvang ik reacties/tips over deze klinieken, behandelingen, onkosten enzomeer...

• Replies 82
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

heb hier geen ervaring mee, maar zou je niet kunnen navragen bij je ziekenfonds wat en waar ze verzekeren en waar ze goede ervaringen mee hebben

de klinieken en ziekenhuizen die niet te vertrouwen zijn zullen dan ook niet vergoed worden door het ziekenfonds

weet dat de meeste klinieken in duitsland en belgie wel worden vergoed als dit word aangevraagd bij het ziekenfonds

misschien dussldorf of gent iets voor jullie?

veel succes

Posted

Hallo moto

wat spijtig dat je hier nergens terrecht kunt! ik begrijp ook niet dat ze puur naar leeftijd (2 cijfers) kijken en niet verder!

Velen gaan er naar het buitenland, inderdaad, je moet toestemming vragen maar over het algemeen krijg je een vergoeding volgens de nederlandse maatstaven als je bij een erkend ziekenhuis / kliniek gaat.

hier wat linkjes van het forum

http://www.ivfmoeders.nl/showthread.php?t=7492&highlight=Vergoeding+buitenland

http://www.ivfmoeders.nl/showthread.php?t=7669&highlight=Vergoeding+buitenland

Wij zelf zijn in Brussel geweest (ivm. een Tese behandeling)

deze bleek niet nodig maar van de icsi werd € 1665 vergoed door VGZ (+ de benodigde medicatie) De behandeling bedroeg in Brussel € 4200,-.

Ik hoop dat je hiermee verder kunt en dat je nog vele reacties mag ontvangen

veel succes!

groeten

Babeth

Posted
heb hier geen ervaring mee, maar zou je niet kunnen navragen bij je ziekenfonds wat en waar ze verzekeren en waar ze goede ervaringen mee hebben

de klinieken en ziekenhuizen die niet te vertrouwen zijn zullen dan ook niet vergoed worden door het ziekenfonds

weet dat de meeste klinieken in duitsland en belgie wel worden vergoed als dit word aangevraagd bij het ziekenfonds

misschien dussldorf of gent iets voor jullie?

veel succes

Hoi Sandra,

Bedankt voor je lieve reactie. Ik heb veel bewondering voor je ziekenhuis verleden. Je hebt echt doorzettingsvermogen, meid. Hoop dat het goed komt.

Wel een goede tip want ik heb nog geen een ziekenfonds gesproken tot nu toe. Weer gezien mijn leeftijd ging ik er eigenlijk al vanuit dat we alles zelf moeten gaan betalen. Maar ik zal ze nu eens gaan contacten.

Posted
Hallo moto

wat spijtig dat je hier nergens terrecht kunt! ik begrijp ook niet dat ze puur naar leeftijd (2 cijfers) kijken en niet verder!

Velen gaan er naar het buitenland, inderdaad, je moet toestemming vragen maar over het algemeen krijg je een vergoeding volgens de nederlandse maatstaven als je bij een erkend ziekenhuis / kliniek gaat.

hier wat linkjes van het forum

http://www.ivfmoeders.nl/showthread.php?t=7492&highlight=Vergoeding+buitenland

http://www.ivfmoeders.nl/showthread.php?t=7669&highlight=Vergoeding+buitenland

Wij zelf zijn in Brussel geweest (ivm. een Tese behandeling)

deze bleek niet nodig maar van de icsi werd € 1665 vergoed door VGZ (+ de benodigde medicatie) De behandeling bedroeg in Brussel € 4200,-.

Ik hoop dat je hiermee verder kunt en dat je nog vele reacties mag ontvangen

veel succes!

groeten

Babeth

Ha Babette,

Ook jij bedankt voor je lieve info. Ik moet idd. gaan onderhandelen met de verzekeringen. PPfffft zo wordt het allemaal een bizzznizz en daar wil ik eigenlijk niet mee bezig zijn. Maar goed ik ga voor een goede afloop en wil ook zo´n plaatje van een tweeling op deze pagina :happy7:!!!

Proficiat hoor en succes met je zwangerschap.

Guest Shanna42
Posted

Hoi Moto,

Wij zijn 18 januari voor een intake naar Dusseldorf geweest, dat is goed bevallen. 8 februari krijg ik een uitgangsecho en horen we hoe verder met ICSI. Ik heb ook een topic gestart een tijd geleden 42 jaar IVF Dusseldorf daar schrijven meer meiden die in Dusseldorf onder behandeling zijn (kun je vinden onder hangplek, wie is wie). Daar zijn veel ervaringen te lezen.

Groetjes van Shanna

Posted

Beste Moto,

Ik heb zelf geen ervaring in het buitenland, maar weet toevallig dat ze in istanboel vrouwen tot 45 jaar behandelen. Volgens mij staan de behandelingen in Turkije hoog opgeschreven. Misschien kan je andere verzekeringmaatschappijen proberen die het wel vergoeden. Turkije scheelt zowieso de helft aan kosten.

Succes meid...

Posted

Hoi Meiden,

Alle opties staan nog open want we moeten begin Maart terug naar het ziekenhuis in Rotterdam/zuider. Fijn om tussentijds al jullie ervaringen en belevingen mee te lezen.

@ Shanna, bedankt voor je topic. Ga ik zeker doornemen en wens je onwijs veel geluk toe. Nog even geduld dus maar als je gevoel goed is bij deze arts ben je al een heel eind. In Nederland hebben wij nog nooit een positief woord gekregen van geen een arts. Dit alleen vanwege mijn leeftijd :angry5::angry5:

@Dunya, waar heb je deze info vandaan? Ikzelf lees dat ook wel op internet maar kom hier niemand tegen wie daadwerkelijk daar is geweest. Is toch wel een beetje vreemd maar sluit het (nog) niet uit dat wij ook voor Istanbul gaan.

Posted

Ha Meiske,

Bedankt voor de link. Inmiddels heb ik contact met ze opgenomen en wacht de info af. Reuze spannend allemaal...

Ook voor Barcelona zijn we inmiddels aan het kijken. Op dit forum kom ik steeds weer nieuwe wegen tegen. Hoe gaat het met jou? Je kindjes groeien goed he!! Volhouden nog...Grtzzz

Posted

Hoi Moto,

Ik heb zowel ervaring in Gent (UZ) als in Düsseldorf.

Onze 3e poging hebben we in Gent gedaan, die is helaas mislukt.

De 4e poging in Düsseldorf en die is wel succesvol gebleken, ben nu 15 weken zwanger.

Zoals je zult begrijpen zijn we erg tevreden over Dusseldorf. Gent is ook heel kundig en professioneel, maar er is wel wat verschil in artsen. De ene prof is fijner dan de andere zeg maar. Wij hadden net de pech om een prof te treffen waarbij het niet zo goed klikte. Hij hield heel erg aan het protocol en stond niet open voor mijn mening. Wij konden daar dus ook echt niet verder.

Toen zijn we terecht gekomen in Dusseldorf. Er is daar 1 arts, een nederlander,die alle nederlandse patienten behandeld.

Ik heb daar een heel ander hormoonschema gekregen, ik wilde graag Menopur gaan gebruiken dat vond hij helemaal goed (in tegenstelling tot Gent) en je hebt daar de mogelijkheid om IMSI te doen en dat hebben wij dan ook gedaan. Je kan een SCSAzaadtest laten doen, om te kijken hoeveel DNA in de zaadcelkop gefragmenteerd is. Dit kan duidelijkheid geven over het nut van verdere ICSIbehandelingen in de toekomst. Ik weet even niet of slecht zaad bij jullie ook de reden is?

Ik weet dat bij beide klinieken ook oudere vrouwen welkom zijn.

De kosten schelen wel behoorlijk.

In Gent waren we voor de ICSI kwijt: 3200 euro

In Düsseldorf kost ICSI 2300 euro. Daar kwam bij ons nog wel 900 euro voor de IMSI bij. Verder natuurlijk nog bij allebei nog wat extra kosten voor lab en zaadonderzoeken.

Ik wens je verder veel succes in je zoektocht naar de juiste kliniek en met de behandeling natuurlijk!

Groetjes Kim

Posted

Ik lees nu net dat je man goed zaad heeft, tja dan is ICSI en IMSI niet van toepassing voor jullie...

Nog wat, in beide klinieken kan je je AMH laten bepalen, je eicelvoorraad.

Is ook erg handig om te weten voor verdere behandelingen..

Posted

Wooooww Kim, proficiat met je zwangerschap. Je hebt een lange weg moeten afleggen met veel downs lees ik maar uiteindelijk is het goed gekomen.

Ik denk dat je er goed aan hebt gedaan om je gevoel te volgen. Overstappen naar een andere kliniek waar je een betere sfeer plus medewerking in hormoon behandeling etc. hebt gekregen kost veel energie. Maar ik ben er van overtuigd dat dat mee heeft geholpen in een positief resultaat.

Ikzelf heb nooit enige medewerking in Nederland gekregen. Langzaam aan leg ik me er nu bij neer en probeer ook een goed overwogen stap naar het buitenland te maken. Het kostenplaatje is waar ik erg aan moet wennen. Hoeveel heb je er voor over klinkt zo bizar maar is wel een feit nu.

Volgens mij is menopur ook het hormoon wat bij vrouwen na hun veertigste wordt toegepast. Hoe voelde jij je daaronder?

De zaadtest waar jij over schreef, is die niet bekend hier in Nederland?

De uitslag van mijn vriend's zaad is goed maar ik heb nooit een uitgebreide uitslag vernomen qua snelheid en waar jij het over hebt al helemaal niet.

Uit de bloedtest kwam naar voren dat ik voorlopig niet in de overgang kom.

Dus tussentijds oefenen we vrolijk verder...

Ik wil je bedanken voor je reactie en neem je ervaring zeker mee in ons besluit. Wij wonen ongeveer van beide klinieken 3 uur rijden. Het moet te doen zijn met enige hotel overnachtingen maar gezellig is anders.

Posted

Moto, hier een beetje een zelfde situatie als bij jou. Ik ben 43, vorig jaar zwanger geweest maar helaas een mk. Daarna stug zelf geprobeerd maar zonder succes. Zowel zaad als eitjes zijn ok. In augustus terug naar eigen gyn maar in streekziekenhuis. Hij adviseerde ons om direct voor ivf te gaan. Wij zijn toen naar het Maasstad ziekenhuis gegaan omdat zij (naast diak in voorburg) als enige vrouwen boven de 42 behandelen. Na 10 dagen konden we al terecht in het Maasstad en 2 weken later gestart met onze 1e ivf poging. Dit was een combi met het UZ Gent. Dit hield in contacten met Maasstad, receptuur ook via hun. FM deden we in ons streekziekenhuis, punctie in het Maasstad, labbewerking en terugplaatsing in Gent. Dit is vergoed door onze verzekering maar alleen omdat ze een foutje gemaakt hadden in de voorlichting naar ons. Ik ben dus eind 2009 gaan zoeken naar een verzekering die dit wilde vergoeden en helaas niemand wilde deze combi vergoeden. Ben nu overgestapt naar VGZ omdat zij dus wel een hele behandeling in het UZ Gent vergoeden en we hebben nu onze 2e ivf poging in Gent. Ik moet zeggen dat dit heel erg goed voelt. Kundige en vriendelijke mensen en ze kijken verder dan in Nederland. Vandaag FM gehad en zondag punctie dus we zijn weer volop in de running. Voor ons is het ruim 2 uur rijden en tot nu toe hebben we alles gewoon op de dag zelf gedaan maar nu gaan we voor de punctie in een hotel tegenover het ziekenhuis. Zij hebben zelfs een speciale prijs voor patienten.

Heel veel succes met je zoektocht. De enige tip die ik kan geven is doe wat je zelf het prettigst vind en waar je je goed bij voelt.

Posted
Volgens mij is menopur ook het hormoon wat bij vrouwen na hun veertigste wordt toegepast. Hoe voelde jij je daaronder?

De zaadtest waar jij over schreef, is die niet bekend hier in Nederland?

De uitslag van mijn vriend's zaad is goed maar ik heb nooit een uitgebreide uitslag vernomen qua snelheid en waar jij het over hebt al helemaal niet.

Uit de bloedtest kwam naar voren dat ik voorlopig niet in de overgang kom.

Dus tussentijds oefenen we vrolijk verder...

Waarschijnlijk is bij jou je FSH bepaald, dat is wat anders dan je AMH. Je FSH kan per maand verschillen, je kan dus een "goede" maand hebben en de maand er na een "slechte" maand. Dat houdt in dat je de ene maand wel veel follikels zal hebben die gaan groeien en de volgende maand bv weer minder.

Je AMH is een waarde die ook samenhangt met je leeftijd. Het geeft aan hoeveel eicellen je nog in voorraad hebt. Aan elke leeftijd is een bepaalde normale AMH verbonden. Hoe ouder je wordt hoe lager je AMH. Het kan dus ook zo zijn dat ook al heb je nog een goede FSH, je AMH toch veel lager is dan dat die zou moeten zijn. Dus zeker met jouw leeftijd is het wel heel handig om die te weten.

Het gebruik van Menopur is wel wat omslachtiger dan Puregon, wat ik bij de overige pogingen steeds heb gespoten. Menopur moet je zelf mengen, terwijl Puregon een kant en klare prikpen is. Van de Menopur heb ik geen last gehad, van de Puregon had ik vaak wel last van hoofdpijn. Ik wilde graag eens andere hormonen gebruiken, om te kijken of dat het verschil zou kunnen maken. Vond het erg tegenvallen toen in Gent dat ze daar aan niet wilde meewerken. Ook bij vrouwen jonger dan 40 (ik ben 35) kan het toch tot succes leiden, zo zie je maar..

De SCSA test waar ik het over had is inderdaad niet bekend hier, ook niet in Gent. Wordt alleen in Düsseldorf gedaan, zij werken hierin samen met Denemarken. Dus het zaad voor deze test wordt dan opgestuurd naar Denemarken.

Wat betreft zaadproblematiek is Düsseldorf echt een heel stuk verder dan Nederland en België.

Wat ik je nog wel wil meegeven is, dat je in Düsseldorf wel mondig moet zijn en veel dingen zelf moet vragen. Persoonlijk denk ik wel dat wanneer je gaat starten met ivf, dus nog geen enkele ervaring ermee hebt, je je misschien soms wel wat verloren kan voelen in Düsseldorf. Je moet zelf veel initiatieven nemen. Tenminste dat is mijn ervaring, in Nederland en België werd alles wel veel meer uitgelegd en geïnstrueerd, maar dat komt denk ik ook omdat ze zo protocollair werken. Ik zelf had daar in Düsseldorf geen enkel probleem mee, omdat ik na al die pogingen al zoveel kennis en ervaring had opgedaan, dat ik het gevoel had dat ik zowat zelf arts was. :icon_smile:

O,ja zowel in Gent als in Düsseldorf heb je vlakbij een paar hotelletjes liggen, heel makkelijk. In Gent krijg je inderdaad korting als je aan geeft dat je UZ patiënt bent. Met de puncties hebben we daar ook overnacht.

Een heel verhaal zo, maar ik hoop dat het duidelijk is.

Als je nog meer vragen hebt, dan hoor ik het wel!

Posted

Hallo allemaal,

Ik zag laatst een docu over IVF in Israel......

Het schijnt goed en goedkoop te zijn en men behandeld er tot 45 jaar. Als je googled vind je een kliniek daar. ICSI voor 500 Dollar excl medicijnen.....

Ik geloofde mijn ogen niet.

Succes met je keuzes.

Posted

Hoi Bloem,

Probeer de docu nog even te achterhalen maar we gaan niet naar Israel hoor meid. Er heerst daar doorgaans veel onrust en daar ben ikzelf te onrustig voor :happy8:

@ Konijntje, lees je verhaal met ongeloof. Ondertussen moeten wij as. Maart terug naar het Maasstad waar we afgelopen Januari een intake hadden met dokter van Heusden. Ga toch nog eens een goed gesprek met hem aan. Het kan toch niet zo zijn dat ze met twee maten meten. Ikzelf zit ook bij VGZ... wordt vervolgd!!

Wens jullie onwijs veel succes toe. TOI TOI TOI

@ KIM, bedankt voor je goede uitleg. Wij gaan dossiers opvragen en kijken welke testen we vooralsnog in Nederland kunnen ondergaan voor een optimaal eindresultaat. Mijn AMH was in december 3.7 verder was er nog een hormooncheck gedaan en die was goed. Maar daar ga ik nu ook achterheen.

Nou meiden, nog even en we kunnen zelf een kliniek starten :clap2:

Posted

Hallo lief :icon_flower: metje,

Wat een aantallen he!! Het zou fijn zijn als ze in Nederland zich daar ook eens van bewust raken....maar hier richten ze zich liever op de vergrijzing.

Zojuist ook even je blogs doorgenomen, dank je daarvoor. Zo is het allemaal wat overzichtelijker in de mmm. Wens jullie super veel geluk.

Grtxx

Posted

hoi lieve meide

een vraagje hoor....

ik lees allemaal dat jullie toch in belgie en duitsland zoveel meer moet betalen, maar betekend dat dan dat jullie allemaal al jullie 3 bv ivf behandelingen in nederland hadden opgebruikt?

ik lees dat helaas niet in jullie citaten...en daar ben ik nu juist erg benieuwd naar, want als je nog bv 3 ivf of icsi pogingen open hebt staan mag je die toch ook gewoon ondergaan in buitenland en dat wordt dan toch ook vergoed, tot aan het tegoed dat in nederland vergoed wordt??

Posted

Gibelomo, helaas doen verzekeringen hier in Nederland net zo moeilijk als ziekenhuizen wat betreft de leeftijdsgrens van 42.

Kortom, ben je boven de 42 dan moet je naar het buitenland en ook nog eens knokken voor een vergoeding.

Posted

hoi

we gaan in april starten met ivf ik lag dat jullie in hotel vlakbij het maastad en gent hadden gelogeerd en daar korting kregen mag ik weten hoe deze heten...

alvast bedankt

gr summer

Posted

Hoi Gibelomo,

Mwa ik weet niet of jij gelijk hebt daarin. Spreek je uit eigen ervaring? Kan het niet 123 terughalen in je profiel namelijk...