Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hoi meiden,

Het is heel fout wat ik doe, maar het houdt me meer bezig dan ik dacht en ben op zoek naar ervaringen van meiden m.b.t. de punctie. Ik ben op zoek naar antwoorden op de volgende vragen:

1. In welk ziekenhuis heb jij de punctie gehad en wat was de medicatie?

2. Hoeveel follikels zijn er weggezogen?

3. Vond je het pijnlijk ja of nee?

4. Waar kun je het mee vergelijken?

5. En kun je vertellen of er ook iets bij jou aan de hand is? ?Bijvoorbeeld: endometriose of naar achterliggende eierstokken enz.

Hopelijk kunnen jullie hier antwoord op geven en ben ik voor mijn gevoel iets beter voorbereid. Een soort van controlfreak noemen ze het ook wel haha :happydance:

Ik heb nl. ergens eind volgende week de punctie en ben erg benieuwd naar ervaringen.

En ik ben vast niet de enige haha:icon_flower:

Het is beter om er blanco in te stappen ( ik weet het :$), maar ik heb positieve verhalen nodig i.p.v. al die horrorverhalen die ik overal tegenkom.

Groetjes

Posted

Hallo Sonja,

ik heb 2 pogingen achter de rug, beide keren onderdrukt met Suprefact, gestimuleerd met Menopur, 1 dag voor de punctie gestart met Utrogestan, 3x 200mg per dag, gebruikt t/m 9 weken zwangerschap

Poging 1 / Poging 2

Lang protocol Kort protocol

dagen gestimuleerd: 11 dgn / 10 dgn

Aantal follikels: 11 / 8

Aantal goede eicellen: 10 / 6

Aantal bevruchtingen: 8 / 2

Aantal vers teruggeplaatst: 1 (A kwal.) / 2 (1x B, 1xC kwal.)

"leeftijd"embryos 5 dagen / 3 dagen

Aantal cryos: 4 / 0

2 hebben het ontdooien niet overleefd

Ik deed de pogingen (punctie + tp) in Brussel (UZ te Jette) en de tussentijdse echos + bloedafnames in een nabij gelegen zkh.

De Puncties waren niet pijnlijk! in Brussel krijg je een lokale verdoving, stelde niets voor!

Bij mij zijn verder geen extra problemen, het euvel zit 'm in het zaad.

Sonja, probeer inderdaad het eea. over je heen te laten komen, echt waar iedereen reageert weer anders op de hormonen.

De wachtweken vond ik persoonlijk het slopendste.

Ik hoop dat je moed krijgt van mijn positieve verhaal, heel veel succes!!!

groetjes

Babeth

Posted

Haha, kan me er wel wat bij voorstellen hoor... heb zelf ook heel internet afgeplozen vorig jaar :happy:.

1. AMC, zoekICSI. Ik kreeg paracetamol en diclofenac.

2. 17 follikels, 14 eitjes.

3 + 4. Viel mee. Was meer bezig met mijn man die bijna flauwviel, haha. De laatste paar waren wat pijnlijker. Hoe het voelde... ja, eigenlijk niet te vergelijken met iets anders. Dichtst in de buurt komt denk ik de flinke steken die ik kan hebben met mijn eisprong, maar dan meerdere keren. Dagen erna nog een flink beurs gevoel gehad, wat blauwe-plek-van-binnen gevoel als ik zat en bukte enzo, en tillen was ook niet prettig.

5. Bij mij ligt mijn linker eierstok ver naar achteren. Bij een gewone echo is ie niet te vinden. Met de FMs konden ze 'm wel zien, hij werd steeds duidelijker omdat ie naar beneden zakte omdat ie zwaar werd van de 9 eitjes die erin hingen. Links was de punctie wel pijnlijker dan rechts (ze begonnen rechts).

Heel veel succes, en maak je er niet te druk over... elke punctie is volgens mij anders. Ik had me ingesteld op het allerergste, en het viel mij dus heel erg mee.

Posted

Vu amsterdam, kreeg een prik in mn bil en een kalmeringstablet

er zijn 24 follikels aangeprikt, waarin 18 eicellen

Ik vond het heel erg pijnlijk, maar ik heb ook altijd een zeer gevoelige eisprong. De verpleegkundige heeft uiteindelijk op mn buik staan drukken om de gyn de mogelijkheid te geven alles aan te prikken.

Een constante ovulatiepijn, wil je niet afschrikken, maar heb nog nooit zoveel pijn gehad... Ben uiteindelijk een week thuisgebleven vanwege de napijn.

5. En kun je vertellen of er ook iets bij jou aan de hand is? ?Bijvoorbeeld: endometriose of naar achterliggende eierstokken enz. Dat laatste dus...

Maar nogmaals: de punctie is voor iedereen anders. Er zijn ook eiden die de volgende dag weer aan het werk gaan. Veel drinken is het devies.

Posted

Hallo Sonja,

Het beste advies in je zoektocht naar informatie en controle dat ik je kan geven is: laat het los en laat het over je heen komen.:happy8:Lekker advies he?

Iedereen beleeft het op een andere manier.

Ik heb eerder een punctie gehad en mag woensdag weer....en ik blijf het eng vinden! Het is gewoon een eng idee dat ze in je gaan en er wat uithalen wat evt pijnlijk is. Het is bij mij meer de angst dan de pijn in ieder geval.

Ik krijg goede medicatie: lorazepam en dormicum.

Zelf hou ik me vast aan mijn stelling: ik kan het verdragen, mijn wens is groot! Maar ik weet natuurlijk niet of het jou helpt:icon_smile:

Succes!! Laat je weten hoe je het vond?

Posted

aanvulling

van de eerste punctie heb ik later nog wel wat buikpijn gehad, in tegenstelling tot wat ze hier in NL voorschijven is in Belgie juist het advies om weinig te drinken, rustig aan te doen en vooral eiwitrijk voedsel te eten.

Bij de tweede poging had ik veel minder last daarna, meteen een dag op de bank gebleven en niet te veel gedronken.

groeten

Babeth

Posted

Babeth,

Ooww...wat bijzonder zo'n tegengesteld advies van drinken!

Inderdaad heb ik me suf gedronken de eerste keer en nam ik mezelf kwalijk dat ik te weinig had gedronken.

Posted

Haha dat wordt nog leuk ook! Ik drink bewust al heel erg weinig, omdat ik een abonnement heb op de w.c.!!

Ik laat het ook wel over me heen komen hoor en tuurlijk denk ik ook: een bevalling is minder prettig. En ik weet waar ik het voor doe, die wens is te groot en overwint alles.

Maar ik mag altijd graag het naadje van de kous weten :P

Posted

Mijn uitgebreide verhaal staat op dit topic: http://www.ivfmoeders.nl/showthread.php?t=8115

Antwoord op je vragen:

Nijmegen, valium en een infuus met morfine + zelf nog van te voren een paracetamolspiegel opgebouwd

die tellen ze niet in Nijmegen, maar ik denk beide keren rond de 10 (maar de 2e keer bleken er maar 3 eicellen te zijn, dus waarschijnlijk een aantal cystes aangeprikt)

1e keer: beetje, toen het klaar was zei ik wel meteen tegen m'n man: ok, als dat nog een keer moet voor een volgende keer ... prima

2e keer: nee, behalve voorafgaand aan de punctie (voor de morfine) dat ze op m'n buik moesten duwen om de eierstokken op de goede plek te krijgen, superpijnlijk

ik zou het echt niet weten

5. En kun je vertellen of er ook iets bij jou aan de hand is? ?Bijvoorbeeld: endometriose of naar achterliggende eierstokken enz.

ik heb endo en de 2e keer lagen om de een of andere reden mijn eierstokken achter de darmen, was op follikelmetingen niet gezien, maar die metingen waren wel heel raar wat dus achteraf daardoor kwam

Posted

1. Ik heb 2 puncties gehad en beide in Enschede. Ik moest 2 uur voor de punctie 2 paracetamol innemen en ik kreeg door mijn infuus een middel waar je een beetje duizelig van werd (weet de naam even niet meer) het schijnt dat je daar rustig van moest worden.

2. Er zijn de eerste keer 10 follikels aangeprikt en daar zaten 4 eicellen in waarvan 2 bevrucht en teruggeplaatst.

De tweede keer zijn er 9 follikels aangeprikt waar 7 goede eicellen in zaten en 4 bevrucht weer 2 teruggeplaatst en geen cryo's.

3. Bij de eerste punctie (niet om je bang te maken) heb ik het uitgeschreeuwd van de pijn. Ze konden links niet bij de follikels komen. Ze zijn toen ook gestopt voordat alles aangeprikt was omdat mijn hartslag en bloeddruk gevaarlijk omhoog gingen.

De tweede keer was ik heel erg zenuwachtig omdat ik dacht te weten wat mij te wachten stond. Dit keer is mij voor 500% meegevallen ik had nu een ervaren arts en het was zo klaar alles was aangeprikt.

Pijn doet het dat is nou eenmaal zo maar dit keer was het heel goed vol te houden.

4. De eerst keer was het net of ze met een mes in mijn buik staken. De tweede keer waren het een paar heftige krampen.

5. Bij mij ligt mijn linkereierstok heel hoog, waardoor op echo's al moeilijk wat te zien is.

Ik sluit me bij de anderen aan laat het over je heen komen, want elke punctie is weer anders daar ben ik wel achter gekomen.

Heel veel succes.

Guest Sannie66
Posted

Sonja, ben ik nou gek, of heb je al eens een punctie gehad gezien je handtekening? Dus je hebt al een ervaringsverhaal..die van jezelf...

Maar goed..ik heb gelezen dat het bij iedereen verschilt en ook nog eens van punctie tot punctie, dus daar is natuurlijk geen peil op te trekken..

Om toch je vragen te beantwoorden:

St. Franciscus in Rotterdam, morfine (roes). Keuze voor de volgende keer: geen morfine; werd er te zweverig van. Liefst helemaal nix.

9

ja, maar te doen; tis in een wip gebeurd. Alleen het duwen op de linker eileider was heel pijnlijk + het doorprikken..

niks; helemaal uniek

Linker eierstok iets naar achter (verschuilt zich achter de darmen), leeftijd, zaad was slecht van partner, maar is gedurende de laatste 6 maanden aanzienlijk verbeterd. Dus met name oude eieren.

Posted

Hoi Sannie,

Geloof dat je gek bent, nee grapje hoor... ik begrijp wel waarom je het denkt.

Het lijkt ook zo, maar mijn vorige poging is net voor de punctie afgebroken. Dus heb geen eigen ervaring!!

Guest Sannie66
Posted

Huh? Maar als je geen punctie hebt gehad, dan is dit toch gewoon IVF poging 1?

Anyway..ontspannen is het devies...ontspannen (en hou de hand van je partner stevig vast! :happy:)

Posted

Bij mij heeft de tweede keer geholpen om heel erg op mijn ademhaking te letten. Heel diep inademen door de neus en uitademen door de mond.

En inderdaad wat Sannie zegt de hand van je partner vasthouden.

Guest Nienke79
Posted

Hoi Sonja,

Het schijnt per persoon en per keer te verschillen. Ik heb 1 punctie gehad, dus daarvoor kan ik je de antwoorden wel geven.

Al ben heb ik denk ik niet de antwoorden waarop je zit te wachten, haha.

1. MCA Alkmaar, prik morfine in mijn bil en plaatselijke verdovingen in de vagina gespoten (voel je trouwens niks van)

2. Ongeveer 25 follikels, met 21 eicellen.

3. Ehhh, JA! haha. Ik heb overgeven van de pijn.

4. Het voordeel van pijn is dat je je later niet goed meer kan indenken hoe het voelde :laugh: dus geen idee.

5. De pijn kwam voornamelijk omdat het erg lang duurde. Dat kwam weer omdat ik zoveel follikels had. Ook moest de arts voor sommige follikels erg "ver weg" om te prikken. Dat kwam ook omdat ik zoveel follikels had.

Ik heb na de punctie trouwens erg weinig pijn of last gehad. Wel moest ik een aantal dagen verplicht op de bank bivakeren vanwege de kans op overstimulatie.

De meid die na mij was die dag had trouwens amper wat gevoeld en kwam fluitend naar buiten (11 follikels, 8 eicellen). Dus het is echt bij iedereen anders.

Lfs, Nienke

Posted

ik heb 2 puncties gehad

1. In welk ziekenhuis heb jij de punctie gehad en wat was de medicatie?diakonesse Utrecht/ decapeptyl, gonal-f en ovitrel

2. Hoeveel follikels zijn er weggezogen?5/10 eitjes

3. Vond je het pijnlijk ja of nee?je voelt het wel maar goed vol te houden

4. Waar kun je het mee vergelijken? en soort draadje dat door je lichaam wortd getrokken

5. En kun je vertellen of er ook iets bij jou aan de hand is? ?Bijvoorbeeld: endometriose of naar achterliggende eierstokken enz.ze hebben niks bijzonders kunnen vinden wat ze vermoeden is ik heb een gekantelde baarmoeder en dat baarmoeder moeten niet goed voor de opening ligt zodat er niks in kan.

veel succes met je puntie. bij mijn tweede ivf raakte ik zwanger.

liefs

Posted

Ik heb de punctie in Enschede gehad, twee uur voor de punctie een paracetamol en een half uur voor de punctie een pil (weet de naam niet meer) waar je rustig/suf van zou moeten worden en plaatselijke verdoving in de vagina.

Er zijn 21 follikels aangeprikt en deze hebben 19 eicellen opgeleverd, 12 bevruchtingen en 7 toppertjes waarvan er nu nog 6 als cyro zijn overgebleven.

Ja ik vond het heel pijnlijk (ook ik heb lopen spugen nadien) maar zou het wel weer hebben gedaan als het nodig was geweest. Je moet er toch doorheen om deze wens een kans te geven.

Nergens mee, dit was een uniek gevoel.

5. En kun je vertellen of er ook iets bij jou aan de hand is?

Eileiders zijn niet doorganklijk en zaadkwaliteit was slecht, waardoor we gelijk voor ICSI gingen.

Het beste advies dat ik je kan geven is ook laat het over je heen komen, je moet het toch doen voor de wens die zo groot is, let inderdaad op je ademhaling en luister goed naar de aanwijzingen van het verplegend personeel, zorg er voor(indien mogelijk) dat je na de punctie een paar dagen rustig aan kan doen, vraag eventueel vrij valt het mee dan heb je lekker een paar daagjes voor jezelf en als het tegen valt hoef jij je daar in ieder geval niet druk over te maken.

Posted

VU Amsterdam, prik in de bil waar je heel draaierig van wordt, soort dronken gevoel, en kalmeringstabletje

50. Op één na meeste in het VU. 21 eitjes, 15 bevrucht.

Ja, heel pijnlijk. Ze moesten ook heel vaak aanprikken om alle 50 leeg te kunnen zuigen. Het duurde daardoor ook veel langer dan normaal. Ik vond het echt heel naar.

Nergens. Nooit eerder van binnen zo leegstoken ;-)

Nee, bij mij niks aan de hand. We moesten ICSI doen ivm de slechte zaadkwaliteit van mijn vriend.

Laat je niet gek maken door onze ervaringen. Het is voor iedereen anders. En ik denk dat ik voor allemaal spreek als ik zeg dat het alles dubbel en dwars waard is als je daarna je kindje vast kunt houden.

liefs,

Mariek

Posted

Hei!

Wat een verschillende verhalen he? Hieronder mijn ervaring, die tot de succesverhalen gerekend kan worden vind ik zelf.

Privekliniek medicus in trondheim, noorwegen, kort protocol. Ik moest vanaf tweede mensdag spuiten met 200 IE puregon, vier dagen later kwam daar orgalutran bij en 12 dagen na start zette ik de ovitrelle spuit. Na de punctie heb ik crinone gebruikt, in nld gebruiken ze de zogenaamde bolletjes, crinone gaat via een buisje wat je leegspuit, lijkt me prettiger dan met bolletjes zitten te wroeten maar ik weet niet hoe je die inbrengt.

9 follikels waarvan 8 eitjes, 7 werden bevrucht, 1 teruggezet ( en bij mij gebleven!!!!) 4 in de vriezer. Ze hoefden hiervoor 4 keer te prikken. De helft van de eitjes is met ICSI bevrucht, de andere helft mocht zelf zwemmen.

Nee, er werd mij verschillende premedicatie aangeboden maar ik hou niet van medicijnen en heb alleen maar drie paracetamols genomen en de baarmoderemond werd plaatselijk verdoofd. Ik was wel heel bang dat ik heel veel pijn zou hebben en dat dit dan aan mijn keuze voor geen pijnstillers zou liggen maar het viel me dus 100 procent mee. Wat wel een beetje pijnlijk was vond ik het bloed inwendig opdeppen. Ik bloedde veel. Meer dan ik had verwacht. Ook de dagen erna nog, zelfs een bloedklomp zo groot als een flinke muis kwam eruit. Ik was dan ook blij dat ik een week vrij had genomen. Ik heb mezelf verwend en lekker rustig aan gedaan. Dat was fijn want ik was behoorlijk emotioneel gespannen.

?

Niets gevonden, onverklaarbaar onvruchtbaarheid. Al 10 jaar zonder voorbehoedsmiddelen gevrijd met huidige partner. Vanaf 30e kinderwens, daarna twee jaar vaker (op datum) vrijen nog twee jaar geklungeld met ovulatietesten, temperatuurmetingen etc. Onderzoeken, uiteindelijk IVF met ISCI. En nu zwanger van een meisje!

Wanneer precies heb jij de punctie? Veel succes!!!!!

Posted

MCA, prikje morfine en half tabletje dormicum (slaaptablet), na half uurtje wachten, kreeg ik inwendige verdoving

3

Nee, het is zeker geen hobby, maar deze keer en vorige keer waren helemaal niet pijnlijk, hooguit ongemakkelijke

Menstruatiekrampen, en even bij het aanprikken en scherp prikkend gevoel, maar niet pijnlijk!

Ik heb PCOS en hubbie zeer slechte zaad kwaliteit, vandaar dus ICSI

Heel veel succes straks met je eigen punctie. Je hoort veel horrorverhalen, maar het kan ook enorm meevallen, zoals bij mij.

Liefs Diana

Posted

Radboud, oxazepam en morfine

Heel erg veel - zo veel mogelijk, er waren uiteindelijk 22 eicellen

Aan een kant wel, maar dat was vooral omdat ze er zoveel mogelijk wilden weghalen. Daardoor duurde het lang en niet alles was weg te halen. Andere kant was prima te doen.

Ehm... geen idee, ik voelde eerst wat gepor, later werd het echt geprik

Bij mij geen bijzonderheden, manlief heeft erg slechte zwemmers

Posted

Tnx iedereen!!!

@ Hobbesje, ik zie dat je in de slopende wachtweken zit!!! Duim, duim dat je 22 februari ( of eerder) positief test meid!!

Posted

Isala Klinieken Zwolle. Ik moest een uur van te voren een Diclofenac innemen en net voor de punctie kreeg ik een infuus met Morfine

8 Follikels waaruit 3 eicellen zijn gevonden en daarvan zijn er weer 2 bevrucht. Ze zijn ook beide op 7 febr teruggeplaatst

Nee het viel mij net als in 2006 weer heel erg mee. Ze vroegen halverwege of ik nog wat morfine wilde maar adt wilde ik niet.

Moeilijk te zeggen. Het waren korte scherpe prikjes/stompjes

Ik heb geen eileiders meer doordat ik in 2001 & 2003 een buitenbaarmoederlijke zwangerschap heb gehad (BBZ)

Heel veel succes met jouw behandeling en heel veel succes met de punctie

Posted

Erasmus rotterdam, 'smorgens 2 paracetamol. Rapifen infuus tijdens punctie.

6..... maar 6, als ik het zo bij de andere dames lees...

Echt enorm vreselijk (sorry voor het antwoord) Maar mn vriend zei dat ze me zeker op de gang hebben horen gillen.

Ik zei dat ik me niet kon voorstellen dat er iets op de wereld bestaat wat meer pijn doet...

ernstige endometriose, 2 verkleefde eileiders, zwevende eierstokken(links ligt op mn baarmoeder, en rechts onderin ergens.) en veel stug weefsel door 2 operaties.

Over 3 weken 2e punctie, ik ben nu al echt bang. Dus, ik ga me meer concentreren op me ademhaling en met het ziekenhuis over pijnmedicatie praten. Omdat ik klein ben hebben ze me te weinig infuus gegeven. Echt petje af voor de dames die dit op niets of alleen paracetamol doen!!

Posted

Amphia Breda. Een uur voor de punctie een zetpil naproxen en een kwartier voor de punctie een prik in mijn bil.

Varierend van 24 tot 4. In totaal 7 puncties gehad.

Wisselend.

Met niets.

Bij mijn op 1 na laatste poging is een cyste aangeprikt die is gaan ontsteken. Daardoor littekenweefsel gekregen. Daarnaast ligt 1 eierstok een beetje gedraaid en is moeilijk aan te prikken.

Het is erg afhankelijk van de persoon en de situatie op het moment hoe iemand een punctie ervaart. Je kunt je er eigenlijk ook niet op voorbereiden. Het grote voordeel is dat de pijn ook weer verdwijnt.....