Jump to content

Stoppen of doorgaan???

Recommended Posts

Posted

Hai dames,

Ik heb vandaag mijn 2e fm gehad. Donderdag kwam ik erachter dat ik waarschijnlijk te weinig puregon heb gespoten met de puregonpen (zie mijn andere topic), vrijdag bij de 1e fm bleek ik 3 grotere follikels te hebben en 15 kleintjes. Ik had er al niet zo'n goed gevoel over en vandaag bleek dat helaas te kloppen. De kleintjes doen niet mee en de 3 grote zijn iets gegroeid (ongeveer 13 mm nu). De arts wil sowieso dat ik nog 2 dagen doorga met 150, ophogen wil ze niet want ik heb de vorige keer milde overstimulatie gehad. Buiten die drie grote liggen er nog rond de 20 follikels klaar maar ze doen gewoon niet mee. Dat zou dus heel goed kunnen passen in dat plaatje van die puregonpen die niet goed gewerkt heeft. Ik weet even niet meer zo goed wat te doen. Kan me voorstellen dat een aantal dames hier misschien zouden tekenen voor 3 follikels maar ik had er de vorige keer 15 dus dat verschil is wel erg groot. Er zijn nu een aantal mogelijkheden, als we heel veel geluk hebben gaan er toch nog een paar meegroeien maar daar heb ik niet heel veel vertrouwen meer in. Anders kunnen we doorgaan met die 3 of stoppen. De verpleegkundige zei dat er misschien ook nog de mogelijkheid is om die 3 te laten schieten en overrijp te laten worden en gewoon doorgaan met stimuleren en te wachten op die andere 20. Heeft iemand dit al eens meegemaakt? Ik wist niet dat dat kon namelijk? Wat zouden jullie doen in mijn situatie? Ik moet nog uitzoeken wat mijn verzekeraar als poging ziet. Had niet gedacht dat ik met mijn 26 jaar en altijd heel veel follikels bij uitgangsecho's enzo hier nog eens voor zou komen te staan. Wat ook meespeelt is dat we ontzettend lang hebben moeten strijden voor deze poging, we zijn zelfs moeten overstappen naar een ander ziekenhuis. Daarom heb ik er gevoelsmatig erg veel moeite mee om te stoppen nu. Maar ja als die hormonen heel ongelijkmatig binnen zijn gekomen weet ik ook niet hoe het met die 3 grotere follikels is gesteld, dat baart me ook zorgen. Ik hoor heel graag jullie ervaringen.

Posted

ik snap echt dat dit een k*t keuze is

maar de meeste verzekeraars vinden vanaf een punctie dat hij telt

zou je dan deze hele poging niet afbreken en opnieuw beginnen

je hebt maar 3 kansen

en als je de vorige keer zoveel follikkels had en nu er ook zoveel hebt wachten

dan denk ik dat de kans groot is dat je dat de volgende keer ook weer hebt

en dan is de kans op cryo's wel een stuk groter de volgende keer

dan waneer je nu door gaat met maar 3 follikels

moeilijk hoor

succes met je keuze

Posted

wow dat is ontzettend moeilijk..

de verzekeraars gaan inderdaad pas tellen vanaf de punctie..Daarvoor telt het nog niet als poging.. als je nus topt kan je dus gewoon opnieuw beginnen.

als ik jouw was zou ik het nu dus nog niet laten schieten maar even aankijken.. ik zou dan overwegen om de anderen 3 te laten voor wat ze zijn en me te concentreren op de anderen 20..mocht dit geen optie zijn omdat het niet kan etc dan zou ik inderdaad stoppen..ik zou niet voor 3 gaan als je er voorheen veel meer had.. ook met het idee dat ze mischien niet goed genoeg zijn door het missen van de medicijnen.

Esther

Posted

Och Hanneke,

dus toch?!?! Gatver!!

Tja, tips?

Weetje mijn eerste reactie zou zijn om te zorgen voor een zo groot mogelijke oogst.

Aan de andere kant heb je er maar 1 nodig.

Volgens mij is het een keuze tussen wachten met grote kans op meer en voortijdig stoppen met de kans waarvoor je zo hard gestreefd hebt.

Dat is een heel moeilijke keus die bestaat uit het kiezen van enerzijds het verstand (meer eitjes) en anderzijds het gevoel (hard gestreeefd voor deze poging).

En tja...wat kies je dan? Bijna identiek als de zo bekende uitdrukking: appels met peren vergelijken. Gevoel versus verstand.

Het zou natuurlijk geweldig zijn als ze die 3 konden laten knappen en je door kunt gaan met je poging.

Succes met je beslissing!

Hou je ons op de hoogte?

Posted

Hanneke,

Voorlopig doorspuiten, het kan opeens toch heel snel gaan met de rest is mijn ervaring! Voorlopig geen conclusies trekken, en rustig afwachten. Volgens mij moet hier alsnog meer uit te slepen zijn als 3 stuks. Welk formaat hadden de kleintjes?'

Liefs Pien

Posted

Bedankt voor jullie reacties. Kyra je verwoord het precies zoals ik het zelf voel. Gevoel versus verstand. En bovendien wil ook weten wat er gebeurd als ik nu stop. Ga ik die 20 kleintjes dan nog wel gebruiken. Want ik vind het zonde om die te laten schieten. Als het een optie is neig ik zelf het meest naar doorspuiten en die 3 grote overrijp te laten worden. Weet niet of dat vaak gedaan wordt. Maar kan me ook niet voorstellen dat het vaak voorkomt dat er 3 grote zijn en nog 20 kleintjes. Als ik die 20 kleintjes niet had ging ik voor die 3 grote, zeker weten. Maar het moeilijke vind ik dat ik de follikels wel heb, alleen groeien ze niet. En dat zou best met het tekort aan puregon te maken kunnen hebben.

Pieneke, ik ben zelf ook niet voor te snel stoppen. Ik ga sowieso nog even door denk ik. En dan zie ik wel wat er gebeurd. De grote waren tussen de 13 en 15 mm en de kleintjes rond de 8 geloof ik. De dokter geloofde volgens mij niet zo dat die nog mee gaan doen, vind ik zelf wel raar, zo groot is het verschil toch nog zou je zeggen.

Ga morgen eens even alle opties bespreken met de arts. Is er iemand die ervaring heeft met het overrijp laten worden van een paar follikels om te wachten op een volgende lading? Of is het zo dat de meeste dames met maar weinig follikels ook niet zoveel klaar hebben liggen??? Bij de uitgangsecho 1,5 week geleden had ik ook echt wel 15 hele kleintjes.

Ik vind het zo moeilijk om te stoppen, al zou ik nu nog 3 weken door moeten spuiten dat zou ik liever doen als stoppen. Nogmaals bedankt voor jullie reacties.

Posted

Ik had 1 dominante tijdens mijn IVF cyclus en 3 of 4 kleintjes. Ik heb langer doorgespoten om die kleintjes de kans te geven "erbij" te trekken. Gevolg was dat die grote ook echt groot was, maar hij was niet gesprongen. Uiteindelijk had ik 5 eitjes, waarvan 4 bevrucht, 3 gestopt met groeien en eentje teruggeplaatst. Maar welke dat eitje nu was... die grote? Of een van die kleintjes? Geen idee...

Doorspuiten kan dus wel...

Posted

Hanneke,

Ik heb de eerste behandeling overstimulatie gehad en startte de 2de behandeling dus ook met minder eenheden (van 150 naar 112.5). Bij de eerste2 follikelmetingen eenzelfde beeld als jij (vier dominante en een 15 stuks kleintjes, vergelijkbaar in grootte met die van jou). Toen is de dosering weer teruggegaan naar 150. (In die zin vergelijkbaar met jou: je hebt te weinig binnengekregen en nu de juiste dosering, dus ietjes hoger). Uiteindelijk is het toch een oogst van 18 stuks geworden, en zijn de kleintjes nagenoeg allemaal bijgetrokken. 17 eitjes bleken rijp en er waren tevens 17 bevruchtigen! Kennelijk heeft het ietjes langer stimuleren onze situatie goed gedaan, want de eerste behandeling ook 18 eitjes, en 10 bevruchtingen. Wacht maar eens rustig af! Stoppen kan inderdaad altijd nog, maar ik vermoed echt dat de kleintjes nog een groeispurt kunnen maken.

Liefs Pien

Guest Sannie66
Posted

Hanneke,

Wil toch even reageren hier. Mijn situatie in januari was anders: 1 dominate en bij de 2e FM zagen ze nog 2 hele kleintjes, maar die lagen te ver weg om nog 'mee te doen'. Jouw gyn geeft al aan dat de 20 die een stuk kleiner zijn wél mee kunnen doen in deze poging en dat de 3 die nu dominant zijn niet mee hoeven te tellen en deze te laten 'schieten'.

Je zegt het eigenlijk zelf al: hard gevochten voor deze poging, naar een ander zh en je hebt er gevoelsmatig veel moeite mee om nu te stoppen met deze poging.

Laat je goed inlichten door je gyn en als de mogelijkheid daar is, zou ik gaan voor de 20 eitjes!

:toppie: meid met je keuze hierin...

Posted

Hoi Hanneke,

Lastige keuze, ik hoop echt dat je wat hebt aan de ervaringen hier.

Bij mij schoot het allemaal ook niet echt op met het aantal en de groei van de follikels, de oogst was mager en geen cryo's. Toch zwanger, dus het zegt blijkbaar niet zoveel. Ik zou zeggen, laat je goed informeren door de arts, die kan je echt wel advies geven wat te doen. Heel veel wijsheid gewenst!

Groet,

Leeuwtje.

Posted

Hoi Hanneke,

Ik had bij de eerste FM ook 3 eitjes, en een aantal kleinere. De arts wilde de dosis Puregon (150) niet verhogen omdat het geen zin zou hebben.(CD8) Op mijn aandringen mocht het toch naar 200 worden verhoogd. De kleinere eitjes zijn toch door gaan groeien. Uiteindelijk heb ik 4 FM gehad en op CD 19 de punctie. Wij hebben ook eitjes laten schieten voor die kleinere. Ons werd uitgelegd dat het niet zo is dat ze dan springen, maar "overrijp" worden en dan niet meer bruikbaar.

Uiteindelijk zijn de kleinere eitjes bijgegroeid en kon de IVF doorgaan. Ik weet eigenlijk niet of het door de hogere dosis Puregon kwam of door een langere tijd spuiten...

Heel veel sterkte toegewenst, ik duim voor je voor een goede afloop!

Liefs Amber

Posted

Misschien gaan alle kleintjes nog meedoen. Bij mijn 2de poging had ik 13 groeiende follikels en heel veel kleine. 2 dagen later bij de echo had ik opeens 30/35 follikels, ze waren allemaal gaan groeien.

Misschien om een extra echo vragen met 48 uur ertussen om te kijken wat de stand is.

Veel succes verder.

Groetjes Sylvie

Posted

Hoi,

Ook ik zou nog doorgaan met spuiten. Bij mij groeide het ook heel slecht. Ik moest mij erop voorbereiden dat ik zou moeten stoppen. Ik heb weliswaar lang moeten spuiten 21 dagen en ben wel 11 x ofzo voor fm geweest maar kon uiteindelijk toch een pu laten doen. 7 rijpe eitjes was het resultaat.

Il zeg maar zo, stoppen kun je altijd nog en wie niet waagt......

Succes!

Groetjes

Posted

Hanneke, Ik zou het advies van de gyn. gaan volgen. M.i. heeft hij meer ervaring als ik in zo'n situatie. Nu heb ik ook door ervaring veel vertrouwen in de gyn. bij ons in het ziekenhuis en is er ook veel aandacht voor mijn visie.

Dat zou ik doen in mijn situatie dus dat is heel persoonlijk.

Er valt soms toch geen touw op te trekken. Het lichaam blijft een raadsel. De ene maand veel eitjes de andere maand moet je ze zoeken, de logica is soms ook ver te zoeken. Je leest het al bij de verhalen hierboven. Al pratende met de gyn. en weer wat echo's verder en dan heeft de tijd je misschien alweer ingehaald. Dan sta je weer verbaasd te kijken naar de echo's en is het beeld misschien alweer veranderd. Stap voor stap , per keer de situatie maar blijven bekijken en ik wens je succes toe!

Joy1

ps. Bij alle punctie' s die ik gehad heb hoorde ik iedere keer weer, goh, toch meer dan we gedacht hadden...Terwijl ze er met de echo's bovenop stonden....Niets is zo grillig of zo verrassend als de natuur.

Posted

De kleine follikels zijn helemaal niet gaan groeien. De drie grote zijn nu al rond de 20 mm dus ik heb donderdag punctie. De kleintjes kunnen nooit meer mee gaan doen dus ik heb maximaal 3 eicellen. Ik hoop in elk geval op 1 eicel en bevruchting. Poging stoppen zou geen zin hebben omdat ze niet weten of het volgende maand beter zal zijn. Ik weet dat ik maar 1 goeie embryo nodig heb maar vind het toch een beetje eng. Ik ben hierdoor wel gaan twijfelen of we niet toch voor 2 embryo's terugplaatsen moeten gaan. Als ik al twee embryo's heb natuurlijk. Ben hierdoor toch ook wel wat aan mijn eigen vruchtbaarheid gaan twijfelen dus misschien moeten we nu iedere kans met beide handen aangrijpen. Nog een nachtje over slapen maar.

Bedankt voor jullie reacties en ervaringen!

Guest Sannie66
Posted

He bah Hanneke, dus toch ´te ver´ en dus hetzelfde als in mijn geval... maar... 3 follikels zijn wel 3 follikels...

Suc6 hoor meis...

Posted

Hoi Hanneke,

Ik heb vorige maand precies het zelfde mee gemaakt!!

Maar ik heb besloten te stoppen.In het ziekenhuis vonden ze dit een juiste keuze.Toen is aan het licht gekomen dat ik PCOS heb.

Aangezien ik eerst een overstimulatie had en nu dus bijna geen goede follikels.

Nu hebben we besloten om met het lange protocol te gaan beginnen omdat je cylcus dan langer stil ligt en je dan grotere kans hebt op een mooi aantal follikels.

Mocht je wel zelf beslissen of je door ging of ging stoppen.Aangezien je toch voor een punctie gaat!!?Hopelijk voor jou op 3 mooie embryootjes!!

Succes!!!

Posted

hallo Hanneke

wel een dompertje maar echt waar veel follikels wil niet alijd zeggen veel eicellen , en als je al veel eicellen hebt wil dat weer niet zeggen dat ze allen goed bevrucht raken en mooi doordelen.

Maar ik begrijp je teleurstelling zeer zeker hoor meid! Bij mijn punctie waren 9 eicellen maar uiteindelijk maar 2 embryo's waarvan 1 goede en 1 matige, dit hoorde ik voor de tp en was helemaalt ontdaan, gelukkig alleen die dag en daarna was ik weer positief gelukkig. Hou vertrouwen meid!!! kwaliteit is echt belangrijker!!!

Misschien kun je voorleggen als je twijfelt over de tp van 2 om dat alleen te doen als een embryo niet "goed" genoeg is om verder te gaan als cryo?

veel succes!!

groetjes

babeth

Posted

Hoi Hanneke,

Ik had vier eitjes, twee zijn er gaan delen, eentje teruggeplaatst, en zwanger! je hebt dus geen tientallen eitjes nodig!

ik hoop dat het jou net zo vergaat..

succes donderdag!

Posted

Bedankt dames voor jullie bemoedigende reacties. In de wachtkamer na de echo hebben we ook echt tegen elkaar gezegd we gaan er gewoon voor. Ik heb stoppen wel besproken maar de verpleegkundige (was volgens mij geen arts die de echo deed) zei dat dat niet zoveel zin zou hebben omdat we niet weten of het volgende keer beter zal zijn. En dat is op zich gek als je je bedenkt dat ik pas 26 ben en ik vorige keer 15 follikels had.

Nu je het zegt Bianca, daar heb ik ook weleens aan gedacht. Maar daar hebben ze nooit iets over gezegd ofzo, maar had ook altijd een onregelmatige en lange cyclus, dacht dat dat ook een symptoom was.

We gaan er dus gewoon voor!! En vorige keer heb ik eigenlijk ook maar 1 terugplaatsing gehad die kans van slagen had (de andere van 2 cryo's die nog maar 1-cellig waren) dus in dat opzicht scheelt het misschien niet zoveel.

Posted

Heel veel succes meid!

Ik houd je in de gaten en ik hoop zo dat het goed zal gaan komen.

Kom op Hanneke, hou de moed erin, echt je kan het!!!!!

:positive energie:

Posted

Helaas heeft het toch niet zo mogen zijn. Er komt geen terugplaatsing. 1 embryo was niet bevrucht en de andere was verkeerd bevrucht (iets met voorkernen). Het laatste stukje wat fout kon gaan in deze poging is helaas ook fout gegaan. Ben er echt helemaal kapot van. Weet ook even niet hoe het verder moet.

Posted

he bah hanneke

het zit ook niet mee he

wie heb je gesproken ?

moet zeggen dat ik echt even van mijn stuk ben nu

telt hij wel als echte poging?

omdat er van alles is mis gegaan ?

:positive energie:

dikke kus voor jou