Jump to content

Acupunctuur bij IVF zinloos

Recommended Posts

Posted

De British Fertility Society (BFS) stelt dat acupunctuur en Chinese kruidengeneeskunde bij vruchtbaarheidsbehandelingen niet helpen om zwanger te worden.

De organisatie baseert die conclusie op een analyse van gerandomiseerde trials waarin de effectiviteit van acupunctuur tijdens IVF-procedures is onderzocht. De resultaten staan in Human Fertility. Uit de analyse blijkt dat acupunctuur – op welk moment dan ook tijdens de behandeling – geen effect had op hoe succesvol de IVF was. Over het nut van Chinese kruiden waren geen trials gepubliceerd. Voor- of nadelen hiervan zijn dus ook niet aangetoond.

De voorzitter van de BFS, Adam Balen, vindt dat patiënten moeten weten dat deze ‘complementaire’ methodes niet bewezen effectief zijn.

Overigens zoeken ook in Nederland sommige vrouwen met vruchtbaarheidsproblematiek, die al dan niet bezig zijn met een vruchtbaarheidsbehandeling, hun heil bij acupuncturisten en Chinese kruiderij. Jan Kremer, hoogleraar voortplantingsgeneeskunde aan het UMC St Radboud: ‘Ja, het gebeurt best veel in Nederland.’

Er is geen officieel standpunt van de Nederlandse Vereniging voor Obstetrie en Gynaecologie (NVOG), maar wat Kremer betreft is het duidelijk: ‘Er is veel onderzoek gedaan, en het werkt gewoon niet.’ Dat is dan ook de boodschap die hij zelf aan paren meegeeft die ernaar vragen. ‘Ze moeten weten dat niet aangetoond is dat het werkt, maar ze moeten doen wat ze zelf willen. Zolang ze zich daar goed bij voelen.’ Baat het niet, dan schaadt het niet? Kremer: ‘Nee, dat zou ik nooit zeggen, want het kan wel schaden. Het kost geld en het geeft valse hoop.’

Bron: Medisch Contact

12/3/2010

Posted

Ik zeg: doen waar je je goed bij voelt. ;-) Acupunctuur, met maansteen lopen, reiki, chiropractie, Voetreflexzonetherapie,.....

Wat maakt het uit? Als je je er maar goed bij voelt, en je voor jezelf het idee hebt dat het helpt.

Alles wat ons doet ontspannen is meegenomen, toch?

Posted

Joy en Lala,

Geen acupunctuur en maanstenen, maar wel kinderasperines en B-100 complex ;-)

Ik blijf bij het standpunt dat je een flinke dosis mazzel en uithoudingsvermogen moet hebben.

Liefs Pien

Posted

Volgens mij was er een paar weken geleden hetzelfde topic met dezelfde titel. Ook daar was de conclusie, doen waar je je goed bij voelt. Er zijn ook genoeg onderzoeken die aantonen dat het wel helpt dus ja, waar ga je dan op af. Ik doe zelf acupunctuur omdat het me veel rust geeft tijdens de behandelingen. Ik denk zeker dat het in dit oogpunt goed voor mij is, ook al weet ik heel goed dat het geen garantie is voor een zwangerschap. Die punten die Jan Kremer aanbrengt "kost geld en geven valse hoop". Gaan voor mij dus niet op. Het wordt voor mij grotendeels vergoed en ik heb er geen valse hoop van gekregen, wel rust in mijn kop. En trouwens, is valse hoop zo erg???? Als dat je de behandeling doorhelpt???

Tja, mijn acupuncturiste legde me vorige week een nieuwe oefening uit waarbij ik me dan niet erg goed voel, die doe ik dus niet. Tis denk ik maar net wat je zelf wilt. Ik denk wel dat het heel belangrijk is om dit soort onderzoeken te lezen en dan je eigen mening te vormen. Wat wil je wel en wat niet!

Liefs Nathalie

Posted
Joy en Lala,

Geen acupunctuur en maanstenen, maar wel kinderasperines en B-100 complex ;-)

Ik blijf bij het standpunt dat je een flinke dosis mazzel en uithoudingsvermogen moet hebben.

Liefs Pien

Helemaal mee eens!!!

Posted

Hallo, hallo

Hier wel een fan van de accupunctuur!!! Wij hebben 2 x een behandeling gedaan voor ICSI! Bij de eerste behandeling is onze 1ste poging mislukt zonder accupunctuur, bij de 2de poging hebben we wel accupunctuur gedaan en ben er veel relaxter doorheen gekomen. Daarna wel zwanger geworden en in 2007 een kerngezonde zoon geboren!!

In 2009 weer begonnen voor een brusje, weer poging 1 zonder accupunctuur en helaas mislukt, 2de poging wel weer accupunctuur en misschien toeval of niet maar ook bij de 2de keer zwanger en inmiddels 33 weken onderweg.

Weet ook wel dat mijn accupunctuur mannetje ons hele probleem, waardoor we ICSI moeten doen niet kan laten verdwijnen maar ik heb me er wel fijner door gevoeld, ben veel makkelijker met al het hormoon geweld omgegaan en natuurlijk 2 x zwanger geworden!!

Dus tja helpt of niet.. Daar zijn de meningen over verdeelt. Wij zijn in ieder geval heel erg tevreden over de hele behandeling en onze wens is inmiddels bijna 2 x uitgekomen

groetjes Cynthia

Posted

Ik heb dan geen IVF gedaan, maar bij mij heeft de acupunctuur mij wel geholpen om mijn accu op te laden en rustiger te worden (dus om mijn uithoudingsvermogen te verlengen? ;-) ) en om een natuurlijke regelmatige cyclus te krijgen, wat ik daarvoor niet had.

Ik vind ook dat ieder voor zich mag weten en doen waar hij/zij zich goed bij voelt... Voor mij gaat de stelling dat het veel geld kost en valse hoop oplevert in ieder geval niet op!

:)

Posted

Ik heb er zelf overigens niet zo'n uitgesproken mening over, ik vind dit forum vooral een verzamelplaats voor zowel feitelijke wetenschappelijke kennis als ervaringsverhalen.

Ik zag alle extra mogelijkheden veelal als ballast tijdens de behandelingen: "alweer een verplichte afspraak", om die reden heb ik er vanaf gezien en het voor mezelf klein en overzichtelijk gehouden.

Liefs Pien

Posted

Hier ook 1 poging met acupunctuur gedaan hoor, heeft me veel rust gebracht, is helaas niks geworden, maar heeft me wel aan het denken gezet met bewuster omgaan met...stress/verwachtingen/ideeën/dromen........

En ach.....veel geld? Alles is relatief, dus ook veel geld.

Er zijn massa's mensen die naar mijn idee veel geld uitgeven aan een auto.........mag ik dan een fractie daarvan uitgeven aan dingen die mijn lichaam en geest meer in balans brengen?

Ik doe waar ik me goed bij voel en da's t beste voor mij hihihi

Posted

Helemaal mee eens Lala!!! Geld is relatief!

En als acupunctuur je op meerdere vlakken helpt... zo zag die van mij direct spataderen (was mij nog niet zo opgevallen) en na onderzoek in het ziekenhuis bleek dat de ader in mijn been niet meer functioneert en dat de ader dicht gelaserd moet worden (nu moet ik eerst ff deze poging afwachten want dit mag niet als je zwanger bent). Ik had nooit actie ondernomen als ik geen acu had gehad en dan was ik waarschijnlijk te laat geweest voor het laseren (zit nu op het randje).

Ach, gewoon lekker doen wat goed voelt.

Posted

Ik heb de 1e poging bij de cryo's en de 2e poging accupunctuur gedaan, helaas heeft niets geholpen, 3e poging dus zonder accupunctuur en zwanger, weliswaar mk maar toch. Ik vind dat het wel aardig in de papieren kan lopen. Mijn verzekering dekt van de € 75.00 die 1 behandeling koste maar € 35.00 met een maximum van € 350.00 per kalenderjaar. Reken maar uit je hebt meerdere behandelingen per poging nodig......

Maar ach iedereen moet doen waar die zich prettig bij voelt.

Ik slik net als Pieneke kinderasperine vanaf de dag van punctie en verder tarwekiemoliecapsules en een vitamine pil met alles erin.

Posted

Ik ben me er helemaal van bewust dat acupunctuur niet de oplossing is om zwanger te worden, maar het helpt me absoluut me beter te voelen.

Vanaf februari ben ik hier nu mee bezig en op advies van de acupuncturist volg ik ook een bepaald dieet en laat ik veel dingen staan. Dit had ik nooit uit mezelf gedaan.

Tot nu toe voel ik me erg goed (sinds tijden) en dat vind ik toch wel wat waard.

Gewoon lekker doen, wat goed voelt!

X, Martha.

Posted

Ik vind ook dat ieder dat voor zich moet weten. Ik heb accupunctuur geprobeerd maar ik vond het persoonlijk niks. Ik ga nu 1x in de 2 weken naar de masseuse ben ik anderhalf uur onder de pannen lekkere massage met hotstones heerlijk! En dit helpt me goed te ontspannen en ik denk dat het daar ook om gaat en net wat Pieneke zegt een dosis uithoudingsvermogen en mazzel...

Liefs,

Nathalie

Posted

Tegenwoordig moeten veel methoden evidenced based / bewezen effectief zijn.. Dat is dé trend in hulpverlening en zorg.

En het is goed dat er onderzoek is naar diverse behandelmethoden en hun effectiviteit ervan. Maar het zegt niet alles.

Nee, acupuntuur is niet bewezen effectief. Maar dat wil niet zeggen dat het in sommige gevallen niet effectief is geweest.

Veel natuurlijke of alternatieve geneeswijzen zijn niet bewezen effectief.

Het nadeel is dat onderzoeken veelal worden gedaan door sceptische medici waardoor de 'self forfilling prophesy' (zelfvoorspellende uitkomsten) snel een feit is.

Ik heb een maansteen gedragen tijdens mijn afgelopen (gelukte) ivf poging. Ook heb ik een handoplegmeneer mijn buik laten betasten één dag voor tp.

Allemaal niet bewezen effectief, maar het heeft me het gevoel, rust en vertrouwen gegeven dat ik actief iets heb kunnen doen in die ellendige wachtweken.

Tenslotte heeft de medische wetenschap nochtans geen antwoord op het feit dat bij twee identiek lijkende 'gevallen' de uitkomst verschillend is.

Leuke topic en idem antwoorden!

Posted

Ik heb nu een aantal keren accupunctuur gehad.

Ik ben begonnen omdat ik vervroegd in de overgang ben.. er werd geprobeerd om naast alle hormonen met accupunctuur de groei van follikels te stimuleren..... de eerste 2 pogingen heb ik het zonder gedaan... en toen was er steeds niks of maar 1 of 2.

De volgende poging met accupunctuur waren er ineens 5 stuks! Helaas hebben we ze er met de punctie helaas niet uit kunnen krijgen.

Vervoglens heb ik weer accupunctuur gehad bij eiceldonatie, dit om de innesteling te bevorderen.. ook bij poging 2, via ECD...... en deze is aangeslagen, ik ben zwanger.

Of het nu dankzij de accupunctuur is...dat wil ik niet zeggen, maar baat het niet dan schaadt het ook niet.. en ik voelde me er in ieder geval een heel stuk rustiger bij!

Posted

Iedereen moet doen waar hij of zij zich prettig bij voelt.

Zelf heb ik ook acupunctuur ondergaan tijdens mijn iui behandelingen; en ik vond het alleen al prettiger om rustiger te worden,want die nervositeit brak me echt op iedere keer.

Overigens werden bij mij alle sessies vergoed.

Nu stroom ik over op IVF,en ik ga zeker weer een afspraak met d'r maken.

Posted

ik doe ook acupunctuur, voel me daardoor beter dan bij de vorige pogingen zonder acu

weet niet of het zal helpen om zwanger te worden maar het verlicht me van stress, word er rustiger en ontspannen van

helpt me van mijn rugpijn en gewrichtspijn af

al met al ik voel me er beter en gelukkiger door en daardoor denk ik dat de kans op innestelen wel vergroot word

Posted

Ik heb getwijfeld om acupunctuur te gaan doen.

(Ben van mezelf geen type om dit te gaan doen, maar goed dat terzijde)

In een gesprek met de gyn aan hem gevraagd wat hij ervan vond.

Zijn mening was dat dit 'hetzelfde' zou zijn als het opsteken van een kaarsje en een flinke dosis geluk.

Maar dat ik moest doen waar ik me goed bij zou voelen.

Nou, mijn conclusie was zo klaar als een klontje, voor mij dus geen acupunctuur.

Guest Sannie66
Posted

Een zéér levendige discussie alhier! Pien, je hebt t 'em weer geflikt *grin*.

Ik ook nog even een duit in het zakje: acupunctuur is niets voor mij, maar een ieder moet doen waar zij (of hij natuurlijk) zich goed bij voelt...

Posted

Hmm....misschien kunnen we beter een topic openen "wie doet wat om te ontspannen" hihi

Daar komt het hier eigenlijk wel op neer.

Als ik de berichten lees, dan gaat het bij acu (het gevoel dan)niet zo zeer om de kansen te verhogen, maar meer voor de ontspanning en de rust.

Zie ik dat goed?

Posted

Voordat ik ging starten met de IVF ben ik wel naar een acupuncturiste geweest. En zij heeft mij geholpen om zowel lichamelijk als geestelijk weer in balans te brengen. Ik denk dat als ik dit niet had gedaan, het ook niet in 1x gelukt zou zijn.

Het is maar net hoe je erover denkt.

Posted
Hmm....misschien kunnen we beter een topic openen "wie doet wat om te ontspannen" hihi

Daar komt het hier eigenlijk wel op neer.

Als ik de berichten lees, dan gaat het bij acu (het gevoel dan)niet zo zeer om de kansen te verhogen, maar meer voor de ontspanning en de rust.

Zie ik dat goed?

Het schijnt je kansen we degelijk te vergroten. En doordat ik dat geloof, geeft dat mij rust. Hahahaha combi dus???

Posted

:toothy4: hahaha........ja hoor, mag allebei

mijn insteek is: alles wat je rust geeft verhoogt je kansen (hoe beter we (letterlijk) in ons vel zitten hoe beter het is). Maar of het daadwerkelijk doorslaggevend is........daar ben ik nog niet over uit. Vandaar mijn opmerking....

Mijn insteek met acupunctuur is altijd geweest: meer ontspannen, meer rust, meer balans tussen lichaam en geest en niet zo zeer "dit ís het, dit gaat voor een zwangerschap zorgen" .