Jump to content

Vraag aan tweelingmamma's

Henne

Recommended Posts

Hi!

Vanaf de eerste icsi hebben we gezeg dat we graag twee embryo's terug wilden, alleen hadden we er telkens maar eentje. Geen keuze dus. Nu lijkt het erop dat we die keuze wel hebben. En prompt slaat de twijfel toe. Een eventuele tweelingzwangerschap brengt meer risico's met zich mee en ik vraag me af of ik het mezelf ooit zou vergeven als er iets mis zou gaan. Vanmiddag om 14.00 uur hebben we de terugplaatsing. Eén of twee is 'in overleg'. Maar we moeten dus wel zelf een keuze aangeven. Van de acupuncturist hoorde ik weer dat twee echt een hogere kans op zwangerschap geven. Maar ja, de risico's van / op een tweeling? Hoe weeg je kansen en risico's in vredesnaam tegen elkaar af???

Mijn vraag is dus: hoe verloopt jullie tweelingzwangerschap. Hoe gaan jullie om met evt. risico's. Wat zijn die risico's eigenlijk, behalve vroeggeboorte? Hoe is het om twee kindjes tegelijk te krijgen? Natuurlijk is het maar een kans, geen zekerheid, dat je een meerling krijgt. Maar ik wil die kans (of dat risico) wel goed overdenken voor ik een beslissing neem. Op dit moment kom ik er niet uit. Erg handig om vier uur voor de tpnog te twijfelen.... Wie weet kunnenme vanuit nuchtere ervaring een beetje helpen. Dank!!

Henne

Hey,

Inderdaad moeilijke keus,wij zijn dan wel met iui zwanger geworden maar moesten ook kiezen toen er 2 eitjes bleken te zitten. En wij zijn der wel voor gegaan! En het is gelukt!!

Ben nu 18 weken zwanger van 2 schattige meisjes en tot nou toe gaat het erg goed,weet natuurlijk niet wat ons te wachten staat,en die onzekerheid en angst blijft(bij mij) de hele zwangerschap,maar dat is waarschijnlijk ook bij 1!

Ik hoop dat je op tijd de juiste keus voor jullie maken! En dat je achteraf geen spijt krijgt!

Heel veel succes!!!!

Henne,

Er zijn best tweelingzwangerschappen die niet goed gaan, daar kun je hier op het forum ook helaas een paar van vinden.

Wij hebben echter ons zoontje na een goede eenlingzwangerschap verloren door een vroeggeboorte, waar geen goede aanleiding voor te vinden was.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat je weet dat je welliswaar een hoger risico hebt op complicaties maar dat je ook bij een eenlingzwangerschap kans hebt op complicaties. Je weet het gewoon nooit. Onlangs is een goede vriendin van ons bevallen van een tweeling na 37,5 week zwangerschap, en alles gaat heel goed.

Niemand geeft je de garantie dat het goed gaat. En toch gaan de meeste zwangerschappen "gewoon" goed.

Succes met je beslissing

Snoeske

Henne,

ik kan me voorstellen dat die laatste uren nog van alles door je hoofd spookt. Als jullie altijd al wel de wens hebben gehad om er 2 te laten terugplaatsen zegt dat ook wel wat positiefs. Jullie hebben er blijkbaar de kracht wel voor.

Ik denk dat je voor jezelf moet nagaan hoeveel positiviteit je uit je keuze kunt halen. Negatieve verhalen zijn er helaas al genoeg.

Onze eigen motivatie was de wens dat er in ieder geval 1 bij ons zou blijven, maar wij geloofden er zeker in dat wij een tweeling aan zouden kunnen (mentaal). Lichamelijk is het allemaal goed verlopen en we genieten nu van onze Saar en Mees.

Succes! Laat je nog even weten wat je keuze is geworden?

liefs, Stéphanie

henne

Ik heb wel geen tweelingzwangerschap, dus kan je vraag niet beantwoorden

Wel is er bij mij een embryo geplaatst op advies van de gyn ivm de evt complicaties bij een tweelingzwangerschap.

en deze is nog steeds lekker bij mij aan het groeien!

verder wil ik je feliciteren met je hele goeie score aan eitjes en bevruchtingen,toppie!

En ook heel veel succes wensen met de TP en je wachtweken!!

toi toi

wens jullie heel veel succes met deze poging!!!

Liefs claudia

Het blijft toch in handen van de natuur.

Ik heb bij 2 ivf/icsi telekns 2 embryo's laten tp en geen zwangerschap.

De laatste x van uitstekende kwaliteit.

Bij de 1ste iui met maar 1 eitje werd ik zwanger van een eeneiige tweeling.

Het blijft een gok.

Hallo Henne

ik ben wellicht niet de meeste geschiukte om ook een antwoord te geven maar ik snap je vraag volledig.

Ik zal eerlijk zijn, als ik in jouw schoenen stond zou ik gaan voor een tp van 2, puur om de kans op een zwangerschap van tenminste 1 kindje te vergroten.

Ik heb hier al eens een enquete gedaan en ook nog eens de vraag bij mijn arts voorgelegd, hoe groot de kans was op een tweeling bij een zwangerschap ontstaan uit de tp van 2 emmies....met mijn leeftijd (35) was de kans 20%

(ik weet natuurlijk niet of er lichamelijk bij jou belemmeringen zijn, ik neem aan van niet anders had het zkh. dat wel besproken) en ik moet zeggen, ik heb me geen moment "druk" gemaakt over bv. praktische zaken, en ook niet wat betreft opvang of financien, wellicht is dat voor een ander nog wel een struikelblok.

Mogelijk ontstaan er nog cryos maar die moeten eerst nog maar eens goed ontdooien + de kans op een zwangerschap die onstaat uit een cryo is nu eenmaal kleiner dan na de tp van een vers embryo.

Wij gaan zeer waarschijnlijk voor de tp van 1 embryo maar dat is puur vanwege ons persoonlijke drama.

En daarbij is het precies zoals hier al eerder vermeld is, ook bij een eenlingzwangerschap kan de bevalling te vroeg beginnen met alle gevolgen van dien.

In ieder geval heeeeel veel succes

groetjes

Babeth

Dank jullie wel voor jullie eerlijke reacties! En inderdaad, er kan altijd iets misgaan, dat is niet gebonden aan een meerling. Zelf heb ik van dichtbij meegemaakt dat kennisen met 38 weken hun dochtertje verloren na een hele normale, spontane zwangerschap. Dus tja...

Guest jane

Hoi Henne,

Wat fijn voor je dat deze poging zo voor spoedig gaat. Ik bewonder je strijdlust! Wij hebben bij de derde poging ervoor gekozen om 2 emmy's terug te laten plaatsen. Ik moet je wel vertellen dat we de eerste en tweede poging geen TP hadden en dat "het probleem" bij mijn hubbie lag (erg traag zaad). Bij mij was alles dan ook ok. Doordat we ook graag onze kansen wilden vergroten zijn wij dus voor 2 emmy's gegaan. En idd met het risico dat ze beide zouden blijven plakken. Eva en Finn zijn inmiddels 6 en halve maand.

Een tweelingzwangerschap kan idd grotere risico's met zich mee brengen. Maar dat kan een 1ling zwangerschap ook. Het is belangrijk dat je goed voor jezelf zorgt, je rust pakt. Meer kun je niet doen.

Wij zijn heel blij met onze tweeling en we genieten elke dag. En ja, soms is het spits hier, het kan heel druk zijn. Maar het is ook zo verschikkelijk leuk!

Heel veel succes met je keuze! Ik ga je volgen!

Liefs, Jane

hoi henne

ik ben nog niet zo lang zwanger maar wij hebben ook bewust voor 2 emmies gekozen om de kans te vergroten

nu zwanger van 2 beebs en dolgelukkig

financieel en praktisch is het voor ons geen probleem

brengt wel nu al meer nadenken bij

zoek maar eens de perfecte kinderwagen haha

die komt er ook wel

bijwerkingen kan ik niet zeggen ben wel de hele dag misselijk en moet veel overgeven maar misschien was dit bij 1 ook wel het zelfde dat kun je niet zeggen

over verdere complicaties maak ik me niet druk, ga er wel vanuit dat ik een keizersnede zal krijgen

veel succes vanmiddag

Hai Henne!

Wat een spannende tijden weer voor je! ik ga keihard voor je duimen! Ook wij hadden de keuze niet, er was maar 1 embryo, maar ik was ook voor 2 gegaan al had het gekund. Al was het maar voor het gevoel, want ik heb wel begrepen dat de kans van slagen slechts enkele procenten hoger ligt.. Als je zwanger wordt is de kans dat het dan een tweeling is 25% zeiden ze bij mij in het ziekenhuis, dus dat is ook nog niet eens zo heel groot.

Heel heel heel veel succes! Ik ga voor je duimen!

Liefs Pien

Guest mama tms

lieve henne

wat moeilijk he.......

wij hebben 3 icsi behandelingen gehad

bij de eerste x 2 en geen blijven zitten

bij de tweede2 2 en 1 blijven zitten

en bij 3ex 2 en 2 blijven zitten!!!!!

het belangrijkste is volg je gevoel voor mij

voelde 2 tp echt meer kans op zwangerschap

zowel mijn 1 als tweelingzwangerschap zijn

voorspoedig verlopen

heb tot 37 weken bijna alles kunnen doen en

met precies 37 weken binnen 5 uurtjes bevallen

bij een volgende keer zou ik er echt weer 2 tp!

en risico,s heb je helaas altijd

heel veel succes vanmiddag

liefs mama tms

Hey Henne,

Ik heb er natuurlijk totaal geen ervaring mee maar ik begrijp je dillemma, wij hebben hier ook flink over nagedacht. Vanmiddag worden er 2 teruggeplaatst.

Voor ons woog de grotere kans op een zwangerschap zwaarder dan eventuele risico's... Mocht er een tweeling komen: supergraag!!! dan zijn we gelijk klaar en hoeven we nooit meer na te denken over wel of niet ongi worden.

Succes zometeen, wij mogen om half vijf vanmiddag.

Hoi Henne, Wij hebben altijd twee emmy's en cryo's teruggeplaatst gekregen. Ik wist niet dat ik de keus had voor twee...of 1.....Ik was nog erg onervaren...Ik heb me er eerlijk gezegd ook nooit druk gemaakt over risico's e.d. maar daar houd ik me in het algemeen niet zo mee bezig. Wij hebben ook een tweeling zwangerschap meegemaakt, zie handtekening. Ook toen heb ik geen link gelegd tussen een of twee kinderen dragen. Het is toen "gewoon" misgegaan en dat had ook kunnen gebeuren met 1. Maar...nu ben ik toch wel heeeeel erg benieuwd hoe het met jou verlopen is! Joy`

Meiden, ik heb zojuist twee prachtige embryootje meegekregen, beiden in het stadium 'compactie'. De andere vijf maken allemaal zelfs nog kans op de vriezer, onvoorstelbaar, we zijn zooo blij!!

Henne

Kan me heel goed voorstellen dat jullie zoooo blij zijn!!

Tot nu toe gaat deze poging helemaal naar je wens volgens mij en boven alle verwachtingen!!

:wav:

Dikke proficiat!!

voor al het geduld, volhoudingsvermogen en streffingskracht die je heb gehad om dit te bereiken!

heel veel succes in je wachtweken

Ik duim heel hard voor jullie

toi toi!!!

Liefs claudia

Henne wat super. Nu twee spannende weken tegemoet. Heel veel sterkte met dat ellendige wachten!

Ik heb zelf een tp van 2 embryo's gehad en maandag weet ik of er 1 is blijven plakken of 2......Ik heb dezelfde vraag/vragen gehad als jij hierboven stelde en vind het dus ook heel spannend allemaal.....

Ach, en beide is welkom, zowel 1 als 2, niet dan?

Groet

Lisette

• 3 weeks later...

Wij hadden ook de redenatie: mochten het er twee worden, dan hebben we er alvast maar twee. Je weet nooit of het nog eens gaat lukken.

Bij de eerste ICSI waren de emmy's niet zo goed van kwaliteit. Daarom mochten er toen al twee teruggeplaatst worden. Anders mocht dat niet bij een eerste poging, ook puur om de toch verhoogde risico's. Die poging is mislukt. Bij de tweede poging dus twee terug laten plaatsen. Die bleven beide hangen. Wauw! Nathan en Jessica zijn inmiddels 5 ½. Maar mochten we toch, ooit, nog eens een cryo terug laten plaatsen, dan doen we er maar 1 tegelijk. Voor ons is twee tegelijk eigenlijk haast niet te doen. Maar dat kwam vooral door zaken waar we toen nog geen weet van hadden. Ons zoontje zat onder de dauwworm en krabde zich open waar hij kon. Met zes maanden bleken beide kinderen zeer allergisch. Ons zoontje is dat nog. Een paar maanden na de bevalling bleek mijn man autistisch. Toen ik in de info erover dook, wist ik dat ik het ook had. Inmiddels hebben ook onze kinderen die diagnose. Vooral de eerste drie jaar zijn een heel zware tijd geweest. Toen ze anderhalf waren, was ik overspannen. En nog red ik het niet zonder een behoorlijke dosis hulp, omdat ik het overzicht niet heb over wat er thuis nodig is. Gelukkig is een verhaal als het mijne een zeldzaamheid. Het kàn je overkomen, maar ik zou er niet vanuit gaan als ik jou (of een ander; jij hebt al gekozen) was. Zie je het helemaal zitten en wilde je toch al meer kinderen - ga d'r voor. Vind je één voorlopig wel genoeg of twijfel je, dan kun je altijd voor 1 gaan.

Jeetje Bloempje,

wat eens alleen de kinderwens is een heel verhaal geworden. Een verhaal dat je van te voren nooit kunnen voorspellen. Hebben jullie veel ondersteuning gekregen van familie en vrienden? En nu, hoe gaat het nu met jullie? Redden jullie het een beetje?

lfs, Stéphanie