Jump to content

WEL veel embryo's, GEEN cryo!!!

Sandie

Recommended Posts

Hoi allemaal,

Even een vraagje. Wij gaan 20 mei weer beginnen met onze 4e IVF-poging. Maar nu zit ik toch even met een vraagje.

Ik heb nl 3 IVF-pogingen achter de rug, met telkens een hoop eicellen (15-18 stuks), waarvan er ook veel bevrucht waren (de laatste keer 11).

Maar ik heb nooit cryo's gehad!!! Ze waren nl. niet geschikt genoeg?!

Ons verzoek was om de laatste keer 2 embryo's terug te plaatsen, tenzij ze die ene nog nodig hebben om in te vriezen (in het VU vriezen ze alleen per 3 in!!), maar alleen als dat echt nodig zou zijn.

Bij de tp hebben ze inderdaad maar 1 embryo teruggeplaatst, want de rest zouden ze gaan invriezen. En je weet hoe je op dat moment bent, je bent zenuwachtig, dus je denkt er verder niet bij na.

Maar een week ofzo later kreeg ik een brief thuis, dat ze helemaal NIKS hebben ingevroren. Ze zouden dus niet geschikt genoeg zijn geweest!! Nou dan had ik liever toch 2 embryo's terug laten plaatsen, maar dat kon natuurlijk niet meer. Helaas is ook die poging mislukt.

Maar dit zit me nog steeds dwars! Hoe kan het nou dat ik van de vele embryo's die ik met de 3 pogingen heb gehad, helemaal GEEN cryo's heb.

Hoe is jullie ervaring hiermee, want ik las bij andere topics dat bij veel embryo's toch ook wel een aantal cryo's waren. En per hoeveel worden ze in andere ziekenhuizen ingevroren (bij het VU dus in rietjes van 3 stuks. Heb je er dus 4, worden er 3 ingevroren en dus 1 weggegooid!!)

Het wordt al onze 4e poging en we moeten het nog zelf betalen ook, we willen gewoon graag het beste!

Hoor graag van jullie,

Hallo Sandie

Ik vind het erg om te lezen dat ze destijds er geen 2 hebben teruggeplaatst, wat een raar beleid dat ze per 3 ingevoren worden.... als je er 1 teruggeplaatst krijg en je hebt nog 2 mooie dan worden deze niet ingevoreren? raar hoor!

Wij hadden de eerste keer 9 bevruchte eicellen daar is toen 1 top embryo van teruggeplaatst en 4 toppers werden omgedoopt tot cryo.

Onze tweede poging hadden we ook weer meerdere emmies, 2 teruggeplaatst maar geen enkele was geschikt voor cryo.

Ik weet niet per hoeveel ze bij ons ingevroren worden, bij onze cryopoging waren er 2 gesneuveld tijdens het ontdooiingsproces, de andere 2 hadden zich helaas niet ingenesteld.

Ik moet wel zeggen dat volgens mij ieder ziekenhuis andere criteria voor een cryo hanteert.En een embryo kan alleen door als de kwaliteit goed genoeg is.

Heb je nog een gesprek bij het zkh. waar je in behandeling bent geweest tot nu toe voordat je gaat starten?

Ik wens je in ieder geval veel succes!!

groetjes

Babeth

Sandie, Allereerst wat bijzonder spijtig dat ze die ene emmy niet hebben (Kunnen????) invriezen. Dan zou ik net als jij zoiets gehad hebben, dan gewoon 2 terugplaatsen, dan heb je ook een extra kans en nu zit je met niets!

Wij hebben de eerste keren ook geen cryo's gehad, alleen de laatste 3e poging wel maar niet een van de 6 cryo's zijn blijven plakken, helaas!!!! En dat ben ik op dit moment aan het verwerken. Los van het feit dat we 2 kinderen hebben gekregen hoor, daar zijn we heeel blij mee!!!

We hadden altijd veel bevruchtingen maar deze waren nooit geschikt om in te vriezen, m.i. konden ze dat op de dag van terugplaatsen al bepalen en we hebben dat tijdens het terugplaatsen ook gehoord. Ik weet dat er ook meiden weken later een brief krijgen of er cryo's zijn of niet dus ik fijn dat wel fijn om het direct te horen.

Ons ziekenhuis heeft bij mij er altijd 2 teruggeplaatst. Misschien om de leeftijd? Ik heb er eigenlijk nooit vragen over gesteld. Ik vond het prima, heb er nooit over gedacht om er bewust 1 te vragen.

De cryo's waren per 2 ingevroren. Vraag me niet waarom, ik vond dat ook prima. Ik weet niet of dat het beleid is van de Isalaklinieken te Zwolle.

Ik weet niet of je invloed hebt op het beleid van je ziekenhuis. Ik zou , als ik je vragen zie en je visie hoor, duidelijk je motivatie op papier zetten waarom je er 2 terug wilt hebben en hoe je de cryo's ingevroren wilt hebben. Dan is daar geen onduidelijkheid over. Vertel ze hoe belangrijk dit voor je is!! Zeg ook dat je teleurgesteld bent over de gang van zaken tijdens de laatste terugplaatsing en de emmy die niet teruggeplaatst is maar ook niet ingevroren. Het is letterlijk en figuurlijk een kostbare zaak!!

Ik wens je alle succes toe, als je vragen hebt stel ze gerust. Joy1

He Sandie,

Wij lopen ook in VU. Ik heb 3 ivf pogingen achter de rug, waarbij ik bij poging 1 & 2 ook geen cryo's had en wel veel embryo's. Uit poging 3 heb ik een dochter en had ik 2 cryo's. Het schijnt dat ze in VU kritisch zijn op invriezen. Alleen hele goede vriezen ze in, omdat ze anders het ontdooien vaak niet overleven. Heb je al een keer een evaluatiegesprek gevoerd na een mislukte poging ? Dit boden ze mij toen aan. Ben het gesprek toen aangegaan, daarin wordt de hele poging nog eens doorgenomen om te kijken waar het mis kan zijn gegaan. Niet dat je er iets voor koopt of zwanger van wordt ofzo..... maar je kan wel overleggen voor de volgende poging meer of minder medicijnen e.d. Hopelijk heb je hier iets aan.

Groetjes Liselot.

Bedankt voor jullie reacties!

We hebben wel gesprekken gehad hierover, maar mijn arts weet niet waarom die beslissing toen zo genomen is. Daar is ook niks meer aan te doen. Ze heeft wel uitgelegd dat de cryo's idd aan bep. criteria moeten voldoen. En dat per 3 invriezen is omdat de meesten de ontdooiing niet overleven. Maar zo zonde van die 10 embryo's! Maar goed, ik blijf er maar aan denken dat ze de ontdooiing anders toch niet overleefd zouden hebben.

Ik heb op zich wel veel vetrouwen in onze arts, ook in combi met mijn endometriose. Dus ik probeer er maar op te vertrouwen dat het allemaal gaat zoals het hoort... Maar ik blijf het zonde vinden...

@ joy1: wat jammer dat het niet verder meer gelukt is. Ook al heb je gelukkig 2 kinderen, dit is natuurlijk toch een verlies... sterkte met het verwerken.

Ik weet alleen dat het heel erg wisselt per ziekenhuis wat ze wel en niet invriezen. Sommige ziekenhuizen (zoals het EMC en kennelijk ook het VU) zijn heel kritisch. Daar is natuurlijk wat voor te zeggen, op teleurstellingen van niet goed ontdooien zit je ook niet te wachten.....maar voor je gevoel ben je toch kansen kwijt. Weet je verder iets over de kwaliteit? En wat dan de criteria zijn voor invriezen? Ik zou proberen meer te weten te komen, vraag gewoon goed door. Dat is moeilijk hoor, ik het EMC kreeg ik ook gewoon geen sjoege. In ons dossier staat niet eens duidelijk wat de kwaliteit van de embryo's is geweest.

Het andere uiterste hebben we gisteren in Voorburg meegemaakt, waar we per embryo de fase en kwaliteit te horen kregen. Maar ook daar zeiden ze wel: cryo's zijn een cadeautje en geen standaard iets. Voor invriezen moeten ze eigenlijk top zijn en de beste plaats je natuurlijk al vers terug.

Het is enorm zuur en ik zou zeker het gesprek aangaan. Want als je wel zoveel embryo's hebt en ze zijn kennelijk bijna allemaal matig / redelijk, moet je dan niet proberen betere embryo's te krijgen? En hoe dan? Het kan per poging verschillen, maar drie pogingen met een zelfde soort resultaat moet je toch aan het denken zetten....

Hoi Sandie,

Kan me voorstellen dat dat erg frustrerend is! Dan stellen ze zeker hoge eisen zeg!

Bij medisch centrum kinderwens vriezen ze de cryootjes per stuk in.

ICSI 1 en 2 een gemiddelde van 10 eitjes en 8 bevruchtingen en de ene keer 5 cryootjes en de andere keer 4. Van die 5 cryootjes zijn er 2x1 cryo teruggeplaatst, de andere waren niet goed ontdooit.

Van die 4 cryootjes zijn er 2 teruggeplaatst en zijn er 2 niet goed ontdooit.

Als ik jou was zou ik ook maar eens in het ziekenhuis gaan babbelen!

Groetjes Nathalie

Hoi Sandie,

Wij zijn weg gegaan bij het ziekenhuis waar ze 1 cryo van ons in de prullenbak hebben gegooid. Er zaten 3 cryo's in 1 rietje en deze cryo's zijn alle 3 goed ontdooid.

Tja, daar ben je dan mooi klaar mee.

Hun reactie was dat niet alle cryo's goed ontdooien en die derde die in het rietje is gedaan zou het waarschijnlijk toch niet gaan halen.

Wij waren hier erg boos om en vonden dat ze aan het 'kans berekenen' zijn geweest met onze embryo's.

Ze gaven aan dat dit het beleid is van het ziekenhuis.

Na 2 gesprekken hebben ze ons te kennen gegeven dat ze bij ons max. per 2 in 1 rietje zouden invriezen. (we werden eindelijk gehoord)

Daarnaast zijn er nog wat meer dingen gebeurd die bij ons 'verkeerd' vielen en daarom zijn we weg gegaan.

Wat ik vervelend vind in onze situatie is dat we goede embryo's krijgen, en de eerste keer 3 cryo's hadden en nu 1 cryo en dat het nog niet gelukt is.

Je zou toch denken dat we dan toch wel een goede kans zouden hebben.....

Dat vind ik zo wrang!

Nu we in een fertiliteitskliniek onder behandeling zijn krijgen we meer uitleg en worden er evt. cryo's per stuk ingevroren.

Wij zijn nu erg tevreden waar we nu zijn.

Ik wil hiermee zeggen, ben niet terughoudend om eens 'rond te snuffelen' naar andere opties om een volgende poging te gaan starten.

Als jullie ergens ontevreden over zijn geef dit dan aan en als dit niet naar jullie tevredenheid behandeld wordt zou ik het wel weten.

Heel veel succes!!!

Ik heb gelukkig 1 cryo, die ik ook ontzettend koester.

Toch is het mij nog steeds niet duidelijk waar die norm ligt, omdat het overal weer anders is. Ook met hoeveel ze worden ingevroren per rietje.

Moet Nederland niet eens op 1 lijn gaan zitten, overal dezelfde regels.

Zodat wij ook meer duidelijkheid hebben, het blijven toch onze kleine embryo's.

Groet,

Een gedeelte van onze behandeling vindt ook in het VU plaats (bevruchting, tp en cryo-opslag). Beide keren hadden we cryo's, en deze werden per 2 in een rietje ingevroren. Laatste keer hadden we een oneven aantal cryo's om in te vriezen, en hebben we nu dus ook nog 1 rietje met 1 cryo.

Ik merk dat dit mij ook bezig blijft houden... we hadden 9 eitjes, 5 bevruchtingen. 2 Toppers en 3 goede.

De drie waren goed genoeg voor terugplaatsen, maar niet voor invriezen.

Ik heb aan de arst gevraagd waarom we dan niet bv 1 topper terugplaatsen, 1 goede terugplaatsen en 1 topper invriezen. Dan heb je in ieder geval nog 1 topper "achter de hand" en nu weet je dat je poging anders geheel over is.....

Ze wist hier niet het antwoord op, ze vond het wel een goede vraag.

Haar advies, vraag dit nog eens na als je weer bij het lab bent.

Als ik een zinnig antwoord ga krijgen, dan horen jullie van mij.

gr Zomer

Jeetje, dat verschilt dus toch echt wel per ziekenhuis/kliniek!

Ik snap dat het invriezen ook echt afhankelijk is v/d kwaliteit.

Maar ik vind het zo wrang dat ik (de laatste keer) 11 embryo's had en dat er helemaal niks is ingevroren.

En het hormonen spuiten is gewoon een drama voor mijn endometriose. Het mooiste zou ook zijn, als ik geen hormonen hoef te nemen, maar gewoon een poging uit de vriezer kan halen...

Weet je, je bent al zo zenuwachtig en ook nog van slag door die hormonen (ik zit bijv. nu al maaaanden in volledige onderdrukking door de Zoladex en zodirect word ik weer in het andere uiterste gegooid door de hormonen. Heb ik er natuurlijk allemaal wel voor over. Maar in mijn koppie is het dan ook wel een beetje een warboel). Ik ging er dan ook altijd van uit dat het allemaal gaat zoals het hoort.

Maar ik denk dat ik nu met deze keer toch wat duidelijker zal zeggen hoe of wat.

Dat ze dan idd desnoods per 2 in moeten vriezen ipv per 3. Ik betaal er zelf voor, toch?

Bedankt in ieder geval voor jullie reacties!!

En heel veel succes met alles!!

Ik kan mij voorstellen dat je teleurgesteld bent wanneer er geen cryo's zijn, maar veel embryo's. In jouw geval zou het zeker de moeite waard zijn om te vragen of er wellicht twee teruggeplaatst kunnen worden. Het kan best zijn dat tussen die verse embryo's er meerdere zijn die goed genoeg zijn om teruggeplaatst te worden. Misschien dat je voor een volgende poging eerst nog een gesprek kunt voeren met het ziekenhuis hierover.

Mijn cryo's waren overigens per stuk ingevroren bij de Isala-klinieken in Zwolle.

Hoi Sandy,

Ik loop ook in het VU en ik had 8 cryo's en deze zijn per twee in een rietje ingevroren. Ik begrijp niet waarom jou is verteld dat ze per drie invriezen. Is dat nieuw beleid of zo? Mijn cryo's zijn vorig jaar juni ingevroren. Ik zou ook niet willen dat ze ze per drie hadden ingevroren want dan had ik een poging minder gehad. Niet dat dat bij mij veel had uitgemaakt trouwens want ik ben niet zwanger geworden van de cryo's (de laatste poging is nu ook weer net mislukt) terwijl er 7 van de 8 goed ontdooid zijn....

Ik zou inderdaad nog eens goed praten in het VU of het niet mogelijk is per 2 in te vriezen. Oh ja, dat van die hoogste kwaliteit klopt we, mijn cryo's waren allemaal heel mooi (en ook heel mooi na ontdooiing). Ook frustrerend hoor, dat je daar dan niet zwanger van raakt....

Hoi Hoi

Is idd jammer dat er voldoende embryo's zijn maar niet goed genoeg om in te vriezen

Ik heb laatst men eerste ivf gehad en had 11 eicellen waarvan er 6 bevrucht zijn ze hebben een 8-cellige(goede)terug geplaatst maar de overige 5 waren 4-cellig maar waren niet goed genoeg om in te vriezen.

Ik vond het ook flink balen hopelijk vinden de zkh hier ooit nog een goede oplossing voor omdat je anders steeds evt een nieuwe poging moet doen en is ook lichamelijk meer belastend vanwege de punctie etc

Liefs Elvira

hoi sandie

ik heb ook geen cryo's gehad

maar in zwolle vriezen ze ook wel 1 in

heb alle keren 2 emmies terug gehad

1e en 2e x ivm mindere kwaliteit

en 3e x omdat het de laatste keer zou zijn maar toen wel 2 toppertjes

heeft niks met leeftijd te maken ben net 30

Hallo Sandy,

Ik ben 39 (bijna 40) en liep bij het WFG/VU. Ik heb heel weinig eicellen geproduceerd (hooguit 5). Bij de 1e en de 2e IVF geen cryo's (gebruikte toen Decapeptyl en Gonal F). Bij de 3e IVF heb ik Menopur gebruikt er is één embryo teruggeplaatst, maar men heeft er 2 kunnen invriezen. Het 'verse' embryo is niets geworden. Van de cryo's heeft er eentje het ontdooiingsproces niet overleefd, maar de andere is daarentegen als een gek gaan delen. Dit gekkie gaat er over nog maar 5 weekjes uitkomen.

Alles is dus mogelijk. Ik zou als ik jou was goede navraag doen bij het VU. Misschien dat het met andere hormonen wel lukt.

Heel veel succes meissie.

Liefs

Natas

Ik zou daar me niet verder laten behandelen.

Ze hebben het kunstje al 3 keer gedaan en drie keer niet gelukt. Waarom zou een 4e poging bij hen wel lukken? Let op: ik zeg absoluut niet dat een 4e (of 5e etc) poging niet zal gaan lukken, maar bij datzelfde ZH... Nou dat weet ik niet...

Ik zou overstappen naar een ander ZH waar ze meer kunnen en jullie een grote kans dus kunnen geven.

Ik loop zelf in Dusseldorf en ben daar erg tevreden over. Nee, ben helaas (nog) niet zwanger, maar heb er wel een beetje vertrouwen in.

In Dusseldorf (hierna DD):

- bepaal je ZELF of je er 1, 2 of 3 laat TP'en

- vriezen ze ALLE embryo's in die je niet direct laat TP'en. Ze gooien dus niets weg

- ontdooid 90% goed, in tegenstelling tot de 60% in NL

- Assistent Hatching

- Embryo Glue

- Andere medicatieschema's

- etc etc

In NL ontdooid maar zo weinig goed terwijl in NL alleen zgn toppertjes worden ingevroren, terwijl in DD 90% goed ontdooid en ook het 'schorriemorrie' onder de embryo's wordt ingevroren.

Dit heeft te maken met het volgende:

In NL krijgt een ZH 1580 voor 1 IVF of ICSI poging. Daarvan moeten ze al het labwerk, echo's, bloedprikken, invriezen, terugplaatsingen ed doen.

In DD betaal je:

IVF 1300

ICSI 2300

AH 160

Cryo TP 230

Bloedprikken verschilt

etc etc etc

Hoe is het dan mogelijk dat in NL een ZH van die 1580 ALLES kan doen? Nee is niet mogelijk dus ze proberen op zo weinig mogelijk cryo's uit te komen want voor de cryo's worden ze nou eenmaal niet betaald.

Dat in DD meer cryo's ontstaan komt trouwens omdat men van de Duitse wetgeving de embryo's niet te ver mag laten doordelen voordat het de vriezer in gaat en hele jonge embryo's zijn beter in staat het invriezen en ontdooien te overleven dan oudere embryo's

(neeeeee heb geen aandelen in DD)

;)

Hallo allemaal,

Ik loop ook in het Vu en ben tervreden.

Ik heb in maart mijn eerste IVF gehad en Zwanger,helaas na 8 wk een mk.

Wij hadden 17 eitjes en 10 bevruchtingen,1 TP en dus 9 over. 8 zijn er uiteindelijk ingevroren. Ik vroeg mij ook al af wat er met die ene is gebeurd,later kwam ik er inderdaad achter dat die weg is gegooid omdat ze ook bij ons per 2 in een rietje zitten. Dat houdt dus in dat ik nog 4 cryo pogingen heb. Dit doen ze per 2 ivm ontdooiing. Als de ene het niet overleeft dan misschien de ander wel en als ze het allebei overleven dan wordt de beste teruggeplaatst.

Tevens vind ik het voor mezelf fijn in het Vu te lopen omdat ik daar ook bij de gynaecoloog loop ivm endo.

Voor de vrouwen die zwanger zijn. Gefeliciteerd!

Voor de vrouwen die net als ik nog bezig zijn,succes!

Groetjes.

Ik lees hier echt met verbazing over wat er zomaar met al die embryootjes gebeurd. Vind het toch eerlijk gezegd een beetje vreemd dat er zomaar embryo's weggegooid worden omdat ze niet volgens het "beleid" in een rietje passen???

En als je heel streng bent met de criteria voor invriezen dan blijft er toch helemaal niks over lijkt me?? En het argument dat ze dan misschien niet goed ontdooien.....

Stel je voor je hebt 10 embryo's die niet goed genoeg zijn voor in de vriezer: uiteindelijk 0 embryo's over. Vries je ze wel in en 40% ontdooit maar goed: dan heb je nog wel fijn 4 embryo's over en dus een kans.....

Zelf moet ik nog voor intake gaan voor IVF/icsi, maar met dit topic in mijn achterhoofd ga ik dan wel goed navragen wat daar (we gaan naar geertgen)het beleid is. Het is denk ik wel fijn dat ze bij het lab precies weten wat je wil dat er met je embryootjes gaat gebeuren.

Ik zit echt met open mond te lezen hoe er omgegaan wordt met dit kostbare gebeuren!

Wij lopen in Meppel-Zwolle en toen ik 3 jaar geleden IVF deed had ik 8 eitjes om inte vriezen. Dit werd toen per 2 gedaan. Ik heb dus 4 rietjes met 2 cryo's erin.

Nu zijn we bezig met een brusje en vertelde de gyn ons, dat ze tegenwoordig maar 1 in een rietje doen, omdat dit de kansen vergroot.

Dan had ik 8 kansen gehad...

Mag niet klagen, als ik het met jullie ziekenhuis vergelijk...

Thanks weer voor alle reacties.

Ik begin toch stiekem een beetje te twijfelen of ik nou wel goed zit bij het VU.

Ik zit er, net als Jacky75, ook goed ivm mijn endo. Maar als ik lees dat ze bijv. is Dusseldorf hele andere medicatie/methoden gebruiken.

Ik had van tevoren wel op internet flink lopen zoeken naar de slagingspercentages enzo (hadden nog gedacht aan Engeland of VS), maar kwamen niet echt uit op Duitsland.

wat moet ik nou, ik begin in principe de 20e al met hormonen spuiten?!!!

Ik wil aan de ene kant niet weer wachten (we zijn al zoooo lang bezig), maar ja, ik wil toch wel de beste resultaten!

Ik ga sowieso straks bellen en nog eens vragen per hoeveel ze nou invriezen. En of ik daar zelf wat over te zeggen heb, aangezien we het zelf betalen...