Jump to content

ivf de dupe van aankomende bezuinigingen???

Recommended Posts

Posted

Hoi allemaal,

Hier even een berichtje die ik jullie niet wil onthouden, ik las het gisteren in de krant en schrok daar zelf behoorlijk van. Uiteraard wil ik niemands stem beinvloeden, het is alleen ter informatie.

Bron: http://extra.volkskrant.nl/opinie/artikel/show/id/5940/artikel/list/tag/vvd

De VVD wil gehoortoestellen, prothesen, incontinentieluiers, aangepaste computers voor lichamelijk gehandicapten, maar ook de medische behandelingen voor bijvoorbeeld chronische voorhoofdsholteontsteking, incontinentie en IVF niet meer vergoeden. Daarnaast verhoogt de VVD het eigen risico naar 300 euro per Nederlander. Ook hier zijn vooral chronisch zieken de dupe.

Posted

Jeetje zeg, hier schrik ik ook behoorlijk van! Wat een idioten bij de VVD. Ze zouden zelf eens moeten weten hoe het is om in de medische molen te zitten vanwege een kinderwens. Dan piepen ze wel anders. Het word toch voor de meeste mensen haast onmogelijk om IVF of ICSI te doen wanneer het niet meer vergoed word? Zijn ze gek ofzo. Sorry hoor, maar hier kan ik me echt kwaad om maken.

En 300 euro eigen risico vind ik ook van de gekken. Die 150 euro van nu vind ik zelfs al belachelijk, laat staan het dubbele bedrag! Ik hoop nu serieus dat ze niet teveel stemmen krijgen...

Posted

Nou dit is een bericht om boos van te worden zeg!!

Belachelijk!!

Wat denkt de VVD wel niet...

Dus als je op de natuurlijke manier geen kinderen kan krijgen, dan moet je maar zien!

Wat heel veel mensen kunnen de kosten gewoon niet opbrengen! Belachelijk!

Guest Mart
Posted

Ik wil geen politieke discussie hier op dit forum, maar hier kan ik natuurlijk niet omheen. Ik ben dan ook absoluut geen fan van de VVD.

Het is en blijft een partij voor de rijken. Ze denken eerst aan zichzelf en dan aan een ander...

En wat Rutte betreft, het mamakindje heeft nog geen eens een vrouw, dus wat interesseert hem het nou een biet dat het ivf uit het pakket gaat.

Hier laat ik het trouwens bij, want ik respecteer ieders eigen mening.

Posted

Tja, ik ben sowieso al geen vvd stemmer..... maar ga dit wel even bij mijn vriend neerleggen ;-) Feit is en blijft dat ivf/icsi één van de weinige dingen is die nog uit het basispakket gesloopt kan worden. Dus áls er bezuinigd moet worden, is dit iets dat als één van de eerste dingen gaat sneuvelen. Ik zou wel eens een bekostiging willen zien van de gevolgen. Want er zullen dan een stuk minder kinderen geboren worden. En die mensen (arbeidskrachten) heb je t.z.t. toch écht nodig. Of je moet immigranten toelaten en daar is de vvd dan ook weer niet echt happig op :la:

Meiden, veel wijsheid toegewenst woensdag. En laat dit niet alles beinvloeden. Als puntje bij paaltje komt, zullen weinig partijen zich hard maken voor vergoeding van ivf/icsi vrees ik.

Posted

shocking....dit is niet normaal. nu was ik toch al niet van plan om te stemmen op de VVD, maar dit is wel erg....niet alleen omdat ze o.a. ook vergoeding voor IVF willen schrappen, maar wat met de rest??? alsof het leven zo goedkoop is...zolang de heren er maar zelf geen last van hebben, dan maakt het hun niet uit waar ze in korten...grrrr

Posted

Lastig hoor zo'n politieke discussie!

Ik ben erg benieuwd naar de standpunten hierover van de andere partijen.

Wat mij wel dwars zit is dat dit stuk niet door een journalist is geschreven maar door Job Cohen, of in ieder geval iemand van de PVDA.

En tja met modder naar elkaar gooien, daar zijn ze goed in.

Zoals dat eigen risico van 300 euro kan ik in hun partijprogramma niet terug vinden (66 pagina's over de zorg alleen al)

Kort gezegd vraag ik mij dus af of dit werkelijk standpunten van de VVD zijn of dat dit kwaadspreken en onrsut zaaien van de PVDA is.

Posted

kijk dat bedoel ik nu....heb je eindelijk een verzekering met bv. 4 of meer pogingen (ONVZ) krijg je dit geleuter weer, en even los van de ivf, ik vind dat de zorg in zijn totaliteit niet aangepakt moet worden.

zucht

Posted
Lastig hoor zo'n politieke discussie!

Ik ben erg benieuwd naar de standpunten hierover van de andere partijen.

Wat mij wel dwars zit is dat dit stuk niet door een journalist is geschreven maar door Job Cohen, of in ieder geval iemand van de PVDA.

En tja met modder naar elkaar gooien, daar zijn ze goed in.

Zoals dat eigen risico van 300 euro kan ik in hun partijprogramma niet terug vinden (66 pagina's over de zorg alleen al)

Kort gezegd vraag ik mij dus af of dit werkelijk standpunten van de VVD zijn of dat dit kwaadspreken en onrsut zaaien van de PVDA is.

Ik ben het helemaal met je eens hoor! Maar ik vond wel even noemenswaardig op dit forum omdat ik er echt van schrok.Ik wil ook niemands stem verder beinvloeden, maar het komt natuurlijk niet zomaar uit de lucht vallen.

Posted

het is natuurlijk verschrikkelijk maar niet alleen de vvd wil bezuinigen in de ziektekosten.

de vvd is wel de enigste die nog vecht voor de belasting teruggave van eigen huis bezitters. dus zeker geen partij voor de rijken. ik vind dat de terug gave van de hyphtheek belasting toch ook een heel belangrijk punt. liever iets meer aan aan de ziektekosten betalen dan straks 500 euro minder elke maand omdat ik van mijn hyphotheek niks meer terug krijg.

daarnaast is het inderdaad een uitspraak van de pvda en ik geloof niet dat ze dat voor elkaar zouden krijgen want dan heb je op de lange termijn een heel groot probleem want als mensen de ivf zelf zouden moeten betalen kunnen alleen mensen met een hoop geld dat en heel veel mensen niet wat betekend dat er minder kids worden geboren en de bevolking minder wordt en dat is volgens mij niet de bedoeling want dan heb je straks echt een probleem als het pensioengeld op is

Posted

Volgens mij willen vrijwel alle partijen de hypotheekrente alleen beperken voor duurdere huizen (dus in mijn ogen treft dat de 'rijken', oftewel de hogere inkomens). En dan gaat ook nog eens geleidelijk ingevoerd worden.

Van die IVF is wel balen inderdaad. Ik had nog niet echt gekeken hoe de partijen daar over denken. Wel interessant om de programma's op na te lezen.

Posted

Nog even het partijprogramma over de zorg doorgelezen (wat een boekwerk!)

Wat ze willen is dat aanvullende zorg uit het basispakket gaat, maar bij de aanvulende verzekeringen erbij komt, dus opzich gaat het niet geheel onvergoed worden maar je hebt gewoon een aanvullende verzekering hiervoor nodig.

Ook pleiten ze ervoor dat mensen meer natura polissen gaan afsluiten, omdat dit enorm veel geld in polisbedrag scheelt en in zorgkosten. De mensen die hier niet voor kiezen, zouden dan eventueel een hoger eigen risico gaan krijgen, omdat ze hier dan niet voor kiezen.

Voor mijn gevoel blijven er keuzes over en word je niet gedwongen tot het 1 of ander.

Ik lijk nu net aan het spreken voor de VVD, maar ik vind dat alle feiten moeten kloppen voordat iedereen zijn conclusie trekt.

Wat je er mee doet moet je natuurlijk zelf weten. Dat is het fijne van kunnen kiezen!!

Posted

Maar dan moet je nog maar afwachten of je voor een aanvullende verzekering geaccepteerd wordt. Als je eenmaal in het medische traject zit, is het bijna niet meer mogelijk om aanvullende verzekering te krijgen. Bij ONVZ werd ik namelijk eind vorig jaar niet geaccepteerd voor een aanvullende verzekering die ziet op extra vergoedingen ivf/icisi. Dus dat betekent dat een vrouw zich al tijdig aanvullend moet verzekeren, ook al weet ze dus nog niet of ze ooit gebruik moet maken van ivf/icsi.

Posted

Indien IVF alleen nog uit de aanvullende verzekering vergoedt kan worden, zal waarschijnlijk de basisverzekering goedkoper worden en zullen er vele aanvullende verzekeringen de vergoeding van IVF opnemen, dus ook duurder worden, per saldo gelijk.

Met 1 groot verschil, mensen die de premie niet betalen, vanuit mijn werk weet ik dat dat er een hele hoop zijn, kunnen niet uit de basisverzekering worden gezet maar wel uit de aanvullende verzekering.

Wat is het gevolg?

Mensen die netjes de premie van de ziektekostenverzekering betalen blijven in aanmerking komen voor IVF/ICSI etc. op grond van de ruimere aanvullende verzekeringen.

Mensen die hun premie niet betalen kunnen geen aanspraak maken op hele dure behandelingen zoals icsi/ivf die niet om levensbedreigende zaken gaan.

Posted

En wat als je de premie voor de aanvullende verzekering wel wilt betalen, maar niet kunt?

Er zijn zoveel mensen de laatste tijd hun baan kwijtgeraakt waardoor ze inkomensverlies hebben. Soms zitten mensen, door overmachtsituaties, in een financieel moeilijke positie. Stel dat je dan ongewenst kinderloos bent, wat dan?

Ik vind dat dergelijke behandelingen voor iedereen toegankelijk moeten zijn. Ongewenst kinderloos zijn is tenslotte iets wat je overkomt en niet iets waar je voor kiest.

Posted

Het blijft toch moeilijk hoor, al die vergoedingen. Er moet natuurlijk wel ergens op bezuinigd gaan worden. Mijn man en ik horen zelf tot de hogere inkomens, maar hebben daar ook lang voor gestudeerd en we werken ook 50(ik) en 40 uur in de week.

Oftewel we hebben best wel een inkomen samen, maar dat komt ook niet vanzelf binnen. En dan is het toch soms wel jammer dat je meteen gekort wordt (hogere belasting, bijna geen toeslagen etc.) als je iets meer verdient.

Vind wel dat ivf (ook zoals studeren)iets is wat voor iedereen beschikbaar moet blijven. Het is toch beter als er meer kids geboren gaan worden.

Maar eerst nog ff goed nadenken dus voordat we naar de stembus gaan......(weet dus niet of het wel vvd gaat worden)

Posted

Ik schrik ook wel een beetje van dit bericht!

Ik ben vvd stemmer en vind veel van hun ideeen dus heel erg goed..

ook omdat we een eigen bedrijf hebben..

Voor ons is dit in ons geval dus slim om voor het bedrijf vvd te stemmen maar prive daar in tegen is dan een ander verhaal.:nono: Echter voor onze situatie zou de vvd toch voordeliger zijn zelfs als ik icsi etc zelf moet betalen..maar dat is natuurlijk puur mijn eigen situatie.. en hierbij vallen wij echt niet onder de "rijke"..Veel mensen met eigen bedrijf zullen wel vvd stemmen omdat er anders ook heel veel failiet gaan door de regels die ze toepassen..Toch vind ik het wel heel erg rot om mijn stem aan hun te geven met dit standpunt..:sad:

Zelf denk ik dat veel partijen zorgkosten ivf etc. onder de loep zullen gaan nemen en er wellicht wel wat gaat veranderen gezien de ecconomie.

esther

Posted

Is dit wel echt waar en is het geen mening/ modder gooien van een andere partij. Ik ben een echte VVD-stemmer. NIet omdat ik rijk ben maar omdat ik van mening ben dat het het beste is voor de samenleving en de economie.

Voor de maatschappij is het ook niet goed om ivf/icsi uit de basiszorg te schrappen.

Zeker met de huidige vergrijzing. Daarom lijkt het me niet geheel waar. En ik moet maar zien wat de andere partijen voor maatregelen treffen.

Omdat de VVD nu zo hoog staat wordt alle modder die richting in gegooid.

Ik vind het Belgische systeem beter. 6 volledige ivf/icsi per vrouw.

Maar dat vind ik. Eigenlijk mag het nog wel meer.

Ik zie er niets over in het partijprogramma staan.

Wel is mede door de VVD embryoselectie goedgekeurd. Dit vind ik weer heel positief. Het zal ook toegankelijker worden.

Iedereen moet kiezen wat het beste bij hem of haar past. Alleen wel op juiste en volledige gronden.

Posted

Mensen met een minimuminkomen tot 125% van het geldend minimumloon kunnen gebruik maken van de collectieve aanvullende verzekeringen van gemeenten, waardoor zij samen met de zorgtoeslag voor een bedrag rond de EUR 60,00 per maand volledig aanvullend zijn verzekerd voor een pakket wat iemand anders rond de EUR 125 per maand kost....

Ik ben geen VVD stemmer, maar de informatie moet wel eerlijk blijven....

Posted

Ik heb net en partijprogramma van de VVD doorgespit en waar ik ook zoek, ik kom dit echt echt nergens tegen. Let wel....dit zijn de woorden van Job Cohen. Ik twijfel dus wel aan de betrouwbaarheid gezien het feit dat politici elkaar vandaag de dag alleen maar 'afmaken'.

Misschien een email sturen aan de VVD of dit echt waar is?

Posted

Lisette,

mij was het ook neit geheel helder, goed idee, ik heb een mail gestuurd

(haha mijn man zal wel in een stuip schieten, jij mailen met de VVD???!)

anyway, misschien komt er een verhelderend antwoord

groetjes

Babeth

Posted

Goed idee om een mail te sturen!

Wij behoren zelf trouwens ook tot de hogere inkomens (mn man dan vooral :)), dus het is absoluut niet mn bedoeling om de vvd af te kraken! Maar het is gewoon wel de moeite dit te benoemen en even te bespreken. Meiske goed dat je mailtje hebt gestuurd, al vraag ik me af of ze dat eerlijk zullen antwoorden... En wij kunnen dan misschien wel een poging zelf betalen, maar ik vind het wel sociaal aan anderen te denken.

Posted

Hoi Daruma

Wij hebben weliswaar recht op 3 vegoede pogingen maar omdat we in Brussel in behandeling zijn is onze eigen bijdrage € 3300 per poging, en we beseffen ons dat we in een positie zitten dat we het ons kunnen permiteren, en we kunnen financieel gelukkig ook een 4de en 5de etc. doen maar juist daarom vraag ik het me ook geregeld af, wat als dat nu niet het geval was geweest. Er zijn zat mensen die hard werken en die bedragen niet op kunnen brengen, het kan toch niet waar zijn dat zij dan mogelijk niet eens 3 pogingen kunnen starten?!!

of ze eerlijk zullen reageren is maar de vraag, van de andere kant is het ook maar de vraag als dit echt hun ideeën zijn of ze het er werkelijk er door zullen krijgen...

groetjes

Babeth

Posted

Als je het verkiezingsprogramma van de VVD, hoofdstuk zorg, leest dan staat er niet letterlijk dat ivf/icsi uit het basispakket gaat, maar impliciet is het wel degelijk uit het programma af te leiden. Zie hieronder een fragment uit het verkiezingsprogramma (p. 19, te downloaden via de website vvd). Vetgedrukt door mij.

De VVD vindt de verhoging van het eigen risico zoals voorgesteld in de ‘brede heroverwegingen’ onaanvaardbaar. De VVD houdt vast aan het eerder voorgestelde eigen risico van 300 euro per jaar. Ook een eigen bijdrage voor een bezoek aan de huisarts is voor de VVD niet acceptabel; het onder het eigen risico brengen van de huisarts volstaat. De VVD kiest voor een kleiner collectief verzekerd pakket. Middelen die niet op medische behandeling of genezing zijn gericht of individueel verzekerbaar zijn, blijven buiten het pakket. Innovatie maakt de zorg beter en soms goedkoper. Door zorgondernemers de ruimte te geven, zullen de kwaliteit van zorg, de service en de klantvriendelijkheid naar patiënten toenemen. Zo verbetert nieuw zorgondernemerschap de kwaliteit van zorg en verzorging - en kan de premie omlaag.

Posted

Als het erop aankomt zal ivf/icsi bij weinig partijen 'heilig' zijn. Ik haal onderstaand artikel er nog maar even bij... En zie ook grappig genoeg dit topic, dat juist gaat over het nieuws dat er 6 pogingen vergoed gaan worden:http://www.ivfmoeders.nl/showthread.php?t=8656

Ik geloof niet dat het aantal vergoedde ivf pogingen iets is dat een partij (welke dan ook) op zal nemen in een verkiezingsprogramma. Daar is het toch totaal neit belangrijk genoeg voor. Ja, het kost veel geld. Maar dan zou eerst eens doorgerekend moeten worden wat het kost als al die kinderen niet geboren worden. Hoewel de moeders dan misschien wel juist blijven werken ;-) ..... Een mail aan de VVD, maar ook aan andere partijen over een standpunt in dit onderwerp kan natuurlijk nooit kwaad. Maar persoonlijk zou ik er mijn stemgedrag niet voor wijzigen zolang het allemaal zo vaag is. Vier jaar is lang. Verkiezingsprogramma's zijn niet heilig. Er moeten altijd compromissen gesloten worden en tijdens campgnes wordt alles mooier voorgesteld en andere partijen altijd de zwarte piet toegespeeld. Laat je niet gek maken en stem gewoon waar je je het beste bij voelt.

Geen taboes bij bezuinigingen zorg

(Novum) - Alle onderwerpen moeten bespreekbaar zijn als de overheid erin wil slagen om miljarden te bezuinigen in de zorgsector. Dat zegt bestuursvoorzitter van het College voor zorgverzekeringen (CVZ) Dik Hermans zaterdag in een gesprek met Trouw.

"Sommige dingen zijn zo duidelijk dat je haast zou zeggen: 'eigen schuld, dikke bult'." Hermans noemt als voorbeeld mensen met een longziekte die stug blijven doorroken en mensen met obesitas. "Moet je de schade, die mensen zichzelf toebrengen, volledig blijven verzekeren?"

Als je als gevolg van de economische crisis zoveel moet bezuinigen, kun je niet langer om taboes heen, zegt Hermans, een van de belangrijkste adviseurs van minister van Volksgezondheid Ab Klink (CDA). Volgens hem is dit noodzakelijk om het zorgstelsel betaalbaar en de maatschappelijke steun op peil te houden.

Het CVZ adviseert Klink over de samenstelling van het basispakket. Hermans oppert verder onder meer de tandverzorging voor jongeren tot 21 jaar deels uit het basispakket te halen, zodat ook deze groep zich zou moeten bijverzekeren voor tandheelkundige zorg. Ook komt de vergoeding van de pil en ivf-behandelingen weer ter discussie te staan, denkt de CVZ-voorzitter. Daarnaast kan op vergoedingen voor dure merkmedicijnen, zoals cholesterolverlagers, volgens hem meer worden bespaard.

Volgens Hermans wordt veel onderzoek gedaan waar geen medische noodzaak voor is, bijvoorbeeld bij kanker. "Een oncoloog vertelde me eens dat zeventig procent van zijn diagnostisch onderzoek eigenlijk medisch overbodig is. Daar schrik ik van, dan heb je het over aanzienlijke bedragen."

Ook de zorgkosten in het laatste levensjaar worden weer opgerakeld. De Raad voor Volksgezondheid en Zorg stelde in 2006 voor dat je in dat laatste jaar niet meer dan tachtigduizend euro zou moeten besteden aan medische kosten voor terminale patiënten. "Juist in deze tijden van forse bezuinigingen kun je niet meer om deze discussie heen."

Bron: Trouw 5 december 2009